Co je trápí a proč přibývá jízd na červenou. Stát se znovu ptá strojvedoucích

Lokomotiva 781.592 Sergej společnosti KDS, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva 781.592 Sergej společnosti KDS, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V současnosti je v České republice zhruba devět tisíc držitelů licence strojvedoucího.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Jsou věci které si málokdo uvědomuje, hlavně sám k sobě, 13 hodin na mašince je hodně. Zvládáme to sice zdá se v pohodě, ale ona ta pozornost po určité době klesá. Už jsem zažil i to že jsem se zamyslel nad tím jestli ta barva co jsem viděl tam opravdu byla nebo jestli jsem ji jen nechtěl vidět. Odpočinek mezi směnami je vždy dodržen. Na to se dohlíží, ale ve směně když nemám možnost čerpat odpočinek tak ho musím čerpat po směně. Nebylo by špatné tak po šesti hodinách moct z mašinky dolů a aspoň hodinu si odpočinout. Chápu že… Číst vice »

Mengo

Taky už jsem to zažil. Člověk se snaží stále více se koncentrovat s přibývajíci únavou.

Y.K.

Jenom technická, chápu že pro nadpis se zjednodušuje, ale nedovolená jízda proti Stůj nemusí být jen na červenou. 🙂 I modrá ji může zakazovat (posunujícímu dílu).

Placebo a PR

Jednoznačně by taková záležitost neměla být anonymní. Jsou to profesionálové a jako takový odpovídají reálně, po pravdě a podle odžitých zkušeností. Nemají se za co stydět. To spíš dopravci, provozovatel dráhy a zákonodárci, samozřejmě včetně Drážního úřadu. Anonymizace dává druhé straně, organizující průzkum, také velkou míru nezávaznosti celého dotazníkového šetření, být to svázané s číslem licence, už to taková sranda nebude. Je PR akce na zviditelnění, bez reálné možnosti cokoliv změnit. Bát se v tak důležitém aspektu vyslovit svoje pocity a názor, protože by někdo dopravci donesl že jsem tohle či ono řekl já, nebo ty … Vážně jsme pokročili… Číst vice »

Kolejový doktor

MD: neřešíme, pouze sledujeme, dotazníky možna přečteme, hlavně musíte jezdit.

Tomáš Záruba

1) Směna nesmí začít mezi cca 23 a 05 hod.
2) V období 22-06 hod se “běh času zrychluje” např. na dvojnásobek = z limitu délky pracovní doby rychleji ubývá (ale zároveň se i “rychleji započítává”).
Naproti tomu přes den by se maximum mohlo i prodloužit. Kdo vůbec vymyslel stejný limit pro noc i den…? Vždyť je to od počátku blbost.
3) Jakékoli přesuny na/z/mezi výkony se v plném rozsahu započítávají do pracovní doby (byť ne nutně hodnoceny plnou mzdou).

No, a myslím že by se to rychle projevilo pozitivně.

Leinad

1) Proč?
2) Dejme tomu souhlas. Nejsem si jistý dvounásobkem. A rozlišovat když někdo má všechny směny noční versus nepravidelně.
3) Samozřejmě. To snad neplatí?

Středohor

Jak vysvětlíte že chybují i ti co jezdí jen na MUVkách a nedělají noční? jen denní osmičky. Dělené noční mezi 23 a O5 ano, ale to nebude jediný problém…

Kamil Novotný

Větší kravinu jsem ještě nečetl.
No chudáci piloti, autobusáci, tramvajáci, dodávkáři, kamioňáci a další – ti také nebudou moci nastupovat do práce v tento čas?
Aby taky neprojeli červenou 😁
A co třeba strojvedoucí nastupující v 5:10 a dojíždějící 2 hodiny do práce, ten taky ne 😁
Bože prostě doprava funguje 24 hodin. Je to náročné, kdo na to nemá (není to pro každého), nemusí to dělat.

Karl vB.

– ad 1) Podle mého názoru může mít na pozornost mnohem větší vliv to, že tzv. „odpočinek na nocležně“ má někdy ke skutečnému odpočinku „pro hlavu i tělo“ velmi daleko, než to, v kolik hodin začíná směna. Docela dobře to níže shrnul pan Tomáš: „…nocležna umístěná v nádraží, v depu nebo dokonce mezi kolejemi, kde v noci jezdí jeden vlak za druhým?? Například v dnešních klimatických podmínkách začíná být nezbytností klimatizace, tam kde není, tak při zavřených oknech nikdo nevydrží – spánek v místnosti při 26 stupních nebo více?? Otevře-li okno, tak zase nevydrží kvůli hluku z okolního prostředí –… Číst vice »

Tenda

Ministerstvo dopravy a drazni uřad se vratily a ptaly?
Oni dohromady se snad vratili a ptali s mekkym i, ne?

Tenda

Ptali a spustili

Lukáš F.

Jsou to neživotné instituce/úřady, takže ptaly je správně.

Martin1

Nikoliv. Podmět a přísudek – kdo se ptal? MD a DÚ (ty instituce/ty organizace/ty úřady). Co dělaly? Ptaly se. Ostatně MD ani DÚ nejsou rodu mužského životného. 😉

Mychal

Ony dohromady, když už.

Jiri Vencl

Projeti navestidel je nyni vice evidovano.. Je detekovano iprejeti o par centimetru. Drive se to tolik neresilo. Strojvedouci jsou pod tlakem. Nakladni doprava postupne ustupuje a strojvedouci dostavaji vypovedi… Nehlede na to, ze strojvedouciv nakladni dopravy vzhledem ke kapacite hlavnich tahu jezdi prevazne v noci. Ridit lokomotivu muze strojvedouci az 13 hodin.. asi tak. Autor nema uplne znalosti o problematice…

Daniel Jablonecký

Tři roky od r. 2022 uběhly a… Jak se od té doby změnila tehdy kritizovaná složitost předpisů? Jsem od dráhy už nějaký ten pátek pryč, ale tohle by mě fakt zajímalo.

2101

Nijak

Jan Kužílek

Od podzima budeme mít opět novou D1 radikálně překopanou. Po 3 letech.

Fanda Šmanda

A zhruba o sto stran tlustší.

Jen

Z části za to určitě můžou i čím dál větší problémy na infrastruktuře – např. 3 měsíce neopravená výhybka po MU mezi Ostrava Svinov a Ostrava Uhelné nádraží a jízda jako posun. Další věc je pak nulová reflexe SZ – pokud se na stejném návěstidle stává chyba opakovaně, je to opravdu problém, ikdyž tabulky říkají, že je umístěno “dle norem”.

noerf

Otázka je, pokud jezdí fira například dlohodobě pod ETCS a pak pod jiným zabezpečením, zda si včas uvědomí změnu?

Leinad

K avv by to byla dobrá otázka. Ale k etcs bych čekal, že přeci bez ohledu na zabezpečení vesměs nechci jet po zábrzné křivce (nákladem courám aby se stihlo postavit dál, osobákem nechci aby lidi popadali zvlášť když před stanicí vstávaj a berou kufry) a když už je důvod jet po křivce(zpoždění) tak se stejně nespoléhám že mě zabezpečovač shodí ale zadávám brzdu dřív než on.

Petr

Jiné zabezpecení u nás neexistuje.

Vinkler

Zajímavé že se nikdo neuvedl – projel jsem červenou z „nepozornosti“ NEBO jsem „nedobrzdil“ – viz plastové špalíky apod. …

Tomáš

No tyto dotazníky jsou dle mého názoru jenom k smíchu nebo spíše k pláči. Zeptají se, vytvoří analýzu, zjistí a… Život jde dál, nicméně bez sebemenších změn. Ve všech verzích dotazníku za poslední roky se objevuje například problém nocležen. Nocležny jsou stálé téma, byť za poslední dobu se na mnohých místech rekonstruuje, ale…. Na co je zrekonstruovaná nocležna umístěná v nádraží, v depu nebo dokonce mezi kolejemi, kde v noci jezdí jeden vlak za druhým?? Například v dnešních klimatických podmínkách začíná být nezbytností klimatizace, tam kde není, tak při zavřených oknech nikdo nevydrží – spánek v místnosti při 26 stupních… Číst vice »

Stráťa

Vždyť je ta drážní doprava tak skvělá, ekologická a tichá že majitelům nemovitostí kolem kterých se má stavět trať to nemá vadit. A najednou se u toho nedá spát?

Matěj V.

Je rozdíl mezi tratí a nádražím

Valtteri

Jsem zvědav, co z toho vyleze. Je klidně možné, že za některými případy je třeba nepozornost, únava, či věnování se mobilu. Zároveň je na infrastruktuře spousta pastí v podobě nepřehledných rozkazů, předpisů plných výjimek, absence zabezpečovače na velké části sítě apod. K tomu špatný systém vyrozumění o změnách na infrastruktuře, kdy se člověk dozví víc od kolegů, kteří si málem sami vytáhli Černého Petra, než z oficiálních dokumentů jako TTP atd. Návěstidla zarostlá vegetací jsem hlásil nesčetněkrát, nápravu jsem nikdy nezaznamenal. Z výsledků minulého dotazníku se podle mě k nápravě stavu použilo opravdu minimum. Každopádně by hodně pomohl opravdu funkční… Číst vice »

Z. Lapil

Moje odbornost spočívá v tom, že občas přečtu nějakou zprávu dopravní inspekce. Zaujaly mě záznamy konverzaci. Čekal bych “ vojenskou“ hantyrku typu „posunová lokomotiva jede na 8 kolej“, klidne s potvrzujicim opakováním „rozkazu“. „Posílám ti tam tu mašinu“ znamená, že ten druhý nemusí dobře pochopit, což znamená kolegování si o neštěstí.

Valtteri

Máte pravdu. Současně chybí i opakování pokynu druhou stranou, kdy místo toho zazní něco jako „Rozumim, díky“ apod. Přitom by se při opakování pokynu zjistilo, že druhá strana pochopila pokyn špatně a předešlo by se problému.

petr

Takže zkrácené hovorová nekázeň

Lukáš F.

Je to nekázeň, když na to není předpis? V letectví je jasně daná frazeologie, opakování pokynu… zatímco železnice jede v režimu „nazdar Fando“.

Martin Pražák

Jenže se závaznými slovními zněními je problém v tom že jsou příliš dlouhá a strojená. Tudíž se poměrně dost lidí snaží komunikaci maximálně zkrátit neboť potřebují dělat svoji práci (jezdit či posunovat) a ne se „vykecávat“.
Zde může pomoci zestručnění těchto závazných slovních znění tak, aby komunikace byla jasná, stručná a srozumitelná.
Návěstidla schovaná za „železným lesem“ sloupů jsou též kapitola sama o sobě, technický stav některých strojů taktéž.

Výpravčí

Podepisuju. Závazná znění ve své aktuální podobě plní zejména alibistickou funkci. Bohužel do toho zasahuje i vyšší legislativa, český telekomunikační úřad atd…

Martin Pražák

Na téma současných závazných slovních znění jsem před časem napůl v žertu řekl že kdyby tímto způsobem měla komunikovat armáda v boji tak jsou všichni po smrti.

Kamil Novotný

V tom je krásně vidět rozdíl mezi leteckou a železniční dopravou.

Tbcko@centrum.cz

Téma mobil je ochrana písnička. Jednak mobil a tablet je součástí výkonu práce a druhak dle jednoho případu nelze hodnotit vše.

Valtteri

To přece nepopírám. Samozřejmě se bavíme o psaní SMS proti Stůj, ne o koukání do jízdního řádu v tabletu. Jinak nejsem schopen hodnotit a komentovat příčiny, pouze jsem popsal svoje zkušenosti, a to, co vnímám jako problém já. Nic víc, nic míň.

Tbcko@centrum.cz

Jaký je rozdíl psát SMS v mobilu a dělat d-test na RST. Odpovím si sam. Obojí zabere cca stejný čas.

KarelB

To jste na omylu. Takový D-test fíra provede naprosto rutinně a v podstatě nespustí oči z tratě, kdežto u SMS se do toho mobilu musí čumět…..a hlavně to odvádí pozornost, protože se u psaní přemýšlí nad psaným textem……a navíc D-test provedete během pár vteřin za pomoci zmáčknutí pár tlačítek, to by jste na mobilu sotva vyťukal jedno slovo do SMS.

Tbcko@centrum.cz

V roce 2025 umí mobil vložit celá slova. SMS lze napsat v jednotkách sekund

Air Traveller

to sice umi, ale stejne ho musite kontrolovat, zda nevklada jine slovo.

krom toho, gro problemu psani sms je, ze kdyz pisete, musite se soustredit na to, co a o cem pisete. coz ubira pozornost.

KarelB

🙉

Petr

Na polovině železničních správ v Evropě se D test noprovadí, není nutností.

Ivan

Rozdíl je MIMO JINÉ v tom, že to druhé je nezbytné. Takže jste si odpověděl špatně.

Karl vB.

Od předchozího vyptávání MD+DÚ uplynuly 3 roky, což je dost dlouhá doba na to, aby se závěry formulované z odpovědí strojvedoucích daly přetavit do návrhů opatření, která měla nepříznivý trend zvrátit. Opak je pravdou, nepříznivý trend ještě zesílil, jako kdyby se žádné vyptávání nekonalo, anebo konalo, ale následná fáze zavádění opatření se minula účinkem. Bylo by seriózní, pokud by organizátoři uvedli, jaké výstupy z předchozí ankety definovali a jak si jednotlivé subjekty železničního provozu splnily svůj „domácí úkol“, s jakým úspěchem se jim je podařilo uvést do života. Bez takového konkrétního veřejného vyúčtování předchozí aktivity z roku 2022 může to… Číst vice »

Tbcko@centrum.cz

Jak je dotazník zabezpečen, aby ho nevyplnil někdo bez licence?

Tomáš

Nijak není zabezpečen, může ho vyplnit kdokoliv.

Tbcko@centrum.cz

Pak si tam můžou cokoliv napsat i šotouši. Takže průser.

Středohor

I kdyby byl něco jiného napíše strojvedoucí osobní/ nákladní dopravy, něco jiného řidič kolejového bagru nebo MUVkař. A něco jiného vedoucí nebo školitel který už 10 let aktivně nejezdí.

Bob

Extrémní přesčasy, nepravidelná pracovní doba kdy jednou jdete do práce ve dvě ráno a jindy končíte ve čtyři ráno takže si organizmus nemá žádnou šanci zvyknout na nějaký režim a tím pádem dochází k extrémnímu fyzickému přetěžování navíc většina strojvedoucích je v režimu střídače kdy nevíte jakou směnu budete mít za pět dní takže problém si plánovat život, samozřejmě obrovská zodpovědnost, vysoké duševní zatížení zaměřené na pozornost, často špatný technický stav zastaralých mašin, kdy musíte být v ideálu expert třeba na 25 různých strojů, které vznikaly za posledních sedmdesát let, takže na druhé straně nutnost vysoké odbornosti a na tohle… Číst vice »

Středohor

Pravda. Ale ty extremní přesčasy a nástupy/ konce ve 2, ve 4. nevysvětlují proč chybují i ti co jezdí léta ne stejné MUVce a dělají denní od 6 do 2.

Michal

Jak moc relevantní to je, když se to dostalo na soc. sítích do šotouškých skupin a nemohlo se to distribuovat mezi dopravce nějakou sofistikovanější cestou?!

M152

Tak ono to šlo přímo z DÚ k dopravcům. Nám přišel do vyhlášek jak pokyn od dopravce, tak originál od DÚ.

Jen kdoví proč si to na socky musel dát přímo DÚ.

Míla

Jsem čekal, že se odkaz objeví i tady.. 😏

vagonář

Mě by třeba zajímala délka praxe a věk strojvedoucích, kteří projeli návěst Stůj. Vyčnívá nějaká věková skupina anebo jde o náhodu? Hraje roli únava, neschopnost koncentrace? Anebo je špatně rozmístění návěstidel?

Pepa z Depa

Ono to nebude tak složité. Stačilo by odevzdat mobily.

noerf

Předpokládám, že tyto data se dlouhodobě nestíhají, ač by mohli určit rizikové skupiny podle věku, praxe, chování.

Středohor

chybují jak nováčci co jezdí sotva rok. Tak vyježdění co jezdí 5-10 let. Tak emeritní co nastupovali ještě k ČSD. S těmi návěstidli je to někdy maso. Tam kde dříve byly dvě odjezdové- skupinové tak je po rekonstrukci nepřehledný les.