Čiernohronské železnici hrozí konec, podle ministerstva jde o černou stavbu. Vznikla petice
Parní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.sk
Železnice má extrémně krátký čas na dodání dokumentů pro stavební povolení.
Bože, to je také veľmi slovenské…
Zajímalo by mne, jak je možné, že tratě, nebo jejich části, které byly se souhlasem úřadů mnoho let provozovány, nebyly zaneseny v katastrálních plánech, jak je možné léta provozovat něco, co úředně neexistuje, navíc na pozemcích, které jsou převážně ve vlastnictví obcí!
ČHŽ operuje formulací: „… A to navzdory tomu, že přes třicet let máme od různých státních úřadů povolení, licence a další souhlasy.“ Uvedená formulace ovšem může mít více výkladů. Kromě toho, kterým se provozovatel úzkokolejky hájí, by se to dalo přečíst i následovně, (pozor, bude to poněkud surové!): *) přes třicet let jsme si mysleli, že „to je v pořádku“ a ani jednou nikoho z nás nenapadlo se podívat do registru nemovitostí, a to ani přes to, že jsme provozovali takovou bizarnost, jako parní vlak mezi fotbalovým hřištěm a tribunou a úřadům to bylo buřt, bylo to bráno jako vítaný… Číst vice »
Ať si to nadšenci postaví jinde, kde je problém?
Uvažujete jako malé dítě. Je to přece část naší historie, naše kulturní dědictví. Mimochodem, kde by se našlo 20 km na sebe navazujících souvislých pozemků k odkoupení? Odhaduji, že je vám rozumově tak 12-13 let dle toho blábolu, co jste napsal.
Prosím pěkně to je otázka slovenských daňových poplatníků.
A především si dovolím upozornit, že patrně ČHZ nemá potřebné pozemky, což je jádro toho problému, ne?
Mrzí mě, že se tu k tomu nevyjádří ředitel, můj jmenovec a bývalý spolužák.
Tedy přesněji spolustudent 🙂
„…mají podle argumentace ministerstva 30 dnů na to, aby požádali o dodatečné stavební povolení“ – to se dá dodat v poslední den lhůty i blanketní a později na vyžádání dokumenty doplnit.
V černé kronice by se vyjímal článek – „Vlakové neštěstí při fotbalovém zápase“…. Nebo „Klabzubova jedenáctka prejetá vlakem“…
Chtěl bych vidět toho myslitele, kterého napadlo postavit hřiště na kolejích 😂😂😂…. To je bizár….
Nejsou mi jasné dvě věci:
1) U nás je to tak, že zrušení dráhy a odstranění stavby jsou dva legislativní kroky. A jestliže nebyla v roce 1983 legislativně odstraněna stavba, nemůže se dnes jednat o černou stavbu.
2) Ty pozemky by měly mít asi v katastru nějaké „věcné břemeno“. U nás si nemůžu koupit pozemek zabřemeněný s plynovodem, polní cestou nebo dráty VN a pak to bez náhrady zrušit.
Podle dostupných informací ten sporný úsek fyzicky zrušen byl a pozemky pod bývalou dráhou byly zceleny s okolními.
Problém je, že podle katastru tam žádná dráha není, zřejmě proto, že když byla úředně zrušena, byla z katastru vymazána, a po jejím obnovení se nikdo nepostaral, aby byla do katastru znovu zanesena. Proč k tomuto stavu došlo, ví asi nejlépe vedení ČHŽ. Zvláštní je taky postoj obce, která je vlastníkem většiny pozemků pod kolejemi, že celá léta dělala mrtvého brouka.
Tak už to tady někdo i psal, že starosta je kamarád toho developera.
Jo, to už tak bývá, že se developer skamarádí se zastupitelstvem, kterému za aktualizaci územních plánů (třeba přebarvením „orná půda“ na „plochy pro bydlení“) daruje několik růžových parcel. Jedou v tom všichni a děje se to všude.
Bourání považuji za krajní řešení černé stavby. V minulosti bylo pár případů na hraně, kdy se stavební povolení vydalo zpětně.
A pozemky – jestli dráha x let fungovala, na Sloboda není něco jako Vydržení?
naopak, bourani by melo byt tim jedinym resenim cerne stavby.
to, ze se to tak nebere, je obrovska chyba.
Jediné řešení mezi lidmi dobré vůle je dohoda.
takze jste pro to, ze kdYz developer nacerno nekde postavi sidliste, napr. úrostred krkonos, tak by mel defakto automaticky dostat pocileni dodatecne?
tim defakto institut stavebniho povoleni rusite.
Já jsem jen chtěl napsat, že vždy má předcházet pokus o dohodu.
Dohoda znamená, že se dohodnou OBĚ strany.
Nebo jste si snad představoval, že:
a) stavební firma ustoupí ČHŽ
nebo
b) ČHŽ ustoupí stavební firmě?
Ne „automaticky.“
Prostě jedná se o zbouraní, můžu dodat úřadu podklady ke stavebnímu povolení. Sídliště v Krkonoších stejně povolení nedostane, pergola na vlastní zahradě která sousedům nevadí by mohla.
takze jste pro to, ze kdYz developer nacerno nekde postavi sidliste, napr. úrostred krkonos, tak by mel defakto automaticky dostat pocileni dodatecne?
tim defakto institut stavebniho povoleni rusite.
To jste nepochopil. U černé stavby probíhá standartní proces, kdy není jisté, že stavba bude povolena.
Čili z pohledu všech účastníků územního a stavebního řízení jsou zachována jejich práva, ať už probíhá ex ante popř. ex ante
V té části železniční tratě, co projíždí těsně u tribuny, si nemyslím, že lze vydat stavební povolení, ale třebas na Slovensku mají nějakou výjimku
Nové sídliště není něco, co tam sto let bylo. I když chápu, že dráha měla asi 30 let na to, aby si pozemky vyřídila.
Takže si postavíte někde něco, co tam nesmí a nemá co dělat a na základě dobré vůle vám to tam lidi mají tolerovat?
Vy uchovávate stavebné povolenie 50, 100 rokov? Máte stavebné povolenie ku Košicko-bohumínskej? Nie? Tak ju zbúrajme tiež.
Lze předpokládat, že zkolaudovaný výsledek stavebního povolení bude zanesen do registru nemovitostí.
Zdá se, že ta poslední drobnost CHŽ posledních několik desetiletí asi nijak zvlášť nezajímala.
To vypadá na 1. přeložku úzkorozchodné dráhy v novodobé historii!
Co je novodobá historie? Počítají se i 3 přeložky na trati Jindřichův Hradec – Obrataň ze začátku 90. let?
V roce 1983 byla zrušena celá síť čhž nebo pouze úsek Č.Balog Dobroč ?
Bylo by skoda o tuto raritu přijít.
Akorat nevim,jestli je dobře pred tribunu cpat sloupy s trakčním vedením .
Jedině,že by se tim vyřešilo umele osvetleni na stadionu 😁😁
Třeba by šla trať přeložit do tunelu pod tribunou…
Co kdybyste si všichni přečetli příslušnou diskusi na K-reportu? Aspoň si tady ušetříte zbytečné plácání a spekulace bez znalosti věci. Je to v sekci „Ostatní úzkorozchodné dráhy“. Začíná to tímto příspěvkem: https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4498103. V dalším je tam spousta otázek zodpovězena včetně stručného výkladu historie vzniku tohoto propletence.
Náhodou jsem na tomu diskuzi taky narazil, a ta historie sporu je fakt zajímavá. V podstatě z toho plyne, že ten sporný úsek je fakt černá stavba postavená za evropské dotace.
Ono je to o dost složitější. V podstatě více než 30 let dráha měla opakovaně obnovovanou licenci, povolený provoz apod. tím stejným orgánem státní správy, který teď najednou prohlédl a sjednotil se s právním názorem developera. A pak je ještě otázka, proč developer, který ty pozemky koupil už v r. 2016, čekal s rozjetím té právnicko-úřednické mašinérie 6 let…
Na druhou stranu, to ČHŽ jako opravdu plánovala takový rozmach sítě ( -> ČHEŽ) s tím, že samotná obec je proti ( = kdo by na to tedy dal pozemky) a že navíc dráha vede někde po cizím? Přeju, aby to dobře dopadlo, ale idealismus občas nestačí…
Může být rozdíl mezi obsahem sdělení „obec je proti“, „zastupitelstvo je proti“ a „starosta je proti“. Na Slovensku je navíc odlišná situace od té zdejší v tom, že starostové jsou voleni přímo.
Taky se dají dohledat některá jména. Síla některých rodinných klanů v Č. Balogu asi není zanedbatelná.
Asi mistni nepotřebují, aby tam turisté utráceli peníze a někdo tam vůbec jezdil a obec se pozvedla.
V tom případě nechápu, proč se stejná jména objevují v zastupitelstvu a mezi živnostmi vydělávajícími na cestovním ruchu…
„Měl hospodu a vadilo mu, že mu tam lezou lidi.“
Včera na burze osobně podepsáno. Tak co, kolik se Vás přidalo?
Já.
nojo..vlastně byla burza…já nebyl
Prijde mi, ze to nebude tak cerno-bile jak se to prezentuje tady v textu.
Tak ono to docela černobílé je. Developer chce na pozemku bývalé pily postavit 50 domů a železnička mu tam překáží, obyvatele přece nebude rušit nějaký smradlavý vlak. Jsem zvědav, jak naláká ale obyvatele na bydlení na pozemku, kde byla sto let pila, takže tam toho zrovna moc neporoste, pokuda tam neudělá nějakou sanaci a navíc s romskou osadou nad tímto satelitním městečkem… A hlavně nechápu, proč vůbec stavět padesát domů v místě, kde je na prodej asi tak sto rodinných domů, protože tam nic není a ani v okolí není moc kde pracovat…
Tak když chce developer stavět na louce nebo na polích, to je vždy řevu že má stavět na brownfieldech, ne? Že by zrovna z pily byla nějaká extrémní ekologická zátěž nemyslím a no proč je chce vůbec stavět, je jeho věc.
To nebudou jen tak obyčejné domky a nebudou to ani kadibudky, ale budou to domky pro turisty. Z Brezna je to velmi, ale velmi malý kousek na jižní svahy Chopoku ….
No sice to je kousek, i když ne zrovna malý – cca 25km, ale třeba v lokalitě Bystrá/Mýro pod Ďumbierom se tyhle výletní domy stavěli asi 8 let, bo nebyl až tak moc zájem… A to je o cca 20km blíž…. Tak nevím, jestli zrovna tudy vede cesta developera…
Ta parcela leží hned u dráhy.
To je krásné…
Přesně, nevím, kdo soudný by se dobrovolně přestěhoval do Č. Balogu, potamžmo kamkoliv do okresu Brezno. 😀
Taky si to myslím. Když už nic, tak provozovatel dráhy musel vědět, že mu část dráhy vede na soukromých pozemcích, a že v minulosti byla trať papírově zrušena.
Nevím jak na Slovensku, ale v ČR podnikatel má nejen obecnou povinnost znát, ale také musí rozumět legislativě v oboru ve kterém podniká.
Tj. absolutně nechápu proč už dávno – možná už před desítkami let – ČHŽ nepožádala o územní rozhodnutí a stavební povolení.
Já zase nechápu pana developera, že dražil pozemky, na kterých je Národní kulturní pamatka …
? Nicotnost ?
Axelíku: nicotnost se rovná zrušení památkové ochrany ?
Nevím jak je řešena nicotnost na Slovensku.
https://www.epravo.cz/top/clanky/nicotne-spravni-rozhodnuti-ve-svetle-spravniho-prava-a-spravniho-radu-quod-nullum-est-nullum-produsit-effectum-39479.html
Pokud jsem správně pochopil celou historii tak v době dražby na těch pozemcích žádná dráha právně neexistovala. Původní dráha byla v roce 1983 zrušena a následně snesena a pozemky pod bývalou dráhou byly sceleny s okolními. V roce 2009 byla dráha fyzicky obnovena, ale zjevně bez nějaké legalizace a vypořádání pozemků.
Mě jenom vrtá hlavou, jak to mohla EU spolufinancovat, když papíry nebyly v pořádku a asi se jedná o černou stavbu.
Myslím, že už pár případů v ČR bylo, že se musela vracet dotace EU.
tak kdyby jen vracet. zrovna teď za to stojí jeden Slovák před soudem, ne? 🙂
Přesně tohle taky nechápu.
Vzhledem k tomu, že provozovatel trati nevlastní pozemky pod tratí, tak je výsledek žádosti o dodatečné stavební povolení v celku odhadnutelný.
Zajímavé by bylo zjistit, kdo všechno vlastní ty pozemky pod kolejemi. Zda-li mimo tohoto developera vlastní ostatní pozemky provozovatel dráhy, či je vlastní různé fyzické a právnické osoby, obce či spolky.
V roce 2011 byl obnoven úsek Balog Dobroč. To jako rekonstruovali bez stavebního povolení ? Nechápu. Nebo jim dovolili stavbu na cizím pozemku ? Či věcné břemeno ?
Božinku. Taková je tragédie… Asi jako u nás konec JHMD…
Božínku, takový moudrý příspěvek….
To muže být Hlavni turisticky magnet regionu. Nechte si to myšlení z německých a českých 90 tak o rušení vlaku pro Jiné politické skanzeny
Mluvíte-li o ČHŽ, tak jak souvisí užívání cizího majetku proti vůli vlastníka s lákáním turistů?
Magnet? bože .. tam odkud jste asi autobusy nezajíždějí co? nenechte se vysmát
Nic proti, ale 1982 nejsou devadesátky. Přitom je to rok, kdy byl provoz oficálně ukončen. Kdopak byl v roce 1982 u moci?
Pro dokreslení kontextu celého sporu by bylo zajímavé vědět od koho ten developer ty pozemky koupil, respektive jakým způsobem se stalo, že se pozemky pod tratí vůbec dostaly do nějakého prodeje.
Když si prectete text znovu, tak zjistíte, že trať byla před desítkami let zrušena. Tudíž na nich oficiálně žádná trať nebyla a mohly se prodat.
Taky jsem měl možnost si koupit „zahradu“ na které oficiálně nic nebylo.
Pokud někdo něco takového kupuje, pak pravděpodobně má nějaký záměr jak sladit realitu s papírama.
Otázkou je, proč spolek věc neřešil již ve fázi záměru prodeje.
Ovšem, rozdíl je v tom jestli se to rozprodalo už v době kdy byl zastavený provoz, nebo až v době kdy byl provoz obnovený.
Pokud by se pozemky prodaly v době zastaveného provozu, tak by jeho obnovení pravděpodobně nenastalo. Nový majitel by přece něco takového nedopustil.
Do smluv ovšem nevidíme a tak si můžeme jen počkat, jak to nakonec dopadne…
Můžu se zeptat, proč si provozovatel tratě nekoupil pozemky pod tratí?
Axelíku, nedostal si už jedno varování? Jeden ban taky máš…
? Vždyť pokud nejsem vlastníkem pozemku (např z titulu vydržení), tak jako vlastník stavby to musím řešit.
Platili vůbec nájemné vlastníkům pozemků pod kolejovou tratí? Nepředpokládám, že vlastníky pozemků zajímá šišihú, ale můžu se mýlit.
No protože by je museli zaplatit. A oni jsou dobročinný spolek, tak mají narok zdarma, nebo se pletu ?
Jestli jsou dobročinný spolek… to nevím. Jenom vím, že provozovatel železničních tratí v ČR, tj. SŽDC, podniká dle živnostenského zákona… píšou to ve své výroční zprávě
LOL
LMAO
Víš kulový, ale udělal se ti názor, tak ho tady honem-honem musíš vyplesknout, aby svět padl na zadek před tvou moudrostí…
Už jsem psal výše. Podnikatel musí zákony nejen znát, ale také musí rozumět zákonům a podzákonné legislativě související s oborem ve kterém podniká.
Tj. podnikatel rozhodnutí o zrušení části tratě musí znát = musí sám o své iniciativě zajít do archivu, aby zjistil stav veřejnoprávních povolení k užívanému majetku. Říká se tomu compliance.
Jak je to na Slovensku nevím. Vy víte?
Podnikatel může mít i hafo právníků, kteří jeho neznalost práva bezezbytku vykompenzují.
V tom se shodneme. Myslíte, že ČHŽ postupovala takto odpovědně?
Z webu ČHŽ (s vlastnými poznámkami v zátvorke): „V roku 2016 kúpil Jozef Garbiar v dražbe pozemky bývalej píly Jánošovka. Po pozemkoch, ktoré získal dražbou, vedú koľaje ČHŽ postavené v rokoch 1908 – 1913. Došlo k tomu predovšetkým preto, že bývalý starosta obce Čierny Balog František Budovec napriek výzvam poslancov nikdy neprihlásil do konkurzu píly Jánošovka prioritné pohľadávka obce. Svoj postup dodnes nijako nevysvetlil. Ihneď po dražbe zástupcovia ČHŽ pánovi Garbiarovi osobne i písomne ponúkli odkúpenie alebo prenájom uvedených pozemkov pod dráhami ČHŽ – nikdy však písomne neodpovedal, len telefonicky ich informoval, že pozemky zatiaľ nepredá, aby nemusel platiť daň… Číst vice »
Takže taky nevíte, proč si ČHŽ nekoupila pozemky pod tratí.
Existuje v SR (tak jako v ČR) předkupní právo vlastníka stavby, pokud vlastník pozemku pod stavbou prodává svůj pozemek pod stavbou?
Předkupní právo myslím viz příklad: že vlastník pozemku dostal od někoho jiného poptávku prodat pozemek např. za 1000. No a vlastník pozemku musí oslovit vlastníka stavby jestli nechce koupit pouemek za 1000. Pokud vlastník stavby nevyužije nabídku, tak pozemek si může koupit kdokoliv za 1000 nebo za víc.
Ihneď po dražbe zástupcovia ČHŽ pánovi Garbiarovi osobne i písomne ponúkli odkúpenie
a proč si to v té dražbě nekoupili sami? když peníze na odkup zjevně mají?
Žít Slovensko!
To tam jako fakt prochazi trať mezi hřištěm a tribunou? To je maso, určitě zachovat!
Dodatečné stavební povolení … na cizích pozemcích? To bude zajímavé.
Vydržení, možná
Vydržení nemovitosti předpokládá že jí někdo užívá jako vlastník a má za to, že mu věc náleží (u nás tedy, nevím jak na Slovensku). Což o tom fotbalovém hřišti asi těžko mohl tvrdit.
Vydržet lze i právo k užívání, nejen vlastnictví.
Ano, ale určite ne právo mít tam černou stavbu
A zaridit to za 30dni,cez vanoce,atd, to je sci-fi. To by dokazal na Slovensku zaridit za 30dni jenom asi Fico,nebo Meciar, nebo Kocner atd. Kdyz CHZ prijde o papiry,co bude s tramvajemi,ktere si tam dovezli ze Svycarska…
Tramvajenky jsou od začátku určené k pomalé devastaci. Je to nesmyslný projekt na který kraj nejspíš nenajde peníze.
Kurňa, té by byla sakra škoda.
Vy jste normalně takový Magoři!!!! To je úplně na palici tohle… Jděte se léčit.
Slovensko je bohužel mafiánský stát. Proti místnímu developerovi žádný občan nic nezmůže.
Zatímco tyhle řeči pomohou tak leda developerovi.
slovensko je mafiánský stát, o tom není sporu. ještě, že s nimi už nic nemáme
Mohu se zeptat který stát je nemafiánský?
co třeba rakousko, nevím, že by tam bylo podsvětí napojené přímo na vládu
Napojení na mafiánské Rusko nestačí?
To má každý druhý stát v Evropě včetně Německa a Francie
100% nemafiánský není žádný stát, ale přecejen společnosti, státy, s protestanskou kulturní tradicí jsou v tomto směru odolnější, než společnosti katolické, balkánské, arabské atd.
Jak můžete vedle sebe dát země katolické a balkánské? Vždyť se pokaždé jedná o úplně jiné kritérium.
Mafie vznikly v nejkatoličtější zemi… Jistě uhodneš sám, která to je. Dodnes tam kmotři dávají svou hlubokou zbožnost okázale najevo a utrácejí nehorázné částky za charitu.
??? Mafiáni jsou vyloučení (tj exkomunikováni) z křesťanské všeobecné (tj katolické) církve.
Ostatně do FBI byli přijímáni pouze katolíci.
Takže nepřipadá mi, že by se na italské železnici korumpovalo. Ostatně, pokud jo, tak by cizinci neinvestovali do open access vlaků firmy Italo. Připomínám, že rychlovlaky v pevninské části Itálie velmi citelně konkurují aerolinkám, které nejsou dotované
Tak já jsem narážel na to, že je blbost říkat, že něco se děje v zemích katolických a balkánských, protože v prvním případě se jedná o země vymezené dle převažujícího vyznání a ve druhém případě vymezené dle zeměpisné polohy.
Nicméně všechny ty přívlastky se kulturně vymezují vůči společnostem, kde měla historicky určující vliv protestanská morálka.
Zato my s kauzami jako Dozimetr nebo Stoka jdeme příkladem, že?
Než budeš odhalovat spiknutí, tak se podívej, jestli za tím není pouhá lidská tupost a hloupost či arogance nebo touha uškodit.