Velké škrty v ČSA. Končí spojení do Ostravy i Bratislavy

Letadlo ATR 42 v barvách ČSA. Foto: České aerolinieLetadlo ATR 42 v barvách ČSA. Foto: České aerolinie

České aerolinie zruší od 11. ledna tři dlouhodobé linky. Skončí  přímé letecké spojení Prahy do Ostravy a Bratislavy a současně

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pozorovatel_OSR

Padla tu řeč o frekvencích ČSA na pravidelkách z Prahy do Ostravy – rád k tomu něco poznamenám. Co se frekvence letů ČSA z Prahy týče, tak můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že v letech 2006-2008 létaly ATR 42/72 ČSA až 5x denně, a to následovně: 1) Ráno v 05:20 odlet nočního spoje do Prahy, 2) Kolem 09:00 ranní rotace z/do Prahy, 3) kolem 14:00 odpolední rotace z/do Prahy, 4) kolem 18:00 večerní rotace z/do Prahy 5) kolem 23:00 noční přílet z Prahy. Když se konala Zlatá Tretra, tak vždy byly na všechny rotace (kromě noční/ranní) nasazeny větší stroje tehdejších… Číst vice »

Tom

Vážený pane, to co nám tady vydáváte o LH Group, jsou jen vaše pocity a domněnky, ničím nepodložené. Kdyby nebylo TVS, tak ČSA už jsou pod kytkama…ju

K.L.

Letecká doprava je nejen neekologická ale na vzdálenost 300 km i neekonomická a časová úspora na tu vzdálenost minimální. Zrušení těchto letů je určitě rozumné opatření.

Petr Bozon

Ve všech vyspělých ekonomikách (Nemecko, Francie, UK, dokonce i ekoteroriste ve Skandinávii mají minimalne pultucty letu do všech možných “prdelakovic”) jsou vnitrostátní lety naprostou samozřejmostí a krokem kupředu vzhledem ke zkracování vzdálenosti mezi městy a tvorbě novych možnosti na trhu. Ve Švédsku si zaletite na řidičák ze Stockholmu za par korun do celé země. V Česku nikdo letecky kšeft delat neumi (viz Tvrdik a CSA). ČSA se mělo dávno vydat směrem Norwegianu, cele zprivatizovat a vytvořit – stredni low-cost s původním jmenem národního dopravce.

Finn

Jestli poletím hodinu nebo se budu trmácet sedm hodin vlakem nebo uvíznu na celý den na D1 – je sakra rozdíl. Dost čára přes rozpočet.

Tom

Tady všichni nadávají na Tvrdíka, kam dovedl ČSA, a stejně tak budou nadávat i na Smartwings za to, že se snaží situaci nějak řešit, i když to samozřejmě sebou nese např. nepopulární rušení některých letů jako jsou ty, o nichž je ve článku řeč. Nicméně asi nejsou ekonomicky rentabilní nebo jsou rušeny z nějakých jiných pro firmu zásadních důvodů. Kdyby asi ty lety byly nějak ekonomicky zajímavé, tak by je nikdo přeci nerušil. Myslím, že se skupina Smartwings chová tak, aby neprovozovala ztrátové linky, a ponechala si pouze ty, které ji přináší profit. Za to se nelze na vlastníky SW… Číst vice »

Jan Winter

Nebýt politického trafikanta a neschopného diletanta Tvrdíka, který dodnes neumí ani slovo anglicky, ale chtěl řídit aerolinku, tak se ČSA vůbec nemusely dostat do situace, kdy by je museli zachraňovat estébáci z Travel Servisu.
Travel Servis nemá ponětí co to znamená provozovat linkovou aerolinku. Co je zákaznický servis natož marketing nechápou už vůbec. Vždyť se podívejte jak vypadají letadla TVS.

Luboš

Českým národním dopravcem se stala Lufthansa

Luboš

Českým národním dopravcem se stává Lufthansa

Ostravák

Poděkujme nejlepší letecké společnosti Travel Service. Před jejich nástupem do ČSA se dalo z Ostravy do Prahy letět 4x denně. Letěl jsem několikrát ranním letem 5:20 a zpět večerním 22:30. Byl to ideální spoj na přestup na některý z ranních letů ČSA z PRG dále do Evropy. I zpáteční lety z Evropy navazovaly na let do OSR. Letadlo z Ostravy i zpáteční let z Prahy byly vždy plné do posledního místa.

Kulhán

Jak často si lítal a jaká byla obsazenost?

Pavel

Já jsem lítal velmi často v roce 2017, pondělní ranní let OSR – PRG vždy 100 %, ostatní ranní a večerní lety možná vyprodané, obvykle byly volné 2-3 sedadla. Odpolední lety slaběji, ale i tak to bylo cca 60 – 70 %, pokud byly spojené s WAW nebo KSC, tak vždy téměř plné. Konalo-li se něco v Ostravě (krasobruslení, tretra, atd.), tak se letenky nedaly sehnat ani 2 týdny dopředu.

Ostravák

Letěl jsem myslím třikrát, s přestupem do AMS. Řada lidí přestupovala na let do BRU. Obsazenost – letadlo většinou úplně plné, jak tam i zpět. Pro obchodní cestující do kraje je to nyní velký problém. Podle mého názoru zde existuje trvalá poptávka právě obchodních/služebních cestujících.

Jen tak

Mozna se mylim, ale 4 lety denne ostrava – praha nebyly uz davno pred vstupem travel servisu…

Pavel

Ano, byly 2 lety každým směrem denně, z nepochopitelných důvodů zrušili ranní/večerní rotaci a ponechali tu méně vytíženou odpolední.

Ostravák

Myslím že jednu dobu létaly čtyři frekvence. Ranní 5:20 a okolo 9 hodiny, potom dvě odpoledne v 15 a v 19 hodin. Možná že ne každý den ale 3x-4x do týdne to bylo pokud mě paměť neklame.

Marty-t2

Tak jim odpovězte nohama. Lítejte na dovolenou místo s TVS už jen s konkurencí z KTW. Když se totéž před pár lety stalo Brnu (taky redukce 4x denních frekvencí nejprve na jednu polední a pak nic) už mne ČSA neviděly. Jejich zlatou kartu jsem jednoduše zahodil a lítám z VIE… Jejich optimalizaci sítě a konsolidaci na Boeingy chápu, nicméně v OSR, BRQ, BTS je dnes velký prostor pro feedera velkých síťových hubů letadly typu Dash – a to i přes relativní blízkost KTW, KRK resp. VIE, BUD a PRG – to mi nikdo nevymluví…

dopravak

Přesně tak. Místo, aby doplnili flotilu o menší letadla na kratší trasy – Bombardier CRJ, DASH, nebo malé Embraery a futrovali jima Prahu, ze které se jim pořádně vyplní větší letadla, tak na pravidelnou dopravu pro business cestující rezignujou úplně. B737 jsou na časté business trasy moc velké, ty se z Prahy těžko zaplňují. Orientace na chartry chápu u smartwings, ale proč stejnou strategii nasazují i u ČSA mi moc jasné není.

Marty-t2

Jenže Praha není již dlouho síťový uzel, kde se dá garantovaně přestoupit na další linku. Na to se ČSA “utvrdíkovaly” na velikost trpaslíka. Praha roste teď jen díky point-point spojením. Tzn. ČSA vy měli feedovat velké alianční huby v AMS, CDG resp. SVO. Jenže nějak vázne ta slavná alianční spolupráce… Při rozumně zvolených frekvencích resp. za použití “TVS” trojúhelníků by tak i Boeingy mohli obsloužit i menší letiště typu OSR, BTS a BRQ. Jenže ČSA/TVS mají sídlo v Praze, takže vnímají realitu jinak a obchodní příležitosti jinde…

dopravak

No v tom máte nepochybně pravdu, bohužel. Nicméně já jsem s příchodem čekal od TVS trošku jinou taktiku. Nechat Smartwings na chartery a ČSA rozvíjet jako klasickou aerolinku a svými kapacitami ji pomoct. Bohužel vození dovolenkářů na jih a v zimě poslat letadla i s piloty jinam je zřejmě jednodušší podnikání.

Pavel

Feeder z OSR do PRG v podání ČSA už stejně neměl žádný význam, protože omezili rotaci jenom na polední linku. A i kdyby rovnou začali létat 5x denně, tak nastává otázka pro koho. ČSA je fakticky zombie, otázka je jenom jak dlouho tu agonii budou schopni udržet, tedy i tak není kam s nima lítat. Tím ale nezatracuji potenciál letiště Mošnov, protože jeden až dva feedery do nějakých nedalekých hubů by se uživily (MUC, FRA, WAW). Ale nejsem znalý vyjednávacích schopností vedení letiště a odpovědných radních a úředníků na kraji. Tady si myslím, že bude kámen úrazu.

Jen tak

Ja se nestiham divit… csa se konecne zacla chovat racionalne, a porad nekdo tady pousti, ze je to definitivni konec 🙂

Pavel

Ono to bude úhlem pohledu. Z Prahy a okolí to nevypadá asi špatně, ale pro nás, co bydlíme na východní Moravě je ČSA už v podstatě mrtvola. Jenom mi zůstaly nějaké míle v OKPlus, tak se je pokusím nějak udat, a pak už mohou v ČSA zhasnout.

Radek Janata

To ovšem není vina ČSA, ale spíše té Ostravy nemyslíte?
Kdo něco v Ostravě umí, uteče do Prahy. Máme takových plnou firmu.

dopravak

No vidíte, u nás ve firmě už nastává exodus pracovníků z Prahy. Ne každý chce totiž investovat miliony do kralikarny na jižáku, když může mít za polovinu v regionech barák se zahradou.

Pavel

To je fenomén, který není jenom specificky český, takhle to je skoro ve všech vyspělejších zemích. Ale jakou to má souvislost s tím, že ČSA je pro Moraváky nepoužitelná letecká společnost?

dopravak

No souvislost to má takovou, že spojení Ostravy se světem přes Prahu má smysl. Ostravsko už dávno není jenom o těžkém průmyslu. Přicházejí nové firmy, otevírají se výzkumná pracoviště, centra sdílených služeb. Praha prostě díky extrémně drahým bytům ztrácí svoji konkurenční výhodu a firmy na to reagují přesunem pozic třeba zde. No a pracovníci těchto firem spojení se světem potřebují. Jenomže je škoda, že díky neschopnosti českých dopravců musejí používat letiště u sousedů, přitom za rohem máme nákladně vybudovanou infrastrukturu svoji. Vedle Mošnova na to pak doplácí i samotná Ruzyně, protože díky chudé nabídce feedrových linek není schopna rozlítat dostatek… Číst vice »

Jirka

To není neschopnost českých dopravců. To je neschopnost zdejších radních, kteří si zabedněně diktují těžko přijatelné podmínky. Za reklamy se vyhazují miliony, ale o snížení předražených poplatků společnostem za odbavení letadla nemůže být žádná řeč. Proč v polsku jde vést společný dialog a dojednat kompromis a tady to nejde? Jak jen to ti poláci dělají, že mají prosperující letiště a spojení na všechny strany a mošnov o 100 km dál pomalu ale jistě upadá?!

Pozorovatel_OSR

Jirka: Na to se můžete zeptat bývalého krajského vedení v čele s Tošenovským a Lukšou, kteří od r. 2004, kdy letiště v Ostravě přešlo do správy z ŘLP pod kraj. On tady byl totiž enormní zájem LC dopravců rozlítat Ostravu, ale bohužel tito pánové totiž dělali doslova všechno proto, aby zakázali vstup lowcost dopravců do Mošnova a místo toho za každou cenu preferovala business klientelu! Proto vznikl těžce zkorumpovaný spolek Central Connect Group (CCG), kam patřila „letecká společnost“ Central Connect Airlines (CCA), popř. opravárenský hangár Central European Aircraft Maintenance (CEAM) Central Connect Taxi (CCT), do které tito lidé masivně lili… Číst vice »

Michal

no, lety z Brna a Ostravy maji smysl, pokud clovek leti nekam dal. v roce 2007 to melo smysl, sit linek CSA byla husta, kazdou destinaci litali nekolikrat denne. No, ze vozili vzduch je druha vec. dnes, kdyz business destinace az na par vyjimek litaji kazde treti utery a sudy ctvrtek, to uz nema smysl, stejne jako nema smysl s CSA letal. Z Brna pojedu do Vidne, kde mam linku do kazde z destinaci nekolikrat denne. nebo risknu BMI a mam to jeste lepsi z Mnichova.

Kulhán

Tak hlavně už ani nemají moc pilotů na ty ATRky z ATR vycucal piloty TVS a udělal jim teď typovky na Boeinga, dvoutypovost u pilotů není většinou možná,tak ty co už mají Boeinga sedí doma a čekají na sezónu. Sem tam v zimě něco odletí , ale jelikož potřebují line training tak je to zdlouhavé. No a teď by poťrebovali zase nové piloty na ATR, tak to se těch vrtulí radši zbaví. Typovku si těžko bude nějaký pilot na ATR hradit, když nebude mít budoucnost a za 20000 kč měsíčně. Hodiny z ATR jsou defacto k ničemu, lehký pomalejší éro.… Číst vice »

Nicky

To je celý problém ČSA – prodělávaly i když měly z české strany monopol na východ – např. do Ruska.
Nemají dálkovou flotilu a nedokážou tak využít potenciál regionů k přestupům v Praze na dálkové linky.
Prodávají letenky za ceny prémiových aerolinek a služby mají na úrovni lowcostů.
Měly už dávno zkrachovat.

Capitann

zbytecné rozčilovani se, csa je od roku 2000 pripravovana systematicky k zaniku. To ví již studenti strednich dopravnich skol. Pan tvrdik byl nasazen Sorosem k poceti likvidace narodni aerolinky.

Panelák

Nasazen Sorosem? A když otevřete konzervu, není tam taky Soros? Jako slušná výmluva, ale konec ČSA je práce nekompenentních pitomců, ne nějakého Sorose, kterej má bezvýznamnou aerolinku s pár letadly fpičy.

Jen tak

Csa a ceny premiovych aerolinek? Tak proc mi do vetsiny destinaci vychazi jako nejlevnejsi (hned po lowcostech)…?

Nicky

Oni hlavně nemají ani čím létat, letadel mají naprosté minimum.
Např. únor Soul – ČSA 25tis. RT přímý let na jejich stránkách, konkurence začíná na 15tis. s jedním rychlým přestupem (Quatar, Turkish stojí kolem 16,5 tis.) firmám je to jedno, ale pro turistu už je to podstatná částka…

Jen tak

ted jsem velmi rychle pohledal, a zrovna PRG – ICN s CSA a bezna cena na jare 18 tisíc, coz je na primy let v porovnani s jakymkoli letem s prestupem za 16 zcela konkurenceschopna cena.

a reknu vam sladke tajemstvi – cena primeho letu mezi dvema destinacemi je casto i velmi vyrazne vyssi, nez let mezi dvema destinacemi s prestupem. tim se CSA nijak nelisi od sve konkurence.

Nicky

To já Vím, že přímý let je dražší. Já na to koukám optikou běžného turisty. Já tam letím v únoru a v mém termínu je rozdíl 10k a časový rozdíl minimální – pár hodin. ČSA jinak používám naprosto minimálně, když není jiné volby, např. z Kodaně a to jenom proto, že nestíhám přestup na Norwegian, který mě stojí za stejné služby 50% ceny ČSA.

Pavel

Ale když je přímý let ČSA v tarifu LITE PRG – OPO dražší než Swiss v business třídě PRG – ZRH – OPO, tak je asi něco špatně. To se mi stalo v září.

Jen tak

Neznam kriteria, podle jakych jste vyhledaval – jak moc dopředu, jaka data atd .. nicmene .. v obecne rovine – se ta cena odviji od obsazenosti a rady dalsich faktoru. takze pokud uz nektery z tech CSA segmentu byl obsazeny, a byla tam posledni volna mista, tak ta cenovka uz byla velka. nevim, jake cenove relace ma zrovna swiss, ale obecne lufthansa group (ale nejen ta, ale i treva Air France) maji strasne levne C classy . Neni problem najít letenku v C za 10 000. a vedle toho mít economy za 9 … ja litam celkem casto CSA z… Číst vice »

Pavel

To já už celkem vím, bohužel služebně lítám dost často. Do roku 2017 hlavně s ČSA, ještě mám platnou zlatou kartu, ale ta už od února bude v trapu. Letos se Star Alliance, už mám také FF, jelikož ČSA se najednou staly nepoužitelné, protože Morava… V průběhu roku zrušili noční rotaci letadla v OSR, takže konec. Teď už lítám z Vídně, Katowic a Krakova. Ale škoda Ostravy, protože i když to mám sice 80 minut cesty autem, tak s ohledem na pohodlnost toho letiště jsem si ho oblíbil. Kdyby se tam objevil nějaký normální feeder, tak to začnu zase využívat.… Číst vice »

Jan Winter

A za kolik lítá Quantas?

Capitann

mozna teto situace vyuzije airfischer.com a nasadí sve boeingy 787 NG na linkdy do Ostravy a Bratislavy. napište to někdo panu Vaškovi at to zajistí.

Jirka

Nojo, do ostravy jsou už týden předem vyprodané všechny vlaky, měsíc předem letadla, tak to místo navýšení kapacity raději zrušíme úplně 🙂 Jak typické pro české prostředí. Jen tiše doufám, že pha-ova bude nahrazena letadly s dostatečnou kapacitou, aby se letenka nemusela kupovat čtvrt roku dopředu… Jenže v čele s „odborníky na dopravu“ na zdejším kraji i městě je tahle myšlenka naivní, když jednání probíhají „bude to TAK a ber nebo nech být“ – žádný dialog, žádný kompromis… Ono už i dostat se na ostravské letiště je čím dál složitější, když „nebudou vozit vzduch“… 🙁

Jen tak

Coze?

Petr

Měsíc dopředu plné vlaky?Na to jste přišel kde,kolego? 😀 Já si kupoval ted jízdenku na patek,tzn na nejexponovanějsí den roku,2 dny předem,asehnal jsem ji v pohodě a míst je stále dost 😉

Jirka

Stačí pořádně číst – o měsíc předem vyprodaných vlacích tady nikdo nepíše. Ale zkuste si v pondělí na neděli večer koupit jízdenku z prahy do ostravy nebo na pátek dopoledne z ostravy do prahy – pro čtyřčlennou rodinu s rezervacemi nelze, aby neseděl každý v jiném vagonu a o jízdenku na dvouhodinové stání do EC za stejnou cenu zájem nemám (třetí hodinu mezi ostravou a olomoucí už místo je). Ještě že tu máme žlutého, který je schopný reagovat a do týden předem vyprodaného vlaku přidat i dva vagony, což u čd nebo leo neexistuje…

MeKE

Práve som to skúsil a ako RegioJet, tak aj České dráhy majú voľné (a to je pohyb výrazne vyšší kvôli Vianociam.) A dokonca ešte aj dnes, deň pred odletom si viem kúpiť letenku pre štyroch na zajtra do Ostravy (cena je teraz irelevantná.) Pracujem na letisku a s čistým svedomím vám môžem povedať, že Ostrava má LF nad 50% raritne (u ATR42). Do týždňa tým letom nelietalo ani len 150 ľudí. Keby to lietalo 4x denne ako tu niektorí snívajú , stačila by na to nejaká Cessna s kapacitou do 10. a A pri vašom lietadle s dostatočnou kapacitou by… Číst vice »

Jirka

Zajímavé poznatky. Já letěl z/do ostravy z prahy atr letos 2x a všechny 4 lety byly úplně plné. Na začátku listopadu jsem chtěl letět taky, ale měsíc a půl předem byly už všechny lety okolo požadovaného datumu vyprodané, tak jsme museli letět z Katowic. Žijeme ve stejné dimenzi?

Petr

Tak ono letecké spojení Prahy s Ostravou už v dnešní době postrádá smysl,i vzhledek k tragické dopravní obslužnosti často vyjde cesta vlakem rychleji,o ceně ani nemluvě,takže tento krok je dle mého docela logický..

FlyingJ

Smysl by to dávalo kdyby byly aspoň dva lety denně a daly se koupit letenky z Ostravy do světa s přestupem v Praze. Čsa se bohužel už dávno vykašlala na přestupující cestující a pro p2p spojení Prahy a Ostravy to vážně smysl nedává.

Jen tak

Tak ono jde kupovat letenky z ovy do sveta, skrz prahu… on je to jeduny pripad, kdy ma smysl tu trat letet.

Ono moc lidi leticich point to point prg-osr moc nebylo …(skoro nikdo)

dopravak

No a právě spojení Moravy se světem byla hlavní výhoda tohoto spojení. Bohužel ČSA svou cenovou politikou a letovým řádem toto spojení úplně zazdily a naučily lidi lítat z Katovic a Vídně. To Poláci to vzali za jiný konec. LOT má obrovskou flotilu menších letadel, které krátkými linkami „krmí“ Varšavu, ze které se pak uživí dálková flotila.

Jen tak

je pravda, ze ten odpoledni let z ostravy do prahy v podstate umoznuje pouzitelny prestup na vecerni linky do evropy. dal na zapad (amerika atd) znamena nocni tranzit v PRG. (nejen) dalkova flotila LOTu ma pocatek i v tom, ze spousta polaku je rozeseta po celem svete (oproti cechum, kterych je vyrazne mene), takze je tam i docela silna „domaci“ poptakva – vzdyt LOT lítal (nebo mozna jeste lita) jednu destinaci v severni americe nejen z varsavy, ale i .. ted uz nevim odkud .. jestli to byl krakow nebo rzesow nebo neco takovyho. tady je zase treba to brat… Číst vice »

Tom

Rzesow a Krakow. Z Rzesova lieta do Newarku 1x tyzdene s Dreamlinerem a z Krakow do Chicaga tiez Dremlinerom. Ano ked letel s CSA a LOTom bol to rozdiel medzi nebom a zemou. V CSA nebolo ani obcerstvenie zadarmo ale LOT to robil pre cestuujucich ako pozornost podniku a ako konkurencna vyhoda nad CSA. Dalej LOT pouziva vacsinou Bombadier DASH a Embraeri ERJ na kratke trate a evidentne sa im to vyplati.

dopravak

No ranním letem se dala stihnout celá Evropa, večer pak zpátky. Pro turistu je to celkem jedno, ale pro služebku je naprosto klíčové nezabít cestou pracovní den. Což až ale vlakem stihnout nejde mimo jiné z důvodu nenapojení ruzyně na dálkovou dopravu. Ano, Poláků je více, ale systém je nám velmi podobný. Krátké 300km linky napájí jeden HUB. Tak samo jako Ostrava, Brno, Bratislava, Košice mají napájet Prahu. Ono by k tomu šlo krásně přidat Norimberk, Vratislav, Katovice, Linec…Jenomže ČSA nedokázaly nikdy nabídnout u těchto návazných letů rozumnou cenu, aby se s nima naučili lidé létat. Pak samozřejmě klesá obsazenost… Číst vice »

adam

Podle mě mohlo být všechno jinak, kdyby místo uplatněné opce na airbusy byly pořízeny CRJ nebo EMB. Co se dá dělat.

Jirka B.

Ono by možná stačily i ty Dash Q8-400. Ty totiž umí „švihat“ i přes 600 km/h, což je podstatně více, než ATR a na krátkých trasách to zase není o tolik delší, než JET.

Rrrrr

Q400 je vyrazne drazsi nez ATR a na teto vzdalenosti ustri naproste minimum casu

Jirka B.

Ano, svatá pravda, a také je třeba říct to „B“, že nestačí pouze napájet HUB (tedy zavést linku), ale také je třeba codesharovat a nabídnout spojení na jedné letence s garancí přestupu. Pokud sice poletím ráno a večer MUC, ale nebudu garantovat přestup, tak takové spojení ta také k ničemu.

Petr plachta

Všichni z Moravy lítají radši z Vídně či sever Moravy z Warszawa protože letenky z Prahy jsou tak předražené že se to nevyplatí

dopravak

Tak tohle spojení v žádném případě smysl nepostrádá. Spojení vlakem a následně MHD do Ruzyně neumožňuje uskutečnít cestu ráno tam, večer zpátky. Škoda, že místo Prahy tak celá Severní Morava lítá z Katovic.

Frantisek

A proč ne, když je to blíž a letadla odtamtud se tak akorát doplní? Proč místo toho nad Čechozemím prohánět další stroje se všemi důsledky?

dopravak

třeba proto, že i do těch Katovic je to z Ostravy přes hodinu autem, je potřeba tam platit za parkování, kdežto do Mošnova je to z Ostravy 10 minut, navíc v dosahu MHD a taxi. Místo abychom využívali našeho zázemí tam, tak necháme veškeré tržby Polákům, super.

čecháček

To je přece uplně jedno jestli to jsou Poláci, Rakušani nebo Marťani. Prostě poletim z místa, který mi poskytne nejlepší služby za nejmíň peněz.
Se smiřte s tim, že český regionální letiště jsou holt mrtvý, a jediný co je drží letmo nad vodou je to, že do nich kraje pumpujou prachy. A LVHP koneckonců taky dost pokulhává, v porovnání se zbytkem střední Evropy. Holt státní podniky, no. Co vod toho člověk chtít, že.

dopravak

Tak při pohledu na množství SPZ ve Vídni a Katovicích se sousedy lidi problém nemají. bohužel se s tím smíříme, co jiného nám zbývá :-).
Jenom tím chci říct, že je to škoda. regionální letiště mají svůj význam a menší polská letiště jsou toho důkazem. No a ČSA na tom mají velký kus viny.

čecháček

Nojo, jenže Polsko má 4x víc obyvatel a je 4x větší…

Jirka

On má na ostravském letišti největší podíl viny kraj, město ostrava a kodis. Svým zabedněným způsobem jednání už na začátku odradily lowcosty, které měly velký zájem. Ikdyby teď hned ty lidi vyměnili (ano, celou tu dobu tam jsou pořád ti stejní), tak stejně se to bude jen těžko a dlouho napravovat. Takový obrovský potenciál to letiště mělo – mohli jsme mít dobré spojení (nejen) do celé evropy, mohli jsme mít mraky turistů. Bohužel máme jen egoisty, jejichž práci by „neudělal nikdo líp na světě“ a prázdné vlaky a autobusy s minimem letadel. Jak to položí Ryan, tak tu nebude lítat… Číst vice »

Jiri

To by v tech vlacich muselo misto, aby se dalo jezdit vlakem. Uz i pendolino ted vykupujou duchodci.

Vojta

Věta s „nejkratší linkou sítě“ je nesmyslná, už proto, že i ta Ostrava je blíže, z nedávné historie byla kratší i Vídeň, Brno a především Karlovy Vary – skoro bych řekl, že i v kontextu toho období, kdy se na nejkratší linku vrátily, šlo tehdy ten víkendový přelet do Varů zakoupit.

Vojta

Ano, přesně tam jsem na to koukal a OSR je o 15 mil kratší než Blava.

Jen tak

Praha – vary se do toho pocitat neda… na tento segment sly koupit letenky jen omezenou dobu nekdy kolem roku 2002 (plus minus). Poslednich mnoho let to je/byl jen prelet pro nalozeni cestujicich z varu do ruska. Byt to byl prelet s cestujicimi.

Petr plachta

A teď je tady konečně místo aby tu linku začal lítat Ryanair za konečně normální ceny, tak jak v Polsku mezi Wroclawi a Warszawou a nebo kratší trasa v Portugalsku Porto Lisabon za 10 euro. Jen to chce pomoc kraje a začít vyjednavat

Petr plachta

Myslím tím linku Praha Ostrava

Marty-t2

no ale BTS – KSC by Ryanu dávala větší smysl – jsou to sice menší aglomerace ale vlak není takovou konkurencí jako u PRG-OSR…

Kuba

Pro Ryanair je PRG-OSR samozřejmě nesmysl. Ta linka má smysl pouze pro transferové cestující z Ostravy přes Prahu dál, což low-costy neuvažují. Pro čisté point to point pasažéry je snad za všech okolností rychlejší a levnější vlak.

Petr plachta

Vlak je rychlejší? To určitě 3.5h do Prahy a pak hodinu na letiště busem pokud si mám zvolit 30 min autem ci busem na Mošnov 40 min let tak radši letadlem než vlakem či autem

Jen tak

vsimnete si prosim, ze rec je o point to point cestujicich (bavime se o ryanairu) – a tam je na praha – ostrava opravdu vlak rychlejsi – prave proto, ze cesta (hlavne v ove) na letiste je delsi, a v praze je to taky pul hodina cesty z centra, je letadlo praha – ostrava uplne mimo.

jediny smysl ma tato trasa jako feeder pro dalsi lety (pokud neni zabita nesmyslnymi casy). to ale neni pripad low costu.

Petr plachta

Ne každý je z Ostravy a ze všech hlavních sídel severní Moravy je to do 20 min. Jízdy plus let a ne každý jede do centra Prahy – ano to letadlo smysl dává a když dokáže být za cenu vlaku což Ryanair umí velice rychle přitáhne cestující – ono projít na Mošnově kontrolou je hotovo do 15 min a i sedíš v letadle osobně vyzkoušeno

Radek Janata

Ryanair má „za cenu vlaku“ jen pár míst na každý spoj. Ostatní musí být dražší, jinam by se to nevyplatilo. A pokud to za tu vyšší cenu nikdo nekoupí, tak smůla.

Nezapomeňte taky, že zde musíte cenou soutěžit s ČESKÝM vlakem. Nikoli z francouzským, italským či německým. A výše jízdného je v ČR velmi nízká.

Jen tak

Nesmysl. Tahle linka sama o sobe nema smysl. A cim by to ten ryanair lital? Jsko ze -800? Tak urcite.

Petr plachta

A proč to má smysl Wroclaw Warszawa? Když tam jezdí Pendolino 4h? Warszawa-Gdansk a Pendolino jede 3h a každou hodinu? Porto-Lisabon? 4h vlak co 3h a ano lítají 800 boeingem proč ne? Mají v Praze bázováne letadla tak to udělá o otočku navíc a bude více využito

Jen tak

Neplete si to s necim? nevidim, ze by ryanair lital warszawa – gdansk nabo Wroclaw – warszawa. Leta tam LOT s dashem, ale to je tak vsechno.

ani na webu ryanairu o zadnem letu wroclaw – waw pripadne waw – gdansk neni ani slovo.

Petr plachta

Aha ale ještě v letní sezóně lítal a to 3x denně problém je v tom že lítal na Modlin ve Warszawa protože mu Lot blokuje hlavní letiště Chopina

Jan Winter

Chtěl jste jistě napsat za „normální dotovanou“cenu…
Ani Ryanair podle všeho nevidí v OSR žádný potenciál, když ho ostravští a krajští papaláši museli doslova na kolenou prosit, aby začal vozit cikány do STN (a BGY), protože mermomocí chtějí mezinárodní linku stůj co stůj.
Vyjednávací schopnosti jsou zjevně nevalné, když v dotacích OSR zahučelo už 2,5 miliardy a výsledek je takový jaký je.
Proč se prostě nesmířit s tím, že ostravské letiště budou Katowice?

Petr plachta

A ano Msk kraj musí zaplatit dotací Ryanair aby tam lítal to je normální praxe u regionálních letišť vsechny platí Ryanair za to že tam pristava

Jan Winter

Normální praxe všechno dotovat zcela jistě není, respektive je minimálně na místě otázka, zda je ta dotace účelná. V případě OSR si troufám tvrdit, že jsou to peníze vyhozené oknem, právě z důvodu blízkosti KTW. Dvě letiště 100 km od sebe se jednoduše neuživí. Tím méně pokud spádová oblast OSR je asi 10x méně lidnatější, než spádová oblast KTW. O propastně rozdílné sociální mobilitě Poláků a obyvatel razoviteho kraje se rozepisovat netřeba.

Jirka B.

Připočtěte si ještě KRK 60 km od KTW. Autem kromě sněhové kalamity vždy pod dvě hodiny z OV i se stáním na mýtnicích. Parkoviště v okolí za normální ceny. Z KTW lítají hlavně low costy, KRK je spíše pro „klasické“ dopravce. OSR momentálně s touto konkurencí opravdu nemá potenciál.

Petr plachta

A upřímně nejlepší je Ostrava Bergamo let za 250 Kč, jelikož v Bergamu je rychlý přestup směr jižní Evropa a Španělsko – z Ostravy v Madridu jsem za 7 h vřele doporučuji

Pavel

Ale není to na fotbal. Na ten se musí z Vídně.

MPE

Ryan už WRO-WAW bohužel taky nelítá…Ne že by nebyl zájem cestujících,ale nedohodl se s varšavským letištěm na podmínkách.Malá nápověda:letiště je státní,a čirou náhodou je státní i LOT,který má nyní na linku Wroclaw-Warszawa monopol (a létá za „poněkud“ jiné ceny než FR…

MPE

Stejně tak už nelétá ani GDN-WAW. Jedinými zbývajícími vnitrostátními linkami Ryanairu je WRO-GDN a WAW-Štětín (ta ale končí v lednu 2019).
Ryanair sice ve Varšavě používá především druhé letiště Modlin (WMI), ale to je 50 km za Varšavou a cesta do centra trvá cca hodinu (inzerovaných 40 minut je vzhledem k dopravní situaci ve Varšavě nedosažitelných…), a proto z pochopitelných důvodů by pro vnitrostátní lety raději preferoval „hlavní“ letiště F. Chopina, které je centru podstatně blíž. Nicméně správa letiště (která je majetkově i spoustou osobních vazeb provázaná s LOTem) mu v tom celkem účinně brání…

Radek

Ruší se taky Ostrava….

Michal

Raději bych to zavřel úplně, než tahle řízená eutanazie. Co je k něčemu si rozlétá SW nebo Ryan a zbytek raději zruší. Stovka se už slavit nebude…

čecháček

Tak von zásadní problém je v tom, že ČSA měly zkrachovat už někdy na přelomu letopočtu. Jenže byly sanovaný ze státního, tedy z daňovejch poplatníků, páč je to národní poklad, něco jako Budvar.

Jirka B.

Ač je mi z toho smutno, nezbývá, než souhlasit. De facto už ani ČSA neexistují. Vlastně ano, ale ta zkratka má poněkud jiný význam „Czech Smartwings Airlines“ …. bohužel ….

Jen tak

Co je spatneho na tom, ze sw vlastni csa? Vite o tom, ze spousta leteckych spolecnosti (vcetne “narodnich” ) patri jine letecke spolecnosti?

A to, ze se csa chova racionalne dava sanci tomu, aby tady csa i nadale byly…