Čtenářský tip: K Baltu za pár korun. Jak výhodně zkombinovat vlak, letadlo i auto
Polské pendolino. Foto: Roman Svačina
Roman Svačina popisuje, jak vyrazit na dovolenou k polskému Baltu co nejvýhodněji.
Roman Svačina popisuje, jak vyrazit na dovolenou k polskému Baltu co nejvýhodněji.
Letošní zkušenost z dovolené v Polsku. Jsem z severních Čech, takže klasika autem okolo Drážďan Německem směr Štětín, pak ještě asi 150 km do Darlowa. Dálnice v PL super, polská schopnost vytáhnout z EU maximum peněz ve spojení s rovinatou krajinou dělá divy. Silnice nižších tříd již horší. Ceny – darmo mluvit a nadávat na drahotu u nás, chuťově o parník lepší, v průměru za polovinu, co u nás a to jen když porovnávám nesrovnatelné – okresní město Žatec např. s polským letoviskem u moře na počátku sezony. Raději ani neporovnávám, kolik set korun bych dal za smažák z mrazáku… Číst vice »
Povinněmístenkoví vyděračští šmejdi prodávají místa k stání vcelku běžně. SNCF to v jejich TGV dělala také. Konkurence tentgo křivácký byznys zcela jistě zlikviduje.
Naprostá pakárna…🙄
Autorovi patří díky za odvahu takto detailně rozepsat cestování veřejnou dopravou do Polska. My takto cestujeme druhým rokem. Jasně, má to své mouchy, ale rozhodně lepší než autem. Tím jsme samozřejmě v minulosti cestovali po Polsku také. Nejhorší to bývá pak v cílové destinaci. Zkušenosti z Leby. U ubytování minulý rok byla v popisu zahrada pro děti. Po příjezdu zjistíte, že vcelku prostorná a hezká zahrada je zarvaná zaparkovanými auty, polovina s českou SPZ. Takže děti mají smůlu a klickovat mezi auty na ranni kavu na zahrade je solidni opruz 🙁 V Lebie je treba si davat bacha i na… Číst vice »
Lístky na vlak jedině přes PKP. Ta cena bývá kolikrát poloviční.
BTW PKP Intercity nabizi slevu „Taniej z bliskimi“ -30% pokud spolu cestuje skupina 2-6 cestujicich.
Velice podobnou cestu jsem před týdnem absolvoval také. Akorát se zastávkou ve Varšavě, sever Polska pak víceméně naslepo s jízdenkami spíš na poslední chvíli. Cenotvorba expresních vlaků (zas o tolik rychlejší nejsou) mi také přišla přinejmenším zvláštní. Služby ale velice dobré, všiml jsem si, že toalety a koše se uklízí i během cesty, jelikož úklidová služba je na palubě. Jídelní vozy nacpané, trochu dražší než u nás a větší tlak na personál, který se musí hodně obracet a je to i poznat. Jinak dost podobná nabídka. Zvláštní je fungování prodeje jízdenek v mobilu, které zajišťují jak přímo PKP, tak i… Číst vice »
Myslis na SKM? Szybka Kolej Miejska (Rychla Mestska Zeleznice) provozuje hlavne stare elektricke jednotky rady EN57 a EN71 (PaFaWag) + par modernich Impulsu od Newagu. Primestska a dalkova doprava jsou rozdelene (stejne je to v okoli Warszawy), rozchod je ale stejny 😉
SKM v Trojměstí má svoje koleje v tom stěžejním úseku z Gdaňsku do Gdyně. Dál jezdí až do Słupsku, pokud se něco nezměnilo, a tam už je kolej jen jedna celkem 🙂
Ano, SKM ma vlastni koleje v useku Gdańsk Śródmieście-Gdynia Główna. Nepopsal jsem to presne.
Paterni linka SKM je Gdańsk Śródmieście-Lębork.
Praha – Gdańsk mužete taký letadlem. Ryanair dvakrat tydně: ve středý a soboty.
Do Varšavy určitě ano. Ale bavime se tu o čestovaní k Baltu. Ostravsko ma přimy vlak EC „Sobieski“ do Gdyňě (přes Gdaňsk), Praha pak přime letadlo do Gdaňsku). Zdravim z Gdaňsku a potrvřují že letos je víc automobilu s Česke Republiký.
Do Polska, jezdíme už třetím rokem autem, Polsko je úžasná země, plná vstřícných lidí, krásné přírody a kulturních památek, teplota moře 18-20 stupně nám vyhovuje. Náklady na cestu a pobyt moc neřeším vyjde to o něco levněji než v ČR, jedu tam protože chci. Všem cestovatelům do Polska přeji hezký pobyt a šťastný návrat.
Už se snažím „nezaháčkovat“ na jednu zemi. Svého času to pro mne byla srdcovka Švýcarsko. Také „úžasná země, plná vstřícných lidí, krásné přírody a kulturních památek“. Teď už se snažím nejezdit na stejná místa znovu i když bylo fain. Zkouším poznat nepoznané.
Je dokázané, že pokud jezdíte na jiná místa, dovolená se zdá delší a inzenzivnější, než stereotyp. Navíc má člověk plno zážitků, které si i vybavuje za pár let. Kdežto ten, kdo jede k „strejcovi“ do stejného apartmánu do Chorvatska 10 let po sobě, neví ani co se kdy kde odehrálo a dovolená mu uteče. To není nic proti těm, kteří jezdí na jedno místo, jejich věc, ale je škoda takto promarnit život stereotypem.
Vybavil se mi náš návrat z rumunských Karpat do ČR v létě 1998. Z Brasova do Budapešti mez. rychlíkem, přesun metrem na nádraží Deli, osobákem do Komárom, v noci pěšky přes most do Komárna, ranním osobákem přes Bratislavu do Břeclavi a zbytek ČD. Takhle rozkouskovaně to vyšlo mnohem levněji než přímým rychlíkem, jó to byly časy…
Dalo se ušetřit ještě více; do z Budapešti do Békescsáby rychlíkem, pak do Lökösházy osobákem, načerno do Curtici a tam si koupit opět místní jízdenku dále. 🙂
Ale to je fakt dávná minulost.
A pak se dozvíte, jak to bezchybně fungovalo. Zatímco dneska, o hrůzo, musíte z Prahy do Plzně přesedat milionkrát.
A rychlákový příplatek, který si na denní dojíždění nikdo nemohl dovolit, aby tak plýtval časem v osobáku.
Máte nekonečně tolerantní rodinu. Té naší se na Baltu líbilo, ale s tímhle JŘ by mě poslali do pr…e
Přesně 😀 My jedeme letos do Gdańsku podruhé, protože je tam fakt skvěle, ale tohle bych si doma ani netroufl navrhnout 😀
Škoda že v tom článku není nějaký souhr nákladů na cestu, aby se to dalo porovnat s autem, kterým jedeme po dálnici z Plzně až před hotel.
To je relativni. Jsou rodiny, ktere by vas poslaly do pr…e s dovolenou na Baltu (bez ohledu na JR) a jsou takove, kterym staci nejaky kemp u rybnika v Cechach.
Přes tak, tohle je extrémní typ „komfortního rodinného cestování“. 😀 Naštěstí platí, každý podle svého. Ač fanda vlaků, s rodinou k Baltu pojedu autem.
Věřím, že to bude časem jinak a když jezdí přímé vlaky na Jadran, pojedou i k Baltu.
Do Binzu to s tím jedním přestupem v Berlíně je celkem pohoda.
Snad Čechy odradí teplota vody, vzal jsem tam letos švagra s tchýní, a tchýně raději do vody ani nešla, a švagr to přetrpěl, ale příští rok už tu nepojede – prý raději zase někam na jih. Přitom voda měla osvěžujících 17 stupňů.
Z Gdyně do ČR občas jezdím, právě nočními vlaky. V zimě TLK Rozewie do Katovic a pak IC Silesia do Bohumína, což je mimochodem spojení, které vyhledávač ČD nenajde. 159 PLN (850 Kč) v moderním lůžkovém voze s kupé pro 4 (přes PKP Intercity) + 200-300 Kč Katowice-Bohumín od ČD.
Teď v létě jede TLK/R Wydmy, problém je, že v lůžkovém voze cesta Gdyně-Bohumín stojí u ČD cca 1600 s IN50 a přes PKP koupit nejde, ale cesta Kdyně-Chalupki vyjde u PKP jen na 900 Kč. Doplácet 700 Kč za těch 5 km je docela dost…
To je tak ale vždycky. Na kolik myslíš, že vyjde Taxi, abys se nemusel heblovat s těmi kufry, a tak, Chałupki – Bohumín?
Nebo normálně v stacji Chałupki vystoupíš, dopředu si koupíš jízdenku ČD pro MPS, a v 08 43 Ti jede pociąg osobowy, v Bohumíně jsi 08 49.
Pojedeš o hodinu déle, ušetříš Kč 680.00. 🤷🏽♀️
https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/cenik-mps.pdf
Nemusíš tam ani vystupovat, stačí prelézt z lůžka do Béček. Chodí v přeshraničním úseku snad průvodčí?
Posaďte na 9 hodin děti do polystyrenového podsedáku.
Aha, takze vsetci Cesi, ktori v lete s detmi vyrazaju autami do Chorvatska neskutocne ublizuju detom ?
Musim povedat bratovi, ktory kazdorocne vyraza zo severneho Slovenska, ze neskutocne ublizuje detom, kedze kazdorocne vyraza na 10 hodinovu streku do Talianska. Nerozumiem, ako to tie deti mohli prezit bez ujmy.
Ano depresivní je to dost. My to radši jezdíme vlakem
Pro cestování s dětmi na dlouhýc trasách se nám osvědčil model – jedu na noc. Tedy v dobách, kdy jen do vyjetí z města se ozvalo 3x „kdy tam budem“. Jezdili jsme klasiku HR, I, Slo, SK, A.
Balt jsme od ná ze severu dávali přes den a v pohodě. Cesta po německých dálnicích na západ Polska. Obvykle s jednou max. dvěma krátšími zastávkami. Děti v pohodě, my taky.
Takhle moudře na místní diskutéry nemůžete. Vždyť o „nic“ nejde. Za 10-20 let si nikdo nevzpomene z čeho by tak asi mohli mít chronické potíže s páteří. To už budou přece dospělí a budou si za to moct sami.
jj, zeptejte se ho za 10 let. Nebo se zeptejte dětského fyzioterapeuta, co si o tom myslí. určitě to tak neděláte jednou za rok, ale cestujete tak pravidelně i když na kratší trasy. jak se říká, čas ukáže.
Nechápu tuto poznámku:
“ Aplikace PKP IC je sice docela super, až na jedno ale: jen pro registrované.“
Registrace je na pár kliků přes email, stejně jako registrace přímo na webu PKP IC.
To jedno ALE tam skutečně je, jenže jinde. Pokud máte účet v aplikaci i na webu, klidně se stejným loginem a emailem, tak tyto dvě věci nejdou propojit.
Tj. jízdenku, kterou jste koupili přes web, v aplikaci neuvidíte a tak k ni nedokoupíte další služby. To musíte zase přes web…
jizdenky koupené na webu se mi do apky nahrály a rovněž byly editovatelne
Já to naposledy používal v květnu a tehdy to ještě nefungovalo.
Ta aplikace je ve srovnání Můj Vlak šílená. Registraci uděláte a pak to stejně chce jméno na jízdenku (chybí checkbox, jsem to já), nefunguje Google Pay (pořád vyžadovalo adresu a českou to nechtělo vzít) a celá ta aplikace je hrozně pomalá (spíš pomalé služby na pozadí).
Nesmysl.
Pokud budete bydlet přímo u moře v Łebě, Ustce, Jantaru…. a budete chodit na pláž tamtéž, bude to samozřejmě hlava na hlavě. To je stejné všude.
Když bydlíte třeba 20 km ve vnitrozemí a můžete se přesouvat autem, tak dojedete do míst, kde budete téměř sami.
Já sice šlapu od auta 1,5 km pěšky, ale nejbližší člověk je nejmíň 15 metrů daleko.
Zajeďte do Człopina, přejděte duny a bude tam úplně sám.
Minulý týden polský Sejm (přesněji PiS) schválil novelu trestního zákona. Pokud ta hrůza projde i Senátem a podpisem prezidenta Dudy, tak za takovou fotografii jako v titulku bude už na podzim hrozit vcelku dost mastná pokuta. Konec focení vlaků, nádraží, letišť; šoutouši a planespotteři si v Polsku bez rizika pokut a vězení nevyfotí nic. Absolutně nic. Myslím, že by to byl dobrý námět na článek i na tomto webu. Tresty budou dokonce hrozit např. za selfie fotky z dovolené, kde se bude někde v pozadí nacházet objekt „kritické infrastruktury“, o kterém nebude mít ani ponětí. Jen si říkám, co na… Číst vice »
Čím více se v tom nové zákoně „hrabeme“, tím větší šílenosti vyplouvají na povrch. Kritická infrastruktura jsou např. telekomunikace, takže nebude možno fotit vyhlídkové věže, pokud na nich jsou instalovány nějaké vysílače. Stejně tak jsou součásti kritické infrastruktury nemocnice, což znamená žádné fotky nebo videa novorozenců v porodnicích. Jestli se tomu někdo směje tak ho ujišťuji, že tohle k smíchu opravdu není. Nejedná se o nějaký blbý dystopický seriál, ale Polsko roku 2023 pod vedením PiSu. Představte si, že vláda v ČR zakázala fotit vrcholky Ještědu, Pradědu, Lysé hory nebo nebo žižkovské panorama s vysílačem a 30% voličů by tomu… Číst vice »
Nojo, nikdo na první pohled neví,jestli nejsi proruský špion.
Takhle to mají legislativně jednoduché a nemusí nad tím přemýšlet.po válce se to jistě vrátí do původních kolejí
Z textu vyplynulo, že cesta TAM VLAKEM (jízdné) stála 436 Zl. + 768 Kč za hotel, celkem tedy +- 3 tis. Kč a cestovní doba odhadem 24 hodin (v reportáži nejsou uvedeny všechny časové údaje). Pro porovnání, při cestě TAM AUTEM z „pomezí Olomouckého a Pardubického kraje v údolí Moravské Sázavy“ do Ustky to může autem být max. 700 km a jízdní dobou (s pauzami a přirážkou na zácpy) max.10 hodin. Pokud budu uvažovat spotřebu auta 7 l./100 km, tak náklady na PHM na cestu TAM budou do 1.800 Kč. Pro děti bylo dovolenkové cestování (cesta tam se třemi přestupy… Číst vice »
Lámání cesty v Poznani mělo taky účel … Poznat město aneb i cesta může být cíl
jen škoda, že centrum Poznani je teď v rekonstrukci, ale jejich orloj jsem si ujít nenechal
V rekonstrukci je slabé slovo. Nebýt nepoškozených budov, člověk by si tam připadal jak po kobercovém náletu.
Však to nemusí být takové „putování Jana Amose“, jako: do stacji Ustka jede IC PKP IC 08 24, nebo 08 29, z stacji Bielsko-Biała Główna (https://portalpasazera.pl/Tablice/TabliceWgNumeru a wpisz numer tablicy „151“, mi to nejde, ta .pdf, kopírovat a IDOS píše, zase, Hausnumera), v Ustce jsi po šesté večer. Sorry, jako, to je deset hodin. A ne, dostat se do Bílska fakt není problém: do stanice Těšín město tě odveze RegioŠuk z Frydku, a do Bílska autobus „za tři padesát“. Když by to nemusela být ausgerechnet Ustka, bo řiť nevídaná, no tak do Szczecina ti jede IC PKP IC v 23… Číst vice »
Z Ostravska do 6 hodin v Trojměstí úplně v pohodě se spotřebou kolem 5l (i30 1,5T-GDI MHEV DCT)
Urcite. Minuly rok som bol v Gdansku a isiel som cez Ostravsko. Mam to trochu dalej – 700 km, Googl odhaduje cestu na necelych 7 hodin. Realne sme isli dlhsie nieco cez 8 hodin, lebo zastavky a chytili sme nejaku kolonu.
Já jsem se ve svojí „rámcové kalkulaci“ snažil uvažovat s maximálními hodnotami (vzdálenost, spotřeba, cena phm), aby bylo porovnání alespoň trochu objektivní.
Až začneš platit za auto operativní leasing a doplácet cca 6 Kč za km, tak ta kalkulace vyjde jinak. A pro negativní komentáře, když si ten Tuareg za 1,5 mil koupím, tak je to za 1 km ještě více
Já si auto na operák nepořizuju, protože ročně najezdím něco mezi 30 – 40 tis.km a tento limit je už za hranicí zájmu prodejců produktu.
Pro řazení vlaků dopravce PKP IC doporučuji tyto webové stránky: http://bocznica.eu/
Letos už jsem něco projezdil a vagonweb.cz byl zatím spolehlivý.
Všecky IDOSy, aplikace a podobné nesmysly mají někde v podmínkách, dole, drobným písmem něco v tom směru, že data přebírají od dopravců, a že za chyby neručí. Nebo tak něco. Jenže data od dopravců a officiální jízdní řád jsou dvě rozdílné věci. Proč? Proč si komplikovat život? Proč?: I. Do Googla zadám: „PKP liniowy rozkład jazdy“. II. Asi třetí odkaz je „Sieciowy rozkład jazdy – PKP Polskie Linie Kolejowe S. A.“ III. Objeví se stránka s dialogovým oknem „Wpisz nazwę stacji“. No tak tam napíšu „Międzylesie“. Najde to dvě tablice: Nr 230 a M201 (https://portalpasazera.pl/Tablice). Je tam čas odjezdu blbě?… Číst vice »
Za poslední rok více návštěv Polska. Jak Tatry, tak moře. A jel bych znovu a zas. Silniční síť zažívá neskutečný progresivní, ceny všeho srovnatelné či nižší. Takže příště znovu.
To ano, včetně nabíjecích stanic, perfektní práce Poláků.
Jen s elektroautem není časově efektivní svištět 180+ přes Německo, 150+ přes Polsko a 140+ přes Česko.
V mém taky ne, ale řídil jsem na téhle trase už i elektroauto a líbilo se mně, že je infrastruktura celkem připravena.
Jezdíme do severovýchodní části Polska autem a pokud jedeme v dobrý čas (mimo dopravní špičku, důležité zejména při objíždění Drážďan a Berlína), cesta trvá i méně než 5:30hod.
Trasa Praha – D8/A17 – Drážďany – A4/A13 – obchvat Berlína, na A10 často kolona – dtto A11 – S3 Wolin – Miedzyzdroje.
severozápadní části Polska … 🙂
Z Beskyd do oblasti Mierzeji Wiślanej cca 660 km přes noc na jeden zátah taky za pět a půl hodiny.
Nebo třeba vyhlídkovou jízdou po okreskách za 14 hodin, jak jsem to jel naposledy. Je prostě super mít obě možnosti.
Jinak je vtipné, že ostraváci jezdí přes Polsko do Berlína, pražáci pro změnu přes Berlín do Polska.
Myslím, že to dost vypovídá o rozvinutosti naší dálniční sítě 🙂
Tak to zrovna nevypovídá o ničem, z Ostravy do Berlína to přes Polsko vychází už jen čistě geograficky a z Prahy se přes Berlín jezdí jen na ten severozápad Polska – a pokud někde chybí dálnice, tak hlavně na polské straně za Libercem.
Na české straně chybí hlavně Jaroměř – Lubawka.
Oblast Liberce je pro Polsko z hledika přeshraničních a příhraničních dopravních toků bezvýznamná.
Neměřitelně krát horší situace je v případě neexistence S52 Bielsko Biala – Krakow. Část provozu z DK52 se po dobudování S1 a obchvatu Osvětimi sice přesune na DK44, ale ta S52 bude potřeba i tak.
A až bude Jaroměř – Lubawka, začne se jezdit z Prahy do Svinoústí nebo Kolobřehu tudy? Ono to i tak bude přes to Německo asi přímější. A žádný problém v tom nevidím.
Předpokládám že ano, protože provoz na S3 bude vždy nižší než na A3 a A10 v Německu.
Dovolim si nesouhlasit, ze vas letadlo nedoveze kam potrebujete. Velmi zalezi kam dale cestujete. Kolikrat je to z letiste blize, jak z vlakoveho nadrazi. Nelze z obecnovat, jak je uvedeno v clanku.
A nějaký příklad takové destinace pro dovolenou, která má letiště blíž než nádraží? Kromě těch co nemají žádné nádraží…
Treba ted to byl pro nas Rim. 😇🤣💪
Super článek. Souhlasím, že EIC jsou scam. Jedině, že si koupíte
“Multiprzejazd MAX” lístek, který platí 3 dny, tj. úterý, středu a čtvrtek, a pak můžete neomezeně cestovat všemi vlaky PKP IC. Co se týče EIP, tak já osobně to považuji za komfortní svezení, nechápu, proč z toho ale dělá PKP IC “premium” produkt, poněvadž ten to bohužel není.
Ze stejného důvodu proč dělají ČD z Pendolína nadvlak (pravda, ne tak mastnej).
EIC souhlasím, zaplatíte dvojnásobek jízdného za stejnou soupravu, jen budete mít méně zastávek a garanci řazení…
EIP je sice drahé, nicméně za mě velice komfortní a cestuje se tím dobře
Jenže ten Multiprzejazd MAX stojí 239 zl oproti 119 zl za ten obyčejný, který platí jen na IC a TLK, což je dvojnásobek.
Na první třídu je to dokonce 2,5 krát dražší – 396 zl. vs 159 zl. Ta přidaná hodnota tam prostě není, až na naprosto specifické situace.
Popíšu podobnou cestu… Pátek 23.6. vlak Kudowa – Wroclaw OK , let WRO – GDN dvě hodiny sekyra…
Neděle 25.6. odjezd v 10 ze severu… Nejdříve sebevrah jiného vlaku, potom vyhazování vozu v Bydhošti, potom porucha zabzař v Poznani a Wroclaw na příjezdu sekyra přes 4 hodiny… Vlak do Kudowy v háji, takže jsem otravoval okolí, aby pro mě někdo sjel do Klodzka….
Romane perfektní.
Já se sice trochu orientuji v PL.
No za něco takového palec 👍
Díky od Radek Kohut. 😀
Redakci za umožnění příspěvku. 👍