Čtveřice velkých stavebních firem napsala ŘSD a krajům. Vadí jim účast nové firmy Metrostavu v soutěžích

Zahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav InfrastructureZahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav Infrastructure

Podle stavebních firem lze chování Metrostavu kvalifikovat jako trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Chápu, že je třeba Metrostav za jeho provinění potrestat. Ale nevím, jestli je zákaz vstupu do veřejných zakázek a vůbec trest uplatňovaný na firmu, jakou takovou, je v tomto případě vhodný. Trest by měl jít hlavně za managementem firmy a to proto, že takhle se hodně omezilo konkurenční prostředí v tomto odvětví. Já vím, že není povinností soudu toto zkoumat, ale tento trest zákazu konkurovat ve veřejných zakázkách ve výsledku zaplatí stát, potažmo my, daňový poplatníci. Trest zákazu účasti ve veřejných zakázkách je vhodný pro více konkurenční odvětví.

Insider

Je úplně jedno, co si Vašek myslí, že „je vhodný“. Jde o pravomocné rozhodnutí soudu. Metrostav podvádí, trest ignoruje.

Alfons

Zkouší udělat precedens.

Air Traveller

víte o tom, že české právo není precedenční?

Václav

Ne tak docela. Jedna věc je psaný zákon a druhá jeho uplatňování. Ne vše lze v zákoně popsat a pak přijdou někdy ke slovu precedesy. Hlavně ty od soudů vyšší instance.

Frantík

„Do zákona se to zavede, až se něco stane“ – v jistém smyslu ano, ale spíš je to obráceně (viník je nepotrestáni, tak změníme zákony, aby příště potrestán byl).

watslaw

Sice se tak nenazývá, nicméně pokud se případ dostane k nejvyššímu soudu, tak jeho rozsudek bude pro nižší instance závazný a úkolem nejvyššího soudu je sjednocovat judikaturu a dá se čekat jistá konzistence jeho rozhodování.

Jarda z Hradce

Oni mají máslo na hlavě všichni, dotáhlo se to, ale pouze u jedněch chamtivců. Myslím, že pokud by byl dostatek odposlechů v ČR by nesměl stavět nikdo z nich…

Václav

Nevím, jestli navýšení odposlechů je dobrá věc. To už by mohli odposlouchávat třeba vás. Jistě by vám to milé nebylo.
Ale ty ostatní firmy v „tom“ asi umějí lépe chodit.

navratp

Odposlouchavat a sledovat každého všude a furt.

Insider

V tom máte asi bohužel pravdu.

Miloš

Přejmenují divizi a jedou vesele dál.

Tonda

Proc se změnily ODS na Eurovii

Jan

Na co máme ten slavný zákon os skutečných/konečných vlastnících firem? Prostě to zakažme na základě tohoto. Má-li nová firma majetkové vazby/stejnou vlastnickou strukturu jako stará, platí pro ni původní trest.

Air Traveller

vetsinou, kdyz v diskusi zazni “proste to zakazme” se ukaze, ze dotycny vubec nema povedomi o tom, jak funguje zivot.

trosku mi to pripomina stredulu ze vcerejsiho vaclavaku, ktery tam vykrikoval neco o zakazu zdrazovani..

Milan

Naše zákony jsou naprosto k smíchu – Metrostav dostal stopku na 3roky za korupci – vlastníci si ale jednoduše založili nové firmy ke kterým převedli své lidi a „nový“ Metrostav dál vesele soutěží státní zakázky, kde ale kvalifikaci prokazuje referencemi toho starého odsouzeného Metrostavu – suma sumárum, stát utratil stamiliony za vyšetřování a soudy, Metrostav odsoudil, ale tomu je to naprosto jedno a podniká dál jako by se nic nestalo a můžete hádat, jak poctivě, když teď ví, že je naprosto nepostižitelný… Kdybyste viděli, jak vypadá zadání „výběrového“ řízení na Metro, které „vysoutěžil“ odsouzený Metrostav a jak naprosto čistě vyhraje… Číst vice »

Honza

Je to problém zákonů, nebo konkrétního rozsudku a jeho aplikace?

Air Traveller

bylo by vhodné si přečíst celý text článku, ne jenom jeho nadpis.

tohle není o legislativě, ale formě rozsudku. Rozsudek byl takový, jaký byl a pokud byl formulovaný tak, že zakázal jen konkrétní firmy, může být založení další firmy vlastně zcela legitimní a níjak v rozporu s legislativou.

Jan

Zavřít na 10 let a 100 milionů pokuta. Ujišťuji vas, ze kazdy do jednoho by vedel, za co to ma. Je to pořád lepší, než opravdová spravedlnost.

Georg9

Ale ten nový pseudo Metrostav staví levněji než ostatní. Takže nikoho nezavírejte

Václav

Ono to, na tom méně vydělají je také určitá forma trestu. :⁠-⁠)

Air Traveller

a kojo byste na tech 10 let chtel zavrit?

Josef

Eurovia, ať raději sklapne a ve spolupráci s ŘSD dá konečně do pořádku to vlnobití na trase z Ostravy na Bohumín! Takový neuvěřitelný bordel v ČR, co se táhne už asi 10let a je to čím dál tím horší. Někde jsem četl, že nějaký soud rozhodl, někdy v půlce roku 2021, že do konce roku 2022 má být vše opraveno!!! Je to banda, co dostává zakázky všude po republice a tam, kde to pod dohledem ŘSD dodupali, tak ticho po pěšině!

Jumbotron

A navíc EuroviaCS už v rámci soudního řízení u OS v Novém Jičíně, zaplatila náhradu škody za most ve Studénce? Její pracovníci byli pravomocně podmíněně odsouzeni.
Pane Sůro, mohl byste vznést dotaz na ČD zda-li po firmách už zažádala o náhradu škody, když ihned odškodňovala, aniž byl určen viník?! Předem děkuji

Pepa

Nic jiného než konkurenční boj. Zahraniční koncerny chtějí získat celý český trh. Metrostav jako jediná česká firma jim zvládá konkurovat, tak se ji snaží odstranit všemi prostředky. Když se jim to podaří, tak tady zbydou akorát zahraniční nadnárodní koncerny, které si rozdělí trh a odvedou zisky do zahraničí. Postupně se ve všech odvětvích stáváme více a více závislí na zahraničních majetkových uskupeních. To málo co u nás ještě umíme sami vyrobit a postavit si úspěšně likvidujeme a ještě si k tomu tleskáme…

Jan

Za povšimnutí stojí skutečnost, že si stĕžují nejvĕtší hráči z oblasti dopravních staveb. Byť o úplatky prokazatelnĕ šlo v jiném odvĕtví, které mĕlo a má jednak jiné zvyklosti a zejména jiné lidi. Není to nic jiného než konkurenční boj, jistĕ nejde o snahu Eurovie, Colasu, Skansky a Strabagu o čisté prostředí 😀 a tento článek vypadá jako docela slušnĕ zaplacená reklama tĕchto výtečníků, kteří nemůžou svého konkurenta vystát.
janektorebka@gmail.com
86.49.247.53

Pepa

Pane Sůra diskuze není o uplácení ale o dopise čtyř „naprosto čistých“ zahraničních koncernů, které mají „nezištnou“ státotvornou snahu o prostředí veřejných zakázek v ČR. Mimochodem třeba STRABAG je v ČR nepravomocně odsouzen za machinace při zadávaní veřejných zakázek, na to asi pan generální Strabagu při podepisování dopisu pozapomněl. Tady 100% platí že POTREFENÁ HUSA NEJVÍC KEJHÁ 😉 PS: Za uplácení měly padnout tvrdé finanční tresty v řádech stovek miliónů, které by dopadli na majitele a tvrdé tresty pro konkrétní fyzické osoby, které uplácely. Zákazové tresty pro firmy, dopadající nejvíce na jejich zaměstnance a způsobující omezení konkurečního prostředí jsou naprostý… Číst vice »

Matyáš Honysz

Nesmysl nejsou, protože jedině tak nutí firmy k implementaci criminal compliance programů. Zapomínáte především na to, že zákon o trestní odpovědnosti právnických osob umožňuje právnickým osob se vyvinit v případě, že mají implementovaný funkční criminal compliance program. V takovém případě jsou trestně odpovědné pouze konkrétní fyzické osoby. Takže jde to čistě za Metrostavem, a ten argument českou firmou je k popukání. Kdyby české firmy měli lepší firemní kulturu, tak se nic z toho nestane.

Y.K.

Není mi úplně jasné, proč to je pro TSK „šílenou komplikací“. V zadání soutěže nemůže být, že soutěžící firma nesmí být v žádné přímé vazbě na odsouzený subjekt (pochopitelně trochu právnicky vycizelované)?

Air Traveller

No .. může, nemůže… ono to tak jednoduché nebude. otvírá to prostor pro další nekonečné soudní spory na to, jestli tahle samostná podmínka není v rozporu s tím, co zadavatel soutěže smí a nesmí…

Air Traveller

Mimochodem, v širším kontextu .. nepřipomíná vam to, co navrhujete tak trošku ten přístup „protože váš otec seděl, tak vy nepůjdete na střední“?

Jan

Tak proč píšou dopis a nepodají rovnou trestní oznámení? Za týden můžou mít předběžné opatření proti všem Metrostavům tohoto světa…

Granja

Už se poprali?

Trest nebude trvat věčně – nedovedu si představit jejich následnou spolupráci na velkých stavbách.

Michal

Totéž co Čapí hnízdo a Agrofert, pokud to někdo vidí jinak, je slepý.

Daniel Bečvář

Je s podivem, že soud s takovýmto vývojem nepočítal a jasně nedefinoval, jak se mají investoři v tomto případě zachovat.

Jiří Kocurek

Soud ale nemá pravomoct stanovovat povinnosti pro investory. Povinnosti lze investorům stanovit jedině zákonem.

Alibaba

Podle mě firma MI se může hlásit kam chce. Ale pokud jsou považovány reference, tak firma MI žádné reference nemá. Reference nabízené skrz nějaké firmy odkazující se k původnímu Metrostavu jsou nepoužitelné, protože se firma Metrostav nemůže zúčastňovat veřejných zakázek a to jakoukoliv formou.
Pokud to bude jinak, tak nemá cenu mít trestní odpovědnost firmy, protože z principu se dá založit vždy jakákoliv jiná.

-sl-

Otázkou je, zda je reference spojena s konkrétní firmou, když je bez lidí prakticky prázdná schránka s nějakým majetkem, nebo s konkrétním týmem, kterým firma disponuje, který ty zkušenosti reálně má. Obecně jde o vytrvalé pokusy o využití rozsudku pro konkurenční boj – jak v rovině zakázek, tak v rovině udržení lidských zdrojů (zejména – zakázky se seženou, lidi ne…) -, ne o princip postižitelnosti firem, který je exemplárním případem s většími škodami než užitkem prezentován veřejnosti. Aby to mělo nějaký dopad, muselo by to jít na konkrétního vlastníka. A i tam si lze zajistit prostředníka, takže ani tak ne.… Číst vice »

-sl-

Konkurence nepřevezme celý tým, resp. setkal jsem se s jediným případem, kdy se tak dočasně téměř stalo díky charismatické osobnosti manažera týmu, Vašeho „oblíbence“, za kterým lidé šli. Rozdrobený tým jsou jednotlivci, kteří se v nových týmech aklimatizují a ztrácí výkon, nehledě na to, že tam odcházejí za jiných smluvních podmínek, které mohou mít negativní vliv na motivaci. Dost lidí to přijme jako impuls k opuštění oboru, protože jde o práci duševně těžce vysilující a představa, že stále měním týmy, kvůli hrátkám pro dav, je dostatečně odstrašující. Prostě to není novinařina – je to prostředí, které znáte jen z venku… Číst vice »

-sl-

Omlouvám se, ale odchylujete se ve své reakci natolik, že z mé strany nemá smysl pokračovat v diskusi. Metrostav mě nezajímá, je to jejich boj… Kolik lidí v této diskusi vystupuje jinak než pod nickem? Proč bych měl vystupovat jinak? Požadujete v podmínkách této diskuse příspěvek pouze v případě ověření OP a doložení životopisu pro potřeby Vašeho archivu? Souvislost s diskutovaným tématem? Jsem řadovým technikem pracujícím ve stavebnictví, který má obavu, že nevhodnou legislativní úpravou, která navíc v dalších případech nebude účinná, může daný obor v České republice utrpět významné ztráty. Nosič vody, nic víc. Radit bych si Vám nedovolil,… Číst vice »

Otto

Každý, kdo se v (silničním) stavitelství v ČR aspoň trochu orientuje ví, že ten dopis je tak trochu, že zloděj křičí chyťte zloděje. Smozřejmě, Metrostav se nechal chytit, a zákazy plnění VZ je naprosto v pořádku a na místě. Ale musím se smát, že např. taková Eurovia proti tomu protestuje…

Otto

Dukazy… opravdu si myslite, ze takovi Rath nebo Svachula jsou jedini politici, kteri tady jeli v korupci?to asi ne… pouze byli jedni z mala, kteri se u toho nechali chytit… a i kdybych takove dukazy mel, tak to posledni, co s nimi udelam je, ze pobezim na PCR. Protoze doba je takova, ze to u nas vzdycky nejvic odskace oznamovatel…. pokud by na vsechno, o cem se pise, mely byt dukazy, tak investigativni novinari by nedelali nic jineho, nez oznamovali TC nebo by nemeli o cem psat

Otto

asi znáte reakci Bolka Polívky na Ivanu Chýlkovou, když se dovolávala důkazů k existenci Boha… některé věci prostě jsou 😉

Karel_D

Pokud pane Sůro hodnotíte odpovědi pouze na základě toho, že je píše anonym, tak skutečně nemá smysl tady diskutovat. -sl- nepíše dojmy, ale naopak fakta. Jen je pro člověka z venku asi těžké je uchopit. Reference jsou sice vázány na firmu, ale tvoří je tým konkrétních lidí. Ten tým jako celek se nedá přesadit do jiné firmy, alespoň ne bez významných ztrát. A když už jste se pustil do víceprací – vy víte, jaký podíl jich je způsobeno neschopností zadavatelů a jaký nenažraností zhotovitele? Můžete začít třeba u Barrandovského mostu nebo na dálnici u Budějovic. A ano, také se nepodepíšu,… Číst vice »

cikcak

Mám stejný názor. Nestojí to za to. Trestat právnickou osobu, což je v podstatě postaveno na roveň kolektivní odpovědnosti, je opravdu smutné.
Přesně z důvodů, které uvádíte.

Alibaba

Reference firmy je spojena s firmou. Lidi se mění (i v týmu) průběžně. jednotlivý člověk má taky reference, ale ty se uplatňují ve stavbách jinak.

Ano, teď je to konkurenční boj, ale když firma Metrostav podváděla a byla odsouzena, tak se pak nesmí (podle mě) zúčastňovat výběrek v žádné formě.

Ano, otázka je, jestli má smysl odsoudit právnickou osobu. Možná je třeba tento velký případ i zkouškou fungování a praktičnosti tohoto zákona. Myslím si, že pokud by za chybové chování mohl jen jeden člověk, tak by odsoudili přímo jeho, ale tady těch lidí bylo více.

Frantík

Hlavne by trestni odpovedbost meli mit vedouci firem…

Matyáš Honysz

Uhodil jste hřebík na hlavičku. Problém není konkrétně až tak v zákoně o trestní odpovědnosti právnických osob, ale v uznávání referencí podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Btw v jedné ze zakázek, které vyhrála nová PO Metrostavu, Eurovia podala návrh na UOHS a Mlsna v rozkladu potvrdil rozhodnutí úřadu, že mohla vykázat reference odsouzeného Metrostavu. Eurovia to rozhodnutí poté napadla žalobou a soudní řízení zatím probíhá u Krajského soudu v Brně. Takže brzy se dozvíme zdali nově zřízené PO v rámci koncernu mohou vykazovat reference odsouzených matek.

Pepa

Osobně si myslím, že rozhodnutí soudu tak, jak je vyhotoveno, výslovně nezakazuje firmě Metrostav a MI zakládat nové společnosti, se kterými se může účastnit tendrů v oblasti veřejných zakázek. Zákaz je vysloven pouze pro firmu Metrostav a MI, a na tom je MI Roads postaveno.

Otto

Tak základní otázka je, jak pak plní MI Roads kvalifikaci … pokud prostřednictvím BES, tak je to asi OK, protože BES zákaz plnění VZ nedostal, nicméně s tím se asi do zakázky na výstavbu např. úseku Kaplice – Nažidla na D3 nepřihlásí 🙂

noerf

Stejně to nakonec rozhodne soud. A předpokládám, že skupina Metrostav má právní argumentaci. Obecně jde o to, zda-li se výběrových řízení nesmí zúčastnit celé skupina včetně všech firem, v nichž má holdingová firma přímo či nepřímo podíl nebo jenom některé firmy dané skupiny.