Čínský COMAC získal velkou objednávku, vyrobí sto C919 pro China Eastern

První let letounu C919 s cestujícími. Foto: China Eastern AirlinesPrvní let letounu C919 s cestujícími. Foto: China Eastern Airlines

Dodávky letounů začnou už v příštím roce, pomůžou s obnovou flotily a uspokojením oživeného turismu.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.

Nevím, z matematiky mám pouze maturitu, ale při objednávce 1061 letadel a kapacitě výroby 15 kusů za rok mi to vychází na naplnění výroby na71 let. Nebo jsem snad někde udělal chybu?
A já se ptám: Není to málo, Antone Pavloviči??? 🙂

Johny

Ten posledny odstavec presne vystihuje celu Cinu. Rutia sa do priepasti tak nemaju problem si takto protirecit.

Y.K.

A tak já to zase chápu. Jako průmyslová a rozlehlá velmoc určitě mají pochopitelné ambice do toho odvětví zatnout dráp a nelze se jim (z jejich pohledu) divit. To že to létá na západní avioniku a motory je pro západní firmy prozatím výhoda, nicméně to asi taky nepotrvá na věky. Nicméně osvědčené komponenty z firem co mají dlouholeté know how tomu letounu dají důvěru, Strana si zase může odčárknout čínský úspěch, na venek a propagandu to stačí, tam je jedno co to má za komponenty.

Joe

A která propast to je? Jeden nejmenovaný analytik předpovídal Číně brzký ekonomický krach co chvíli. Už to bude dobrých 15 let a Čína furt a ne a ne zkrachovat. Čína není závislá na západu, je to přesně naopak a covidová uzávěra nám to ukázala, a to netrvala tak dlouho. Levná výroba za podmínek, které se nám tady příčí ale vesele její výhody čerpáme. A i když je Čína v tuto chvíli stále v některých technologiích pozadu, ona to dožene a můžete se třeba stavět na hlavu. COMAC si zatím bude budovat nějakou pověst na domácím trhu. Když uspěje, bude to… Číst vice »

noerf

Vzhledem k tomu, že střední vrstva si v Číně nyní vydělává podobně jako v České republice, tak to již tak levné není.
Jinak souhlasím s tím, že Comac má letadlo a dodavatele komponentů může nahrazovat postupně, nebo při vývoji nového typu.

Kicruj

Mzdové náklady jsou jedna věc, dodržování různých regulací, BOZP, ekologie atp. dělá čínské továrny pořád ještě konkurenceschopnější. Ale ostatní asijské státy nespí a číně rozhodně budou konkurovat víc a víc.

Roman osobně

Jednou nám Čína svým průmyslem a výrobky natrhne zádel. A nebude to trvat tak dlouho.

Michal M

Tím chcete říct že jste posledních 20 let spal?

Johnyboiii

Z jejich predpokladanym demografickym vyvojom im tich par lietadiel od COMACu bude stacit. Pre A&B sa stava podstatnejsim trhom India & Korea. Cina sa stane ucebnicovym prikladom zlyhania zlateho komunizmu.

Peeetr

???
Vy to mu teda rozumíte. Jižní Korea a Japonsko jsou učebnicovým příkladem demografické pasti a nevyhnutelného vymírání.
Čína pokud zvedne odchod do důchodu u žen z 55 na 65 tak může být ještě 20 let v klidu. Tři děti už povolili, a když do 5 let zvednou porodnost i reálně, tak z toho ještě můžou stihnout vybruslit na rozdíl od té vaší Koreje.

Kicruj

Jestli v číně nějak výrazně nezmění směr, tak aktuálně jsou na svém vrcholu. A to hlavně kvůli demografii. Populace jim extrémně rychle stárne, za 70 let budou mít o 600 milionů obyvatel méně a pořád nejsou úplně konkurence schopní v hitech vývoji. – ve smyslu, ty nejlepší technologie pořád jen kopírují a optimalizují, neumí je vymyslet (jsou ale čím dál tím lepší v dohánění)

Roman osobně

A zase v některých jiných technologiích a oborech my musíme už teď dohánět Čínu.

Apex

Problém je, že jsme („rozvinutý svet“) v Číně viděli zlatý důl a dobrovolně jim předali know how u mnoha technologií, když jsme přistoupili na podmínku společných podniků bez toho, abychom rozuměli jejich životní filozofii. Oni mají dost času. Zatím proto v klidu vyrábějí letadla z velkým podílem západních technologií, ale obávám se, že vědí, co dělají a rozhodně bych je nepodceňoval. Spíše bych se bál, abychom i v tomto nedopadli jako u elektrických aut, kdy se během pár let situace obratila a evropské automobilky v zoufalé snaze nakupují čínské technologie nebo se snažíme ten nevyhnutelný příval zastavit prostřednictvím různých sankcí.

Jiří Kocurek

Tak pozor. Není to tak dávno, co čínský státní aparát zakázal čínským firmám vyvážet technologie pro zpracování kovů vzácných zemin. A vývoz kovů samotných značně omezil.

Kicruj

Jo, na suroviny a na kapacitu zpracování jsou výborní.