Letecké společnosti Letectví

ČSA a Smartwings získaly o tři měsíce delší moratorium, soud vyhověl jejich žádosti

Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Prodloužení by dalo Smartwings Group čas do konce února najít řešení současné kritické situace.

(aktualizováno 18:50) Letecké společnosti Smartwings a České aerolinie získaly další tři měsíce ochrany před věřiteli. Krátce po podání žádosti o její prodloužení rozhodl Městský soud v Praze o prodloužení takzvaného moratoria o další tři měsíce. Jako první na žádost upozornil server E15.cz.

„Vzhledem k tomu, že v posledních měsících došlo k výraznému zesílení epidemie covid-19 v rámci tzv. druhé vlny, byla v této souvislosti přijata další mimořádná opatření, která probíhající globální krizi leteckých přepravců dále prohloubila,“ uvádí se v návrhu.

Stav se podle návrhu promítá i na podnikání Smartwings a ČSA. Firma uvádí, že došlo k bezprecedentnímu poklesu poptávky a s tím souvisejícím poklesu tržeb. „Prodloužení mimořádného moratoria může poskytnou nezbytný prostor pro nalezení řešení jeho obtížené situace při současném zachování provozu podniku,“ uvádí se v návrhu. Součástí návrhu je i seznam majetku a závazků, který však nebyl na žádost navrhovatele zveřejněn.

Prodloužení moratoria je možné díky novele zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2. Ta prodloužila ochranu před věřiteli některých firem až do konce února příštího roku, aniž by se dlužník musel s věřiteli dohodnout.

Více času na hledání záchrany

Umožňuje nám to získat více času pro nalezení vhodného řešení záchrany firmy v situaci, kdy se naše příjmy propadly o 90 % ,“ řekl před dvěma týdny deníku Zdopravy.cz předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně. Pokud by nedošlo k prodloužení, byla by to podle něj pro dopravce kritická situace.

Dopravce podle něj pracuje na záchranném plánu ve spolupráci se společností EY. Detailnější ke způsobu záchrany nechce Šimáně zatím být. „Jde o kombinaci více možností. Od pomoci od investorů přes banky a odložení a snížení splátek od lessorů,“ uvedl Šimáně.

Už na jaře při prvních debatách o možné státní pomoci aerolinkám firma uvedla, že má peníze na přežití jen na několik měsíců. Nakonec stále přežívá. „Přežili jsme díky skvělé a obětavé práci našich zaměstnanců. Přijali jsme velmi tvrdá úsporná opatření a jsme jedním z mála dopravců, který dál existuje bez jakékoliv státní pomoci,“ dodal Šimáně.

Drtivá většina evropských zemí své dopravce podpořila, některým aerolinkám ale už peníze došly a vláda jim další poskytnout nechce. Příkladem je Norsko a Norwegian Air Shuttle. Vláda již dopravci oznámila, že další peníze neposkytne.

I když se o zákonu, který prodloužení umožnil, často mluví jako o Lex Smartwings, prodloužení ochrany před věřiteli využily i jiné firmy, například výrobce oděvů Blažek Praha.

144 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mik

Je to vse diskutabilni, jakakoliv konkurence je prospesna a chrani zakaznika a dava jim moznost si vybrat, ovsem kdyz ty sluzby nejsou kvalitni tak ta konkurence se neudrzi na trhu Smartwings drzi nad vodou chartery a cestovky si tim podkopavaji samy sebe ..spolehaji na to , ze porad jsou lide co si nechaji vse strcit pod nos a neumeji nebo nechteji si to sestavit od tretinu levneji sami . S narustem destinaci Ryanairu a Wizzairu pripadne EasyJetu a za pomoci bookingcomu a dalsich prodejcu ubytovani zkrachuji i nektere cestovni kancelare a tim ubude Smartwingsu i CSA poptavka po letadlech Madari… Číst vice »

Apex

Kdyby to bylo tak snadné… Pokud totiž dojde k tomu, co si tady mnozí poněkud krátkozrace přejí a QS/OK zkrachuje, tak třeba s tím Egyptem bude problém …. a obecně s lety do zemí mimo EU. Existuje totiž něco jako mezivládní letecké dohody a ať si o nich můžeme myslet cokoliv, je to realita. A tak říká, že mezi dvěma zeměmi mohou létat jen dopravci daných zemí. A když daná země neuznává status evropského dopravce, tak se tím prakticky odřízneme od možnosti do těchto zemí létat podle našich potřeb a budeme závislí na dopravcích z těchto zemí. Nejsem si jist,… Číst vice »

Anonymus

Tyhle dohody,respektive restriktivni pravidla,pro me postradaji logiku. Jen to ukazuje na hloupost komercniho letectvi. Jako kdybych autem do cizi zeme mohl az ve chvili, kdy pres hranice v opacnem smeru prijede cizinec dane zeme. Ptakovina. Sami Egyptane a Tunisane by byli proti sobe,kdyz by nedovolili leteckym dopravcum z Ceska cestovat do svycg zemi…

Martin

Nemáte pravdu. Zkuste si o tom něco víc přečíst. Pak možná pochopíte.

Anonymus

Tak jak to je? 🙂

Petr Novák

A jak to má se smlouvami třeba Air Cairo?

Adolf

Akcionáři a to jak ti čeští tak hlavně čínští jsou miliardáři. Místo aby navýšili základní jmění společnosti, tak protahují memorandum a podnikají tak na účet svých věřitelů. Hlavně cestujících, kterým v rozporu s právem zadržují peníze za letenky.

Jay

Bez moratoria by uz byla spolecnost zrejme v konkurzu, kde se vyteznost pohledavek nezajistenych veritelu limitne blizi nule. Takto je alespon nejaky, byt omezeny prostor, spolecnost sanovat a udrzet jeji hodnotu pro vsechny strany.

Petr Novák

Ano konverguje k nekonečnu, ale to není lepší..

Danny

Pravda je taková, že státní pomoc dostali takřka všechny evropské, americké aerolinky (Lufthansa, KLM, AirFrance atd.). Nejde jen o TS a ČSA, ale taky o letiště Ryzuň, kde jsou další stovky zaměstnanců. Dohromady se jedná o cca. 2000 zaměstnanců a z velké většiny vysoce specializovaných jako piloti, řlz a pak oblužný personál. Jaká bude přidaná hodnota, když takový pilot, spec. ŘLP, kteří mají platy nad 150tis. a místo toho budou jezdit pro Rohlík. Na daních stát vybere od TS a navázaných subjektech miliony. Ano, může časem někdo TS nahradit, ale pak už se to nebude danit zde (zisky).

Petr

Opět jsem se nezklamal. Názory internetových „odborníků“ o tom co by Smartwings měli/neměli dělat, že by měli zkrachovat a, že si pan Šimáně tuneluje vlastní podnik opět zaplavili komentáře pod dalším článekem informující o složité situaci v našich leteckých dopravcích (respektive dopravci).

RHood

Petr, Kudela, CEO ČSA ?

Martin

Roman Hondilek, bývalý mechanik CSA který byl vyhozen?

Pepa

Robin Hood, zbojník z Nottinghamu?

Petr Novák

Á pán co pohrdá „máňou z prasečáku“.

chris

Značné úspry jsou v letech na jeden motor. Na to je odborník trotl a kamikadze se 177 životy snad už bývalý kapitán Veselý, Tam jsou velké rezervy:) Tam bych viděl značné úspory.)

Dorota

Kapitán Veselý je ve skutečnosti vynikající pilot. Eso na obloze.

RHood

Ano je to pravda. Piloti Veselý byli skutečné ESA. Pocta jejích činům a čest jejích památce.

Dorota

Proč čest jejich památce, nejhorší smrt je smrt z leknutí.

Anonymus

A uz byl na tech psychotestech? Jak to dopadlo? Muze dal ridit Boeingy?

Jana

On Boeing nikdy neridil. Jak jste na to proboha prisel???

Dorota

Proč by je nemohl pilotovat, létal na nich od začátku provozování u TVS. A psychicky je na tom lépe jak celá řada pisatelů zde píšících.

Dita

Jedna z jeho milenek či sekretářka?Vždy vyžadoval dokonalou znalost provozní příručky, to je něco jako pan Prymula v zavřené restauraci bez roušky. O osobním charakteru Pavla veselého no coment. Ale kdo se jednou bolševikem stane, ten jím zůstává.

Dorota

Tak vy máte opravdu dost, nás nezajímá vaše politická příslušnost. Vypadáte na nedoceněnou stevardku z TVS.

RHood

Protože moje reakce byla na piloty s jménem Veselý, kteří lítali za 2. SV v RAF, a to byla skutečná ESA nebe.

Anonymus

Boze 🙂

RHood

Bohužel, jste nepochopil moji nadsázku v mém příspěvku.

Dorota

To opravdu ne i když jeden byl z Přehořova vedle ve vsi a má tam desku.

Anonymus

Pochopil. Proto jsem dal smajlik 🙂

Tswq1

Mě přijde že typ lidí jako vy jste dělaní na psychiatrii sama o sobě co podporují blázna v kokpitu jako dorota porota. Ten člověk správně létat už nikdy nemá.

chris

Tak eso je v pilotáži napříč Evropou na jeden motor, to se mu opravdu nezapře, stejně jako 21 bezpečnostních porušení během letu…a doufám, že už nikdy za knipl ten totální trotl nevleze.

kulhán

Tak nejenom že nepřestal létat, ale létat bude pořád to si piš!
To je ten rozdíl mezi SW a třeba Lufthansou.

Martin

Tak ten pilot Lufthansy uz z podstaty veci letat nemuze

Petr Novák

To je ten pr…r v Česku. Týka se v podstatě všeho.

Dorota

Těch 21 porušení je k smíchu, třeba jako že používal vlastní sluchátka, protože ty používají v podstatě všichni od té doby se přestaly ztrácet. Každý si koupil vlastní předepsaného typu a P/N.

Tswq1

Je to vůl 😀

Dorota

Tswq1 Za to ty si lumen největšího kalibru, víš a umíš kulový a chtěl bys pomník.

Tswq1

Aby ti Jirka nesnížil plat na 5 tis hrubého odborníku 😀

Petr

Vy jste taky asi na společnost naštvaná/ný protože nedostanete hot meal zdarma a na každoročním letu do Hurghady má let zpoždění, že?

Dorota

Koukám, že je zde strašně naivních lidí, kteří si myslí, že od nového roku se začne létat jak před korona virem nebo se drží hesla Věř a víra tvá tě uzdraví.

kulhán

Jo přesně tak. Nesundají a nesundají ty růžové brýle.
Ty mínusy dávají snílkové letectví. Asi jsou to děti co pozorují z okna letadýlka a teď je jim smutno.

Apex

Ano, a je nás takových hodně. Kromě toho, že to některé i živí. Ale fakt je, že jen po oznámení o slibných výsledcích testování vakcín společností Pfizer a BioNTech narostly počty rezervací u EasyJet o 50% a stejné objemy hlásí Skyscanner nebo TravelSupermarket.com, které zaznamenaly nárůsty 48% a 54% z týdne na týden. Takže to vypadá, že zájem o cestování je a pouze snílkové to asi nebudou…

RHood

Ano, zaznamenal jsem rovněž informaci o nárustu rezervací u EasyJet,
„EasyJet says domestic bookings increase as England lockdown comes to an end“. Klienti spoléhají, že odletí v létě do oblíbených destinací v ES nebo GR. Ale je tady jeden paradox, který se týká již zimní lyřařské sezóny v IT. Samotná IT vyzývá ostatní alpské státy, aby Alpy byly uzavřené pro klienty v průběhu vánočních svátků. Může se to opakovat rovněž v létě ? Vše je možné. Přál bych si, aby léto bylo již jakž takž normální, ale pořád je tam to ale.

Apex

Ano, to je bohužel velká neznámá a riziko, jak vlastně budou jednotlivé státy postupovat nebo co pro změnu „inovativního“ zavedou… Ale evidentní je, že lidi prostě cestovat chtějí a pokud to nebude zbytečně komplikované ve smyslu nepřiměřených a nejednotných opatření, tak je velká naděje, že i budou. Otázka je, v jakém objemu, ale kdyby se zadařilo a rok 21 dosáhl alespoň 60% výkonů z roku 19, tak to by byla skvělá čísla a naděje, že se poptávka vrátí rychleji, než jsou dnešní pesimistické odhady…

RHood

Bohužel, doba není růžová a v business převládá spíše realisticko-pesimistické plánování, a to rovněž pro období 2021-2022. To jenom k těm nadějím. Business padl někde na úroveň roku 2017-2018 a některé odvětví padly rovnou na hubu. Ano jsou výjimky, které ze stávající situace těží, např. digitální business.

Dorota

Nebo e-shopy

Honza

Jo těch 50% je hezkých, ale když rostete z ničeho tak i malý růst vydá na hodně procent.

Vloni nebo předloni počet cestujících v Karlových Varech také rošt o 50% a nevypadá to že by to bylo nejperspektivnější letiště široko daleko.

RHood

To je absolutní pravda. V říjnu jste neprodal ani jednu letenku a v listopadu 1. Tady se meziměsíční nárůst ani nedá vyčíslit.

Apex

Jistě, ale tady není úplně důležitý počet, ale trend. A ten zdá se ukazuje, že pokud budou akceptovatelné podmínky, tak se poptávka vrací a zájem o cestování tady je. A nemyslím, že by easyjet nebo skyscanner měly potřebu takhle zavádět s procenty. Pokud jde o LKKV, to se obávám je přece jen složitější téma, navíc mimo téma tohoto článku.

RHood

V kontextu toho, co by některé letecké společnosti považovali za potřebné, např. Qantas (pouze klienti s očkováním) aby konečně nastartovala poptávka a vše se začalo obracet k lepšímu jsem si přečet tento článek

https://www.fastcompany.com/90579773/moderna-chief-medical-officer-vaccinated-adults-could-still-infect-the-unvaccinated-with-covid?fbclid=IwAR0ca7wuBXeIfVYFVWNC-oIukUvTaw6hdNPz_7GTAfU-hGSsIVGlkwqhLVw

Moderna chief medical officer: Vaccinated adults could still infect the unvaccinated with COVID-19
The vaccines ‘do not show that they prevent you from potentially carrying this virus . . . and infecting others.’

Tak to je pěkný průser.

Adolf

No a co pražské letiště – to jim dává na sekeru, nebo platí cash?

Marek

Proc by jim melo davat letiste na sekeru? Normalne jim za sluzby plati

Adolf

Když mají dluhy a jsou vedeni jako neplatiči, tak jim letiště služby může poskytnout, ale zpravidla oproti okamžitě platbě, ideálně cash.

Tomas

Tak proč se tak hloupě ptáte?

RHood

Co je hloupé na otázce p. Adolfa ? To vám vadí, že se jako občan ČR zeptal na to, jestli soukromá společnost platí, tak jak má státní společnosti, tedy společnosti, která patří nám všem.

Marek

Ale oni letisti nic nedluzi, takze tam nejsou v kolonce neplatici. Tak nevim jak jste prisel na to ze plati hotove. Muzete rict z jakeho zdroje cerpate?

Adolf

Ale dluží a nejen letišti, Ale i např. ŘLP a dalším.

Anonymus

Jak to ze nedluzi letisti? Nedavno se statni garance vuci Smartwings podminovala tim, ze splati veskere dluhy letisti. Nebo se pletu?

Martin

Ano, pletete.

Anonymus
Marek

Vy opravdu letectvi nerozumite a vubec se v nem neorientujete. Na konci Zari potvrdil Rehor, ze Smartwings nic letisti nedluzi. Zkuste si najit nejake aktualni clanky. Vy se zde opravdu jen neskutecne ztrapnujete

beija

Doložte zdroj. Druhá otázka je, z čeho by to zaplatili. Kde by najednou ty peníze Smartwings vzal? Že by najednou oligarcha a miliardář Šimáně sáhl do šrajtofle? Tomu se mi po té jeho jarní PR smršti fakt nechce věřit. Spíš to podporuje spekulace podnítilo spekulace o nenápadném umazání dlužné částky soukromé česko-čínské firmySmartwings státní firmě Letiště Praha kvůli kamarádství Šimáněho s Babišem a Zemanem. Opravdu to nezaplatili daňoví poplatníci?

Marek

Zdroj je zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/220411030510927-otazky-vaclava-moravce-2-cast/

Vy si opravdu myslite ze jim Letiste Praha jen tak odpustilo vsechny dluhy. Myslite ze by na to nikdo z novinaru neprisel?

chris

SW má pohledávky absolutně všude u dodavatelů, jinak by nepožadoval soudní ochranu před věřiteli a zároveň jí dále neprodlužova až do únoral..Prostě není schopen splácet závazky. Až tato ochrana skončí, tak asi skončí i celý SW, protože dluhy budou chtít samozřejmě všichni zapolatit a na to SW rozhodně nemá..

RHood

Vy asi letectví rovněž nerozumíte úplně. „Dlužníkem“ nebyl Smartwings, ale ČSA, a to ve vztahu k leasingovým splátkám A319 společnosti B. aircraft, a.s., dceřiné společnosti Letiště Praha.

Marek

Asi jste si to neprecetl poradne. Cela debata je o tom ze Smartwings udajne stale dluzi Letisti Praha. Tak nevim proc do toho tahate CSA

RHood

Tak kdo lže, vy nebo pan Řehoř, pane Marku? Můžete si pustit ten záznam rozhovoru pana Moravce a pana Řehoře v čase 25:53.

Anonymus

Protoze Smaetwings a CSA je to same. Sice jina ICA,ale vsichni vi,ze patri jednomu a stejnemu majiteli a lidi tam makaji pro obe firmy.

RHood

Nemáte pravdu, z hlediska obchodního práva se jedná o zcela samostatní právní subjekty. Každý subjekt tohoto konsorcia, které vzniklo prohlášením jednoho ze subjektu má vlastní IČO, tak jak píšete. Smartwings a ČSA z pohledu obchodního a insolvenčního práva není stejný subjekt. Akciová struktura v kontextu dluhu (závazku) je úplně mimo.

Anonymus

Jasny,ale furt to jde za stejnymi majiteli a zamestnanci uz nerozlisuji csa a smartwings. Stejne tak zakaznici jsou stejni. Nerozdeluje se nic.

Martin

To se bohužel opět pletete. S Vámi je to opravdu marný. Kdokoliv Vám vysvětlí že plácaté nesmysly, tak vy je zase plácáte dál.

Dita

Dlužilo hlavně Menziesu, od kterého na konci září odešli.

chris

Nedluží??? …tak se podívejte na různé rozhovory na internetu s vedením pražského letiště – na začátku léta měl SW sekeru na letišti 250 milionů….

Marek

Na zacatku leta ano. Na konci zari ne

kulhán

No spíš jim “normálně” dluží.

Anonymus
Roman

27.9. Otázkách Václava Moravce uvedl Václav Řehoř že Smartwings nemá vůči LP žádné dluhy.
Článek na který se odkazujete je z cervna?

Anonymus

Ok, tak v tom pripade to splatili. Bphuzel Smartwings nechce prozradit svoje veritele,tak muzeme jen polemizovat…

Marek

A proc by je mel prozrazovat? Proc se ti veritele neprihlasi sami? Kdo jim brani?

Anonymus

Moratorium. Mezi veritele patri i cestujici.

Marek

Znovu se Vas zeptam. On nekdo brani veritelum aby zverejnili ze jim dluzi? Proc to neudelali?

Anonymus

Cestujici se maji zverejnit jak, prosim vas?

Marek

A oni teda dluzi jen cestujicim a jinym subjektum ne? Nejdriv jste tvrdil ze dluzi letisti, ale pak jste zjistil ze jste cerpal ze skoro pul roku starych informaci.

Anonymus

Marku, dluzi vicero subjektum. I majitelum letadel a dost mozna i jinym letistim. Nesnazte se me brat za slovo. Dost mozna dluzi i svym zamestnancum.

Marek

A ja se Vas tedy opet ptam. Proc se ti udajni veritele neprihlasi? Proc to taji podle Vas? On jim v tom nekdo brani? Mate nejaky zdroj Vasich informaci ze dluzi majitelum letadel a jinym letistim? Dluzi podle Vas i handlingum?

Anonymus

Rikal to Simane, ze musi se dohodnout s pronajimateli letadel na odlozeni splatek a s bankama.

Marek

Predpokladam ze moc dobre vite, ze v pripade pronajimatelu letadel se nejedna o dluh

Anonymus

A o co jde jineho?

Jay

A o co se tedy jedná? Když nezaplatíte lessorům rentu včas, tak jste po splatnosti a dlužíte.

Anonymus
Venca

Tak dluží třeba mě za letenky a to do jara 2020. Kam se mám přihlásit. Píšu jim maily a nic. Volám a nic. Mají moratorium.

chris

….a už vyroval SW tu sekeru 250 mega co měl donedávna na letišti…? Nebo to narostlo? Že normálně platí je naivita….

Marek

Ano vyrovnal. Pan Rehor to jasne potvrdil v OVM.

Roman

Kdyby jste si první přečetl diskuzi na kterou reagujete, tak by jste se tak blbě neptal

Dorota

Tak jako prezervativ prodlužuje soulož, tak moratorium prodlužuje krach SmartWings. Na konci února budou opět žádat prodloužení. To už je k pláči.

Miroslav

Prezervativ prodlužuje soulož? Co je to za blbý přirovnání? Ten jí spíš ničí 😂

Anonymus

Moratorium lze prodlouzit jen 1x. To ted udelali.

Adolf

Šimaně peníze má, ten osekaný provoz by mohl ještě financovat dlouho, ale musel by ze svého, protože mu nikdo rozumný nepujčí. Očekává výraznou kompenzaci od Boeingu, ale to bude ještě trvat. On může z té pandemie ještě vyjít jako vítěz a znova to rozlétat. Konkurence bude méně a on bude mít moderní flotilu. Jen ještě potřebuje vyřešit čínské spolumajitele. Rád by to odkoupil, ale oni chtějí moc peněz, tak čeká až zlevní.

Jana

To je ta suskanda ohledne zapojeni Jakubseho?

Adolf

To je insider info – pro Šimaně jsou ti Číňani momentálně větší problém než ten virus. Nechtějí pustit chlup a Šimaně to nechce platit sám když mu to celé nepatří, protože by také mohl o vše přijít a takhle si s ním hrají už dlouho.

Martin

Tak to je opravdu insider info :-D. Tohle se prece vseobecne vi uz nekdy od cervna.

kulhán

Taky teď musí vyřešit odebrání nových Maxů.

kanafasik

Tak to daji. do unora jsou v klidu a pak se to v dubnu dostane na stav pred covidem. Jak rikal Roman Vik v DVTV kdyz obhajoval a zduvodnoval proc by stat mel pomoci. A ted vážně. Tohle je jen prodlužování agonie. V breznu pristiho roku budou vlady nuceny hasit takove veci v rozpoctech, ze nejaka pomoc aerolinkam napric Evropou nebude na pořadu dne.

Petr Novák

Vik se někdy chová jak malej vzteklej kluk, jak není po jeho…tak zařve a dupne si!

Anonymus

Simane zabavnej, jak tvrdil,ze do konce cervna bez statni pomoci krachnou. Je listopad a vesele si litaji a nevraci za zrusene lety. V unoru se bude situace opakovat a pak se vse rozleta. Je mi lito jen lidi kteri ty penize potrebuji.

Martin

Chápu že tomu asi moc nerozumíte, ale nebude to tím že ten provoz a všechny náklady kolem osekali co to šlo a drží se zuby nehty? Že to prostě nechtějí jen tak vzdát

Sitgestravel

Nebude.

Anonymus

Martine, jakou mate radu lidem, kteri cekaji na penize? A moratorium je vlastne vysmech spotrebitelum.

Y.K.

To by mě zajímalo, jak lidem s nevrácenými platbami pomůže bankrot. Řekl bych že nijak, přijdou o vložené peníze (stejně jako investoři). Kupodivu jejich největší šance že peníze ještě někdy uvidí je, že se firmě vrátí solventnost.

Jiří Kocurek

Jenže to je pro některé příliš složitá úvaha.

noerf

Vrácení solventnosti může znamenat krach ČSA (možná i umělý) a ponechání Smartwings. Otázka je vztah investorů k letecké společnosti. Pozice CITIC, respektive jím ovládané právnické osoby je nejasná.

Anonymus

S touhle teorii byste mohl cekat na penoze roky… protoze vam je preci jednou vrati… samozrejme ze maji vracet ihned. Stejne tak cestovky. Je to nebezpecny precedens.

Y.K.

No, můžete čekat roky, že vám je možná vrátí a nebo vědět hned, že už je nikdy neuvidíte. Tak to s bankroty chodí.

Petr Novák

Jasně, odvedu na daních a pak snad obdržím něco málo zpět.

Martin

Já nikomu neradim. Toho jsem opravdu dalek. Jen jsem vyslovil úvahu ohledně toho že stále v nějakém režimu fungují.

Lubox

Je naprosto v pořádku, že dělají vše proto aby se udrželi, ale na účet fyzických osob?

Sitgestravel

Na ucet Simaneho to urcite delat nebudou. Neni socialismus.

beija

Ale pozor, Šimáně chce stále socializovat ztráty, zisky už kapitalizoval. Jen bude hledat jiné cesty, když veřejné škemrání kombinované s výhružkami na jaře nevyšlo..Tak hlavně bychom se měli zasloužit na odhalování těch jiných cest, jak se pokouší ze státního získat anebojím se už napsat vysát finance – případné odpuštění dluhu u státní firmy je jedna z nich.

Marek

Mate nejaky zdroj informaci ze dochazi potaji k vysavani ze statniho? Nebo jen sirite v dobe nouzoveho stavu poplasnou zpravu?

Nema k tomu pan Sura nejake informace?

Anonymus

Marku vy opravdu nevidite propojenost lidi jako Simane Vik Tvrdik s lidmi z nejvyssi politiky soucasnosti i s temi pred treba 10 a 12 lety??? To si delate legraci nebo jste naivni. Ten bysnys je krute provazanej. Jsem presvedceny,ze spousta lidi ma od aerolinky nebetycne vyhody jako letenky zdarma a obracene.

Marek

A mate nejaky relevantni zdroj ohledne toho ze Letiste Praha potaji vysava penize ze statniho any Smartwings prezil? Pokud ano, vykonal jste svoji obcanskou povinnost a podal jste trestni oznameni, jelikoz takto pan Rehor okrada i Vas? Vite ze jste ze zakona povinnen ohlasit trestnou cinnost?
Nebo tady jen dal sirite vase bludy a lzi? Pisete taky pod clanky o silnicni, nebo zeleznicni doprave?

Anonymus

O Leristi Praha a vysavani penez psal jiny uzivatel. Ja predlozil clanek z jara, ve kterem se psalo, ze Smartwings dluzi 200 mega Letisti.
Hlavne klid. Ale jestli myslite, ze letecka doprava funguje jako klasicka trzni ekonomika, kde vyhrava ten nejlepsi dle zakazniku, tak jste dost naivnu. Je to dost pokriveny trh zavisly na vazbach na politiky apod. Jsem o tom cim dal vice presvedcen, kdyz ctu media a ruzne clanky… dukazy ale nemam. 🙂

Dorota

Nic se nerozlétá, lidi budou mít úplně jiné starosti.

chris

Ten poločínský aeroklub bude na jaře sešrotován nástupem Ryanair a Wizzair, což už bylo v září demonstrativně ukázáno a na jaře nepochybně začne znova. Odnesou to pouze zaměstnanci, bohužel. O financování SW nemá samozřejmě žádná banka zájem.

Vrabec na střeše

Moratorium? Neříkalo se tomu dřív bankrot?

Tomas

Ne.

Anonymus

Moratorium si ted vymyslela vlada, aby pomohla firmam jako je Smartwings aby pomohla kamosum Simanemu a Tvrdikovi. Je to jako fotbalova korupce. Hnus.

Lukáš

A není to jedno? Vždyť neplní závazky tak nějak od března, prakticky vůbec od dubna.. Moraorium to jen umožnuje legálně

Y.K.

Jedno to není, chrání je to před podáním insolvenčního návrhu od kteréhokoliv z věřitelů, což by byl konec příběhu.

Vnější pozorovatel

A to je jen COVID, počkejte až přijde chřipka 😄

noerf

Kolik má ČSA turbovrtulových letadel ATR? U proudových mají tuším jeden Airbus A319, jeden Airbus A320-200 a půjčený Boeing 737-800.
Takže, je otázka, jaký má smysl zachovávat tak malou firmu. Byť mají ČSA dobrou historii a donedávna celkem i vysokou přesnost letů bez zpoždění, dnešní situace rozhodně příznivá není.

Petr

ČSA mají dle planespotters.net tuto flotilu: 3x A319, 1x A320 a 5x ATR-72-500. Dnes (26.11.2020) létá jen A320 a 2 ATR-72.

Zdroj zde, můžete se přesvědčit.: https://www.planespotters.net/airline/Czech-Airlines-CSA

RHood

slovo mají může zkreslovat pravou podstatu vlastnictví, nahradil bych ho slovem provozují.

Petr

Máte pravdu, nicméně ve smyslu v jakém jsem to použil já, snad není nic, co by vedlo k nedorozumění.

RHood

někteří drobný věřitelé (klienti) by mohli doufat, že v případě bankrotu, existuje majetek v podobě letadel, který se dají prodat a uspokojit tím jejích pohledávky, což není pravda

noerf

Nemají nějaké A319 ČSA nyní vracet

Petr

No osobně mě překvapilo, že OK-NEM je stále vedená jen jako „zaparkovaná – parked“ na letišti St. Athan. Ještě by se mělo vracet OK-NEO, ale těžko říct, protože zmizelo, že je pronajaté. Možná zůstane. Ale bohužel nejsem insider a ani žádného svého insidera nemám, takže jsem odkázán na veřejné zdroje. Ale třeba se dočkáme po rozlétání i návratu OK-NEM. 🙂

OK-REQ, nejmladší A319, a v podstatě letadlo, ve flotile je majetek ČSA, takže to zůstane na 100%.

Dan

1xA320, 1xA319, 2xATR72, 1xB737

Petr

Už se těším na komentáře internetových „odborníků“ na leteckou dopravu v časech krize a stejně na ty, kteří se modlí aby obě aerolinie krachly.

Sitgestravel

Je to tu. Tak js sance, ze jeste prijdou nejake kompenzace od Boeingu, co by si mohli rozdelit Simane a spol, a pak by to mohli poslat do konkurzu.

Petr

Anonymus nezklamal. 🙂

Sitgestravel

Petre, zapomnel jsi napsat c obcanky, adresu, telefon a kreditku. Takze stejne nevyme, ktery Petr jses ty.

Sitgestravel

Nevime 🙂