Co dál s Bavorskými expresy po fiasku soutěže. Češi chtějí revizi požadavků na vozidla

Lokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.comLokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.com

S objednávkou vlaků Praha – Mnichov stát i nadále počítá.

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

MD se zahlcuje problémy, které nemají řešení, a naprosto mu chybí čas na řešení prioritních věcí. Viz článek VTR.

Mimo jiné jsem i bývalý manažer, a to úplně první k úspěšnosti je umět říct, tak tyto věci řešit nebudu, budu řešit priority, protože Němci to nechtějí, je to promrhaný čas a zesměšňujeme se. Ukazujme, že neumíme řídit.

Leinad

Pokud taková linka nebude, je na čase donutit Bavory ať podepíšou že ji nechtějí + začít řešit úsekovky v rámci ČR po svém.

Vesper

Neměla by existovat možnost takhle VŘ zrušit. Vypsání by mělo být závazné a pokud se někdo přihlásí a splní podmínky (a vyhraje), tak by zadavatel měl být povinen smlouvu uzavřít. Nakonec v opačném případě by to bylo stejné, pokud by nějaký dopravce vyhrál ale pak se rozhodl vycouvat a nepodepsat smlouvu, také by se to bez sankce pro něj neobešlo.

Karl vB.

Nabídka překročila očekávanou cenu.

Leinad

Za určitých okolností bych byl pro, ale taky by to přinášelo rizika. Stálo by to za projednání.
Mimochodem v tomto případě a) nabídka nepřijde ani jedna b) nevýhodnější nabídka překročí očekávanou cenu. Takže stejně bude důvod neuzavřít.

Michal82

Od roku 26 tedy pobeží ta 5 letá smlouva, která současny stav asi moc nezmeni. A hned od konce roku 31 muže prijit vyrazna zmena k lepšímu. Takže jen 7 let a je to tady v cuku letu. To jsou fofry. Takto lidi z vlaku akorát utečou. Nešlo by to rychleji?

Petr Šimral

Lidi utečou stejně. Kolik dní nepřetržitých výluk asi zabere 1 – 4 stavba Plzeň – Nová Hospoda – Česká Kubice st.hr. a k tomu Furth im Wald grenze – Schwandorf – Regensburg? 10 let se zimními přestávkami?

Vlastimil Kocurek

Nejprve je dopravní cesta a potom vlaky. Ta dosavadní je pochybná, a cestovní doba neúnosná. A kdyby to skutečně tady někdo řídil, tak řekne dost a pracujte na něčem, co má cíl, co má přínos , místo takové onanie. Promrhaný čas managementu, je totiž to nejcennější, pokud to ale jsou skuteční manažeři.

Karl vB.

Byl by vážně tak velký problém, aby si ČD + DB u nějaké autobusové firmy pro sebe objednaly autobusovou linku Praha – München v nějakém celodenním taktu?
Dražší, než vlak by to asi nebylo a rychlejší zcela jistě, provádění operativních změn taktéž jednodušší.
Možná by to dost provokovalo a tím by to mohlo napomoci přivedení kolejí na této trase do stavu použitelného pro mezistátní osobní dopravu formou „echt EC“ a ne nějakou regionální parodii, co se tam provozuje dneska.

Plecháč

Dokonce ani nemusí objednávat firmu, stačilo by koupit pár slušných dálkových autobusů pro ČD bus.

Vlastimil Kocurek

Kdyby byla taková poptávka, Flixbus by tam klidně jezdil co deset minut. Není to tržní nika, jak se mylně domníváte. Tyto věci dělají pro dopravce vysoce specializované a profesionální firmy.

Juraj

Tohle už ostatně v minulosti existovalo, jako DB IC Bus.

Karl vB.

Vím, pro DB to tehdy jezdil Jančura.

Z. Lapiltr

Pozor, jednotka docasnosti je jeden furt.

Ketchup1970

im wald?

Jirka

Rozdíl nabídkové ceny přes miliardu euro? Cože?!

Robert

Za 15 let

Zlámalík

Přesný termín zahájení provozu zatím není stanoven, mohlo by k němu dojít na počátku 30. let…
Ještě se někdo diví, že železnice prostě umírá? Když jí všichni kopou hrob? Busem takovou linku zprovozníte ještě letos, i s vozdily a papírama.

Jiří Kocurek

„železnice prostě umírá“

Sice jezdí víc lidí než před 20 léty, ale budem hrát na city, fakta stranou!

Petr

A to je dobře, nebo špatně? Nezapomeňte, že na každého cestujícího doplácí stát, potažmo kraj nebo obec. Viz známý rozhovor s panem Boreckým.

Z. Lapiltr

Umírá nejen zeleznice, ale především veřejná doprava. Nebýt dotaci, tak tím nejezdí už vůbec nikdo. Obavam se, ze ani já.
Lze se jediné ptát, jestli je to opravdovou nedostatečnosti zeleznice nebo trhem (odpovědi na otázku Kolik to OPRAVDU stojí?) naprosto rozbordelenym dotacemi. Včetně otázky posledního kilometru: vlastně fajn vlak mě vyhodí na nádraží, načež skončím v drahém taxíku nebo v MHD, která si často lepší označení než „socka“ nezaslouží.

Leinad

Já o tom tak přesvědčen nejsem.
Nebýt objednávky Praha – Brno, pojede tam komerce. (Už byla D1 Express, bylo několik bus dopravců,….)
Nebýt objednávky pražského SBahnu, pojedou aspoň ve špičkách spěšňáky. (Ostatně když modrogumy bránily integraci Benešova do PID, tak tam jezdila Arriva). Když bylo soupeření PID vs SID vs neintegrované MHD, jezdily komerční busy Praha – Kladno.
Žlutobusy nesmí vozit cestující Karlovy Vary-Cheb, ani když by chtěli.

troglj

Co brání tomu, vzít několik uvolněných souprav z Berlinerů (začínají jezdit ComfortJety) a poslat je na Mnichov? 200 km/h to umí, jídelní vozy to taky má (i když zatím suplují ty neschválené), dostatečnou kapacitu také. Je problém v tom, že by musely být dvě lokomotivy na dieslový úsek, aby se stíhala jízdní doba? Nebo ještě něco dalšího?

Gajda

Problém byl třeba i požadovanej výkon na celkovou váhu vlaku, že to nesmí na diesel pod trolejema a další věci, co by to asi jen tak nesplnilo. Tak vymysleli u Siemensu něco, co by fungovalo a splnilo podmínky, jenže za neskutečný peníze.

marek hudec

zakaz dieselu pod draty je zaba na prameni = okamzite je treba tuhle pitomost z nabidky skrtnout – – – alternativou je totiz jen a pouze stavajici udesny stav

Dominik

Zbytečně pálit naftu pod vedením je zhovadilost (pokud se nejedná o dojetí třeba posledních 30 km), buďto to bude holt dražší, nebo přepřah.

Leinad

A z Radotína na Lahváč je to kolik km?

troglj

Prodloužit Západní expresy až do Norimberku by význam i cestující mělo. Současný stav s přestupy je poněkud nejistý a hlavně nedůstojný dálkové dopravy (narvaný Regioswinger bez občerstvení, bez zásuvek…).
A hlavně, přípoje teď fungují jen od Prahy, ale od linky R15 od Ústí je několikaminutový nepřípoj a čekání hodinu v Chebu. Na takovou formu udržitelné dopravy většina cestujících oprávněně kašle.
Nebylo by cestou k řešení Bavorských expresů poptávkové řízení (tedy, co nabízíte a kolik za to chcete)?

Gajda

Jenže v Chebu opět nastává problém, nejsou dráty. A jelikož v Německu se od jejich plánování upustilo, jen tak nebudou. A bez nich by to byla stejná marnost jako teď ten Mnichov. Teď by bylo strop na cestovní dobu spojit 2 až 3 jednotky 612 a poslat je tak z Prahy do Norimberku, což by bylo opět hodně drahý a 95% cesty by to jelo na naftu pod drátama.

Kamui

Spíš v Chebu na druhou stranu InterJetu připřáhnouz motorovou německou mašinu, a vzhůru do Norimerka. Jenže chápu, že Němec tohle ze 100 + 1 důvodu nebude chtít .

vladki

Jenže ten regio swinger je klopidlo, takže je výrazně svižnější než interjet s diesellok. Stačí obnovit ty přípoje, garantovat přestupy.

Josef Pešek

Ano, jenže zastavuje u každé vrby, kdežto IC do Norimberka zastavovaly jen v Marktredwitz a pak už nikde. A ty rychlosti jsou pro klasiku 90-120 km/h.

Bartol

München-Plzeň: Dočasně Vectron Dual Mode na 160 km/h. Pokud trať z Plzně do Domažlic bude elektrifikována, končí provoz lokomotivy již v Domažlicích. Plzeň-Praha: Jakákoli vícesystémová lokomotiva na 200 km/h která zvládne v budoucnosti München-Praha. Prvních 5 let stačí elektrická lokomotiva na rychlost 160 km/h. Nové dvoupatrové vozy s řídicím vozem na 200 km/h. Dole pro lokální dopravu a dodatečně místo pro kola a určené bezbariérové prostory pro dálkovou dopravu. Nahoře pouze pro dálkovou dopravu s možností rezervace místa. 2-4 další záložní jednotky pro případ poruchy. Možnost přestavby celé spodní části pro dálkovou přepravu. Možnost že státy společně pořídí vozy a… Číst vice »

Jiří Kocurek

„2-4 další záložní jednotky pro případ poruchy“

Nové a identické s provozními? Tak to si připlatíte asi tak 2 až 4 miliardy za spoupravy, které stojí a nejezdí.
Za mě na záloze klidně ojetiny a mašina na 160 km/h, až po otevření tunelu Praha-Beroun na 200 km/h.

král j

České dráhy to nejsou schopné zajistit?

Pája

Hnací vozidlo na 3 napájecí soustavy a možnost jízdy bez troleje, navíc s požadovaným výkonem? Ne.

Jiří Kocurek

Budem potřebovat ještě jeden lokomotivní rám k 380.004… 😀

Pája

Na zdrojový vůz, nebo rovnou dvojče?

Leinad

Proč vlastně není třísystémová lokomotiva 3 + 15 + 25 kV?
Tipuji že 15+25 existuje. A že všechny střídavé začínají trafem a pak usměrnovačem. A nebyl by problém stejnosměrnou část rovnou prdnout na smeták, tím přidat další systém.

Z. Lapiltr

Čtyři v jednom? To už mi připadá levnější sestavit to že tří lokomotiv (dvojelektrické běžné existují ) , co se budou vzájemně přetahovat.

Tonda Sehnal

Vyhledávač spojení centrum Prahy – centrum Mnichova:

Bus 1307, doba jízdy 5:00, cena 618,-
Vlak 354, doba jízdy 5:55, cena 852,-

Ne vždy je dobré protěžovat některý druh přepravy „za každou cenu“…

Petr

A u té 354 ještě musíte připočíst fakt, že jde o „kolo štěstí“ s tím zda dojedete, nebo ne.

František

A kolik prestupu? A co z toho je navic dotovane a nebo jezdi komercne?

Petr

Obojí je snad přímý spoj. A Häckelbrücke se dá považovat za stejné centrum jako Hbf, obojí je tedy spojení do centra. Ceny jsou v obou případech komerční (tržní). Plná (tarifní) cena vlaku je 1592 Kč, ale i na nejbližší přímý spoj (t.č. EC352) se nabízí cena 852. Na autobusy potom Kč 599 (plus nějaké ty servisní poplatky tedy dohromady min. 618, když to koupíte u přepážky, připlácelo se 39 korun, to by bylo 638). Ale cena neni to hlavní, ta je naštěstí tržní. Provoz Bavorských expresů je skoro jistě dotovaný, provoz autobusů předpokládám je na riziko dopravce. Mě spíš víc… Číst vice »

Vojtěch

Ten vlak samozřejmě jede, ale odjezd je buď 18.26 a přestup v Lipsku nebo o 2 hod dříve a přestup v Berlíně. Obojím jste ráno v Mnichově, obojí je většinu trasy ICE, obojí běžně stojí kolem 40- -60 EUR a u obojího máte konfiguraci 1 dospělý a až 4 děti za 0-1 EUR (V busu je za dítě skoro plná pálka). Běžně tím jezdíme děcka celou noc prospí. Ráno vystupujeme buď Mnichově a dál směr Curych, nebo o hodinu dříve ve Stuttgartu a dal TGV směr Paříž (Paris East příjezd v luxusních 9.52)

Tomáš Záruba

A teď z Plzně.

Pavel Filip

To už je kapku horší. Ale dá se přes Norimberk.

Jarda V.

Nevim zda je to tu nekde v hloubce diskuze ale nez se handrkovat do Mnichova pres Domazlice nebude zhruba stejne rychle projet jiznim expresem pres Salzburk a dal? Pocitam ze by to bylo tak 5 mozna 5,5h, souprava by mohla byt tataz akorat misto Zatopka by to chtelo neco jako Taurus Traxx nebo Vectron a kdyz clovek trochu pofantaziruje tak nejaka kratsi petivozova pus-pullka by se mohla v Linci povesit na projizdejici RJx z Vidne dala bylo by i po kapacitnim problemu na trati. obslouzí´o by zo i par navestnych zastavek jako treba CB, Linec, Wels atd.

Petr

Takze protahnout Jizni expres do Mnichova. To by bylo minimalne 6,5 hodiny (s tema nacestnyma zastavkama spis 7). Kdo se nechce handrkovat pres Domazlice, ten muze jet Flixbusem za 4:45. Ale tam je zase problem, ze to ma pneumatiky…

Jiří Kocurek

Asi by to šlo, jenže ty Mnichováky chtějí bavoři tudy, aby zajistili spojení i na vnitru. Ostatně je to spojení hlavních měst piva 🙂

Petr

Takže by to chtělo protáhnout na druhé straně, jakože by to jelo do Českých Budějic. S přímým vozem do Velkých Popovic po vlečce. Po cestě je ještě Praha a Benešov. Teda nevim, jestli ta Praha ještě něco vaří.

troglj

Myslím, že na kompatibilní jízdní dobu by to nevyšlo. To už dává opravdu větší smysl Praha-Norimberk a tam přestup na ICE, které jezdí každou chvíli.
Bavorsko není jen Mnichov, Řezno (Regensburg) je např. významný turistický cíl.

MatejV

Rychlejší? Pokud Rakousko udělá Neue Innkresibahn a Německo trať z Mnichova na st. hr. z tak z Linze do Mnichova by to byla hodina.
Rychlejší by to mohlo být v případě novostavby ČB – Linz na 200 km/h.

libcha

Já bych si třeba dokázal představit německé jednotky 612 v celém úseku Praha-Regensburg (přes Rudnou, haha) a pak přestup. Bylo by je však nutné dovybavit českým barvičkovačem, aby se po koridoru nemusely plazit stovkou. Zajímavé by taky byly dánské IC3, ty mají i nějaké to ETCS, jen je otázka, jestli dánský celoevropský zabezpečovač je kompatibilní s tím českým….

Bartol

Už 2 hodiny na 612 mi stačí: hlučné, špatně větrané, stísněné, nepohodlné, vysoká spotřeba paliva, žádné přechody mezi jednotkami. Ne, děkuji.

Petr

Stačí odklonit jednotky řady 628, které jedou část trasy v souběhu. 😀

Josef Pešek

A co ETCS a výhradní provoz Beroun-Plzeň? Ani 612, ani Herkules.

Matěj P.

Znamená ta překlenovací smlouva ukončení vlaků ve FiW? tedy roztržení současného přímého spoje a přestup na nějaký RE?

Martin

Ne. Status quo.

Karl vB.

Železniční infrastruktura (za kterou odpovídá stát) na spojení Prahy s Mnichovem sice stojí za pendrek, ale ten samý stát si u dopravců, co se vozidel týká, naporoučel modré z nebe. Dopravci, svým nezájmem, pouze dali zdvořile, zato ale dost jednoznačně najevo, co si o takové soutěži myslí. Ti všichni dva dopravci, kteří se (asi jen z úcty k tradici) do soutěže společně přihlásili, pak pouze cenově kvantifikovali nadnesené požadavky aliance BED+MD ČR, coby vyhlašovatelů. Cena v jediné podané nabídce, která byla o pouhých 25 miliard Kč vyšší, než si vyhlašovatelé představovali, pouze ukázala, jak bylo zadání této soutěže nesmyslné a… Číst vice »

Jaaa

Deliverovat. Příště deliverovat. 😉

Jiří Kocurek

„ale ten samý stát“

Nejspíš úplně jiní úředníci. A co si naporoučeli, to bylo vysloveně šotoušské, od reality odtržené sny.

MajT

Tak já nevím. Co třebas nechat naprojektovat trať kde bude možno nasadit rozumná vozidla a dosáhnout atraktivních dojezdových časů?

Patrik

To je sice fajn myšlenka, ale do grafikou se to asi už nestihne

MajT

Tak to ani nikdo nechce, stávající stav se dá akceptovat s vidinou toho že za pár let by tam mohlo jezdit i něco co by částečně dokázalo konkurovat letadlu. Bohužel jsem se opět rozhodli jít cestou větší opravy se zlepšením parametrů kde to poměry dovolí.

Jiří Kocurek

Navrhujete tedy začít od začátku, ekonomické hodnocení musí vyjít i bez ŽESNADu. Aby se zrychlila trať, tak opravu odložit o 10 až 15 let, protože to rychleji vypapírovat nedovede ani ŘSD.

Ilmary

Spojení z Chebu do Norimberku bylo super naklápěcí souprava tam fičela 160 km/h, sice teda nechápal jsem proč kdyz to jezdilo plné tak proč to nemohlo jezdit zdvojené ten velký dvouvozový motorák, jenže pak DB Regio zkrátilo vlaky do Marktredwitz a Česi rozvázály nepochopitelně přípoj na Krušnohor.

Twix

Přípoj na Krušnohor rozvázali právě spíš ti Němci, tím že zavedli přestup v Marktredwitz a posunuli kvůli tomu časy přeshraničních motoráků. To, že jsme toho Krušnohora přes všechny ty rekonstrukce podkrušnohorské magistrály a nasazení moderních souprav nedokázali urychlit, jde samozřejmě za námi. Z Norimberka do Markredwitz se jezdí dvojmo, do Chebu se vždy jezdilo sólo už od Pegnitz, ale to ten vlak nejel zároveň do Hofu, jako dneska.

Martin

Přestup v Marktredwitz končí ke změně GVD, DB InfraGo milostivě doinstalovala krycí návěstidlo potřebné pro spojování jednotek z Chebu a od od Hofu. 😉

Martin

V důsledku ukončení protočení polohy německých vlaků do Hofu (aby mohlo skončit spojování ve Schwandorfu od Prahy a Hofu) bylo toho nutné, ale DB InfraGo tuto úpravu nestihla, proto v GVD 23/24 je vynucený přestup, protože nejde jet na stejnou kolej od Hofu a Marktredwitz, nešlo to vynávěstit.

Sap1k

Mě při cestě z Ústeckého kraje zatím vždycky stejně vycházel líp přestup na RB95, ale třeba se to bude někdy hodit 🙂

Ilmary

Tak to rád slyším a doufám že to tak doopravdy bude

Bez přezdívky

Stačí kdyby se přestalo nesmyslně zajíždět na hlavní v Ústí…

Twix

Tak zrovna tady bych úspory nehledal. Na ústeckém hlaváku na to kromě řady městských a příměstských spojů systémově navazují liberecké rychlíky (i když ty by na západ zajet mohly, už tomu tak i bylo). Hlavně je to velké snížení komfortu pro cesty z Ústí na Prahu, když by to střídavě jezdilo z různých nádraží, stejně tak při cestě od Chomutova chci mít vždy možnost na ten hlavák dojet a ne že mě to vyhodí na západu.

troglj

Jak pravidelný cestující z Teplic bych toto nedělal. V Ústí n.L. je výrazná obměna cestujících (tranzitu na Prahu není tolik jako cílové frekvence) a většina není zvědavá na západní nádraží (já jako akademik UJEP ano, je to odsud blíž, ale centrum to holt není). Co by pomohlo spíše je konečně odstranit ty hrozné pomalé jízdy okolo Karlových Varů a pak samozřejmě pohnout s klíčovými úseky Podkrušnohorské magistrály (především Bílina-Most má potenciál srazit jízdní dobu rychlíku o 2-3 minuty). Asi by také nijak nevadilo, kdyby se z Prahy vyjelo o pár minutek dříve. A v neposlední řadě by nemusela být ani… Číst vice »

Nikola

Polohu R15 v Ústeckém kraji určují přestupní vazby na „lokálky“ v Bílině, Mostu a Chomutově, s jejichž polohou nelze, kvůli Infrastruktuře hýbat.
K zrychlení R15 dojde až s rekonstrukcí magistrály v Karlovarském kraji a to si ještě 5-10 let počkáme.

Klabavátor

Prosím zodpovědné pracovníky na MD, aby vzali na vědomí statistiky počtu cestujících a pokusili se o zvýšení kapacity, když už se v tom jednou vrtá. Později to bude obtížné. Děkuji.

Marek Janík

Když to chce MD teda dotovat, tak ať udělají VŘ na busy, protože na této crazy trati nejde nic moc rozumně vymyslet. A standard nastavit na Nobless Lines, furt to bude levnější.

jenki

To jsem chtěl napsat už minule. Je to smutné, ale luxusní autobusy s uspořádáním 2+1, WC, minibarem a stevardkou a v celodenním taktu 30 minut budou pro objednatele bohužel levnější a rychlejší.
Poděkování zasílejte na SŽ a DB Netz.

hor411

A když k tomu ještě připočtete dotovaný rychlík do Domažlic nebo České Kubice a v Bavorsku RE do Furth im Wald? A to nepočítám, že by tam chybělo nějaké přeshraniční spojení… Ať radši udělají „normální“ požadavek na vozidla…

Stráťa

K čemu dotovaný rychlík do Domažlic?

Daniel Jablonecký

Není to smutné. Je to dobré a „veselé“ řešení.

David

A musí to někdo vůbec dotovat? Teď cesta vlakem trvá 6-6.5h a 1-3 přestupy+Mnichov) a za cca 700. Přímý autobus to dá po 5h a za 23 eur – bez dotací.

El Barto

Přímý autobus zase neobslouží zastávky po trase, kterých je v případě Bavorských expresů 11.

Dfg

Tak na německé straně nějáký REX

El Barto

Na německé straně REX, na naší straně R do Domažlic, tak to propojíme, ať máme přímé spojení i přes hranici a dostaneme současný mnichovák.

libor

hlavně aby to fungovalo, což tady moc nefunguje 😉

Pavel Filip

Jenže to by se pak ty ušetřené peníze mohly použít na opravy zanedbané infrastruktury anebo by se mohly snížit daně. A to přece nikdo nechce!

Zbynek

Spojení do Norimberku je zajištěno s přestupem v Chebu, tato smlouva je sjednaná do roku 2032,“ dodala Mühl.

Pani se nam zapomela v minulem GVD.
Ma byt Spojení do Norimberku je zajištěno s přestupY v Chebu A V MARKTREDWITZ, tato smlouva je sjednaná do roku 2032,“ dodala Mühl

Martin

Přestup v Marktredwitz končí ke změně GVD, DB InfraGo milostivě doinstalovala krycí návěstidlo potřebné pro spojování jednotek z Chebu a od od Hofu. 😉

Martin

V důsledku ukončení protočení polohy německých vlaků do Hofu (aby mohlo skončit spojování ve Schwandorfu od Prahy a Hofu) bylo toho nutné, ale DB InfraGo tuto úpravu nestihla, proto v GVD 23/24 je vynucený přestup, protože nejde jet na stejnou kolej od Hofu a Marktredwitz, nešlo to vynávěstit.

Tomáš Záruba

Nicméně tím, ze N sám o sobě není moc zajímavý, je podstatné hlavně to, ze pro cesty kamkoliv dále už jsou to i tak přestupy dva. Uznávám ale, ze tady mají máslo na hlavě hlavně Němci (trolej).

Kamui

Zadavatel by neměl řešit trakci (diesel/elektrika), a naopak by měl nechtít přepřahy. Z toho by vyšel 15 + 25 kV DualVectron (Praha – Beroun na naftu, možnost odklonu přes Rudnou výhodou) s nějakým pětivozovým *Jetem (s řídícím vozem). Jakmile by byl elektrizovaný přeshraniční úsek, dopravce by jistě z vlastní iniciativy vyměnil lokomotivu za čistě elektrickou, kvůli provozním nákladům.

Dejf

No to by sice šlo a dávalo by to smysl. Sice je to hrkání na naftu v praze takový trapnější, ale co už. Ale zásadní otázka zní, jestli bude daná lokomotiva v prosinci 2026 k dispozici v dostatečném počtu. Dva roky a nějaké drobné nejsou žádná dlouhá doba, ještě se ani nezačalo soutěžit, protože se ani neví co vlastně chtějí a i kdyby měl siemens náhodou včas hotovo, tak se na ty mašiny předpokládám bude stát fronta a zezačátku ta výroba bude najíždět pomalu.

Ilmary

Hlavně se Dual Vectron v parametrech diesel+15 kV AC+25 kV AC nevyrábí. Zatím jediná dostupná verze je diesel+15 kV AC pokud se bavíme o verzi s výkonem 3 MW

libor

a není to škoda?

Daniel Jablonecký

Ne. Je to Siemens.

jfp

Možná by nebylo od věci výrobci napsat, jak moc velký problém by to vyrobit byl. Protože úloha jinak opravdu nedává moc řešení… Leda napsat do šádewerke, jak moc nereálný je BEMU interpanter 2.0 s trochu lepším interiérem a podporou 2 AC, ideálně všech 3 systémů.

X 1

Zatím se nevyrábí. Ve vývoji ovšem je. Předpoklad je 2025/26.

libor

jaká škoda, že během rekonstrukce Beroun až Praha Smíchov nepřepne na 25kV. Stejně Praha a okolí řeší nové jednotky…

Jiří Kocurek

Nevychází to časově. EMU 400 přijdou pozdě na to, aby se mohlo přepínat. A kvůli Ex jednou za 4 hodiny omezovat eSko jezdící 8x častěji i v sedle, to fakt ne.

Josef Pešek

Praha může nasazovat na Beroun EMU 240 + EMU 240. Ty jsou v dostatečném počtu a do Kralup jezdit nemusí.

Ilmary

To stoprocentně, nechápu ostatně to zdlouhavé sraní s přepínáním – ve 3 kV bych nechal jen tratě Praha – Děčín st.hr. a Praha – Bohumín/Mosty u Jablunkova st.hr. všude jinde už by mohlo být 25 kV 50 Hz AC. Ta soustava 25 kV je mnohem stabilnější a je možné pod ní využívat lokomotivy mnohem vyššího výkonu.

Josef Pešek

Taky to nechápu. Ale vidím v tom určitý záměr. Prachy. Konverze Ferdinandky stála přes 2 miliardy, proto se do toho nikomu nechce. Stejně tak Přerov-Hranice, kde to taky posunou kvůli posunutí výstavby VRT.

noerf

Nejednoduší výběrové řízení by bylo vypsat jej s požadavky na kapacitu, klimatizaci, wifi, přístup pro imobilní cestující. Do doby elektrifikace úseku, tak aby byla trať celá elektrifikovaná, či šla projet na baterii nemají požadavky BEG a MD opodstatnění.

David

Norimberk jsou 2.5h autem z Prahy, Mnichov 3. Autobus bude o něco dýl, jezdí tam úplně běžné komerční linky. Nějak mi uniká, proč by se měl dotovat za nemalé peníze vlak, který je pomalejší.

El Barto

Ono se na to dá nahlížet i tak, že přes všechny problémy a nevýhody jsou ty spoje celkem vytížené a každé zlepšení by mohlo ještě zvýšit poptávku. Samozřejmě by dotace měla být v odpovídající výši, nic přestřeleného.

David

Úplně nesouhlasím, beru dotací do infrastruktury, ale jestli se neuživí kapacitní dopravní spoj?

Jezdit do Mnichova či Norimberku není základní dopravní obslužnost (doktoři, úřady, školy), tak co třeba kdyby si ti lidi jezdili za své a nebo prostředkem co to umí bez toho, se bychom jim to platili všichni?

Těch věcí co se dá dotovat je totiž jaksi víc než doprava a zvyšování daní úplně nefandim.

Dan

V ČR by stejně bylo nutné zajistit spojení do Domažlic, které leží prakticky na hranicích.

Stráťa

11 tisíc lidí v Domažlicích nutně potřebuje přímý EC do Prahy když 20x větší Liberecká aglomerace ho nemá?

Adam Ř

Ne, ale potřebují spoj do Plzně a Plzeň potřebuje spoj do Prahy a není důvod k němu ten od od Domažlic ve výchozí stanici připojit

Tom Matto

A protoze Liberec nema EC do Prahy (protoze nema trat po ktere by rozumne mohl jezdit), tak zrusime EC uplne vsem…

Jozef

Spoj Praha – Mníchov by mal existovať.
Ale ako ho niekto môže dávať do kategórie EC, keď nespĺňa ani jedno kritérium pre túto kategóriu ???

Jozef

Spoj Praha – Mníchov by mal existovať.
Ale ako ho niekto môže dávať do kategórie EC, keď nespĺňa ani jedno kritérium pre túto kategóriu ???

El Barto

Tak zrovna toto spojení plní především na německé straně, ale z určitého pohledu už za Plzní funkci regionálního spoje. Na provoz na komerční bázi jsou u nás lepší adepti.

Jakub P

Problem teto uvahy je v tom, ze ta Auta a aitobusy jsou dotovane taky. Jen skryteji, pomoci infrastruktury (D5 je pri tom provozu pomalu zrala na celkovou rekonstrukci) a neresenymi externalitami. Ty dotace na vlaky muzou klidne byt jen vice viditelne, ne vyssi. Souhlasim, ze primarne je tam potreba zapracovat na infra, pak i ta dotace na prooz bude moci byt nizsi treba az na nulu.

Pavel Filip

Nemusíte dotovat. Může si to zaplatit zákazník. Kadeřnictví taky nedotujete, a lidi tam pořád chodí.

Jiří Kocurek

„Jen skryteji, pomoci infrastruktury “

Ale, železniční infrastruktura není placená ze státního? Je, tak vidíte, jsou na tom podobně, obojí jde ze SFDI. Tak taky nehoňte vlny proti zlým silniciím.

Frantík

Když se dá nabídka brutto a vybere se hodně peněz, nebude potřeba už žádnou ztrátu vracet, takže to bude bez dotace, ne ?

Matěj

Kapacita (nejen celková, ale i pro zavazadla jako kola, kočárky), pohodlnost, bezpečnost.

Josef Pešek

Víte, jak vypadala ta pohodlnost a kapacita v neděli z Mnichova do Memmingenu? Narváno až po střechu. Naštěstí jsem si koupil 1. třídu.

Pavel Filip

Není to nějakou dotací?

Tom Matto

Mnichov je autem za 3.5h z Plzne, z Prahy za 4:20. Norimberg autem z Prahy 3.5h.

hor411

Mi teda gúúgl píše do Mnichova 4:42, ale to asi záleží odkud/kam. A stejně bych jel vlakem. Každý preferujeme něco jiného

Jiří Kocurek

Byl bych raději, kdyby mezi půlmilionovými a většími aglomeracemi bylo také použitelné železniční spojení, časově alespoň srovnatelné s autobusem.

Jenže tady je z obou stran hranice historický dluh. Německ se kasá, jak je zelený a … trolej nevidět.

Josef Pešek

A vy jste té propagandě věřil nebo věříte?

Twix

Bavoři budou vždy dotovat RE do Furthu a my rychlíky do Domažlic, obojí minimálně každé 2 hodiny. Jestli tyto vlaky poslouží i mezistátní dopravě bude záležet na tom jak si to nastavíme.

libor

ale pokud by šlo jen o rychlík do Domažlic, určitě by byl levnější než přeshraniční spojení

Twix

Levnější celkově nebo i levnější na sedačku? Nejspíš by byl méně kapacitní, ale jeden fíra, jeden průvodčí a jedna trasa tam stačí i dnes.

Twix

Tak právě teď se autem jen z Berouna do Prahy hl.n. pojede více než hodinu. Nějak to na ty časy nevychází. Asi bych měl rád k dispozici něco jiného a tudíž to dotovat.

Pavel Filip

To, že byste chtěl něco jiného, neznamená, že se to musí dotovat. Můžete si to zaplatit ze svého. Nemusí vám to platit ostatní.

Twix

Já to nechci pro sebe, ale nedotovaná železniční a autobusová doprava mezi Berounem a Prahou je nesmysl. Potom by to o to víc odskákal třeba i ten Mnichov.

Pavel Filip

Jako že by doprava mezi Berounem a Prahou byla komerčně nevýhodná?

hor411

Jestli jedete na hl.n., tak jeďte vlakem, budete tam rychleji

Daniel Jablonecký

Protože „tradice“ a argumenty o nutnosti dopravní obslužnosti Domažlicka (což zase smysl dává, ne že ne).

Pája

Tak srovnávat veřejnou dopravu s iad je dost mimo…..