CityElefant z nehody na hlavním nádraží půjde opravit, rozhodly České dráhy

Jednotka 471 CityElefant po střetu s lokomotivou. Foto: Drážní inspekceJednotka 471 CityElefant po střetu s lokomotivou. Foto: Drážní inspekce

Dopravce se potýká s nedostatkem provozuschopných jednotek.

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JardaP

Omlouvám se za trochu off-topic. Nevíte někdo, kdy přesně má Pendolino zkoušet „dvoustovku“ na úseku Doubí-Soběslav? Pokud už jsěm to tedy neprošvihl. Ne že bych byl nějaký šoto-spotting-maniak, ale kouknout bych se šel. Dík!

vbb

Už se jezdí.

JardaP

Už to vidím dole, dík a omlouvám se za plevel tady. Nějak jsem to přehlédl.

DavidK

Jak už tady podotkl Tomášek. Je smutné, že do City Elefantu vrazí ČD snad více jak 100 milionů korun, ale… Do podstatně lepší a řekl bych i nenahraditelnější jednotky Pendolina vrážet těch 200 mega nechtěli. Ach jo…

Pan průvodčí

Pendolino je právě mnohem snáze nahraditelné, než v tuto chvíli kriticky nedostatkový Elefant. Jednotky 471 se turnusově pravidelně spojují a rozpojují a na to nic jiného, než právě tu 471 nasadit nelze. Navíc ten Elefant je skoro o dekádu mladší. Místo Pendolina může jet klasa nebo Comfort/Inter/Railjet.

Joe

Ten Elefant za den přepraví víc lidí než Pendolino za týden a vydělá tak mnohem víc. Ve finále do konce své životnosti si tu opravu v klidu zaplatí a ještě bude dál vydělávat.

DavidK

Jo, to můžu brát jako určitý point. Na stranu druhou – já vám nevím. Dneska není zase tak velký problém už CityElefenty nahradit jinými jednotkami. Určité RegioPantery nahradit City Elefanty rozhodně mohou.

JirkaJJ

City Elefant má vzhledem k dvoupodlažnosti větší kapacitu. Běžně spojují i dva za sebe a tak myslím, že dva RegioPantery o stejné kapacitě by se v menších stanicích nemusely vlézt k nástupišti…

Zdrasa

Nemá někdo přehled, kolik přesně teď Elefantů pro PID chybí? Poslední dobou se často setkavám se situací, že ve špičce na S9 jede jeden a ten je pak k prasknutí. A právě si říkám, kolik jich musí chybět, že je situace tak špatná.

Zrzek

Tuhle jsem na Smíchově viděl složeninu sysel, 2x honekr a 2x patro. Zřejmě náhrada za 2x ešus.

Kubrt

To je dlouholetá (od 2017) náhrada za nedostatek ešusů. Momentálně je v Praze turnus pro 4 takovéto soupravy, tři se točí ve špičkách na trati do Řevnic, jedna ráno do Řevnic a odpoledne do Kralup. Plus další čistě patrová jezdí jeden ranní obrat do Kralup. A jedna by měla být dispečerská, celkem tedy 6 souprav.
Nově by se na kralupské trati mělo na těchto výkonech (ráno i odpoledne) vyskytovat dvojče nových panterů, ale zatím se tak neděje a jezdí staré soupravy (respektive panter jel jednou v pondělí ráno) https://sledovani.55p.cz/praha_404_2024/

Dejf

jo, touhle okrasou české železnice jsem měl tu čest se povozit, když mi v roztokách ujel novej panter v pidu. docela kulturní šok.

Kubrt

Je to hrozná ostuda. Snad se je podaří dodávkou panterů vyeliminovat směr Tlumačov.

Twix

Na to by někdo mohl namítnout, že těsně před tím rokem 2017 byla provedena modernizace pater a do syslů byla doplněna jednička, tak to přece nebudeme hned šrotovat 🙂

Rudolf Tuček

Jedničku mají jen tři sysli ale už jsou v Praze dva sysli s ETCS, takže ty budou jezdit ještě dlouho.

platamond

Mrkněte do JŘ, jde o nepárový výkon jen v ranní špičce. Kdo je tak bohatý, aby si na 30 km/denně držel novou soupravu.

Achilles

Není nepárový, stará patra bez sysla jezdila (resp. pořád jezdí, i když už nemají) na 9604/9607.

platamond

Letos ano, ale od prosince jedou do Kralup jako Sv, protože se využije spojování a dělení Panterů.

Pan průvodčí

Ony se ty soupravy beztak rozpojují a skládají dle potřeby. Každý vůz je zařazený v jiné turnusové skupině. Včera odpoledne byla snad odpoledne i dispečerka ze Sysla a tří Bdmtee.

SaulGoodman

Nedávno jsem viděl variaci, kde byla místo sysla lokomotiva, tj. na obou koncích soupravy.

Twix

Taková verze jezdí celkem často, protože se různě kazí jak syslové, tak patra. Ta dvouhlavá souprava má odpich, že za sebou víří štěrk.

Jirka

Ta jezdí pořád, lokomotiv je dost, syslů málo.

platamond

To je pravidelné řazení, dispečerka je bez pater, aby mohla jezdit rychleji, patra mají jen 100 km/h.

Zrzek

Sysla a honekry a sysla a patra o tom vím ty vídám, dokonce i x62 patra x62, ale tuhle křížení jsem na Smíchově viděl poprvé.

Jirka

Proč v tom roce 2001, kdy začaly Elefanty jezdit, jich ČD neobjednalo víc? Nebo ještě nechat další vyrobit? Jestli půjdou cestou City Frogů, budou jezdit ještě hodně dlouho.

Pan průvodčí

V roce 2001 nikoho ani ve snu nenapadlo, že bude v aglomeraci základní interval na tratích ~15/30/60 doplněný různými posilami v podobě dalších Os a Sp vlaků.

Pavel

Takových souprav je několik.

John

Tak to je ještě ta lepší verze.Uz jsem dvakraz potkal 3xHonecker a patro jedno.

Tomasek

Toto opravi a Pendolino 06 ne nechapu…

DavidK

Přesně… Úplně to samé jsem chtěl napsat.

vbb

Tak trochu jednodušší případ: jeden soused si auto jen škrábne a druhý ho má z půlky slisované.
Taky se budete divir, že jeden ho dal opravit a druhý ne?

Joe

Budou, protože druhý soused slisoval Mercedes za 3,5 míče a oni na to čumí jak na svatý obrázek,. To se prostě musí zachránit, že.

DavidK

Až na to, že tohle je zcela mimo mísu. Ostatně, jako tady ve vláknu dodává Joe.
Jednak byly obě jednotky značně poškozené, na samotném City Elefantovi náklady na opravu stojí 100 milionů korun!!! – žádné škrábnutí!!!
A za druhé… je rozdíl slisovat Ferrari nebo řafověji vyráběnou Škodu Fabii. Jasně, že na Ferrari už z podstaty věci bude větší škoda a větší náklady na opravy. To ale neznamená, že by se oprava nevyplatila. Pendolin měly České Dráhy pouze 7, zatím co City Elefantů několik vyšších desítek. To, že by se případně nějaký Elefant vyřadil by zase takovou pohromu neudělalo.

Vbb

Vy zas nechapete ze „priklad“ ma byt co nejjednodussi a nejjednoznacnejsi. Jakmile tam napisete „100 milionu“ tak se spouste lidi zatmi pred ocima ponevadz tolik nul si ani neumeji predstavit.

Juraj

Třeba proto, že je jiný rozsah poškození?
Nebo proto, že na 471 ještě existují díly a nářadí, zatímco ETR460 je dlouhá léta po ukončení výroby?

Taky samozřejmě pendolino na sebe musí vydělat, zatímco elefanty jezdí v závazku a každý jeden chybí při plnění smlouvy.

DavidK

Rozsah poškození je evidentně na jednotce City Elefant dost zásadní, když je následná oprava vyčíslená na nějakých 100 milionů korun. To, že i po srážce nevypadá City Elefant nijak zle neznamená, že je rozshah poškození nějak dramaticky jiný. Nemyslíte?

Detepak

Oprava Pendolina je odhadnuta na 200 mil Kč, + 50 mega montáž ETCS. Oprava elefanta vyjde na cca 80 mil Kč. Navíc nehoda se stala na jednotce z poslední dodané série, takže je z pohledu výdržnosti vlastně ještě nová. Což se o Pendolino říct nedá.

DavidK

Montáž ETCS do toho nepleťte. Samotná montáž byla naceněná a nasmlouvaná již dávno pro 7 jednotek. Nikoli 6. Takže… Ve výsledku byly peníze za montáž ETCS utraceny úplně stejné, ať už se s jednotkou bouralo, či nikoliv… A… To, že jde o 2x vyšší částku – přece neznamená, že to je nutně najednou nezaplatitelné – zvláště, když jde o vlajkovou loď Českých Drah. Není se moc čemu divit, jak moc jsou jednotky Pendolino stále pro ČD důležité v oblasti marketingu, a taky bych řekl, že by neměl být jen tak bez povšimnutí fakt, že jsou Pendolina žádaná třeba i ze… Číst vice »

JiVe

laický dotaz: třetí vůz z Hlavního a druhý a třetí z Milovic by šly složit do zdravé funkční jednotky?

PeDazOl

Šly, ale to by musel někdo přemýšlet, naplánovat, objednat….🤣🤣🤣

Honza D

Nebyly náhodou obě nehody řidičákem (971) napřed? Jen to tahám z paměti, určitě to netvrdím.

Ondra K.

Je to tak. V obou případech to schytal řidičák.

Jirka

Ano byly, 066 i 040 byly bourány řídícím vozem.

Pan průvodčí

Bohužel nešly, respektive ne v krátké době. Jsou poškozeny obě 971.

vanek.koch

To neumí 471-vlozak-471? Měla by…

Zapa

Umí a dokonce takhle jedna jednotka i chvíli jezdila. Pamatuju si jí na Berounech.

Leinad

A makaj oba motory – šlo by 471 + n*071 + 471?

Ondra K.

Podle článku by slon z Milovic měl být opraven cca za měsíc. Má smysl se na tak krátkou dobu drbat s jednou atypickou soupravou?

vanek.koch

Měsíc s atype, nebo jedna chybí?

Vojtech

§xx. Bude prázdninový provoz

Berhof

Docela jsem zvědavý, kdy by mohla jednotka z hlavního nádraží být případně zpět v provozu. Nedá se říci, že by svařovna Škodovky v Ostravě neměla do čeho píchnout.