ComfortJety Českých drah začaly jezdit do Rakouska
ComfortJet ČD v Rakousku. Pramen: České dráhy

Od 14. prosince začnou ComfortJety jezdit třikrát denně na trase Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Klagenfurt – Villach a zpět.
Můžete někdo prosím shrnout, v čem je ten božsky propagovaný ComfortJet pro cestující lepší než český/rakouský (starý) railjet? To že CJ prý nemá tichý oddil je těžko uvěŕitelná zpráva, navíc když má víc vozů než rak. railjet, který má i first class silent. Stolky CJ vs. RJ? CJ má barové stoličky v rest.? Kino, prostor pro kola, invalidy mají oba. Pohodlí sedadel je záležitostí osobního vkusu, i když mě třeba bolívalo za krkem jednu dobu, jediný zmèna co mě napadl bylo, že jsem cestovával ve dvojce ca 8 hodin týdně v raijet.
V 1.třídě je bezdrátové nabíjení a má to okna, co propouštějí signál:-))))
A proč by musel být lepší? Proč nestačí prodloužená verze starého railjetu?
Polohovatelné sedadlo v druhé třídě.
Jaký je český překlad pro Klagenfurt a Villach?
Celovec a Bělák. Ale proč psát názvy v jednom jazyce, když to jde nakombinovat.
Díky
Pokud tam opravdu neni business class ani tichy vuz, tak je to na dlouhe cesty opravdu zoufale 🙁 az bych rekl takove socialisticke.
Business class by asi vyžadovala úpravu interiéru, ale zavést tichý oddíl je pouze organizační opatření, které kromě odvahy vlakového personálu jít do konfliktu s narušitelem, nic nestojí.
No právě, pokud průvodčí nejsou ochotni řešit stížnosti cestujících na „narušitele“ v tichém oddíle (jeden vůz ze šesti druhé třídy!), tak se vracíme do 80. let.
Business class: ano, dodatečně to předělávat by bylo náročnější, než označit tichý oddíl, i když nevím, jaké úpravy interiéru kromě výměny pár sedadel máte na mysli. Víte, jak vypadá business v RJ ČD?
Každopádně mohou takové „drobnosti“ část cestujících od čtyřhodinové cesty vlakem odradit. A pak se divíme, že navzdory novým vlakům za desítky miliard tím jezdí čím dál méně lidí.
Já vám nevím, nečekám výrazné zhoršení oproti třeba originál rakouským Railjetum. A cesta Vídeň – Curych v obyč „dvojce“ byla naprosto v pohodě.
Já tedy výrazné zhoršení očekávám, když nebudu mít možnost sednout si na šestihodinovou cestu někam, kde mám právo vyžadovat, že bude klid. Opravdu nemám zapotřebí celou cestu poslouchat hlasité cizí hovory, videa na mobilu nebo dětské dovádění. A že je cesta v obyč dvojce v pohodě neznamená, že nemá smysl nabídnout nadstandard. Speciálně na takhle dlouhých trasách, na které jsou comfortjety koncipované, se cestující najdou, kteří si za více komfortu jsou ochotni připlatit. V letadlech taky většina cestujících v pohodě zvládá cestu v „obyč economy“, přesto je na dálkových letech k dispozici několik vyšších tříd. Jak říkám, comfortjet je v… Číst vice »
Hrať na hudobné nástroje a púšťať reprodukovanu hudbu (vrátane zvukov z videa) zakazuje prepravný poriadok každého železničného dopravcu už desaťročia.
Rušiť ostatných cestujúcich hlasitým hovorom (s inou osobou prítomnou alebo neprítomnou) taktiež.
Za mě v dvojce Comfjetu jsou podstatně lepší sedadla, než v dvojce ČD Railjetu.
ale tichý vůz v ComfortJetu je 😉
Zdroj? Idos ani VagonWeb ho u RJ73 neuvadi. A i zde je nekolik vlaken ve smyslu „jaktoze tam neni?“
Neví někdo, jestli se alespoň někdy nespustí i v CJ tichý vůz. Je to docela opruz poslouchat furt řev a telefonování.
A přívětivější číslování vozů (1-9 místo 259 a podobné nádhery).
To je spíš dotaz, zda ještě vůbec to historické číslování kurzů má nějaký technický smysl, nebo se to řídí paragrafem jedna.
U spojených jednotek je logické, že jsou dvě číselné řady (u ČD prakticky jen Interpantery), ale u všeho ostatního už je to spíš přežitek.
Nemá to číslování vozů třeba nějakou souvislost s tím, že se jedná o mezistátní vlak?
Tak puvodni railjety taky nemaji takove to cislovani 36x…
Asi jo, mám pocit, že historicky byly vozy v mezinárodních vlacích (možná i IC) číslované takhle divně, kdežto ve vnitrostátních rychlících „normálně“ (od jedničky).
V railjetech mají vozy dvojmístná čísla, typicky 21 – 27, což je rozumný kompromis mezi přehledností a číslováním, když jedou dva spojené. Každopádně považuji pro přehlednost za klíčové, že to na jednom konci vlaku začíná jedničkou, proč to v CJ je 365 až 373, opravdu smysl nedává.
je to z historických důvodů přímých vozů. ty se číslovaly dle přidělených čísel a pro nás je tam vyšla čísla od těch ?359?, aby bylo u vagonu na první pohled zřejmé, co je zač. u ucelených jednotak to nedává smysl, proto se třeba pendolino čísluje od 1.
Tak proc ma RJ73 vedeny nove comfortjetem cisla vozu 365 az 373? Protoze comfortjety jeste nejsou definitivne zkompletovane?
Hele, počet vozů odpovídá… Na Uhry (potažmo tedy zřejmé i do Rakouska) začínají čísla trojkou, do Říše dvojkou… A řazení na Berlín komplet cj je 255-259 dvojky, 260 dvojka s dětským kinem a plošinou i místem pro invalidy a s infopointem, 261 je půlka dvojky a půlka bistro, 272 je čistokrevná jednička a 273 jednička s řídícím vozem… Ono to číslování je takhle bůhvíproč… Na Varšavu to byly jakési 24*… Ovšem těmito směry platí, že*71 je jídelák či půlbistro, *72,3 a případně dál jedničky a naopak 260/370 je částečně hytlák (byť to zní u nejúžasnějších jednotek Mléčné dráhy až hanlivě)… Číst vice »
Pardon, jedničky samozřejmě 262,263… Chyba v termixu 😃
Na to máme sluchátka, ne? 😀
Jako že by si člověk bral na cestu vlakem hluchátka :-D?
Přiznám se že já třeba rád ve vlaku odpočívám a klimbám, a to se sluchátky fakt nesnesu.
Jste opravdu takový buran, že nejste schopen dodržovat jakákoliv pravidla ohleduplného chování a respektovat, že část cestujících si při několikahodinové cestě vlakem přeje klid na práci nebo odpočinek? Sluchátka taky dokáží být ohavně rušivá, byť méně, než cizí hovory. Kdo z toho má jakou újmu, když se jeden vůz vyhradí jako tichý?
Proboha, proč lezete do vlaku?
Evidentně takový ten „odstěhoval se na vesnici a vadí mu sousedovic kohouti“.
buzerovat někoho za sluchátka, to už je síla. Máte možnost mnoha jiných způsobů dopravy, kde nebudete Vy ostatní otravovat svojí přítomností.
Například soukromý transfer autem s řidičem, budete tam sám a všichni budou mít klid.
Nelezte do diskuzi, kdyz nedokazete pochopit dva odstavce psaneho textu. Za sluchatka nikoho nebuzeruju. Kritizuju, ze nekdo odmita pripustit, ze by ve vlaku mel byt tichy oddil, a rika tem, kdo nechteji poslouchat hluk okoli, ze si maji vzit sluchatka.
Ano, kdyz mi dopravce na dlouhe ceste neda moznost cestovat v klidu, pojedu radsi autem. On by se ale preci mel snazit, abych jel jeho vlakem.
Dávalo by to smysl, když některé velkou část dne stráví v Rakousku a railjety ÖBB tiché vozy mají. Pokud to comfortjety mít nebudou, tak je to dost mínus. Jeden ze šesti vozů 2. třídy přeci není tak moc.
Po zkušenostech z léta uvažoval někdo o spojování CJ? Minimálně Berlín v 2 h je prostě málo. Natřískáno po strop. A chápu, že na trať se víc vlaků prostě nevejde. Ta Vídeň by se třeba časem hodila.
Ono by v tomhle případě stačilo vrátit nepopulární příplatek na EC za 60,-… Z Prahy hlavně do Ústí s tím jezdí hromady lidí, přestože každou hodinu mezi jezdí Krušnohor, který také staví jen v Holešovicích, a pak Labe, které sice stojí víckrát, ale žádná hrůza to také není…
Navíc 2cj spojené by se nevešly prakticky nikam k perónům… Snad jen v Praze na hlavním a v Berlíně, možná i v Drážďanech, ale třeba Ústí, Bad Schandau vůbec…
A CJ spojený s RJ by se vešel? A dal by se v tom případě použít řídící vůz z RJ?
To je prakticky stejný, cj má 9 vozů, railjety český 7 a rakouský 8… A ten řídící vůz cj je prakticky plnohodnotná jednička…
Rakouské railjety mají 7 vozů stejně jako české. Rakouské perony na hlavních tratích jsou dnes standardně dělané právě na dva railjety. Takže RJ + CJ už by se nevešel. Předpokládám, že technicky by spojení s řídicím vozem v čele fungovalo, SW bude stejný.
Máte pravdu, sedm, mě zmátla ta jedna jednička navíc u rakouských rj, myslel jsem, že je tam navíc a ona je na úkor jedné dvojky
Jistě, tak by se pro ty spojené jednotky prostě ubral jeden vagónek… Ale rozumím, §1.
To spíš kdyby dráhy“přikúpily“ pár vozů a udělaly několik třeba 12vozových souprav.. vectron by ani nepoznal, že veze něco navíc… Akorát je fakt problém délka nástupišť a hlavně v tom falíruje to Ústí… To je krátké a ještě do oblouku…
A ve dvě do Berlína snad jezdí Hungárka, to je maďarská souprava z klasických vozů… Tedy do grafikonu, pak už opět cj
Vectron by to poznal, dynamika by se zhoršila zřetelně, i když zrovna na trati podél Labe by to nehrálo výraznější roli. Ano, přivěsit za to ještě pár vagonů by šlo. Dva spojené CJ by se (skoro) nikde k peronům nevešly.
Naopak, Vectron by to hodně poznal, ve vyšších rychlostech by byl problém.
Nicméně: jakou část trasy comfortjety v dohledné době pojedou rychleji než 160km/h? Navíc, když už, tak většinou v plus mínus rovině, tam ten nižší relativní výkon není tak kritický.
Teoreticky od května, až skončí výluky, Berlín – Hamburk 230 km/h… Časem těch 200 snad i z Drážďan do Berlína, ovšem teď to jede přes dvě hodiny, furt to hází myšky, každou chvíli to jede po jednokolejce a běžně to jede 60 nebo to rovnou stojí… Taky se tam rekonstruuje
Kdepak, ani v Praze. O prodlužování pražských perónů se psalo, ale skutek utek.
V Německu maximálně 14/15 vozů a to jen v těch větších stanicích.
No v Německu jezdí některá ICE spřažená ve dvojici… Takže Berlín hbf se vejdou nahoru i dolů, v Drážďanech jsem je neviděl a jinam zatím nejezdíme… Ale mám pocit, že jezdily směr Stuttgart, Mnichov…
Není ICE jako ICE. Existují různé modelové řady a některé i v různých délkách. Vypadá to, že u souprav, kde se se zdvojováním počítá, je dnes v Evropě standard, dělat je kolem 200m délky, což odpovídá 7 obvyklým vozům. Zhruba tak dlouhá jsou ICE 3, sedmivozová ICE 4 (existují i delší), railjety, TGV duplex…
vešel by se i v holešovicích i děčíně a bad schandau taky
Teoreticky s interjety by se nemohly spojovat?
Je otázka, jestli by pak fungoval řídicí vůz na čele. Pokud je na čele lokomotiva, nebo se ta posila pověsí na konec, dá se spojovat celkem s čímkoliv, tedy dokud je kompatibilní spřáhlo. Rakouské railjety dřív ve víkendových špičkách jezdily posílené o pár klasických IC vozů a druhou lokomotivu.
Ne, jsou moc dlouhé. Dají se ale spojovat dva původní railjety.
Jedinou vadu na kráse, ale pro mě zásadní vidím v tom, že ComfortJety nemají tichý vůz.
A opravdu ho nemají, nebo jen zatím není zanesen v řazení? Kdyby ho fakt neměly, tak je to dost průšvih. Ale naštěstí snadno napravitelný.
Ještě koukám, že v plánovaném řazení je jeden CJ už i na Budapešť: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ČD&kategorie=EC&cislo=275&nazev=Metropolitan&rok=2025
Na další soupravy se očividně přesunuly Berlinery. Má někdo bližší info, jaká další škatulata díky domino efektu budou následovat?
Má ten CJ proti RJ nějakou výhodu? (Mimo kapacity)? Me tam chybí business class. Nebo tam už někde je?
Business class tam není. Taky nechápu.
Protože ji DB odmítly.
To je dost škoda. Sice chápu, že pokud ty vlaky jezdí v Německu často plné, je 12 sedadel „normální“ 1. třídy lepší, než 6 business sedadel (nevím přesně, jak to vychází prostorově, tipuju). A je taky pravda, že ta business sedadla v ČD railjetech (i doobjednávaných ÖBB railjetech) bez kloudného stolku jsou dost podivná. Ale na dlouhých štrekách, kde budou jezdit, si za to někdo rád připlatí. Divím se, že Rakušanům nechybí, přitom pro DB není business class neznámý produkt, právě protože do Německa zajíždí ÖBB railjety.
Drobná výhoda v interiéru jsou opěrky na nohy u sedadel za sebou. Nevýhody však prevažují (tichý vůz, business) a hlavně celý interiér je nechutně přesvětlený. Jestli koberce místo lina jsou výhoda, nechám na každém.
Ty opěrky jsou i v railjetech, ne?
Opěrky nohou v RailJetech nejsou.
Je jich jen pár ale některé railjety ÖBB skutečně opěrky na nohy i ve druhé třídě mají.
Zrovna pred tydnem jsem tim jel a mam pocit, ze tam operky byly. Ale jisty si nejsem. Mozna v tech poslednich 8 vyrobenych soupravach (ÖBB RJ s jednim vozem 1. tridy) z opce, kterou CD odmitly?
ČD se rády chlubí 3 páry CJ do Villachu, ale o tom že 4 páry railjetů co jezdí do Grazu budou od nového JŘ končit ve Vídni už se nezmíní
Asi až taková poptávka není.
A nebude to jen dočasně, než budou CJ na všem (aby na jih od Vídně nejezdily malé soupravy)…?
Je to nejspíš kvůli rekonstrukci Nordbahn, kde kvůli výlukám se očekává horší stabilita příjezdu vlaků od Prahy do Vídně.
Byla úvaha ze strany rakouského objednavatele ty vlaky od Prahy dočasně (na několik let) ukončit ve Vídni všechny.
Vzhledem k tomu, že CJ se nevleze ve Vídni na půlku (dělenou) kolej, takže průjezdný být musí. Roztrhané railjety ve Vídni se vlezou, takže ty se zřejmě dají nakreslit za sebe na jednu kolej.
Ne, je to systémově, protože ta trasa je občas už obsazená, v těch trasách pojedou Benátky (2x) a Terst přes Udine (1x). Na Praha-Benátky nemají OBB v tuto chvíli schválená vozidla a otázka je, jestli by to vůbec oběhově nějak vyšlo. Já si upřímně myslím, že CJ z Vídně na jih na všem nebudou nikdy, ani to není cílem. Blbé je, že ty přestupy za 5 min ve Vídni nebudou čekat, takže zhoršení to je.
Aha. No tak to bude náročné hlavně na přenos zpoždění na protisměr.
Zas by tam měla být hodina těch pomalejších, takže pokud není cíl za Bělákem, nemusel by to být takový problém.
Záleží samozřejmě, kam jedete. Pro cesty do Bruck an der Mur a Graz to bude zhoršení. Ale kolik cestujících z ČR do těchto stanic jezdí? Kdysi jsem tím jezdil docela často a ve Vídni vždycky prakticky všichni vystoupili. Pro cesty do všech ostatních stanic v Rakousku to bude zlepšení, protože tam CJ stejně nezastaví a od RJ končícího ve Vídni máte cca. 20min přestup na zastávkový RJ dál. Špatná návaznost bude jen ČR – Itálie, ale to asi pojede opravdu málokdo.
CJ na všem nebudou nikdy, jednak velkou část spojů „na jih od Vídně“ budou nadále zajišťovat ÖBB svými railjety, druhak ČD chtějí CJ nasadit primárně jinam. Jeden důvod tu už padl: pojedou tam v expresní vrstvě, která pojede jen jednou za dvě hodiny, čili proklad Praha – Villach a Vídeň – Itálie. A dále by protažením všech stávajících spojů Praha – Graz až do Villach vzrostla turnusová potřeba souprav pro trasu Praha – Wien a dál, což by logicky musely pokrýt ÖBB, což se jim asi nechce. Možná až bude hotový tunel pod Semmeringem a jízdní doba Břeclav – Villach… Číst vice »
Otázka je, zda reálně vyjedou a na kterých spojích. Už byly psané v JŘ v prvním říjnovém týdnu a nakonec přišel od ČD email s přerezervací, že pojede opět klasický RJ. Tak aby to zase neposunovali znovu.
Dnes jel poprvé na 73/370 a bude tak každý den. Jedu tím také třeba ve čtvrtek pracovně
….
Jak to vlastně vypadá se schvalováním řídícího vozu?
Taky by mě zajímalo, jak dlouho se ještě bude tahat řidičák za lokomotivou…
Malé zamyšlení:
Soupravy ComfortJet budou každý den jezdit na vlacích Railjet 73 a 370. 🙂
Bylo by záhodno, kdyby se na MD, nebo ČD někdo ujal úkolu vnést do „názvologie“ a kvalitativní kategorizace vlaků nějaký řád a systémově oddělil kvalitativní katerorii spoje od komerčního názvu vozidel, aby se v tom běžný člověk z ulice mohl v těch „jetech“ nějak vyznat.
Hraní si na EC, nebo IC také nemá podle mého názoru význam, protože stejně jsou tyto dvě značky dost často v JŘ v lomítku a nic praktického to cestujícímu neřekne.
https://www.cd.cz/nase-vlaky/default.htm
Ono zatímco u Regiojetu se stalo řazení vagónů na jednotlivých linkách predikovatelné s daným standardem dle jízdního dokladu. U ČD na dálkových linkách je občas railjet nahrazen comfortjetem, jindy pendolino klasickou soupravou. A očekávaný standard záleží na tom co přijede.
„očekávaný standard záleží na tom co přijede“
To může projít leda tak u náhodného cestujícího, který zpravidla neví, která bije a je rád, že se dostal do cíle.
U pravidelné klietely lze očekávat nároky v podobě stability nabízeného produktu, proto bylo tak oblíbené Pendolíno. Pokud se to ale dopravci opakovaně nedaří, část si najde jiný druh dopravy, ve kterém nebude nežádoucím způsobem překvapována.
No on si náhodný cestující koupí jízdenku do rj, vybere si místo z plánku a přijede klasika. Ne sice špatná, ale tohle náhodný cestující nechtěl a jel by o hoďku dřív nebo později. A průvodčí se diví proč chce odškodnění.
To je obecně problém těch kategorií.
ČD dlouhé roky systematicky pracovaly na znehodnocení kdysi prémiových značek IC/EC (osekání standardů, Béčka, žádné gastro…), aby to pak přebily kategorií rj, která je ale zároveň trademark ÖBB, takže s tím nemohou nakládat volně.
Rakušáci prostě zvolili „Railjet“ jako zkratku pro „nový dálkový vlak“ a označuje to jak vozidla, tak kategorii. Sice to může znamenat Viaggio nebo KISS, ale to je jedno. Stejně tak Němci s ICE. Španělé si to trochu víc kategorizovali podle vrstvy (AVE, Alvia, Avant, Avlo), ale nějakou logiku to má. No a ČD tápou, jak ten branding nastavit.
No právě!
Myslím, že na přemýšlení nad tím, jaký systém do toho zavést je na na Nábřeží hlav docela dost. Zatím to působí, asi jako když hážete kachnám.
Rozdíl mezi IC a EC je jasný: vnitrostátní vs. mezinárodní vlak, byť určité výjimky (IC zajíždějící za hranice) existovaly a existují. IC je předvídatelnější ohledně nasazených vozů (domácí dopravce – na EC to může být cokoliv ze zúčastněných).
CJ, RJ, IJ… jo, bordel. V Rakousku pojedou CJ v kategorii RJ a není důvod, aby to tak nebylo, je to prakticky totéž, jen trochu delší. A soupravy InterJet vidím vedené v kategorii (obyčejných) rychlíků?
U EX2 budou stále jezdit cirkus? Ty vagony české a slovenské by taky mohli už sjednotit.
Prekáža to niečomu, okrem vizuálnej stránky? Za mňa je bonus keď si môžem vybrať vagón a ísť do ČD 🙂
Do těch mixů bych úplně nezabrušoval, protože si tím oba dopravci vzájemně dost pomáhají kvůli nedostatku vozů určitých řad. 😀 Viz. ještě nedávno slovenské jedničky na Metropolitanech. Za sebe bych spíše ten dotaz formuloval jinak – budou ZSSK do ČR stále posílat jejich lepší vozy na jiných spojích, když teď a do budoucna většinu na Metropolitanech budou zajišťovat ČD pomocí rj a cj? Že by se třeba linka Ex1 nebo Ex2 nechala plně v režiji ZSSK, byť ten vlak jede většinu po českém území? Protože už v tuto chvíli většinu dálkových spojů do Německa, Rakouska i Polska zajišťuje flotila ČD.… Číst vice »
„Proč má ale ČD nést břímě vozového parku pro všechny ostatní země, když nám ještě na několika rychlíkových linkách jezdí staré křápy?“
Protože jim to vydělává nemalé prachy. Žádné břímě to není, naopak.
A na rychlících jezdí to, co si MD objedná a zaplatí. Za těch par korun na kilometr holt nic lepšího než účetně dávno odepsané béčko holt nebude.
Na rychlících je požadovaná minimální kapacita, počet míst v první třídě a někde nízkopodlažnost, WiFi či klimatizace. Co nasadí dopravce jeho problém s ohledem na tržby od cestujicích, které jsou obvykle jeho rizikem.
Podle mě to stejně v řádu cca 5 let bude tak, že potom, co ČD dokoupí dalších 10 CJ (na které teď běží výběrko), všechny CJ budou plně pokrývat Berlinery, Metropolitady a Praha – Brno – Vídeň (+ možná nějaké další nahodilé spoje) a railjety se přesunou na Praha – Linz – Salzburg a Praha – Veselí – Vídeň, kde se opět doplní o pár rakouských souprav, aby to vycházelo. Přijde mi do budoucna neperspektivní na jedné lince kombinovat ComfortJet a Railjet. Ať už provozně, tak i z pohledu cestujícího. Typově jsou ty vozy možná podobné, ale i lajk cestující… Číst vice »
Pokud Railjety dostanou rekonstrukci interiéru sjednocenou s designem Comfortjetu, tak cestující moc velký rozdíl nepozná. Už by si to zasloužily.
O dva vozy méně pozná.
Pokud by ybly skutečně nasazeny na relaci Praha-Veselí Vídeň, tak si myslím, že by ta nižší kapacita takový problém nebyla.
Jako že Silva Nortica? S kanónem na vrabce, tady stačí vlak na 160.
Však já si také myslím, že by udělali lepší službu jinde.
Že by railjety jezdily Praha – Veselí – Vídeň opravdu hodně pochybuju, tam nikdo nejede celou trasu, takže tam nikdo takový vlak nepotřebuje a v Rakousku to jede jako REx („spěšný vlak“), na to by ÖBB railjet ani nechtěly. A na Praha – Linz – Salzburg se spíš přesunou pendolina a railjety nahradí je na trase do Ostravy. Nevím, proč jako problém vidíte kombinovat CJ a RJ. Klagenfurt – Salzburg jezdí pestrá směsice všeho možného (IC, EC, RJ, ICE) a asi se to hned tak nezmění. Problém CJ je snad jen v tom, že se v Rakousku nevejde ke všem… Číst vice »
Praha – Linz – Salzburg, v úseku Linz (Wels) – Salzburg není a nebude kapacita.
Ja si to taky myslim, bude teprve, az se i Wels – Steindorf zectyrkolejni, coz bude trvat. Presto se uvahy o prodlouzeni EC Praha – Linz az do Salzburku opakovane objevuji. Kdyby jel tesne za jinym vlakem se stejnymi zastavkami, asi by se to veslo?
Neví někdo co bude s RailJety? Kam se přesunou?
Slyšel jsem nějaké povídačky, že možná na Ex1.
Zatím hlavně na Metropolitany
No tak nasazením tří comfortjetů do Rakouska se uvolní tři railjety… to není nic, co by systémově pokrylo jakoukoliv dálkovou linku.
K tomu dodám jednu perličku… Nevím, jak je to cenově teď, ale cca dva tři roky zpátky, kdy už do Grazu jezdily railjety a takt byl v zásadě do Břeclavi po hodině, kdy lichou jely Metropolitany do Pešti a sudou railjety do Grazu, tak jsme zjistili, že nejlevnější jízdenky z Prahy do Vídně nejsou přímým vlakem, ale paradoxně Metropolitanem do Břeclavi a tam přestup na EC z Polska do Vídně… To byl ve vlacích věčně chaos…
Vždyť to je logické – méně atraktivní je levnější.
Průšvih byl v tom, že ty Metropolitany (kde jsem tenkrát jezdil na jídeláku) byly věčně natřískané i tak… A tohle tomu akorát přidalo…
To je často i teď, že ty s přestupem jsou levnější. Na zpáteční spoje do ČR, hlavně ty večerní, se zase dost často vyplatí koupit jízdenku u OBB, stejně jako když člověk jede na letiště, tak je tam u ČD většinou nesmyslný příplatek několik set Kč, ač OBB prodávají jízdenky na letiště z centra kolem 13 – 16 Eur (pro rodinu) nebo klidně i pod 10 Eur Sbahn/R/REX pokud člověk nespěchá a nevadí mu přestup na Rennwegu.
já teda kupuji jízdenku na railjet Schwechat letiště – W. Hbf za €4.60 a pak samostatně W. Hbf – Brno.
A to je přesně to proč vlakem prostě ne!!
Na místo cesty budi hledat jak to nakombinovat aby to nestalo víc jak taxi
Ale to je právě to zábavné hledat kde ušetřit….
Od nového jízdního řádu se zase nafoukne vata v úseku Praha – Kolín, že bude odjezd už x:37? Proti stavu před rekonstrukcí koridoru Brno – Blansko je to nárůst jízdních dob snad už o 10 min…
Kapacita dráhy holt není nafukovací. A že inkriminované misto je poněkuď přetížené ví přece i malé dítě.
Jojo, expresy na Plzeň odjedou z Prahy hlavního se sekerou 15 minut a Plzeň 5 minut náskok….tý vaty tam je 20 minut. Top není kapacitou ale neschopností dobré správy respektive bonusů za jízdy včas.
Jak to bude s nasazením CJ na Metropolitanech, kolik páru spojů budou obsluhovat?
Podľa railpage.net žiaden. Iba na Hungariu a zvyšne budú časť ZSSK a časť staré rj:
https://www.railpage.net/fotografie/comfortjet-prisiel-do-bratislavy-na-zacvik-personalu/
Pouze na Hungarii,na 4 páry raijety,na jeden pár a Slovenskou strelu soupravy ZSSK
To mi nevychází, ještě chybí jedna slovenská/maďarská souprava. Budou slovenské soupravy celkem 3 (jako teď) nebo zůstane na jednom páru MÁV?
Tak ono hlavně nebudou k novému grafikonu stále ještě všechny jednotky vyrobené, resp. přeskládané ty, které jezdily provizorně bez jídeláku a řidičáku. Takže výhledově bych čekal, že se CJs začnou i na Metropolitanech objevovat víc.
Koukněte na railpage, cca tři dny zpátky je tam o tom článek, pokud to bude pravda, tak cj jeden coby 174/175 (teď je to Praha-Flensburg /po dobu výluky jen Berlín/ a zřejmě se to nějak sloučí se 172/173 Hungaria a bude vlak Kodaň – Budapešť… A na zbytku Metropolitanů že by měly být railjety… Ovšem to psali a jestli to tak fakt bude…
174/175 bude jazdiť na trase Budapest-Kiel a v opačnom smere Hamburg-Budapest. Tam má byť nasadený comfortjet. Metropolitany kde sú dnes ČD súpravy bude jazdiť Railjet a tam kde jazdia ZSSK súpravy tak tie ostanú rovnaké
Tj. zcela pryč půjde souprava MÁV? A ŽSSK se jen změní, že Prahy 281 místo dnešních 15:42 pojede zpět už 13:37?
Podla https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ZSSK&kategorie=EC&cislo=275&nazev=Metropolitan&rok=2025&__cf_chl_tk=1kdCThLytO_8fR6kYiHHxktcdUhZMuf4ZQ0U1o7HMVc-1760965413-1.0.1.1-RE1m7HCAZHFFERARHfFUJloeb5pVEMB4XyTdEVxMLvc
už jazdí na obratu 275/272
Áno, ale nejazdí. Zrejme od 27.10.2025
Minimálně od příštího pondělí budou CJ na 272/275 a rj a 271,276 a 579 🙂