Co s lanovkou na Ještěd? Aktivista žádá její památkovou ochranu
Lanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Nechci tuctové vajíčko pro osm lidí, vysvětluje autor návrhu.
Nechci tuctové vajíčko pro osm lidí, vysvětluje autor návrhu.
Aktivista, toť nadavka 21. století.
No, mě bude celkem jedno, co tam bude, pokud to bude v současném standardu zabezpečení. Mě jsem měl tu čest, vézt se onou červenou kabinou nahoru přesně 15 dní před jejím pádem, tak dodnes nedokážu pochopit, jak je možné, že nouzová brzda byla pouze ručně ovládaná. To si v podstatě mohli ušetřit dávat ji tam vůbec. Jediný rozdíl při absenci ruční brzdy by byl v tom, že při přetržení tažného lana by s velkou pravděpodobností havarovaly obě kabiny. Ale to že při přetržení tažného lana katastroficky havaruje minimálně jedna kabina a to konkrétně ta, poblíž které se lano utrhne, to… Číst vice »
Z těch všech článků zatím vyplývá, že se brzda musela za jízdy držet, to možná bylo rozhodující na smrti obsluhy lanovky…
Tady nastala bohužel ta blbá situace, že to lano prdlo ve chvíli, kdy byla kabina těsně nad sloupem. Najetí na sloup ji evidentně katapultoval ven z nosného lana a proto spadla. Protilehlá kabina začala taky couvat dolů a průvodčí ji dokázal ubrzdit i tou ruční brzdou. Protože měl čas.
Tak že v Libereckém kraji další skanzen po Martinicích? Nestálo by za to vyhlásit naráz celou libereckou železniční dopravu národní památkou? Aspoň by se nemuselo elektrifikovat. Nejlépe v tomto kraji zachovat vše v původním stavu.
V tom případě by se zpátky měla elektrifikovat trať do Kořenova z Jelení Hory. Hezky na 15 kV. A nasadit repliky Krakonošů. Ale něco mi říká, že takový nápad by ani v ČR neprošel.
Půjčíme jim do Liberce Klub za starou Prahu.
Železniční skanzen na Liberecku to je, takže by s tím MK nemělo ani moc práce. A tenhle kraj se kašle dlouhodobě. Poslední rozvoj železnice tu nastal koncem 19. a počátkem 20. století.
Já bych prohlásil autobusy Karosa a za národní památku, a zemezil tak jejich nahrazování něčím jiným. 😀
P.S.: Je to ironie a Omlouvám se za autokrektor
*autokorektor
Však někteří volají po tom, aby se nerušily tramvaje T3, že prý jsou na zastávkových označnících. Tak to by se mohly znovu nasadit autobusy ŠM11. Ty jsou tam totiž taky. Aspoň v Praze.
Ježkovy oči, co by pak muselo jezdit na Jížní Moravě? 🙂
https://imhd.sk/transport/galeria-media/210863/Jednotn%C3%BD-ozna%C4%8Dn%C3%ADk-IDS-JMK?ghl=570&ref=transport%2Fgaleria%3Fghl%3D570
Vše bude pohodlnější než to, co tam bývalo. Ať už od jedné nebo druhé firmy. Navíc pokud bude stanice dělat nějaký architekt, tak to dokáže dost přidat na kvalitě.
No nazdar, zase aktivista. Co vše už u nes mohlo stát, kdyby jich nebylo.
Naštěstí tu jsou a brání stavbě mnoha nesmyslů.
Těch nesmyslů, kterým zabránili „aktivisté“, by se dalo spočítat na prstech jedné ruky. Zato potřebných staveb, které dokázali zdržet i o několik let a neskutečně prodražit, těch by se našlo nesrovnatelně víc. A pozor, nepovažuju za aktivisty lidi, co brání stavbě větrníků za svým plotem, silnice pod svým oknem a podobně, kteří k tomu mají nějaký reálný důvod. Za „aktivisty“ považuju pitomce, co z principu brání každé stavbě, která se jich přitom vůbec netýká, protože s oblastí stavby nemají žádné vazby.
Aktivista docílí toho, že na Ještěd bude jezdit bateriový kloubus co deset minut. 🤣 🤣 🤣
Děsím se okamžiku, kdy někdo bude požadovat prohlásit za památku mstivého dědka na Hradě.
Jinak samozřejmě výhled z jakéhokoliv busu oproti lanovce a zážitek není totožný. Jak moc by vzhledu Ještědu ublížily vajíčka pro 8 neumím posoudit. Návaznost tramvaj – lanovka (v jakékoliv podobě) by ale od věci nebyla, podmínkou je pro mně hlavně systém bezpečnostní brzdy. Samočinný. Existuje celá desetiletí. Ne ten časovaný průser, který tam byl doteď.
existuje a stejně se vesele vyřazuje z provozu, krom toho vajíčka nemají bezpečnostní systém žádný, tam se s přetržením lana nepočítá
Taky se to ani reálně nestává. Pokud to nepřesekne letadlo, tak nosná oběžná lana se netrhají, mají na rozdíl od tažných lan zjevně dostatečně vysoký koeficient bezpečnosti.
Tak si taky dejte pozor na to, aby náhodou někoho mstivého nenapadlo navrhnout MK za památku tu jedovou chýši ve Zlíně, které se tam říká „Nádraží“.
Ne, bude na naftu. Elektrický by musel mít baterie do poloviny délky.
Oválný tvar lépe odola větru, než krabicoidní. Asi to není jen móda a styl.
Poslat aktivistu do míst, kde záda ztrácí slušný název, a postavit něco moderního a bezpečnýho až k tramvajový smyčce.
Prohlášením trosky za památku se jen zakonzervuje současný nevyhovující stav a nic se nepostaví.
Lanovka na Sněžku taky odstěhovala dolní stanici o 200 m níže do civilizace a stará bouda dnes nikomu nechybí…
Tak v původním stavu už to spadlo, co ještě chtít ….
A ten by se měl právě jako historicky vzniklej chránit. Jestli teda už tu kabinu ze svahu neodklidili, v tom případě tam Kotas s Černym postaví repliku.
Hlavně aby nevyhlásili památkovou ochranu nad tím systémem nouzové brzdy v kabině.
Co všichni mají s rokem 1933? Ta lanovka byla kompletně vyměněna novou v polovině sedmdesát let, jediné co zbylo z té původní jsou budovy. Ta stávající technologie je už přežitá a je potřeba přejít na něco nového, co bude odpovídat dnešní době, hlavně z hlediska bezpečnosti.
A právě o to jde, budovy jsou původní a nové kabiny ve vzhledu těch ze 70. let a celá technologie se dají vybavit na 21. století. Prodloužení ?, to není v rozporu s památkou. Radek.
no, novej most pod Vyšehradem se taky dá postavit ve vzhledu toho původního, ne? kupodivu některým to stejně nestačí.
a pak se postaví taková kravina jako na Orlíku, kdy se původní most nechá a na něj se přilepí úplně něco jiného..jsem si naivině myslel, že tam postaví druhý vizuálně podobný most a jaké bylo moje rozčarování, když je nový úplně jiný, takže vzhled toho původního co tam bude akorát strašit je stejně v háji..
Dal by se postavit ve vzhledu původního, ale to ten nový paskvil fakt není ani vzdáleně 🙂
A proč by se měl stavět jako replika? Máme jiný materiály a konstrukční možnosti.
Jenže prodloužení trasy (a že by nebylo úplně od věci) znamená v dosavadní podobě prodloužení jízdní doby a tudíž pokles hodinové kapacity. Nevím, jak v posledních letech, ale když jsem jí před lety občas jezdil, tak ve špičkách ta lanovka víceméně nestíhala. Pokud budeme chtít tu hodinovou kapacitu zachovat nebo dokonce zvýšit, nutně to povede k těm „vajíčkům“.
Co na tech budovach chcete zachranovat. Vzdyt to je v podstate garaz postavena nejlevneji, jak to v roce 33 slo.
Pokud na to sežene peníze, tak klidně.
Ach jo … prostě efektivně do toho hodil vidle.
třeba dělá jen obětního beránka a nikomu se do toho reálně nechce..což je vidět už docela průkazně..čd to nechtějí, Liberec na opravu nemá a nikdy mít nebude..takhle to ale mají na koho elegantně hodit..
Proč myslíte, že Město Liberec nemá peníze na tuto lanovku? Nejsem místní, tak neznám poměry. Dík.
Jsem alergický jak na slovo aktivista, tak na pojem památková ochrana. Jakmile se začnou montovat do dopravních staveb, znamená to jejich konec, v lepším případě prodražení a zdržení…
Jasně, lepší by bylo všechno zbourat a učit se o tom z obrázků. Česká památková ochrana je totálně bezzubá, a argumentuje se s ní jen a pouze v případě, že něco investor neumí zařídit, nebo se snaží protlačit nesmysl vlastní arogancí, a nemá to na koho svést. Doporučuju se podívat, jak vypadá památková ochrana v takovém švýcarsku, nebo německu, kde si lidi vlastní historie váží.
Mícháte dohromady dvě věci – bezzubost ochrany (se kterou souhlasím a je daná způsobem řízení a odměňování resortu kultury), druhou věcí je ale lehkost toho, že se něco „stane památkou“, což sebou nese obrovské věcné břemeno, jehož kompenzace taky není valná.
Mě to přijde spíš jak kdy. Na jednu stranu památková ochrana u nás nedokáže zabránit některým velkým průšvihům, na druhou stranu zuby nehty (a bohužel úspěšně) brání nedůležité detaily, které silně omezují využití podle dnešních potřeb nebo paradoxně celek znehodnocují.
Hmmm, a s jakou lehkostí ta vaše bezzubá památková ochrana zpamátnila staré nádraží v Ústí nad Orlicí a k čemu to nakonec vedlo?
Jak lehce ta vaše bezzubá památková ochrana zpamátnila starý železniční most přes Orlík, který nikdo nebude potřebovat (a nechce do něj vrážet prachy) a bude tam jen strašit vedle toho nového?
Až budete chtět vidět hrázděné domy s plastovýma oknama, navštivte třeba Ruhrgebiet v NRW.
Aktivisty rád nemám, ale tohle má něco do sebe. Může tam být hezká lanovka, která doplní liberecký symbol, nebo jen generická tuctovka.
Já bych byl asi pro první možnost s prodloužením k tramvaji.
A nebo tam nemusí byt nic, což je reálnější.
A jste si jist, že památkáři dovolí to prodloužení?
Taky se právě bojím že jsou ty jeho požadavky v přímém rozporu.
Jasan, takže budete památkově chránit lanovku ze 70. let, na které ještě postavíte novou údolní stanici.
Fakticky tak bude památkou budova horní stanice, architektonický klenot vylepšený při přestavbě v 70. letech.
Tak stávající dolní stanice může zůstat třeba jako památný kiosek… Nová lanovka může drnčet nad ní… Novostavba dolní stanice na jiném místě přece není v rozporu s případnou ochranou té původní budovy. A zbylou kabinu si tam může památkový aktivista třeba pověsit na hřebík :o)
Možná by ta původní kabina nemusela jezdit po lanech, ale po kolejích, které by byly uloženy na snesené konstrukci vyšehradského železničního mostu. Zachránily by se tím hned dvě památky najednou…
Ne je to kravina, buď bude prodloužená nová lanovka oběžného systému (s mezistanicí v místě dnešní spodní stanice) nebo bude současná pulsační ve stávající stopě.
Pozor na termity, pulzační lanovka znamená že skupiny kabinek trvale uchycených na laně obíhají pořád dokola a ve stanicích to celé zpomalí nebo zastaví. Tohle bylo v módě jen krátce před 30 lety (u nás jen lanovka Koliba) a na Ještědu se to nejspíš neobjeví. A proč by měla mít nová lanovka mezistanici?
v zimě mě napadá leda pro lyžaře od tramvaje, ale to ten kousek za ty peníze kolik stála původní lanovka nikdo nedá a radši se těch pár metrů projde