Čínské dobývání českého trhu s novými auty pokročilo. MG míří do první desítky

Nejprodávanějším modelem MG v Česku je malé SUV ZS. Foto: MGNejprodávanějším modelem MG v Česku je malé SUV ZS. Foto: MG

Čínskou státní firmou vlastněná značka má v Česku už přes dvacet prodejců.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jak se může někdo divit? Ce nám nutí evropské automobilky? Přijeďte se fabii 4 generace po dlažebních kostkách. Je to načančám bída. A za to chtějí 600000 tisíc? Konkurence schopna cena za fabii 4 je 300k.

Kopr

Tak otazka je hlavne, jaka bude servisni sit. Koupit si auto, které bude velice obtizne oprvit v pripade poruchy, ci nehody v ČR, ci mimo neni nic pro mne. Tohle male MG ale cili spis na zakazniky, co jezdi kolem komina. Ac mi není Čína niktera sympaticka, tak by mohla vyvoj EU automobilek poradne nakopnout a dotlačit ke snizeni cen elektrovozu. Pred par tydny jsem v Berlíně videl parkovat elektrolimuzinu neznameho vyrobce, ale urcite nic z EU/US a vypadala neuvěřitelně. Na 90% to musela byt cajna. Nebyli jsme zdaleka jedini, co se u auta z astavili a snazili se prijit… Číst vice »

autobusik2

Hlavný problém je, žev sa nevieme poučiť z vlastných chýb a zase podceňujeme ázijské autá, aj keď sa to v minulosti vždy vymstilo… Keď sa v šesťdesiatych rokoch objavila v USA prvá Toyota tak sa tomu všetci smiali. „To si nikto nikdy nekúpi a čo môže nejaký Japonec vedieť o autách…“ No a kde je tam Toyota dnes. Jedna z najpredávanejších značiek a aj americkí výrobcovia áut sa musia snažuiť aby jej vôbec stačili Keď sa na konci sedemdesiatych rokov objavili v Británií prvé autá Hyundai, tak sa tomu všetci smiali. „To si nikto nikdy nekúpi a čo môže nejaký… Číst vice »

Andrej

Na druhú stranu stalo sa zas niečo až také hrozné? Zvýšila sa konkurencia a ponuka, a tie kórejské a japonské autá pre európsky trh sa aj tak vyrábajú väčšinou v Európe, do veľkej miery aj v ČR a na Slovensku?

Vitapb

A co byste tedy doporučil, předpokládám mastné dovozní clo? Já z číňanů taky radost nemám (automotive mě živí), ale jediný lék na to je vyhrnout si rukávy a tvrdě pracovat na konkurenceschopnosti evropské výroby. Což bude dost těžké, když hlavní trh s auty už se nebude odehrávat u nás, ale v Asii. Obávám se aby evropští výrobci aut nedopadli jako výrobci telefonů. Dříve Alcatel, Nokia, Siemens, Ericsson a řada dalších evropských výrobců. Dnes si schopný telefon z Evropy snad není možné koupit. Asi dostanu kamením, ale pokud se EU automobilky neproberou a nepřeruší vývoj spalováků a nepřijdou s opravdu dobrým… Číst vice »

Y.K.

Nokii bych nezmiňoval, tu zničil Microsoft a usnutí na vavřínech.

Jinak v automotive je situace dost odlišná. Není tu otsourcovaná výroba do Asie jako v případě elektroniky. Jediné co automobilkám hrozí je, že zaspí proměnu trhu, která v Číně běží na plný pecky, zatímco v Evropě se o tom více mluví. Automobilkám se vůbec nechce se vydat do vod mimo spalovací motory.

Jiří Kocurek

V té Británii se vysmívali také Škodovkám…

Jenže dneska má kdekdo v kapse čínský mobil a nic čínského by si zaručeně … eee. Money talks.

Karlos

Proč myslíte. To že je to vyrobeno v Číně, neznamená, že je to čínské. Jediná značka mobilů, která se může chlubit vlastním vývojem, je propíraný Huawei. Ostatní je v Číně jen smotováno ze součástek vyvíjených v Korei, Taiwanu, Japonsku, nebo USA. A ty podléhají přísným patentovým ochranám… jako vždy se je snaží všemožně kopírovat.

Luk

Nečínské jsou z významných značek mobilů už jen Apple a Samsung. Většina ostatních buď skončila, nebo prodala svou značku Číňanům, zbývající evropské a americké firmy na trhu jen paběrkují. Plus jsou tu čistě čínské značky. Že používají komponenty odjinud, není až tak podstatné. Důležité je, kdo danou firmu ovládá.

Karlos

Značka je jedna věc, z čeho je poskládaná je věc druhá. Také vlastním mobil čínské značky, ale vnitřek Čína nakupuje právě z výše zmíněných zemí., vše je důsledně kontrolováno, aby se oficiání cestou na trh nedostaly fejky, které na čínských „tržištích“ koupíte běžně. To se týká veškeré elekroniky. Například IBM Computers prodali divizi Lenovo, ale v Lenovo notebooku není čínského zhola nic. Snad jen nabíječka…Nevím co tedy myslíte paběrkováním, když všechny renomované značky se jen montují v Číně, a to jen díky často zmiňované levné pracovní síle. To navíc brzy skončí, protože se nabízí lukrativnější Indie. Netvrdím, že Čína nemá… Číst vice »

Y.K.

No ono i v tom Lenovu budou čínské součástky, jako jsou ve všem, nicméně spíše ty diskrétní. Zásadnější komponenty (CPU, paměti, modemy…) budou z Taiwanu, Koreje aj.

Karlos

Zkuste jakýkoliv značkový notebook nebo PC rozebrat a zjistíte, že síťová, zvuková karta, disky, operační paměti a ostatní čipy, vše je chráněno licencemi vlastnící Korea, Taiwan, USA…Číně se jen prodávají jednotlivé komponenty, a pokud se na jiném území něco vyrobí, je to přísně střeženo, protože pokusy o krádež výrobních dat jsou dost časté. To se týká veškeré elektroniky. Výrobce těchto komponent byste spočítal na prstech jedné ruky, a ti montovny zásobují buď přímo nebo poskytují licence s patřičnými ochrannými známkami. Třeba TV Samsung se pro Evropu montují na Slovensku, na štítku najdete Made in Slovakia, ale Slovenská je jen ta… Číst vice »

Y.K.

Vždyť vám to píšu. Čína vyrábí bambilon diskrétních součástek a ty jsou ve všem (kondíky, odpory, mikrokontroléry, regulátory napětí. Sofistikovanější obvody (ty nejposlednější s nejmenší litografií jako modemy, WiFi, CPU, GPU paměti jsou typicky z Taiwanu (TSMC třeba), Koreje, ale licenčně mohou být i západní.

P.S. počítačů a mobilů jsem v životě rozebral (i složil) fakt hodně. 🙂

Pavel P.

Ještě Sony je „nečínské“, ale o významnosti této značky se moc mluvit asi nedá …

Průvodce původní Aleš

Zapomněl jste na Xiaomi

Karlos

Jenže Toyota, aby se prosadila na americkém trhu, se musela přizpůsobit jejich požadavkům, jinak by odkráčela. Tam si nenechají nic vnucovat. I když se v posledních letech bere ohled na spotřebu, vyrábějí se dál auta s vysokým objemem motoru. V dřívějších dobách se USA hodně bránilo vstupování cizích firem, ale ne kvůli tomu, že by to byl pro ně póvl, ale chránili si svoje obchodní území, a pracovní trh. Ten hlavně pozdější expanzí utrpěl, spousta firem zanikla, nebo ji spolkla jiná. Ostatně, dnes se například po kolejích prohánějí soupravy Alstomu, Seimensu…A u nás, to je pohoda, stačí být levný, odbyt… Číst vice »

Martas

Nikdo to nepodceňuje, ale já bych si to nekoupil.

1) auto na chůdách, ale jen dvoukolka
2) jak dokážou dostat tak malý točivý moment a menší maximálku z většího výkonu než má škodovácky litr? Hoděj tam ještě horší převodovku.
3) většina výbav obsahuje sedačky se syntetickou kůží – chudák zadek 😀
4) používá to stále elektronické sledování tlaku v pneu, takže výměny baterek

Možná jako druhý auto, ale na to je to za mě zase docela dost drahý, i když základní výbava obsahuje tempomat a propojení s telefonem.

Marana_CZE

No jo, posílat peníze do Číny a mít čínské auto musí být řádná prestiž. Snad jen, až zase Čína bude dělat čínské věci (vyhrožování jiným státům), tak doufám, že všechny auta v Evropě deaktivuje 🙂

Marana_CZE

Mimochodem, to ani nezmiňuji, že koupí tohoto dovozu podporují čínské fabriky na výrobu aut, kde se ty auta vyrábí za nelidských podmínek 🙂

Dan

Tak ať evropští výrobci nabídnou alespoň stejný poměr cena/výkon. Obávám se, že toto je jen začátek, s rozmachem elektromobilů podíl Číny poroste daleko více, neboť evropští výrobci v jejich vývoji poněkud zaspali.

Marana_CZE

Nebo taky protože evropští výrobci mají své továrny v Evropě a platí adekvátní mzdu svým zaměstnancům?

Jiří Kocurek

Nezaspali. Zkuste chtít těžil Lithium v EU a uvidíte tu melu profesionálních aktivistů placených z …
Čína si to může dovolit vyrábět levně a vyvážet za prémiovou cenu a nejen lithium, permanentní magnety z kovů vzácných zemin to samé.

A vyskočí propagátoři moderních postupů, podle kterých patří těžba kovů do předminulého století, vyspělá ekonomika kovy nepotřebuje.

Jiří Kocurek

Takže nezaspali, byli po zásluze omezeni, protože autobijci typu Holan auto nepotřebují, oni jezdí taxíkem. Ale rozhodují.

Karlos

Na čem hlavně profituje čínská výroba ? Na levné pracovní síle, a ta se do ceny zákonitě promítne, aby byli konkrunceschopní. Pokud se v Evropě nabízí levnější verze některé značky, je to hlavně proto, že se použijí starší typy součástí, na kterých se vývoj již zaplatil. Ten se totiž nějvětší mírou, společně s kvalitou, do ceny promítá.
Já už jezdím nějakých 40 let, vším možným, ale vždycky jsem preferoval spolehlivé osvědčené značky, a raději si připlatím, abych auto řídil já, a ne aby řídilo auto mě.

Energetik

Ona v Číně ta pracovní síla tak levná není. U nás ve fabrice jsem zaškoloval několik inženýrů z Číny pracujících v naší sesterské fabrice. Jejich nástupní plat byl o 30 % vyšší oproti našemu na stejné pozici, ale s praxí cca 10 let. To byl rok tuším asi 2015. Faktory, které zlevňují jejich výrobu je několik: – zejména výrazně nižší cena energií – nižší nároky na ekologii provozu – s největší pravděpodobností také daňové zatížení (Evropa je založená na přerozdělování, kde nemusíte přerozdělovat, nemusíte ani vybírat tak velké daně) – obrovské odhodlání Číňanů pracovat a vyrovnat se západu, oni jsou… Číst vice »

Karlos

To je pravda, platy v Číně rok co rok stoupají, i v odvětvích které nepatřily k dobře placeným. To se jim ale může paradoxně vymstít. Už teď začínají investoři koukat jinam, a ve hře je nyní Indie, která nabízí obrovský nevyužitý potenciál. Ta je navíc vyhodě, že má podstatně mladší populaci, většina obyvatel je v produktivním věku okolo 30-ti let, a stále „dozrávají“další. Čína má o cca 10 let víc, a co je nejhorší, nezadržitelně stárne dál díky regulacím porodnosti v minulosti. A na to nakonec dřív nebo později dojede.

Vitapb

Myslim že s timhle argumentem jste se trošku zapomněl v čase. Výroba v Číně je už na srovnatelných podmínkách jako v Evropě. Jestli si myslíte, že to skládají děti někde v kravíně, tak ne, ta výroba vypadá dost podobně, jako třeba ve Škodovce..

Marana_CZE

Doporučuji video o Applu na YouTube od kanálu segment a budete velice nemile překvapen nad podmínkami zaměstnanců v Číně. Ale je pravda, že mnohým něco jako vykořisťování imponuje…

Vitapb

Viděl jsem, rozhodně mě to neimponuje, ale zároveň mi přijde že mnoho lidí žije v bludu o Číně, Turecku a dalších zemích, jak tam všichni dřou 20h denně a vyrábí na koleni. Víte že v Číně se chodí do důchodu od 50 let?

Marana_CZE

Aha, ono jistě ty podmínky popsané ve videu a mnohých dalších dokumentech z posledních let jsou krásné a vysněné :). Ale tak někteří musí podporovat nepřítele, bez toho by to nebylo. O tom, že mnohdy v těch fabrikách dřou i ti důchodci už neřeknete, co?

Y.K.

Ono v Evropě jako vykořisťování vypadá lecos. I Japonské pracovní podmínky. Přitom to jsou prostě obvyklé pracovní podmínky, toho jak se máme v Evropě si přitom většina lidí vážit neumí a označuje to tu za totalitu a nesnesitelný “tábor”.

Jiří Kocurek

A teď si představ prestiž toho člověka, co jezdí průměrně starým autem do práce, protože na vesnici je autobus 1x za hodinu luxusní spojení. Asi by ho měli vyhodit z práce, dokud si nevydělá na lepší… ne?
Přijel Mercedesem Vito, přivezl zeleninu. Počkejte si na prestižnější vůz, přece nebudete nakupovat od zelináře s dodávkou, který v tom vidí jenom nářadí.

Marana_CZE

Zde není řeč o stáří auta, či něčem obdobném, ale o podpoře nepřítele, totalitního státu a vykořisťování :).

Ted

Neexistují evropská automobilka co by nebrala množství komponentů z Číny. Za mne MG ne, neb je to malé auto, ale jinak proti nim nic nemám.

Vojtaano

Lepe bych to nerekl. Jen at tu diktaturu podporujou, budou pak zas brecet.

Vesper

A bude hůř. Evropa se svými nesmyslnými regulacemi a snahou spasit svět řídí do ekonomické záhuby. Firmy už i opouštějí Německo. Hezky to někdo napsal v jednom článku – EU fanaticky bazíruje na uhlíkové neutralitě a spol. při smlouvách o obchodu s Indií, ale nějaká uhlíková neutralita v Indii (a zdaleka nejen tam) nikoho nezajímá. Ale hlavně že v Evropě budou muset lidi platit emisní povolenky i z palivového dříví. Nebude dlouho trvat a ten Ind s Číňanem se nám budou jen smát, co jsme to za neskutečné voly.

Vojtěch

Smát se budeme maximálně tobě. Nejvíce prodaných elektrických aut je v Číně. Pokud chce Evropa, potažmo EU, mít alespoň trochu významný podíl na koláči prodaných aut za 20, 30 let, musí mohutně investovat do elektromobility.

Michal

Za 20,30 let bude elektro jen jedna z technologií. Možná že dokonce nebude vůbec, protože vývoj jde tak kupředu, že co bude jako nejrozšířenější pohon vozidel si dnes netroufam říct. Ale vsadím na vodík… uvidíme.

Y.K.

Nevím jak jste dospěl k tomu že jinde takové regulace nejsou. A zrovna Čína je tahounem elektromobility, ta posiluje ty značky co teď mohou expandovat. Se spalovacím modely trhem zásadně nezahýbou, i když na obtíž budou, nicméně si zasednou pozice a vybudují síť, s EV můžou tradičním značkám vytřít zrak, při jejich přístupu.

K smíchu do pár let bude jen plačtění nad omezováním spalovacích motorů a jejich limitů.

Dan

Elektromobilita se netýká jen Evropy, podobné regulace a termíny má i USA a mnoho zemí v Asii.

Twix

Čína má pokud vím přísnější a již závazné cíle v uhlíkové neutralitě než Evropa.

Peeetr

Čína postupuje rozumně. Většinu výroby tam budou teď tvořit 1,5 litrové hybridní čtyřválce se spotřebou 4-6 litrů benzínu, nové normy už dělají čistě vlastní inspirované Japonskem, a Evropské normošity nadíle nenásledují.
Uhlíkovou neutralitu si dali na rok 2060, takže to budou moci včas odvolat s poukazem na zkrachovalou EU.

Vitapb

EU a její výrobci by se naopak měli vykašlat na další vývoj spalováků. Ať chcete nebo ne, technicky jsou elektromobily daleko perspektivnější. Rozumně to dělá volvo a renault, dál prodávají současné spalováky dokud to jde, ale vývoj zaměřili na pouze elektrické modely. Důležité je kvalitně a jednoduše vyrobit, ne provozovat zbytečně tisíce továren vyrábějící zbytečné díly.

Martin

Jenže spalovák nakonec vyjde eko líp než elektro. Což bohužel někteří nechtějí slyšet .

Karlos

Pohřebiště elekromobilů budou růst rychleji. Podstatně vyšší opotřebení díky vysoké hmotnosti se zatím nebere moc vážně. Pokud opomenu slabé, laciné spalováky které kleknou na 100 tis. – první studie ukazují, že životnost se nemůže srovnávat ani náhodou. Leda použít kosmické materiály, za kosmické ceny.
…nějak se mi ta ekologie vytrácí.

Y.K.

A můžete to nějak vyargumentovat a nebo baštíte obvyklé zkratky milovníků motorů? Třeba když vám tvrdí jak je vyrobit Ev uhlíkově mnohem náročnější než u spalováku. Což je sice pravda, jen se pak musí přehlédnout ty desetitíce litrů paliv co se autem prolijou, tedy provozní dopady. A to tak že dalece překonají náročnost výroby EV. Nebo jak je těžba lithia a prvků pro elektrody neekologická. Opět pravda, ale opět je potřeba pár kilo na celou životnost, zatímco stejně problematická ropa, které jsou potřeba několik kilo na každých 100 km (vydělte to půl až milionem km nájezdu) se nijak při těchto… Číst vice »

Nose Peak

Jo, to tvrdil Der Konzern 15 let zpátky – že budou mít supr dupr čistej diesel, ekologičtější než nějaký jedovatý baterky a ať si to klidně v Bruselu napíšou do Euronormy. A když to pak inženýrům nevycházelo, vyřešili to programátoři jedním if-em…