Co čeká sbírky Národního technického muzea? Ptejte se ředitele Karla Ksandra
Budoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM
Největším projektem je proměna bývalého depa na železniční muzeum v Praze.
Proč se Muzeum vzdává vlečky k depozitárum u Celakovic na trati 232? To tam budou kvůli stěhování exponátů v budoucnu jezdit kamiony a stará část trati, která mohla jako vlečka posloužit, bude snesena? Je toto environmentalne odpovědné řešení?
Dobrý den, zajímá mě, zda se u projektu nového muzea počítá i s případným Novým spojením 2 a jeho napojením z Hlavního nádraží (Opery) tunelem na Negrelliho viadukt…
Dobrý den, ano to je další problém, protože vjezdová úklonná štola (rampa) pro stavbu tunelů Nového spojení by byla ražena přímo pod kolejištěm a objekty NŽM z městské parcely od Trocnovské ulice, již se řešilo aby to bylo zaneseno do územního plánu, ale v Praze jedna ruka neví co dělá druhá. Podle všeho ale nebude ani 3 miliardy na muizeum železnice na Masarykově náměstí ani 50 miliard na tunelové Nové spojení II. Logika věci je neúprosná, nejdříve musíme zničit ruSSáky, pak můžeme budovat kolotoče.
Nejspíš tak, že se trať od Kladna přeloží k podzemnímu nástupišti nádraží hlavního 😀
Tam by pak mohl mít přímý přestup na rychlíky směr Beroun a Plzeň, které by pak po podjetí Vltavy na druhém břehu plynule pokračovaly rovnou do Berouna.
Ale když bude stát v cestě za Negrelliho viaduktem muzeum takto tam nezahloubíte…
Pročetl jsem si výživnou diskusi a podle obsahu nezanedbatelné části racionálních příspěvků si myslím, že by nebylo od věci,
v podcastu vyhradit DOSTATEČNÉ množství času na zodpovězení více dotazů – i těch nepříjemných, (kterých se tu už teď nashromáždilo také dost).
Jde již o opakovaný problém, který bohužel znevěrohodňuje výzvy k předložení dotazů, když je pak do závěrečného rychlého průletu vybráno jen několik nekonfliktních dotazů, typu „zvířátka na závěr“.
Pan moderátor Kubala by měl konečně odložitl svůj ostych a nadměrnou zdvořilost a pokusit se být alespoň trochu „Tachecí“, tedy být asertivní a své hosty více informačně vytěžovat.
Táži se pana ředitele: jak schůdně vidí odmazání nedotknutelnosti exponátů – zejména, ale nejen, železničních. Co tím myslím: v železničním muzeu v Yorku je možnost se v doprovodu průvodce nejen podívat do kabin vystavených strojů, ale i se posadit na místo strojvedoucího a sáhnout si na „to magické dřevo“ regulátor. U nás jsou mašinky pečlivě zamřížované, opatřené cedulkami nesahat a jediný zájem cítím držet je navždy studené a nedotknutelné návštěvníky i odborníky, kteří by je dokázali rozjet a prezentovat provozní – proč? (řeči o „péči správného hospodáře prosím nechte dnes stranou“) Mnoho mých dalších otázek napsali kolegové diskutující.
Děkuji
Zřejmě to půjde, protože např. přátelé pana ředitele Ksandra mají vstup, posezení i jízdu v železničních exponátech povoleny. Dokonce se mohou na Letné posadit do salonního vozu Františka Josefa I. Viz např. zde: https://www.ntm.cz/aktualita/ministr-kultury-martin-baxa-navstivil-narodni-technicke-muzeum
Suché konstatování:
11.4.2023 – 20:05:
– celkem 64 příspěvků, z toho pouze Olcit 19 (27%)
Dobrý den, pane řediteli NTM, více zásadních otázek: 1.) Můžete nám představit tým, který navrhuje po obsahové stránce Muzeum železnice a elektrotechniky? Jaké je vzdělání v oboru a zkušenosti členů tohoto týmu? Již před 15-20 lety bylo představeno několik konceptů železničního muzea na Masarykově nádraží, jak je tento úkol řešen v současnosti a kdy bude dokončen? Má nový tým vůbec nějaké zkušenosti s dráhou a železničními vozidly (tedy krom prácovního zařazení v NTM)? 2.) Myslíte si, že tým, který uvádíte v materiálech NTM (Horký, Hosťák, Zubačová) je dostatečně kompetentní pro investiční akci za cca 3 miliardy korun? (Mgr. Adam Horký… Číst vice »
Zdravím, myslím, že na mnohé otázky můžete jistě již zítra najít odpověď v NTM a jeho letenské dvoraně, kde je v rámci návštěvnického okruhu expozice o budoucnosti Muzea železnice. A za ty nemnohé (otázky) dávám palec nahoru 🙂
Jedna etymologická, železniční muzeum nemůže být zmenšeno NA ÚKOR jiného muzea, ale VE PROSPĚCH.
Děkuji za opravu, stylizace za pochodu, otáčení znamének, nekdy to nevyjde.
OPRAVA
4.) Proč bylo železniční muzeum na Masarykově nádraží zásadním způsobem zmenšeno a zredukováno ve prospěch muzea elektrotechniky, které ale může být vybudováno kdekoliv jinde, např. na Letné vedle NTM, v Kolíně, ve Vysočanech, v Brně atp.?
Dobrý den, pane řediteli NTM, více zásadních otázek: 1.) Můžete nám představit tým, který navrhuje po obsahové stránce Muzeum železnice a elektrotechniky? Jaké je vzdělání v oboru a zkušenosti členů tohoto týmu? Již před 15-20 lety bylo představeno několik konceptů železničního muzea na Masarykově nádraží, jak je tento úkol řešen v současnosti a kdy bude dokončen? Má nový tým vůbec nějaké zkušenosti s dráhou a železničními vozidly (tedy krom prácovního zařazení v NTM)? 2.) Myslíte si, že tým, který uvádíte v materiálech NTM (Horký, Hosťák, Zubačová) je dostatečně kompetentní pro investiční akci za cca 3 miliardy korun? (Mgr. Adam Horký… Číst vice »
Tohle prosím smazejte ať to tady nevisí 2x. Děkuji.
Chtěl bych se zeptat jestli se někdy plánuje zprovoznění parních lokomotiv 498 022, 498 106, 387 043. A ještě bych se chtěl zeptat jestli se někdy plánuje návrat ozubnicové lokomotivy 404 003 na ozubnicovou dráhu.
Jak to vypadá s Žabotlamem s 451.025/026, plánuje se jeho zprovoznění, nebo alespoň umístnění pod střechu a plánuje se zprovoznění i nějakých jiných lokomotiv než jen 464.102?
Dobrý den, proč nebyla na novou budovu NTM u Masaryčky vyhlášená architektonická soutěž? Případně nestálo by za to jí ještě zvážit? Díky.
Mám prosbu na pana Olcita a.k.a. Axela a.k.a. Vtvt. Dejte si studený obklad na hlavu a přestaňte už tady prudit. Děkuji
Co je špatného na tom ušetřit miliardy a Muzeum Elektrotechniky, Informatiky a Železnic zřídit v prázdné budově, která je optimalizována k vystavování? A využít synergii s VIDA! Parkem který je vzdálen 5 až 10 minut? Vlastník té brněnské prázdné budovy hledá využití a předpokládám, že by se podílel na zajištění tratě až přímo do budovy – buď přes nynější železniční vlečku nebo zbudovat cca 300 metrů kolejí z tramvajové vozovny. Exponáty by se tedy mohly jednou za několik let prohazovat s Depozitářem NTM v Chomutově a v Praze-Čelákovicích Vždyť jenom výstavní plocha by byla značně větší než je současný plán… Číst vice »
Pane Ksandr, prosím nerušte legitimní debatu.
Mám třeba tyto otázky (návštěva s dětmi cca 2018-9): a) proč je v dopravní hale (alespoň v době mé návštěvy s dětmi byl) na Letné Spitfire, když muzeum nemá ucelenou časově chronologickou expozici vojenské letecké techniky, sám letoun má jen těžko něco společného s technickou produkcí na českém území a i v kontextu hrdinství našich pilotů patří do Kbel? Jinými slovy, proč místo např. automobilů jsou neorganicky vystavovány takovéto náhodné výstřely? Je to příklad, kterých bychom tam našli více ? b) Proč v letecké expozici jsou ve vitrínách vykopávky letecké archeologie, které opět patří do jiného typu muzeí, a není… Číst vice »
Souhlasím, že NTM neposkytuje příliš moc praktického informačního obohacení. Mě by třeby zajímalo, vzhledem k tomu, že souběžně probíhala výroba takřka duplicitních tanků T-62/T-64/T-72, tak proč tedy česko-slovenská vláda dotovala výrobu T-55 v ČSSR i v 70.-tých a 80.-tých letech? Dotací myslím zejména to, že většina odběratelů tanků z ČSSR kupovala za cenu pod výrobními náklady anebo když byla sjednána zisková cena, tak bohužel často nedošlo k platbě (česko-slovenská státní tanková fabrika vždycky dostala proplaceno od ČSSR, a ČSSR „vymáhala“ platbu od zahraničního odběratele více či méně úspěšně) V 80.tých letech prý průměrná měsíční dělnická mzda v tankové fabrice v… Číst vice »
Mohu se zeptat, proč bych já jako daňový poplatník se měl zadlužovat kvůli Muzeum železnice a elektrotechniky za několik miliard kvůli prťavé expozici (2 tisíc m2), kterou není možné rozšířit, neboť v okolí je velmi hustá zástavba? Není lepší prodat pražské pozemky developerovi u Praha-Florenc, když už v té lokalitě je obrovská poptávka po pozemcích? A nové muzeum umístit do EXISTUJÍCÍ a nevyužité budovy určené právě k vystavování? Mluvím např. o pavilonu Z brněnského výstaviště s užitečnou plochou 25 tisíc m2 v majetku města Brna s obrovskou spoustou volného prostranství okolo https://www.idnes.cz/brno/zpravy/muzeum-mhd-expozice-pavilon-z-veletrhy-brno.A230210_150827_brno-zpravy_mos1 Samozřejmě, že by bylo vhodné IHNED upozornit, aby… Číst vice »
Ještě zdůrazním, že patrně by nová expozice železnice a elektrotechniky NTM v brněnském Výstavišti těžila z existujícího VIDA! parku… Pavilon Z a VIDA! jsou vzdáleny cca 5 až 10 minut pěšky.
když umíte s google, tak čtěte:
https://www.pamatkovykatalog.cz/soupis/podle-relevance/1/seznam/?h=praha+masarykovo+n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD&fulltext
myslím že developerský projekt místo památkově chránených budov nemá moc šancí na úspěch….vy (každý doplní sám vhodné slovo)
Obávám se, že naše společnost se dostává do stavu tak citelného zadlužení, kdy bude velmi citelně redukována památková ochrana účelových staveb jako jsou např. garáže pro vlaky. Zvláště existuje-li lukrativní možnost jejich využití.
Neboť nejcennější na nemovitosti prý bývá:
a) lokalita
b) lokalita
c) lokalita.
Čili depozitář NTM v Chomutově vedle Kauflandu patrně zůstane v provozu, protože by za něj NTM tolik nedostalo, kolik NTM (státní rozpočet) dostane za pozemky v centru Prahy.
Lokalita je přímo úměrná schopnosti developera. Kdo chce a umí to, dokáže i z napohled nesmyslné lokality dostat maximum, kdo nechce a neumí to, tak i na komerčním pozemku v centru Prahy prodělá kalhoty.
Vážený pane! Pro přesnost: plocha pozemků (včetně zastavěných ploch), které spravuje NTM na Masyrykově nádraží je 20.000 m2 nikoliv 2000m2. Při investiční akci za cca 3 milardy Kč (jak je již dnes prelimitováno) to vychází na 150.000,- Kč na 1m2 pozemku výstavních ploch. Výstavní plochy budou ale i v patrech takže to bude cca 30.000m2 výstavních ploch a cena expozic na 1m2 bude vycházet na 100.000,- Kč / 1m2. To není až tak málo a právě proto zaráží, že celý projekt neprošel oponentním řízením u provozovatelů podobných železničních museí v ČR i ve světě. Následná analýza by pravděpodobně zjistila, že… Číst vice »
Údaj o výměře užité plochy navrhovaného Muzea elektrotechniky, informatiky a železnice v Praze-Florenc jsem vzal z článku z roku 2019, jehož spoluautorem je pan Mgr. Konečný z NTM.
https://dspace.cvut.cz/handle/10467/87252
Článek uvádí výměru užité plochy budoucího muzea 2.071 m2 (budova je vícepodlažní, proto neuvádím zastavěnou plochu).
Údaj o celkové výměře pozemku NTM nevím… jaký je zdroj pro Váš údaj 20 tisíc m2 pozemku NTM v Praze-Florenc?
Nahlédněte do katastru nemovitostí na obec Praha a k.ú. Nové Město. Největší pozemek budoucího železničního muzea je pozemková parcela číslo 2537/115 k.ú. Nové Město, která má výměru 9157m2.
Pan Konečný již v NTM nepracuje a ve svém článku myslí na plochy expozice elektrotechniky, pan Konečný uvádí, cituji, „Pro samotnou expozici elektrotechniky a informatiky se počítá s výstavbou samostatné pětipodlažní budovy, jež bude stavebně oddělená od úseku železnice (obr. 3). Celkový prostor pro expozici vyměřily dosavadní architektonické plány a studie na 2 071 m2.“
Dovolím si požádat o doporučení od pana ředitele, jaké další muzea k tématu dopravy navštívit. Neboť NTM upřednostňuje železnici. Připomínám, že v dnešní době (dle počtu sedaček) v ČR je celková kapacita automobilů asi 100x vyšší než kapacita pasažérských vlaků… Ale v NTM tento poměr není zohledněn.
A proč nejsou v NTM vystavovány předchůdci železnice, tj. formanské vozy a koňské poštovní dostavníky? Převezme NTM od České pošty pobočku Poštovního muzea s poštovní technikou? https://www.postovnimuzeum.cz/expozice/muzeum-vyssi-brod
Dobrý den. Bude na budoucí podobu železničního muzea v Praze vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž? Tak aby podoba muzea byla opravdu kvalitní a reprezentativní. Například i ve spolupráci s IPR Praha, kdy podobnou spoluprací se Správou Železnic byla takto vybrána a veřejnosti pěkně komunikována budoucí podoba nádraží Veleslavín. V současnosti zveřejněné vizualizace muzea, hlavně zastřešení venkovního prostoru nepovažuji za dobré ani reprezentativní. Spíše působí jako návrat do 90.let.
No ovšem že ne…jinak by vznikaly další vomitáty jako před lety…
Dobrý den, chtěl bych se zeptat pana ředitele jestli mu přišlo v pořádku podepsat smlouvu na opravu lokomotivy 464.102 ? Z mého laického pohledu je oprava lokomotivy nepřiměřená, neadekvátní. Jak je možné, že v minulosti měla být oprava provedena řádově v jednotkách milionů ( viz předchozí články z minulých let kdy rozpočet byl cca 5 – 10 mio czk ) a dneska je to částka, která atakuje hranici přes 30 mio czk? Proč se nad tím tak pozastavuji? Je velmi zvláštní, že České Dráhy dostávají ročně cca x desítek milionů korun na provoz celé ČD Nostalgie a jedna organizace konkrétně… Číst vice »
Je bohužel smutné kino, že NTM nehodlá technické památky provozovat jako technické (tzn provozní), ale pouze jen jako výstavní. Tento přístup se ale může snadno změnit jedinou změnou ředitele, která může nastat třeba tím, že vláda jednou rozhodne, že vozidla musí být provozní, aby vypovídala o umu našich předků. Nejdůležitější je ty exponáty vůbec zachránit před sešrotováním, aby v pozdější době bylo co zprovozňovat. A to i za cenu, že to bude stát na větru a dešti bez ochrany. Sice se tím případná oprava prodraží, ale co je lepší: sešrotovat nebo nechat chátrat pro pozdější využití? Já jsem rozhodně pro… Číst vice »
Když si člověk pročte názor šéfa Nejvyššího kontrolního úřadu, že ČR už nemá na udržování dotačního klondike, tak spíše předpokládám, že se bude šetřit, velmi šetřit.
Proto nepředpokládám velké množství techniky NTM jako pojízdné, zvláště s ohledem na ETCS.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-komentar-dalsi-varovani-na-dotacni-klondike-cesko-nema-228924
Pokud se ale to ETCS neomezí právě v rámci úspor jen na TEN-T…
Eventuelní budoucí muzeum Elektrotechniky, Informatiky a Železnic u Praha-Masarykovo nádraží je na trati TEN-T.
Depozitář NTM v Chomutově je na trati TEN-T
A v kilometrech/procentech je kolik české železnice v TEN-T?
5%? 10%?
TEN-T tratí v ČR je něco kolem 2 tisíce km. Uvidíme, jak to dopadne s tratí přes HK a s 5. koridorem.
Síť SŽDC má 9,5 tisíce km (9358 km)
Celkově v ČR je provozováno kolejových tratí v gesci Drážního úřadu zhruba 14 tisíc km.
Nepočítám trolejbusy či lanovky.
O peníze tu nejde, co vím, tak NTM odmítá exponáty zprovozňovat, i když na to peníze jsou (třeba ze soukromého sektoru). Mnohokrát jsem slyšel názor, že provoznímu exponátu hrozí nehoda a tak je lépe ho nezprovozňovat. Sice to může dopadnout jako v Norimberku nebo se může stát cokoli jiného (třeba požár v depozitáři), ale když má jeden přesvědčení, že k úhoně se dá přijít jen v provozu, tak se s tím prostě nedá nic dělat.
Když jsme navštívili LegioVlak nebo Papežský vlak, tak jsem si nevšiml, že by se báli jezdit po ČR/SR kvůli obavě z nehod.
Ono když si pročtete výročku NTM, tak jim o peníze jde velmi. Proto nechápu těch zhruba 30 mega za jednu parní loko, když ETCS je za dveřmi.
Jaký bude další osud už opravených anatry a tractora? Budou zapuceny kbelskemu muzeu ? Nebo konečně zapujcite pravý nag z bohemie místo makety v replice?
Dobrý den, kdy si myslíte, že dojde k znovuoživení československého parního rekordmana albatrose 498 106 a kdy by jste mohli převzít jen vůz řady 854 přezdívaný CATrová hydra.
Vzhledem k tomu, že pravidelně si cestu vlakem platí pouze zhruba 0,8 milionu národa, tak nepředpokládám, že NTM toužili navyšovat počty vlakové techniky, po předloňské expanzi, která myslím na dlouhou dobu byla poslední.
Spíše si myslím, že v NTM převezmou pobočku ČD v Olomouci a aby na to vzali peníze, tak řadu vlakových exponátů uskladní někde pod širým nebem nebo je rozdají nadšencům.
Jsem zvědav, zda NTM bude mít zájem o nějaký vyšší počet kusů techniky, až se bude rušit pobočka ČD v Lužné.
Lužnou zdá se Mareček pohřbí, tam to pod ním spěje od desíti k pěti…
Ne, o to nejde.
Račte si poslechnout to klíčové z rozhovoru s šéfem ČD v minulém podcastu.
A připomínám, že když loni Moody vydala rating pro ČD, tak předpokládala, že tržní podíl pasažerské ČD na železniční pasažérské přepravě bude vysoce nad 80%…
https://www.moodys.com/research/Moodys-assigns-Baa2-rating-to-Ceske-drahys-proposed-new-notes–PR_469605
Tak zejména proto si myslím, že pobočka ČD v Lužné bude brzy bez peněz.
Té Lužné je docela škoda v tom smyslu, že v Praze je muzeí i jiných atrakcí dost. I když za ta léta z toho Lužná jako obec zase tak moc nevytěžila. Ale kdyby se Rakovník víc snažil, mohl by člověk spojit návštěvu muzea s Rakovníkem.
Osobně doufám, že aspoň část party z Lužné bude jezdit do Chomutova. Protože fortel je vzácná vlastnost. A sluší se ji předat dalším generacím.
Souhlasím, velmi brzo přijde doba kdy ČD budou muset nostalgii pustit a bude se to celé slučovat nejspíše s NTM. Už se o tom celkem slušně začíná mluvit…
Proč na tak významnou stavbu na významném místě za spoustu peněz, nebyl zvolen nejlepší způsob nalezení nejvhodnějšího návrhu podoby muzea, vypsání architektonické soutěže?
Dobrý den, byl jsem se v muzeu podívat na podzim po velice dlouhe době, zajimalo mě, jak muzeum reagovalo na dnešní dobu. Taky mě s odstupem zajímal vysledek rekonstrukce. Realita mě však velmi mrzela. Muzeum zůstalo velmi puritánské, skoro žádná interaktivita až na věci, které tam byly už dříve. Hrozná škoda, že k tomu nepřístupujete více jako Techmania v Plzni a podobně. V Expozici hornictví to tak nevynikne, je poutavá sama o sobě, ale třeba architektura je vyloženě zklamání. Nebýt s oborem trochu spojený, vůbec nevim co bych z toho měl. Taky to bylo na ostatních vidět, jen prolítli. Vlastně… Číst vice »
Techmania je čistě komerční projekt za účelem výdělku, to opravdu nelze srovnávat s muzejnictvím. Už tamvocaď vylifrovali drážní vozidla bez ohledu na historickou hodnotu jen proto, že měly malou návštěvnost.
To byl samozřejmě jen příklad. Jde o formu. Interaktivní expozice co zaujme i prakticky, nemusí byt doménou jen soukromých iniciativ.
Nevím no, vedlejší zemědělské muzeum je pro děti jak dělané. Chodíme tam s prckem pravidelně. Interaktivita je skvělá a prcek tam stráví 3h s přehledem několikrát do roka. NTM ho bavilo minimálně. Smutné je, že ty muzea stojí vedle sebe a prezentovat se umí jen jedno, ale není to to, kam chodí více lidí.
Otázka na NTM. Jaký je současný stav a jaká je plánovaná budoucnost elektrické lokomotivy Ringhoffer? Lokomotiva byla odvezena z Jaroměře v roce 2021 se slibem pana Ksandra, že se lokomotiva do Jaroměře vrátí.
Dobrý den, kolik lidí se stará o parní lokomotivy v Chomutově, proč mají exponáty demontovány ojnice a rozvod ? Obecně jste proti provozním exponátům a bazírujete na tzv. historické podobě a přitom návštěvníkům prezentuje že nekompletní lokomotivy. Vzdělaváte se celoživotně – např základy strojírenství ? Proč jste zabránil zprovoznění 404.003 notabene za cizí peníze /Norské fondy/?
Jaký konkrétní přínos pro školou povinné spočívá v tom, že NTM utratí stovky milionů za zprovozňování parní techniky a její provoz? Proč NTM raději neinvestuje do on-line a zejména pochopení CELOEVROPSKÉHO kontextu řešení dopravy? Např. aby došlo k pochopení příčin transformace hromadné dopravy v 60. letech a 70.letech, v regionech kde nevládla zaostalá vláda popírající přirozený rozum tak jako v ČSSR? Viz příklad náklaďáků/busů Mercedes, kterých jejichž produkce od 1965 do 1980 se zvýšila 3x, zatímco produkce osobáků Mercedes se zvýšila jen 1,5x tolik? Není lepší zakonzervovat NTM bez jediného koruny na investice…. a poučení z minulosti předávat dalším generacím… Číst vice »
Zakonzervujte divadla, galerie, ZOO, muzea a vůbec veškerou kulturu a vše co nás dělá lidmi. Pak zakonzervujte sebe v podobě okurky ve sklenici. Nebojte, IQ Vám pak moc neklesne …
Máte děti školou povinné? My doma jo. Navštívili jsme s nimi VIDA Park i NTM. V NTM se strašně nudili. O opakovanou návštěvu VIDA Parku žadoní.
Takže vypadá to, že dáme Techmanii v Plzni nebo IQLand v Liberci. Zatímco depozitář NTM v Chomutově v plánu není. Ani Lužná
Nebýt strojů z minulosti, kterých je několik vystaveno v různých muzeích a depozitech, žádné VIDA Parky by nikdy nebyly. Patrně dětem neumíte osvětlit vývoj technického světa, škoda. Snad to někdo, někde, někdy napraví.
Neberu Vám Váš názor, že neumím zaujmout děcka, když stojíme u vystavené lokomotivy v muzeu. Zkusil jste si to někdy? Proč už před stovkami let farář Komenský tvrdil, že „Škola hrou“??? A nejsem jediný, kdo by potřeboval, aby muzea se ze statické podoby proměnily na vysvětlující/srozumitelně+zajímavě vysvětlující. Vysvětlením, které děcka zaujme, nemyslím o tom, jestli lokomotiva měří tolik a tolik metrů = to je každému fuk. Spíše je zajímavé např. popsat ten omyl spočívající v nákupu parních loko ze SSSR v 60. letech a jejich konverzi z uhlí na mazut = typ 555.3 Když si vezmete jak prudce klesá počet… Číst vice »
Hmm, nechte si dát čip do hlavy a budete stále On-LINE..
A je to NAŠE historie, ne nějaká celoevropská..
Očividně nemáte k technickým památkám vztah, tak to raději neřešte. Resp. asi máte rád auta, tak vlaky nechte být..
Takže Vy byste zakázal, aby exitovaly alternativy Národního technického muzea? Byl jste tam někdy, nebo z Vás pouze mluví zkostnatělý vyznavavač „ANO, bylo líp“?
Protože o tyto alternativy NTM mají děcka faktický zájem, v některých jsme byli a bylo tam plno (naše děcka už znovu do NTM nechtějí).
https://vida.cz/
https://iqlandia.cz/
https://imaginata.de/
https://techmania.cz/cs/
https://www.welios.at/
https://www.dolnivitkovice.cz/velky-svet-techniky/
https://www.pevnostpoznani.cz/
Proč…akorát že by to pak provozovatel nesměl dát do nákladů hlavního podnikání, nebo by měl na krku spekulaci…
ad 1. odstavec: Protože on-line pochopení není úkol pro muzeum, ale pro vědeckou instituci v oboru dopravy (asi nějaká VŠ).
ad 2. odstavec: To není úkol muzea, viz 1 odst.
ad 3. odstavec: Není. Aby někdo mohl předat poučení z minulosti, tak o tom musí něco vědět, na rozdíl od vás.
ad 4. odstavec: Protože je to muzeum. U těchto dvou firem si může objednat opravy starých strojů.
Plánuje muzeum nějakou změnu způsobu nakládání s exponáty, nebo je stále neprovozní hromada dílů v depozitáři cennější, než funkční stroj? Jako někdo se zájmem o historii architektury byste snad živost a vrstevnatost měl cenit jako nejdůležitější hodnoty, přitom muzeum mluví o totálním purismu typu conrad vorlauf bez kompresoru.
…jinak doufám, že tentokrát dojde na víc otázek čtenářů, než minule, kdy to bylo skoro bezpředmětné 🙂
Bude na navrh železničního muzea vypsána otevřená architektonická soutěž? Přeci jen se jedna a významný pozemek i funkci prakticky v centru města.
Jak to vypadá s projektem muzea na Masarykově nádraží a jaké exponáty tam budou vystaveny? Kdy bude toto muzeum otevřeno?
A bude současně s jeho otevřením zrušena Lužná?
Lužná u Rakovníka je podnikové muzeum Českých Drah, které krom pár vypůjčených exponátů nemají s NTM nic společného. Jsou to dva rozdílné subjekty.
To já vím…a právě proto nevidím důvod proč je nesloučit…ČD by měly aspoň menší výdaje…
Obávám se, že v regionu západně od Prahy je NTM již dostatečně zastoupeno Chomutovem, který leží na transevropské trati = tudíž snad tato trať bude v provozu z peněz normálních vlaků.
Předpokládám se, že železniční síť okolo Lužné přijde o státní dotace, neboť mě nenapadá proč by tyto vedlejší tratě byly převzaty krajem…. Ale já jako laik nejsem místní, tak třebas místní mají názor že zachovat provoz na tratích u Lužné, přičemž tento provoz tratí a provoz vlaků si zaplatí z peněz svého kraje/města.
Rád bych se pana ředitele zeptal, zda bude v budoucnu možnost více využívat pro nostalgické jízdy parní lokomotivy ze sbírek NTM a jak bude organizačně zajištěno jejich provozování.
Třeba na Moravě drží dlouhodobě provoz nostalgických vlaků jen dvě parní lokomotivy – „Rosnička“ 464.202 NTM a stroj ČD 423.041, který nahradil parního „Matěje“ 433.002, který patří taktéž NTM. Je šance, že se „Matěj“ do provozu vrátí?
Právě na Moravě je dlouhodobě neuspokojená poptávka po nostalgických jízdách, protože doslova není s čím jezdit.
Souhlasím s otázkou. A doplnil bych, jak zpětně hodnotí NTM svůj krok, kdy některé stroje odebralo spolkům a tyto dnes neprovozní stojí bez reálného využití. Nebyl původní stav vlastně lepší?
Ten Papoušek se moc nepovedl.
Na vizualizaci nebo v reálu?