Číňané budou testovat vlaky pro Evropu ve Velimi
Dceřiná firma Českých drah Výzkumný ústav železniční usnadní průnik největšího výrobce železničních vozidel na světě na evropský trh a současně
Dceřiná firma Českých drah Výzkumný ústav železniční usnadní průnik největšího výrobce železničních vozidel na světě na evropský trh a současně testování vozidel pro svého konkurenta. Se společností CRRC se dohodla na dvou rámcových smlouvách, které řeší schvalování konkrétních vlaků pro Leo Express a jejich certifikaci.
Jako první o kontraktu informoval server Lidovky.cz. „Postavili jsme silný tým, přihlásili se a po roce a půl opravdu náročných jednání s čínskou stranou jsme oba tendry vyhráli. Našimi konkurenty byly všechny známé světové zkušební a certifikační firmy, o to více nás úspěch těší,“ řekl předseda představenstva VÚŽ František Bureš.
Ten oznámil vítězství v soutěži deníku Zdopravy.cz před dvěma týdny, ale nechtěl ho ještě publikovat. „Zatím prosím ne. Zjišťuji naladění českodrážníků,“ uvedl Bureš. Poprvé s informací přišel poté, co se ho Zdopravy.cz ptalo, zda je jedním z kupců obrazů místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka. Bureš to odmítl. Později si ale pro Seznam Zprávy rozpomněl, že přeci jen nějaké peníze na nákup obrazů malíře Faltýnka, dával.
Testování sice přinese velmi ziskové dceřiné společnosti Českých drah peníze navíc, současně ale umožní vstup nových jednotek pro konkurenci Českých drah. „Jednání trvala rok a půl. Původně u nás chtěli jen schvalovat, nakonec jsme dospěli do stavu, kdy u nás bude probíhat i samotné testování,“ řekl v červnu Bureš. První vlaky by mohly dorazit ještě letos. Lidovky.cz uvedly, že hodnota kontraktu se pohybuje kolem 120 milionů korun.
Hodnotu kontraktu s CRRC VÚŽ neuvedl. Firma patřící stoprocentně Českým drahám je dlouhodobě velmi zisková. VÚŽ kvůli zakázce chystá další rozšíření svého zázemí ve Velimi, chce přidat ještě jednu odstavnou kolej, aby měli výrobci vozidel větší kapacitu na statické zkoušky. Samotný okruh je přitom velmi vytížen, testuje se prakticky nepřetržitě. VÚŽ loni vydělal nejvíce v historii.
CRRC se na snaží dlouhodobě dostat více na evropské koleje, zatím dodala jen několik vlaků do Makedonie či Srbska. V Česku s ní podepsal smlouvu Leo Express na dodávku nových jednotek. Od CRRC chce nové lokomotivy koupit také Deutsche Bahn.