ČSA se vrací do Amsterdamu a Londýna, v půlce prosince obnoví lety do Říma
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
V druhé polovině prosince plánují ČSA návrat linek do Říma a Oděsy.
V druhé polovině prosince plánují ČSA návrat linek do Říma a Oděsy.
Kdyby SW Group pustili V. Dufkovou pak by jistě ušetřili.
Jsou tam dražší exempláře jak Vlaďka D.
ČSA má ještě nějaká letadla ? Pokud vím, tak 1x A319 a 1 x pronajatý A320 ! Takže na většině spojů budou určitě B737.
a ono na většině ATR..
Pokud budou ve světě opatření proti covid 19 taková jako doposud, tak mohou otvírat imaginárně všechny linky co provozovali a stejně tam nikdo nepoletí. Max, že by tam letěl služebně.
Skvělý je hlavně ten Londýn, bylo hodně smutné, že takhle důležité spojení nabízí jen Ryanair a to dvakrát týdně.
Napr. do Bruselu je to to same, zustal jen Ryan v pa+ne, Brussels i CSA prestaly letat uplne.
Jako v tyhle dobe dava vetsinou vetsi smysl jezdit autem, protoze na letadla se clovek nemuze spolehnout…
Bohužel, auto je teď určitě nejlepší volba. Ale do Londýna je to už hodně daleko a k tomu tunel/trajekt, ta cesta je dost nepříjemná.
Británie má lock down, kdo by tam tak hromadně létal? I letadla Ryanair jsou poloprázdná….
Před časem se psalo, že ČSA, když zrušily linku do Londýna, velmi výhodně prodaly sloty na Heathrow. Doufám, že v dnešní krizi za ně zaplatily výrazně nižší cenu, než za jakou je tehdy prodaly.
ČSA prodalo své sloty na Heathrow v roce 2010. Dostali za ně 400 milionů. Bylo to v době, kdy se projevilo jak „skvěle“ bývalé vedení hospodařilo. Společnost nutně potřebovala hotovost a tak se prodávalo cokoliv, co mělo nějakou hotonu.
Sloty, se neprodávají a nekupují. To je odpověď na vaší druhou větu.
A jak jste na to přišel? Naopak na LHR nebo jiných koordinovaných letištích, kde je nedostatek kapacity, je to běžné. Formálně se sice jedná častěji o výměnu, ale za těžké peníze…sloty sice nejsou považovány za aktiva a jejich hodnota nemůže být proto vykazována v rámci účetnictví letecké společnosti (v rámci EU), ale to nemění nic na faktu, že na koordinovaných letištích mají velkou hodnotu. Pro zajímavost, jeden z nejdražších obchodů v posledních letech realizoval Oman Air, který v roce 2016 zakoupil brzké ranní sloty Air France-KLM za 75 miliónů dolarů. American Airlines pak zaplatil 60 milionů dolarů za dvojici slotů… Číst vice »
Sloty se pronajímají, nebo přenechávají za úplatu. Slot letecká společnost nevlastní, což píšete. Není součástí aktiv letecké společnosti. A pokud tedy není aktivem, není ani majetkem, tudíž nemůže prodat. A mínusujte, odborníci na majetek.
A pro doplnění. ČSA Příloha účetní závěrky – Rok končící 31. prosince 2010, Výroční zpráva 2010, str. 84.
Výnos z výměny slotů 486 162 tis. Kč. Níže pod tabulkou, komentář:
V roce 2010 společnost provedla výměnu přistávacích a odletových slotů v destinaci
Londýn Heathrow. Z tohoto titulu realizovala výnos ve výši 486 162 tis. Kč.
Takže žádný prodej.
jen slovickarite.
Slovíčkaření, taky jste mi sympatický.
Sloty se normálně prodávají a kupují na všech mez. letištích typu Heatrow, Amsterdam, Řím, apod. Nazývejte si to jak chcete, Hoode…realita je prodej a nákup ze strany zájemce. Jednoduché, že?
V obchodě je každé slovíčko důležité. 🙂
A za co je tedy vyměnila? Za sloty v Karlových Varech? Nebo je tím míněna výměna za 486 mil. Kč? Nejsu účetní ani žádný „odborník na majetek“, takže mi tyhle drobné nuance unikají.
COMMISSION DECISIONOf 19.09.2012 ON THE STATE AID No SA.30908 (2011/C) (ex N 176/2010) implemented by the Czech Republic for České aerolinie, a.s. (ČSA – Czech Airlines – Restructuring plan).
https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/239781/239781_1369871_444_6.pdf
Strana 12. bod (47)
Jedno jestli je to právní hatmatilka nebo reálný stav. Reálně sloty prostě zpeněžili bez možnosti získat je zpět, tedy prodali.
I v tom odkazovaném dokumentu se hovoří většinou o prodeji. „Sale of slots at London-Heathrow to British Airways“ (třeba tab. na str 11).
Ano došlo ke „směně za finanční náhradu“ pokud na tom tak bazírujete. My ostatní to budeme nazývat prodejem.
Do Ldn pres svatky leta i BA a easyJet.
Nevi někdo jak je to s OK-TST?
OK-TST stálé patří k ČSA flotile ale je v barvách SmartWings.
OK-TST je cca od 12-2018 v barvách ČSA.
OK-TST provozuje ČSA, ale opravdu má barvy Smartwings
Podle fotek na Flightradaru měl dřív barvy ČSA, ale teď už je to Smartwings. https://www.jetphotos.com/photo/9873310
Upřesněná odpověď, díky.
Pepa
Tak Pro dalsi upresneni, TST byla napred v barvach Smartu, pak Csa a ted uz zase Smart…Holt samolepky jsou tam coby dup..
To později, letěl jsem OK-TST v Dubnu 2019 a ještě to bylo v barvách ČSA.
Boeingy, takže pravděpodobně letadla Smartwings. Chápu, že je to jedna společnost, ale když provozují obě značky, tak mi nepřijde šťastné systematicky používat letadla lowcostové charterové značky na lety dopravce, který u značné části cestujících neznalých leteckých reálií stále ještě rezonuje jako něco „národního“.
Každopádně jim ale přeju co nejvíc cestujících.
Souhlasím a chápu na co narážíte. Neoddiskutovatelný fakt však je, že do B737-800 dostanete více cestujících, než do A320 (Y189 vs. Y180). I já osobně bych zde rád viděl letadlo v barvách ČSA, ale věřím, že se tam rovněž vrátí. V létě měl také létat linku OK650/1 (PRG-LHR-PRG) 737 a nakonec to byla A320 v barvách ČSA.
Já bych kapacitní argument bral (i když nelibě), kdyby se teď psal rok 2019. Ale v současné situaci povinných testů a karantén by podle mě i A319 byla velice ambiciózní stroj.
A320? ČSA už leta žádnou A320 nemají.
Od dubna dostali jeden A320-200 který mněl nahradit A319-100, kvůli COVIDu-19, SmartWings museli zrušit objednávky na leasing dalších letadel A320-200.
Měli létat bok po boku. 6 A319 (OK-MEL, NEM, NEN, NEO, NEP, REQ) a 4 A320 (OK-HEU, REV, REW a TEX).
A co OK-HEU?
No jo, skleróza. Jako bych nic nenapsal. 🙂
Airbus A320-200, registrace OK-HEU, věk 18 let. Letadlo bylo do flotily zařazeno v únoru 2020 a předtím létalo u Air France a Brussels Airlines.
No jo, na to jsem v tom letošním šílenství úplně zapomněl. Tak to se omlouvám.
Zvlášť když máte letenky KLM a najednou změní letový řád a nejenže mi spoj nenavazuje tak akorát, ale strávím čas v Amsterodamu abych si počkal na Smart..
Od 17.12 přidávají ráno druhou rotaci, tak doufám že to nezruší jinak čekám v AMS taky:) I když to třeba teď 3.12. letím s KL z AMS v 9:25
U Amstru je vítam. Sice s nima nepoletim, ale ty ceny KLM jsou teď úplně šílený, tak snad je to donutí zlevnit…
to je tak, když mizí konkurence…
Přesně, jak není konkurence, jde to do kopru. A nedělejte si (někteří z vás) iluze, že v případě Ryanairu by to bylo jiné. Konkurenci soukromé společnosti potřebují jako prase drbání.
ceny letenek klm jsou v podstate identicke, jsko kdykoli jindy pred tim.
v cem spociva ta silenost?
Ceny letenek rozhodně nejsou identické…
Ceny letenek mi naopak přijdou i levnější. Dříve booknout letenku týden před odletem okolo 5tis zpáteční bylo nemyslitelné.
ČSA létá do Amsterdamu jen kvůli vysoké poptávce na lince Praha – Amsterdam, Minulý rok tato linka byla na 1. místě s více než 750 tis. pasažéru.
Toto se nelíbí EasyJet
OW 2000kc do LHR. Tak to opravdu letadlo nenaplni
Cena circa 5000 Kč za zpáteční letenku (odlet 17.12., návrat 20.12.) není nejmenší, nicméně mi to nepřijde jako nějaká obří raketa, kterou by byl problém zaplatit.
I když chápu, že pro lidi, kteří létají jen s Wizzairem a Ryanairem, kteří jsou zvyklí na letenky za 300 Kč je to přemrštěná pálka. Ale ani jeden z těchto low-costů vás nevezme do centra Londýna, ale jen někam za něj. Za dopravu do centra zaplatíte pomalu víc než za samotnou letenku, takže výsledek vyjde na stejno.
Tak prijde na to kam clovek v Londyne cestuje. Z LHR je to do centra metrem pres hodinu plus dalsi pul hodina nez se z letiste vubec dostane na metro. Kdyz clovek potrebuje do East London tak je tam rozhodne rychleji s FR na STN a pak busem na Stratford. Jizdenka £7. Za pulku ceny nez s OK a sluzby stejne. Ted asi moc lidi necestuje pres LHR nekam dal treba do USA. Takze cistej P2P.
Od kdy je LHR v centru Londyna?
Je to na metru, nemusíš na additional shuttle bus. Na přestupní jízdenku dojedeš až do cíle ve městě. A to se počítá.
Cena do centra Londyna opravdu nestoji verejnou dopravou tisice korun.
Kdy už začnou všichni ti, co adorují ceny Ryanu a Wizzu, že těch 300 Kč nebo podobné jsou marketingové akce, za které se sice letenka sežene, ale je jich v nabídce pár a není to nic běžného ani standardního. Ostatně, ty 2000 do Londýna v jednom směru pokrývají tak přímé provozní náklady na let. Celkové náklady na jednu cestu jsou cca 320000 Kč, ale k tomu je potřeba připočítat letištní taxy a v UK ještě další poplatky, kterými si vylepšují státní budget, takže si snadno spočítáte, že letenka pod cca 3500 v jednom směru není reálná. A pokud jde o… Číst vice »
Zakaznik rozhodne s kym poleti a to jestli je cena spravna nechme na nem. Ja vidim ze LCC rostou a vlajkovi dopravci ne.
To ale nerozporuji. Jen poukazuji na to, že nabízená cena není z ekonomického hlediska nesmysl a že naopak ty deseti nebo několika stokorunové ceny takovým nesmyslem jsou. Jinak Ryan taky nabízí letenky za velké peníze, když může nebo nepoužívá predátorské praktiky k vytlačení konkurence (na což bychom neměli zapominat)…. např. 470 € OW… osobní zkušenost ze září z BTS do DUB. A ne, nebylo to obsazené, z VIE se dalo letět via Bergamo ve stejném termínu vše na RYR za 130… obojí cca nákup 14 dní předem.
Děkuji za tento způsob vedení diskuse, kterého je jako šafránu. Jsem rád, že nejsem osamocen v situacích, kdy napíšu názor A a někdo na to zareaguje názorem C, protože názor B je podle něho špatně.
Mozna marketingove akce ale koupit se to da. U CSA za 300kc nikdy letenka nebyla.
Matně si vzpomínám, že v jednom rozhovoru bylo řečeno, že to se ani nikdy neplánovalo.
To je moc dobře, že dorazil pan Apex s jeho kalkulačkou. Můžu taky poprosit o jednu kalkulaci? Dovedl byste spočítat, jak se může podařit jednomu státnímu letišti 70km od Vídně prodělat 4,4 mil. EUR v roce 2019, kdy vyrovnalo svůj rekord 2,9 mil. cestujících? A ještě mi prosím spočítejte, kolik z té ztráty dělalo navýšení platů o 20% v témže roce. A už úplně poslední prosba: O kolik by takové letiště muselo zvednout poplatky, aby změnilo svůj podnákladový model podnikání a dostalo hospodářský výsledek alespoň na kladnou nulu? Ďakujem pekne za všetky tieto výpočty.
Tak především, něco jiného jsou kalkulace letecké linky, když jsou k dispozici podklady a informace a něco jiného je spočítat fungování letiště, kde jich moc není. Nicméně i to se dá…. Vzhledem k tomu, které letiště máte na mysli, tak to má zásadní problémy na nákladové straně, ale ta ztráta je účetní dána zejména vysokými odpisy. To je potřeba mít na paměti, provozně ve ztrátě není. A jen pro upřesnění, vaše informace stran počtu cestujících není přesná, těch bylo v roce 2019 o dost méně, 2,3 mil. Navýšení platů bylo, ale nikoliv proto, že by někdo chtěl rozhazovat, ale protože… Číst vice »
2,9 mil. byl preklep, samozrejme to bylo 2,3 mil., stejne jako v roce 2018 (v techto letech tedy historicky nejvetsi objem provozu a ztrata 4,4 mil. eur). Pred temi vysokymi odpisy musely probehnout vysoke investice. Takze vlada toho statu vynaklada investice, ktere se ji nikdy nevrati, aby to letiste mohlo podnikat podnakladove a poskytovat v drtive vetsine sluzbu dopravcum, kteri podle tvrzeni vasi kalkulacky prodavaji letenky take pod naklady. Jsem tu sam, komu se na tom neco nezda?
Jediná velká investice byl bohužel nešťastný nový terminál. Jinak jde o infrastrukturu, kterou letiště zdědilo. Chápu, že se vám to nezdá, ale je to mnohem složitější, než se zde dá na pár řádcích vysvětlit. Slovenská vláda právě nic nevynaložila, celé to nechala na bedrech letiště…
Na to peníze mají, ale aby vrátili peníze za lety co zrušili k tomu se nemají.
Lidi, kterym dluzi, si letenku u nich nekoupi. Z logiky veci jsou aerolimky nevracejici penize,sami proti sobe.nechapu manazery,co o tom rozhodli.
A ještě si za to vyplatili prémie.
To vite jak?
Skvělá zpráva. 😀 Přeji plná letadla 😉
Se stane asi až na konci 2021.
tak ATR naplní. to je hezký výlet.😂.
Když letělo ATRko do Londýna, měl jsem chuť i přes nouzovej stav, virus, zákaz a nucenou karenténu, letět. Pak jsem si říkal, že pro ten hezký výlet ATRkem bohatě stačí třeba Košice 😀
Samozřejmě myšleno potencionální vynucenou karenténu po cestě do zahraničí. Ne snad, že bych ji měl.