Čtyři letadla a dost. Poslední jumba získá jejich největší provozovatel, výroba 747 skončí v roce 2022
Boeing 747-8F v provedení pro Atlas Air. Foto: Boeing
Boeingy 747 sice mizí z osobní dopravy, u nákladních dopravců mají jistý život na další desítky let.
Ten trup je podle mě z hlediska carga naprosto geniální. Sklopí se čumák, otevřou velké dveře vzadu a může se jednoduše a rychle nakládat a vykládat. nedokáži si představit nic lepšího. Ale asi by šlo už inovovat křídlo a 4 motory také už nejsou trend. Teoreticky by měli být asi efektivnější ve výškách, ale dnes je trend rychle nahoru, rychle dolů a u nových konstrukcí dvou motorů se to už asi stírá. Škoda, ale asi se to dalo čekat. Vůbec bych se nedivil, kdyby se nové carga na chvíli úplně přestali dělat. I po opětovném rozjetí letectví s pasažéry se… Číst vice »
To není žádný trend rychle nahoru rychle dolů. Základ jsou peníze. Protože provozovat letoun je sakra drahý špás. Motor a jeho údržba stojí stamiliony dolarů a je dost rozdíl jestli jich máte na letadle 4 nebo 2, dvojnásobný rozdíl nákladů (zjednodušeně). Komplexita těch motorů je shodná, statistická pravděpodobnost poškození dokonce větší u čtyřmotoráku. Spotřeba větší. Automaticky se to posouvá k efektivnějším řešením a to dvoumotorová letadla jsou.
Já neříkám, že to v současnosti není efektivnější řešení, ale nejsem si, nakolik to jde zobecnit. Protože srovnáváme různé generace letadel a motorů. V podstatě došlo k širokému úsilí udělat dvoumotorová letadla efektivní a podařilo se. Kdyby se podobné úsilí věnovalo čtyřmotorům, možná by na delší tratě byly efektivnější ony. Protože z fyzikálních principů prostě neplatí, že je jedno jak jsou věci velké a můžeme si to škálovat jak chceme se stejným poměrem cena/výkon, stejnou poruchovostí atd.
Ano jde to zobecnit. Motory tvoří podstatnou část hodnoty letadla, s tím se nedá nic dělat. Dříve se nedal udělat dost výkonný motor, také se s dvoumotorákem nedalo létat přes oceán. Dnešní turbofany s vysokým obtokovým poměrem jsou úplně někde jinde. Vícemotorová letadla se prostě nedají nákladově stlačit na úroveň dvomotorového a proto obecně končí. Fixní provozní náklady nedovolí, aby více motorů bylo provozně efektivnějších (třeba 747-8), i když fuknčně jsou stejně moderní efektivní jako ty na dvomotoráku. Méně motorů méně výdajů, s tím se nedá nic dělat.
Třeba se ještě někdo z carga najde a koupí si další. Rozhodně lepší koupě, než přestavba A380 na Cargo verzi.
Tyto 747 ještě min. 20 let vydrží a pak bude k dispozici 777 – 10 F, která bude na provozní náklady daleko levnější.
Éra 4 motorových letadel tímto skončí…
Teď jsem hledal, kdy mají dodat dvě nová „Air Force One“ a prý až v roce 2024. Na to, že se jedná o modifikace už hotových strojů (původně pro ruské Transaero) si dávají docela na čas. To asi budou poslední dodaná Jumba a Biden bude rád, pokud se jím stihne prolítnout.
Tyhle 747 vydrží klidně 50 let, když je někdo bude chtít provozovat. A ještě mezi tím budou k dispozici 747-8i pro přestavbu. Nákladní letadla toho nalétají méně než osobní, takže na provozní náklady se tak úzkostlivě nehledí a různé letité modely dožívají v cargo službě.
Nicméně důležitý detail je, že přestavěné 747 z osobních nemají přední nákladové dveře, hlavní výhodu 747F. Zatím je odstavených 747 mraky a jsou „levné“, ale i v cargu časem začnou dominovat dvoumotoráky ze stejného důvodu jako v osobní dopravě. Počítám, že bude hlad po v budoucnu odstavených 777.
No ona A380 jaksi na cargo přestavět pořádně nejde. Vždy to bude nefunkční paskvil, je to dáno konstrukcí trupu a již od počátku vývoje se s cargo verzí nepočítalo.
Je to tak, ale pokud se nepletu, Lufthansa snad něco zkouší. Na nějaké typy přeprav možná ty konstrukční omezení tolik nevadí?
Ono už u stávajících nákladových prostorů byl problém s nosností a vyvážením letadla. Možnost použití a specifikace nákladu bude hodně omezená. V tomto ohledu je 380 hodně jednoúčelové letadlo.
Výhoda Jumba, která nebude patrne v blízké době překonána, je jeho moznost nakladat naklad odklopenym předkem. To nikdo s A380 nikdy neudela (vadí tomu i ta dvě patra) a dal konstrukce ostatních letadel. Hrb a kokpit ve druhém patře odklopí predek ale ale kokpit se ani nehne. Ruslan patrne výrobu ve velkém nerozjede.
Pokud vim, tak chtej vytrhat sedacky a vozit baliky, ale nechtej vyriznout vetsi dvere. Takze nakladka/vykladka bude peklo.
Zkouseli to, ale nikdo to nechtel https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380#A380F
Nekoupí další nikdo. Externí firma co vyráběla trupy se zbavila vybavení, bo jim Boeing oznámil, kolik trupů bude do skončení výroby potřeba. Ty jsou vyrobeny a není ekonomické držet výrobní halu pro nic.
Třeba uź je tam linka na jiné trupy.
Mam za to, ze Qatar ma jeste dostat dve 74F, ale ty jsou snad jiz vyrobene a jen se dohaduji o cene, nebo tak nejak. Udajne nejsou jeste ani v QR livery…
nekoupi. tohle neni lego.
jakmile skonci vyroba, je jeji obnoveni nesmirne drahe (a vetsinou zcela vyloucene)
jakmile se letadlo prestane vyrabet, tak subdodavatele konci s vyrobou a zacinaji se venovat necemu jinemu. jedna se o tisice firem.
aby vubec bylo rentabilni vyrobu obnovit (za predpokladu, ze by to vubec bylo mozne), muselo by to byt kvuli objednavce mnoha desitek, ci spise stovek kusu.