ČSA se loni v insolvenci dostaly do zisku, rizikem je pro ně útok Ruska na Ukrajinu
Nový posudek stanovil hodnotu ČSA na 266 milionů korun.
České aerolinie se loni po dlouhé době vrátily do zisku. I přes insolvenci firma vydělala 55,6 milionu korun. Vyplývá to z dat zveřejněných insolvenčním správcem.
Účetního zisku dosáhly i přes to, že tržby z prodeje letenek byly výrazně pod náklady (673 milionů tržby, výkonová spotřeba 1,011 miliardy korun). Firmě pomáhají výnosy z prodeje emisních povolenek. I proto měl dopravce na účtech každý měsíc přes 200 milionů korun. „Likvidní situace dlužníka je průběžně negativně ovlivňována zadržováním prostředků ze strany platebních bran, a to ve vyšším rozsahu, než kolik činí expozice neproletěných letenek a dokladů. Cashflow bylo pozitivně ovlivněno prodejem emisních povolenek v průběhu října 2021 (příjem ve výši cca 122,055 mil. Kč),“ uvádí insolvenční správce ve své zprávě.
Už v únoru předložila společnost Smartwings reorganizační plán (detailněji je popsaný zde). Ten počítá se vstupem firmy Prague City Air jako investora do ČSA. Jediným majitelem společnosti Prague City Air je společnost Canaria Travel Group, kterou vlastní Unimex Group Jiřího Šimáněho a firmy rodiny Vikových. Čeští majitelé Smartwings tak mohou do ČSA vstoupit bez čínského investora, kterého mají ve Smartwings.
O reorganizačním plánu mají 28. března hlasovat věřitelé. Nový investor, společnost Prague City Air, varoval, že kvůli válce Ruska proti Ukrajině dochází ke zvýšenému riziku, které má přímý vliv na byznys ČSA. „Klíčové a nejziskovější trasy operované ČSA směřují právě na Ukrajinu a do Ruska. Tyto lety jsou nyní zastaveny a jejich obnovení během letošního roku je velmi nejisté a nepravděpodobné,“ uvádí v materiálu pro soud.
Na cestující zůstane necelých 100 milionů. Do konce října
Znalecká společnost Grant Thornton Appraisal services dokončila zpracování znaleckého posudku hodnoty Českých aerolinií pro účely rozdělení peněz jednotlivým skupinám věřitelů. Hodnota ČSA je podle posudku 266 milionů korun. Podle posudku by měly peníze získat dva zajištění věřitelé a také cestující, kteří si před pandemií koronaviru koupili letenky a nestihli je využít.
Návrh počítá s více než padesátiprocentním uspokojením dvou zajištěných věřitelů: společnosti Quiver Beta (55 milionů korun) a Lufthansa Technik (3 miliony korun).
Na cestující s vouchery na letenky má zbýt celkem 87–111 milionů korun. Čas na využití budou mít do konce letošního letového řádu. Věřitelé z řad cestujících přihlásili do řízení pohledávky za více než 400 milionů korun. Na ostatní nezajištěné věřitele má připadnout 96–120 milionů korun. Na akcionáře nezůstane nic.
Dokumenty v insolvenčním rejstříku ukazují, že výhrady k postupu znalce má jeden z velkých bankovních věřitelů: Česká spořitelna. Soud je ale odmítl. Banka napadla především způsob oceňovací metody. Spořitelna nesouhlasí ani s tvrzením Smartwings, že v případě konkurzu by ČSA přišly o zdarma přidělené emisní povolenky. Ty jsou aktuálně jedním z hlavních příjmů dopravce.