Doprava ve městě Metro

Čtvrtmiliardová modernizace 39 let staré stanice metra na Opatově začala

Stanice metra C Opatov. Foto: Jan Sůra
Stanice metra C Opatov. Foto: Jan Sůra

Další stanice v pražském metru bude bezbariérová. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes začal s modernizací stanice metra Opatov. Ve stanici dojde k výměně podhledů, osvětlení, mobiliáře, obkladů, stropních desek, izolace či vzduchotechniky, díky nové kaskádě výtahů bude stanice bezbariérová.

Stavební práce potrvají do konce července 2020, poté bude stanice 47. v síti pražského metra, která je bezbariérová. Až na dvě výluky o víkendu v únoru a březnu bude probíhat modernizace za provozu. Modernizaci stanice budou provádět společnosti SMP CZ a Brema, předpokládané celkové investiční náklady jsou 276 milionů Kč.

Modernizace stanice metra Opatov začne skrývkou zeminy, odstraňováním chodníků a sloupů veřejného osvětlení v rámci záboru východně od vestibulu směrem k Centrálnímu parku přímo nad samotným nástupištěm. Bude potřebné odstranit všechny vrstvy až na strop nástupiště a provést kompletní opravu hydroizolace stropní desky. Po skončení oprav v rámci rekultivací nechá DPP v parku nad nástupištěm vybudovat nové chodníky a nainstalovat nové pouliční osvětlení.

Další stavební práce na modernizaci budou pokračovat zejména uvnitř stanice metra a ve východní části vestibulu.

Bezbariérový přístup bude nejen na nástupiště, ale také k  autobusovým zastávkám východní části v Chilské ulici. Bezbariérový přístup bude tvořit kaskáda výtahů. První bude zakomponován do pevného schodiště a bude sloužit k přepravě mezi vestibulem a nástupištěm, podobně jako je tomu ve stanicích metra Chodov nebo Roztyly. Druhý výtah bude zajišťovat přepravu z úrovně vestibulu do úrovně autobusových zastávek v Chilské ulici směr centrum. Kapacita obou výtahů je koncipována na dva kočárky. Pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace DPP nechá ve stanici nainstalovat akustické majáčky.

Stanice metra Opatov je hloubená stanice na trase C, úseku II.C s monolitickou, železobetonovou konstrukcí. Nástupiště stanice leží v hloubce 11 metrů. Celý úsek II.C z Kačerova na Háje se začal budovat v roce 1975, otevřen byl před téměř 40 lety 7. listopadu 1980. Stanice se v té době jmenovala Družby. Současné jméno získala v rámci přejmenovávání stanic 22. února 1990.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xaver
Host
Xaver

Nevíte, kdy se začne rekonstruovat Želivského? Jedna z nejzanedbanějších stanic metra.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Podle vyjádření DPP je to v plánu do r. 2024 společně s dalšími stanicemi: https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/krizikova-a-jinonice-dopravni-podnik-chysta-dalsi-vytahy-do-metra-20190411.html
Pravděpodobně to prostě jen víc hoří někde jinde. Ono je také něco povrchový stav, čistota, celkový pocit zašlosti atd., a poté stav toho, co je důležité a skutečně se „počítá“ – a to obvykle vidět vůbec není. Jinak s Vámi souhlasím, na Želivárnu je docela smutný pohled.

Filias
Host
Filias

Želivského mají alespoň jezdící schody. Na Opatově pomáhám snášet kočárek tak dvakrát do měsíce.

Dusanh
Host
Dusanh

Předpokládám, že i zde zůstane zachována možnost stanici tlakotěsně uzavřít.

ene bene
Host
ene bene

Myslel jsem, že na Opatově ta možnost nikdy nebyla?

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Na vychodnim konci stanice uz jeden nakladni vytah je (byl), ale bylo jej mozne pouzit pouze „v doprovodu poverene osoby“, coz urcite neslo povazovat za plnohodnotnou bezbarierovost.

Viktor
Host
Viktor

Šlo jen kdyby jste si udělal zkoušky na dp na provoz nákladního výtahu….

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Ale to nebylo umožněno běžným lidem, nebo snad ano? Navíc se ta východní vrata zamykala…

soudruh Anděl
Host
soudruh Anděl

Vstoupit do diskuze…súdružka Kolesárová je z Anděla na horách, že? Jinak nejhorší stanice pražského metra je Kačerov – naprosto nedostatečné schodiště pro kapacitu této stanice. Je to jedna z nejstarších stanic pražského metra a kromě (jediného) eskalátoru se tady zatím vůbec nic nevyměnilo…

frost
Host
frost

Jeste bych k tomu pridal odporny vzhled autobusoveho terminalu s celodennim vyskytem existenci a znacnou poruchovost jedineho eskalatoru. Pritom Kacerov se logicky nabizi jako stanice prestupu na bus pri ceste do Thomayerky.

ene bene
Host
ene bene

Kačerov je sice dost nevyhovující, ale po zprovoznění D tam silně poklesne frekvence. Když jsme to vydrželi let 45, vydržíme i 50. K jedné změně tam přece došlo – nad schodištěm býval v jednom místě silně snížený strop – a alespoň tuto stavební nepovedenost se po nějakých +/-20 letech provozu podařilo zlepšit…

Xapadlo
Host
Xapadlo

Jestli tomu dobře rozumím, tak do rozpočtu 250 milionů korun se nevešel eskalátor vedoucí z nástupiště do vestibulu, je to tak?

Pete
Host
Pete

Škoda že nejspíš neudělají nic s tím šnekem, co je z nástupiště ve směru příjezdu od Litochlebského nám., schody dolů by hodně urychlily přestup na metro.

Jarda K.
Host
Jarda K.

Celkem zbytečná investice. Stanice Smíchovské nádraží by rekonstrukci potřebovala více.

Tomáš
Host
Tomáš

Jestli je Chodov zbytečný, to nevím, ale za ten Smíchov máte plus. Ani náznak bezbariérovosti – ta jedna plošina na opačném konci nástupiště směrem od autobusového nádraží s časem jízdy x minut představuje významnou bariéru. Já i dost jiných jsme se už z ní zkoušeli dostat za jízdy, aby nám neujíždělo jedno metro za druhým. Dolínek o tom věděl a nevyřešil.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Prestup z metra na autobus je pro vozickare v soucasnosti nemozny. Vzhledem k tomu, ze zde zacinaji primestske linky do Průhonic/Čestlic, je to i vysoce zadouci. Tim samozrejme nechci rici, ze Smichac by to nepotreboval, ale takovych stanic, ktere by urgentne potrebovaly bezbarierovost je nekolik (Kacerov).

Kuba W
Host
Kuba W

Kačerov mě napadl jako první. skoro denně tam vidím důchodce co jdou po jednom schodu, pauza atd. Aspoň si jednou týdně odnesu nějaký kočárek ale taky by se to mělo řešit. By mě zajímalo proč se to nedělalo rovnou, když bylo vše tehdy o tolik lepší a slunce hezčí. kde soudruzi udělaly chybu?

Tomáš
Host
Tomáš

Na Kačerové jsou eskalátory, ne? Takže je bezbariérový jak pro kočárky,tak pro nemocné, kterým pevné schody dají zabrat, tak pro lidi s kufrem na kolečkách. Bezbariérovost neznamená nutně jen pro vozíčkáře. Jak píšu, je spousta dalších případů, pro které je pevné schodiště významná bariéra, ale eskalátor už je v pohodě. Smíchovské nádraží nemá ani eskalátor.

Georg
Host
Georg

smichovske nadrazi je s tema padesati rovinama naprosta prasarna.
eskalator ma do nadrazi, ale mezi nadrazim a autobusovym stanovistem mhd neexistuje bezbarierovy pristup.
verim, ze se to vyresi pri pristavbe autobusaku na strechu.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Smíchov má bezbarierový přístup na autobusové nástupiště po východním chodníku Nádražní ulice u KV elektro. Je to samozřejmě daleko delší cesta, kterou nikdo normální nejde.

Bolek
Host
Bolek

Kačerov má jeden eskalátor a ten jeden eskalátor jede nahoru. Směrem dolů žádný nemá.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Ne eskalátory ale eskalátor (1), když se podělá => všichni na schody. Schody jsou tu úzké a strmé vzhledem k vysoké výměně cestujících na Kačerově. Tato stanice je budovaná dle nejstarších norem, proto je pochopitelné, že dnešním požadavkům nevyhovuje. Vozíčkář (el.pohon) je nejvyšším stupněm omezení schopnosti pohybu, takže pokud máme mluvit o bezbariérovosti, tak s dimenzováním na tento stupeň.

Rob
Host
Rob

Eskalátor je tam jen jeden ve směru výstupu a k tomu ještě extrémně zatížen. Co souprava metra to fronta na eskalátor…

Most
Host
Most

Asi vývoj doby. Představte si, že za první republiky nebyl v celém státě jediný eskalátor, divné že ? A dveře na „fotobuňku“ byly za socíku jako velká atrakce na ruzyňském letišti.

Petr Petr
Host
Petr Petr

Není to úplně 100% jen vývojem doby s poukázáním na technický rozvoj. Moje matka kdysi hodně bojovala za to, aby v Rakovníku bylo možné z domova důchodců vyjet na vozíku. Stačilo by bývalo tehdy jen prorazit jedny dveře ze sklepa. (Dnes to tam takto nějak je).
https://mapy.cz/s/maguhakaze
Bylo jí vysvětleno, že není zájem na tom aby lidé na vozíku mohli běžně ven. Ostatně proto má třeba pražský magistrát historicky ústav pro postižené v Kytlicích a Horní Poustevně, nikoliv v Dejvicích či Vršovicích. Prostě ukazovat lidi s omezením nebylo v souladu se socialistickým pohledem.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Nemáte úplně dokonalý přehled: slyšel jste někdy něco o pražské Bílé labuti ( http://www.bilalabut.cz/page/about-us/ )?

ene bene
Host
ene bene

Na Ruzyni nebyla fotobuňka, ale takové nášlapné rohože, které dveře otevíraly. Co já tam hraním si s nima utratil času…

Yeti
Host
Yeti

Nechápu jak je možné, že v rámci rekonstrukce ten šnek nezmizí. Tak nedomyšlený přestup z busu na metro se jen tak nevidí. Hlavně, že bude kaskáda výtahů! Nic proti výtahům, ale 90% cestujících musí chodit tím šnekem, který končí navíc směrem „do zdi“ místo aby byl zatočený směrem do metra. Fakt pakárna!

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ať je šnek sebeblbější, ale až bude výtah v poruše, tak si na šneka ráda vzpomene nejedna mamina s kočárem. Nemluvě o tom, jak kabiny výtahů přitahují různé existence, po kterých tam zbyde všechno možné.

pamětník
Host
pamětník

Kdo ví, jestli v tom „nemá prsty“ třeba nějaké opatření v rámci OSM („ochranný systém metra“): civilní obrana měla tehdy v lecčem dost podstatné slovo …

Stau
Host
Stau

Pokud mám správné informace, tak se bude budovat výtah jen k autobusovým zastávkám směr centrum (východně od Chilské). Na západní straně (u šneka) se připravuje developeský projekt (https://www.novy-opatov.cz/), jehož součástí by měla být i rekonstrukce zastávek a nové řešení přístupu k nim (včetně eskalátorů, výtahů a demolice šneka), ale to bude ještě pár let trvat…

Stau
Host
Stau

Pokud mám správné informace, tak se bude budovat výtah jen k autobusovým zastávkám směr centrum (východně od Chilské). Na západní straně (u šneka) se připravuje developeský projekt (https://www.novy-opatov.cz/), jehož součástí by měla být i rekonstrukce zastávek a nové řešení přístupu k nim (včetně eskalátorů, výtahů a demolice šneka), ale to bude ještě pár let trvat…

Karel
Host
Karel

Bez šneka by stanice Družby už nebyla stanice Družby.