Čína otevřela za měsíc přes tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí

Čínský rychlovlak, ilustrační foto. Autor: China Railway CorporationČínský rychlovlak, ilustrační foto. Autor: China Railway Corporation

Čínské dráhy (CR) otevřely za poslední měsíc přes tisíc kilometrů nových vysokorychlostních tratí. Síť rychlovlaků se tak rozšíří na více

200 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivo

Podle mě je situace v ČLR a ČR naprosto nesrovnatelná. Probíraly se tady km/lidi/rok: slabé jednotky jízd na člověkorok v Číně vycházejí zčásti asi i z toho, že tamější železniční síť není zdaleka tak „hustá“ jako tady. Neexistuje regionální železnice, jak to máme tady v kotlince, že by do každé vesnice vedla nějaká ta lokálka a stavěla každý kilák. V Číně jsou propojená novými rychlými páteřními linkami se samostatnou infrastrukturou vlastně jen větší města a všude jinde (to znamená prakticky všude) se jezdí autem, autobusem nebo taxíkem. Paralelně sice existují tratě pro „pomalejší“ vlaky (cca ekvivalent našich Ex), ale ty… Číst vice »

Richmond

tak schválně jak dlouho jim ty kvalitní stavby vydrží

Tomáš Petrovický

Velká čínská zeď drží stabilně už hodně dlouho 😀 Narozdíl třeba od našich mostů…

Jan Novák

Záleží co máte na myslí tím dlouho. Většina lidí si představí spíš tu zrekonstruovanou čínskou zeď. Ne tu přes 1000 let starou a už převážně rozpadlou. A ta nově zrekonstruovaná není ani starší než Karlův most.

Y.K.

Vsadil bych se, že více než české dálnice (i koridory).

Radovan Komínek

Dal jsem si do wikipedie Wu-chan ( cca 10 miliónů obyvatel ) a Š‘-jen ( cca 3 milióny obyvatel ). Pro srovnání Praha má cca 1,2 milióny a Brno cca 0,4 milióny. Je mi jasné, že provoz na budoucí VRT Praha – Brno se nedá počítat pomocí matematické funkce trojčlenka, to by tam vyšly denně 4 páry vlaků a podmínky v Číně a Česku jsou hodně odlišné, ale přece jenom mě rozdíl ve velikosti rozhodných nástupních bodů zaráží. Nechtěl bych být v kůži investora, který bude muset opodstatněnost VRT Praha – Brno vysvětlovat při žádosti o finance nejen ve srovnání… Číst vice »

Radek Janata

Jak už se probíralo níže, Čína má menší mobilitu lidí (student/gasteibeiter tam domů jede klidně jen jednou za půl roku). Proto je klidně možné, že 10 milionová aglomerace tam vygeneruje tolik cestujících, co u nás milionová.

U VRT Praha-Brno musíte vycházet z aktuálních přepravních toků (železnice+silnice), toků převedených odjindud (většina spojů Praha-severní Morava bude jezdit taky tudy) a odhadu nárůstu počtu cestujících po tak výrazném zkrácení jízdní doby. Pak vám to krásně vyjde.

Radovan Komínek

Bavíme se o velmi daleké budoucnosti, takže představy mohou být hodně rozdílné. Pokud ale bude možno vést vlak Ostrava – Praha po VRT Polabí a VRT Moravská brána včetně úseků s plánovaným zvýšením rychlosti na 200 km/hod v některých úsecích bude na „staré “ trase zajímavější jízdní doba o hodně více než dnes bez zdržení v Brně a vedení vlaku delší a tím i dražší trasou. Zajíždění přes Brno se tak z cenových důvodů nemusí vyplatit. Ale říkám, je to velmi daleká budoucnost.

Radek Janata

Přes Brno je ta zajížďka minimální, jen cca 10%. Časově to bude kratší, vetšin nákladů nabíhá s časem, ne se vzdáleností. A Brno je větší, než Pardubice, Hradec a Olomouc dohromady.

Tomáš Petrovický

Politicky není možné Brno obejít. By to tam nerozdýchali 😀 Stavebně-technicky by samozřejmě bylo lepší, kdyby VRT nádraží bylo na jižním okraji.

R2R2

Spousta lidi vidi VRT jako nadnarodni zalezitost evropskeho vyznamu, v takovem pripade by bylo idealni Brno zcela vynechat, vyrazne se tim zvedne atraktivita ceske zeleznice pro spojeni sever Nemecka – Praha – Rakousko a zasadnim zpusobem to snizi naklady na budovani VRT, pokud by byl nekde u Prahy nebo Vidne terminal, tak si mohou Brnane na rychlovlak zajet tam, stejne jako do techto mest jezdi na letiste.

Tomáš Petrovický

Ano, ale to by v modré armádě cévky praskaly houfně… 😀

Radek Janata

Jak kdo co „vidí“ je podružné, skutečnost je taková, že provoz na skoro všech VRT je hlavně vnistorstátní, protože vnitrostátní je i poptávka.

Nevbím, kdudy byste přesně chtěl vést VRT Praha-Wien mimo Brno, ale mysím, že byste stejně moc nákladů na stavbu neušetřil, za to byste vytvořil ekonomický propadák.

R2R2

Usetrite prestavbu Brna, jeste u casti Brnanu ziskate kladne body za zachovani nadrazi.
S vnitrostatnosti souhlasim, ale spojeni Nemecko – Rakousko je oblibenym argumentem priznivcu VRT.

Cyklista

Ano, je to tak vzdálené, že než se rozhoupeme, budeme opět s naší rychlodráhou patřit mezi nejpomalejší železnice v Evropě.
Neustálým odkládáním jsme se připravili i o poplatky za využití tranzitní VRT od okolních států, protože už všichni pochopili, že je jednodušší, rychlejší a možná i levnější ČR objíždět.

Petr Petr

VRT Praha – Brno bude na trase Berlín – Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava+Budapešť. Část lidí může přejít z letadel.
Někteří nepojedou autem, ale vlakem.
Kapacita už nyní nestačí, je potřeba postavit nové koleje, tak proč ne rovnou VRT.

Tomáš Petrovický

VRT bude. Slibem nikdy nezarmoutíš… 😀

R2R2

Ma to jednu vadu, Berlin – Drazdany a Drazdany – Usti n. L. se planuje pouze jako relativne pomala modernizace (+- 200 km/h), obdobne Brno – Breclav, usek Breclav – Viden je zcela nejisty. Je mozne, ze i kdyby v useku Praha-Brno byla relativne rychla trat, tak nemusi byt tato trat pro cestujici NemeckoRakousko vubec casove zajimava, navic pro nemecke i rakouske dopravce je neatraktivni jezdit pres CR, mnohem vice platicich cestujicich nalakaji na trase spojujici vzajemne nemecka a rakouska mesta.

Jarek

Ano, proto žádná VRT Praha-Brno (v celé délce) v dohledu není.

Lovosičan

Klidně vsadím svůj plat, že do dvaceti let bude existovat VRT spojení Pekingu s Moskvou. Tou dobou pan Adamka ze své flotily vyřadí poslední Ležadlové vozně ČSD a nahradí je zbrusu novou jednotkou 845 od firmy Duewag Uerdingen.

BoH

A co šukafon, bude ještě šukafon? 😀

Tomáš Petrovický

Zatímco u ČD bude v procesu tisícstopadesátsedmá organizační změna pod taktovkou právě zvoleného osmsetčtyřicátéhodevátého managementu. Jednotlivé odbory GŘ ČD budou mezi sebou soutěžit a vedoucím osmsetkrát zrušených a znovuobnovených odborů bude vypláceno tučné odstupné. Muzejní žabotlamy budou nasazeny do pravidelného provozu na příměstských linkách kolem Prahy, dojde i k obnově zbytků další jednotky dnes odstavených na ONJ. Muzejní zálohy vozidel pečlivě střežených v areálu v Lužné, v mezičase rozšířeného a povýšeného na DKV zastřešující depa širokodaleko budou nasazovány v pravidelném provozu včetně vlaků vyšší kvality. Vozům řady Bix se v rámci další rekonstrukce vrátí původní dveře a stále budou v… Číst vice »

Petr Petr

Jenže kdo by tam jezdil, je to moc daleko, letadlo je na této trase konkurenceschopnější. Nicméně se dá čekat VRT na části trasy. V Číně je již do Urumchi a v Rusku se tratě plánují. Přes Kazachstán by to chtělo pořádnou trať hlavně pro náklad.

David

Pan Adamka příští rok končí. Ten už za 20 let nic vyřazovat nebude 😂

Jan Kocourek
David

Tak to je slabota. 2,5 cesty na člověka a rok.

Xyz

ak už nechcete používať medzinárodný a oficiálny čínsky prepis znakov pinyin tak ho dajte aspoň do zátvorky, lebo z tých českých paskvilov sa vážne nevysomari nikto kto Čínu pozná, nevraviac že minimálne u jedného ste ho tam beztak nechali

Jeem

Melibychom od toho ceskeho prepisu upustit. Nebo alespon uvadet oba dva. Blbe se to googluje.

Y.K.

Proč? Většina lidí nedokáže pinyin ani přibližně správně přečíst, český přepis dává bez práce co nejbližší znění. Vygooglit převod do pinyinu není problém.

Y.K.

Žádný mezinárodní přepis Čínštiny neexistuje. Pinyin v Číně! Mao stanovil jako základní romanizaci, kdekoliv jinde mohou používat vlastní a je to rozumnější, pokud napodobuje výslovnost. Nejsou to žádné paskvily, romanizačních transkripcí je kopec a česká je zcela legitimní a oficiální (nejsme v Číně, aby se musel používat Pinyin, který stejně nikdo kdo nestudoval čínštinu neumí přečíst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Chinese_transcription_systems

Jedine vlaky

Není to nějak málo těch 440 milionů? i v Rakousku přepraví samotné ÖBB ročně 474 milionů cestujících..připadá mi to divné. Nebo je to chybný údaj?

R2R2

Zrejme chyba prekladu nebo nepozorneho cteni, odhady o 440 milionech pasazeru se skutecne daji dohledat, ale nejsou to odhady rocni, ale odhady v obdobi Chunyun – tedy hlavni dopravni spicky kolem oslav noveho roku (cca 40 dni). Vice napriklad zde: https://panpacificagency.com/news/china/12/12/440-millions-train-trips-expected-during-40-day-travel-rush-in-china/

Hynek

Čínu rád nemám, ale v tomhle si zaslouží obdiv

Jarda

Tak Čína si prochází tím, čím si české země procházely mezi lety 1850 a 1900. Zatím ještě nemusejí tolik brát ohledy na sociální systém, pracovní podmínky, ochranu životního prostředí atp. Ale to se už mění. I Čínu čeká zpomalení.

Tomáš Petrovický

Zatímco my jsme se od stavu mezi lety 1850 a 1900 posunuli vpřed jen pramálo. A těch 100+ let technologické stagnace v ČR znát prostě je.

Big Fat Fabulous Woman

Co to plácáte za nesmysly, České země v druhé polovině 19. století prožili takový rozkvět, který se nikdy předtím ani potom už neopakoval.

Michal

V Číně se otevřelo tisíc kilometrů za měsíc. u nás se otevře jeden kilometr za tisíc let.

Kuba Čermák

Čína otevře přes tisíc kilometrů, zatímco naši zkušení zeležničáři si sotva malují pár kilometrů pastelkou v mapě 😀

Dalibor

Z hlediska bezpečnosti u nás volí safety postup. Čína na bezpečnost prdí, tak v pohodě staví. Kdo nic nedělá, nic nepokazí.

Kuba Čermák

Safety myslíte v Česku oblíbený přístup „Not In My Back Yard“? 😀

Dalibor

Ano tento filozofický přístup veřejnosti je součástí safety. A jak je známo Safety First.

Dalibor

i když nejlepší je přístup “ Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything“

Kuba Čermák

S takovou se v ČR nepostaví už vůbec nic 😀 Po VRT zůstanou jen mokré sny 😀

Dalibor

To sice jo, ale nehrozí taky žádný konflikt…

Bumbál

Kdy byl na vysokorychlostní trati v Číně „konflikt“?

Dalibor

16.4.2019 v 12:48

Y.K.

Nutno řící, že je jediný a u nás tedy železničních nehod bylo více (na podstatně menší kimometráži. Spousta lidí se pořád bráni ETCS. To opravdu není safety first přístup.

Kuba Čermák

Ano! V rámci prevence konfliktů celou ČR zakonzervujeme. Proč nebýt jedním velkým skanzenem ve středu Evropy 😀

Dalibor

No jasně! a děti zemně a voda z tetčic budou konečně spokojený. A my ostatní budem v tom skanzenu žít a hrát „indijánský“ divadlo pro zbytek světa, co na nás budou za drahý pěníze koukat!

Kuba Čermák

Nebo nás objedou, stejně jako už dnes z Berlína do Vídně… se spoje ČR prostě vyhnou, okolo je to rychlejší 😀

Dalibor

Not In My Back Yard

David

To je takový oblíbený, 1000x omílaný novinářský argument. Vlaky nic neobjíždí. Je to alternativní spojení velkých německých a rakouských měst.

Tomáš Petrovický

Alternativa, která je časově významně rychlejší – i když na kilometry jde o cestu delší.

Radek Janata

Není to časově významně rychlejší. Berlín-Wien:

rj 257 = 8h32m
ICE 93 = 7h40m

Rozdíl je pouhých 10%

Tomáš Petrovický

Je to skoro hodina rozdíl. A je rozdíl, zda hodinu můžete věnovat rodině, prohlídce památek či zda ji prodřepíte ve vlaku.

Radek Janata

Pokud už někdo jede Berlín-Wien vlakem a ne letadlem, pak má času dost a podle té 1 hodiny na cestě dlouhé 8h se rozhodně rozhodovat nebude (to už spíš podle ceny).

Bumbál

Co konkrétně zanedbávají?

Mike

Pana Dalibore, a jak víte, že „Čína na bezpečnost prdí“? Můžete být konkrétní?

Dalibor

Konkrétně například nemají dosud kategorizované třídy pyrotechnických výrobků tak, jako máme my. Bále například není u nich povinnost mít na vozech nově do provozu uváděných ABS.

Lovosičan

No jo…pyrotechnické výrobky a ABS, v těch se na železnici brodíme až po kolena.

Dalibor

chtěl příklad, má konkrétní přílad.

Dalibor

napřříkld nemají a neplánují, ani nad tím neuvažují, zavést zabezpečení ETCS, když už jsme na tý železnici.

Tomáš Petrovický

ETCS odstraňuje specifika národních železnic v rámci Evropy, v případě ČR i guláš v zabezpečovacích zařízeních obecně, kdy jsou v provozu technologie pamatující někdy ještě 19.století. Železničáři v ČD před ETCS nedokázali sjednotit ani své vlastní systémy.

Dalibor

no snažili se o diverzifikaci rizik!

Tomáš Petrovický

To asi těžko, když na automatické hradlo navazuje hradlový poloautoblok a za ním plynule pokračuje tříznaký autoblok. Je fuk, co z toho se zrovna posere, ve výsledku stojí celá trať tak jako tak.

A mezistaniční telefonické dorozumívání? To je panečku diverzifikované zabezpečení! 😀

Na našich železnicích žádná skutečná diverzita není. Pouze provozní muzeum v různých historických verzích.

dada

No jo, muzum a zadarmo!!!

Tomáš Petrovický

ČD nás vozí zadarmo? 😀

eLKá

ETCS lidová Čína sice nezavádí, ale najít rozdíly mezi ETCS a CTCS (China Train Control System) je celkem výzva 😉

erik

Tak jste neměl cinkat klíčema

Petr

Čína otevřela za měsíc přes tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí

To je senzační nadpis, panečku. Jak dlouho tyto stavby (které během 1 měsíce otevřeli) projektovali, resp.stavěli? 5 let, 10, 15 let? Nechávali si všechny stavby v rámci Číny na otevření do jednoho měsíce?

noerf

Petr: Pokud jste četl pečlivě článek, tak letos otevřeli 4000 km vysokorychlostních železnic, kdežto v ČR již za posledních 10 – 15 proběhlo asi 35 studií na VRT, bohužel faktické věci jako projektová dokumentace pro územní rozhodnuti či stavební povolení a samotné razítka jsou plánovány v průběhu deseti let, teda možná.
Občas by to chtělo méně studií a více stavebních činností.

Dalibor

To se hluboce pletete. Nejlepší projekty a studie jsou ty, které se nerealizují!!! Nehrozí žádné riziko pro architekty/projektanta.

Bumbál

Stačí pořádně číst nebo se naučit používat Google…

Kuba Čermák

Ve školách dnes žáci spíše pospávají 😀

Šimon Kuchař

A kolik kvuli tomu muselo zemrit delniku, kolik vesnic zabrali a kolik lidi vyhnali ze svych domovu a nastrkali do 30patrovych panelaku ve velkomestech?

Dalibor

Přemísťování, manipulace a správná výchova v každém věku, často spojená i s ubytováním a plnou penzí, má zde dlouhou tradici. Místně nic neobvyklého.

Bumbál

Kde tam konkrétně žijete?

Dalibor

Kdo?

Mike

No přece vy.

Dalibor

Kde?

Bumbál

Víte že i v Německu mají zákon o liniových stavbách a děje se tam přesně to, o čem píšete? A dělníci musí umírat? Byl jste někdy v Číně na stavbě?

Dalibor

Víte že Němci prohráli válku?

Kuba Čermák

A co jako? 😀 Američani do nich po válce peníze naopak znovu sami napumpovali, ale to už jste na schůzích KSČ asi přeslechnul 😀

Dalibor

Po který? Abychom mluvili o stejný válce….

Tomáš Petrovický

Po tý druhý, světový. Zjevně jste nikdy neslyšel o Marshallově plánu 😀 Vaši soudruzi soustředění kolem kolem kolegy Gottwalda tento s díky odmítly.

Dalibor

já myslel tu co byla uzkončena 11. listopadu 1918 v 11 hodin

Tomáš Petrovický

Do vaší kebule ale nikdo nevidí 😀 Se naučte vyjadřovat. Po tý první se jistý pan malíř vykašlal na mezinárodní sankce a pak si rozdělil Polsko s jedním masovým vrahem z východu.

Dalibor

Když já měl schůze KSČ zakázaný, páč jsem byl nevhodného kádrového původu. V předcích z jedný strany snadno dohledatelný důstojník 1. republikové ČSA a z druhé strany zase Sudetský Němec. Mne soudruzi do svýho týmu nechtěli.

Kuba Čermák

A kolik lidí bylo vyhnáno ze svých domovů jen pro to, aby kibicové z Prahy v těch panelácích mělo co pít a velká voda z jihu je neohrožovala… ! 😀 😀

Dalibor

a kolik bylo kvůli tomu zničeno lesů, luk a strání i se svými obyvateli.

Petr

Mě spíše překvapuje, jak málo cestujících přepravují… Vždyť jenom naše ČD přepraví mezi tretinou až půlkou toho co oni a to jsme proti Číně cca 120 krát menší stát.

Dalibor

Třeba tam ješte namají tak propracovaný systém slev, takže tam lidi sedí doma na prdeli a nikam moc nejezdí.

Petr

I kdyby, tak to je prostě strašně malé číslo… U nás každý jede vlakem cca 17 až 20 krát ročně a tam z vychází že vlakem jede 0,3 x ročně člověk. Vzhledem k počtu km tratí atd.to je strašně malé číslo oproti nám

Dalibor

to máte pravdu. Otázkou je, jestli je to tam lepší, nebo tu lepší. To neumím zhodnotit. Je potřeba přesouvat tolik lidí? Tolik materiálu? zboží? Nevím. Občas mám pocit, že těch přesnunů je podstatně víc, než by bylo nezbytně třeba.

Bumbál

Ta čísla jsou z jaké statistiky?

Kuba Čermák

Nejpřesnější statistika VycucZprstu 😀

Petr

Počet cestujících v Číně je v textu. Počet cestujích ČD popř na české železnici se tu před nedávnem uváděl a počet obyvatel dané země je např na Wikipedii. Ten počet cestujících v Číně je strašně malej oproti nám…

Radek Janata

Jenže je špatně. Například zde je 2,5 miliardy cestujících ročně (údaj z roku 2014, dnes to bude víc).

https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_China

Jinak mobilita lidí je v Číně nižší než u nás, to je snad jasné. Je to (na osobu) chudší země.

Petr

Takto pak ano. To s nižší mobilitou je mi jasné, ale to číslo v textu bylo opravdu hodně málo..

IGCT

Radši budu žít v majetkově chudší, ale svobodné zemi, než v bohaté, ale nesvobodné diktátorské zemi.

Radek Janata

Proč hned chudší? My máme dvojnásobné HDP (PPP) na hlavu než Čína.

Ten rozdíl je v myšlení politiků. Jedni vybrané daně investují, druzí prožírají. Přičemž obojí mohou dělat politici demokratičtí i nedemokratičtí, na tom to nezávisí.

Rosťa

ANO, už je líp. Za 6 roků vláne ANO na MD a je to poznat.

X 1

Ať byl za posledních 30 roků na Min. Dopravy či ve vládě kdokoliv, vždy sliboval že bude líp. OF, ODS, ČSSD, TOP, VV, ANO. Na nějaký čas vyletí nahoru, Vůbec nic se nezmění a přijde někdo zase s nějakou negramotnou vizí a v nejbližších volbách zvítězí. Jenom hlupák nadává na ANO nebo TOP, ODS, PIRATES, ČSSD, Komanči nebo Okamury a ostatní vládní svoloč. Protože je tam nahoru sám zvolil. A pokud ne, tak ještě neměl volební právo. Buď věkově nebo inteligenčně. Potom prosím, zdržet se politických invektiv, neb je vidět, že problematice nerozumíte. A pouze papuškujete, to co je in.… Číst vice »

Dalibor

Však ono jednou bude líp. akorát nevíme kdy. POkud jste Křesťané a nežijete v hříchu, paok víra slibuje že bude líp po smrti. Možná i jiný víry slibují něco podobnýho. Ono slibem nezarmoutíš, to je společný pro politiku i víru…

Bumbál

Bude líp… A co ti přesně chybí, a jestli je to tak hrozné, proč si ještě v ČR?

Dalibor

A já říkám, že mi něco chybí? No to je fakt chybí. Každému přece něco chybí, když všichni kradnů. Ne?

V. K.

To se jim to taky staví. Výkup pozemků netřeba, stačí majiteli oznámit do kdy má vypadnout. Hlukové limity se nemusí řešit, stěžovateli stačí nabídnout srovnání s hlukem zbíječky ve vězeňském kamenolomu. A životní prostředí není nic ve srovnání s pětiletkou. Ale tuším, že řadě soudruhů tady v diskuzi by se podobné principy zamlouvali. Teda do té doby než by se dotkly přímo jich.

Radek Janata

Vaší výtku bych bral, kdybych u nás viděl v běhu ta stavební řízení a diskuze s majiteli pozemků pro výstavbu VRT. Ale ona jaksi žádná neběží. Těžko pak mohu brát váš argument vážně.

Bumbál

Kdys tam byl naposledy a kde?

Mike

Buďte konkrétní, prosím.

jal

Pokud by tomu tak bylo, asi by se neobjevovaly i v našich médiích podobné zprávy
https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/clanek/dum-trcel-uprostred-cinske-dalnice-jako-bolavy-zub-nakonec-ho-zbourali-174516

Tomáš Petrovický

Na dálnici u Tábora také trčí překážka bránící plnému zprovoznění… už desítky let 😀

jozka

Vykup pozemku netreba, protoze pokud mne pamet neklame, jsou vsechny ve vlastnictvi statu.

Honzíček

Už v ní dávno žiješ, jenom si to neuvědomuješ 🙂

Démon

si spadl z višně ne? muselo bolet

Antonín

Nechápu, jsme jedna z nejbohatších zemí světa a velmi slušně si vedeme i v Evropě, a to i za naší katastrofálně rozhazovačné vlády vedené, raději se nevyjadřovat…

Démon

„Čína za letošní rok postavila přes čtyři tisíce kilometrů nových tratí pro rychlovlaky“ …
ONo to asi nebylo za letošní rok, stavěli to 7 let a letos to otevřeli 🙂

Rosťa

Za to v ČR se staví pořád ale nic se nového neotevira.

Mike

Letos to otevřeli ffšecko najednou? To teda měli super načasovaný 🙂

Honzíček

Hlavně že se plive a útočí na Čínu od politiků, přes primátora, ale kolik těch tratích jsme postavili my ? I ten Ejpovický tunel je tragedie. Myslím si, že bychom si měli zamést před svým vlastním prahem a neškodit Číně faul útoky.

Big Fat Fabulous Woman

Přesně! Čína takovej skvělej stát v kterém se zavírá a vraždí za odlišný názor než má vládnoucí partaj. Souhlasím s vámi, z nich bychom si měli vzít příklad.

Honzíček

Americká hegemonie končí, smiřte se s tím, a klidně mějte z toho bobky, ale bude to Čína, která bude planetě určovat kurz, to ona bude novým hegemonem, novým vůdcem. Už dnes se 99 % elektroniky vyrábí v Číně, Čína „spasí “ tenhle svět.

Richard Fiala

K tomu dodávám, že v železničním oboru nejsou Američané ani v první desítce zemí!

Kuba Čermák

Vzhledem k rozloze země a faktu, že mezi obydlenými a obyvatelnými kusy země jsou velmi velké vzdálenosti tam prostě vítězí letadla. ČR má 9 tisíc kilometrů železnic na svých pár kilometrů čtverečních, USA má 4 a půl tisíce kilometru jen mezi východním a západním pobřežím. Po cestě vysoké hory, pouště… a včíl mudrujte 😀

Honzíček

A mimochodem jak říkáte zavírá a vraždí za odlišný názor, tak to se dělo v Číně i v dobách Marca Pola, kdy nebyla u moci komunistická strana. Čína a vůbec východní polokoule téměr celá Asie nemůže mít nikdy demokracii a nikdy nemůže mít to co má Západ ( USA + EU ) protože ony ty země mají jinou evoluci, USA bude pokořena nikdy se nepodaří aby Západ byl četníkem světové demokracie. Už Západ hodně pohořel v lokálních válkách Vietnam, Irák, Syrie. Ale Čína nikdy nebyla svobodná a demokratická ani za toho Marca Póla.

Dalibor

Každý režim likviduje své odpůrce. To tak bylo, je a bude.

mocanita

Panebože, Vy jste teda exot Honzíčku !!! Proč se tedy neseberete a neodjedete do té Vaší země zaslíbené ?? Vaše názory na Čínu jsou více než úsměvné a je vidět jak dnes funguje kritické myšlení a zdravý lidský úsudek. Vy jste toho opravdu zářným příkladem, jen co je pravda. Jak již tady někdo pronesl, mícháte hrušky s jablky a naprosto převracíte pojmy s dojmy. Radím Vám, jeďte budovat nový planetární ráj do té východní Říše Středu.

Honzíček

Já už jsem tam byl několikrát a rozhodně to není ta země, o které nám vykládají dezinformace a fake news z Kavčích Hor. Čína má velkou a dobrou budoucnost, teď ji to trochu kazí světokazi, ale dříve nebo později celý tzv. Západ podlehne tlaku Číny. Kdyby nebylo Číny, tak nikdo tady nepoužívá Android, Huawei, a jiné technologie, mimochodem Google je sice americká firma, ale Android vyvíjela v Číně. No určitě ta Čína není žádný ráj 🙂

mocanita

No já mám zcela jiné zkušenosti a pohledy z této Říše Středu, také jsem tam párkrát byl a pokud jen trochu rozumíte východním filosofiím, tak zajisté platí pravidlo, že vše je pomíjivé a každá byť sebesofistikovanější asijská despocie se jednou vždycky zhroutí a vše se musí budovat znova. Čína má za svou dlouhou historii těchto pádů a vzestupů nespočet, proč zrovna Vy slepě věříte, že tato nová komunisticko-kapitalistická hybridní despocie bude mít díky moderním technologiím nějaké věčné trvání ?? A mýlíte se, že Asie nezná a neumí demokracii, je tam několik států, které mají plnohodnotný demokratický systém a mnohé další… Číst vice »

Dalibor

ještě že mám mobil z Mexika…

Honzíček

jehož útroby jsou vyrobené v Číně 🙂 🙂

Dalibor

Útroba jsem němel tu čest zatím vidět. Nicméně procesor asi ano a leckterá ten SMD šváb taky. Co já vím, kde to BlackBerry nakupuje?

Honza D.

Můj mobil je sice čínský, ale procesor má z Tajwanu. 😄

Dalibor

takže taky čínský.

Honza D.

Pokud by sis musel vybrat mezi ČLR a Taiwanem, kde bys chtěl žít?

Tomáš Petrovický

Taiwan pod Čínu fakticky spadá.

Honza D.

Dle „velké“ Číny jde o její území, de facto je to však samostatná a hlavně demokratická republika. Mimo řeči s dějin nemají snad nic společného.

Bumbál

Jste jak Babiš. Kolega psal o stavebnictví, vy argumentuje politikou. Divná logika. Jako Babiš…

Kuba Čermák

Blbečků, co estébáka Babiše volí je v republice celá třetina. Dost vysoká pravděpodobnost, že je potkáte i tady 😀

Placebo

No , že zrovna vy jste extra chytrej jste prokázal ve vašem hodnotném přííspěvku.

Démon

asi porovnáváte hrušky a jablka, nebo spíš třešně a okurky.

Honzíček

Démone, vy jste spadl z pekelného Astrálu, že ? 🙂

Big Fat Fabulous Woman

Celou cestu vlakem do Prahy jsem přemýšlel, proč placení čínští trollové typu Honzíčka začali útočit na specifický server typu Zdopravy.cz, a myslím, že mi to došlo. Vždyť čínská CRRC bude dodávat Leošovi nové Siriuse, tak si to rudoši musí pohlídat i tady. 😁

Dalibor

jo to myslíte ty Čankajšek jednotky?

Kuba Čermák

To je holt daň za popularitu. Kdyby zůstal Sůra u želpage, máte klid! 😀

Honza D.

Obávám se, že většina místních diskutujících by v Číně dosáhla takového společenského skóre, které by ji opravňovalo pouze k pohledu na VRT a to ještě v přestrojení a dalekohledem.

HonzaX

Je to jasný. Díky špionážnímu software v telefonech Huawei, přidělených manažerům MD, ČD, SŽDC a dalších, získali naše know-how a trochu nás předběhli.

MajsterN
Dalibor

čínský klon Regíny?

Martin K.

Oni přidali do Regíny naklápění z Pendolína? Slušný oddíl!

hoholu

Ty otevřený dveře, hold jiná země, jiné normy na bezpečnost 😀😀😀

Dalibor

Větraj, aby nebylo zatuchlo.

Miloš

Pane Sůro,to nás chcete naštvat ještě před koncem roku?

pozorovatel

Prosím redakci o doplnění informace, kolikrát se ČR „vejde“ do Číny (jak plochou,tak i počtem obyvatel) a také o porovnání „plošné hustoty“ obyvatelstva, abychom si mohli udělat leší představu o tom, jakému tempu výstavby by to mohlo odpovídat u nás.
A zajímavé by rozhodně byly i údaje o tom, kolik lidí žije v jednotlivých čínských městech, kde ty jejich vysokorychlostní vlaky zastavují – je třeba aspoň některé z nich menší než Praha?

Jakub W

a ještě kolik „vykoupily“ pozemků, kolik lidí se mohlo ke stavbě vyjádřit. kolik bylo postaveno zvukových bariér atd.
stavět bez povolení umí každý

Dalibor

odpověď: mockrát.
Čína 1,5miliard obyvatel, necelých 10 milonů km2 – čtvrtý největší stát na zeměkouli.

Martin V.

Hustotu osídlení máme s Čínou skoro stejnou (134 resp. 137 obyvatel/km2), Číňanů je 1412/10,6 = 133-krát víc. Takže pokud mají 30 000 km VRT v Číně, my bychom mohli mít 225 km. Takže aspoň Praha – Jihlava – Brno – Přerov? To by se mi docela líbilo. Spolu s „normálními“ koridory by to byla slušná železniční síť. Dnes, tedy v roce 2019, ne v roce 2040 nebo kdy to má být v provozu.

dizgrafyq

Hustota osídelní za celé území státu je pěkná věc, ale v tomto porovnání absolutně mimo. Zhruba polovina území Číny – její západ je v podstatě liduprázná poušť a Himaláje. Na území kde čínani staví VRT tj. střed, východ a jih je hustota obyvatel násobně vyšší než v ČR.

MajsterN

Thalys, cela sit = 7.5 mio
Thalys, Paris-Brussels = 4.17 mio (55.6% pasazeru)
Regiojet, Praha-Brno, i busy = 2.6 mio

Kolik maji CD? Zrovna u tehle VRT jsem schopny tvrdit, ze se to snad zaplati i kdyby se to stavelo cele komercne.

Vladimír Bílý

Ten potenciál páteřní VRT trasy je mnohem vyšší. Přesunul by se sem téměř všechen provoz směřující na/přes Moravu. To může bý klidně 2,5 násobek současné relace Praha-Brno. Takže mezi Prahou a Brnem by po VRT mohlo jezdit klidně i 10 mil. cestujících ročně … za předpokladu, že by jízdné nebylo výrazně vyšší, než dnes:-)

Nicméně ani tento silný výhled bohužel nebrání některým stratégům z centra před vnitrostátní páteřní trasou upřednostnit raději výstavbu VRT z Prahy na Drážďany či Mnichov s velmi diskutabilními potenciály počtu přepravených cestujících.

Martin

Neni uprednostnena, ale pripravena, bohuzel na rozdil od useku Praha-Brno…
Na Mnichov je pro nas dulezity usek Praha-Beroun,…

R2R2

„Zrovna u tehle VRT jsem schopny tvrdit, ze se to snad zaplati i kdyby se to stavelo cele komercne.“ Dokud nebudou zakazane nebo nedostupne automobily, tak VRT nema sanci, za dobu nez se z okraje Prahy dostanete na nadrazi a z nadrazi v Brne do pripadneho cile cesty jste autem skoro v cili, na takhle malych vzdalenostech muze casove automobilu konkurovat jedine teleport. Vlak muze byt zajimavy pouze cenou, takze je to bez masivnich dotaci nerealizovatelne.

Martin V.

Jasně, jsem si vědom, že celý hornatý západ Číny od Ujgurů na severu po Tibet na jihu je skoro neosídlen (i když k mému překvapení do Urumči VRT vede). Ale ta moje českomoravská VRT páteřní trať taky obsluhuje jen osu osídlení od Prahy po Přerov. Když odečtete hornaté Sudety, budeme na tom podobně, byť ne stejně. Bylo to jen hrubé srovnání, ale řádově to sedí. S VRT jsme podle mě tam, kde jsme byli s výstavbou dálniční sítě na začátku 60. let. Sice tu byly předválečné plány, druhorepublikové a protektorátní rozestavěné úseky, ale nakonec to čekalo až na přelom 60.… Číst vice »

Démon

bohužel zde jsou potřeby menšiny nadřazeny většině, nemusí trpět Patrika a nikdo se jim neodvolává …

MajsterN

Nahodou jsem tam neco rozklikl a jako „vedlejsi nadrazi“ po ceste tam maj treba mesto s 120 tis. obyvatel. To by u nas mohla byt ta Jihlava nebo cokoliv na tech 10-25 tis. lidi u trati, kdyz to podelime deseti.

Jiří Kocurek

Na velikosti záleží, ale především z toho pohledu, jak velká je poptávka po přepravě Praha − Brno a jaký je výhled do budoucna. Pohledem na věčně ucpanou D1 zjistíme, že poptávka po dopravě Praha − Brno není zrovna malá.
Má to ale jistou nevýhodu: VRT Praha − Brno mine Českou Třebovou, a tak se cestujcíí mezi Nádražím a Nábřežím vlakem po VRT nesvezou.

Martin V.

Nějaká mapa by nebyla? Ze zmíněných měst znám jen Wuhan (u ostatních je pravděpodobné, že mají různý spelling v různých zdrojích). Š‘-jen alias Shiyan jsem nakonec našel na SZ od Wuhanu. Ta druhá trať je od pobřeží Žlutého moře na západ? Tady https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_high-speed_railway_lines_in_China několik schémat je, ale nejspíš nejsou dost aktuální.

MajsterN

České dráhy (ČD) otevřely za poslední měsíc přes tisíc kilometrů nových vysokorychlostních tratí. Síť rychlovlaků se tak rozšíří na více než 35 tisíc kilometrů, nejvíce na světě.

Provozovatel tratě z Prahy do Brna, společnost Praha-Brno High-Speed Railway patřící pod státní České dráhy, chce prodat na burze 12,8 % akcií. Firma již na burze vydala prospekt emitenta, prodej akcií začne 6. ledna.

Pavel

Jojo další chytrolin co ani neví, že české dráhy žádné koleje nevlastní… Ach bože jak jsme hloupej národ..

MajsterN

V nasem paralelnim univerzu se nikdy nerozdelili. A tam u vas VRT do Brna jinak jezdi tak jak u nas? Tady mame uz druhou generaci Pendolin z PARS Nova.

Dalibor

Už nehul!!!

Jiří Kocurek

Ale jen ať hulí a hulí pořádně. Když bude sedět celé hodiny neshopen vyslovit větu ani se zvednout, jen se bude chechtat vlastní botě, tak škody nenadělá.

Placebo

Ano , včetně vás.

Ludvik

České dráhy (ČD) těžko mohou postavit nějaké tratě. To staví SŽDC Správa železniční dopravní cesty a ta tratě také spravuje + infrastrukturu.

Petr

I ti druzí to staví těžko . Se mi tu líbí jak šotouši chytají na drc i evidentnímu vtipu . Silvestrovsky povedené ,

P:S. všichni tu víme , že SŽDC během deseti let nic jako VRT nepostaví , takže borci klid , regionovy a šukafony stále budou vítány 🙂

Mike

No v Jihočeském kraji, kde páteří osobní dopravy jsou lok. 242 + BDs + Bdt280 a i těch regín je tak málo, že v rámci regionu musí být operativně přesouvány tam, kde jsou potřeba víc a jinde pak chybí, kvůli čemuž se (tam, kde chybí) ruší zastávky na znamení (páč tam musí být zmíněná 40 let stará klasika), ZCELA URČITĚ…

Panelák

A teď bude následovat další kolečko pitomých srovnání Číny s ČR.

J.L.

„společnost Beijing-Shanghai High-Speed Railway patřící pod státní Čínské dráhy, chce prodat na burze 12,8 % akcií“.

Kdyby ČD a.s. chtěly prodat pár akcií na burze a z výnosu koupit nová vozidla, to by na tomto webu bylo mrtvých v důsledku infarktu.

SaulGoodman

Přesně tak, i ve fasádně komunistické Číně chápou principy tržního hospodářství lépe než tady…

Sitgestravel

S tim rozidlem, ze kdyz by potrebovali, tak je bez mrknuti zestatni. To by u nas vyvolalo hromadu arbitrazi.

mgr.pavel

V Číně není žádný komunismus. Sice to tam vede strana co si říká „komunistická“, ale ta jede tvrdý kapitalismus. Tak tvrdý, že by i Klaus bledl závistí.

S komunismem má čínský režim společné leda tak nelidský přístup k lidem a jejich právům.

Honzíček

Jaksi si to pletete se Severní Koreou, ne ? 🙂

Radek Janata

Má pravdu. V Číně skutečně je kapitalismus a neúcta k lidským právům. Co řekl podle vás špatně?

Honzíček

a u nás snad není úcta k lidskym právům ? Hezky jste mne dojal 🙂 🙂

Radek Janata

U nás právě ta úcta je. Nechápu váš nelogický styl diskuse.

Dalibor

nelogičnost nelz epochopit. V tom je kouzlo nelogičnosti.

Mike

Přesně vystiženo. Palec nahoru.

jkjk

Předně ve společnosti Beijing-Shanghai High-Speed Railway mají Čínské dráhy tesně menšinový podíl, navíc jde o velmi ziskovou společnost (bez dotací či státních objednávek). Akcie ČD by asi na burze moc netáhly (možná tak ČD Cargo).

J.L.

A proto to raději ani nezkusí.

Nekdo

No a co? My budeme mit janal D-O-L !

provokatér

Optimisto!

Dalibor

Zeman za chvíli zaklepe bačkorama, drží pohromadě jen silou vůle a ustavičnou péčí lékařů a na tuto fantasmagorii se rychle zapomene.

Honzíček

Zeman tebe spíše strčí do truhly a na ní si sedne Ovčáček, aby tě dlouho nepustil, dokud tě nepřejdou takové kraviny jako zaklepe bačkorama, nebo drží pohromadě sílou vůle. 🙂

Dalibor

Kraviny? To jao že ten kouřící akláč je ve 100% kondici? Komiku. Kdyby měl péči stejnou jako „obyčejný“ lidi z horní donlní, a ne tými nejlepších specialistů z vojenský nemocnice, tak už je jeho parte dávno zažloutlý list papíru.

Dalibor

edit Týmy…

Mike

Moc si to přeješ, aby zaklepal bačkorama, viď? No věz, že úplně klidně může dojít dřív na tebe. Ty jseš fakt psychopat – taháš sem politiku a ještě k tomu jseš sprostej – přát si někoho smrt je ohavnost.

Dalibor

Ano.

Jiří Kocurek

Ikdyby voda nebyla!

Dalibor

Jasně, udělá se to jako suchovod. Vodní hospodářství bude předmětem další etapy! 😀