dkv_obrazok

ComfortJety Českých drah začaly jezdit do Rakouska

ComfortJet ČD v Rakousku. Pramen: České dráhyComfortJet ČD v Rakousku. Pramen: České dráhy

Od 14. prosince začnou ComfortJety jezdit třikrát denně na trase Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Klagenfurt – Villach a zpět.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda79

Neví někdo, jestli se alespoň někdy nespustí i v CJ tichý vůz. Je to docela opruz poslouchat furt řev a telefonování.

Pavel

A přívětivější číslování vozů (1-9 místo 259 a podobné nádhery).

Juraj

To je spíš dotaz, zda ještě vůbec to historické číslování kurzů má nějaký technický smysl, nebo se to řídí paragrafem jedna.

U spojených jednotek je logické, že jsou dvě číselné řady (u ČD prakticky jen Interpantery), ale u všeho ostatního už je to spíš přežitek.

Karl vB.

Nemá to číslování vozů třeba nějakou souvislost s tím, že se jedná o mezistátní vlak?

Lukáš

Na to máme sluchátka, ne? 😀

jan.potucek.2831

Po zkušenostech z léta uvažoval někdo o spojování CJ? Minimálně Berlín v 2 h je prostě málo. Natřískáno po strop. A chápu, že na trať se víc vlaků prostě nevejde. Ta Vídeň by se třeba časem hodila.

Marťas

Ono by v tomhle případě stačilo vrátit nepopulární příplatek na EC za 60,-… Z Prahy hlavně do Ústí s tím jezdí hromady lidí, přestože každou hodinu mezi jezdí Krušnohor, který také staví jen v Holešovicích, a pak Labe, které sice stojí víckrát, ale žádná hrůza to také není…

Marťas

Navíc 2cj spojené by se nevešly prakticky nikam k perónům… Snad jen v Praze na hlavním a v Berlíně, možná i v Drážďanech, ale třeba Ústí, Bad Schandau vůbec…

Motolak

A CJ spojený s RJ by se vešel? A dal by se v tom případě použít řídící vůz z RJ?

Marťas

To je prakticky stejný, cj má 9 vozů, railjety český 7 a rakouský 8… A ten řídící vůz cj je prakticky plnohodnotná jednička…

jan.potucek.2831

Jistě, tak by se pro ty spojené jednotky prostě ubral jeden vagónek… Ale rozumím, §1.

Marťas

To spíš kdyby dráhy“přikúpily“ pár vozů a udělaly několik třeba 12vozových souprav.. vectron by ani nepoznal, že veze něco navíc… Akorát je fakt problém délka nástupišť a hlavně v tom falíruje to Ústí… To je krátké a ještě do oblouku…

Marťas

A ve dvě do Berlína snad jezdí Hungárka, to je maďarská souprava z klasických vozů… Tedy do grafikonu, pak už opět cj

Tom

Ještě koukám, že v plánovaném řazení je jeden CJ už i na Budapešť: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ČD&kategorie=EC&cislo=275&nazev=Metropolitan&rok=2025

Na další soupravy se očividně přesunuly Berlinery. Má někdo bližší info, jaká další škatulata díky domino efektu budou následovat?

Martin

Má ten CJ proti RJ nějakou výhodu? (Mimo kapacity)? Me tam chybí business class. Nebo tam už někde je?

Lukáš V.

Business class tam není. Taky nechápu.

Domis

Drobná výhoda v interiéru jsou opěrky na nohy u sedadel za sebou. Nevýhody však prevažují (tichý vůz, business) a hlavně celý interiér je nechutně přesvětlený. Jestli koberce místo lina jsou výhoda, nechám na každém.

2101

ČD se rády chlubí 3 páry CJ do Villachu, ale o tom že 4 páry railjetů co jezdí do Grazu budou od nového JŘ končit ve Vídni už se nezmíní

Lukáš

Asi až taková poptávka není.

Tomáš Záruba

A nebude to jen dočasně, než budou CJ na všem (aby na jih od Vídně nejezdily malé soupravy)…?

Jan Kolář

Je to nejspíš kvůli rekonstrukci Nordbahn, kde kvůli výlukám se očekává horší stabilita příjezdu vlaků od Prahy do Vídně.
Byla úvaha ze strany rakouského objednavatele ty vlaky od Prahy dočasně (na několik let) ukončit ve Vídni všechny.

Domis

Vzhledem k tomu, že CJ se nevleze ve Vídni na půlku (dělenou) kolej, takže průjezdný být musí. Roztrhané railjety ve Vídni se vlezou, takže ty se zřejmě dají nakreslit za sebe na jednu kolej.

Domis

Ne, je to systémově, protože ta trasa je občas už obsazená, v těch trasách pojedou Benátky (2x) a Terst přes Udine (1x). Na Praha-Benátky nemají OBB v tuto chvíli schválená vozidla a otázka je, jestli by to vůbec oběhově nějak vyšlo. Já si upřímně myslím, že CJ z Vídně na jih na všem nebudou nikdy, ani to není cílem. Blbé je, že ty přestupy za 5 min ve Vídni nebudou čekat, takže zhoršení to je.

Tomáš Záruba

Aha. No tak to bude náročné hlavně na přenos zpoždění na protisměr.

Tomas11

Otázka je, zda reálně vyjedou a na kterých spojích. Už byly psané v JŘ v prvním říjnovém týdnu a nakonec přišel od ČD email s přerezervací, že pojede opět klasický RJ. Tak aby to zase neposunovali znovu.

Lucie

Dnes jel poprvé na 73/370 a bude tak každý den. Jedu tím také třeba ve čtvrtek pracovně
….

vlachjan

Jak to vlastně vypadá se schvalováním řídícího vozu?

Neznámý.

Taky by mě zajímalo, jak dlouho se ještě bude tahat řidičák za lokomotivou…

Karl vB.

Malé zamyšlení:
Soupravy ComfortJet budou každý den jezdit na vlacích Railjet 73 a 370. 🙂
Bylo by záhodno, kdyby se na MD, nebo ČD někdo ujal úkolu vnést do „názvologie“ a kvalitativní kategorizace vlaků nějaký řád a systémově oddělil kvalitativní katerorii spoje od komerčního názvu vozidel, aby se v tom běžný člověk z ulice mohl v těch „jetech“ nějak vyznat.
Hraní si na EC, nebo IC také nemá podle mého názoru význam, protože stejně jsou tyto dvě značky dost často v JŘ v lomítku a nic praktického to cestujícímu neřekne.
https://www.cd.cz/nase-vlaky/default.htm

noerf

Ono zatímco u Regiojetu se stalo řazení vagónů na jednotlivých linkách predikovatelné s daným standardem dle jízdního dokladu. U ČD na dálkových linkách je občas railjet nahrazen comfortjetem, jindy pendolino klasickou soupravou. A očekávaný standard záleží na tom co přijede.

Karl vB.

„očekávaný standard záleží na tom co přijede“
To může projít leda tak u náhodného cestujícího, který zpravidla neví, která bije a je rád, že se dostal do cíle.
U pravidelné klietely lze očekávat nároky v podobě stability nabízeného produktu, proto bylo tak oblíbené Pendolíno. Pokud se to ale dopravci opakovaně nedaří, část si najde jiný druh dopravy, ve kterém nebude nežádoucím způsobem překvapována.

beneslu

No on si náhodný cestující koupí jízdenku do rj, vybere si místo z plánku a přijede klasika. Ne sice špatná, ale tohle náhodný cestující nechtěl a jel by o hoďku dřív nebo později. A průvodčí se diví proč chce odškodnění.

Juraj

To je obecně problém těch kategorií.
ČD dlouhé roky systematicky pracovaly na znehodnocení kdysi prémiových značek IC/EC (osekání standardů, Béčka, žádné gastro…), aby to pak přebily kategorií rj, která je ale zároveň trademark ÖBB, takže s tím nemohou nakládat volně.

Rakušáci prostě zvolili „Railjet“ jako zkratku pro „nový dálkový vlak“ a označuje to jak vozidla, tak kategorii. Sice to může znamenat Viaggio nebo KISS, ale to je jedno. Stejně tak Němci s ICE. Španělé si to trochu víc kategorizovali podle vrstvy (AVE, Alvia, Avant, Avlo), ale nějakou logiku to má. No a ČD tápou, jak ten branding nastavit.

Karl vB.

No právě!
Myslím, že na přemýšlení nad tím, jaký systém do toho zavést je na na Nábřeží hlav docela dost. Zatím to působí, asi jako když hážete kachnám.

Ondra

U EX2 budou stále jezdit cirkus? Ty vagony české a slovenské by taky mohli už sjednotit.

Pepa

Prekáža to niečomu, okrem vizuálnej stránky? Za mňa je bonus keď si môžem vybrať vagón a ísť do ČD 🙂

Tom

Do těch mixů bych úplně nezabrušoval, protože si tím oba dopravci vzájemně dost pomáhají kvůli nedostatku vozů určitých řad. 😀 Viz. ještě nedávno slovenské jedničky na Metropolitanech. Za sebe bych spíše ten dotaz formuloval jinak – budou ZSSK do ČR stále posílat jejich lepší vozy na jiných spojích, když teď a do budoucna většinu na Metropolitanech budou zajišťovat ČD pomocí rj a cj? Že by se třeba linka Ex1 nebo Ex2 nechala plně v režiji ZSSK, byť ten vlak jede většinu po českém území? Protože už v tuto chvíli většinu dálkových spojů do Německa, Rakouska i Polska zajišťuje flotila ČD.… Číst vice »

Jan

„Proč má ale ČD nést břímě vozového parku pro všechny ostatní země, když nám ještě na několika rychlíkových linkách jezdí staré křápy?“

Protože jim to vydělává nemalé prachy. Žádné břímě to není, naopak.
A na rychlících jezdí to, co si MD objedná a zaplatí. Za těch par korun na kilometr holt nic lepšího než účetně dávno odepsané béčko holt nebude.

noerf

Na rychlících je požadovaná minimální kapacita, počet míst v první třídě a někde nízkopodlažnost, WiFi či klimatizace. Co nasadí dopravce jeho problém s ohledem na tržby od cestujicích, které jsou obvykle jeho rizikem.

Tom

Podle mě to stejně v řádu cca 5 let bude tak, že potom, co ČD dokoupí dalších 10 CJ (na které teď běží výběrko), všechny CJ budou plně pokrývat Berlinery, Metropolitady a Praha – Brno – Vídeň (+ možná nějaké další nahodilé spoje) a railjety se přesunou na Praha – Linz – Salzburg a Praha – Veselí – Vídeň, kde se opět doplní o pár rakouských souprav, aby to vycházelo. Přijde mi do budoucna neperspektivní na jedné lince kombinovat ComfortJet a Railjet. Ať už provozně, tak i z pohledu cestujícího. Typově jsou ty vozy možná podobné, ale i lajk cestující… Číst vice »

Plecháč

Pokud Railjety dostanou rekonstrukci interiéru sjednocenou s designem Comfortjetu, tak cestující moc velký rozdíl nepozná. Už by si to zasloužily.

Punkz

O dva vozy méně pozná.

vlachjan

Pokud by ybly skutečně nasazeny na relaci Praha-Veselí Vídeň, tak si myslím, že by ta nižší kapacita takový problém nebyla.

Pavel

Neví někdo co bude s RailJety? Kam se přesunou?

Punkz

Slyšel jsem nějaké povídačky, že možná na Ex1.

Tom

Zatím hlavně na Metropolitany

Marťas

K tomu dodám jednu perličku… Nevím, jak je to cenově teď, ale cca dva tři roky zpátky, kdy už do Grazu jezdily railjety a takt byl v zásadě do Břeclavi po hodině, kdy lichou jely Metropolitany do Pešti a sudou railjety do Grazu, tak jsme zjistili, že nejlevnější jízdenky z Prahy do Vídně nejsou přímým vlakem, ale paradoxně Metropolitanem do Břeclavi a tam přestup na EC z Polska do Vídně… To byl ve vlacích věčně chaos…

A. Mikulka

Vždyť to je logické – méně atraktivní je levnější.

Marťas

Průšvih byl v tom, že ty Metropolitany (kde jsem tenkrát jezdil na jídeláku) byly věčně natřískané i tak… A tohle tomu akorát přidalo…

Tomas11

To je často i teď, že ty s přestupem jsou levnější. Na zpáteční spoje do ČR, hlavně ty večerní, se zase dost často vyplatí koupit jízdenku u OBB, stejně jako když člověk jede na letiště, tak je tam u ČD většinou nesmyslný příplatek několik set Kč, ač OBB prodávají jízdenky na letiště z centra kolem 13 – 16 Eur (pro rodinu) nebo klidně i pod 10 Eur Sbahn/R/REX pokud člověk nespěchá a nevadí mu přestup na Rennwegu.

*h8*

já teda kupuji jízdenku na railjet Schwechat letiště – W. Hbf za €4.60 a pak samostatně W. Hbf – Brno.

Nešotouš

A to je přesně to proč vlakem prostě ne!!
Na místo cesty budi hledat jak to nakombinovat aby to nestalo víc jak taxi

beneslu

Ale to je právě to zábavné hledat kde ušetřit….

Berhof

Od nového jízdního řádu se zase nafoukne vata v úseku Praha – Kolín, že bude odjezd už x:37? Proti stavu před rekonstrukcí koridoru Brno – Blansko je to nárůst jízdních dob snad už o 10 min…

Lukáš

Kapacita dráhy holt není nafukovací. A že inkriminované misto je poněkuď přetížené ví přece i malé dítě.

beneslu

Jojo, expresy na Plzeň odjedou z Prahy hlavního se sekerou 15 minut a Plzeň 5 minut náskok….tý vaty tam je 20 minut. Top není kapacitou ale neschopností dobré správy respektive bonusů za jízdy včas.

Stanislav

Jak to bude s nasazením CJ na Metropolitanech, kolik páru spojů budou obsluhovat?

MeKE

Podľa railpage.net žiaden. Iba na Hungariu a zvyšne budú časť ZSSK a časť staré rj:
https://www.railpage.net/fotografie/comfortjet-prisiel-do-bratislavy-na-zacvik-personalu/

JanošNyul

Pouze na Hungarii,na 4 páry raijety,na jeden pár a Slovenskou strelu soupravy ZSSK

Domis

To mi nevychází, ještě chybí jedna slovenská/maďarská souprava. Budou slovenské soupravy celkem 3 (jako teď) nebo zůstane na jednom páru MÁV?

Tom

Tak ono hlavně nebudou k novému grafikonu stále ještě všechny jednotky vyrobené, resp. přeskládané ty, které jezdily provizorně bez jídeláku a řidičáku. Takže výhledově bych čekal, že se CJs začnou i na Metropolitanech objevovat víc.

Marťas

Koukněte na railpage, cca tři dny zpátky je tam o tom článek, pokud to bude pravda, tak cj jeden coby 174/175 (teď je to Praha-Flensburg /po dobu výluky jen Berlín/ a zřejmě se to nějak sloučí se 172/173 Hungaria a bude vlak Kodaň – Budapešť… A na zbytku Metropolitanů že by měly být railjety… Ovšem to psali a jestli to tak fakt bude…

IgrDr

174/175 bude jazdiť na trase Budapest-Kiel a v opačnom smere Hamburg-Budapest. Tam má byť nasadený comfortjet. Metropolitany kde sú dnes ČD súpravy bude jazdiť Railjet a tam kde jazdia ZSSK súpravy tak tie ostanú rovnaké

Domis

Tj. zcela pryč půjde souprava MÁV? A ŽSSK se jen změní, že Prahy 281 místo dnešních 15:42 pojede zpět už 13:37?

HCLÚL

Minimálně od příštího pondělí budou CJ na 272/275 a rj a 271,276 a 579 🙂