Cla přílivu čínských aut do Evropy nezabránila. Za rok hlásí dvakrát vyšší odbyt
Nejprodávanějším modelem MG v Česku je malé SUV ZS. Foto: MG

Podíl elektromobilů v nových registracích dosáhl již 17 %.
Podíl elektromobilů v nových registracích dosáhl již 17 %.
Poznamenám že existuje takový trik, registrace auta na dealera. Doveze se z číny. A najednou je v prodejních statistikách v Evropě.
Existuje zavedená MG, ale pak tu jsou čínské značky, které mají 3 „prodaná“ auta za půl roku. Registrace
Ještě poznámka, že se snižuje prodej amerických a japonských značek (kromě Toyoty). Tyhle (částečně) nahrazují číny.
Těch MG tu v poslední době začínám vidět fakt hodně. Takže přinejmenším tahle značka je tu zjevně úspěšná. Ostatní, jako třeba BYD, ještě moc k vidění nejsou.
Kdo si koupi MG? blazen…
Neviděl bych to tak jednoznačně. Momentálně nabízí velice příjemný poměr cena výkon.
MG Speedster je úplně boží
Třeba jsou hitem v Srbsku, Rumunsku, Bulharsku, kdo ví.
U nás taky. Přibývají rychle, každou chvíli nějaké MG potkám.
Kdyby v EU nebyli .. tak tady Fiat, Škoda mohla dál prodávat malá ekologické auta za 300 000. Vozový park by nebyl starý. A bylo by mín CO.
Máte pravdu kdyby EU nesmyslně netlačila na snižování CO2 a elektromobilitu tak by lidé kupovali levné jednoduché vozy díky čemuž by vozový park byl mnohem mladší. Takto kdo má starší funkční vůz tak se jej drží zuby nehty.
V Evropě se auta s podobnou cenovkou prodávat mohou a prodávají, ale vyrobit je zde s evropskými mzdami může být už celkem výzva. Automobilky se tak soustředí na výdělečnější segment jako neustále rostoucí kategorii SUV.
Škoda tu před vstupem do EU malá auta za 300 000 prodávala. Akorát těch 300 000 bylo asi 20 průměrnejch platů…
A proto jsou ta nejprodávanější čínská auta SUVéčka, viďte.
Cla jsou cestou k raně novověké ekonomice. Nakonec znamenají ještě větší zaostávání. Stačí si vzpomenout na britský automobilový průmysl před příchodem baronky Thatcherové. Tak ho chránili, až jejich produkce totálně zaostala a po uvolnění ekonomiky a levicových poměrů to celé odvětví padlo na hubu. Žádný příčetný Brit si nechtěl koupit ty jejich krámy, pokud zrovna neměl na RR.
Britský automobilový průmysl je až bizarní případ, jak může dopadnout odborářské lobby v kombinaci se státní podporou (znárodnění) a cly.
Každý dělá co může. Evropa je špička v regulacích. Což není špatný, ale jen pokud by to tak dělal každý. Ale nedělá.
Docela by pomohlo, kdyby EU měla společný trh. Což je naprosté sci-fi. Každý si hraje na svém písečku.
Tak nás prostě Čína převálcuje. Pokud na ni uvalíme cla, koupí se nějakou zdejší firmu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evropsk%C3%BD_jednotn%C3%BD_trh
Takže Číňané nás převálcují, i když budou vyrábět v EU podle unijních regulací? Tím chcete říct, že problém nejsou ty regulace?
Ale tak ono je vyrábět a vyrábět. Vyrobit auto lze od šroubku a plechu..jako třeba to umí SKODA v MB anebo se auto dá vyrobit pouhým smontováním dovezených komponentu.. tak jak to Škoda dělá v montážních závodech na Ukrajině či Kazachstánu..a i ta dovezena karoserie vyrobena z plechu ocelárny, která funguje díky fosilním palivum bude levnější, než koresie vyrobena z plechu EU ocelaren
Tady je krásně vidět jak je EU nepoužitelná. Více GD více elektro aut a za chvíli půl Evropy může jít na pracák. Hlavně že se sníží emise tolik škodlivého CO2. Je mi z toho smutno jak se z kdysi světové špičky stáváme skanzenem a ještě pomáháme svému potenciálně největšímu a nejschopnějšímu nepříteli.
Ruku na srdce pokud by stály auta jako dříve tak by si Číňani ani neškrtli. Děkujeme ti milá EK.
Takže řešení je zůstat skanzenem spalovacích motorů? Možná trochu problém by mohlo být, že Čína nás dohnala i v téhle „špičkové“ technologii, takže ten rostoucí podíl čínských výrobců je i přes evropská cla na čínské elektromobily.
Někteří lidé stále považují Číňany za nevzdělané rolníky, kteří nejsou schopní vyvíjet moderní technologie a vyrábět kvalitní výrobky, takže za jejich úspěchem vidí jen politické selhání bílých mužů.
Člověk by čekal, že nás Asie z podobných omylu vyvedla s japonskými a korejskými firmami.
Jelikož třeba MG 4 se před cly prodávalo v Evropě s marží 45%, tak i po zavedení cel mají Číňané větší marži než evropské automobilky.
Řešení je to nechat na lidech, na trhu co si vyberou. Taky nikdo neukazoval diskety či CD a kde dnes jsou…
Trh očividně chce víc čínských aut.
A proč raději nezůstat u aut a nezmínit třeba olovnatý benzín, který chudákům řidičům museli zakázali.
Tak to víte. V situaci, kdy čínské fabriky nemusí řešit tolik byrokracie co evropské, kdy výroba levných elektroaut vedoucí k ovládnutí světa má tu největší prioritu čínské komunistické strany a vlády , země , kde nemusí řešit nějaké zelené nesmysly a emisní povolenky musí být vždy levnější, než preregulovana EU.
Škoda Felicia RostLine s hodinama na palubní desce a přípravou na autorádio za čtvrt mega?
Třeba Dacia s cenami kolem 200 – 250 kKč. Tak jak tomu bylo ještě pár let nazpět. Dnes ty auta jsou podstatně ale podstatně dražší.
Jako já jsem pro, aby Rumun vydělával v průměru 2 500 lei jak před 10 rokama, a ne 9 000 lei jak teď. Ale vysvětlujte to Rumunovi…
Růst ceny aut není dán růstem mezd v Rumunsku (to je marginální problém)
Lid chce levné SUV, lid ho má. Nejprodávanější Dacia není nejlevnější Sandero holobyt edition za 285 000, ale Duster, který.je o 150 tisíc dražší (dražší než elektrický Spring). Porovnávám ceny skladových vozů na dacia.cz.
za 250, novou? klidně
Fakt byste si koupil novou Feldu, co rezla už na páse, za cenu 3 roky staré Fábky (teď jsem kouknul na sauto)? Myslím na ježdění, ne jako sběratelský předmět….
Poucot by se mohli treba automobilky… v Cariad VW zahučelo hodně miliard a pořád sw v autech jako těžká bída.
Koupil jsem si od VW akcie. I přes varování, že to není dobrý nápad. A skutečně, nebyl 😁
EU se musí uzavřít, žádný import. Pak nám bude dobře. Budeme best of fšechno.
Skanzenem se stáváme přesně z opačných důvodů. S EV evropské automobilky začali pozdě a díky tomu vyklizeji v Číně pozice. A podobné je to se zelenou energetikou. Čína na ni přechází raketovým tempem, protože si je vědomá nedostatku zdrojů fosilních paliv. Na rozdil od Evropy ale maji pragmatický přístup. V Evropě jsme si z toho udělali ideologii, ale vesměs o tom jen kecáme. A aby toho nebylo málo, tak si několik zemí zcela nesmyslně (a nezávislé na green dealu, na který se to často svádí) odstavilo jaderné elektrárny a teď to způsobuje problémy. V přechodu na zelenou energetiku platí: „Kdo… Číst vice »
„…protože si je vědomá nedostatku zdrojů fosilních paliv.“ Proč potom staví nové uhelné elektrárny ve velkém množství (tedy nejen panely, vrtule a jádro)?
a co je podle vás velké množství?
Neustále jim roste celková spotřeba. Je potřeba nahrazovat i staré „stabilní zdroje“. Každopádně platí, že v roce 2023 měla Čína podíl energie z obnovitelných zdrojů 30.68%, v roce 2024 to bylo už 38%. A z roku na rok zvyšují své obnovitelné kapacity neskutečným tempem. V roce 2024 zvýšili kapacity FVE o 45% a větrných elektráren o 18% (což je 63.8% z loňského celosvětového přírůstku obn. zdrojů). Vice než polovina světové kapacity FVE je v Číně. Do toho připravují další megalomanské vodní elektrárny (s neblahým vlivem na ŽP). Pro srovnání celosvětový podíl energie z obnovitelných zdrojů byl v roce 2024 41%… Číst vice »
Ale také staví uhelné a hlavně jaderné elektrárny které bohužel pro někoho jsou v Evropě sprosté slovo.
Čína těží uhlí otevřeným způsobem ve vnitřním Mongolsku. Asi jako Poláci hned u našich hranic. My můžem taky, do kotle se dá naházet celý Podkrušnohoří…
Mimochodem, elektřina z jaderky je a vždycky bude nejdražší. Kdyby vycházela levně, tak se tu JE stavěj jak o závod…
Co k tomu říct, jen plánovaná cena stavby a provozu vs množství energie. Stačí abyste si to podělil, budete překvapen.
Nedává to smysl nikde, snad kromě případů, kdy žádný jiný zdroj energie není k dispozici…
Já jsem rozporoval jen tu jednu vaši větu, se zbytkem souhlasím (proto i ta závorka s dalšími zdroji). A např. do výzkumu a vývoje jaderné fúze investují mnohem více než USA. Tím jsem chtěl říct jediné – Čína do toho šlape co se týká energií ve všech směrech, a to včetně uhelných.
Jen se chci ujistit – ta čísla, co píšete (škoda, že jen v procenta), je instalovaného výkonu a nebo reálně vyrobeného výkonu?
Dovolím si Vám oponovat. Sázka na občasné zdroje energie je to co nás přivádí na hranici bankrotu. Pokud Evropa ještě hodí zpátečku má šanci. Jinak to vidím hodně bledě.
Na hranici bankrotu nás přivádí závislost na zdrojích, které nemáme (ropa, uran), které nechceme těžit (plyn z břidlic), a jejichž přísun si nejsme schopni zajistit (aktuálně je to hezky vidět na jemenských bojůvkách, blokujících Rudé moře)…
Uran máme, ale neumíme si jej sami zpracovat na jaderné palivo.
Hamižnost. To je ten důvod proč nás válcují. Evropští šefové chtěli vyšší zisky, a tak zaprodali své know-how do Činy. Viz https://youtu.be/qTilowhsX_w?feature=shared
Hezký večer.
A nyníje čínské know-how v mnoha oborech vyšší než naše (např. výroba baterií).
Například. A de facto ve všem. Jaderné elektrárny, žel.vozidla, automobily.. vše.
Nu což. Máme plno sociálně správních vysokých škol. Třeba nás budou do budoucna živit. Hurá.
Zesměšňování humanitních disciplín je hloupé. Naopak je potřeba je rozvíjet, jinak se z té techniky všichni zblázníme jak turečtí motoristi. Už teď se nám děti ve škole vražděj navzájem (v Číně ostatně taky)…
To že nás dohnali je možná částečně chyba Evropy, ale že nás předehnali je už zásluha Číny. Evropské firmy budou muset zabrat a přicházet s něčím lepším.
Nicméně nebylo by to poprvé, kdy se nějaký evropský průmysl dostal do složité situace, ale dokázal se z ní nakonec vyhrabat. Kdyby po komerčním neúspěchu Comet a Caravelle v západní Evropě zakázali proudová letadla, dnes by nebyl jedničkou na trhu Airbus.
Jenže je to přesně naopak
Tak to si nemyslím. I když Číňané udělali obrovský pokrok nejen co se týče aut, tak pokud by EU nestrkala nos kam nemá tak by si tu moc nevyskalovali.
Takto nás nejspíše čeká to co se stalo v telekomunikacích i jiných oborech.