Infrastruktura Železnice Zprávy

Co mají společného Mochov a Jemnice? Oživenou lokálku a motorák v retro kabátě

Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava
Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava

Přelom března a dubna letos přináší oživení dvou málem zaniklých lokálek. Už dnes na trať mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí vyjíždí motorák společnosti Railway Capital, který si po letech objednal kraj Vysočina. „Spojení bude zajišťovat vůz řady 810 v retro nátěru,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf RC Jan Šatava.

Jízdní řád tratě Moravské Budějovice - Jemnice.
Jízdní řád tratě Moravské Budějovice – Jemnice.

Vlaky zde budou jezdit od Velikonoc do začátku listopadu vždy o víkendech a svátcích. Tři páry vlaků denně doplní o letních prázdninách čtvrtý pár výletních vlaků na objednávku obce Jemnice a Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. Ten rovněž zajistí firma Railway Capital. S lokálkou má bohaté zkušenosti, neboť zde v minulých letech o letních prázdninách v sobotu a neděli jezdila právě na objednávku Jemnice a spolku. To trať, která byla koncem roku 2010 určena ke zrušení, zřejmě zachránilo.

Zatímco v Jemnici jde především o turisty, ve středních Čechách sází kraj na každodenní dojíždění do Prahy. Proto po Velikonocích probudí ze spánku po více než 11 letech od projetí posledního pravidelného vlaku čtyřkilometrovou lokálku Mochov – Čelákovice. Od 3. dubna zde bude zavedena nová regionální linka S24, kterou bude na objednávku kraje zajišťovat společnost KŽC Doprava.

Jízdní řád tratě Čelákovice - Mochov.
Jízdní řád tratě Čelákovice – Mochov.

Vlaky budou jezdit ve všedních dnech v každém směru šestkrát. I KŽC Doprava tu počítá s „osmsetdesítkou“ v obnoveném původním kabátě. „Nově dojedete z Mochova až do centra Prahy na Masarykovo nádraží za 38 minut,“ popsal krajský radní pro dopravu František Petrtýl. „Není o čem diskutovat. Je to rychlejší než cesta autem do centra Prahy a také rychlejší než cesta autobusem a metrem přes Černý Most. Vlaky tady na čas jednoznačně vítězí,“ dodal.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Spojem Mochov-ČL a zpět jsem jel dnes ráno a včera odpoledne. Lidi spoje využívat budou. Mluvil jsem s několika lidma, kterým nědělá problém jít na zastávku cca 1km z nové zástavby. A doporučí vlak i sousedům.
    Po omezení D11 jsou ranní zácpy pro autobusovou linku 398 ještě vetším problémem než dříve. Jízdní doba busu dle JŘ je ve špičce nedostižné sci-fi. Celková jízdní doba vlaku S24+S2 dnes ráno na Masarykovo nádraží byla 40min. Busem shodou dobu jedete ve špičce na Černý most k metru.

  • „„Nově dojedete z Mochova až do centra Prahy na Masarykovo nádraží za 38 minut,“ popsal krajský radní pro dopravu František Petrtýl. „Není o čem diskutovat. Je to rychlejší než cesta autem do centra Prahy a také rychlejší než cesta autobusem a metrem přes Černý Most. Vlaky tady na čas jednoznačně vítězí,“ dodal.“
    Krajský radní tam asi v životě nebyl: v Mochově je to z centra obce na nádraží skoro kilometr pěšky a jinou zastávku, která by železnici trochu přiblížila aspoň část obce, zatím nikdo nepostavil (a asi ani nikdy nepostaví). Obávám se, že příliš velký úspěch tato aktivita mít asi stejně nebude – maximálně pro dopravce, kterému to zaplatí kraj …

    • No nevím, neznám místní situaci, ale třeba v jihomoravském kraji na vlak do Brna lidi chodí i kolem toho kilometru než aby jeli autem a to je to vlakem a po dálnici +- stejně, upozorňuji že většina opravdu nedělá pár metrů od nádru. Pokud budete mít dostatečnou hustotu, a časově to bude lepší a pohodlnější než jiné způsoby a kombinace dopravy, tak to vlak opravdu vyhraje. Záleží jak to je navržené.

    • Jako příznivec železnice bych tomu přál úspěch, ovšem proti konkurenčnímu autobusu, který jede z centra obce k metru 25min, počítám, že vlak kvůli nutnému přestupu navíc, využijí max. tak 0-3 lidi a to není ani ekonomické ani ekologické. Bylo by fajn, pokud by se trať využila pro nákladní dopravu do areálu bývalých mrazíren. Dokážu si tam představit terminál RoLa pro přepravu kamionů po železnici.

    • Já tam pamatuji pravidelný provoz ještě „za bolševika“ – frekvence už tehdy byla mizivá (v řádu málo jednotek cestujících), a to tehdy bylo vybavení obyvatelstva automobily mnohem menší než teď a ani ROPID (resp. PID) a jeho dost dobrá autobusová doprava neexistovaly. Samozřejmě i já bych byl potěšen, kdybych se mýlil, ale velkou naději na výrazný úspěch to asi nemá – možná v případě zřízení další zastávky (na znamení), která by nakonec mohla být naopak tou „hlavní“ v obci, ale ani tak v úspěch (bohužel) příliš nevěřím.
      Nákladní doprava tam i „za bolševika“ byla spíše výjimkou, a co by ji tam vůbec mohlo přilákat teď, to netuším, a navíc tam nedávno nějaký objekt vyhořel (s ohromnou škodou) – nebýt rozvodny, kvůli níž se asi aspoň část té trati stále považuje za potenciálně potřebnou, už by asi byla celá dávno zrušena i legislativně.

    • A to mi přišlo, že když jsem si našel bydlení 600 m od nádraží, že už to skoro lepší být nemohlo. To jsou ti lidé vážně tak líní, že nechtějí jít ani pět minut pěšky? Neznám pravda přesně poměry v Čelákovicích, ale sám bydlím ve městě s velmi dobrým spojením na všechny strany i s celkem slušnou sítí MHD a stejně by se mi jít na autobus vyplatilo jen málokdy.

    • „ovšem proti konkurenčnímu autobusu, který jede z centra obce k metru 25min“

      Jenže tak je to jenom v jízdním řádu a na nočních spojích. Spoje ve špičkách tenhle čas nestíhají nikdy ani za normálního provozu, a není výjimečné, že ta cesta trvá třeba 50 minut.

  • Obávám se, že toto nebude mít dlouhého trvání. Snad jedině kdyby pro motivaci k využívání zařadili spojení Praha-Mochov tarifně do pražského pásma.

  • Neví někdo, jak to bude aktuálně řešené na čelakovickem nádraží? Jestli to bude jezdit k tomu brandýskému motoraku, nebo k peronu….?

    • No, je to celkem jednoduché, vzhledem k výluce 0. a 2. koleje se dá jezdit z Mochova (jakož i z Brandýsa) pouze na 4. kolej) a to v době nepřítomnosti brandýského motoru (viz jízdní řád).

Newsletter

Partneři


Výběr editora