ComfortJet uskuteční zkušební jízdu do Německa

ComfortJet. Foto: Aleš PetrovskýComfortJet. Foto: Aleš Petrovský

Po dobu zkušební jízdy a její přípravy nebude jednotka ComfortJet nasazena na vlaky IC 510/511 Ostravan.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Ještě by to chtělo doobjednat WR k InterJetům.

Plecháč

Ještě řidičák a jeden další vůz navíc, a máme 30 kompletních Comfortjetů.

Michal82

Spiše objednat jeste dalsí Interjety.

tarten

Za jak dlouho asi šetřílci zjistí, že na 10–12h jízdu do Kodaně BRmz nestačí a potřebují WRmz?

Jan

Dopadne to tak, ze Němci budou dělat všechno možné i nemožné, aby ten ComfortJet nebyl pro provoz v Německu schválen.

Karl vB.

Z čeho tak usuzujete?
Pokud by podle vás CJ nebyl dost dobrý pro osobní přepravu na síti DB, tak jaká jiná naše vozidla by tam asi tak mohla jezdit?
Já bych řekl, že je naopak přivítají.
https://www.e15.cz/rozhovory/nemci-zadaji-aby-nase-stare-sunky-neblokovaly-jejich-trate-rika-sef-cd-michal-krapinec-1390766

Jiří Kocurek

Jako ze msty za to, že se tam tak dobře prodávají Škodovky (auta)?

janvagala

Plácáš kraviny.

Addams

„Po Polsku, Maďarsku a Rakousku se … vydá na testy do Německa. “ – postrach európskych dopravcov, ŽSR je čiernou dierou na mape, s ktorou sa už nepočíta… ☠☠☠

Karl vB.

Jaká je traťová rychlost na trase Mosty/J. – Žilina – Košice?
Vagony CJ mají max. povolenou rychlost 230 kmh.
Aby na sebe vydělaly, budou pendlovat v komerčním režimu mezi Kodaní a Villachem
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/08/mapa_comfortjety.jpg

Mates

A do Budapešti budú chodiť kade?

Karl vB.

Tak podle připojené mapky by v úseku Břeclav – Bratislava – Budapešt mělo být 200 kmh.
Nevím, jak moc je tato hodnota, s přihlédnutím k dosavadnímu tempu rekonstrukce trati od hraničního mostu na Bratislavu, reálná.
Pokud by byly vlaky CJ do Budapešti vedeny přes Vídeň, mohly by už nyní využít 140 – 160 kmh.
U trasy přes Bratislavu se pohybuje traťová rychlost momentálně mezi 100 – 120 kmh a v samotném okolí Bratislava-hlavná stanica dokonce jen 10 – 30 kmh.
https://www.openrailwaymap.org/

tarten

Ty rychlosti vesměs reálné jsou, letopočty ne. Všichni víme, že například pro zprovozňování VRT Praha – Brno je letopočet „2018+“ dost mimo, i pro počáteční úseky.

A jestli ve SŽ snili o dvoustovce za Pardubicema v 2018, snad už jim někdo vysvětlil, že výluku nemohou udělat před dokončením VOCHOC.

Karl vB.

Proto je logická snaha natáhnout jízdu v zahraničí (kde se přeci jen jezdí poněkud rychleji, než u nás) na maximální možnou délku.
Co se týká té klasické hospody, o které byla řeč výše, také si myslím, že tam vysloveně chybí, protože v době záplavy unifikovaných průmyslových hotovek ve vaničce do mikrovlnky, by byla klasická kuchyně s čepovaným pivem velký magnet a dobrá reklama.

Tom

Zrovna jsem u Kielskeho pruplavu. Vozum CD to bude na moste v Rendsburgu slušet!

JiP

Nemuzu si pomoci, ale toto je dokonala ukazka toho, jak je zeleznice zkonstnatela a pokud se toho nezbavi, tak nema proti silnici sanci. Koupim auto a jezdim od Portugalska po Ural, tady testujeme kazdy vagon v kazdem state, jak kdybychom zeleznici a koleje objevili vcera.

Petr Šimral

Máte bohužel úplnou pravdu 🙁

J.K.

Kdyby se něco chtělo sjednotit, tak si naštěstí vymyslí dráhy národní specifika, aby zase vše bylo drahé, složité a certifikované pro 10 zemí zvlášť. Respekt že v tomhle byrokratickém šílenství někdo komerčně přežívá, dráha je jinak nejúspěšnějším likvidátorem sebe sama.

Jiří Kocurek

To spíš Dráha začne požadovat přepřahání tahačů na hranicích a RIC/neRIC návěsy, aby se ve vnitrostátní dopravě učetřilo na úchytech pro celní plomby.

Jan

Kdy vlastně přibudou další? Při současné vozové krizi je každá souprava dobrá.

vladki

A má to smysl testovat bez řídícího vozu?

Y.K.

Vzhledem k tomu, že to tam začne jezdit bez řidičáku, má smysl to otestovat bez něj.

Leinad

Co se při testu zjistí?
Bez řidičáku je to snad vagon jako každej jinej, nemá vliv na zabezpečovačku.

J.K.

Má, kvůli urychlení nasazení minimálně o rok určitě…

Martin Hanzal

Nechci být hnidopich, ale minimálně mezi Znojmem a Šatovem se 15kV v Česku používá. Uznávám, že na testování je to málo, ale přísně vzato mluvka tu větu neformuloval zcela pravdivě.

medved

a dá se tam také jet 200km/h? 🙂 a je tam perosnál DB který na tyto soupravy bude mít seznání? 🙂

tarten

Máte pravdu, ale kdyby to mluvčí zatížil takovými nevýznamnými detaily, bylo by to pro veřejnost nečitelné.

Karl vB.

Prosím, mohl by mně, neznalému laikovi, někdo vysvětlit co se skrývá pod formulkou: „správná činnost CZE“?
Pokoušel jsem se najít odpověď pomocí vyhledávače, ale moc jsem neuspěl. Děkuji

Neodrážet Nespouštět

Centrální zdroj energie. Měnič který mění elektřinu z vlakového topení na všechno ostatní co vagon potřebuje. V tom topení můžou být různé napětí, proudy a kmitočty, podle napájecího systému a lokomotivy.

Karl vB.

Děkuji vám za promptní odpověď.

Karl vB.

Dva mínusy u příspěvku, jehož obsahem není žádný můj (třeba i kontroverzní) názor, ale pouhé poděkování panu „Neodrážet Nespouštět“ za vysvětlení zkratky…
To jsem těm dvěma „dárcům“ musel v minulosti asi dost podstatným způsobem narušit jejich vlastní ego.
🙂 🙂 🙂

SYN

Hm, zřejmě mají dojem že člověk který nezná zkratku CZE nemá právo žít, natož psát na dopravním fóru…
Akorát nevím jestli napsat usmívací smajlík nebo smutný…

Lukáš F.

Napájení 15 kV se dá vyzkoušet i na okruhu VÚZ ve Velimi, na to není potřeba jezdit do Německa, ne?

Jiří Kocurek

Napadlo mě, že chtějí vyzkoušet kombinaci s německou lokomotivou.

Lukáš F.

Jako že to bude v Německu tahat něco jiného než Vectron?

Apollo 17

Německá lokomotiva to tahá i v ČR (Vectron od Siemensu).

Jiří Kocurek

To ano, ale nejsou totožné, navíc v rámci náhrady se může objevit i jiná. A nevím jak je to s napájením topného kabelu, to je taky každá ves jiný pes.

Petr Šimral

S napájením topného kabelu je to v elektrické trakci všude stejné. Na trafu je odbočka, která poskytuje 1000 V 16,7 Hz a toto napětí jde kabelem na topné spojky.
Trochu jiné je to v trakci nezávislé, kde se používá systém 1000 V 22 Hz kompatibilní s 1000 V 16,7 Hz.

Jiří Kocurek

V Německu, jenže v ČR je to zase jinak, polák, maďar, rakušan…

Y.K.

Tam už to dávno jezdilo v rámci zkoušek. Přesto není od věci to zkusit i v reálném životě na „živé“ napájecí soustavě (s rekuperací a hromadou jiných vlaků v okolí).

janvagala

Přesně. Nevím proč by na tom mělo být něco špatného to vyzkoušet. Od toho zkušební provoz je. A hlavně udělat to s předstihem, což se děje.

Jan

Napájení 15kV se tam určitě zkoušet dá, ale použití okruhu bude asi o dost dražší než normální jízda do Německa. Navíc jsou tam dlouhé čekací doby. Plus třeba informační systém, který používá GPS na zjišťování polohy vlaku tam neozkoušíte.

Kdo já

To máte pravdu, vyzkoušet se dá cokoli, reálný provoz je jiný.
Např. , MSK push-pully když přišli do provozu, nevím s čím to ve Velimi zkoušeli, tak mezi Vratimovem a Ostrava Kunčice, bylo vypněte trakční odběr. Vypnul jsem ho, a už jsem stál, spadli magnety.
Na to na testech nepřišli? Zjištěna závada, po vypnutí najednou klesla baterie pod kritickou hranici, tak to zastavilo. Přidávál se tam nějaký drát.

Addams

TZZ a PZZ DB a ÖBB asi ve Velimi neni (ra’d bych se mylil).

Addams

Na pruser s Messerchitty na DB uz zrejme nekdo zapomnel …

XXXD

No chápu, že se asi nějaké testy udělat musí, ale může mít jiná napájecí soustava opravdu nějaký význam? Daná souprava je přece netrakční, takže elektřina tam jde stejně vždy od lokomotivy, tudíž je to asi spíš jen otázka lokomotivy, napájení soupravy z lokomotivy bude snad vždy stejné (nezávisle na napájecí soustavě, pod kterou lokomotiva je).

Nose Peak

Ve světle dnešního nultého ročníku Mezinárodního dne BSOD bych řekl, že je lepší vyzkoušet a vědět, než nevyzkoušet a předpokládat….

John

🙂👍
To ale nebyl první mezinárodní BSOD den.

tarten

Ovšemže, když byl nultý. 😀 😀

Air Traveller

vykaslali by se na to, a za provozu tam neco kleklo – diskutujici experti by tu dstili siru, co je to za amatery, ze to neotestovali

chteji to otestovat – dsti siru, proc to delaji, ze je to prece zbytecne

co vam na tom vadi? nejak vas to omezuje?

Jirka

Ano, mam rezervaci na IC511 a misto noveho komfortjetu pojedu kdovi cim 🙁
Otestovat jo, ale zase na ukor zakazniku… Achjo.
Kdy jel naposled mezi prahou a ostravou vlak ceskych drah, ktery nemel mimoradne razemi?

janvagala

Ta souprava je stále v testu. I na IC511. Takže garantovaný to fakt není.

Air Traveller

kazdy den, nekolikrat denne, pendolino.

Frantisek X

To je ovšem nadvlak pro nadlidi (podle některých). 🙂

Jirka

To by to pendolino muselo taky jezdit… Treba zitra v 13:32 a pak az 19:32! Mimochodem 511 (15:32) byvalo taky pendolino a uz neni. To same 513 (17:32)… Takze mam cekat 6 hodin, abych dostal nejakou garantovanou sluzbu? Nojo, co bych vlastne v cr chtel, ze? Vzdyt 6 hodin je super luxus… :-/

Karl vB.

Na rozdíl od vaší linky PH-OVA jezdí všude jinde vlaky s dodrženým řazením vozů?
Na Ostravanu jsou CJ vozy také pouze v rámci provádění počátečních testů.
Váš povzdech je ale naprosto legitimní z ohledu na spotřebitelský návyk pravidelných cestujících.
Proto jsou tak oblíbená Pendolína, tam je vše pevně dané, moc se improvizovat nedá – buď tato jednotka jede a vše je standard, nebo ne a pak je to leckdy loterie, jako všude jinde.

Apollo 17

“ napájení soupravy z lokomotivy bude snad vždy stejné (nezávisle na napájecí soustavě, pod kterou lokomotiva je).“

To právě stejné není. Je na každé napájecí soustavě jiné. Na stejnosměru je v topném kabelu 3 000V stejnosměrných, na naší střídavé soustavě je to 1 500 V, 50 Hz , na německé soustavě je to 1 000 V ,16,7 Hz. To musí centrální zdroje vlaku umět přepínat, aby fungovalo topení,klimatizace,nabíjení atd..

XXXD

V tom případě děkuji za vysvětlení.

Atom

To je fakt crazy, že to je jiný. Železnice je fajn, ale škoda jaký to je znamenaly skanzen.

Petr Šimral

Železnice má základní problém v tom, že proti silnici je technicky podstatně složitější a vyvíjela se na principu národních unitárních dopravců, kteří nepotřebovali koukat do zahraničí, protože se prakticky všechny vlaky (výjimky TEE nebo Vindobony s Hungárií pomiňme) přepřahaly na hranicích.

A tak máme „jenom“ 4 trakční systémy, nespočet zabezpečovačů v lokomotivách a v každé zemi jinou návěstní soustavu a jiné předpisy.
A nedá se s tím prakticky nic rozumně udělat.

Addams

Na TEN-T koridory v Bruselu sice vymysleli nejake ETCS, ale v kazde zemi si ho „malicko“ prizpusobili pro svou potrebu a tak je jeho vyznam temer nulovy.

Tonda Sehnal

Jojo, a proto se nyní v rámci sjednocení Evropy zavádí „jednotný“ zabezpečovač ETCS, který se na každé loko chová jinak a v každé zemi má naprosto odlišná pravidla… 😀😀👎🤦🏻

tarten

Jinak by se asi v jednotlivých zemích neprosadil, protože místní zabezpečovač a provoz byl v některých směrech „lepší“.

Třeba to s postupem času a verzí jednotnější bude.

Tonda Sehnal

Bylo to úplně nejjednodušší, začínalo se s čistým štítem a mohlo se to celé nastavit opravdu jednotně. To co popisujeme bude jen bastlení bastlu, na které nebudeme mít ani čas ani peníze…

tarten

Nezačínáte s tabula rasa, když máte koleje a návěstidla postavené nějak, signální soustavu a zvyklosti zažité nějak, s určitými výhodami tu a nevýhodami tam, a při změně nechcete o výhody přijít.

SYN

A to (bohužel) byly i takové doby, že se z hlediska vojenského považovalo za výhodu když u nás (nebo jinde) nemohly „cizí“ vlaky vůbec jet… kdyby náhodou něpřítel podle postupoval (místo toho aby jak má ustupoval) a obsazoval naše území, aby měl maximálně ztížené používání infrastruktury…
Platilo už za císaře pána, není kupodivu výmysl komunistů…

Ares

S tím nadělají

Martin Jedlička

Přeji mnoho zdaru