Čtvrtina řidičů přiznává, že koukají za jízdy do mobilu. Nehod kvůli nepozornosti přibývá
Řízení s telefonem v ruce. Foto: SplitShire/Pixabay.com
Nehodovost v důsledku nevěnování se řízení loni vzrostla o 16 procent. Průzkum sledoval, kolik řidičů se ke sledování mobilu přizná.
Mnoho lidí ani netuší, že aby k těm datům Policie přišla, tak se lidí ani nemusí dotazovat. Geolokalizační data mají i od operátorů, kteří je agregují. Jsou si velmi jednoduše podle SIM karty schopni dohledat, co člověk např. v době nehody dělal (jestli telefonoval nebo psal SMS, surfoval), jakou jel přibližně rychlostí. Stejně jako ty geolokalizační data používají u vyšetřování jiné trestné činnosti, mohou ta data používat i pro vyšetřování dopravní trestné činnosti a předpokládám, že to aktivně dělají.
1) Vyšetřování dopravní trestné činnosti znamená řešení konkrétního případu zákonným způsobem, nikoliv zneužívání dat operátorů pro nějaké ad-hoc průzkumy. Tím netvrdím, že takový průzkum nemůže PČR udělat – může, ale jinými prostředky (např. systémem AKV). 2) Data, která jsou povinni operátoři archivovat pro účely vyšetřování, jsou orientována spíše na uskutečněné telefonní hovory, nikoliv na sledování provozu. Paradoxně, data poskytnutá samotnými přístroji při jízdě využívá aktivně např. Google pro indikaci dopravní zácpy v Google maps. 3) Vaše hypotéza, je každopádně špatně, protože neuvažuje telefonování přes handsfree nebo odesílání zpráv přes infotainment. Současné auto si umí SMSku nechat i nadiktovat, odeslat ji… Číst vice »
Tu čárku navíc v první větě třetího bodu berte jako bonus.
Těžko říct jestli to lidem aspoň trochu otevře oči a možná to změní i jejich chování za volantem a sami si mobil raději vypnou:
https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/mate-chytry-mobil-operatori-monitoruji-kazdy-vas-pohyb-a-komunikaci.A110330_1557687_mob_operatori_mer
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/ustavni-soud-data-retention-sledovani-soukromi_1907040815_cib
https://www.ted.com/talks/malte_spitz_your_phone_company_is_watching
Zní to tvrdě, ale vymáhat paušálně „nespouštět oči ze silnice“ je blbost. Každý má jinou rychlost reakcí a jinou kapacitu souběžně přijímaných podnětů a tam, kde třeba já (budu si honit triko) zvládnu jet 180-220 po dálnici (prosím pěkně v SRN, dle předpisů), u toho telefonovat a řešit problémy (přes handsfree) a je to pro mě stále relaxace i po několika hodinách (v malém provozu), tam jiný bude naříkat, že je řízení náročné. V Rakousku tam, kde je IG-L, je pro mě řízení subjektivně mnohem náročnější, protože nemám podněty. Moje žena zvládá při řízení manikúru a malování obličeje na kůži… Číst vice »
Hm další takový “ co to bezpečně zvládá“ a hlavně k jízdě potřebuje ty “ podněty“ a ne „nudu“ s maximální rychlostí 100 km/hod jako v Rakousku a prosí aby mu to nedělali ještě těžší 🙂 Mimochodem nějak nerozumím téhle části věty “ rychlost vně i mimo obec“ . Vně i mimo obec ?? Vně je významově přeci úplně stejné jako mimo nebo u vás ne ? 🙂
To byl nedávno v nějaké diskuzi (a mám pocit, že ro možná bylo i na tomto serveru), co tvrdil, že „vně“ vždycky znamenalo uvnitř… Taky jsem nechápal, kde na to přišel. Možná si to nějak pletl se slovenským „vnútri“?
Mírná odbočka od tématu ke GSM:
Vypnutí 2G sítí bude mít dopad i na v současnosti používaný systém eCall ve vozidlech, který byl navržen pouze pro provoz v sítích 2G a 3G.[6] V přípravě je nová generace eCall a řešení pro „upgrade“ v současných vozidlech[7]PFA nicméně varuje, že není dosud řešeno, aby dosud na trh uvedené automobily fungovaly z hlediska eCall i po ukončení provozu sítí 2G.[8]
Těžko řešitelný až neřešitelný systémový problém. Jedině snad rušička GSM v autě aktivována v rychlosti nad 20km/h? Detekce automobilového pohybu na straně operátora, zablokovat příjem dat a hovorů? Varovný tón při detekci hovoru, přenosu dat autem, tak jako u nezapnutých pásů?
Postihlo by to samozřejmě i spolujezdce, stejně tak cestující ve veřejné dopravě.
přejmenovat v telefonech režim Letadlo na režim Auto.
Mobily se zapnutou datovou komunikací a samozřejmě s daty v rámci používané služby přenášejí data prakticky stále, na pozadí, bez účasti uživatele (pokud není aktivní režim Letadlo).
No však by se mobil přepl do režimu Auto. Nic by se nestalo. Stejně jako to cestující musí vydržet v letadle, tak by to vydrželi i v autě. Mobil si člověk vypíná, když přednáší, když má jednání, v divadle, v kině. Stejně tak musí s tím přestat i když je v autě. Akorát tam není žádná zpětná kontrola.
To nejde. Byla by znemožněnío použití za jizdy spolujezdcem. Podle mě je to kontraproduktivní a sám dost často využívám spolujezdce který obsluhuje své zařízení a naviguje mě podle mapy protože se spolujezdce mohu komunikovat, mohu upravovat plán trasy pouhým slovem, mohu vznášet dotazy na dobu jízdy a volit jednoduše operativně změny trasy podle stavu silnice . Navigace jako taková je sice užitečná věc, ale dost často dělá chyby které mohou být fatální a řídit se podle ní nejde. Dost často člověka vede po silnicích kde bych rozmlátil plato vajec i kdybych jel v 2CV. To samé je telefonování za jízdy… Číst vice »
No mě je to jasné. Proto jsem psal: Těžko řešitelný až neřešitelný systémový problém. Dlouhodobě je jasné, že cílem na všech úrovních politiky musí být redukce IAD, aby na silnici zůstali jen ti, co mají vyšší míru zodpovědnosti k okolí. Způsob fungování společnosti se bude muset výrazně změnit. Nikdo asi nechce, aby k tomu muselo dojít násilným šokovým způsobem, když se problém bude dlouhodobě ignorovat.
Jak jinak byste ale ten konkrétní systémový problém řešil vy? Zákaz ani pokuty evidentně nefungují tak, jak by měly. Mačkat tlačítko pro evidenci pozornosti jako u strojvedoucích?
Jako chodec jsem takhle jednou kvuli cumeni do mobilu malem zpusobil nehodu. Dostal jsem od cyklisty, kteremu jsem vlez do cesty, po zasluze vyhubovano. Jak to ale bylo doopravdy? Bylo to u krizovatky dvou uzkych ulic bez upraveni prednosti v podvecer za sera. Ridici uz byli doma a cela krizovatka vcetne zakonceni chodniku byla obskladana autama. Zbezne jsem se rozhlid pred vstupem do cesty. Nebylo nic slyset ani videt. V teto zdanlive klidne puste ulici, pri poslednim kroku na patnik, jsem pak uprel zrak do obrazovky co jsem mel v ruce. A znicehonic me velmi tesne, jak prizrak, obkrouzil cyklista… Číst vice »
Za tu sebereflexi palec nahoru. Snažím se vyhýbat se situacím, kdy musím za chůze čumět do mobilu. Pokud opravdu potřebuju něco vyřídit, tak se prostě zastavím a jdu na okraj co nejdál od silnice. Ale někdy prostě spěchám a jde o vteřiny. Ovšem to je pořád můj problém. Neměl bych to dělat vůbec. Když jedu na kole a mám na mobilu navigaci, tak se občas kouknu, ale nezírám do toho soustavně. Potřebuju mít taky přehled. To, co jste zmínil ještě souvisí s tím, jak mnoho lidí mají špunty v uších. Naprosto ignorují okolní ruch. Můžete cinkat, zvonit a nic. A… Číst vice »
Sluchátka jsou mor na cyklostezkách . Navigaci mám na mobilu na kole dost často pouze v náprsní kapse vesty, stačí mi ten hlas a nastavený pípnutí když jedu nad limit tak holt přibrzdím, ani to nemusí moc řvát …
Se sluchátky se víc setkávám u bruslařů a chodců. Nepamatuju si, že bych je někdy viděl u cyklistů.
Pane Bartoníček, upřímně? Já každou chvilku. S chodci souhlasím, a bruslaře v našich končinách prakticky nepotkávám.
No vidíte. Mám jiné zkušenosti a přesto nejsme v rozporu. V našich končinách se sluchátky nejvíc vidím bruslaře a chodce. Cyklisty skoro vůbec.
Holt jak to říkal Maxipes Fík když přijel do Afriky a viděl domorodce který vylezl do koruny palmy a přinesl mu ořech s kokosovým mlékem: “ Jinej kraj, jinej mrav. Tady holt jim rostou krávy na stromech“ 🙂
„pri poslednim kroku na patnik“ Vy lezete na patníky? 🙂 „Kdyby tam auta parkovala dle predpisu, tak ho uvidim.“ Kdyby jste nečuměl do mobilu a rozhlédl se předzím než jste z prostoru mezi auty vystoupil tak byste ho nejspíše viděl a kdyby se cyklista choval tak jako dobrý řidič automobilu a při projiždění podél zaparkovaných vozidle počítal, že mu může někdo vstoupit do dráhy jel by tak aby byl schopen v případě potřeby zastavit (v případě automobilu když něco jede v protisměru nebývá prostor pro výhybný manévr).Je to stejné jako při průjezdu kolem autobusů stojících v zastávce. „Ale vina byla… Číst vice »
Je to chyba chodce, ale i chyba špatně parkujících aut.
To nepopírám. Pokud auto parkuje kde nemá má na tom svůj podíl. Ze života a bohužel se s tím setkávám dost často. Takové stání vozidla v blízkosti přechodu (před nebo za ). Vysoce rizikové a přijde mi, že někteří lidé si vůbec neuvědomují k čemu tak mohou přispět.
Nebo zatmavení skel vozidel v dnešní době tak rozšířené. Další problém kdy přes vozidlo máte znemožněn průhled skrz něj. Bohužel i tohle tolerujeme i když to bezpečnosti nepřispívá.
To nám nevadí. My budeme i nadále měřit překročení povolené rychlosti, které ve statistikách nehodovosti vůbec nefiguruje a trvat na nesmyslné nulové toleranci. Obojí je totiž snadný způsob vykázání činnosti a o nic jiného u nás nakonec ani nikdy nešlo.
Vite o tom, ze kdyz budeme vsichni jezdit tak, aby se u toho neporusovaly predpisy, tak policie bude moci udelat spoustu jinych uzitecnejsich veci?
pokud se ale na silnici vyskytuje hromada sebestresnych blaznu, kteri si mysli, ze jsou na silnici sami, a neuvedomuji si ani elementarni fyzikalni zakonitosti, tak holt chytaj je.
Takže chudák dopravní policie za nic nemůže. Tak ráda by aspoň občas odložila radary a řešila skutečné problémy (které to jsou vyplývá z jejích vlastních statistik), ale piráti silnic, hlavně ti mladí v BMW, jí to kazí a tak s odporem měří rychlost a se skřípěním zubů každoročně vyhlašuje Speed marathony😃
Tohle je o podstavech a neefektivitě. Možná i systémové chybě, když je „nejvíce vidět“ měření na místech, kde se dlouhé roky neudála ani jedna nehoda a není tam vyloženě pohyb chodců, zato je to místo vytipované na popud paní Vomáčkové. Je v zájmu nás všech, aby dohled byl, ale ať je více vidět, že systematicky jdou po závažnějších přestupcích, než je 55 na padesátce. Např. ty mobily, ale zejména agresivní jízda, lepení, jízda pod vlivem, předjíždění přes plnou, nepoužívání blinkrů, bezdůvodně pomalá jízda, nedání přednosti, neosvětlený cyklista, vjezd na železniční přejezd na červenou – někdy fakt nechápete, co to ostatní… Číst vice »
bez dronů to nedají. Kdežto na rychlost si mohou staticky počkat.
Tak to jsou volové, no. A ne proto, že se přiznali. Proto, že do něj čumí. Nepochopím, že existují lidé co bez mobilu nevydrží ani chvilu. Nu, co víc k tomu dodat. Tak ještě průzkum kolik cyklistů přizná, že při jízdě na kole má v uších sluchátka.
Včera jsem potkaljednoho dost dobrého exprta. Ten jel na kole, v hubě zapálené cigáro, v levé ruce nějaký přehrávač který ovládal a do kterého čuměl a dráty mu od něj vedly k uším ve kterých mšl pecky. Podotýkám, že to bylo v městském provozu.
čekal jsem kdo vytáhne cyklisty a už je to tady…
Ok, tak aby to bylo fér…tak kolik řidičů přizná ,že nerespektuje nejvyšší povolenou rychlost a tuto zcela vědomě a záměrně překračuje?. Jak jsme se tady už dočetli nebývá to prý příčinou nehod. Co na tom, že to je příčinou omezení nebo ohrožení,že? ? No? Tak co? Neříkejte, že nikdo takový není. Pokud jedu tacho 95 čili čistých 90 na okresce mimo obec není možné aby mě někdo předjel natož pak když mě předjede střelec co zmizí stejně rychle jako se objevil (odhad na 90 tak 120). Jako když zmizí je to ještě ta lepší varianta než když se před vás… Číst vice »
vidíte a tohle na stále častějších městských omezeních na kole prožívám každý den, na dvacítce jedu dvacet na třicítce 30 , někde z kopce na 50ce padesát a stejně mě auta předjíždí jako na běžícím páse…
Věřím Vám. A to se ani neptám jak. Pokud jedete 30 protože je někde 30 neměl by mít nikdo důvod Vás předjíždět protože je jasné, že pro předjetí v co nejkratšm čase bude potřebovat výrazně vyšší rychlost čímž se žene do problémů. U 50ky je navíc povinnen předjet ve vzdálenosti min. 1,5m čímž je jasné, že bude muset přejet částí vozidla do protisměru. Jako když někdo jede předemnou tolik kolik má nemám důvod ho předjíždět. Udělám si za ním prostor a počítám se vším. Je dost řidičů co tohle umí ovšem nepochopím takové co jedou xy kilometrů spořádaně a pako… Číst vice »
No jo, článek o řidičích, ale vy se prostě musíte opřít do cyklistů. Prostě argument „a vy zase bijete černochy“. Neodvracejte zrak od problémů, které jako vy řidiči způsobujete, buďte tak hodný. Přiznejte i vy tu chybu a neopírejte se o to, že někdo jiný ten zákon porušuje taky. Řidiči jako skupina taky omylných a nedokonalých lidí nemají co vyčítat ostatním.
“ Řidiči jako skupina taky omylných a nedokonalých lidí “ Souhlasím. Omylní a nedokonalí jsme všichni, ale ono záleží na tom jestli se snaží dotyčný chybám předcházet a když už nějakou nááááhodou udělá je ochoten se z ní poučit nebo na tom jestli dotyčný své chyby opakuje . Tedy „chyby“, protože dost takových „chyb“ jsou naprosto vědomá rozhodnutí ale bez předvídání možných následků. Ono dost možná jsou dotyčnému ty následky i znýmy, ale prostě se řekne „mě se to nestane“. Nechci se opírat do cyklistů. Jen říkám co vidím a co mě štve. A nemyslete si, že neexistují věci které… Číst vice »
Nechcete se opírat do cyklistů, ale děláte to.
Znovu opakuju – žádná skupina nemá té druhé co vyčítat.
No vida, mediální palebná příprava byla spuštěna. Tak uvidíme, co se zase zpřísní. 🙂
Není třeba nic zpřísňovat. Stačí jen důsledněji vymáhat prohřešky už nastavených pravidel.
přesně, vymáhání nastavených pravidel je pro některé účastníky provozu “ zpřísnění který nečekali ani ve zlým snu“ vždyť oni vědí, “ že dodržování pravidel není potřeba když jedou BEZPEČNĚ A MAJÍ TO vVŽDY POD KONTROLOU“ …
„Automobil.-Jaká radost!
Hned jsi zde, hned jinde zas,
projdeš lehce dálným krajem
plným jasu, plným krás.
Avšak osud pánům auto
také někdy natrhne,
jednou praskne pneumatika,
po druhé vůz se převrhne.
Tak četíček uvažoval,
když byl zpola zabitý,
ve příkopu vedle cesty
autem pěkně přikrytý.“
he ?
To jsou písmenka, víte? Ta se čtou. Dohromady dávají text ve kterém je obvykle ukryta nějaká informace.
obvykle ano, ve tvém případě málokdy
No jo. V mém případě nesmíte pouze číst, ale také hledat souvislosti. Obvykle ta souvislost je u předřečníka nebo někde okolo.
Máte naprostou pravdu, jedná se o písmenka. A ne ledajaká, dokonce tvoří i slova. Ale to je bohužel vše, co se o tom Vašem textu dá napsat.
Tak pro Vís a pár dalších:
„vždyť oni vědí, “ že dodržování pravidel není potřeba když jedou BEZPEČNĚ A MAJÍ TO vVŽDY POD KONTROLOU“
Na to byla moje reakce a příspěvek. Příspěvek o tom, že ne vždy má řidič vše pod svou kontrolou.
Je to úryvek z Marbulínek cestuje z roku 1934
A prozradím Vám co mi blesklo hlavou při přečtení toho Vašeho komentáře. O človíčkovi.Ten jeho nezapomenutelný vyplazený jazyk na stranu a to drbání na hlavě když nad něčím přemýšlel. 🙂
Že řidiči budou tyhle předpisy porušovat, je snad očekávané. Ale hlavně, že mají plnou hubu keců o tom, že jiní účastníci provozu jsou nemehla a porušují předpisy. A ještě dodají, že oni mají přece autoškolu a řidičák. 😄
Chtělo by to lepší a důslednější vymáhání zákona. 👍
Každý řidič je přece podle sebe ten nejlepší a všem ostatním by měli okamžitě sebrat papíry, protože neumí vůbec jezdit.
Lze vlastne pouzit na telefon objektivní odpovědnost provozovatele vozidla? Existuji uz nejake automaticke systemy pro detekci drzeni mobilu za jizdy, ktere jsou v provozu? Ono merit rychlost je mnohem jednodussi a vynosnejsi, tak si nemyslim, ze mobil za volantem bude v nejblizsi dobe nejaka priorita.
Fascinující, že čtvrtina řidičů prý kouká do mobilu, ale podle této diskuse asi nikdo a každý to odsuzuje. Ta čtvrtina nechodí do této diskuse?
Obecně mají lidé problém přiznat se i v online diskuzích k nějakému prohřešku.
Leč, na tomto serveru se dá předpokládat obecně zájem lidí o probíraná témata – Letectví/Doprava/Město u kterých člověk obecně musí trochu přemýšlet a něco v hlavě mít (bůh buď milostiv k výjimkám jako jsou Axel). Takže se dá předpokládat určitá míra inteligence a sebereflexe. Přeci jen takový člověk si spíše uvědomí že nemusí zabít jen sám sebe, ale i spoustu ať už příbuzných, nebo uplně cizích lidí.
Na těchto tvrzeních je nejvtipnější to, když to autor „informaci“ přepálí a napíše něco ve smyslu, že dané pravidlo nedodržuje podstatná část řidičů ( a úplně nejlépe většina nebo skoro nikdo – viz například měření rychlosti v Liberci). A protože silniční armageddon zatím nenastal, tak tím vlastně sám sebe usvědčí z toho, že dané pravidlo nemá do bezpečnosti až zas tak významný dopad…
Btw. nechci to zlehčovat, ale znáte infotainment v Octavii IV? Dokud se budou homologovat takové křápy, tak neuvěřím, že někomu jde fakt o bezpečnost…
Mobil mám upevněný tak aby :
1. byl použitelný jako navigace ve výjimečném případě potřeby. Jiné jjeho využití běšhem jízdy u mě něpřichází v úvahu
2. umístěný tak aby nebyl daleko od zorného pole , ale nezakrýval nic co mohu jako řidič vidět přes prosklené plochy.
3. Pokud potřebuji telefon ovládat což vyžaduje, že ho musím sledovat tak jen když je vozidlo v klidu.
Vy ano. Ale co ostatní?
Zkusím hádat… ostatní mají zrcadlení obrazovky telefonu na obrazovce auta. 🙂
To jsou ty dopravní výzkumy. Reálných hodnot se z těch statistik nehod nedočtete, jsou to nehody celkem. Navíc pojem „nevěnování se řízení“ není ve sledování nehod totéž, co „držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového a záznamového zařízení“. Spousta lidí na cestách čumí po vejrech, nebo do neznáma, mobil k tomu ani nepotřebují….
Do mobilu za jízdy nekoukám, ale bohužel mám vedle volantu obří LED televizi a vše tam musím vyhledávat v rozvětveném menu. Už jenom blbá změna teploty a intenzity větrání je na min. 2-3 vteřiny, když připočítám „nedotykovost“ a pomalost škodovácké placky. To abych na dálnici zastavil na odpočívce, když chci nastavit to, co u klasiky nahmátnu po paměti.
Tak si nekupujte tak „pomalé“ auto 😀
Chytré telefony – zábava primitivů. Ani ve vlaku s tím nedají pokoj a soustavně na tom něco pouští nahlas.
Nutkání „pouštět nahlas“ tu bylo vždycky. Na nervy mi lezli i Backstreet boys z magneťáku, ale ten aspoň nekřaplal jak z pr***e. To zmr** s rapem „české scény“ pak ještě posprejují celý vlak. Já to řeším první třídou. Ale dojíždět odněkud, kde je Elefant jediná možnost… …tak do vlaku nesednu… Vždyť je tam naprosto nechutný čehokoli se dotknout, všechno potagovaný, ulepený, ulomený, poškrabaný…
Je pravda, že telefon má sice horší zvuk než magneťák, ale je zase snadněji rozšlápnutelný.
To však nesmíte mít nějaký co rožlápnout jde. Já svým mohu zajistit auto proti ujetí a kdybych na něj náhodou před rozjetím zapomněl a přejel přes něj tak se mu nic nestane. Stačí vydloubnout z hlíny nebo sebrat z asfaltu a je (vyzkoušeno).
Přiznávám neznalost.
Elefant má taky první třídu.
v devadesátkách jsem dojížděl do Brna rychlíky z Bohumína. Co pamatuju, byla to přehlídka více či méně chrčících walkmanů, později discmanů, občas měl ještě někdo klasického jezevce a týral ho dokud nedošly baterky – naštěstí v béčku nebyly zásuvky. Víc mi ale vadilo družení a třeskutá zábava v rámci coupé. Počítám, že tak zhruba z té doby pochází můj odpor k tomuto uspořádání vagonu.
V jedničce taky?
Jasně, jako študák v devadesátkách jsem jezdil jedničkou, to dá rozum.
Já si dělal srandu. Mi třeba ten rámus nevadil, dal jsem si do uší sluchátka a druhou stranu mrskl do discmana. A byl klid 😀 Teda nebyl, ale slyšel jsem jenom svůj rámus
Presne tak, castou pricinou problemu je nevenovani se rizeni.
Jenze to se neda tak dobre dojit, jako je tomu u rychlosti.
Pritom kdyz clovek jede kudlu, tak se rizeni venuje o to vice a tudiz jede bezpecneji.
myšlenka, že když člověk jede „naostro“ … že jede bezpečněji .. to je vskutku převratná myšlenka.
to nemyslíte vážně, že?
Jak kdo. Za mě jednoznačně svižnější (ne ostrá jízda stylem brzda plyn) jízda = více pozornosti a toho správného napružení smyslů všem směry 🙂 U jiných to může být úplně jinak. Polevení pozornosti, odkládání rukou, kam se nemá, a tak podobně, mám při pomalých třicítkách a nesmyslných padesátkách. Nebo na rakouských úsecích s IG-L 🙂
hele, a víte, že na tý silnici nejste sám, ale ze je tam spousta dalsich ucastniku .. tudiz mustie do „celkové bezpecnosti“ zahrnout i je? 😀
Právě.
Dotyčný se asi věnuje řízení naplno, ale on sám je k okolí víc nebezpečný, než kdyby jel pomaleji.
To je podobné jako „argument“ stylu „koupím si obří SUV abych jezdil bezpečně – když se něco stane, tuna plechu mne ochrání“. Jeho ochrání, ale toho druhého s kým se střetl to smete..
To je nesmysl logicky i empiricky. Co je nebezpečnější? Když někdo srazí chodce, protože sice rychlost dodržel, ale nevěnoval se řízení, nebo když pojede v obci 70, ale protože se řízení věnuje, tak srážce zabrání? Nikdy mě nijak neohrozil nikdo, kdo jel rychle, těch pomalých, kdy řídí auto je místo oni auto, byly za ty roky tisíce.
no, vy jste taky vejlupek, co řidičák dostal nejspíš omylem a na silnici se chová jen stylem „já, já, já, jenom já“. o rozdílu brzdných vzdálenosti při různých rychlostech jste ještě nejspíš neslyšel, že? jen vzdálenost, kterou ujedete v rámci reakční doby, se mezi 70 a 50 liší o osm metrů. v součtu s čistou brzdnou vzdáleností je to pak v krajním případě (na suchu) až rozdíl mezi 35 a 56 metry. Na mokru pak 41 a 69 metrů. Můžete se pak (a speciálně v té obci, když tady tak obhahuijete 70 v obci) věnovat řízení, jak chcete, ale pokud… Číst vice »
Docela by mě zajímalo, kde jsem obhajoval 70 v obci, ale porozumění psanému textu je v poslední době plošně katastrofální, takže budiž. Vaše čísla jsou možná spočítána správně, to jsou ovšem údaje o spotřebě prodávaných vozidel jistě také, že? A kde je realita? O celočíselné násobky jinde. V laboratoři a na papíře to skutečně takto funguje, zásadní problém je v tom, že silnice a obecně svět není ani laboratoř ani papír, má řekněme o něco více proměnných.
Jedná se o čísla reálně naměrená reálným autem, s reálným řidičem, na reálné silnici.
Tím, jak se fyziku snažíte okecat opravdu jen potvrzujete, že věci nejste vidět v kontextu, ale jen ve vlastním sebestředném světě.
A takoví řidiči jsou nebezpeční i ve třicítce.
“… čísla reálně naměřená…” Zdroj?
A ted si predstavte, ze v Nemecku maji radu obci, kde tu sedmdesatky na prutahu maji a ono jim to tam furt nejak funguje. Nemusite nikterak daleko, staci tady kousek za caru do Schweinhüttu, kde to budou mit tak dlouho, nez dojde k vystavbe obchvatu (takze jeste docela dlouho, neb i Bavoraci maji sve ekologicke spolky preferujici dopravu skrze obec, protoze pri vystavbe obchvatu by doslo k vyprodukovani emisi… tohle fakt pouzivaji jako argument, nekecam). A ted si predstavte, oni tam tech 70 km/h nemaji jen v noci, ale i pres den, kdy jdou decka na autobus do skoly, no… Číst vice »
Uzasny. Maj je v nemecku, a mame to i v cechach v rade obci.
A co ma byt?
To bude mínusů, ale argument tradičně buď žádný, nebo nanejvýš “jiná mentalita”, doprovázená napadáním autora.
Tak tuhle mentální gymnastiku nemáte nejmenší šanci obhájit. 😀
Dachs pochopil na prvni dobrou. 🙂 Sviznejsi jizda fakt automaticky neznamena vyssi nebezpeci pro okoli. V Nemecku drzim Tempo 160, kdy je jeste prijatelny hluk v aute, obcas kolem mne nekdo prosvisti 200, no, tak jede. Rozdil vsak je, ze v Nemecku policajti neresi rychlost, nybrz z mostu sleduji dodrzovani bezpecne vzdalenosti, na coz maji na dalnici nakreslene cary. Rychlost samotna neni problem, tuplem na dalnici, kde je sance potkat neco v protismeru miziva. Neco jinyho je treba nebezpecny predjizdeni pospichace na okresce za vetsiho provozu. Jenze… kdyz je provoz, tak se nejak rychle jet stejne neda. Tam se to… Číst vice »
koukam, ze vy ste další, co si myslí, že je na té dálnici sám, a vůbec (ale vůbec) si neuvedomuje, jaká jsou na silnici rizika.
uz jenom to arogantni prohlaseni, ze „prece na dalnici neni provoz v protismeru“ svedci o tom, ze jste naprosto mimo a jste hrozbou pro ostatní.
ono nejde ani tak o rychlost, ale o způsob uvazovaní. a váš (a dachsuv) zpusob uvazovani ukazuje, ze jste pro ostatní hrozbou.
Já bych se 35 lety za volantem řekl, že je to stejné jako u sexu: být aktivní, mít to pod kontrolou a měnit rytmus, jinak otupíte a usnete. A pokud ani to nepomůže, tak je čas na přestávku. Ono se to o pár vteřin nepo…, ale následky karambolu už nevrátíte. Takže jenom o rychlosti to ani trochu není. Cihla na plynu není řešení!
Nebo je čas vyměnit partnera/partnerku 🙂
Takže když někdo střídá více aut, tak mu to řízení pak jde lépe a radostněji, než kdyby řídil pořád jen to jedno? Kamarád se ptal…
Jo, přesně jako v tom sexu…
Obdivuji váš smysl pro humor! 👏🏻👏🏻👏🏻
Kromě sociálních sítí je to dáno i minimální náročností „řízení“ (ovládání automobilu) samotného. Posilovač řízení, (adaptivní) tempomat, automat, ergonomická sedačka, hlídání pruhů, kontrola mrtvých úhlů…
Jsou to všechno užiteční pomocníci, ale člověk pak podvědomě řízení pozornost nevěnuje. Zažil jsem jednoho, který při jízdě čuměl na mobilu na hokej, protože přece mistrovství, tak to musím vidět. O rádiu asi neslyšel…
To už je přežité … důležitý je obraz
Bohužel jsem jel takto i s řidičem autobusu v MHD, který sledoval hokej. Nepochopitelné.
Nikoli nepochopitelné, ale nepřípustné a trestuhodné.)
A neměl jenom puštěné audio? Rádio mu třeba nešlo
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-hromadna-nehoda-na-d5-tri-kamiony-v-sobe-ridic-mel-v-kabine-zapnuty-hokej-40362009
Ty asistenty existují proto, abychom nenabourali, když ladíme klimatizaci na dotykové obrazovce 😀 : D 😀
Ještě že máme knoflíky.
Jsem řidič z povolání a každý den se setkávám s protijedoucími řidiči koukající do mobilu a kličkující po všech stranách. Doufám jenom, že se nikdy nesetkáme fyzicky.
Stačí se projet po pražské Jižní spojce autobusem 125 nebo třeba po Strakonické a vidíte to z nadhledu velice výmluvně.
Dtto jízda dálkovým autobusem po D1, kdy jaksi vidíte, sedíte-li vpravo, co se koná za aktivity na palubách (některých) korábů. Neuvěřitelné :/
Jedním z velkých pomocníků k tomu mít volné ruce jsou automatické převodovky. Dokud někdo musí byť i jen občas řadit, je to pro něj velmi nepohodlné držet v ruce ještě něco jiného (v městském provozu). Vídím to u svých rodičů. Dokud měli oba auto bez automatu, tak maximálně handsfree. Teď jak mají oba automat vždycky mi nadávají, když jim řeknu ať si aspoň zapnout bluetooth a nechájí mobil ležet… U mě v autě může vzadu u dětí hrát pohádka na dlouhé cestě, manželka na místě spolujezdce může telefonovat nebo cokoli, ale já mám telefon na vibrace v kastlíku. Až když… Číst vice »
Nojo, to pak clovek vidi experty s drzakem na telefon coby prisavku na celni sklo umistenou hned u A-sloupku, aby pres nej uz tuplem nevideli. Brrr. :/
Zlatej drzak telefonu na vydech klimosky.
Tak u A sloupku mi to ještě přijde jakžtakž… Horší mi to přijde, když má člověk dnešní telefon (samozřejmě to musí mít velkej displej aby na něm byla videt navigace, kterou má 90% dnešních aut v základu) na přísavce uprostřed okna. To mu musí zabírat tolik výhledu že je mi z toho zle.
Nejenom řidiči, ono je to problém i u chodců. Tuhle mi jeden vlezl před kolo, když koukal do mobilu a přecházel tak na červenou. Dneska po cestě do práce paní kříží cyklostezku, kouká do mobilu, kola nevnímá…
nejen řidiči, ale i chodci, otázkou zůstává co fírové ? ajaj, teď dostanu hoooodně mínusů 😉
Strojvedoucí není „řidič“ v úplném smyslu toho slova, protože vozidlo vedou koleje (kolejnice), takže odpadá regulování směru. Má tedy o to méně „práce“, aníc není tolik vidět jako řidiči silničních vozidel – takže bych si vůbec nedělal iluze o tom, jak „výjimečné“ je používání MT při výkonu práce strojvedoucích.
Na mašině se může dělat skoro cokoliv. Vím o jednom, co používá za jízdy i tu páčku mezi nohama. Pokud si teda jenom nedělal srandu, já ho u toho samozřejmě neviděl
Ode mne nedostanete mínus, ale doporučení porovnatZákony173(o dahách) 361 ( o porovozu na silnicích)
Rozdíl je v tom, že chodec tím ohrožuje primárně sebe, ale řidič tím ohrožuje zejména své okolí.
Takový chodec ohrožuje i řidiče – i když třeba ne i přímo fyzicky, tak minimálně těmi problémy, které způsobí právě jemu. A to si většina lidí ve svém sobectví ani neuvědomuje.
A další, co, ve vší úctě, nemá na silnici co dělat, a to ani v roli chodce.
Chodec tím ohrožuje samozřejmě i další chodce, a další řidiče.
Typický scénář chodce je pak samozřejme ten, že chodec vleze před autem do silnice, řidič samozřejmě vidí chodce, snaží se mu vyhnout, a pak může následovat široká škálá průserů – auto ve škarpě, auto ve stropu, auto v jiným chodci, auto v jiném autě a libovolná další kombinace předchozích důsledků.
Lidi, zapněte to kulatý na hlavě. Prosím.
Co by tak asi proti tomuto nesvaru pomohlo…hmmm… co treba Besip kampan „Chodče nekoukej do mobilu když jdeš přes přechod. Řidič do něho čumí taky“
Snadná pomoc: zakázat používání MT na přechodech pro chodce a při zjištění nedodržení toho zákazu jim ty přístroje zabavovat a ještě napařit tučnou pokutu , protože takovým jejich používáním ohrožují nejen sebe, ale i ostatní – pak už stačí,jen občas k přechodu postavit policistu s fotoaparátem (aby měl důkazy), případně přechod vybavit citlivou „fotopastí“ a policistu posadit o několik metrů dál, aby nebyl hned vidět, a stát vydělá mnohem víc než na vyšší DPH z točeného piva.
Mě se líbili ty pyktogramy před přechodem, co jsem viděl v Maďarsku, žlutý obrázek zákazu a v tom žlutý telefon se sluchátky. Jasný jak facka, obrázek pochopí každý.
Tak to v podstatě musíte, přejít před přijíždějícím autem bez toho abyste zkontrolovali jestli točvolant zrovna nekouká do telefonu místo na cestu je v Praze teď už skutečně základ… Ostatně myslím, že řada „lepších řidičů co nezdržujou“ se na to naučila už dávno spoléhat. Jo a obzvlášť doporučuju maximální opatrnost v kolonách. Jenom proto, že auto před přechodem stojí neznamená, že můžete bezpečně přejít. Dost možná kouká do telefonu nebo na něco v autě a klidně se rozjede podle pouze periferně viděného auta před ním. Nespekuluju, to je mnohočetná osobní zkušenost. Tohle všechno samozřejmě předpokládá, že jako chodec sami dobře… Číst vice »
S telefonováním za volantem jsem definitivně skončil poté, kdy jsem jednou měl cca půlhodinový, poměrně vypjatý pracovní hovor (přes HF, takže zcela legální) a po jeho skončení jsem si uvědomil, že si prakticky vůbec nevybavuju, jak a kudy jsem těch 30 minut jel. Mozek se přepnul na hovor, ostatní bylo v módu „autopilot“, který „za mě“ prostě řídil. Bylo to v noci a v dešti a uvědomil jsem si, že život fakt máme jen jeden. Telefonování za volantem je tak rozšířené, že kvůli tomu velmi nerad jezdím i jako spolujezdec, protože telefonuje prakticky každý. A sedět pak v autě, které… Číst vice »
Jel jsem předevčírem stejně jak Vy na autopilota městem, koordinace projektu za jízdy, to mám nejradši. A najednou jsem stál na fleku, přede mnou zabrzdilo auto, nebylo vidět před objížděným autobusem. Člověk si pamatuje hlavně ten hovor, ale jinak je na příjmu i co se řízení týče. Naštěstí.
Je nutné začít připravovat infrastrukturu pro samoříditelné vozy a na území EU odblokovat zcela zbytečné regulace. Samořídící vozy jsou už dnes bezpečnější a nebylo by na škodu, kdyby jezdila v každém evropském městě flotila taxíků jako v USA a učila se na našem prostředí. Vývoj může jít dramaticky dopředu, poptávka tu je, jen tomu rozvázat ruce.
Infrastruktura pro samoridici vozy … jakoze pevne drahy po kterych muzou jezdit samoriditelna auta?
Bratre v Kristu, nevymyslel jsi zrovna horsi zeleznici?
nějaká (relevantní) statistika, že samořídící vozy jsou dnes bezpečnější, by nebyla?
zrovna s těmi automatickými taxiky v USA mají svých problémů víc, nežt dost.
Není to sice statistika. Prozatím spíš evidence https://www.avcrashes.net/
Není zrovna nepravděpodobné, že autonomní auta bezpečnost zhorší namísto jeho zlepšení.
Jsou lidé, kteří nepochopí, že nepotřebujeme autonomní auta. Většina technologií problémy způsobené lidskou společnosti nevyřeší, jen skryje zodpovědnost za ně a tím oddálí skutečná řešení poruch lidského chování.
Tak určitě se dohledáte, že „autonomní“ (přesněji s pokročilým asistentem, protože žádné autonomní auto zatím neexistuje a ještě dlouho existovat nebude) auta mají skutečně v průměru méně nehod, než ta řízená lidmi. Ale že takové statistiky porovnávají jablka a hrušky, o tom už se nedočtete. Z mého pohledu je nejpodstatnější, že se za použití asistentů řízení stávají úplně jiné typy nehod, které často vyplývají z toho, že systém řízení ve sklutečnosti nemá žádné „pochopení“ fyzické reality. Taková ta najetí v plné rychlosti do mostního sloupu, apod. Toto se samozřejmě stává i lidem, ale z úplně jiných důvodů. A v případě… Číst vice »
Prestoze tomu Tesla rika „autopilot“ tak se nejedna o samoridici vozidlo. Jejich system je pouze SAE level 2, tedy lepsi asistent. Waymo je SAE L4 a operuje pouze na par mistech v USA. SAE L5 zatim neni v provozu vubec. TLDR – skutecne samoridici vozy zatim neexistuji
Když jsem jinde napsal svůj názor, že jednou budou samořiditelná auta bezpečnější, než řidiči zírající do mobilů, tak to bylo připomínek…..
Tady bohužel nepomůže nic jiného než bič, bič a bič. Je to zcela vědomé jednání.
Ale ve vymáhání čehokoliv tento stát absolutně selhává – a mnoha lidem to vyhovuje, říkají tomu “svoboda”. Samozřejmě bez odpovědnosti.
To nemáte zas tak úplně pravdu. Právě, že po 1.1.24, kdy se zvýšila pokuta na místě za držení telefonu při řízení z 1.500,-/2b na 3.500,-/4b. A já vidím ve statistice (máme jako jeden nejmenovaný pražský sbor svojí statistiku), kolik toho kluci na ulici udělají. Tímhle tempem bude mít Praha do dvou let o třetinu řidičů méně. Ono to ještě chvilku potrvá, ale to množství bodových přestupků, kterých se přes den v centru zapíše, je ohromné. Jen pro info, za víkend (so+ne) se na Praze 2 vyřešilo 6 telefonů, 2 červený a 3 nadání přednosti. To je 48 bodů a pokuty… Číst vice »
To je pěkné, ale mě se ta čísla zdají pořád malá vzhledem k tomu, kolik řidičů tyhle přestupky provozuje. Třetinu řidičů to nepostihne, maximálně tak tři promile.
Zajímalo by mě, jestli máte ve statistice taky předjíždění tramvají zleva, což je stále rozšiřující se nešvar a jistě se děje i na vaší Praze 2.
Lidi si stěžují, že tu máme nejvíc policistů na obyvatele, ale v ulicích to moc vidět není, tam by se pokutujících hlídek zaplatilo několika násobek.
Ne, tento přestupek neevidujeme, teď naposledy do evidence přišly koloběžky jako samostatně, dříve to bylo dohromady s cyklisty.dnes to sledujeme samostatně.
Počet policistů celkem bohužel nijak nereflektuje, kolik jich sedí v kancelářích a co tam vlastně dělají. Kriticky musím uznat, že dnes je strasne rozsáhlá administrativa, bohužel i na myší prd musí být 3 papíry, který musí někdo napsat a někde uložit. Většinou to někdo přečte jen jednou a pak se to založí. Politici se chlubí digitalizací, ale kdyby to mysleli vážně, tak budou muset vyházet tisíce úředníků (voličů).
240 bodových přestupků za celý víkend na Prahu?
ted to nemyslim nejak zle, vim, ze toho máte docela dost a není vás moc, ale to je spíš k pláči, než k chlubení.
To je odhad, já do celopražské statistiky nevidím a hlavně je více složek policie, která tu problematiku řeší. Něco státní ( Dopravka, místňáci, občas péjáci,nebo někdo jiný) nemálo městská, tam se to hodně zvedlo a i ta profesionalita tam šla dost nahoru. Další věc je, že je to o víkendu kdy ta doprava je dopoledne úplně mrtvá a jezdí se až odpoledne. Všední den je to samozřejmě víc, ale o kolik přesně, to nevím, z praxe tipuji, že možná o půlku. A k pláči, nebo k chlubení? jsou to čísla, která měla vyvrátit pocit, že s tím nikdo nic nedělá.… Číst vice »
Takže někde skutečně policie koná?
Je pravda že měřit 50 v Praze je asi zbytečnost 😉
Díky za Vaši práci, průšvih je ten, že na nehodovosti se to od počátku roku nijak výrazně neprojevilo. Po vybodování bude velmi pravděpodobně na silnicích víc lidí se zákazem řízení. Když mi dopravní psycholožka tvrdila, že přiznání osoby porušující zákaz řizení nemůže použít pro verdikt o vrácení řidičáku, protože „lékařské tajemství“, tak si říkám, k čemu vlastně dopravně-psychologické vyšetření je.
Narazil jste na další průšvih české legislativy, a tím je, že opakované porušení soudního zákazu řízení není českými soudy vnímáno jako něco, za co by měl hříšník sedět. Prostě se vydá další zákaz a další podmínka, rekord je někde tuším na Pardubicku, kdy měla frajerka tuším 11 (ano slovy jedenáct) soudem vyslovených zákazů řízení a stejně ji nezavřeli. Prostě totální selhání systému. Policajti tam chytali jednu a tu samou ženskou v cizím autě (registrovaném na dceru) furt dokola. Nikdo s tím nic nedělal, už nevím, jak to dopadlo, soudu se ptali novináři, jak je to možný, byla tam nějaká polehčující… Číst vice »
Skvělá práce! A to ty hříšníky načapáte sami nebo dostanete hlášku od nějakého civilisty?
Je to práce autohlídek, přestupky při řízení se za pěší hlídky dělají zcela výjimečně. A civilista sice oznámí, ale pro dotažení přestupku až k pokutě je potřeba mnohem více, než „hláška od civilisty“.
… Ona je to vesměs taková mravenčí práce…😆😆😆
Mimochodem děkuji za pochvalu, to se mi často neděje 👏🏻
Takže když uvidím třeba špatně parkující auto, nestačí to jen oznámit? Musím u něj zůstat, dokud policie nepřijede? Nebo mám udělat fotku a poslat?
Vaší práce si patrně jako jeden z mála vážím. Sám mám v širší rodině dva policisty, takže vím, co to obnáší a jak mají kvůli zákonům svázané ruce. 🙁
Špatně parkující vozidlo je sice přestupek, ale tu dokumentaci a vyřešení si musí stejně udělat policista/strážník na místě sám. Proto po městě jezdí auta TSK a fotí zóny, snad jednou budou fotit i jiné nezónové přestupky.
A nikde čekat nemusíte, hlídka tam přijede vždy, nemůžou to nevyřešit, ta zpětná kontrola práce je pozoruhodně vypilovaná.
Jen je třeba problém, že než se tam hlídka dostane, tak to auto odjede. To by musel být policajt na každé křižovatce. To opravdu možné není.
Zase mi bude blbý, když tam pojedou zbytečně. Každopádně děkuju za odpověď.
Neprijde mi 6 telefonu z 60000 jako dostatecne.
A ono už se to nějak prokázalo? Jen se ptám.
Telefonovani je problem z konce 20. stoleti.
Dnesni problem je cumeni do obrazovky mobilu. Ve meste to vidim bohuzel velmi casto. Velke auto s X senzory, takze pocit neohrozenosti. Do toho nudna rutina, malo casu, zavislost na mobilu…
Mobil u ucha je tresnicka na dortu. Jak se ale zamerit a sledovat mobil na kline/ve stojanku, do ktereho ridic cuci ocima?
Tomu by měl pomoct vnitřní kamera v autě, která sleduje vaše oči a zda je nemáte sklopené do mobilu. Poloautonomní řízení comma.ai/openpilot má jako nedílnou součást právě kameru na sledování řidiče a ten musí dávat pozor a ne spát nebo hrát si s telefonem, jinak mu to přestane fungovat.
dle mě celé držení telefonu v ruce je hrozně komplikované téma. Pokud mi někdo za jízdy zavolá a já to vezmu do ruky a řeknu jedno větu ( např. : Ano, budu tam za 20 min. konec hovoru). Nevidím v tom zločin. Pak může někdo volat na „No Hands“ a řešit šílenosti ( třeba jak vyprojektovat to a to), myšlenky jdou jinam a tím i věnování se řízení taky. Další téma je čumět na telefonu soc sítě. to je hotovo.
Když ona je to celkem pravda ale tak těžko se to „kodifikuje“… třeba v situaci kdy nepotřebuju řadit tak pouhé držení telefonu (příchozí hovor, ne odchozí) u ucha (přijetí hovoru libovolným tlačítkem) a oči normálně na silnici je určitě bezpečnější než pomocí handsfree a hlasového ovládání výběr čísla z adresáře, ale to první je zakázané a to druhé povolené…
Už někdo zakázal kouření řidiče? Nebo vymyslel „handsfree“ cigaretu?? Přitom vytahování z krabičky, zapalování, držení v ruce, hlídání kam padá popel… tak co, pokuta za držení cigarety v ruce řidičem konečně bude??
Tak můžeme polemizovat i o tom, zda je ruční řazení bezpečné, dáváte ruku z volantu, nebo to že vám může chcípnout auto, mimořádně nebezpečné. Nebo že se věnujete místo dvou pedálů hned třem. Takže asi tak..
No vidíte, a to samochcípání je teď v módě. A to výhradně s automatem. A jestli používám obě nohy nebo jen jednu, ale stejně na dva pedály, to fakt nijak pozornost nesnižuje.
Jaké výhradně s automatem? Já jsem měl start/stop minimálně u 2 aut s manuálem. Naposledy Superb 2018.
to jako za jízdy pít, otevřu lahev magnesie, napiju, chci ji zavřít, ale ono to nejde, pač víčko je přidělané a jde to blbě “ přes závit“. Hold za jízdy je třeba se věnovat řízení a ne u toho pít z blbé lahve, jíst, kouřit. ps. na pití je dobrá lahve jako na kolo 😉
A nejlepší je, když špunt od petflašky zahučí někam pod sedadlo. Zlaté přidělané špunty.
Jo, rozbalování bagety, utírání kečupu z huby/košile z hambáče z drajvu, neposednej kelímek s kávou, co vzdycky vyšplíchne, otvírání a rvačka s víčkem, aby neškrábalo pod očima a drželo na lahvi, rtěnka na bradě, řasenka na obočí… Jiní k tomu řeší ještě neposlušné děti, co zrovna něco neodkladně potřebují a nejde kvůli tomu zastavit a vyřešit to za 2 minuty. Všechno tohle je obecné nevěnování se řízení, tam se to prostě řeší, až když se to podělá a je malér. Už vidím ty kverulanty, jak tvrdí, že pokuta byla neoprávněná, protože nelze přesně změřit, jak moc se člověk, co si… Číst vice »
Kolik je skutečně logických a oprávněných výjimek z pravidla, že nic z toho, čeho právě nejsem fyzicky účasten, není tak důležité, aby to nepočkalo až na dobu, kdy na to budu mít čas a vhodnou příležitost? Ale to jen všichni příliš rychle zapomněli na dobu, kdy žádné MT k dispozici neměli a jedinou možností telefonních hovorů byly pevné linky, elektronické hry neexistovaly a televizní přijímače vážily desítky kilogramů.přijímače
Trochu zavádějící nadpis, ale dejme tomu. Podle článku by měl znít „Čtvrtina z řidičů, kteří jedou proti vám, se za posledních 30 dní kouklo do mobilu“
Ne, “…se přiznalo, že…”
To je úplně o něčem jiném.
To ano, ale pořád z toho nelze dedukovat, že v průměru každé čtvrté auto jedoucí po ulici bude mít řidiče co zrovna kouká do mobilu.
Bude to (naštěstí) výrazně míň, o řád až dva.