CityElefant zničený na Masarykově nádraží se po třech letech vrátil do provozu

Jednotka CityElefant po nehodě na Masarykově nádraží. Foto: Drážní inspekceJednotka CityElefant po nehodě na Masarykově nádraží. Foto: Drážní inspekce

České dráhy téměř tři roky od nehody na pražském Masarykově nádraží vrátily do provozu elektrickou jednotku CityElefant. Přišly o ní

České dráhy téměř tři roky od nehody na pražském Masarykově nádraží vrátily do provozu elektrickou jednotku CityElefant. Přišly o ní po chybě strojvedoucího, který projel v červenci roku 2015 zarážedlem až do nádražní dvorany.

Po zkušebních jízdách se opravená jednotka vrátila na koleje do pravidelného provozu dnes. České dráhy za opravu jednotky 471.040 zaplatily Škodě Vagonka 74,9 milionu korun. „Oprava již byla ukončena a vozidlo jsme od opravce převzali a vrátili do domovského depa DKV Praha,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České dráhy opravu zaplatily ze svého, pro podobné situace nejsou pojištěné a po zaměstnanci lze vymáhat podle zákona jen 4,5 násobek mzdy.

K nehodě došlo 14. července 2015 po 23. hodině. Podle zprávy Drážní inspekce strojvedoucí začal brzdit příliš pozdě, čímž projel nejprve návěstidlo a později i zarážedlo. Nehoda se obešla bez vážnějších zranění i díky době, kdy k ní došlo, jen dva lidé skončili lehce zranění. Škodu Drážní inspekce odhadla na 82 milionů korun.

Drážní inspekce také ve svém závěru upozornila, že strojvedoucí nevyužil systému automatického vedení vlaku (AVV), který má zvyšovat bezpečnost. Českým drahám proto inspekce doporučila, aby bylo používání AVV povinné ve všech vlacích, které jsou tímto zařízením vybaveny.

Podle popisu v závěrečné zprávě si strojvedoucí myslel, že má aktivovanou funkci cílového brzdění (CB). Když se blížil k Masarykovu nádraží, nabyl dojmu, že funkce reaguje pozdě. „Očekával brzdící účinek, který se nedostavil. Z důvodu šoku způsobeného nenadálou situací, kterou před tím nezažil, si nevzpomíná na použití rychločinného brzdění,“ uvádí zpráva. „Strojvedoucí se domnívá, že při manipulaci s ovladačem stěračů při výjezdu ze žst. Praha-Libeň mohl nechtěně ohrnutým rukávem montérkové blůzy zavadit o páčku ovladače režimu jízdy a deaktivovat tak funkci „CB“,“ tvrdí se v textu zprávy.

 

Tagy 471.040 České dráhy CityElefant drážní inspekce nehoda Masarykovo nádraží
7 komentářů