Čínský vlak pro Leo Express míří do Evropy v kontejnerech, na testy dorazí ještě v září

Nová jednotka od čínského výrobce CRRC pro Leo Express. Foto: LENová jednotka od čínského výrobce CRRC pro Leo Express. Foto: LE

V kontejnerech a lodí už míří z Číny do Evropy nová elektrická jednotka od výrobce CRRC pro českého dopravce Leo

V kontejnerech a lodí už míří z Číny do Evropy nová elektrická jednotka od výrobce CRRC pro českého dopravce Leo Express. Na testy na okruh v Cerhenicích u Velimi by měla podle informací deníku Zdopravy.cz dorazit v poslední dekádě září.

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík probíhající přepravu vlaku potvrdil, jednotka má být podle něj vyložena v Brémách a dále do Čech pokračovat po kolejích za lokomotivou. Přesné termíny ale firma tají, chce je zveřejnit 10. září. Ve stejném okamžiku sdělí i jméno nových jednotek, které pomohli vybrat cestující.

Čínský vlak čekají ve Výzkumném ústavu železničním (VÚŽ), který je dceřinou společností Českých drah, náročné testy. „Upozorňuji, že přes VÚŽ neprojde nic, co by nebylo stoprocentně odzkoušené a řádně zdokumentované. … Ani gigant z Číny si nekoupí razítko, ale posouzení,“ uvedl na jaře v českodrážním čtrnáctideníku Železničář technický ředitel VÚŽ Ondřej Fanta.

Pokud jednotky projdou schvalovacím procesem, otevře se Číňanům (alespoň teoreticky) cesta na evropské trhy. VÚŽ je v rámci Evropské unie takzvanou notifikovanou osobou, která může posuzovat shody se všemi technickými specifikacemi interoperability, a odborně vyhodnotí, zda vozidla odpovídají evropským normám.

Skupina ČD na posuzování vydělá, zároveň ale paradoxně posílí svou přímou konkurenci. Smlouvu s Číňany uzavřel předchozí šéf VÚŽ František Bureš, který loni v září skončil. Nahradil ho Martin Bělčík.

Leo Express si zatím závazně objednal tři jednotky, na další má opci. „Společně s dodavatelem jsem vyvinuly nový typ elektrické vícesystémové jednotky, které je takzvaně hybrid-ready. Bude tedy schopna jezdit kdekoliv na středoevropské železnici. Design i koncept nové jednotky, který vychází z našich zkušeností nabraných z miliardy ujetých osobokilometrů v českém i mezinárodním provozu, vlastní Leo Express. Očekáváme, že proces ve Velimi proběhne rychle a umožní nám tak brzké nasazení nových vlaků,“ doplnil Sedlařík.

Tagy Čína crrc LEO Express Top vúž
180 komentářů