lot
Letectví Letiště

ČT: Letiště Praha chce v době největší krize zdražit poplatky, odletová taxa stoupne o 81 korun

Stanoviště pro samoobslužné odbavení zavazadel. Pramen: Letiště Praha
Stanoviště pro samoobslužné odbavení zavazadel. Pramen: Letiště Praha
Letiště Praha vysvětluje zvýšení poplatků investicemi do lepších služeb.

Státní Letiště Praha se odhodlalo k nezvyklému kroku. V době, kdy letecká doprava zažívá hlubokou krizi, plánuje aerolinkám zdražit své služby o pět až deset procent. Nový ceník by měl platit od letního letového řádu v příštím roce, tedy od konce března.

Uvedla to dnes Česká televize (ČT). Pro cestující to bude znamenat zdražení letenek v průměru o sto korun, odhaduje ČT. O finálním zdražení není ještě rozhodnuto, letiště ho začíná projednávat s aerolinkami.

Deník Zdopravy.cz získal kompletní prezentaci, v níž Letiště Praha vysvětluje důvody zdražení i kalkuluje s velkou ztrátou nejen v letošním, ale i dalších dvou letech. Aerolinkám současně vysvětluje, že jim zdražení částečně vyrovnal kurz koruny. Podle návrhu má například odletová taxa na cestujícího stoupnout z 568 na na 649 Kč, podraží i poplatek za transferového cestujícího. Novinkou je odpuštění části poplatků aerolinkám, které příští rok dosáhnou alespoň 65 % výkonu z roku 2019.

Návrh zdražení poplatků na Letišti Praha
Návrh zdražení poplatků na Letišti Praha

S ohledem na velké investice plánujeme zvýšit některé další poplatky v řádu o desítky haléřů na cestujícího,“ řekl ČT mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Jde o poplatky, které ale už cestující nevidí na rozdíl od letové taxy přímo v ceně letenky, například taxy za odbavovací přepážky či přistavení nástupních mostů.

Předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř v neděli v Otázkách Václava Moravce uvedl, že letiště prodělává sto milionů korun měsíčně. Letiště žádá stát o peníze z Fondu obnovy.

Letiště v srpnu odbavilo 346 tisíc cestujících, za celý rok 3,142 milionu. Za rok počet cestujících klesl o 73,8 %.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vyhlídka na věčnost

Tvl, jít na letiště platfusáka Havla? To ani náhodou!

Adam

Zásadní chyba, kterou se učí všichni už na střední škole v ekonomii: když nemáš odbyt,nikdy nesmíš zdražit

Dorota

Stejní darmožrouti jako dodavatelé vody v Praze, nebyli turisti, malý odběr tak zdražíme vodu domorodcům. Nejsou cestující, tak to zaplatí navíc ti kteří cestovat musí. Oni si na svoje prachy sáhnout
nedají, dobytek.

Josef

Každý den chodím od vrátnice č.1 směrem k VST do své práce. Podél autoparku dneska stálo dvacet Octavií a Superbu připravovaných na odprodej. Nádherný auta, víc jak polovina v nejvyšším stupni výbavy s pohonem 4×4. A proč? Protože vedení LP, tedy od představenstva po divizní ředitele fasuji nové auta. Před T1 už parkují nové Superby s elektromotorem, opět v plný palbě. Někdo by mohl říct “plánovaná obměna vozového parku.” Jenže jeli LP v bezprecedentní krizi, toto je zbytná investice. Každý nový auto bude za milion. Takže jen tato obměna je za 20 míčů. Jenže se taky budují nabíječky, protože ty… Číst vice »

Ogden

Je to tak a rozdáme si třinácté platy a bonusy…

Josef

A taky dotované závodní stravování, dotované parkování, příspěvek na čištění uniforem, týden dovolené navíc, zkráceny týdenní fond pracovní doby, flexipasy, 70% plat na překážce místo 60% v prvních měsících krize a můžeme pokračovat….v krizi má nastoupit holý ZP a nic navíc. Náklady na kost. Jenže to státní sektor ani neví co je….

Petr

Tak nevím, ale není to pouhá česká závist? Však tam můžete pracovat taky….

Josef

Není, já jezdím autem velmi podobným (koncern VW). Debata je o tom, že LP chce peníze z našich daní na krytí výpadku financování, což je legitimní nástroj pouze v případě, že ořeže všechny zbytné náklady na dřeň, na holou kost. To je v rozsporu s mým přesvědčením, tedy pořizovat nové auta za takové peníze a nezbytnou infrastrukturu, přiznávát lidem benefity stejné či podobné jako se přiznávali v době konjunktury. Žádný manažer k výkonu své práce ve státní firmě podle mě nepotřebuje auto s pohonem 4×4 (pokud to není manažer pracující někde na horách nebo v terénu), nepotřebuje nové auto co… Číst vice »

Pepa z LP

A pro jistotu se podivej jeste jednou na oznaceni aut. Na LP neni ani jedno auto ve verzi Laurin & Klement, kupuji se s vyraznou slevou a perioda obnovy je krome clenu predstavenstva 5 let a ne 2 roky (u clenu predstavenstva myslim ano). Nyni se ta perioda v ramci uspor asi jeste protahne…

A stresni box nedostava k autu nikdo, ten se da jen pujcit 🙂

Takze elementarni ekonomicka pravidla tedy LP snad plni.

Petr

A jste si opravdu jistý, že to tak je? Nebo jste jen „něco“ slyšel? A teď tu na těchto zaručených zprávách (nejlépe od bývalých zaměstnanců) stavíte svůj příběh?

Kyblík_2

Josefe,
myslíte to dotované parkování za které vám strhnou z platu cca 300kč měsíčně? Za to, že jedete nebo musíte jezdit svým autem do práce a musíte tam někde zaparkovat? Za to, že marodíte a do tý práce třeba měsíc nejedete, tak vám to stejně strhnou? Myslíte tohle dotované parkování? 🙂
70% na překážce? Kdo prosím vás?
Nebo jen tak pindáte?
Náklady na kost? Souhlasím! A rovnou říkám, že když náklady na kost tak také výdaje na kost! Ekonomika se jaksi zadrhla, což?

Dorota

Zaměstnanci SW platí za to samé parkování 1200, Kč.

Kyblík_2

Holt mají špatného zaměstnavatele, který už neví, kde by sehnal prašule 😀

Pepa z LP

Jedina manazerska auta, ktera byla letos porizena na LP, jsou ta pro predstavenstvo. Ta ale byla objednana jeste pred krizi a proto musela byt stejne zaplacena. Jinak je veskera planovana obnova vozidel zrusena. Takze naklady se setri a ta vozidla na prodej jsou z pravidelnych obnov vozidel z doby jeste pred krizi, k prodeji pouze dochazi se zpozdenim az nyni a mozna to bude kvuli druhe vlne opet korony opet odlozeno. Treba snizeni mezd se zatim tykalo jen managementu (ne provoznich zamestnancu) a pokud jde o propousteni, tak se manazeru take dotkne…

JáiTy

Bohužel. Je to všude stejné. Firmy – až na výjjimky, státní i veřejný sektor bečí jak jsou všichni kvûli koroně na umření, ale ti „nejvyšší“ a to VŠUDE, si na svoje sáhnout nikdy nenechají! Jen počítají a spekulují co ještě můžou kde urvat, komu co zašmelit a koho ještě víc odrat. Desítky let to už funguje stejně, ale teď jsou všichni ještě nenažranější protože si už zvykli na „hodně vysokou“ životní úroveň, které se odmítají vzdát, a to skoro za každou cenu.

Greta

Zdražení je logické, náklady zůstaly a počet cestujících klesl, tak musí zvýšit taxu, aby to kompenzovali. Teď na to bude navíc ještě lepší doba, když se nebude dát létat přes Německo. Tam ostatně zdraží taky.

Marťas

Přes německé letiště se můžete vrátit do ČR. Pravda, nejde tam jet dojet po zemi k odletu, i když i to od zítřka bude možné pro letiště Leipzig a Dresden.

Walker

Souhlasim.
Treba GHA pro cargo zdrazil uz nyni a nikdo to neresi.
Takze v pripade tohoto zdrazeni, tak LP ceka na letni rad a jeste to dava vedet dostatecne s predstihem.
Nekdo si rekne, ze je to cargo, ze se ho to netyka, ale stejne to vzdycky doplati koncak a ani o tom nevi…

Kandelábr

Z pozice letiště logický krok

...

Ruzyně potřebuje konkurenci jako prase drbaní.

Peeetr

Přesně naopak. Prahy chce tímto konkurenčně ulevit a nasměrovat nějaké zákazníky i do zoufalých Pardubic.

Nekdo

tohle regionální letiště fakt nepotřebuje nic. nabídka destinací zoufalá, časy otřesné, ceny pochybné, pozemní doprava katastrofální. kdokoliv příčetný si stejně vybere seriózní letiště, odkud není nutné přiskakovat po Evropě, kam lze dojet po kolejích a odkud jsou multiple-daily odlety do důležitých destinací. ať už je to MUC nebo VIE, ušetří tím nejen čas a peníze, ale hlavně hromadu nervů!

Tomas

ne ze by konkurence byla spatna, ale .. proc? co vam letiste udelalo?

z tech letist (a ze jich nebylo malo) bych ruzyni bez obav narazil do slusneho nadprumeru.

johny

Nebyl tu ne tak dávno článek, že někdo to tam vysosal? https://zdopravy.cz/stat-vysaje-z-letiste-na-dividende-dvojnasobek-oproti-navrhu-38641/

Kalina

Byl zde článek, že „sosat“ z veřejného rozpočtu se chystá letiště: „Řehoř ale počítá i s penězi z veřejných zdrojů. Na ministerstvo průmyslu a obchodu už odešla žádost o miliardy korun z takzvaného programu obnovy: letos dvě miliardy korun, příští rok 2,5 miliardy korun.“

Anonymus

Stejne to zaplati cestujici.

Radovan Komínek

Nerozumím výmluvě, že cestující něco nevidí. V konečném důsledku platí vše koncový zákazník, protože podnikajicí subjekty, aby přežili, určitou marži držet musí. A jinam, než do cen letenek nebo služeb na letišti pro koncové zákazníky se náklady hodit nedají. Kdyby Pacvoň (potažmo letiště) řekl, že zdražili, protože ví, že si to můžou dovolit, určitě by to vypadalo inteligentněji, než v článku uveřejněná věta.

Radek Janata

Že to cestující „nevidí“ znamená, že to není explicitní součást ceny letenky, zatímco odletová taxa ano (mnohdy se cestujícímu dokonce tato částka přímo na letence zobrazuje).

Je to docela důležité, protože zatímco odletová taxa na cestujícícho je pevná, tak ostatní taxy jsou typicky za celé letadlo, takže jejich výše přepočtená na cestujícícho kolísá podle obsazenosti, takže je vlastně ani cestujícímu sdělit nelze.

Martin

V textu mate chybu. Kazdy cestujici aktualne zaplati na odletu 574Kc, nikoliv 568Kc

Martin

Ano, tak se do ni poradne podivejte

Roman

Poplatek PRM je připočítáván k poplatku každému cestujícímu, jen je u něj jasně specifikováno, kam konkrétně jde. Takže ano, každý cestující opravdu zaplatí 568+6kč

Martin

On pan Sura hrdinne text upravil a tu vetu radeji smazal