Letecké společnosti Letectví

ČSA v úpadku oznámily, že obnoví další linky. Nově chtějí létat i na Maltu

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Dopravce plánuje i obnovení letů na Island, prodloužil možnost bezplatné změny letenky.

České aerolinie (ČSA) oznámily, že v příštích týdnech vrátí do letového řádu pět destinací a současně otevřou jedno úplně nové spojení. Expanzi oznámila společnost i přes to, že je aktuálně v úpadku a její osud není jistý.

O rozšíření počtu letů informoval dopravce v tiskové zprávě. Od 2. dubna ČSA plánují obnovit lety do ukrajinské Oděsy (2x týdně), od 16. dubna do Amsterdamu (až dvakrát denně), od 1. května do Kodaně (až 1x denně) a Keflavíku (4x týdně). Od 12. června mají nově létat i na Maltu, vždy jednou týdně v sobotu. Letenky jsou již v prodeji.

ČSA aktuálně provozují pravidelné linky do Paříže, Stockholmu, Kyjeva a Moskvy, počet letů do těchto destinací bude navýšen. „Obnovení provozu ČSA se odvíjí od vývoje epidemiologické situace v jednotlivých zemích a uvolňování cestovních opatření,“ dodala mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.

České aerolinie jsou 10. března v úpadku, o čemž stránky dopravce nijak neinformují. Dopravce sám přiznal, že cestujícím dluží za letenky téměř miliardu korun. Firma se snaží nalákat cestující i na možnost bezplatné změny letenky až do 30. června. Zda cestující nakonec skutečně poletí, závisí kvůli současné situaci nejen na epidemiologické situaci, ale i insolvenčním správci a věřitelích. Dopravce má aktuálně k dispozici jen tři letadla, může si ale půjčit další od Smartwings.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Linka na Maltu, kterou obsluhuje Air Malta a zoufale prodává letenky za 70 euro? Hm, „dobrý“ nápad…

B.J

SW dostane své dvě miliardy od bank a o které se určitě nebude dělit. Nevím proč by ČSA bez podpory nemělo bojovat s poctivým úmyslem o svou existenci do poslední chvíle s lidmi, kteří to nechtějí vzdát i za cenu toho, že bylo léta vykořisťováno a stále bojuje.

B.J

Začalo to ČSSD, potom sponzoring fotbalu Slávie (desítky milionů korun), „výhodný“ prodej ČSA Cargo a výcvikového střediska ČSA, pak tzv. krizoví manažeři (Lašák, Dvořâk, Moreels a spol.) každý stamilionové odstupné a dnes „za vodou“. Nakonec rána z milosti v podobě područí SW, které se raději vzdalo názvu Travel Service, protože už tu negativní pověst neustáli. To by nevydržel ani kůň.

Petr

ČSA a sponzor Slavie ? Kdy?

B.J

… a před žádnými drožkaři nebude nikdy ČSA se svou tradicí a kvalitou smekat!!!

Y.K.

Otázka je jestli insolvenční správce uvolní nějaké prašule na provoz a jestli vůbec něco najdou, resp jim někdo dá služby na sekeru. Nicméně jestli to nechtějí rovnou ukončit, nějaký provozní plán by mít měli. Diskuse věřitelů musí být jistě zajímavé.

Jitka

Je to celé beztak dopodrobna promyšlený tah vedení SW. Jedinečná šance konečně se zbavit kmenových zaměstnanců ČSA a kompletně přehodit firmu pod složky SW (OCC už ostatně ČSA nemají a ostatní složky jsou také minimalizovány/zrušeny). Budoucnost firmy bude taková, že všechno budou létat posádky SW a řídit složky SW. Pár letadel se přelepí do barev ČSA a letušky SW nafasují červený a oranžový šátek a klíčenku.

Tomas

a proč by to dělali tak komplikovaně? čsa mohli zavřít týden po jejich koupi…

Leinad

Aby nebyl takový řev proti Čínskému majiteli.

Y.K.

Proč by proboha někdo dělal takovou šílenost přes bankrot? To zavřít ČSA mohli hned po koupi a neudělali.

Já fakticky nechápu, proč lidi vymýšlí naprosto šílené teorie uprostřed pandemie, kdy je jasné, že linková doprava je úplně v háji, ČSA jako firma bez koruny a bez Eura a ještě minimálně měsíce bude.

RHood

Nemohli, protože by se nedostaly k tomu, co od ČSA potřebovaly, a to včetně lidského know-how s tím spojeným.

Y.K.

Aha. Co konkrétně od ČSA potřobavali tak, že to bez bankrotu nejde? A jak se k tomu dostanou teď, když vše po ČSA si v případě úpadku rozeberou věřitelé?

Pepa

No co jsem měl t čest tak v případě ČSA tam spíš než know-how tam bylo how-no

mik

To je jen zase dalsi nejaka kulisarna K cemu Malta kdyz tam lita dcerina spolecnost Ryanairu Malta aIr a dalsi letecka spolecnost Air Malta To je to same jak hlasali ze budou litat Cork a to s te linky odesel jak Ryanair i Aer Lingus ,predtim tam CSA litalo taky
To jako bude tollik zajemcu o lety na Maltu ?

Jan

Chytil jsem z té cenové nabídky rýmu a asi přistanu na Baltu…

Tiburon

K debatě o voucherech. Právně vzato , uplatnění voucheru by v prostředí insolvenčního zákona nutně vedlo k právní úpravě započtení pohledávek. Jednak by to podle mého názoru nešlo ani podle ust. § 140 IZ, neboť by se jednalo o započtení křížem před a poúpadkové pohledávky a nesplnění podmínek započtení před úpadkem (voucher má poukazanečnou povahu, není to platidlo) a zejména ČSA podaly návrh na povolení reorganizace, takže zákonný zákaz dle ust. § 324 odst. 3 IZ.

Martin Csabo

Předpokládám že ta miliarda na zrušených letech je i ze strany Smartwings kteří to na ČSA prostě předali

kanafasik

Jen aby se cestovatel pak neobjevil na Baltu. To ho jistě depotěší.

B.J

Pokud vím, tak většina neplánovaných mezipřistání s překvapenými a rozladěnými cestujícími se v minulosti odehrávala na jiných palubách než ČSA. Stačí zalistovat na netu.

kanafasik

Kulturní neznalost, ale to nevadí. Modří jistě vědí.

Pavel

Jak může firma, která dluží přes miliardu, vůbec být dále na českém trhu?

Tomas

a proc by nemohla?

Vlk

Pavle, máte dobrou otázku, ale z těchto negramotů na diskusi nemůžete žádat odpověď. Přesně díky takových firmám, které dluží na koho se podívají, krachují další firmy, které marně čekají na své peníze. Krom toho, pokud je ČSA v insolvenci, měla být zastavena vešketrá doprava ! Nechápu, proč ta firma nadále funguje !!! Co to je za podvody ?

Tomas

vite vubec, co je to insolvence a jak cely proces funguje?

proc by proboha mela byt zastavena doprava? proc by nemela firma fungovat dal?

podvod se stal … na vasem vzdelani

Pepa

Přesně tak, zastavit veškerou dopravu, ani metro by nemělo jezdit dokud se to nevyřeší. 🙂

RHood

Hypotetická otázka. Jsem věřitel ČSA z titulu zrušeného letu v minulosti a mám v držení voucher. Líbí se mi destinace, například Malta. Budu žádat ČSA o uplatnit voucheru, který mám v držení. Jakou můžu očekávat reakci ČSA ?

Mat

Logicky by měl jít bez problému uplatnit. ČSA nechtějí skončit, počítají s tím, že závazky budou muset postupně umořit.

Gwann

dle mého to uplatnit nelze. nemůžete se přes voucher dopouštět prioritní úhrady pohledávek z doby před úpadkem.

RHood

To znamená, že každý let, který operuje ČSA po vstupu do insolvence musí být a bude muset být v zisku.

Tomas

ne, to rozhodne neznamena.

RHood

A může jim to nařídit insolvenční správce, nebo věřitelský výbor ?

Gwann

nemusí být v zisku, měli by mít ale pozitivní cash flow (nebo jen lehce negativní, v části kde náklady překračují výnosy), nevíte, kolik budou náklady. kdyby akceptovali vouchery, nemusí být ve ztrátě rovněž, ale byly by v záporu přes cash flow ve výši celých nákladů.

Tomas

no, takhle to nastesti nefunguje.

Gwann

PS: nejsem zas takový ješita, aby mi vadily minusy. jen je zde nechápu. to je odmítání reality, nenávist k poslu špatných zpráv nebo máte odargumentovaný opačný názor?

Tomas

voucherum jsou analogii uz vystavene letenky.

pokud by ti fungovalo takto, tak by ani lidi, kteri uz maji koupene letenky, nemohli letet (ze stejneho duvodu, jako (dle vas) nejdou aplikovat vouchery).

Gwann

pokud by tak šly uplatňovat vouchery, tak jste v hájíčku zeleném. protože těch 800 mio kč voucherů si můžete prolétat „zadara“. ale z čeho bude platit personál, leasingy, poplatky ŘLP, palivo? další dluhy. osobně mám otázku i s těmi letenkami, taky bych je neuznával, ale zde bych se podíval na judikaturu. on totiž §253 InsZ pojednává až o řešení smluv o vzájemné plnění v konkurzu, kde plnění ze smluv řeší správce. může ty letenky či jakoukoliv další smlouvu odmítnout plnit už jen tím, že se souhlasně nevyjádří, že je chce plnit. bohužel to dopadá nepříznivě na situaci, kdy je dlužník… Číst vice »

Lukáš

Mlčeti zlato… Voucher OK je aktuálně jediná uplatnitelná forma kompenzace. Není to voucher typu slevový kód, je to voucher typu EMD dokladu s číslem 064 a dalšími 10 čísly, tedy jako standartní letenka. Voucher se uplatňuje tím, že se změní na letenku. Problémy s tím nejsou, vystavujeme EMD za letenky každý den /nejsem z OK-cestovka/.
Pochybuju o tom, že jsou v pohledávkách EMD započítána, podle mě se jedná jen o nevyřízené refundace zaslané přes BSP

Tomas

skoda, ze nejste primo z OK … by me zajimalo, jako to ted maj s letenkama za OK míle u sky-team partnerů – jestli jsou schopni to vystavit, nebo na to maj stopku .

zrovna ty mile a bonusovy letenky si presne dovedu predstavit scenar, co popisuje gwann – bo kdyz koupim ted letenku u csa za mile napr. na KLM, tak KLM zkasíruje csa.

Lojza

Vy asi moc neumíte počítat…

Tomas

Mno … jako … ted kupovat lístky s csa na víc jak dva tri dny dopredu … neni zrovna ideální.

Mat

Proč zrovna Malta, kde mají velkou konkurenci ze strany Air Malta? Co třeba Santorini, kam se z Prahy nedá přímo dostat vůbec? Nebo třeba Faro, Azory, to jsou taky populární destinace bez přímého spojení. Moc jim fandím, ale těžko říct, jestli je tohle zachrání.

Aleš

Nejsem si jistý, zda letenky bývaly i ve volném prodeji, ale během letní sezóny létaly do Fara a na Santorini přímo Smartwings. Nevím, jestli byly obě tyto destinace i v roce 2020, ale ten rok předtím se létaly určitě.

Jirka B.

Ano, akorat vas vyslo levneji letet s nekym jinym a udelat si k tomu jeste vikend v New Yorku, nez s QS ….

Jenda

Potvrzuji. Zpáteční letenky byly 9700 Kč. Za tu cenu jsem si zaletěl s Qatar Airways s full servisem a odbaveným zavazadlem do Ománu.

Petr

Nevím, kde vidíte velkou konkurenci ze strany Air Malty. Linka KM538/9 MLA-PRG-MLA létala také vždy jednou do týdne a také v sobotu. Air Malta dopoledne, ČSA odpoledne, linka OK434/5 PRG-MLA-PRG.

Air Malta má výhodu v tom, že na linky nasazovala A320 oproti ČSA s A319. Později se to srovnalo, když pro ČSA létali Smartwings s jejich 737-800.

Mat

Není to tak, minulý rok se létalo minimálně dvakrát, spíš třikrát týdně. Na letošní léto plánují také třikrát týdně. Některé dny mají tedy hodně nepraktické časy, třeba odlet z
Malty někdy v 7 ráno, tak tam budou mít ČSA výhodu, ale stejně to budou mít těžké. Jediná šance je, že to naplní zákazníky cestovek, ke kterým by díky Smartwings mohli mít dobrý přístup.

Jirka

Řekl bych, že si tu Travel Service bude hodně fandit, že to zaplní klienty cestovek.

Lukáš

To bude spíš tím že na MLA mají sloty, ale třeba na JTR by je museli draze platit

Jeníček

Z toho, že o peníze přijdete, abych strach neměl. Kupte přímo přes ČSA, plaťte kartou a v případě zrušení letu to přes banku stornujte :-). Spíš mi přijde dost mimo ta cena, ale to je holt věc každého,

Tomas

to „bohužel“ funguje pouze v případě, že aerolinka normálně funguje (není v úpadku, v ochraně, apod).

v případě čsa v tuto chvíli nejde chargeback použít.

Táňa Livingstonová

Takže chtějí takto „vydělat“ ještě nějaké peníze, než ty lety zase zruší.
Zajímalo by mě, kolik odvážlivců si u nich je ještě schopno koupit letenky, vzhledem k tomu, jak se chovají v případě zrušených letů.

Chronosphere

No každopádně teď mají všichni příznivci jednomotorového létání složit se Šimáněmu a čínským soudruhům na dluhy, když ten zlý stát jim nic nedal.

Gwann

tak cestující se složili. mají vouchery a můžou si….

Jenda

Air Malta 2500 Kč. Lufthansa 3300 Kč. ČSA 5300 Kč, hladolet bez odbaveného zavazadla. To je prostě neskutečná raketa. Docela by mě zajímalo, na koho tím cílí. Kdo pošle společnosti v úpadku dvakrát víc peněz než konkurenci.

Petr

Air Malta zrušila bezplatné občerstvení v červenci 2018 a v základním tarifu také nemáte zapsané zavazadlo. LH Group na evropských linkách bezplatné občerstvení v economy nepodává také. Takže hladolet už je dnes všude. 🙂

ffff

Myslím, že to bylo myšleno tak, že za ty +2000 oproti LH není nic navíc, ani jídlo ani zavazadlo. Ten cenový rozdíl nic nepřináší, což je samozřejmě špatně. Buď musí s cenou dolů nebo přidat služby. Jinak se, myslím, nemají šanci udržet. Obzvlášť v této době.

DrFj

Samozrejme. Nicmene kolega nejspis uvazoval, ze by ten velky rozdil znamenal napriklad zavazadlo navic. Nebo dve…a ono ne.

jirka

to nechápu proč rušit občerstvení na letu v reálnách cenách kolem 2 euro za osobu…to mi hlava nebere jestli je to vytrhne, vždyt si ty 2 aura můžou dát do letenky

Tomas

No … ono to 2€ nejsou, je to o dost víc

…. ale i kdyby to byly dvě eura – pokud bychom se bavili o aerolince, která přepraví 1 000 000 lidí za rok, tak je to najednou … 2 000 000 € / rok .

u aerolinky, která přepraví 2 000 000 lidí za rok, je to najednou … 4 000 000 € / rok.

a v pripade evropskych linek ma obcerstvení na palube minimální, až nulový vliv na počet cestujících.

takže aerolinka má dilema – hodně mega kaček si nechám, nebo je na zěco vyhodím?

Roman

No tady bych to viděl na fakt že jsou v insolvenci a nemůžou létat na „dluh“ prostě každá letenka se musí zaplatit takže bude reflektovat celkové náklady na jednu sedačku. Nemůžou si dovolit jít cestou „začneme nízko a skončíme vysoko a ve výsledku to vyjde“

Petr

Držím jím palce!

DrFj

To jsme od vydani tohoto clanku jiz pochopili z Vasich prispevku bez pridane hodnoty. Spolecnosti vsak pomuzete jedine tak, ze si koupite letenky. Ale pozor na oblibene prorezavani letoveho radu par dni pred planovanym letem.

Jirka B.

A jak se ty pakce jí? Asi rukama, když je držíte, že?

zubozrout

Zkoušelo vedení ČSA vůbec během pandemie dělat něco pro to, aby pokryli náklady (například dopravou zboží tak, jako to dělaly některé aerolinky), nebo jen seděli s rukama za zády a doufali, že se situace vyřeší sama a stát je napumpuje penězi?

SaulGoodman

Tak ve Smartwings se snažili, různé ty dopravy sportovců, lety pro Dakar atd. ČSA vzhledem k jejich flotile moc nákladních přeprav asi vymýšlet nemohly.

zubozrout

Díky za info. Z toho co jsem pochopil z jiných článků, tak cargo bylo hodně rentabilní, tak jsem čekal, že by stačilo i poměrně málo prostoru.

medák

Tak ČSA létalo cargo lety s A-320..

zubozrout

Děkuji. Zjevně o tom psali i zde, jen jsem to předtím neviděl.

Tomas

cekali .. a sedeli .. nez jim poradíte.

zubozrout

Já se ptal, protože si nepamatuji, že bych na toto téma v souvislosti s ČSA něco četl. Naštěstí pár lidí výše dokázalo na můj pravda trochu rýpavý dotaz odpovědět :).

Milan_86

Historicky jsem fanoušek ČSA a volíval jsem je i tam, kde byli dražší. Ale pokud teď dluží x milionů na nevrácených refundacích, dluží i svému majiteli a jsme v covidovém mordoru, kdy linky otvírají a zanikají podle toho, kdo kde spočítá kolik koviďáků, tak nemám nejmenší důvod si koupit jejich letenku.

Nevím, zda poletím a pokud ne, tak peníze nikdy neuvidím. V tomhle stavu je asi lepší zavřít krám.

jam

ALE TREBA po volbach nejaky kamos nabidne nejaky peniz do c erne diry z penez nas vsech.takze vyderzaj pijoner

Gwann

no, provozovat podnik tímto způsobem….to si je věřitelský výbor jistý tím, že tohle bude jakkoliv ziskové?

pro šimáněho fanoušky – dluhy se nemusí platiti a jedeme dál, teď už zase nemusíme nikomu nic platit, krom toho, co jsme začali dlužit po úpadku.

Ted

Prozatimní věřitelský výbor zatím o ničem nerozhoduje. A jelikož je ČSA zcela určitě provozně v mínusu (pár set zaměstnanců nezaplatíš z tří letadel) je pořád lepší vyvíjet nějakou snahu o maximalizaci letů než nedělat vůbec nic.

Gwann

nestudoval jsem opatření soudu v tomto případě, ale bývá standardní, že PVV rozhoduje o transakcích nad nějakou výši. tudíž si myslím, že by se měli vyjadřovat k věci, jako otevření nové linky. pokud ani takto nemají nastavené pravomoci, pak jsou akorát za kašpárky….

Petr

Třeba zrovna tohle PVV shválil.

Gwann

pokud tohle schválili, tak jsou výrazně odvážnější než bych v PVV byl já. nenechal bych se tam raději ani najmenovat…kvůli odpovědnosti za škodu.

Ted

To ano, ale nyní se stále ještě ustanovuje a nezačal zatím pracovat. Samozřejmě když se mu to nebude pozdávat, může to zrušit. Ale chápu, tvůj příspěvek je hlavně si kopnout. A je jedno jestli do „šimáněho fanoušku“ nebo pvv.

Gwann

šimáně mi není sympatický, to přežívání ve ztrátě, kde mu už dávno muselo být jasno, že dluhy nezaplatí, nejde na ně už vydělat, a stejně je s požehnáním zákonodárce prohluboval, nepovažuju za mravné. vy si jako myslíte že cca 2 mld (či kolik to dluží) je rozumně kryto aktivy? ale houby….a váí to, proto ins. návrh na sebe hodili jak vypršela poslední moratoria, nebude přece riskovat klepeta a náhradu škody.

do PVV si nekopu, jen mne to zaujalo, insolvence mne (krom jiného) živí a docela by mne zajímalo být tam na zasedání PVV jako muška.

Gwann

tak jsem se podíval, a není tam omezení dispozičních oprávnění dlužíka, takže PVV je spíš zatím pro ozdobu, pokud se nesejde a nepožádá/neusnese se na požadavku schvalovat větší transakce, tudíž si management může fakt zatím dělat co chce

Karel2

Znamy pracuje ve své cestovní kanceláři se zaměřením na Kanárské ostrovy. Všechny výhody byly zrušeny, objem práce je stejný jako precovid a společnost bere kompenzaci za covid. Ano, je možné provozovat takovou společnost, která vezme peníze státu, kdykoli je to možné.

Petr

Pokud jim to pomůže aspoň část dluhů umořit. Bojujte dál. 🙂