ČT: Včerejší bouře na Ruzyni poškodila letadlo Smartwings
Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Kvůli bouři byl na několik desítek minut zastaven provoz.
Kvůli bouři byl na několik desítek minut zastaven provoz.
Stále mi hlava nebere, jak se to mohlo stát. Včera jsem se na to letadlo koukal, poškozená je náběžní hrana vertikalního stabilizátoru a je tam asi promáčklý ocas. Jak je možné, že se to stalo? Ten ocas je tam symetricky vykouslý (mám foto).
Letadlo létající 800 km/h poškodí nárazový vítr 80 km/h. Navíc síla větru závisí na druhé mocnině rychlosti. Co bylo špatně?
Například třeba nějaký leticí předmět?
Neméně dlůležitý je také směr větru a nevíme, jestli vzal něco s sebou.
ajta … pan expert .
treba na nej neco spadlo. to te nenpadlo, vid?
Moc chytré. Ale nelétá 800 km/h bokem, že… Taky to prostě může schytat něčím kolem letícím.
Prý se poškodila směrovka, což je část letadla, která nějakou tu boční sílu musí vydržet. Když pilot vyšlápne pedál.
Značnou část sil za letu přenáší tlak hydraulické kapaliny. Na odstaveném letadle tlak kapaliny není…
Sice McDonnell, ale zaseklo se řízení vlivem větru. https://en.wikipedia.org/wiki/Ameristar_Charters_Flight_9363
Nějakou sílu musí vydržet, jak kýlovka tak směrovka, ale oboje má limity. Kýlovku sice větrem určitě neutrhnete (vyšlápnutá směrovka mimochodem není bokem, ale vektor k dopřednému proudění :-), ale směrovka se poškodit může, zejména při nárazovém větru. Sice by to mělo tlumení utlumit, ale jsou známy hormady případů, kdy se řídicí plochy ve větru poškodily (největší průšvih bylo několikeré zaseknutí výškovky u DC-9 / MD-80).
Klasika, všichni věděli o nadcházející bouři, jen nefungující Smartwings v tom svém chaosu žádná preventivní opatření nepřijal a zde je ještě milosrdný výsledek.
a co jako meli podle tebe udelat?
Roztleskávačka QS se ozvala, opětovně. Vy fakt musíte pokaždé reagovat ? Tak inflace se nám nějak vyvíjí blbě, co ? 2% – 3% do konce roku asi těžko, že ?
ano, kdyby nebyla valka, tak jsou na konci 3%. jo, pro nekoho to bude asi nepochopitelne, ale je to tak.
No, tolik hangárů, abychom do nich schovali v případě potřeby všechna letadla stojící venku na ploše, na Ruzyni fakt nemáme. A tipuju, že je nemají ani na žádném jiném větším letišti.
Viděl jste někdy hangár SW? Měli 2 možnosti (nechat tam to éro jen tak a nebo ho vysunout celý ven a nechat ho napospas osudu). Celý osmikilo se do toho hangáru prostě nevleze, tak si ty kecy nechte pro sebe 🤦♂️
Všichni píšete, že k poškození mohlo dojít letícím předmětem. Co za předmět to mohl být. Západní vítr, téměř kolmo na směrovku. Ve směru větru a dlouhém perimetru nic jiného než pojížděcí dráhy, udržované travnaté plochy areálu letiště a pak za plotem pole.
jako ze ten 2m vysoky plot zabrani tomu, aby na plochu letiste vletelo neco, co drcne do smerovky 737, ktera zacina v cca peti metrech nad zemi a je vysoka 6m? myslenka roku. doporucuji nobelovku. jinak, krom ekonomickeho vzdelani by to chtelo i teosku ty zaklady fyziky . pokud vitr zavne obtekat budovu, zacne vznikat co? zacne vznikat turbulentni proudeni a víry. takze v danem miste klidne mohlo foukat z uplne jineho smeru (a mohlo dochazet k celkem silnym narazim z ruznych smeru) a s jinou intenzitou. a letadlo nakonec mohlo dostat facku kusem bordelu, ktery to vzalo klidne z… Číst vice »
No vidíte, konečně aspoň 5% vašeho příspěvku je OK (vysvětlení, doměnka). Prostě to byl bordel a mohl vzniknout v místě kde stálo letadlo vír. Ale primitivnost a nízkost a uražení je nosnou témou každého vašeho příspěvku. Jste agresivní a přízemní jedinec. A bohužel, jste zaměstanec QS. A pokud někoho poučujete, co se má doučit, tak vám doporučuji si po sobě přečíst svůj příspěvek.
hmmm … podle mistnich radoby expertu uz jsem byl zamestnanec QS, OK, SŽ, ČD, ŘSD … tak už se konečně dohodněte 😉
to v tve jednoduché hlavičce hned každy, kdo neháže na QS hnůj je jejich zaměstnanec? to musíš mít smutný život …
Přemýšlím, co se dá tak navíc udělat, aby se ochránila k nebi se tyčící kýlovka. Jako kdyby jim to letadlo ujelo, to je jiná, ale takhle je prostě vystaveno živlům (nebo u jejich hangárů ocas) a stejně jako doma se modlíte aby vše vydrželo.
Nejen do Brna, Londyn (BA/Finnair) to vzal do Lince a Mnichov do Vidne (LH/Air Dolomiti)
Ano, jestli jsem něco nepřehlédnul, tak divertovaly tyhle dvě Vámi výše zmíněné a k tomu Blue Air z Bukurešti (ten si zamířil do toho Brna). V jednu chvíli to vypadalo, že EasyJet z Manchesteru divertuje někam do Polska, ale nakonec se (už nad polským územím) otočil zpátky do Prahy.
Všechna letadla která byla na ploše tak by jste u nich počítali ze se poškodí nejvíce, ale nakonec je to letadlo který bylo ještě přes více než půlku v hangáru. To je docela na nic.
Bohuzel i tak vypada naprosta nekompetence nekterych zamestnancu SW.
Asi aplikovali logiku, ze “za letu to prece fouka vic” 🙂
Co mi to jenom pripomina? Cpt Samos? 🙂
Fly Smart, Fly Safe!
V tu chvíli měli na ploše mnoho letadel, připravovala se „noční odletová vlna“ do Egypta. I v tomto případě platí, co jsem napsal výše – fakt není na Ruzyni tolik velkých hangárů, aby se do nich všechna letadla schovala.
Můžete vyjmenovat konkrétní opatření co by tomu s naprostou jistotou zabránila, když máte jistotu nekompetence zaměstnanců?
hele, a ty si fakt myslis ze jine společnosti maj na letistich tolik hangaru, ze se tam vejdou vsechna letadla?