ČSA a Smartwings získaly o tři měsíce delší moratorium, soud vyhověl jejich žádosti
Prodloužení by dalo Smartwings Group čas do konce února najít řešení současné kritické situace.
(aktualizováno 18:50) Letecké společnosti Smartwings a České aerolinie získaly další tři měsíce ochrany před věřiteli. Krátce po podání žádosti o její prodloužení rozhodl Městský soud v Praze o prodloužení takzvaného moratoria o další tři měsíce. Jako první na žádost upozornil server E15.cz.
„Vzhledem k tomu, že v posledních měsících došlo k výraznému zesílení epidemie covid-19 v rámci tzv. druhé vlny, byla v této souvislosti přijata další mimořádná opatření, která probíhající globální krizi leteckých přepravců dále prohloubila,“ uvádí se v návrhu.
Stav se podle návrhu promítá i na podnikání Smartwings a ČSA. Firma uvádí, že došlo k bezprecedentnímu poklesu poptávky a s tím souvisejícím poklesu tržeb. „Prodloužení mimořádného moratoria může poskytnou nezbytný prostor pro nalezení řešení jeho obtížené situace při současném zachování provozu podniku,“ uvádí se v návrhu. Součástí návrhu je i seznam majetku a závazků, který však nebyl na žádost navrhovatele zveřejněn.
Prodloužení moratoria je možné díky novele zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2. Ta prodloužila ochranu před věřiteli některých firem až do konce února příštího roku, aniž by se dlužník musel s věřiteli dohodnout.
Více času na hledání záchrany
„Umožňuje nám to získat více času pro nalezení vhodného řešení záchrany firmy v situaci, kdy se naše příjmy propadly o 90 % ,“ řekl před dvěma týdny deníku Zdopravy.cz předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně. Pokud by nedošlo k prodloužení, byla by to podle něj pro dopravce kritická situace.
Dopravce podle něj pracuje na záchranném plánu ve spolupráci se společností EY. Detailnější ke způsobu záchrany nechce Šimáně zatím být. „Jde o kombinaci více možností. Od pomoci od investorů přes banky a odložení a snížení splátek od lessorů,“ uvedl Šimáně.
Už na jaře při prvních debatách o možné státní pomoci aerolinkám firma uvedla, že má peníze na přežití jen na několik měsíců. Nakonec stále přežívá. „Přežili jsme díky skvělé a obětavé práci našich zaměstnanců. Přijali jsme velmi tvrdá úsporná opatření a jsme jedním z mála dopravců, který dál existuje bez jakékoliv státní pomoci,“ dodal Šimáně.
Drtivá většina evropských zemí své dopravce podpořila, některým aerolinkám ale už peníze došly a vláda jim další poskytnout nechce. Příkladem je Norsko a Norwegian Air Shuttle. Vláda již dopravci oznámila, že další peníze neposkytne.
I když se o zákonu, který prodloužení umožnil, často mluví jako o Lex Smartwings, prodloužení ochrany před věřiteli využily i jiné firmy, například výrobce oděvů Blažek Praha.