COMAC získal velkou zakázku na C919, čínský výrobce dodá 300 letadel
COMAC získal velkou zakázku na C919, čínský výrobce dodá 300 letadel
Na seznamu oznámených objednávek z aerosalonu v Ču-chaj je také 30 regionálních letounů ARJ21.
No uvidíme, jak mu bude vše fungovat. Pokud informace z Číny budou pravdivé, a budou logicky jen o úspěších, pak se asi chytne. Otázka bude, jestli i dál bude Boeing s Airbusem pouštět svoje know how. Myslim že ne.
To samé motory, nač podporovat reverzní inženýrství.
To už žádná otázka není, tohle řešit už je pozdě. Boeing i Airbus mají v Číně svoje továrny, takže své know how už dávno předali… Není proto náhoda, že se jedná o typ v přímé konkurenci s 737 a 320.
Není mi jasné, kde je nějaké know how Beingu nebo Airbusu. Když křídlo a trup už určitě spočítat dokáží a všechny ostatní technologie si prostě koupili na trhu.
Tak spočítat lze asi cokoliv, ale zrovna křídla jsou jednou z klíčových částí každého letadla a výrobci si právě jejich konstrukci maximálně chrání, protože dosažení takového profilu, aby kombinoval maximální efektivitu poměru vztlaku, odporu, hmotnosti a funkčnosti je klíčové pro spotřebu paliva a celkové výkony daného letadla. Airbus vyrábí křídla pro 320 v Číně již od roku 2010, takže to dost koreluje s vývojem C919. A pokud jde o ostatní technologie, ano, vše se dá koupit, ale možná důležitější je to správně poskládat dohromady, a to je také součástí know how.
Nejde ani tak o to poskládat, jako tomu dát vlastnosti které cerifikátoři (a vlastně i cestující) očekávají. 🙂 Nabušit fly by wire správnými hodnotami a všemi variantami problémů, aby všechny záložní systémy fakt zálohovaly a by tam nebyla záludnost, že něco reaguje na nikdy neočekávaný stav jak nemá, aby někde nebyl mechanický uzel nesprávně dimenzovaný atd atd.
Ano, ale to se vlastně shodujeme… Já jen říkám, že právě to sestavení a nastavení vyžaduje stejné know-how jako fyzické díly a jejich kvalita. A obojí jsme jim svým přístupem předali na stříbrném tácu… bohužel, vidina $$$ díky velikosti trhu a (dříve) i levné pracovní síle nám poněkud zatemnila vnímání potenciální hrozby, že si vytváříme konkurenci, která nás bude čím dále tím více ohrožovat. A když k tomu připočítáme podcenění asijské trpělivosti, tak se nemůžeme divit, že budeme čím dál tím více na tuto naši naivitu doplácet. Jenže my si pořád nalháváme, že jsou pozadu a že můžeme být v… Číst vice »
Západní výrobci motorů a avioniky páchají hromadnou sebevraždu…Za deset let neprodají v Čině jediné letadlo. Číňani si vyvinou vlastní motory, avioniku už mají na slušně úrovni teď. Dopadne to podobně jako v automobilovém průmyslu.
No myslim ze to s tym kopirovanim a reverznym inzinierstvom nebude az tak horuce. V Cine su tisice zapadnych lietadiel aj bez tejto spoluprace, keby je pre nich take jednoduchce ich skopirovat uz to davno spravia. Vyvoj tohto maleho lietadla im trval 15 rokov a aj tak su tam dolezite komponenty stale zo zapadu!
Jj, přesně to si u Siemensu říkali taky, když tam prodávali svoje Velaro. Dneska jsou už všechny nově pořizované rychlovlaky z domácí produkce.
Jenže to Velaro tam prodali i s právem modifikace a vlastního vývoje a výroby.
Jenže číňáné už „lítají“ s tímto typem CR400AF-G… a CRH380A a odvozené typy(čili Velaro)
jsou již za zenitem a..u nich, „předchozí generace“.
A Evropa..?
Tak samo. Oni tehdy koupili se stejnou licencí i Bombardier a Astolm a pak už optimalizovali a upravovali pro vlastní potřeby a sekali výrobní fabriky. Na jedný co byla nově postavená aby sekala jedno železniční kolo za minutu jsem se cca 2012 byl párkrát podívat .. v hale bylo místo na zdbojnásobení kapacity. Začínalo to řezačkou masivní ocelový kulatiny —
Já bych to nepodceňoval viz vojenství. Vzhledem k tomu, že mají vlastní stealth letadla Chengdu J-20, hotovou obdobu americké B-2 (Xian H-20) , tak bych byl teda hodně opatrný. Všechno to jsou teda kopírky, ale mají na to kapacity a know-how už začnou mít svoje. Čína bude teprve oříšek budoucnu.
A už makaji i na vlastních motorech, stejně jako Rusové. Cca do osmi let by měl lítat i jejich společnej ekvivalent B777 či A350. Prostě nemůžou dlouhodobě riskovat, že si západ zas vymyslí nějaký sankce.
Já nevím. V čem přesně by pomohlo jim to neprodat? Tak by si rozebrali nějaký provozní Airbus, Boeing o motorech nemluvě z obřích flotil aerolinek, na to nepotřebují stavět svůj typ ze západních komponent. Jinými slovy bez totálního embarga jim v tom nezabráníte, naučí se to jednou tak jako tak.
No to toho o letadlech moc nevíte a o motorech vůbec. 20 tisíc hodin do GO, propůjčení pod drak za mírný poplatek – absolutně pro Čínu nedosažitelné! Ty vlaky jim prostě už ujely…navždy.
Mírný poplatek, tak určitě, možná po té, co zaplatíte 15 milionů dolarů za jeden (LEAP), který s letounem koupíte. 😀
Navždy a nikdy, to jsou taková ta slova co v předvídání budoucnosti typicky selžou.
Neprodat jim to by znamenalo, že by to letadlo stavěli jen velmi těžko, jestli vůbec.
To že si ho teď postavili, znamená značnou akceleraci celého odvětví v zemi, budou postupně nahrazovat jeden západní díl za druhým.
Ani tak nejde o to, že by si to jinak nemohli zkopírovat, jako o to, že teď budou mít výrobci těch komponent odbyt.
Je to nesrovnatelně jednodušší cesta, než kdyby museli postavit celé letadlo najednou.