Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T
Výrobce vysvětluje, jak se zmírní opotřebování kolejí a proč by sebou tramvaj neměla při rozjezdech trhat.
Ve středu pražský dopravní podnik (DPP) a plzeňská Škoda Group představily novou tramvaj pro Prahu. DPP jich zatím nakoupí 40, na dalších 160 má však až do roku 2032 uzavřenou opci.
Kromě designu tramvaje odhalil výrobce na tiskové konferenci i technické detaily nově vyvinutého vozidla, které muselo splnit řadu konkrétních požadavků, které si dopravní podnik pro soutěž určil.
Škoda ForCity Plus 52T je jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj. V tomto případě je však kompletní nízkopodlažnost ještě podtržená.
„Bude se týkat i cestujících sedících nad podvozky. Dodáváme klasické nápravové podvozky s podélným pohonem po stranách. Jsme asi první s tímto řešením, to je novinkou vozidla,“ uvedl obchodní ředitel Škody pro MHD Jaromír Jelínek.
První snímky nové tramvaje pro Prahu. Dopravní podnik podepsal obří kontrakt
Salon pro cestující tak nebude mít jediný schod. Konstrukce nové tramvaje totiž kombinuje vícečlánkové vozidlo se dvěma volně otočnými podvozky pod krajními články a se dvěma částečně otočnými podvozky pod vnitřními podvozkovými články.
Toto spojení podle Škody umožnilo vytvořit mnohem průchodnější, vzdušnější salon pro cestující s krátkými, širšími a prostornými klouby. Zároveň zajišťuje přizpůsobivost jakémukoliv profilu trati a slibuje plynulou a tichou jízdu i snížení opotřebení kol a kolejí.
To je totiž specifikum pražských tramvajových tratí. Tedy úzké ulice s ostrými oblouky, prudká stoupání a značné výškové rozdíly.
Vývoj nové tramvaje s komplikovaným pražským terénem počítal. Novým řešením podvozků výrobce slibuje vyšší životnost vozidel a plynulý nájezd do oblouků. Předpokládá až o 50 % vyšší nájezd kol než u tramvají typu 15T, což by mělo přispět k menším nákladům na údržbu podvozků a jejich nejdražších komponent.
Jeden velký návrat
Další novinku představuje pohon a brzdový systém. „V řešení pojezdu jsme znovu po mnoha letech oživili osazení tramvaje elektromechanickou brzdou, která má nižší náklady na údržbu a je mnohem přívětivější k životnímu prostředí, než je tomu v případě hydraulických brzd,“ říká místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.
Nasazení elektromechanické brzdy umožnil pokrok ve vývoji řízení pohonů. „Umíme již nyní vyladit plynulost brzdění motory až do úplného zastavení vozidla, čímž překlenujeme původní nedostatek mechanické brzdy a zároveň dosahujeme na trhu významně nejlepších hodnot v rekuperaci energie, a tedy i nákladů na provoz,“ vysvětluje Ignačák.
Mechanická brzda bude už jen zajišťovací a nouzová. „O tomto vozidle jsme snili před 10 lety, tehdy ale nebyly potřebné technologie,“ dodává Jelínek. Tramvaj má konstrukční rychlost 80 km/h, provozně bude jezdit však jenom 70 km/h, záleží na stavu tratí.
Vizualizace nových tramvají na videu:
Autorem designu je tým ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Vychází z řady prvků ověřených v minulosti, na první pohled tak tramvaj nepůsobí nijak revolučně.
V interiéru bude tramvaj vybavena 70 polstrovanými sedačkami, z nichž je 44 po směru a 26 proti směru jízdy. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o 33 cestujících, tedy o téměř 16 procent.
Informační systém tvoří šest velkoplošných obrazovek na celou šíři uličky a intuitivnější ovládání tlačítek pro otevření dveří a signalizaci k řidiči.
Tramvaj komunikuje i s ulicí
Výrobce se u tramvaje chlubí také další technologickou novinkou. Je jím automatický antikolizní systém. Podle Ignačáka je to věc, která bude už brzy patřit mezi klíčové požadavky dopravních podniků pro budoucí soutěže.
Systém má zvýšit bezpečnost provozu. Škodovácké řešení podle Jiřího Horáčka z týmu Škoda Digital vyhrálo loni ocenění Česká hlava. Vyvíjen je specificky pro kolejová vozidla, jde vlastně o virtuální tunel sledovaný senzorickou sadou.
Data ze senzorů zpracovává počítač a srovnává s digitální mapou trasy. „V praxi nejdříve zmapujeme trasu linky a díky odometrii víme, kde tramvaj je. Řidič je tak varován pouze na dynamické překážky, kde hrozí srážka,“ vysvětluje Horáček, proč tramvaj nepřekvapí třeba sloupy či další pevné překážky.
Jak funguje anitikolizní systém:
Způsob varování audiovizuálním systémem je volitelný, pokud řidič nereaguje, tak se v nejzazší moment tramvaj zastaví sama. „Vyvíjeno to bylo i ve Finsku, takže funguje za každého počasí,“ uzavírá Horáček.
Prototyp tramvaje zatím k dispozici není. „Stále odlaďujeme design, ale jsme tam už daleko, proto také tramvaj můžeme už nyní prezentovat. V prvním pololetí chceme svařovat první karoserii a na konci roku mít hotovou tramvaj, na které zahájíme zkoušky,“ vysvětluje nejbližší kroky Ignačák.
Jedna tramvaj vyjde na 83 milionů, za zatím objednaných 40 kusů tak DPP zaplatí 3,32 miliardy korun. Pro nákup chce podnik využít i prostředky z Národního plánu obnovy.
Technické parametry tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T:
Délka vozidla přes nárazníky: 31,99 m
Šířka vozidla: 2,5 m
Celková kapacita vozidla: 243 při 5 os./m 2
Počet míst k stání: 173
Počet míst k sezení: celkem 70, z toho 44 po směru = 62 % (Standardy kvality PID požadují min. 60 %) a 26 proti směru = 38 %
Nízkopodlažní část: 100 % (všechna sedadla přístupná bez podest a schodů)
Celkový počet podvozků: 4 trakční (2 volně otočné a 2 částečně otočné)
Brzda: elektromechanická
Průměr nových kol: 640 mm
Výška nástupu: 350 mm
Dveře: 5 dvoukřídlých každé o šířce 1 300 mm
Dveře řidiče: vnější mechanické, vnitřní posuvné
Životní cyklus vozidla: 30 let
Konstrukční rychlost: 80 km/h
Hmotnost prázdného vozidla: 48 t