Čínský Comac odstartoval už se čtvrtým C919, půjde o konkurenci A320 a 737

Letadlo Comac C919 při testovacím letu. Foto: ComacLetadlo Comac C919 při testovacím letu. Foto: Comac

Čínská společnost Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) pokročila s testováním svého nového letadla C919, které se má stát v

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
D R

Podobnost trupu ke konkurenčním letadlům čistě náhodná. Nejvíc mě pobavilo to značení C919. 🙂

Tony

Osobně bych tedy na čínské vnitrostátní linky čekal spíše A380

Pražák

I Číňanům jde o peníze až na prvním místě, A380 má min. o 15% vyšší náklady na sedadlo než menší dvoumotoráky (A330, A 350, B 777, B 787)

Jen tak

ono i cinani potrebuji regionalini linky…. 🙂 a nemuzes z vesnice o 20 000 lidi posílat A380 … bo ho nezaplníš 🙂

Tony

Chápu, neříkám, že to má létat všude, ale třeba Guangzhou – Tianjin by to naplnit mohlo klidně na 90% a více kapacity

Jen tak

dobrý .. ale to je pořád pár airbusů … to neuživí fabriku 🙂

ostatně, možnost si koupit 380 měli posledních X let … a nějaké převratné množství si jich nekoupili.

asi vědí proč .)

GPGP

A co rychlovlak. Vzdálenost 2100 km by nonstop mohl překonat za 6 hodin. Letadlo to letí 3 hod. plus 1 odbavení, a 2 hod. cesta na letiště a jsem na 6 hod. 🙂

Butrusik

Zatímco na nádraží cestovat nemusím, to mam pochopitelne hned u domu.

Asdf

A vlek k tomu.

Jakub

Ty motory jsou slušně roury.

Nicky

Možná se jim povede levnější alternativa k A320, B737, ale moc tomu nedávám, může to skončit jako Superjet. Čínské společnosti to povinně nakoupí, ale dají se očekávat problémy s kvalitou výroby a následnou spolehlivostí. Než to odladí, tak konkurence přijde s kompozity. A také efektivita asi nebude nic moc – oproti konkurenci je docela malé a to zejména pro Čínu – má jen o 8 sedaček více než A220-300 – ten lze označit za přímého konkurenta.

Jen tak

tak oni ani cinani nepredpokldaji, ze by to kupoval nekdo dalsi, nez cinani a par zemicek v okoli.

imv cine jenpotreba letat regionalky, a letadla velikosti a220 jsou opodstatnena.

Tady na Moravě

V pohode, Lihos s Kellnerem zalobbuji a SmartWings nebude litat s nicim jinym.

Zdeněk

Lihumil kradousek už nikoho nezalobbuje.

Daniel Novák

Také mám obavu, že se ČSA stanou pokusnými králíky pro tyto „zázraky“ čínského průmyslu. Zásluhy trafikanta Tvrdíka o ČSA by tím byly završeny.

Martin V.

Ale šířkou trupu odpovídá spíš A320 (3+3). Jsem docela zvědavej jestli s tím někdy prorazí do světa, anebo to bude čistě čínská záležitost (+ nějaké rozvojové země). Rusům se to v posledních 30 letech zrovna moc nedařilo (a na stejný trh teď míří i nový Irkut MC-21), tak uvidíme, co předvedou Číňani.

Nicky

Třetí velký výrobce dopravních letadel by se asi uživil, nějaké mezinárodní konsorcium (Čína, Rusko, Korea) pod vedením Japonska, ale to asi nebude fungovat politicky.

Destičkové vázání

Tak pořád platí smlouva Ruska a Číny na společném vývoji a výrobě dopravního letadla kategorie B-777

Pražák

V této kategorii se neuživí, šance by možná byla v segmentu jendouličkových letadel na střední tratě (ala A 320 či B 737). Ale ve větších kategoriích zase taková poptávka není.

Nicky

Není to jen o jednom typu, ale celém portfoliu jinak by měla konkurence výhodu. Jsou jen dva výrobci vyprodaní na roky dopředu. Prostor na trhu je.

Jen tak

Velmi naivní pohled…. 🙂

Pražák

A kde je konkrétně ten prostor? Dlouhodobě to dopadne tak, že budou i nadále existovat dva dominantní hráči (Boeing a Airbus), kteří mimochodem v poslední době díky akvizicím ještě posílili pozici na trhu (Airbus koupil A 220 a Boeing rovnou celou řadu „E“ od Embraeru), pár menších výrobců se specifickým portfoliem (např. ATR či Mitsubishi) a pak zřejmě Číňané, kteří si budou vyrábět vlastní letadla primárně pro vnitřní trh. S Rusy se v dlouhodobém výhledu moc počítat nedá, MC 21 bude s velkou pravděpodobností, stejně jako SSJ finanční propadák a tím samostatný vývoj velkých dopravních letadel skončí. O ruský trh… Číst vice »

Martin V.

Přesně! Jednu dobu jsem si myslel, že by duopol A+B mohl být zespoda narušen organickým růstem výrobců regionálních letadel (Brazílie, Kanada). Jenže pak přišlo chlamst, chlamst a už jsou zase jen dva. 🙂 Je zvláštní, že Rusové se nejsou schopni nikde prosadit se sofistikovanými výrobky „které nestřílí“. 🙂 Zrovna v letectví tradici mají a SSJ nebyli schopni ani servisovat tak, aby lítal.

Jen tak

ona ta „letecká tradice“ ruska ale neni zas tak úchvatna .. v podstatě existuje uměle – s letadly na západ nikdy neprorazili, vše bylo „násilně“ skrze RVHP.

Už tehdy to (až na výjimky) byly šroty.

Pražák

Přesně tak, ruská civilní letadla byla vždy hodně podprůměrná, jediné co bylo jakžtakž srovnatelné, byl IL 14, respektive jeho česká evoluce Av 14-32 a pak ještě IL 18. Zbytek ruské civilní produkce stál za pendrek. Vrcholem „umu“ ruských konstruktérů byl Jak 40, vybavit proudové letadlo (se třemi motory) rovným křídlem bylo vážně „geniální“
On i ten SSJ, který je papírově opravdu dobrý (zabíjí ho nekvalita sériové výroby a neschopnost nabídnout globální a efektivní servisní podporu) stojí a padá se západním know-how, bez toho by i na papíru nestál za nic.

Nicky

1) Poptávka je velmi silná – na letadla se čeká roky (klidně i 5-7).
2) Šanci má jen velmi finančně silná mezinárodní skupina (akvizice firem, vývoj, výroba, nejnovější technologie, celosvětová servisní podpora) a země kde je významná tradice letecké výroby.
3) Dojde ktomu dříve či později, je proti všem tržním principům, aby se duopol udržel navždy, zejména když není nutné se cenově podbízet pokud bude produkt kvalitní.

Jen tak

1) na letadla se čekalo 5 – 7 let vždy. nákup letadla nikdy nebyla rychlo záležiost.
3) v oblasti jako výroba letadel, kde platí to, co píšeš v (2) se ten duopol udrží naopak velmi snadno. vstup do toho „prostoru“ trhu je velmi (extrémně) náročný. a navíc je to běh na >10 let. než vyprodukuješ první prototyp

moc prostoru pro vstup dalšího výrobce tam není.

Pražák

A kde k tomu dojde? A kdo by to jako měl být? Vyrábět letadla není sranda, to trvá roky než se to naučíte (viz problémy Mitsubishi s MRJ) . Pokud by něco takového mělo vzniknout, tak jedině na základě nějakého již existujícího výrobce s patřičným know-how. Problém ovšem je, že žádný takový (stojící mimo stávající korporace) neexistuje.

Nicky

Může to být kdykoliv (třeba už se něco chystá) a předpokládám v Asii. Možná zrovna ten Mitsubishi. Prostor na trhu na to je.

Pražák

Mitsubishi má velký problém dodělat MRJ, což je takový ekvivalent ruského SSJ, výroba bude probíhat v USA a bůhví jak to dopadne, na vývoj něčeho většího nemá ani know-how a ani peníze. Celá historie civilní letecké výroby je o konsolidaci, např. v USA kdysi vyráběly proudová letadla čtyři firmy: Boeing, Douglas, Lockheed a Convair, dnes zbyl jen jeden. V Evropě to samé. Čína asi výrobu udrží, ale primárně pro vnitřní potřebu a pár kolonií. Na konkurenci na mezinárodním trhu nemají.

Nicky

Může je někdo koupit, zrovna tak jako třeba ukrajinské letecké firmy. Silných finančních skupin je na světě dost i když tohle bude tedy pořádné sousto. Pokud jim vyjde studie, tak to rozjedou. Poptávka po letadlech určitě je.

Pražák

Problém je, že není co koupit. Firmy, které měly know-how buď zkrachovaly (např. Fokker), nebo už je pohltil Boeing či Airbus. Není to otázka peněz, ale techniky. Smiřte se s tím.

noerf

Pražák: Vzhledem k tomu, že Čína je jediná země s vyzkoušenou technologií pro 5G sítě a poměrně zajímavým rostoucí poptávkou po letadlech na svém trhu, nedivil bych se, pokud by čínský výrobce začal konkurovat stavajícimu duu.
300 závazných objednávek na jeden typ letadla není málo.

Pražák

Podívejte se na strukturu těch objednávek, většina míří na vnitřní trh. Navíc Čína se bez západních technologií neobejde např. motory stále ještě neumí. Takže jak píšu, Čína civilní letadla vyrábět bude, ale primárně pro vnitřní trh.

Jen tak

ä porad do kolecka…

Cina je jako vnitřní trh neuveritelne silná – takze ta pár stovek objednávek vygeneruje – cástecne díky „rozkazu“ zhora. k tomu pridejme nektere spratelené státy a nekolik loutkovych států (v africe)

Situace bude taková, že Comacy budou lítat v číně, v nekterych africkych zemích … v par asijskych zemich (a to jeste mozna).

muzeme se klidne vsadit, ale v evrope je neuvidíme.

PS: jak 5G souvisí s výrobou letadel?

Daniel Novák

Kolik těch objednávek je skutečně z důvodu kvalit letadla a ne protože to dostali befehlem od čínských komunistů?
Analogicky SSJ v Rusku.
Ti kteří ho koupili a měli svobodu rozhodování se krutě spálili (Interjet, CityJet, Adria?)

Pražák

MC 21 míří tak možná na ruský trh, uvidíme zda ho prodají alespoň v rámci SNS. Jinak to bude stejný případ jako SSJ, papírově celkem slušné letadlo, které zabijí „kvalita“ ruské sériové výroby a neschopnost globální servisní podpory.
Bohužel až na pár výjimek, které potvrzují pravidlo, tak cokoliv ruského co „nestřílí“ stojí za pendrek. Civilní letectví není výjimkou.

Destičkové vázání

MS-21 má díky velmi dobrým parametrům velkou šanci na trzích, zejména v Asii. Obzvláště pokud budou USA i nadále uplatňovat politiku nátlaku ve formě cel a sankcí. A ani ta kvalita výroby není tak zlá, jak se s oblibou v západních médiích prezentuje. Jsou to prostě dětské nemoci, kterým se nevyhnou ani hegemoni. Důležité bude, jestli si Rusové vezmou ponaučení ze Superjetů a budou investovat do globální sítě servisů.

Pražák

Přání otcem myšlenky? Stačí se podívat na strukturu objednávek, mimo Rusko, potažmo SNS prakticky nic. A vybudovat globální servisní podporu není sranda, zvláště když nejste schopni dodávat ND v požadovaném čase a množství.
Kvalita výroby je špatná, nevím odkud čerpáte informace, že to tak není (ruské zdroje jsou většinou zavádějící), servisní podpora ještě horší. Ani Aeroflot to letadlo nechtěl (v takovém množství), ale musel ho na rozkaz koupit. Zkušenosti Brussels Airlines jsou naprosto jasné, velmi poruchové letadlo s velmi špatnou servisní podporou. A MC 21 bude to samé.

Destičkové vázání

Pokud vím, tak nejvážnější problémy se SSJ byly s odlepováním potahu na některých sendvičových konstrukcích u pohyblivých částí křídla, ale nejednalo se o nic kritického. Opakuji, že podobné problémy měl i Boeing např. u 787 s delaminací kompozitů v napojení na kovovou konstrukci, nebo Airbus s trhlinami v kompozitech křídla. A také musím zopakovat, že v západních médiích ( velmi ochotně přejímající ruský bulvární tisk) se z těchto problémů, napojených ještě na katastrofu v Šeremeťevu, stala politická záležitost, na hony vzdálená realitě. Viz. články těsně po katastrofě, které okamžitě a bez důkazů tvrdili, že Superjety mají spoustu konstrukčních chyb… MS-21… Číst vice »

Pražák

Tak to víte špatně (tipuji ty ruské zdroje), problémy byly i s motory, elektroinstalací atd. Ale nic z toho nebyl a není konstrukční problém (konstrukčně je to OK, jinak by to ani nedostalo západní certifikaci), vše jen nekvalita ruské výroby. A když se k tomu přidala neschopnost v oblasti servisní podpory, výsledkem je finanční propadák.
MC 21 bude to samé, na Západě to nikdo nekoupí, v Asii dto (nikdo nebude riskovat). Zbude jim vnitřní trh a možná Arménie s KLDR. Tj. náklady na vývoj se ani nezaplatí. A tím podle mě skončí výroba velkých dopravních letadel v Rusku.

Destičkové vázání

Jenomže vy stále účelově (jak jste ostatně sám napsal: přání otcem myšlenky a nepravdivým podsouváním, že čerpám z ruských zdrojů) spojujete méně závažné závady, které se řešily na místě a jež nijak nevybočovaly průměru závad na jiných typech, jiných výrobců (problém byl až sekundární, právě v tom nedostatečném servisním zázemí), s těmi, kvůli nimž musela letadla zpátky do továrny (které ale také nijak nevybočují z počtu porodních bolestí u jiných značek). Pak si to vše spojíte do jediného (podle mne hloupého, na to jak se orientujete v problematice) předsudku, potažmo odsudku, ale je to váš boj…

Jen tak

teda.. jak muzete vedet, ze ta kvalita není tak zlá? 😀

to byla divoká noc dneska .)

Daniel Novák

Cokoli ruského stojí za pendrek. Jeden by si myslel, že si vzali ponaučení už z dodávky Mig-29 Alžírsku. Dodaná letadla byla takový šrot, že jim je vrátili.