ComfortJety míří na testy na rakouské koleje, čekají je zkoušky na rychlost přes 230 km/h

Souprava ComfortJet odjíždí do Rakouska na testy. Foto: České dráhySouprava ComfortJet odjíždí do Rakouska na testy. Foto: České dráhy

Siemens nadále počítá s dodávkou první soupravy do provozu v prvním pololetí příštího roku.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal82

Comfortjety budou pro mezinárodní provoz hodne velky posun vpřed.Furt si říkám, že se mělo objednat více Interjetů – Luhačovice, Vsetín, Trutnov plus Linec a Gdansk… Tam všude by se uplatnily a rapidně posunuly kvalitu cestování.

marek hudec

injterjet do chebu je cajk, ale zoufale chybí bistrovuz—sebeslusnesi kluk s vozikem rozvazejici kafe a pivo nemuze klasiku nahradit

platamond

On tam je (tedy prostor), ale slouží jako kancelář vlakové čety. Mrkněte někde na maďarská bistra, jezdí na některých okružních IC, tam mají prostor ještě menší. Navíc jejich pojízdný minibar umí i preso. Je to vlastně jediné pozitivum zmíněných vlaků – zbytek soupravy v různém stadiu rozkladu, stáří, se stabilitou JŘ asi jako povodně.

zdenek

Já myslím, že ne. Je tady nevyzpytatelná liberalizace. Takže ne.

Juraj

Z nedávných projektů je zrovna Interjet největší znouzectnost – ač je to moderní, komfortní svezení, kombinuje to hlavní nevýhody jednotek (fixní kapacita) s nevýhodami klasických souprav (nutnost objíždět). Občas se sice povede zavěsit tam posilový vagón, ale je to takové nedotažené.

Elb

Když by to mělo měnit kapacitu podle sezóny a mělo jezdit 230km/h, jak nedávno Krapinec v rozhovoru říkal, že po něm Němci chtějí, ať nám údajně ty našé staré vlaky nebrzdí jejich koleje, tak co měli pořídit?

Juraj

Bavíme se o Interjetech, tam nějaký provoz do Německa není relevantní.

A ať je jasno, já nemám nic proti jednotkám; naopak. Jenže InterJet je trochu promarněná příležitost, především na R15, kde je zrovna úvrať.

Erik85

To „občas se povede“ je plánované a i proto to bylo objednáno s UIC přechody. Právě proto aby kapacita nebyla fixně daná.

vagonář

V případě výstavby VRT by tam jezdily tyto soupravy také nebo by byly příliš „pomalé“?

Juraj

Jazdit budu na ceskych VRT samozrejme tiez. CD s tym pocitaju. Uz len zahajit stavbu VRT. Potom CD zacnu vypisovat sutaze aj na jednotky s Vmax 300-320 kmh. Kolko a kedy bude zalezat na harmonograme stavieb jednotlivych usekov. A zavadzat nebudu. Jednotlive kratsie useky sa budu otvarat postupne a vo finale za vela rokov nepredpokladam, ze intenzita prevadzky na VRT by bola az taka, aby tam ComfortJet s Vmax 230kmh brzdil provoz.

Elb

ČD už několikrát oznámily, že bez dotací žádné takhle rychlé vlaky pořizovat nebudou.

SYN

No tak je pořídí nějaký konkurent, to by nemělo vadit…

Elb

A k tomu existuje nějaký zdroj, nebo jaká úvaha? Do teď komerčně jezdily jen linky, které spojuji úplně jiné aglomerace a turistické obraty, než máme my.

Nagymarosznik

Jak si p.Sura rypnul do Správy Železnic je opravdu humorné a zároveň velmi smutné :DD

Dušan

Koukal jsem trochu na parametry ICE-L (Talgo) a Comfort Jetu a ono je to podobné jako vejce vejci – jen trochu je rozdíl v cenovce: a) souprava ICE-L – 24 000 000 EUR (včetně lokomotivy) b) souprava ComfortJet včetně Vectronu – cca. 31 000 000 EUR Takže 20 souprav ComfortJet včetně lokomotivy – 620 000 000 EUR, za to se dá pořídit nikoliv 20 souprav, ale rovnou 25 souprav ICE-L včetně lokomotivy – bohužel cíl ČD, a.s. při výběrkách je vždycky tradičně koupit to vůbec nejdražší, co trh nabízí i v případě, že např. národní dopravce (DB AG) si to… Číst vice »

vagonář

Při výrobě je zaměstnáno dost českých rukou.

zdenek

Je no super. Se slzou v oku vzpomínám na ŠKODU 380. 109

X 1

Ono to s ICE-L není tak jednoduché. Na Německých diskuzních fórech jsou po prvních dojmech s testů krapet skeptické. Někteří to přirovnávají k projektu Škoda NIMexpress, či jiným nepovedeným projektům.
Jedno je již nyní jisté a to že cena za Talgo ICE-L bude vyšší nejméně o 3-4 miliony Eur.

Plecháč

Taky je zajímavé, že TGV M stojí jenom 27M EUR (objednávka 100 souprav z roku 2018), resp. 39M (opce na 15 čtyřsystémových souprav z roku 2022), s větší kapacitou o 80 míst. V přepočtu na sedačku vychází i ta dražší varianta podobě jako Comfortjet, a bavíme se o soupravě na 320 km/h. Ale je možné že se Comfortjety nakonec vyplatí, uvidíme jak se bude dařit ICE-L a TGV M při zavádění do provozu. Americká varianta nového TGV už má zpoždění několik let…

Dušan

Těm 39M EUR u čtyřsystému bych celkem i věřil, protože třeba polské neklopící pendolino ED250 stálo tuším cca. 37,5M EUR jako trojsystém s V = 250 km/h.
A to má 402 sedadel = čili 93 283 EUR/sedadlo, kdežto Comfortjet má 555 sedadel a vychází to na 55 855 EUR/sedadlo při ceně 31M EUR včetně Vectrona.

Dušan

EDIT: souprava ICE-L včetně loko vychází na 42 477 EUR/sedadlo.

Erik85

Za kolik ČD koupily Vectrony 230?

Dušan

Cena nebyla nikde nikdy zveřejněna s tím, že jde o obchodní tajemství pokud vím.

Marek Hrdina

Smutné je, že tady se testují soupravy na 230, u nás budeme díky rychlosti výstavby SprŽele ještě roky rádi za 160 a posílat se budou mimo jiné na Slovensko, kde se budou přes Blavu ploužit desítkou. Ještě že budou moci protáhnout perka v tom Německu.

J.K.

Na 230 se tu testovaly soupravy už před 20 lety, jenom, připomínám…

oja

Mozna testovaly, ale neobjednaly. Ono se testuje leckde leccos.
Ale nelze kritizovat CD, ze takove soupravy kupuji, pro provoz do zahranici je potrebuji. Je smutna realita SZDC a ceskych vlad, ze v CR jeste dlouho bude stacit 160…

Jiří Kocurek

No vidíte, a to už byla rychlost přes 160 km/h zavedene, jen na to není zabezpečovač, proti kterému protestuje ledaskdo, ale za tyhle protesty vláda fakt nemůže.

Elb

A Pendolino je tedy co? A nakonec tenhle nákup rychlovlaků vedl k jakému úspěchu?

oja

Pendolino má povolenou rychlost 200.
A jejich nákup ČD byl jeden velký průšvih. A to znamená, že ČD už nikdy žádný vlak na rychlost přes 160 nesmí koupit? Co máte proti jejich railjetům?

Elb

Tu jejich chabou kapacitu, která se projevila už chvíli po zařazení do provozu v Rakousku.

Elb

V tom Německu taky nejsou nějak velké vzdálenosti na 230, je mezi nimi spousta propadů na 200,160 nebo i méně.

oja

V Rakousku těch 230 brzy využijí…

Okoloiduci

Tak menším oneskorením budú na Blavu jazdiť 200 km/h. Zas netreba dramatizovať.

Juraj

Pride mi to ako keby ste objavil tento web vcera, precital 2 clanky uz tu mudrujete. 10kmh v BA je momentalny a docasny stav. A mimochodom na trati Kuty – BA budu jazdit 200 kmh skor ako kdekolvek inde v CZ. Najprv treba mat trosku prehlad a az potom nieco komentovat.

Marek Hrdina

Ale kdeže, já si ze slovenské železnice dělám srandu už roky. O té modernizace Kúty-Blava se taky mluví už minimálně dekádu a nakonec z toho taky vzniká pěkný kočkopes, kdy 200 km/h zdaleka nebude v celé délce. A než se to dostaví, tak se mezitím rozpadne Blava-Štúrovo, kde si člověk musí už dnes držet čelist, aby si při jízdě po „koridoru“ nevybil všechny zuby. Na to, že na SK jsou de facto jen dvě pořádné trati (BA-KE a Kúty-BA-Šturovo) je to ještě větší tragédie, než u SprŽele, a to je co říct.

Martin Horníček

Až tie jednotky pridu do Bratislavy tak to zhlavie bude opravené a pôjdu ako po x rokoch 15 km/h.

Dotaz

Jsem za to rad! Konecne dalsi skvele soupravy, ale melo by jich byt vice.

vagonář

A pořádné koleje!

oja

Vic? Kde by smysluplne jezdily? Objednano jich je 20 plus davno jsou railjety a pendolina…

oja

Hmmh hromada mínusů, ale odpověď žádná. Čili chcete kupovat hezké moderní vláčky, ačkoliv jsou pro aktuální české potřeby naddimenzované, jak výkonově, tak kapacitně. A pokud někdy v průběhu jejich životnosti budou ty vysněné VRT (a víc než Praha – Poříčany), tak pro ně zase comfortjety budou moc pomalé.

Red Fox

Popravdě, smysluplně nikde. Pokud by šlo o smysluplnost, tak na běžné rychlíky, které zastavují cca po 30 km a jedoucí tak asi 3 hodiny, stačí klimatizované velkoprostorové vozy rekonstruované (nebo novostavby) typu Zvolen na 160 km/h. Stačily by i pořádně reko Honneckery. A navíc, mně jako člověka jezdícího vlakem po čechách moc nedojímá, že ČD kupují hypermoderní soupravy pro provoz do Německa, Rakouska atd….. Když zde mně vozí denně B249 z roku 1985 přetřené Balakrylem s větráním „utrhnu Ti hlavu“ otevřenýi okny a s hajzlíky na koleje……

SYN

ČD nekupují nic „hypermoderního“ anobrž věci co byly novinkou tak před 20ti lety…

Lachim

I kdybyste měl pravdu, tak se minimálně díky ComfortJetům uvolní hromada rychlíkových vozů, které pak zvýší komfort cestování na jiných linkách. A to, že soupravy mohou být pro nynější výkony kapacitně naddimenzované, neznamená, že tomu nemůže být za 2-3 roky jinak. Navzdory stavu a spolehlivosti české železnice se počet cestujících nadále zvyšuje. Už teď si dovolím říct, že minimálně na spojích rj 256 a rj 257 by se comfortjet kapacitně hodil více než railjet. Těmto dvěma spojům se snažím v úseku Praha-Brno vyhýbat, protože bez místenky si zde člověk nesedne. A většinou bývají místenky už tak 1-2 hodiny před odjezdem… Číst vice »

michael.dyny

Tak pan kolega asi nemyslel kapacitně, ale spíše rychlostně naddimenzované vozy (tím samozřejmě drahé). Co se týkà řazení a kapacity, je to v současné době často tragédie… Bohužel celÿ systém dotací do vlakové dopravy a cenotvorby ( různé studentské slevy atd ..) tomu jen napomáhají. Ale je to veřejná doprava, pohodlí nečekám, trpím a využívám jen v nutnosti nejvyšší!!!

Karel von Bahnhof

Ideálni by byly třeba v úseku Wien – Berlin spojené 2 railjety, 1x český + 1x rakouský. Dokonce by si tak člověk mohl vybrat jestli dá cestou přednost české či rakouské kuchyni 🙂

SYN

No, je takový obecný bod – kupovat vozidla která „tak akorát stačí“ je krátkozraké, protože zlepšování „kolejí“ sice pokračuje hlemýždím tempem ale pokračuje, plus některá vozidla/vozy se dostanou také do zahraničí, a tehdy může být schopnost využít rychlost tratě dost potřeba, dokonce vás můžou někam i nepustit když budete příliš pomalý! Takže všechno záleží na tom „za kolik“… ušetřili bysme něco kupováním řekněme vagonů na 140kmh? Třeba jedno procento z ceny, nebo vůbec nic? Pak by to byla hovadina… 160 vs. 200 řekněme 5%? To pořád nemá cenu šetřit… atd. A s tím „moc pomalé“ – 200kmh je na pomalejší… Číst vice »

noerf

Standardně se dělají osobní vagóny na rychlost 160 nebo 200 km/hod. Na 140 km/hod už se nic nevyrábí. Problém u ČD je dlouhodobě v tom, zda-li kupuje vagóny a soupravy pro využití na tržních linkách, kde si daný komfort jsou ochotni cestující zaplatit v ceně jízdného, nebo jezdí v objednávce MD, krajů a do budoucna bude muset být efektivní, aby uspěla v soutěžích veřejné objednávky. Ono pokud tam kde jezdí Regiojet, jezdí pendolina (Ostrava) či railjety (Brno) je hezké. Ale pokud jezdíte jiné tratě, na kterých jsou pravidelně nasazovány vagóny rady B, tak jste vcelku oprávněně naštvaný, že na některé… Číst vice »

Okoloiduci

Pendolino je nekoncepčná hovadina, ktorú by mohlo ČD už konečne odpískať. Inak by sa ComfortJety hodily na akúkoľvek EC vozbu – na R by sa aspoň posunuli tie (ešte relatívne slušné) second-hand vozne z Nemecka a Rakúska.

B0R1S3K

„Siemens při prezentaci testování restauračního vozu pro ComfortJet ve Vídni tento týden potvrdil na dotaz deníku Zdopravy.cz s tím, že počítá s dodáním první soupravy v prvním pololetí letošního roku. Podle Siemensu běží výroba podle schválených harmonogramů.“ Nebylo spíše myšleno příštího roku? 🙂

Michal M

A co vlastně dodají? Sešroubované Bmz bez špajzáku a řídícího vozu, nebo to bude komplet?

troglj

Já jsem to pochopil tak, že teď budou postupně dodávat ty „obyčejné“ vozy a v polovině 2024 dorazí už kompletní souprava s řidičákem i hospodou. Mýlím se?