Letecké společnosti Letectví

ČSA sníží zaměstnancům mzdy až o 60 %, zatím nepropouští

První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák

Piloty a palubní průvodčí Českých aerolinií čeká od zítřejšího dne práce za podstatně nižší mzdu než dosud. Společnost patřící do skupiny Smartwings Group zaměstnancům předala nové mzdové výměry, které v případě pilotů znamenají pokles základní mzdy o 60 %, u palubních průvodčích pak zhruba o 40 %.

Deník Zdopravy.cz má nové mzdové výměry k dispozici, snižování mezd potvrdilo několik zaměstnanců i předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Tereza Löffelmanová.  „Smartwings Group postupuje stejně jako ostatní letecké společnosti například Lufthansa, British Airways, SAS či  easyJet a činí veškerá možná opatření, abychom v době, kdy se příjmy společnosti propadly na minimum, co nejvíce snížili náklady a udrželi co největší zaměstnanost,“ řekla mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.

„Považujeme to za nehoráznost. Kromě tohoto opatření po nás chtějí, abychom od července souhlasili s dalším snížením na 60 % již sníženého platu. Nenazýváme to už ani mzdou,“ uvedla Löffelmanová.

Podle mzdového výměru například bude pobírat kapitán turbovrtulového letadla od května 29 563 – 34 731 Kč podle délky praxe, u proudového mezi 35 948 – 43 201 Kč.

Nový mzdový výměr pilotů ČSA
Nový mzdový výměr pilotů ČSA

Letecké společnosti po celém světě už přistoupily k masivnímu propouštění, například British Airways tento týden oznámily konec až 12 tisíc zaměstnanců. Skupina Smartwings zatím hromadné propouštění oficiálně nenahlásila. Výrazné snížení mezd ale firmě současně umožní v případě propouštění platit méně za odstupné.

ČSA zaměstnávají zhruba 250 lidí na pozici palubních průvodčích a kolem 150 pilotů.

185 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Brejlovec

ČSA zatím nepropouští – to je polopravda pro média. Lidi se smlouvou na dobu urcitou, jdou behem jara/leta/podzimu urcite na pracák.

petrs

Tak kdyz maji na dobu urcitou….. tudiz jim pracovni pomer zanikne…. asi si pletete pojmy s dojmy

J. D.

Jsi li pilot srdcem, nikdy se nemecháš zatáhnout do těchto hloupých diskuzí. ČSA bylo léta vykořisťováno vládami této republiky. V okamžiku kdy bylo v plusu okamžitě se odčerpávalo. Time performance, safety a tradice je to, co nám všichni záviděli a závidí. Ačkoliv se čtyřmi letadly, vždy si vybojujeme místo na slunci. Těsně před Coronavid 19 měla společnosr našlápnuto na deset letadel. Možná málo, ale s potenciálem lidí, kteří by za ní dýchali.Neberte jim tu snahu přežít.

Vlastimil Kocurek

Taj je to trochu sentimentální, takové, jako vybojujeme si místo na slunci, …… fakt je, že v této diskusi místo na slunci nevybojujete, protože každý má své starosti, tuhle brečíte vy jinde zase brečí pendleři, lidé z řízení letového provozu, a takových je hodně. Vybojuje to pan Šimáně, který dostane od státu peníze, což považuji skoro za jisté, takže vás vlastně zaplatíme všichni. Ale místo na slunci vám to nedá, bohužel.
P.S. Když vás tak všichni oceńují, jak jste dobří, tak by jistě nebyl problém půjčit si od banky. Ale ona vám žádná nic nepůjčí, bohužel.

RHood

Bohužel je to smutné, ale je to nutnost. Pokud se společnost nemá položit. Není strategický investor, není „prozatím“ státní podpora není žádná finanční injekce. Předpokládám, že za stávající situace, kdy společnost neoperuje, tak mzdové náklady jsou po leasingu druhou největší nákladovou položkou a položkou, kterou akcionáři/vlastnící můžou velice rychle ovlivňovat. Je otázkou, zdali akcionáři/vlastníci aktivně tuto změnu komunikovali a představili, co nastane v této oblasti po ukončení tohoto krizového stavu. Pokud firma přežije, začne operovat a CASH opětovně poteče do společnosti, tak jsem přesvědčen, že akcionáři/majitelé budou v otázce personálních nákladů využívat slovní spojení „krize COVID“ ještě dlouho. Pak je… Číst vice »

petrs

Myslite majitele, nebo koho?

Vlastimil Kocurek

Když sleduji fúze po světě, tak žádný strategický investor nekupuje malé firmy, To je dnes základní pravidlo. On potřebuje koupit firmu, která normálně funguje, to je logika dnešních fúzí. Takže fúzují vždy dvě skoro stejně velké firmy. Aby se někdo zbýval takovou společností jako je SW, to prostě neexistuje. Bohužel tato firma bez/s státní pomocí půjde do kytek. A při současném přebytku letadel, půjdou letadla do Kovošrotu. Může se to zdát tvrdé, ale tak to je.

Vlastimil Kocurek

Majitelé si také zcela jistě dávají mzdu, je to obvyklé u mnohých firem, nic zvláštního, protože ten člověk to nejen vlastní, ale i proto pracuje (tedy část z nich pracuje), Číňané tedy jistě ne. I když se to může zdát neefektivní kvůli daním. Taková mzda by mohla být okolo 500 000 tis. měsíčně. Nebo méně, to se nikde nevykazuje. Či-li chci říct že v praxi se tak trochu stírá rozdíl mezi TOP managerem a majitelem- managerem.

František

Pokud chce stát zadotovat pouze tuto soukromou firmu, tak je to malá domů pro miliardáře Šimáněho a šméčko největšího kalibru. SWG není žádný strategický podnik a pokud je jeho priorita tak vysoká, má pan Šimáně dostatek prostředků ze svých dalších podnikatelských aktivit, free zony, Hobby markety, golfová hřiště, aby mohl SWG sanovat. To by , ale pan podnikatel měl sám málo. A personál společnosti se dostal do stavu, který zde byl v devadesátých letech, kdy padaly podniky jeden za druhým a lidi si museli poradit a změnit profese sami a nikdo se o ně nezajímal.

petrs

je videt, ze z Vas hovori pouze zavist….myslite, ze se u jinych spolecnosti, ktere dostavaji pomoc po celem svete nebo i v CR resi takhle vlastnicka struktura? To si opravdu myslite, ze se tou pomoci nekdo “ napakuje?” Jde o udrzeni spolecnosti, zachovani pracovnich mist atd…
Tady se jen mele to same dokola, ze akcionari jsou bohati a nebo, ze je ve spolecnosti cinsky akcionar… zamestnava snad spolecnost nejaka Cinany, leta v Cine? Plati dane v Cine? Ne. Zamestnava Cechy, plati dane v CR a je to ceska firma…

kanafasik

směrem k čínskému vlastníkovi se spíš řeší to, jak současní vlastníci se sami snaží řešit tuto situaci. Zatím se zmohli jen na :“bůůůůů bůůůů, náš spoluvlastník s námi nekomunikuje. Státe pomoz!“ On jim stát toho vybra la vnutil jim ho? Rozhodně nedostávají aerolinky pomoc po celém světě a už vůbec ne automaticky. SAA vlastněná státem nemá přislíbeno nic, a vypadá to na její konec. ELAL soukromá ovšem pro Izrael strategická firma nedostane od vlády také nic.Air Mauritius dobrovolně přešel do insolvence.Virgin australia taky bez subvence. Velcí hráči už ted redukují počty provozovaných letadel. Co chcete redukovat třeba u čsa? Fajn… Číst vice »

Nicky

Přesně tak. Pokud někoho petrs obviňuje ze závisti, tak u něj se dá hovořit o hlouposti. Všechny aerolinky tuto krizi nepřežijí – odborníci hovoří cca o 1/3 redukci. ČSA ani celá SWG nemá prakticky žádný majetek a hlavně žádnou perspektivu a lít do firmy s cca 1.500 zaměstnanci miliardy a pak dále dotovat ztrátový provoz je ekonomicky neobhajitelné. Navíc za situace, kdy linky může prakticky okamžitě provozovat někdo jiný na vlastní riziko a stát by to nestálo ani korunu.

Honza

Nicky…. vysvětlete mi to jako provokaterovi ze SW? Jak víte že SWG nemá žádnou perspektivu? Jak víte že by byl provoz ztrátový a musel by se dotovat? SW, si myslím, zvládli problémy s MAXi, byla a možná je stále vypracovaná výměna let parku pro ČSA? Problém dnešního světa ze se na všechno kouká přes peníze. Letectví vždycky bylo výstavním zbožím státu. Vždycky. Plácáme se po ramenech jak chceme být soběstačný stát. A přitom dovážíme zeleninu, ovoce, maso. A teď ještě skrze peníze zahodíme jednu z nejstarších leteckých společnosti má světě. A necháme si strategický obor obsadit další zahraniční firmou. Co… Číst vice »

Nicky

Hlavní důvody máte už výše. ČSA patří k nejstarším aerolinkám světa (97 let) a kromě toho jména a tradice už nic nemá. Celá SWG se poslední roky sotva držela nad vodou. Při poklesu celého odvětví na následující roky (shodují se na něm všichni odborníci) bude ve ztrátě a už sám Šimáně uvádí, že bude potřebovat nejen finanční injekci, ale i následné peníze na provoz. Stát velikosti ČR nemusí vlastnit aerolinky a je to pro něj o starost méně. SWG nenabízí nic unikátního, jen lokální linky a chartery. Okolní země uzemňují část flotil, pokud by v Praze byl prostor po krachu… Číst vice »

Honza

A až někdo koupi ČSA, tak to bude stále česká firma? Vy si opravdu myslíte že sem hned přiběhne Ryan, Wizz a začnou létat to samé co SWG? Já to prostě vidím jinak a to se v oboru pohybuju 20 let.

Nicky

Je Škoda auto česká automobilka? Vlastní to přece Němci ne? Národní hrdost je pěkná věc ale někdo to platit musí (ČR také nemá vojenské námořnictvo a kosmický program…). Vše se dá nahradit, kde bude poptávka, bude i nabídka (nejen lowcosty ale i např. LOT, nebo Lufthansa group).

Nicky

Maďarsko a Slovensko také nemají vlastní aerolinky a linek tam létá dostatek.

pavla

Maďarsko má wizzair

nicky

Wizzair je lowcost, není to národní dopravce.

petrs

Nezlobte se, ale vase komentare jsou pouze spekulativni a nejsou zalozene na faktech. Jak vite, ze situaci s Maxy nezvladli, jak vite, ze je musi na konci roku odebrat?
Ano, mozna mate pravdu, ze kdyby SW zkrachoval prijde jina firma….. firma, kters pravdepodobne dostala pomoc od jineho statu…
SW si na sebe vzdy vydelal sam a dokazal letat po celem svete po ostatni dopravce.
Jedine, co z Vasich prispevku plyne je to, aby to SW nebyl

nicky

Mně je úplně jedno jestli SW bude nebo ne. To je především věc akcionářů. Já bych jen nerad, aby se sanovala tato společnost z peněz daňových poplatníků. Spekulativní je celá diskuse, fakta ukáže až čas.

Vlastimil Kocurek

Nicky má prostě argumenty – a píše to zcela správně, vše co napsal, je pravda, i to že by to nebyla jednorázová pomoc, ale stát by je musel vždy čas od času dotovat znovu. Takže moc nechápu ty mínusy.

Vlastimil Kocurek

Nicky to vysvětlovat nemusí, je vidět , že se lépe orientuje v globální ekonomice než vy. Vám ty znalosti sakra chybí, a místo nich dáváte svou fantazii. Ne, ČR nebude už nikdy státem, nezávislým na jiných, náš osud bude spojen buď s EU, nebo z Ruskem nebo Čínou.
Vy sice abstrakně chápete, že ekonomika je globální, ale nedovedete si ještě zpracovat, že to má zcela reálné důsledky, a pro ČR ty důsledky mohou nýt obzvláště tvrdé.

nicky

Výhoda té globální ekonomiky je, že až přijdu za pár měsíců v Praze na letiště, nestane se, že bych neměl čím letět. Bude mě zajímat poměr ceny a kvality a ne to, jestli aerolinku vlastní Šimáně s Vikem a Číňany, nebo třeba skupina Indigo, nebo to bude zestátněná Alitalia. A pokud budu chtít letět nějakou tou svojí, tak si mohu koupit pro lepší pocit třeba akcie.

Jirka B.

Predstavte si, ze resi. Rozdil ale je, ze akcionari komunikuji a prichazeji s navrhy a hledaji kompromisni reseni. Tady je 49% akcionar, ktery drzi hubu a o deni ve firme se nezajima. Proto nechce dat Simane nic ze sveho a ani stat by nemel.

kanafasik

ale činani si do firmy nechal vstoupit kdo? Někdo ho k tomu nutil?Předpokládám, že tento krok udělal po zralé úvaze.

Vlastimil Kocurek

To je právě to, že Číňané mají spočítáno, že je společnost v koncích, proto nemluví, nezvyšují podíl, doufají pouze, že ho později prodají.

nicky

Pro stát by bylo hlavně mnohem výhodnější založit nové aerolinky (pokud už by ČR měla nějaké mít) a pak z konkurzu SWG koupit jen značku ČSA, než sanovat tuhle černou díru. Trh bude plný levných letadel po zkrachovalých aerolinkách a volného personálu. Zbavil by se tak problému s Číňany, s Maxy pro které stejně nebude využití a všemi dluhy co SWG nasekala. Jen by to zase nesměl řídit Jarda Tvrdík.

František

Vůbec ze mě nehovoří závist, ale taková je realita. Nevím proč bych měl dotovat ze státních a tudíž i z mých daní 18. nejbohatšího Čecha.

Mácha

trolling

P.P.

smazáno

Honza

…a koukám že když vás vyhodili z FB tak jste vyrazil sem. No, stejná otázka.. sakra co to máte za matroš?

serpimolot

A kdyz novej mzdovej vymer nepodepisou, budou dal dostavat mzdu puvodni? Nebo maj napsany smlouvy tak, ze vysi mzdy urcuje jednostranne zamestnavatel?

Nicky

Je to vyčůraně napsané – mají smlouvu kde mzda uvedena není a mzdový výměr je samostatně a může být jednostranně měněn. Já jen doufám že tam stát nezačne lít ty miliardy a ještě s tím čínským spolumajitelem. Když už má mít ČR aerolinky, tak raději založit novou společnost – na trhu bude dost levných letadel a volného personálu.

serpimolot

No ja driv delal ve firme, ktera pri krizi „nabidla“ zamestnancum o 10% nizsi mzdy, ze prej jako aby nemuseli propoustet. Vyzadovalo to ale souhlas a podpis zamestnance. Kdyz jsem to odmit, sef se jen usmal a rika personalistce: Vedel jsem, ze Peta nepodepise. A pak se obratil na me s prosbou, at ostatnim neprozrazuju, ze to podepisovat nemusej. Proto jsem se ptal.

serpimolot

Diky, to jsem se zase na stary kolena neco dozvedel. Ja mam nastesti variantu cislo tri z clanku.

ABC

Na mzdové výměry se standardně jede v eráru, kde jsou ovšem zase dané tabulkové mzdy a tak se to týká hlavně osobního, kde jsou všichni zvyklí že buď je nebo není podle toho jak jsou nebo nejsou peníze. V soukromém sektoru bych takovou smlouvu asi hodně zvažoval….

Herold

Štěstí moc nemáte. Bez ohledu na to, co se píše v tom článku, mzdový výměr jako „nedílná součást pracovní smlouvy“ neznamená, že jej zaměstnavatel nemůže jednostranně změnit, protože je z podstaty věci jednostranným právním jednáním zaměstnavatele. Plyne to z judikatury Nejvyššího soudu potvrzené i Ústavním soudem (III. ÚS 2862/17): „To, že mzdový výměr je nedílnou součástí pracovní smlouvy, na významu ujednání stran nic nemění; znamená pouze to, že nový mzdový výměr se opět stane nedílnou součástí pracovní smlouvy, který nahradí mzdový výměr předchozí. Obecné ujednání závěrečných ustanovení pracovní smlouvy o tom, že smlouvu lze měnit jen dodatky, nemůže znamenat, že… Číst vice »

ABC

pravda článek už není nejnovější

petrs

To jste tedy charakter….

Vítek

Pořád si myslím že lepší menší příjem, než být bez práce s tim že vás jinam nepřijmou v téhle době. Takže za nehoráznost bych to uplně v této chvíli nenazýval.

Jeníček

U pilotů je mi to opravdu líto, tohle zacházení je nedůstojné, jsou to vysoce kvalifikovaní lidé. Ale STEVARDI? Těm bych v těchto dnech dal minimální mzdu, vždyť to jsou holky a kluci, co umí anglicky, umí se chovat k lidem, mají rozhled – ti najdou uplatnění úplně snadno, ať už v administrativě, prodeji (sales) nebo třeba v bance na přepážce. Nebo – když teda „tak strašně rádi cestují“ a ještě radši roznáší lidem jídlo, tak ať jdou dělat kurýry do Rohlíku, ten nabírá jako vzteklý a rozváží teď po celé republice, budou cestovat jako nikdo…

Y.K.

je hezký, že umíte lidem poradit co by měli dělat.

Jeníček

Je spíš smutné, že jim to musím radit já. Nechci se opakovat, ale třeba každý supermarket nebo rozvozová firma dnes nabírá lidi. Pokud si chtějí stevardi přivydělat, ať se zvednou od televize a jdou tam. Budou pak mít v součtu ještě více, než kolik by měli, kdyby lítali.

mata

jde vidět že jste letadlem letěl opravdu málokrát

Standa

Moje řeč

Petr

Jeníčku, víš úplně velký nic 🙂 proč se nikde nepíše, že stevardi SW dělají dobrovolnické činnosti ? V nemocnici, pečovateláku, rozvody jídel…Tyhle činnosti jim zprostředkovává firma. Jenže to by bylo dobré PR a nedala by se na to házet špína.

Nicky

Tohle spíš ukazuje špatnou úroveň PR oddělení SWG, kde je Dufková schopná jednu věc komentovat naprosto protichůdně a sama tak vyvrací svá vlastní tvrzení. Jinak kdo se věnuje charitě a dobrovolnictví tak to zpravidla dělá z přesvědčení pro bono a ne pro pozitivní PR.

Standa

Páni… Dost drsný…… Budu brát víc nes kapitán letadla. 😀

K.K.

jak dlouho ?

Standa

To je taky otázka…. Ale je mi to celkem fuk.. Beru tak či tak dost…. Jen je fakt fascinující že někdo tak “ výjimeční “ jako piloti letadel najednou dostali pocit že jejich práce je stejně rutinní jako kterýkoliv jiný obor… A podle toho jsou taky teďka ocenění

Adela

prominte pane Stando. Byt nerada, ale ve Vasem pripade musim pouzit oznaceni, ktere neuzivam prilis casto. Ale ze zpusobu Vaseho vyjadrovani je citit zast a hloupost( mohla bych napsat nevedomost).. u Vas je to obycejna lidska HLOUPOST:-) mejte pekny den.

Standa

Na svůj názor máte právo 🙂 taky přeji hezký den

Standa

Nejste pilot co přišel o místo?

Standa

Klidně si dejte palce dolů… Už jsem tohle zažil ve svým oboru a nikdo mě nelitoval. A šel pak do jinýho a teď je to nepostradatelný obor. Ale brzo už nebude až se do něj nahrne spoustu lidí kteří si budou chtít ukrojit poslední kousky dortu a bude čas odplout dřív než Titanic narazí do ledovce… Jaký to bude? Toď otázka…

jjjj

A vy jste stravil kolik let ve svem oboru vycvikem a kolik jste do toho dal financi?
Je nicmene skoda kazdeho oboru ktereho se to dotkne, zas nadruhou stranu letectvi je neco co je porad pomerne odborny obor a k tomu aby lidstvo mohlo letat si uslo taky podstatny kus vyvoje.

GPGP

pan Standa asi dělá v IT….doktora asi ne… Ani IT bych se nebál, člověk co v něm dělá je furt napřed o zkušenosti, což nově příchozí lidé budou mít až za 5 nebo více let 🙂

Já, kdo jiný

Taky jsem to zažil. Za poslední krize jsem se překvalifikoval z řidiče kamionu na strojvedoucího CZ/D.

Anonymus

A co delate za praci? 🙂

Standa

Jen prozradím obor… Stavebnictví. stát tedka dost tlačí a mi si za to dost říkáme…. A to máme i zahraniční zakázky….. můžeme se klidně na naše vlastní stavby klidně vykašlat za nízkou cenu….

Anonymus

Ok diky

Standa

Ale jak píšu.. Za dva roky to může narazit… Jako Titanic… To už ale budu jinde… Asi finance…

GPGP

Ve financích za pár let taky nebude potřeba tolik lidi, na plno věcí už jsou boti nebo apky, i na podpis už dnes není třeba být v bance a to půjde furt dál…nejlepší bude buď být důchodce, rentiér nebo vysoce kvalifikovaný odborník….

Standa

Teď myslím už jen ty budoucí zakázky ….. Ty starý za nízkou cenu už jsou skoro hotový a aktuální jsou velký na pěkně dlouhou dobu…. Za přijatelnou cenu tak proč toho nevyužít uu budoucích cen..

Tommy

Stando, ten kapitán by to napsal bez chyby. Ty jsi tu krátkou větu nezvládl.

Standa

A to víte jak? Piloti jsou bezchybný? Jste hnidopich…

Standa

A navíc…. Nic to na aktuální situaci nemění piloti a ostatní profese skrz cestovní ruch jsou out… A kdo ví co přijde potom…

Standa

A ještě jedna věc… Představa že žiju jen z toho že si lidi půjčují na zájezdy i když ví že to nikdy nesplatí protože žijí ve stylu teď a tady je mi odporná. Nevytváří žádnou hodnotu. to samí sport…. Sem rád že to přišlo.. Promítat do HDP služby které hodnotu nevytváří a které v některých zemích tvoří 75 % jako třeba v Británii nemůže vyústit v nic jiného než na skreslený pohled na svět že vše šlape jak má. … A pak to dopadá takhle když přijde něco “ nečekaného “ a nečekaného v uvozovkách protože já něco takovýho čekal… Číst vice »

GPGP

Jinak pro rozumné lidi je cestování obohacující zážitek, poznávání jiných kultur apod.
Ale chce to cestovat na vlastní pěst, s cestovkou je zážitků méně 🙂

czhunter

Ono upřímně – pokud jsou toto hrubé mzdy po snížení o 40 % (tj. před snížením byly okolo 70-80 000 Kč měsíčně), tak to taky není moc.
To bere třeba ve Škoda Auto vydělávají stovky lidí víc za mnohem méně náročnou práci s daleko nižší zodpovědností.

Vždycky myslel, že piloti proudových letadel – taková vzácná kvalifikace – mají vyšší mzdy.

J.K.

To je drsný, ale stejně jim tak nějak přeju ať to jako firma přežijou….

Nicky

Bez státních peněz nepřežijí. Nemají žádné příjmy, výdaje pořád běží a ještě by měli vracet peníze za neuskutečněné lety.
Co se tady řeší je to, jestli je má stát financovat zejména za situace, když do toho oba největší akcionáři sami odmítají investovat.

Petr

A máte i něco jiného nebo budete u každého článku opakovat to samé?

Radek90

Tak ona je to primárně jedinečná možnost konečně snížit mzdy na úroveň SW (kde jsou mzdy dostatečné možná tak pro někoho, kdo bydlí u mamky doma). Propouštění dražších palubních průvodčí ČSA bude poté levné – malé odstupné vypočítané z malé výplaty za poslední měsíce. Další krok k tomu z ČSA udělat pouze značku. 🙂

Jirka B.

CSA uz nic jineho, nez znacka neni. Hanfling nemaji, Cataring uz ani nepotrebuji a stejne jo nemaji a CSA technics se muze klidne osamostatnit a prodat.

RAF

CSA technics byla 2012 prodana Ceskemu Aeroholdingu.

petrs

Je videt, ze se spolecnosti snazi snizivat naklady…. nechapu co je na tim opet tak spatneho…

Bagr

Jenže oni dávají tak nízké platy (např. 17 000 hrubého pro vedoucího kabiny), aby zaměstnanci raději dali výpověď sami, a tak by nemuseli dávat odstupné.

Petr

17000 hrubého dostanete, když nepujdetr ani jednou za měsíc do práce, přijde vám to málo? Někdo na to dělá celý měsíc.

Jeníček

Naprostý souhlas. Navíc si teď mohou snadno k tomu najít brigádu – supermarkety, kurýrní firmy (Dodo, Rohlík) nabírají okamžitě… tak kdyby doma nekňučeli a radši šli něco dělat, budou mít v součtu ještě víc peněz, než kdyby lítali…

Bagr

Celý měsíc na to nedělá ani prodavačka, možná tak popelář. A zkuste si za 17000 hrubého uživit rodinu, případně k tomu zaplatit i nájem. A pracovat třeba 20 let ve firmě, jejíž vedení šikanuje své zaměstnance, jen aby jednoho dne bral 17 hrubého a nechal se vyrazit s minimálním odstupným, je opravdu pech. A i když jsou zaměstnanci doma, tak to neznamená, že nic do práce nedělají.

Jeníček

A to je špatně? Vždyť se stavardi/stevardky pořád ohánějí, že jsou důležití hlavně proto, že zajišťují bezpečnost pro cestující a že to je nesmírně náročné… žádnou bezpečnost ale teď nezajišťují, tak proč je přeplácet, když doma koukají na filmy?

ovd77

Zatímco ČSA Technics propouští ve velkém.

Anonymus

A ti dostavaji odstupne?

JirkaA

Hold technici nejsou tak lukrativní a viditelní jako piloti a stevardi. Jinak dost lidí půjde z techniksu.

GPGP

A kdo bude pak ty éra servisovat?
Není to tak, že jsou doma za 80 % platu a doplácí to stát viz. ten vládní program….

P.P.

ČSA Technics ale nepatří do skupiny SWG

Anonymus

Zajimalo by me ale jestli pak ti piloti nebudou vystresovani a neudelaji pak nejakou fatalni chybu? Kdyz je firma nepodpori tak jak pak maji do budoucne firme vratit duveru? Bez klidneho sebevedomeho pilota se asi letat neda.

GPGP

Nebojte ty opravený Maxi budou létat skoro sami, ani se nepozná že ten pilot měsíce nelétal 🙂

Anonymus

CSA snizuje a Smartwings ne? Zvlastni.

Petr

Jak sem psal, ČSA měli zapocitane letové hodiny. Dostali zaplaceno, ikdyz je neodlitali. SW v základu žádné letové hodiny nemají, každá hodina je + k základu. Takže nyní mají platy +\- nastejno.

Anonymus

OK, diky. Je mi to jedno, jak to maji. Jen jsem nechapal ze v jedne firme snizuji, v druhe ne.

DPH

to už nějakou dobu není pravda

petrs

snizuji vsichni….

Jeníček

Co mám tak informaci, tak Smartwings už snižovat nemá kam, protože tam základ tvoří pouze „zaručená mzda“ daná zákonem a pod tu se jít nedá. Ale všichni stevardi přichází o příplatky za nalétané hodiny, za přistání, za víkendy, za úklid letadla (ano, tento příplatek tam je), za přistání v rizikových destinacích (TLV, KBL, apod.) a především – o diety. Takže reálně má i stevardka SW o cca 60 % méně, než kdyby létala.

Ota Z.

Koukám, že Vám pane Sůra někdo pěkně donáší…. nebo to máte přímo z Intranetu? To už fakt nemáte o čem psát, že vytahujete platy zaměstnanců? Chcete se jim posmívat či je ještě více urážet než to děláte? Vaše články začínají být větší žumpa než MF Dnes a podobným bulvárům… Co Váš plat? Stále v plné výši??

Anonymus

Umeni novinare ziskavat informace.

Anonymus

V clanku je rozhovor s předsedkyni Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Tereza Löffelmanová tak asi od ni ma informace?

Ota Z.

ta pouze potvrdila že dojde ke snížení platů. Opravdu se domníváte že spolu s tímto potvrzením poslala interní firemní dokument do rukou novináře? Dokument, který je označený za „důvěrný“? To asi ne, že ano?

Anonymus

Ota Z. Ja ten dokument nestudoval a je mi to jedno. Nevim proc vadi kde novinar sezene informace. Dulezite je ze jsou spravne a objektivni,ne?

Ota Z.

tak primárně jde o interní dokument a interní informaci, která má zůstat mezi zaměstnavatelem a jejím zaměstnancem. Zaměstnanec svým pracovním poměrem potvrzuje to, že z firmy nebude „vynášet“ informace týkající se provozu i plnění. To, že byl či stále je někdo tak tupej, že veškeré info posílá p. Sůrovi do mailu je věc druhá.
Ale je pravda, že současná situace ukazuje ten pravý český hyenismus, tak se třeba za chvilku dovíme další bulvární informace ze zákulisí SWG a možná i něco víc…. 🙂

Ota Z.

a co má co společného zveřejňování platů zaměstnanců s tím, kdy firma žádá o pomoc státu? (pokud vím, nežádá o státní podporu jako takovou, ale garanci úvěrů).
A zveřejnění interního dokumentu společnosti to má význam jaký?

Jirka B.

👍

Anonymus

Ota Z. Ja vam rozumim. Nechapu pak, jak mohou unikat informace zvenci takhle, ale to ctenari muze byt jedno. Jestli nekdo porusuje pravidla firmy, tak asi riskuje dost megapruser…
Ale na me pusobi vase komentare, ze byste chtel, aby to bylo jako za komancu nebo jako v cine rusku, kde se clovrk nic nedozvi objrktivne a co neodsouhlasi strana. Budte rad, ze zijeme v demokracii a media mohou byt investigativni.

Ota Z.

ne, to v žádném případě nechci. Souhlasím s objektivní žurnalistikou a veřejnými informacemi. Nemám nic proti informaci ohledně snižování platů. Sám jsem si jej také musel snížit, ale vadí mi jen zveřejněný interní dokument společnosti. Panu Sůrovi vždy chodili čerstvé informace, často dokonce dříve, než samotným zaměstnancům v rámci oddělení či intranetu. Jen bych očekával větší profesionalitu. Což mi, na dříve oblíbeném serveru, nyní chybí.
Díky za pochopení

Anonymus

A to je tak tezke zamezit uniku informaci?
Nedavno Smartwings pohrozil zalobou ceske televizi. Kdyby uniky informaci jak popisujete asi bylo za hranou, tak by taky asi vyhrozovali zalobou na provozovatele zdopravy.cz nebo se pletu?

Kamila

Takže předpokládám, že ten mzdový výměr Vám poskytla sama Tereza Löffelmanová

Pavel

My tedy, a většina dalších korporací, máme v templatech značky, aby bylo zjistitelné, kudy a přes jakého zaměstnance či i temporary assistenta šel únik. A není to nic nového! Tajné služby už takhle „cinkají“ třeba dotazníky veřejného mínění přes ½ století. Dokonce i Arthur Hailey ten fakt zakomponoval do románu Overload/Přetížení z roku 1979. Plus i korporatní i osobní tiskárny včleňují značky do tisku dokumentů. Takže buďte všichni opatrní, co šíříte a jak.
https://www.idnes.cz/technet/technika/tiskarny-zlute-tecky-tajny-kod-sledovani-fbi-reality-winner-nsa.A170615_130241_tec_technika_pk
https://www.lupa.cz/clanky/barevne-tiskarny-desitky-let-tajne-oznacuji-vse-co-vytisknou/

Pavel

Nechápu ty dva minusy, když mám post i 3 x ozdrojovaný. Nepíšu „nebonzujte“. Píšu: Bonzujte obezřetně!

Aleš

To že někdo vynáší je problém SWG a ne pana Sůry. Asi ne všichni zaměstnanci SWG jsou loajální tomu domečku z karet, který tak obhajujete.

Ota Z.

každý tomu říká jinak… 🙂

Katka

Spíš to ti zaměstnanci sami pošlou, aby se vědělo, jak se k nim SW chová….

Anonymus

O platech sportovcu se taky vi. O platech verejne cinnych taky. A obecne jsou tady informace i o jinych dopravcich ze treba snizuji stavy, mzdy, letovych vlakovych dopravcich atd. Popisuje to aktualni situaci co se deje.

Nicky

Je vidět, že firma má loajální zaměstnance kteří si svého chlebodárce váží.

Ota Z.

a proč by to dělali? Pokud se jim nelíbí chování firmy, mohou kdykoliv požádat o rozvázání pracovního úvazku. Jsme ještě v „demokracii“ takže je možnost volby. Nejsou tam přidělený zákonem….

Katka

Asi proto, že když tam začali pracovat, tak nepatřili pod tuto Bčkovou společnost, jejímuž vedení firemní kultura nic neříká. Pochybuji, že by dnešní zaměstnanci ČSA se byli nechali zaměstnat u SW. Za to, že pod ně spadli, nemůžou a nemohli to předvídat…

petrs

Zajimalo by mne, jak byste se chovala Vy, kdyby jste mela firmu a v ni zamestnance. Najednou by firma prisla o veskere zakazky a musela snizovat naklady…..

Petr

Nikdo je nenutí tam být, mají nos pořád nahoru a nebýt týhle bčkový firmy, žádný ČSA by nebylo.

DPH

zajímala by mě historie zaměstanců SW, kolik jich v životopise nemá ČSA, zase tolik to nebude, obzvlášť u pilotů

petrs

A jak se k nim SW chova?

Ota Z.

ani snad ne, ale děkuji za nabídku ;-). O sebe se dokáži postarat vlastními silami

RHood

Prosím, vy jste nikdy v životě pracovním/osobním nevyužil informaci vašeho zaměstnavatele/konkurenta/klienta/atd., která byla interního charakteru pro svůj pracovní/osobní záměr. Kde si myslíte, že žijete. Kolik takových případů v historii lidstva bylo. Watergate, ČEZ v Bulharsku, DPP a IT, atd. Pan redaktor využil zdroj, nic více, nic méně a je to dobře. 1,5 -2,5 Mld ve hře. Není to 5 korun na zmrzlinu.

kanafasik

prosim vás když už tak „pane Sůro“. V českém jazyce používáme pro oslovení 5. pád tzv. vokativ.

Anonymus

Výrazné snížení mezd ale firmě současně umožní v případě propouštění platit méně za odstupné.

Tom

Pokud dobře počítám, tak jsem včera viděl výměr pilota snížený o 67%.

J.D.

To rozhodování dotčeným zaměstnancům nezávidím. Snížit si mzdy v současné situaci asi spoustu lidí dokáže skousnout, ale už plánovat další snižování defakto na třetinu? A že tím přicházejí o dost peněz v rámci případného odstupného je věc druhá. Já osobně SW moc nevěřím, takže možnost, že si člověk nechá snížit mzdu, ale stejně bude za měsíc vyhozen je prostě do jisté míry reálná. Ve výsledku by pak dostal méně než ten, kdo na to nepřistoupí a možná dostane výpověď ihned.

Tom

Výpověď nedostane, platový výměr nemusí podepsat. SW (ČSA) to takto vyjde výrazně levněji. Jestli toto řešení je nebo není „chucpe“ ať posoudí každý sám.

ABC

To jestli platový výměr podepíše nebo nepodepíše vůbec není směroplatný. To je právě jejich „kouzlo“.

Sitgestravel

A o kolik snizily mzdu Simaneho, Vika, Veseleho a pani Dufkove?

RHood

Přidal bych klidně další manager-ské esa s velkým „E“ SW.

Pavel

Veselý vše zvládá za ½! Takže má i poloviční mzdu

JÁija

Sami mají málo, to se přece nedělá.

petrs

Kdo ma malo?

Honza

Všichni piloti SW přešli na 50% uvazek

Ota Z.

Pokud vím, tak p. Vik nemá momentálně plat od SWG žádný, tedy dle článku ve Forbes

Nicky

Nepotřebuje, on SW pronajímá kanceláře a za plnou cenu…

Nuna

Tak on se prezentuje jako takový český Richard Brandson, který je skutečná osobnost. Bohužel, p Vik, ač se tak snaží prezentovat, tak mu svým jednáním nesahá ani po kotníky.
Všechna čest postavit takhle velkou firmu, o tom žádná, ale inspirativní osobnost ani žádný vizionář to určitě není, tu se chovají jinak a jejich hodnoty se liší od toho vytahat z ostatních co nejvíce za každou cenu.

Katka

Je to bývalý vekslák a je to na něm pořád vidět…

RAF

Tak Branson taky

pzag

Takže najednou je SW zase soukromá společnost a nikomu do toho nic není. Já se teda asi střelím do vlastní nohy, ale myšlenkové pochody mnohých kolegů jdou naprosto mimo mě. Když pominu celkové přemýšlení ve společnosti, že všichni chcou peníze, i když nepracují, tak alespoň ti, co ví, že jsou značná zátěž pro společnost, by se měli mírnit. A to neplatí jenom pro SW, ale i další společnosti, jejichž odbory s takovou radostí vyskakují. Nejvíc je mi líto nejmladších pilotů. S největší pravděpodobností ještě dluhy za výcvik, dluh za typovku, výplata mizerná a do toho bez příjmů. Ale že si… Číst vice »

Nicky

Říkají, že SW je soukromá společnost a nikomu do toho nic není. Pokud ale potřebují státní peníze, tak tvrdí že jsou národní dopravce, páteř české ekonomiky, strategická společnost bez které by se letiště v Praze položilo….ale když to má Šimáně financovat ze svého, tak to jsou prý scestné socialistické nápady….

Katka

Přesně tak! Když nechtějí podávat informace, jsou soukromá firmy, když potřebují peníze, je z nich téměř národní dopravce. Ta prohlášení Dufkové by měl někdo soudný ve firmě revidovat, než jí to povolí pustit ven….

JÁija

U nich to logiku má zcela jasnou a když vám vaše jednání vždy projde, protože vás chrání Motýle, tak to nikdo nevyřeší.

Nicky

Stačí si srovnat fakta:
1) Nelétá se – Šimáně tvrdí že pálí 150 mio měsíčně.
2) Létat se jen tak nezačne, chybí poptávka.
3) Letošní sezon – žádné chartery.
4) Koncem roku doplatky za MAXy.
5) Většina letadel bude stejně dál na zemi a bude to trvat roky….

PatriK

Relevantní informace by byla, jaká bude předpokládaná výše celkového ročního příjmu pilota typického letadla z flotily Smartwings. Pak by se teprv ukázalo, že tato skupina zaměstatnců platově rozhodně strádat nebude ani po údajném snížení mzdy.

Karel

Bude mi chodit cca 19% průměrné mzdy. Dalsi dotazy?

PatriK

Výše základní mzdy nevypovídá o skutečné celkové výši platu.

Karel

Mesicne nam prijde o 80% mene nez prumerna mzda. To je celkova vyse platu. Zakladni mzda bez naletanych hodin je mzda celkova.

PatriK

20% z 500.000Kč je 100.000Kč, to může být velmi slušný „příspěvek“. Nemám obavu o vaše živobytí.

Honza

týýý jo… 500.000Kč… to jste přiletěl z jaké galaxie? Chlape vy jste ale úplně mimo… ale úplně

Nicky

No tak hlavně SW/ČSA už zkrachovalo (tedy pokud nevymámí ze státu peníze a snížení mezd je především tlak na stát). Tam vůbec už není co řešit. Není kam ani s kým létat. SW nemá naději ani nárok na přežití a má předpoklady připojit se k té 1/3 aerolinek co tuhle krizi nepřežijí. Doufám, že je nezačne nějaký pomatenec zachraňovat za peníze nás všech.

Petr

Když ne, budeme je všechny platit za naše peníze, až budou na úřadu práce, za maximální státní podporu 🙂 Ta vaše křišťálová koule mě opravdu baví ! Můžeme se domluvit, aby ukázala i mojí budoucnost ?

Nicky

Lepší platit pár měsíců na úřadě práce než pumpovat miliardy panu miliardáři….Není potřeba křišťálová koule, stačí trochu matematiky a ekonomické zákony. Pan miliardář Šimáně to ví také, proto už brečí a chce peníze po státu, ale vlastním majetkem ručit nehodlá….ten postoj mluví za vše.

Tomas

Nicky, zkoušel jste si poslat životopis do EZO TV ? Jak čtu poslední dobou vaše výplody, přesně tam je vaše místo. Doba koronaviru sebou přinesla takový velký nešvar – spoustu samozvaných odborníků, mezi které si vás dovoluji zařadit. Nicméně to neberte jako lichotku.

Mat

A to si jako myslíte, že by ty piloty okamžitě někdo zaměstnal? Linky ČSA/SW by přebraly cizí aerolinky a létaly by je ze svých bází, o piloty z Prahy by nikdo nestál. Možná by tak akorát mohli jít dělat někam skladníky, což je obrovská ztráta lidského kapitálu a s takovým přístupem dopadneme všichni špatně.

Nicky

Proč by v Praze nemohly být báze leteckých společností (např. LOT, nebo Lufthansy a lowcostů)? Já jen tvrdím, že nemá smysl lít miliardy do černé díry jménem SW, protože to nemá žádný smysl.

Aleš

Nemusí mít ani báze. U většiny linek nebude problém je převzít ostatními dopravci. tato společnost přežívá už jen na přístrojích. Stačí vypnout proud a skončí agónie. Tito zoufalci mi chybět nebudou.

Aleš

Skladníci jsou také potřeba.

Honza

Nicky… dlouho jsem přemýšlel jestli mate diagnózu nebo je to nějaká póza tady… ale vy jste normální pitomec

Nicky

A vy budete nějaký provokatér ze SW.

Petr

Jojo a ty cizi společnosti si odvedou daně do své země 🙂 hotový ekonom. Holt závist je hrozná věc :—((

Nicky

Jaké daně? Kde žijete? Vlastnictví aerolinek byla pro ČR vždy vysoce ztrátová záležitost. Stát by se do toho neměl vůbec plést a vytvořit vhodné podmínky pro dopravce kteří budou linky provozovat na vlastní riziko.

Petr

Žiju v ČR, kde české firmy odvádí daně ČR.

Nicky

Daně se odvádí ze zisku a když stát do ČSA nalil miliardy aby je prodal za pár desítek milionů a po čase se nový majitel opět ozval s požadavkem na další miliardy tak fakt nevím kde ten zisk vidíte.

Y.K.

Stát do ČSA nelil miliardy, aby je později prodal. Lil tam miliardy, aby státu jeho vlastní firma pro ztráty nekrachla. Vulgárně se tomu říká prachy prožrat. Pokud jsou ve hře státní záruky na komerční půjčku, tak to rozhodně není formát „dát něco firmě“. Stát to nestojí nic, i když je tam riziko tím, že dělá ručitele – za to by měl něco chtít.

skyline

Škoda, že takovýchto Y.K. zde není více. Fundované, nezaujaté příspěvky, oproštěné od jakýchkoli emocí. Vzácná protiváha k balastu, který zde zdomácněl. Děkuji Vám, Y.K., samozřejmě nejen za tento komentář.

Dan

Obzvláště ty registrované na Kypru.

PatriK

Výše základní mzdy nevypovídá o skutečné celkové výši platu.

Stony

Presne. Plat jim jiste zvednou bonusy za odletane hodiny a bonusy za prescasy atd.

jjjj

A kolik jsou ty bonusy za odlitany hodiny a prescasy pokud nejsou zadne lety?

Hasler

Jasně, a že těch přesčasů a nalétaných hodin mají, že? 😀

Pavel

Když už jsme u terminologie a slovíčkaření:

Hlavní faktor jasně určující, jestli člověk pobírá plat, nebo mzdu, se odvíjí od toho, v jakém sektoru dotyčný pracuje. Pokud je zaměstnancem státu, kraje, obce, případně některé jím, respektive jimi zřízené rozpočtové a příspěvkové organizace, poté mu náleží plat. Pracuje-li v sektoru soukromém, pobírá naopak mzdu.

Do první kategorie tak přirozeně spadají například vojáci, policisté, hasiči, lékaři, učitelé, úředníci či politici. Pracovníků, jimž je vyplácen plat, je v tuzemsku okolo jednoho milionu. Oproti tomu do druhé, výrazně početnější skupiny pak přirozeně patří všichni ostatní ekonomicky aktivní obyvatelé České republiky.

Martin

Ja myslim, ze propoustet budou, obnoveni provozu bude trvat dlouho a tohle jim snizi nejen mzdove naklady, ale i naklady na odstupne…

Tom

Ano, odhaduji to na úsporo 200 tis. a více na jednoho pilota.

jirka

jednoduchá rovnice, pokud nepodepíšou, rozváží si pracovní poměr sami dohodou a i tak čsa dobře vědí že za dělnickou mzdu stejnou práci dělat nebudou chtít…

Tom

Nemusí podepisovat, jedná se o přílohu. Podpis není důležitý.

Zvedavec

A kam by ted sli? Jezdit s autobusem?

Petr

V původních výměrech měli všichni započítáné letové hodiny, které ikdyž neodlétali, tak dostali zaplaceno. Teď se srovnají platy obou společností, tyhle částky odpovídají základu U SW s 0 nalétanými hodinami.