CPK: Revoluce v dopravní konektivitě v oblasti střední a východní Evropy
CPK významně zvýší kapacitu nákladní dopravy v regionu, což umožní další hospodářský růst v regionu.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) je komplexní multimodální dopravní projekt založený na třech hlavních pilířích: letištním uzlu, nové železniční síti a Airport City. Coby strategická investice do infrastruktury bude CPK integrovat leteckou, železniční a silniční dopravu a propojí téměř 180 milionů obyvatel střední a východní Evropy.
Železniční investice CPK zahrnují výstavbu přibližně 2 000 km nových vysokorychlostních železničních tratí a několik navazujících dopravních projektů. Ty umožní bezproblémové, rychlé a interoperabilní cestování mezi většími městy v Polsku a zlepší spojení v regionu střední a východní Evropy, čímž se zvýší konkurenceschopnost železnice vůči letům na krátké vzdálenosti. CPK také významně zvýší kapacitu nákladní dopravy v regionu, což bude zásadní při posilování hospodářského růstu v regionu.
„CPK není jen strategickým infrastrukturním projektem pro Polsko, ale také významným integrátorem regionu střední a východní Evropy. Jsme přesvědčeni, že projekt CPK díky své multimodalitě významně podpoří konektivitu v regionu. Společně s regionálními iniciativami, jako je Rail Baltica, český program VRT a projekt vysokorychlostní železnice V4, vytvoří CPK novou, hustou a interoperabilní dopravní síť v celém regionu,“ řekl šéf CPK Mikołaj Wild.
Integrovaná železniční síť pro osobní i nákladní dopravu
Nové železniční tratě CPK jsou navrženy pro osobní i nákladní dopravu. Zatímco osobní dopravu budou zajišťovat vysokorychlostní vlaky, nákladní vlaky budou přepravovat zboží, pro které je rozhodující rychlost a spolehlivost. Pro zajištění efektivní a spolehlivé nákladní dopravy dává CPK přednost intermodálním vlakům, zejména systému pravidelných vlaků, které jezdí podle pevného jízdního řádu v garantovaných časových úsecích. Tento přístup poskytne nákladním dopravcům větší flexibilitu a zároveň zajistí, že osobní doprava bude jezdit včas a vysokou rychlostí. Integrace služeb osobní i nákladní dopravy povede k udržitelnějšímu a nákladově efektivnějšímu dopravnímu systému v celém regionu.
„Jsme přesvědčeni, že plánování umístění intermodálních terminálů podél železniční infrastruktury CPK je zásadní pro další rozvoj intermodálních trhů a dosažení cílů v oblasti klimatu. Tyto terminály budou navrženy tak, aby mohly obsluhovat 750 m dlouhé vlaky a poskytovaly vynikající napojení na železniční i silniční síť, což zajistí bezproblémovou a efektivní přepravu intermodálních jednotek – kontejnerů a návěsů. Terminály CPK by měly fungovat jako integrovaná síť. Soukromí provozovatelé terminálů budou muset zajistit konzistentní a vysoce kvalitní služby,“ řekl Wild.
Po dokončení bude rychlá, hustá a bezproblémová železniční infrastruktura CPK komplexně řešit četné potřeby mobility v regionu. Vysokorychlostní železniční síť zajistí přímé spojení na letiště CPK z každého většího města v Polsku a propojí největší města v zemi za méně než 2,5 hodiny jízdy. V neposlední řadě bude CPK sloužit jako brána do východní Evropy. Nabídne mezinárodní trasy pokrývající celou střední a východní Evropu a propojí polské železnice se sousedními zeměmi.