Co dál s lokálkami? Ministerstvo „otevřelo debatu“, nic konkrétního nepředstavilo
Ministerstvo mluví o dlouhodobé koncepci provozu na regionálních tratích.
Tři týdny poté, co ministr dopravy Karel Havlíček při projížďce vlakem z Mladé Boleslavi do Mšena uvedl, že by omezování provozu na některých lokálkách mohla zabránit dlouhodobá koncepce, začal jeho resort řešit tuto problematiku se Středočeským krajem.
Havlíčkův náměstek Jan Sechter včera jednal se středočeským radním pro veřejnou dopravu Petrem Boreckým. Havlíček v minulých týdnech opakovaně útočil na vedení kraje, že je jejich plán na omezení provozu nekompetentní. Ministerstvo dosud nepředložilo ale žádné údaje, kterými by prokázalo údajný velký zájem cestujících o jízdu vlakem na tratích, kde má dojít k omezení. Středočeský kraj vysvětluje škrty nedostatkem peněz, Havlíček poukazuje na velké investice do řady tratí, kde má být zastaven či omezen provoz.
První jednání nic nepřineslo. „Ministerstvo dopravy a Středočeský kraj otevírají debatu o lokálních tratích. Společně chtějí vést jednání o změnách smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy z roku 2016 v rámci Asociace krajů,“ uvedl Sechter včera na twitteru. Borecký po jednání uvedl, že si s ministerstvem slíbili „bobříka mlčení“.
Havlíček se k lokálkám vyjádřil opět o víkendu, kdy zavítal do Rožmitálu pod Třemšínem. „Takzvaná úspora 50 milionů vůči miliardě, kterou jsme do toho dali, je ekonomicky nerelevantní,“ prohlásil a dodal, že jde o zmařenou investici. „To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici a za rok ji zavřeli jenom proto, že nám tam nevychází ekonomika,“ dodal.
Havlíček věří, že se lokální trati podaří zachovat. „Jsme připraveni se všemi kraji, nejenom Středočeským, diskutovat o tom, jak do budoucna financovat, jakým způsobem si poradit s vyššími náklady spojenými se zabezpečením tratí nebo s novými vlakovými soupravami,“ uvedl Havlíček.
Kraj již dříve upozornil ministerstvo na problémy s financováním regionálních tratí, stát ale nereagoval.
Ministerstvo dopravy od minulého týdne neodpovědělo na dotazy deníku Zdopravy.cz, z jakých podkladů čerpá ministr svá tvrzení o vytíženosti vlaků na lokálkách a proč uvádí ministr lživé údaje na twitteru o cenách jízdného v autobusech a vlacích.