Čína představila magnetický vlak. Může jezdit až 600 km/h.

Nový čínský vlak pro rychlost až 600 km/h. Foto: CRRCNový čínský vlak pro rychlost až 600 km/h. Foto: CRRC

Nový vlak by mohl zkrátit cestu z Pekingu do Šanghaje na 2,5 hodiny.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lovosičan

No Bóže…my zase máme pana Šípa a pana Kolovratníka. A to se vyplatí! 😂

Tomek Josef

A máme taky strašně moc lidi kteří jak můžou tak blokují co můžou jen aby se tady moc nestavělo.

Martin

A pritom nejvetsi dil na zpozdeni projektu je na strane statu…

Martin

Clanek je trochu zavadejici, myslim, ze Japonsko se chsta zprovoznit do 5-6 let prvni usek… a za zk. trati ma rekord 603km/h

Jaaaa

Soudruzi to mají jako úkol z pětiletky, dohnat a předehnat. Rychlá doprava značně přispívá ke kulturní, politické a ekonomické kohezi. Pokud je nějaké město blíž jak dvě hodiny, přestane být vnímáno jako jiný kraj.

Druhou otázkou samozřejmě zůstává ekonomická udržitelnost. Čína má zatím prachů dost.

A třetí je udržitelnost environmentální. Jestli ona nebude ekologická stopa letadla na sedačku nakonec nižší než tohleto.

MaT

Ekologická stopa? Co přesně tím myslíte? Emise uhlíku? Tady se ušetří spousta enerige tím, že se ten přepravovaný náklad – tzn. pasažéři plus pár tun kovů a plastů – nemusí ještě vynášet 10 kilometrů nahoru. Ale hlavně se to krmí elektřinou a ta se dá získat relativně čistě (třeba z jádra). Krmit elektřinou letadla bude asi dost dlouho ještě problém…

Aznoh

Jsem zvědavý, jak vyřeší komfort jízdy. Šanghanský Maglev (mimochodem jediný komerčně provozovaný high-speed magnetický vlak) je při své maximálce (431 km/h) dost nekomfortní: hlučný, chvěje se, třese se. Tu rychlost v něm prostě cítíte. Zatím co v klasickém VRT vlaku při 350 k/h necítíte vůbec nic.

Y.K.

To vyřešit asi nejde. 🙂 Aerodynamika je neúprosná, letadla si nastoupají do řídkého vzduchu, ale maglev se tím musí protlačit dole. I ten japonský vypadá na videích „citelně se prodírající“.

Zlámalík

A na to je tu hajprlůp. Jen ehm, poněkud mimo fyzikální možnosti, ale to se propagandou vyřeší 😛

Martin

No on je ve skutecnosti nemecky, je to transrapid. Je taky dost problem trat transrapidu udrzet v pozadovane kvalite… v nemecku zk. trat taky nevypada uz nejlip…

Y.K.

Na zkušební trati byl po katastrofální nehodě v podstatě zastaven provoz a 2001 jí propadla provozní licence a je zrušena (tedy už 11 let). Proto je v děsném stavu.

Martin

To jsem ani nevedel, ze uz nema licenci… diky za info,…

Aznoh

Technická: Nejrychlejší spoje mezi Pekingem a Šanghají to dají za 4 h 28 min. Je to něco málo přes 1600 km.

none

Skoro jako u nas z Prahy do Ostravy.

PeterC.

Alebo z Prahy do Bratislavy…..

Vladimír Bílý

To je asi překlep. Pokud by byla pravda co píšete, byl by to rychlostní průměr 355 kmh:-)

Vzdálenost by měla být 1302 km a průměr 291,9 kmh.

Aznoh

Ajjaj, překlep, děkuji za upozornění, máte pravdu, je to 1302 km

jkjk

Nejrychlejší spoj (jenom jedna mezizastávka) to dává dokonce za 4h 18 min. Ale aktuálně jezdí jenom jeden za den.

medvěd

Mají dost lidí na cestování. My ne. Navíc co každý 3 měsíce mají naši cestující překvapení, takže utíkají do aut. Inu jiná zem.

Y.K.

S tím Německem a Japonskem to není úplně přesně. Německo už se nesnaží a projekt Transprapid opustilo a jeho jediná provozní verze je ta v Šanghaji.

Japonsko naopak v testech neustalo a staví trať zatím Tokio – Nagoya, co se bude jmenovat Čúó Šinkansen, zkušební trať bude její součástí. Razí tunely, stanice v Nagoi i Šinagawě v Tokiu… Mělo se otevírat 2027, ale to se asi nepovede, mají určité potíže s povoleními pro ražbu přes hory v Šizuoce.

https://scmaglev.jr-central-global.com/status/

Na provoz rychlostí 600 km/h bych to neviděl. To je japonský rekord (603 km/h), už 500 km/h je aerodynamické peklo.

Jiří Kocurek

Německo finišuje síť VRT, pro ně je maglev něco jako techniká perlička. Nakonec… ani Concordu se ekonomicky moc nedařilo.

Nicméně mangeticky unášená snímací hlava CD přehrávače namísto krokového motoru, to byla věc! Ani nevím, jak je na tom Grundig dneska.

medical examiner

Ale přesto má ještě mnoho práce před sebou.

Když si dají na čas, tak se taky nic nestane. Třeba z Furth im Waldu do Saarbrückenu se bude hodit max. 160 km/h…(kdyby to byla VRT, v noci by se dělala údržba a to by byla komplikace pro projíždějící MV Praha – Paříž).

Y.K.

Však nic proti, i Čína se nakonec na Maglev vykašlala a staví jako o život VRT, ono je to přeci jen mnohem levnější a „kompatibilnější“. Celkem mě tedy překvapuje, že to v Číně znova oživují, nebo co za tím je za širší projekt, když trať nemají, kromě té 30 km na letiště – že by to měly CRRC sem, ať jim tam nejezdí západní vlaky? 🙂

V Německu spíše zaráží koncept ICE4 jezdících na VRT. Vlak na 240 km/h na trati na 300 km/h? Proč?

Ondřej

Kdoví jak jsou na tom kapacitně. Peking šanghaj by nejspíš uživil i dvě paralelní VRTky (jednu magnetickou), obzvlášť, pokud strana omezí vnitrostátní létání.

Potulný wechtr

DB má objednány další Siemens Velaro na 300.
ICE 4 v provozu nahrazují vlaky IC klasické vagónové koncepce.
O něco vyšší rychlost jim dovoluje variabilněji pokrýt síť s využitím VRT, což u Br101 a IC vozů by bylo dost diskutabilní.

Y.K.

Jojo, ta objednaná Velara, to mě trochu uklidnilo. 🙂

Já vím, že je nepoužívají jen jako rychlovlaky a nahrazují soupravy, ale stejně mi to v zemi rychlých autobahn a drahých vlaků přijde trochu jako nevyužití potenciálu VRT.

jkjk

V dlouhodobých plánech je pořád trať ze Šanghaje do Chang-čou, ale reálně se na tom projektu zatím moc nepracuje.

Martin

Pro pomalejsi vrstvu by to bylo ok…

Zlámalík

Nemusí to být jen Grundig (ten je dnes turecký), já mám lineární motor v Technicsu SL-P 770.

dejf

To mi vrtá hlavou. Jestli náhodou není lepší se vyškrábat do těch 10km a využít menší odpor vzduchu. Co nakonec vyjde levněji, jestli to odletět nebo se při zemi prát s mnohem hustší atmosférou. Kacířská myšlenka, já vím…

EM*

Možná jo, ale v Číně je problémem i kapacita vzdušného prostoru a pravidelné období dešťů v Šanghaji.

Y.K.

Pokud jezdí vlaky několikrát do hodiny, tak tomu žádná letecká doprava konkurovat nedokáže (může si jen uždibnout). Třeba VRT Peking – Shanghai má průměr půl milionu lidí denně, což je nějakých 1250 widebody letadel denně v sardinkózní konfiguraci pro 400 duší.

Petr

Pro potřeby ČR zbytečné, tady by bylo hezké, kdyby se postavily VRT, které má již Čína postavené.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

tady stačí tratě na 200-250

Zdenek

Proto se modernizuje ze ze 120 na 160 😀

Jiří Kocurek

Ono to mnohde rychleji nejde. Jako můžete zkusit dvoustovku zkrz Český Brod. Ale buď vybouráte půl města nebo se vybourá vlak alá Santiago.

A nechat současné tratě tak jak jsou není řešení. Pražské Esko a vysoká rychlost na jedněch kolejích provozovat nelze.

medical examiner

Říká snad někdo, že ten rychlovlak musí přes Český Brod?

none

A ted vazne 😉 Ono jde u nas nekde neco nove postavit? Myslim za velmi kratkou dobu, napriklad 20 let?

Augusto Pinochet

…a kudy tedy?…oni tady taky bydlí a žijí lidé, mají tu pozemky, jsou tu lesy, pole, louky…jsou tu fabriky a jiné výrobní provozy…ona ta naše zahrádka neni moc velká a prostorná…spíše by mne zajímalo, kam furt někdo jezdí, k čemu rychlovlak?…aby se Rakušan dostal do Německa?…ať jede přes Rakousko…

Y.K.

Rychlovlak je něco jako dálnice pro vlak.

Vy nikdy nikam nejezdíte? Podívejte se na D1.

none

Tady staci trate, na kterych by se jezdilo 160. Po cele delce..

Martin

Kdyz uz to chceme stavet, tak uz na 300-350, vyjde to nastejno jako na tech 250, dvoustovka uz nicemu nepomuze, nedavala by smysl az na vyjimky…

Ten_z_Biliny

Proč zbytečně? Víte jak je dlouhá ta jediná trať v Šanghaji?

Problém je spíš v penězích, nekompatibilitě a nedostatku velkých přepravních proudů, takže by se to nerentovalo.

medical examiner

Tak tak…v ČR nám bude stačit 250 km/h…

Krysa350

„Tož hodně ščesti s tem Pertinaxem“. Čína se asi zemědělců a ochránců přírody moc ptát nebude, že? No tak to asi dají tu jednu delší trať nějak dohromady. Ale vážně, technicky je to hezké, ale infrastruktura je opravdu příliš náročná na nějaké větší rozšíření. V Německu už Transrapid někde tleje, ne?

EM*

Většina tratě Peking-Šanghaj je postavena na mostech, takže průchodnost krajiny moc neomezuje, a krávy tam taky moc nechovají.

Jan

Náročné to mají asi méně než kdekoliv jinde na světě. Snadnost zajistit si pozemky se do celkých nákladů taky počítá. Jak známo v Číně si nelze pozemek koupit, pouze pronajmout od státu. A ten může kdykoliv ten pronájem zrušit, když bude mít potřebu, jako tady na liniovou stavbu. K tomu si přičtěte levnou pracovní sílu, potenciální seriovou výrobu i výstavbu z domácích tehcnologií bez drahého licencování (teď nerozlišuji jakým způsobem se k tomu dostali), a už to nevychází zas tak zle. Polostátní podnk to dostane jako strategický úkol, takže ani nemusí jít o nějakou ziskovost, prostě to postaví jako modernější… Číst vice »

Jiří Kocurek

A kdyby někdo jó moc protestoval, tak mají možnosti jako ho zlikvidovat. Například v pracovním táboře ve spřátelené KLDR.

Plecháč

Ono to zas tak levné není. Srovnejte centy za stavbu VRT v Číně a ve Španělsku, Španělsko téměř vždy staví levněji. Čína staví za podobné peníze jako Francie nebo Německo. Jenom jsou ochotni do VRT investovat víc, než většina evropských zemí.

none

Hlavni rozdil mezi CInou a nama je ten, oni to proste chteji postavit a tak to postavi. A maji plany na vic jen jedno volebni obdobi a podle nej jedou.

Augusto Pinochet

…jasný…a proto jsou všichni downi sociálně zajištěni, mají zdravotní péči, důchod, můžou volit koho chtějí a sporozhodují o tom, co se bude ve státě dělat…rozdíl mezi venkoven a mestěm je v Číně asi jako středověk a Hong-kong…ještě před půl stoletím jezdili všichni na kole a před 40ti lety dostali od Vietnamu ve válce na prdel…

Martin L.

Nevychází tenhle Maglev náhodou z Transrapidu? Mám za to, ze Nemci jejich technologii odprodali do Číny někdy v 90. Letech.
No a dneska tu máme „plně čínskou technologii a vlak vyrobený v CLR“.
(Ale míněno v dobrém, prostě jsou lepší než my Evropané) palec nahoru

Krysa350

Jak se to veme, v těch superprojektech navrch mají, ale raději jsem +/- průměrným člověkem v ČR než to stejné v ČLR, tady bych neměnil a raději pojedu 160, možná někdy 200 až 320.

Martin L.

Tak to bezpochyby. Ja jen reagoval na ten transrapid.

Martin

to je otazka, vzdy se chlubi vlastni vyvojem, ale to i skoda i kdyz je z pulky VW…
Princip je jednoduchy, praxe slozitejsi…

Augusto Pinochet

…čínský rychlovlaky jsou nápadně podobné ICE…asi z 99,9%…

já nejsem já

Krásná doba…
Z Pekingu do Šanghaje za 2,5 hodiny.
Z Berlína do Varšavy na jednu nádrž.
Ale dostat se z Prahy do Brna dřív než za hodinu nebo dvě, to musíte mít tryskáč nebo monopost formule 1.

P_V

Až bude mít Praha a Brno 10x víc obyvatel, tak se nějaký ten maglev taky vyplatí. Na čínské poměry jsou tato okresní městečka obsloužena vysoce nadstandardně.

Kiko

Jste prvotřídní ignorant. Tady nejde o to mít maglev ale zrychlit spojení. Aspoň podle mě to tak je.

Jan

P_V ale má pravdu. Důležitost spojení nabývá na počtu přepravených mezi oběma body. Když máte stovky tisíc lidí jezdících denně mezi milionovými městy, kteří jsou schopni si připlatit za rychlejší přepravu, tak se vyplatí letadlo i maglev. Což je v Číně zrychlení oproti VRT, u nás jsme zatím o level níže.

medical examiner

Nebo až bude Praha hlavní město světa…
Ale to už se postaví hyperloop…

Marek Janík

je to sice delší, ale zato horší cestou

medical examiner

To víte. Ono je to po cestě samý přestupní uzel.
Ale i tak to Ex „Johann Gregor Mendel“ zajede za 1:55. V případě, že bude ta trať i po přeložkách dlouhá 257 km. Protože však bude kratší, bude přiměřeně kratší i doba jízdy.

Mně vyšlo 216 km: https://mapy.cz/s/banotetabu

Augusto Pinochet

…proč furt všichni jezdíte do Brna, ono tam něco je?

Martin K.

No, s absencí tratí bych to tak špatně neviděl (ve světle toho, jak rychle umí stavět VRT). Prvních 100km budou mít rychleji, než se dokončí obchvat Přerova.

XXXD

Tak nad schopností režimu v Číně stavět rychle tady nikdo nepochybuje, tady je řeč hlavně o finanční náročnosti a potřeby vystavět všechny úseky nově, protože stávající infrastruktura není kompatibilní.

medical examiner

Tak ono se jim to vyplatí, protože ti jejich manažeři stačí víc práce za menší čas.
Proto jim nevadí budovat to podle pravítka samými tunely a mosty.

none

Financni narocnost a Cina? Ty maji tolik penez, je ze muzou palit.. (navic by jim ani nevadil ten CO2 co by palenim vznikal)

Jiří Kocurek

Hmm, jenže v ČR nedělá přípravu prováděcí firma, ale úřad.

Těžko můžete nadávat zedníkovi, že nestaví, když jste mu ještě ani neřekli, na kterém pozemku a co vlastně má vyzdít. Teda nadávat můžete, ale budete za mešuge.

Mirek

Sice technicky zajímavá, ale také neúměrně složitá/drahá

Mirek

……vymoženost. Stále lepší než utopistická „potrubní pošta“. 😉

medical examiner

Ta by se mi bohužel do domu nevešla…
Má mít poloměr oblouku nejméně 300cm…

XXXD

Tak to bývá ze začátku s většinou věcí. Časem se dá očekávat, že ta cena půjde dolů.

Jiří Kocurek

Bohužel to zabíjí nekompatibilita se současnou sítí. V tom je obrovská výhoda VRT. Francouzské TGV už v Praze bylo. Ač nemohlo jet vlastní silou. A to je úplně jiná písnička.

XB-1

Ano, to je klíčový moment – aby výstavka byla putovní a mohla jezdit po stávajících kolejích.

medical examiner

Tak to se u ETCS někde stala chyba…
To stojí ranec i po letech existence…

Y.K.

Jenže ETCS je právě na tom začátku. Až to bude všude, zájem opadne, žádné retrofity už nebudou, bude cena jinde (resp v ceně nového vozidla „se ztratí“).