Co s lanovkou na Ještěd? Město si objednalo další studii, zpracuje ji SIAL
Studie má ukázat, jaká verze lanovky bude efektivnější.
Rok a tři čtvrtě od tragické nehody lanovky na Ještěd si nechá Statutární město Liberec zpracovat studii, která má ukázat, zda se mu vyplatí lanovou dráhu odkoupit od Českých drah. Kdy dojde k návratu provozu, zatím není jasné.
Prověřovací a koncepční studii zpracuje společnost SIAL Liberec. O zadání zakázky informovalo město v tiskové zprávě. Studie má za cíl posoudit a ověřit technickoekonomickou reálnost variant návrhu a poskytnout městu podklad pro další rozhodování. Studie doporučí další postup s ohledem na vyhodnocení nejvhodnějšího technického řešení, na nejvhodnější vedení trasy dráhy lanovky a na investiční a provozní náklady.
Budoucnost lanovky se řeší od tragické nehody v říjnu 2021. Ve hře jsou přitom dvě základní varianty: ve stávající trase nebo s prodloužením ke konečné tramvaje v Horním Hanychově.
„Rada schválila zadání studie zhruba za 900 tisíc Kč s DPH. Pokud vše dobře půjde, budeme mít začátkem příštího roku jasno v tom, jaké varianty budou možné a za kolik peněz,“ řekl primátor města Jaroslav Zámečník.
Podle něj z podobné studie, kterou si nechaly zpracovat před rokem České dráhy, vyšlo, že oběžná varianta lanovky by v krátké verzi stála asi 180 milionů, a v dlouhé asi o 30 milionů více, tedy cca 210 milionů. „Kyvadlová by při obnovení původní dráhy stála asi 200 milionů, ale v prodloužené variantě až k zastávce tramvaje by se cena dostala přes 300 milionů. Od studie proveditelnosti očekáváme ale i odhad budoucích provozních nákladů. I to je pro nás velmi důležité, protože zkrátka musíme vědět, kolik bude muset budoucí provozovatel za fungování lanovky platit,“ dodal Zámečník.
Liberec převzetí lanovky řeší rok. Součástí je i zpracování znaleckých posudků. Proti zavedení oběžného systému vznikla již ve městě petice.