ComfortJety budou jezdit od Villachu po Kodaň, začnou mezi Prahou a Ostravou. Hotovo je 28 skříní

Čelní vůz pro soupravy ComfortJet. Pramen: České dráhyČelní vůz pro soupravy ComfortJet. Pramen: České dráhy

Jednotky s Vectronem a řídícím vozem budou moci jezdit až 230 km/h, což z počátku využijí pouze v zahraničí.

Objednané netrakční jednotky ComfortJet a lokomotivy Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h mají již brzy přinést velký skok vpřed, pokud jde o kvalitu vozového parku Českých drah. Dopravce nyní ve svém měsíčníku Železničář upřesnil plány na jejich nasazení.

Celkem u konsorcia Siemens-Škoda objednal 180 osobních vozů, které vytvoří 20 devítivozových netrakčních jednotek. Kontrakt z roku 2021 má hodnotu 12,5 miliardy korun. Dva vozy navíc si v rámci kontraktu pořizuje Správa železnic s cílem vybavit je potřebnou technikou a používat je jako měřící vozy.

Jednotky s Vectronem a řídícím vozem budou moci jezdit až 230 km/h, což z počátku využijí pouze v zahraničí. Schváleny budou pro provoz v České republice, na Slovensku, v Rakousku, Německu, Polsku, Maďarsku a v Dánsku. To jsou také země (kromě Polska), které zahrnuje mapa jejich nasazení.

Mapa nasazení ComfortJetů s předpokládanými rychlostmi. Pramen: České dráhy

Mapa nasazení ComfortJetů s předpokládanými rychlostmi. Pramen: České dráhy

Všech 20 jednotek v kompletní sestavě má být dodáno do konce roku 2026. V cílovém stavu se předpokládá jejich nasazení na linky Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň, Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach a Praha – Brno – Bratislava – Budapešť.

Během své životnosti přitom využijí i nově budovanou infrastrukturu, především Koralmbahn a úpatní tunel Semmering v Rakousku a podmořský Fehmarnbelt-Tunnel mezi Německem a Dánskem. Budou vyhovovat i pro provoz na budoucích českých vysokorychlostních tratích, kde se počítá s minimální rychlostí 200 km/h.

České dráhy počítají s tím, že díky nasazení ComfortJetů se uvolní „desítky moderních vozů ze spojů Berliner a Metropolitan pro ostatní výkony včetně vnitrostátních spojů“.

Kariéra ComfortJetů ve službách Českých drah ale začne postupně a skromněji, a to už příští rok. Bez jídelního a řídícího vozu se počítá s jejich nasazením na relace Praha – Ostrava a Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. Umožní to flexibilita nových vozidel, které bude možné spojovat s dalšími vozy, a to včetně průchodnosti soupravy.

V hotové verzi budou netrakční jednotky 239 metrů dlouhé. Nabídnou místo pro 555 cestujících, z toho 99 v 1. třídě (tam budou mít cestující k dispozici mimo jiné bezdrátové nabíječky). Jednotky budou tlakotěsné s velkoprostorovými oddíly, uspořádání bude zčásti letecké a zčásti tváří v tvář.

Na výrobě se podílí hned několik továren. Hrubé stavby skříní včetně laku vznikají ve vídeňském závodu Siemensu; aktuálně je dokončeno 28 skříní. Ty se následně dodělávají v závodu Škody v Ostravě. Mimo jiné je třeba do každého vozu instalovat téměř sedm kilometrů kabelů. Konečná montáž aktuálně probíhá na devíti vozech, první už jsou fakticky dokončeny.

Výroba lokomotiv a finální montáž řídících vozů se děje v Mnichově u Siemensu. Podvozky vyrábí stejná firma ve Štýrském Hradci.

Mapa nasazení ComfortJetů s předpokládanými rychlostmi. Pramen: České dráhyInteriér ComfortJetu. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupČelní vůz pro soupravy ComfortJet. Pramen: České dráhyČelní vůz budoucí soupravy ComfortJet se vyrábí v Mnichově. Pramen: České dráhyJeden z vozů nových ComfortJetů pro ČD ve vídeňském závodě Siemens Mobility. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

S využitím Železničáře

Tagy České dráhy ComfortJet
162 komentářů