Co s lanovkou na Ještěd? Aktivista žádá její památkovou ochranu
Nechci tuctové vajíčko pro osm lidí, vysvětluje autor návrhu.
Kabinová lanovka na Ještěd, která je po tragické nehodě v říjnu 2021 už přes rok mimo provoz, by mohla zůstat nakonec v podobě z roku 1933, kdy začala jezdit. Ministerstvo kultury řeší podnět k prohlášení kulturní památkou. Podal ho Milan Starec, který je v regionu znám například bojem proti rozšiřování uhelného dolu za hranicemi v polském Turówě. Památková ochrana by zamezila plánu na její zbourání a postavení nové.
O novém řízení informoval Deník N. Památková ochrana je podle Starce jediný způsob, jak lanovku zachránit, nebo minimálně oddálit její demolici. Starcovi jde o to, aby lanovka zůstala na stejném místě. Podle Ivany Awwadové z tiskového oddělení ministerstva kultury bude podnět v nejbližších dnech zaslán k posouzení libereckému pracovišti Národního památkového ústavu. „Další postup ministerstva se bude odvíjet od obsahu sdělení NPÚ,“ říká Awwadová.
„Ať modernizace klidně proběhne, ale ať tato unikátní lanovka není nahrazena tuctovým vajíčkem pro osm lidí, které je v každém areálu v rakouských nebo slovenských horách. Nechci, aby se potichu rozhodlo o jejím zbourání. Podle mě většina obyvatel ani neví o tom, že se počítá s tím, že se lanovka zbourá, a to je podle mě špatně,“ vysvětlil Deníku N Starec. Lanovku přirovnává k podobnému symbolu krajského města, jako byl kdysi obchodní dům Ještěd. Ten nahradilo obchodní centrum Forum.
Liberec chce koupit lanovku od Českých drah
Vyšetřování loňské nehody není zatím stále uzavřené. Lanovka je ve vlastnictví Českých drah (ČD), které ale nechtějí do její obnovy investovat, a i proto nyní jednají s Libercem o jejím převedení na město. Primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) ČTK v říjnu sdělil, že společně s ČD připravují podklady pro vypracování znaleckých posudků, aby bylo možné stanovit kupní cenu. „Máme v plánu společně oslovit jeden znalecký ústav, aby vznikl jeden znalecký posudek a k němu potom ještě revizní. To znamená, abychom měli společné podklady a nemuseli pak třeba řešit, že každý bude mít svůj vlastní (posudek) a ten se bude významně lišit,“ řekl primátor. Předpokládá, že výsledek budou mít nejpozději do půl roku.
Primátor také připomněl, že zastupitelé města letos v červnu schválili podnět ke změně územního plánu, aby bylo možné lanovku prodloužit ke konečné tramvaje. „To bude trvat zhruba tři čtvrtě roku než se změní územní plán,“ odhadl Zámečník.
Náklady na obnovu lanovky se předběžně odhadují na 250 až 300 milionů korun, které ale ani Liberec nechce platit sám. Zkusí proto sehnat soukromého investora, který by lanovku provozoval. Kdy bude lanovka opět v provozu, zatím nedokáže nikdo říci. Nejdřív to ale bude až za několik let. „Budeme dělat vše pro to, aby se lidé svezli novou lanovkou v tomto volebním období,“ řekl Zámečník. Toto volební období potrvá do podzimu 2026.