Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T
Vizualizace tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Zdroj: Škoda Group
Výrobce vysvětluje, jak se zmírní opotřebování kolejí a proč by sebou tramvaj neměla při rozjezdech trhat.
Tramvaj vypadá dobře, teoreticky. Snad dopadne dobře i praxe, až bude na světě. Ale opět info panel zakrýváný dveřmi?
Neslo by odstranit ty sikme plochy u dveri, nebo alespon je zkratit, bylo by vice rovne plochy na stani? Je to rozdil cca 3cm u dveri,… V cele siti se upravuji nastupni ostruvky a ty 3cm by slo zvednout na nich…
Celkově na mě působí dobře, jen bych byl rád, kdyby došlo k navýšení počtu tlačítek pro otevírání dveří. Ve 14T a 15T je rozmístění jen u dveří a některých sedaček naprosto nedostačující. Na zastávce na znamení vystupuji často a není komfortní chodit ke dveřím, abych mohl zmáčknout tlačítko a potom celou trasu k zastávce stát nebo si opět sedat. A když se rozhodnu jít zmáčknout tlačítko až před zastávkou, hrozí pozdní reakce řidiče, který tak může zastávku přejet. Přeci jen už není tramvajových zastávek na znamení v Praze tak málo a např. na trase do Modřan a Libuš je zastávek… Číst vice »
Pár věcí mě zaráží: 1) automatický antikolizní systém – „věc, která bude už brzy patřit mezi klíčové požadavky dopravních podniků“ Není to náhodou tak, že ta věc, kterou dopravní podniky budou chtít chvíli po dodávce těchto tramvají je AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ BEZ ŘIDIČE – umělá inteligence bude schopná nejen rozpoznat, že na kolejích stojí auto, ale že se ke koleji blíží chodec, cyklista, auto … a hlavně bude schopná sama tu tramvaj řídit. 2) Životní cyklus vozidla: 30 let To jako že za 83 melounů vydrží jen 30 let? Ty musejí vydržet 60let jako T3, protože není technický důvod je nahradit.… Číst vice »
Antikolizní systém můžete mít v tramvaji hned dnes. S robotickým řízením to ještě bude pár let trvat. Tramvaje jsou v tom asi v největší nevýhodě ze všech pozemních dopravních prostředků. Mají velkou kapacitu, náklady na jednoho řidiče se rozpustí do velkého počtu cestujících, tj. náhradou řidiče robotem ušetříte mnohem méně, než u osobního auta, kde je řidič často i jediným pasažérem. Větší kapacitu už mají jenom vlaky a metro. Vlaky a zejména metro zase mají oddělenou dopravní cestu, takže je to jako řízení auta na dálnici, rozhodovacích situací je velmi málo. Tramvaje naproti tomu jezdí v hustém městském provozu, který… Číst vice »
To ani u auta nebude jeste dlouho mozne provest v mestskem prostredi… navic tam funguje prave ta MHD…
T3 nevydržely 60 let. To že typ vydržel, neznamená, že vydržely jednotlivé vozy. Jen se vyráběly až do revoluce a dnes jezdí rekonstruované vozy, tedy životnost jim byla investicí prodloužena.
Jinak těch 30 let není, že se to pak rozpadne, ale ekonomický cyklus, na který se to spočítá.
Za ty penízky to musí obsahovat vyhřívaný bazén s vířivkou a pozlacený bidet…
Tak pokud dokážete takové stroje produkovat levněji a mít na tom nějaký zisk, tak směle, budete bohatý člověk.
Ale víte, jak říká jeden renomovaný americký ekonom, v konečné ceně je i pohřeb psa ředitele společnosti, a já říkám ještě mnohem více, takže se to dá prodat mnohem levněji a ještě zbude dost velký zisk. To jste naivní. DPH a magistrát zřejmě neumějí na Škodovku pořádně zatlačit, jako většina měst v ČR, které nedovedou vyždímat dodavatele jako citrón, raději s nimi mají “ hezké vztahy“ :):):)
Asi jste nepostřehl, že ta tramvaj byla vybrána ve veřejném výběrovém řízení, kam se mohl přihlásit každý. Takže i kdokoli, kdo umí tramvaj se stejnými parametry vyrobit levněji. Proč se asi nikdo takový nenašel? Že by proto, že to nikdo levněji neumí?
Levní Turci teď do Itálie prodávají ekvivalent staré 14T za 77 milionů Kč. Tohle je za 83 milionů daleko vyspělejší, modernější a vyráběné v EU s nejdražší elektřinou na světě.
Ano, ale DPP nemusí a ani NESMÍ zajímat, že je to vyrobeno nejdražší elektřinou v Evropě.
Ujišťuji Vás, že ta cena je vzhledem k reálné situaci na trhu a podmínkám tenru více než v pořádku. Pokud by měla jít opravdu níž, musel by DPP myslet trochu praktičtější (proč to tak nebylo je jistě dobrá otázka). Jde především o extrémně krátkou dodací lhůtu (buď už něco máte, nebo to musíte udělat velmi rychle což stojí peníze a zvyšuje riziko), platbu až za dodané a schválené vozy s nesmírně vysokými sankcemi (dodavatel musí financovat výrobu a to stojí opravdu nemalé peníze navíc) a cenu na tramvaj stejnou pro první i poslední kusy – vyjma inflace (kdyby se daly… Číst vice »
Dodatek 1 – pokud by to někoho opravdu zajímalo, všechno se to dá dohledat tady: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0002394/zakazka/567480
Umístění do Hloubětína je hotová věc? Ptám se proto, že se tím pádem nejspíš 52T nedostanou na linky, kde jsou maximálně kapacitní vozy potřeba (určitě 9, 10, 22).
Proč by se tam nedostaly? V Praze může kterákoli vozovna obsluhovat kteroukoli linku, i když je to daleko.
Může (např. výjezdy KT kamkoli do dálav), ale taky nemusí – viz 14T na 10, kde prostě doopravdy nejsou ideální, versus 15T na 17, které by tam vůbec nemusely být. Ani KT na 16 nejsou vůbec dobré (pomalá výměna cestujících v Ječné). Ale jezdí to tak, protože 10 prostě končí zrovna v Kobylisích a 16 u ÚD.
14T na 10 je úplně v pohodě.
Ad pohodlnost na dlouhé cesty… …argumentovat, že se s tím jezdí „pár minut“ nemůže soudný člověk. Jezdil jsem 5 let Podbaba-Hloubětín. Představte si sedadla z libovolné tramvaje ve svém autě. Nic moc, že? Přitom je to stejné jako dojíždět Humpolec-Praha nebo Jihlava-Brno…
Světlo má být příjemně teplejší, osvit nepřímý, interiér odhlučněný, klimatizovaný, skla mírně zatmavená… MHD nemusí působit jako veřejné záchody nebo zubařská ordinace. Nerozumím proč si na to neustále hrajeme…
Konečně perfektně, stručně popsáno. Přesně takhle MHD má vypadat!!!
Trefa do černého, konečně někdo mluví o realitě.
Na jak dlouho ta trasa časově vycházela? Mně to totiž moc srovnatelné s trasou Jihlava-Brno nepřijde.
Neví někdo, jakou budou mít tramvaje brodivost? V parametrech to uvedené není. Vzhledem ke stavu pražských mostů to začne být klíčový údaj. Vypustí se jezy a obnoví brody. Železniční brod by byl světový unikát, ne?
Oficiálně má 14T 5cm vodou, 3cm sněhem.
Neoficiálně, když se to překročí, tak to nic nevyzkratuje a jede v pohodě, jenom to tam výrobce napsal alibisticky hodnoty aby řidič viděl kde má koleje.
Automatické brzdění. Tak to tramvajavi nebudou najíždět schválně na lidi protože jsou přece v právu?
Buďte bez obav, budeme najíždět i nadále, přinejhorším ostatními vozy bez antikolizního systému.
Ako bude uložený trakčák? Jeden zdroj tvrdí, že priečne, tu sa píše, že pozdĺžne, tak komu mám veriť?
Podélně. Stejně jako to mají 40T, 39T, 45T a 18T.
Díky. Takže takto?
https://www.apb-plzen.com/media/image/t-04-18-0157_003.jpg
Ano.
Potom som moc zvedavý na šikmé časti podlahy, aké sklony budú mať, dĺžku tých „rámp“, najmä nad podvozkami. 29T/30T majú maličký schod k „štvorkám“ nad vnútornými podvozkami. Šlo by to spraviť aj bez neho, za cenu ostrejších/dlhších rámp v uličke, ale aj priečnych šikmín (od uličky smerom hore k oknám medz sitzle nad podvozkom).
Žádné šikmé rampy nebudou.
Budú, je ich vidno aj na vizualizáciach. Otázka znie, aké budú.
Ten antikolizni systém je super. Občas mi přijde, že to tramvajaci skoro až schválně napali do auta, aby jim “ukázali”.
A doufám, ze ten antikolizni systém bude fungovat i s lidmi
Určite to žiaden vodič tramvaje schválne nenapáli do auta. Brzdná dráha desiatky ton ťažkej tramvaje je trošku iná ako osobného auta.
Tramvaj jede po kolejích, nemůže se autu vyhnout. A brzdí prostě hůř než osobní auto, to je fyzika, s tím řidič tramvaje nic neudělá.
Věřím žes to zažil, řidičů je málo a psychotesty se dá projít.
Ale při nehodě si jaksi tramvaják musí obhájit tachograf, včetně zrychlování těsně před nárazem.
Lepší i naklepnout auto (neříkám, že se tak děje) než si nechat dolámat cestující.
Vlastně si pořád na ten vzhled nemůžu udělat názor. 15T působila díky ostřejším tvarům hodně sebevědomě a tvořilo to charakter té tramvaje. 52T je vzhledem taková fajn tramvaj, která nepotřebuje vyčnívat a nechce nikoho urazit. Ale pěkný.
52T je naprostá nuda, hodně promarněná příležitost (a teď nemyslim ten nesmyslný nátěr).
Čeština tak smrdí, že se vnitřku musí říkát salon? (nebo interiér)
Navíc, trofnu si napsat, že většina lidí nebude tušit, co si básník po pojmem salon představuje.
To vám už vadí i slovo salon?
Vy jistě smrkáte do čistonosopleny, při čemž upřeně hledíte na Nočenu a po večeři důkladně vylízáte svůj jezlín…
Váš dotaz mně přiměl ke spekulaci, jestli náhodou nejste zakládajícím členem Fanklubu Jakuba Hrona Metánovského, (1840-1921).
https://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/hron.html
A jak byste, podle měřítek vašeho krasocitu přeložit ten cizokrajný výraz „tramvaj“?
Elektřička? 😁
Jste nejblíž, za první republiky se tramvajím taky říkalo Elektrika.
Moje babička (ročník ’19), nikdy jinak tramvaji než „elektrika“ neřekla (při nedbalé výslovnosti „eletrika“).
Zkoušel sem to vyslovit nahlas, trošičku tězší. 😀 furt mám zažitou slovenskou podobu.
Jednoduše – spojením slov uliční a vlak – ulivlak.
To se tak opravdu jmenuje. Podobně se oddíly ve vlaku jmenujou kupé a ne hezky česky chlívečky.
Z jaké normy čerpáte? Pojem „salon“ v této souvislosti je tramvajácký slang. Čerpám z osobní zkušenosti.
Pěkná práce! Mě jen překvapila hmotnost. V článku se píše 48 tun, což je o 6 tun více než 15T (42 t podle Wikipedie). Při stejném počtu náprav si pak nejsem jistý tím, že bude tramvaj šetrnější ke kolejovému svršku…
Nové pevnostné normy. Aj nové bratislavské 29T3/30T3 sú ťažšie ako ich iba pár rokov mladé predchodkyne.
Taky to byl docela oříšek vyhovět požadavku na dodržení původního vnějšího designu a zároveň dodržet nové normy na crash.
Je ve srovnání s konkurencí opravdu hodně těžká. Například nedávno nová a velmi dobře srovnatelná tram pro Frankfurt (31,5 m, 4 podvozky) má 42,9 t. Hmotnost Stadlera pro Prahu nebyla bohužel zveřejněna.. To je 5 (!!) tun navíc pořád zrychlovat a brzdit…
Proto je fajn, jestli to opravdu dokáže lépe rekuperovat.
Tramvaj krasna, ale to usporadani sedacek bude opruz. Mista na nohy u ctyrky proti sobe bude fakt minimum. Novodoby honeckr😃
Pokud bude vzdálenost stejná jako v brněnských 45T, tak si tam naproti sobě v pohodě sednou dva s výškou >1,8m.
Oproti Honeckerovým pomstám to bude mať asi o 13 cm viac medzi sedačkami oproti sebe. To sa už dá, najmä v tramvaji, ktorou cestujete pár minút.
Nebo taky přes hodinu z Modřan do Zdib.
Já pro všechny ty brečící už musím napsat návod na použití.
Kromě toho, že je to technicky často kvůli podvozkům nutnost, se to dá i rozumně užívat bez breku.
Málo cestujících – všichni krásně sedí po směru jízdy a je spousta místa na zavazadla.
Více cestujících – komu vadí dotyk lidí nebo protisměr raději zůstává na trase do půl hodiny stát.
Hodně cestujících – rodiče nechávají děti po směru jízdy a sami si sednou naproti nim do protisměru.
Tlačenice – tlačí se všichni jak stojící tak i dlouhonozí sedící.
Měřím 190cm/boty 46 a konkrétně tohle místo mi přijde úplně stejné jako ve Flexity kde nemám problém. Vůbec celý ten interiér, řešení kloubu a prostoru kolem dveří mi přijde hodně té Flexity podobné. Mě se to líbí a těším se 🙂
Tak ne že by se ve 45T dva proti sobě nevešli, ale jak se nedá uhnout nohama pod sedačku, tak to přece jen s okopáváním trochu je, hlavně při příchodu/odchodu.
V úrovni sedáku je to naprosto v pohodě. Bohužel směrem k podlaze se prostor sužuje, protože kryt není k podlaze kolmo, ale sbíhají se k sobě. Dát si větší batoh na zem, pokud někdo sedí naproti vám, je pro oba nepohodlné.
Tuší někdo, proč si DP neobjedna také pár obousměrný tram, když ho to často limituje.
Asi proto, že se primárně nahrazují tramvaje T3.
Jenže KT8 se modernizovaly +- ve stejné době jako T3, tedy i životnost zhruba stejná. T3 je v Praze slabě přes 300, část se zwanizuje, takže 200 52T by nahradilo i většinu kachen (když počítáme i navýšení stavu na nové tratě).
Ale zatím se počítá s 40, to je třeba vést v patrnosti. Navíc, do háje nejdřív půjdou 14T, protože je nikdo moc nechce a jsou slepou uličkou, zatímco KT mají pořád alespoň nějakou výhodu. A v Praze se opravdu myslí, že všude budou smyčky. Libuš a Pankrác jsou dočasné, stejně jako byla Holyně. Až se salámovou metodou tyhle tratě dostaví, tak Praha nebude obousměrných tramvají potřebovat tolik.
Ale budou potřeba obousměrné tramvaje na výluky, kdy je linka ukončená úvratí při rekonstrukci ulice. T3 PX má kapacitu sólo T3, ikdyž jedou 2 vozidla, Prdelema Xobě spojená.
Pokud budeme brát PX opravdu jen jako nouzovou variantu pro mimořádnosti a výluky na nějaký krátký pendl, tak ještě existuje varianta udělat wanu s dveřmi vlevo
Kromě toho se ale nakoupily a modernizovaly KT8 z Miskolce.
Protože DPP dlouhodobě nepočítá s úvraťovými konečnými.
Určitě ho to nelimituje „často“ – limitovalo to loni, když byly v jedné chvíli úvratě na třech linkách plus letní výluka v Plzeňské.
Dneska jsou úvraťové konečné dvě, za pár let jedna z nich zmizí (Libuš). I pokud by byla úvrať na Jarově, pořád jsou to dvě linky. K tomu postupně přibývají nově rekonstruované kachny, se kterými se to ještě řadu let dá v pohodě vyjezdit.
Při budování tramvajových tratí je taky tak trochu otázka politické garnitury, jak se budou otevírat.
Jestli po částech (jako Holyně/Slivenec) aby se mohly vícekrát stříhat pásky,tak se obousměrky budou hodit.
Může mi, prosím, někdo z „mínusujících“ napsat za co dostal Tom ty mínusy? Jen se zeptal. Komu to a proč vadí?
Mínus jsem mu sám nedal. Na stranu druhou, je odpověď dle mého zcela očividná a jasná. Jednak by byly obousměrné varianty podstatně dražší a za druhé podstatně méně kapacitní. To jsou dva primární důvody, proč se oboustranné tramvaje příliš často nekupují. Zvláště, když se jejich využití snaží dopravní podniky vyloženě omezit budováním smyček.
Na obousměrné tramvaje má bohužel strategi repasí všemožně posbíraných popelnic z 80. let… 🙁
Vie niekto priblížiť čo konkrétne je ten „částečne otočný podvozek“?
Predpokladám, že je to niečo iné ako podvozky 14T?
Je to niečo nové alebo sa to už použilo v iných typoch, napr. v bratislavských 29T/30T, prípadne u iných výrobcov?
Technicky to bude už dost jiný podvozek, ale ty parametry částečného natáčení to má jako právě u těch 14T.
Nicméně klíčový rozdíl je, že koleje nejvíc poškozovaly podvozky na krajích a ty budou u 52T otočné normálně.
Síce neviem akú „otočnosť“ podvozkov má 14T, v príde 29T/30T to je 3° do každej strany, spolu 6°.
Ako je potom riesene zarovnanie clenkov? Je tam nejaka forma elektronickej vazby medzi vnutornymi podvozkami? Ci len nejaka forma pruzin drziacich priamy smer?
Sú tam „pružiny“.
Vďaka za info, netušil som, že tie podvozky na 14T aj 29T/30T majú nejaké mierne natáčanie. Myslel som, že sú fakt úplne napevno, už aj kvôli tomu, že sa vždy hovorilo o pevných podvozkoch. Pod pojmom čiastočne otočný som si teda predstavoval nejakú novotu.
Jak tohle funguje, když se to musí táhnout? Pevnou vazbu mezi koly jednoho dvojkolí nyní zajišťuje počítač, který v obloucích vyrovnává otáčky obou kol, tak aby nedocházelo k vrzání a opotřebení, ale pokud se tramvaj potáhne, tak tohle nemusí fungovat, a pak jí na kolejích drží jenom žlábky, pokud jsou.
Jeden podvozek má 4 kola, všechny jsou uchycené v rámu, takže se točí nezávisle na sobě. Pokud přijde pravotočivý oblouk tak se nákolek L. předního kola zapře o L. kolejnici a „jede po ní“. Takže je jedno zda se ovládá kolo díky motoru a nebo je necháno „volně“, protože elektronika neřeší zda tramvaj pojede doleva/doprava, ale jen vpřed a vzad.
Na youtube je plno videí co vám to vysvětlí vizuálně.
PS: četl jsem bakalářskou práci kde by PC řešil zatáčení do oblouků, ale je to zbytečně složitý systém, který nemá nějak vysoké bonusy v provozu.
Pevnou vazbu mezi koly zajišťuje náprava, melete nesmysly. Nové tramvaje budou mít klasická dvojkolí, nikoliv nezávisle otočná kola.
Náprava, kdyby tam byla, tak by vedla nad podlahou. Tam kde má slušné vozidlo snímače otáček a protismykové regulátory, má TOHLE trakční motory, tak tam náprava asi není. Nebo se ke mně dostaly zkreslené informace? Rozdíl mezi otáčkami vnitřního a vnějšího kola v oblouku zajišťuje počítač. Údajně to bylo vymyšlené, aby to nekvílelo v obloucích.
Počkejte, podívám se do dokumentace. Herdek…máte pravdu. Nápravy nám kolidují s podlahou. Hned napíšu podvozkářům, že je mají vymazat. Ještě že jste si toho všimnul.
Ta antikolizní technologie vypadá dost primitivně. Zdá, že sleduje pouze když už něco stojí na kolejích, nikoliv potenciální nebezpečné situace (tedy defenzivní řízení). Většina nehod s autem je myslím, když řidič začne odbočovat doleva pod tramvaj a to kousek před ní, ne že se zastaví na 10 sekund na kolejích, aby byl čas pěkně zastavit jako ve videu. Třeba Teslí automatické nouzové brzdění tyhle situace uměl vyhodnotit už několik verzí zpátky, na YT je mnoho videí, kde je to v praxi vidět, např. https://www.youtube.com/watch?v=2uqA9bqICEk. Druhá věc je, jak přesně to detekuje překážku v průjezdném profilu jako třeba špatně zaparkované auto… Číst vice »
Tak hlavní rozdíl proti Tesle především bude, že se ten systém nebude automaticky vypínat 2 sekundy před nehodou, aby mohli právníci Tesly pokaždé tvrdit, že v okamžiku nehody nebyl autopilot zapnut.
To jsou silene teorie … “jestli to nebudou ridici aut zneuzivat”…
Fakt si myslite, ze nejakej aspon trosku normalni ridic bude zneuhivat neco na veci, ktera ma potencial z auta udelat placku?
Přesně, vždycky předpokládat primárně blbost než zlý úmysl.
Určitě každý řidič stráví hodiny studiem antikolizních systémů, aby si potom nechat rozmlátit auto a trčel někohlik hodin při něhodě a po ní namísto toho, aby dojel do práce/domů.
Jo, protože třeba vjíždět na železniční přejezd, když blikají červená světla, ale ještě nejsou dole závory, to nikdy žádného řidiče nenapadlo.
Městský provoz s tramvajemi je přecejen jiný, je to nablízko, kolikrát v jednom pásu, prakticky vždy na rozhled. O nějakém přemýšlení o využití/zneužití antikolizního systému bych opravdu neuvažoval.
Ano, ten antikolizní systém má tu nevýhodu, že neumí číst myšlenky řidičů ostatních účastníků dopravy. To, co je na videu, je úplně jiná situace. Tam jede auto zleva velkou rychlostí a je jasné, že jen tak neuhne. Situace s odbočením doleva pod tramvaj ale znamená, že auto zpomaluje, ukazuje doleva – a v jednom okamžiku buď dál zpomaluje, nebo zahne doleva a po metru je v profilu tramvaje. S tím se prostě nedá z pohledu tramvaje nic dělat, protože to celou dobu vypadá standardně jako dání přednosti tramvaji, a od okamžiku, kdy se situace změní, do okamžiku, kdy je auto… Číst vice »
baví mě to, připomíná mi trochu ten předek starý dobrý metra 81-71. ovšem otvírací okna klasicky už chybí, takže když se řidič vykašle na klimatizaci v horkých dnech, což je v praze standard, těšíme se kolapsy a koláče v podpaždí.
Pokud je vozidlo klimatizací vybaveno (15T s žlutým čumákem a není v poruše) tak ji ovládá počítač a sama se zapne po dání vozu do trakce. Takže na 99,9% bude klimatizace zapnuta. Ps: klimatizace má v sobě 5500g plynu R134a pro porovnání Škoda Fabia Combi 3 má 500g.
Klimatizace pro 52T v sobě nemá žádné chladivo R134a, protože používá chladivo R290 (propan).
Omlouvám se, asi jsem špatně podal odpověď. Samozřejmě jsem myslel HVAC v 15T. O HVAC v 52T zatím nic nevím.
V pohodě, však se nic neděje.
ok, děkuji za objasnění
V 15T je klimatizace automatická a pokud zrovna nemá poruchu, funguje v létě naprosto v pohodě. A když na to přijde, 14T je jasnou ukázkou toho, že otevírací okna mohou mít v létě nulový efekt.
Já jsem napočítal 13 otevíracích oken.
V létě je naprosto běžné, že ve starší 15T, která žádnou klimaci nemá, není otevřené jediné okno… rozeznat, zda vůz má nebo nemá klimatizaci, je u některých lidí asi nad jejich rozlišovací schopnost. U vozů s klimatizací se spínací teplota posouvá automaticky s ohledem na venkovní teplotu, takže když je venkovní teplota skoro 40°, tak i vnitřní je nad 30, protože takový skleník se na slunci prostě víc vychladit nedá. K tomu se občas stane, že třeba část klimatizace přestane fungovat. První, co můžete udělat, tak projít do dalšího článku, protože vůz má samostatné jednotky pro každý článek a zvlášť… Číst vice »
Co myslí tím „intuitivnější ovládání tlačítek pro otevření dveří a signalizaci k řidiči“? Už dnes je to dostatečně intuitivní, jenom chybí tlačítka dveří (a tím i signálu pro zastavení v zastávce na znamení) jinde v salónu. Opravdu nevím proč je jenom v české MHD takový problém je namontovat na každou tyč. A cena jako argument opravdu neobstojí.
A co takhle vyloučení náhodných zmáčknutí a nenechavých dětských prstíků?
Zkuste to trochu víc rozvést. Momentálně nevím co se snažíte říct.
Bývá těžké dítě přesvědčit, aby nemackalo tlačítko, které vidí, takže s povděkem vybírám tu sedačku, u níž tlačítko není, a v autobusech, kde jsou všude a zároveň je hodně zastávek na znamení je to náročné.
Takže jen kvůli vašemu nevychovanému dítěti zhoršíme komfort cestování všem ostatním? Abyste se Vy nemusel obtěžovat?
Znamení pro výstup s kočárkem je velmi silně neintuitivní. Pro člověka co je v Praze poprvé a neví jak se věci mají to je těžké, navíc je to v autobusech jinak než v tramvajích.
To jsou ty Finské technologie?
Ty jen Škodovce ukázali správný směr, teď už mají vlastní.
Polstrované sedačky jsou dobré do autobusu, do tramvaje bych raději ty laminátové, které se osvědčily a jsou trvanlivé.
Každopádně, proč zase ty dvojice sedaček naproti sobě? Vždyť byl výzkum, zjistilo se, že to lidi nemají rádi, že se to málokdy zaplní celé, zabírá to víc místa, i když na nohy tam tolik není. Prosím nejraději letadlo všude, kde to jde
Jenže tam kde jsou to nejde. To by podvozky musely být mezi články jako v 15T
Tak tam nemusí být žádné.
15T má miesto sedačiek „oproti sebe“ iba „skrine“ pri prechodových mechoch. Tie zbytočne zaberajú miesto a svojou hmotou až po strop tienia a opticky zmenšujú interiér.
Klimatizaci dostane hned, nebo se bude dodělávat až po letech?
Hlavně když zmizí ty šílené krámy Porsche
Jednou se dočkáme a ten otřesný paskvil upadne do zapomnění. 🙂
souhlas, to když jede, čekám na další 😀
S těmi opravenými jezdím moc rád. Když přijedou dva spoje stejným směrem za sebou a můžu si vybrat, naopak rozhodně nepolezu do cukajícího a hlučného KT.
Bohužel nejsme tak bohatí, aby jsme je mohli začít odstavovat dříve než po 30 letech provozu. Na to se už při jejich nákupu utratilo příliš peněz.
Doufám, že polstrovaná sedačka bude s koženkovým potahem.
Ano.
Dnes se místo koženky používá Vegan leather. Pokrok nezastavíte.
Ekokůže je taky pěkný pojem. Proč si kazit dojem nějakýma isokyanátama (to zní vyloženě přírodně příznivě), z kterých se ten polyuretan dělá.
15T se mi líbí vzhledově více, ale to je síla zvyku :). Ty technologie ale zní zajímavě, těším se, až se svezu.
Pokud někdo vyjde ze školy a nemá praxi jako skoro nikde nepřijmou. Pokud někdo vyrobí výrobek který nikdo nikdy neviděl tak by to mělo být podobné. Dopravní podniky by měly mít reference mezi základními parametry a počítat zkušenosti ze zahraničí jak s kvalitou tak používáním jako hlavní parametr. Aby to nedopadlo jako lokomotivy Emil Zátopek od Škodovky
Take me to pripomelo Odyseu s lokomotivou Emil Zatopek. Snad to neskonci podobne tj pokutou pro DPP. Pokud dodaji tramvaje podle planu tak bude DPP zkusebni kralik nez se odladi vsechny bugy v softwaru.
Zní to hezky, jak to bude fungovat jako celek s těmi systémy. Zatím není ani prototyp, ale teprve až skutečný provoz ukáže, zda je to dobrý.
Bugy v softwaru jsou ještě dobrý, horší je problém přímo v konstrukci, to se řeší těžko, viz 15T a jejich individuální motory. Takže ano, trochu se toho nevykoušeného podélného pohonu bojím.
Jo, nějaké inovace tam budou (ono u tramvají se v podstatě vždy i u osvědčených modelů základní konstrukce přizpůsobuje požadavkům konkrétního zákazníka), ale celkově je to prý spíš facelift tramvají, které už Škoda dodává do Bratislavy, takže Praha snad dotřetice jako pokusný králík neposlouží.
Podélný pohon je vyzkoušený – mají ho všechny tramvaj ze skupiny Forcity Smart (Artic, Ostrava, Brno…).
Pokud někdo komentuje něco, o čem nemá ani šajnu, mělo by to být podobné.
A jak byste uvedl nový výrobek na trh, když by ho nikdo neměl koupit, pokud s ním někdo předchozí nemá zkušenosti?
A co z toho zkoušení pro škodu bude mít DP? Za zkoušky na okruhu se platí, tady bude DP platit škodě za zkoušky…
A kde je takový okruh na zkoušky tramvají? Furt jsem se ale nedozvěděl, jak by se měl uvádět nový výrobek na trh, furt nebude předchozí zkušenost jiného zákazníka
Kolik jste toho najezdil na kole, než jste si na něj prvně sednul? Podobný požadavek 🙂
proto se chodí během školy na praxe a stáže, aby člověk měl zkušenosti před nástup do práce.
PS: co to mělo být jako za argument?
A jak to chcete provést? 😀 To by se nevymyslelo nikdy nic.
Konečně první tramvaj která se vyrovná tramvajím v zahraničí jak vzhledem tak rozložením. 14t se tomu blížily ale 15t mají vysloveně strašný interiér s hrozně širokými harmonikami a žádným místem k sezení kam by se dalo zalézt na další cestu daleko od dveří a hlučných podvozků. Všude sedíte blízko dveřím a to je hrozné spíš na krátkou cestu.
do Ostravy holt jezděte vlakem, proboha
V 15T jsou místa vhodná na delší cestu.
Co se týče designu se mi tramvaj líbí snad nejvíce, ze všech Škodovek, co bylo vyrobeno. Je to samozřejmě subjektivní a ještě je rozdíl, jak to bude působit v reálu. Hlavně, že to nemá ty vystouplé přední nárazníky.
Jsem zvědav, zda jen částečně otočné střední podvozky budou skutečně tak vstřícnější opotřebení než 14 a 15T. Uvidímě…
Klimatizace he předpokládám taková samozřejmost že není ani uvedená stejně třeba jako topení???!!! Konečně jsou tam pevná okna bez zbytečných otvíracích okýnek
Topení je řešeno primárně podsedákovými topidly (ala 29T3) a přitopit jde i klimatizacemi. Na střeše jsou pak dvě salónové a jedna kabinová klimatizace s ekologickým chladivem.
A v případě výpadku elektroniky se můžete třeba udusit… 😉
Což o to, výpadek elektroniky, ale záměrné šetření elektřiny a nepouštění klimatizace v podmínkách, kdy sice venku není nijak teplo, ale je slunečno, takže ten skleník uvnitř se rychle přehřívá. V MHD by se prostě teplota měla po celý rok udržovat maximálně na 20 stupních. Vždyť lidé tam jezdí oblečení a těžko se budou uvnitř svlékat jenom kvůli tomu, že se interiér ve slunečném počasí přehřívá. 🙁
V Praze už se těšíme. Kdy bude následovat Brno?
V Brně jsme rádi, že jsme našli finance aspoň na 20 ze 40 možných 45T. Schyluje se spíš k montáži dalších tramvají v ústředních dílnách, než k nákupu hotových.
Draci jsou super, ale Brno bude imho potřebovat i delší kousky. Soupravy dvou draků podle mě nejsou optimální řešení. Jednička by si zasloužila nějaký dedikovaný typ podobně jako osmička… No, to jsem se trochu zasnil…
Však už se přetřásá možnost dlouhé 45T.
Řekl bych, že větší problém je 12ka. Ono to fakt chce něco s délkou 45 a více metrů…
Řekl bych, že nákupy vozidel v Brně budou hodně záležet na tom, jak dopadne diametr. Pokud bude diametr, tak převezme část zátěže linek 1 a 12, takže budou stačit 30 m vozy. Není rozumný nákup 40 m či delších vozů, když v půlce životnosti přijdou o práci.
Druhá věc je nové nádraží, které bude potřebovat citelné navýšení kapacity. Čekal bych, že jakmile se kopne na nádraží, tak bude vypsané výběrové řízení, kde bude možné poptat větší počet vozů (jak na obnovu, tak rozšíření vozového parku) a tedy dosáhnout lepší ceny.
O diametru/metru se teoretizuje od cca konce 70. let. Nedělejte si zbytečné naděje, nic takového se v Brně nikdy budovat nebude.
Brno(DPMB )se svým srandovní rozpočtem bude pokračovat v montáži Draků. Jsem zvědav kdy se dostane ven informace o jejich „kvalitě“, zatím se vše drží pěkně v utajení:-)
Když už jste to načal, proč to nedokončíte? Čeho se bojíte?
Máte pravdu, nerad bych ublížil „neznámému dobrodinci“ , díky kterému mám vhled do fungování DPMB (a někdy jsou to historky opravu tragikomické) Ale abych nekřivdil, s rozpočtem který má dopravní podnik k dispozici nelze dělat zázraky. Jen ty PR žvásty o „nejlepší MHD ve světě“ si mohou nechat od cesty. Pro ilustraci, DPP má rozpočet kolik? Cca 20 miliard. To je přibližný rozpočet Brna, takže nějaké nové tramvaje/šaliny se bez EU dotací nepořídí. A, v poslední době vytažený na světlo, severojižní kolejový diametr zůstane napořád pouze zbožné přání Brna a okolí. Nebo myslíte že stát uvolní desítky miliard na takovou… Číst vice »
Na tyhle silácký kecy o tom, co jeden známý napovídal, protože je hroznej insider, jsem už fakt alergickej…
Víte prd!
Uklidněte se a zhluboka dýchejte. Máte pravdu,vím prd.
Brno kupuje dvoutřetinové šaliny za poloviční cenu.
Ale až doběhne ta zakázka pro Prahu, tak by jich mohli takových 40-60 v příštím desetiletí koupit na nejvíc přeplněné trasy, jestli to tou dobou už bude zaběhlý typ se sníženou cenou. Hlavní faktor v množství bude, kdy se začnou vyřazovat ty nepovedené poršácké potvory.
Na to bylo odpovězeno v podcastu: v 50 letech.