Čiernohronská železnice uspěla u soudu s developerem, zátarasy z unikátní trati přes fotbalové hřiště zmizí
Zatarasená část Čiernohronská železnice. Foto: ČHŽ
Od 1. 7. mají vlaky jezdit opět i na Dobroč.
Od 1. 7. mají vlaky jezdit opět i na Dobroč.
ale dovtedy sa chodi s dzbanom po vodu kym sa nerozbije… a Ales to so svojou organizovanou skupinou asi zjavnes tym zadarmo na cudzom a este okupacia prehnal.. kto co seje, to sklizi….. co Ales zasial, to sklizi…
No Alešovi hrozi pyžamo za iné podvody . Váčšina vozňov preč , prepis pamiatkov z majetku obcí na neho a jeho neziskovku. Asi ešte kriju kamosi z brezna co nas majú ochraňovať čo ich vozieval s kurvami po chatách…A o tomto sa nehovorí . A kto mu s tým pomohol??? no predsa náš Jirko Kubáček? No chlapcom hrozí riadny chládocek ak im na to prídu…))
Před 20 dny v diskusi k tomuto tématu uvedl pan „hank“ odkaz na zřejmě první objektivní mediální informace k tématu.
Pro lepší orientaci některých dnešních účastníků diskuse si dovoluji tento odkaz uvést ještě jednou.
https://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/669735-popularna-zeleznica-bojuje-s-majitelom-pozemkov-aj-uradnikmi-ako-rozhodne-sud/
Tak je to ještě větší „punk“, než jsme doufali! 👍😅
To je „svéráz národního lovu“, jako sorry, ale kdo tohle mohl povolit, ty „přejezdy“ bez označení? Ne, tak mi je naprosto jasné, že to 20 roků fungovalo, funguje a fungovat bude, ale je otázkou času, než se něco stane.
Taky mne dostala ta „Vereinfachter Zugschluss“, ten bílo-červený terč, to musí mít ta jejich železnice nějaký „osobitný“ návěstní předpis, protože jinak je to, na Slovensku, povoleno jenom na ŠRT, pokud je mi tedy známo? 😃
Kde je psáno, že se ČHŽ musí řídit předpisy ŽSR?
Však já nic takového netvrdím, mne to pouze překvapilo – nic víc.
Keď sa moji predkovia dokázali postaviť proti Nemcom, predtým proti maďarským žandárom, tak by sa moji rodní Handelci mali zdvihnúť vytiahnuť valašky a dať najavo, čo si o tom Prosťahovalcovi myslia. Lebo podľa mena to ani Handelec nie je. Kurnik snáď tam musím ísť. Trochu to tam pobúriť.
Za trubku do kolejí, za dráhu, za smysl života 👊✌️🫶
Jasně, jedna rána valaškou a ty ošizené barabizny, co tam postaví půjdou hned k zemi… Potom zasekněte valašku do developera a potom pobijte i fotbalisty. Potom už zbývá jen na trati vystavět „Stanicu národného povstanie“, tak jako byl „Vysielač SNP“ o němž se všichni soudruzi na Slovensku po válce dušovali, že navěky bude šířit rozhlas….. No nepovedlo se, vysilač spustnul, zchátral a ještě později byl celý areál na prodej 😂…. developerovi…😂
Jo, to mohu vysvětlit, jak něco takového vznikne, protože, samozřejmě, v letech 1980 – 1983 byl „právní“ řád SSR a ČSR prakticky totožný: Problém #1: za starého občanského zákoníku bylo možné, aby pozemek a stavbu vlastnil někdo jiný. Problém #2: Dneska, než někdo něco postaví, teda – rozuměj – velikosti footballového hřiště, ne králikárnu 😅, tak musí proběhnout změna územního plánu a správní řízení o povolení stavby. Za Husáka se s tím nikdo moc jako nepáral, zejména, pokud se budovalo a bylo to veřejně prospěšné zařízení v akci Z (nebo tak něco). Prostě to postavili, ono to stálo, v Grundbuchu… Číst vice »
Ad „problém“ #1, to je na Slovensku stále bez problémov možné. Je to vec o ktorej sa v odborných kruhoch každú chvíľu debatuje, ale v zásade vždy vyhrá názor že meniť to by spôsobilo viac problémov ako benefitov.
Jako vždy je důležité, kdo to prosazuje a komu zabetonování stávajícího stavu prospívá. Za „odborné“ právní názory, které se stanou předmětem politických diskusí, se často schovávají partikulární zištné zájmy zcela konkrétních lidí.
Velice chytře napsáno jazykem obyčejných lidí ♥️
no jo no. doby kdy všechno patřilo všem jsou holt pryč.
V únoru 1991 tehdejší federální ministr financí ing. Václav Klaus v parlamentní rozpravě před přijetím zákona o velké privatizaci vytyčil jako hlavní úkol tehdejší politiky vytvoření nové třídy vlastníků za každou cenu. (Dá se to dohledat ve stenografických zápisech z jednání tehdejšího Federálního shromáždění, ale teď se mi to fakt hledat nechce.) Úkol byl splněn, trestné činy – i potenciální – které při jeho plnění byly spáchány, jsou navěky prominuty a několik desítek nejbohatších tuzemských rodin/mafií vlastní víc majetku než celá chudší polovina národa dohromady. V tomto ohledu se doby opravdu změnily. Otázka je, jestli a pro koho k lepšímu.
a klíčema jste cinkal? tak si nestěžujte.
Já klicema činkami taky. Ale takhle jsem si to nepredstavoval
Argumentační faul. Kritika současnosti neznamená automaticky chválu minulosti.
Argumentační faul. Nic takového jsem nenapsal.
Kde si stěžuju? Jenom konstatuju známé a doložené skutečnosti.
takže jste spokojen?
Jak s čím.
Vlastně jo, vy ho furt máte, ten starý občanský zákoník! 😳😮
To nechceš! 🙃😅
To bude nějaký bystřejší jedinec. Když nepochopí, že inzerát „tam jak je ta úzká“ ve srovnání s inzerátem „tam někde na venkově“ mu dokáže o 10% zvednout ceny, za které ty domky prodá.
Masakr! Diky bystrý muži ✌️ Železnice je přesně to, co přiláká všechny kupce o nemovitost.
Ještě to chce napsat něco o Rusku nebo Kosovu a už to bude jak na k-reportu, tak se nestyď 🇷🇺
Co to plácáte? Ještě vám v příspěvku chybí něco o Babišovi a Fialovi. Pak bude teprve guláš hotový.
Když se jim to místo nelíbí, nemusejí se tam stěhovat a měnit je ostatním k obrazu svému. Mohou si najít jiné, kde bude jejich záměr v souladu s okolím.
Článek 4, odstavec 2 Kupní smlouvy:
„Predávajúci (Slovenská republika – Ministerstvo hospodárstva SR) vyhlasuje, že na predávaných pozemkoch neviaznu žiadne dlhy, vecné bremená ani iné právne povinnosti.“
https://crz.gov.sk/data/att/3581625_dokument1.pdf
Úřednická šlamperaj. Vsadil bych se, že se tam nikdo nebyl ani podívat a že návrh smlouvy formuloval od stolu úředník nepolíbený povědomím o tom, že vůbec nějaká ČHŽ existuje. Spoléhat na katastr je lenost úředníka – kdo jiný než ministerský úředník by měl vědět, že katastr = jeden velký bordel?
Souhlasím s vámi, že to je administrativní nepořádek.
Na to, aby existence ČHŽ dostala právní rámec bylo do dnešních dní několik desetiletí času.
Doposud bohužel postrádám jakoukoliv informaci, o tom zda ČHŽ za celou dobu své existence učinila někdy nějaké kroky, které by tento stav napravily.
Myslím, že snaha svazku obcí uvést celou věc do právního stavu, když už jí zřejmě nemá ČHŽ, je správná.
„Doposud bohužel postrádám jakoukoliv informaci, o tom zda ČHŽ za celou dobu své existence učinila někdy nějaké kroky, které by tento stav napravily.“
S největší pravděpodobností buď neučinila nebo byly nedostatečné a/nebo bezvýsledné. Vztahy ČHŽ s obcí byly bohužel po celá desetiletí vším možným, jenom ne procházkou růžovou zahradou.
„Myslím, že snaha svazku obcí uvést celou věc do právního stavu, když už jí zřejmě nemá ČHŽ, je správná.“
Obecně vzato je to pravda, dokud se té snahy nezmocní lobbysté nebo rovnu nějaká mafie.
Tak ještě jednou a ještě jednoduššeji: – na nutnost dát aktivitám ČHŽ právní rámec poukazoval už v roce 1983 pan Radomír Hanačík (viz diskuse z 2.6.2023): „Už v roce 1983 jsem na to upozorňoval Vláďa Paška…“ – nevím, jak dlouho funguje v ČHŽ pan Bílek, ale pokud do dnešních dnů nedosáhl legalizace pozemků potřebných pro provoz ČHŽ např. určovací žalobou, tak to považuji za jeho manažerské selhání – svazek obcí po Bílkovi požaduje předložení dokumentů potřebných pro provoz ČHŽ a vhledem k úrovni komunikace mu dali nůž na krk, že pokud je nepředloží, převedou železnici zpět na svazek obcí –… Číst vice »
Nejsme ve sporu.
1/ To může samozřejmě kupující reklamovat jako právní vadu věci. Jaké konkrétní nároky z toho chce vyvozovat, nevím, vzhledem ke „kvalitě“ té smlouvy.
2/ Jsou to z části jiné pozemky, než o kterých je řeč (např. ta zkrachovalá pila koupená v dražbě).
3/ Zcela určitě je ale nepřípustná podobná „svépomoc“, jako že na trať postavím stavební techniku a betonové kvádry. Upřímně řečeno, takový zhovadilý nápad hraničí s obecných ohrožením.
Jaké konkrétní nároky z toho chce vyvozovat, nevím
Náhradu škody za zmařený investiční záměr?
Pokud stát něco prohlásil a ukázalo se, že to není pravda, tak má kupující právo buď odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu či náhradu škody. Ale případně existující věcné břemeno nebo jiná právní povinnost vázaná na pozemek se takovým prohlášením neruší.
26 300 € by dalo dohromady aj par fanusikov CHZ. Museli by o tom ale vediet, resp. mat sancu sa o pozemok uchadzat. Najma uz v dobe, kedy sa planovalo postavenie velkeho depa pre CHZ v tejto lokalite…
Já bych přispěl hned, jako železniční fanoušek, který na té trati pracoval a teď ji chce nějaký podnikatel jen tak nechat zrušit. Věcné břemeno asi ten pán nezná, že jo? Tak pomůže exekutor.
https://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster?pos=48.744957,19.661260,18
Podle toho by teoreticky mohlo být dobročské rameno včetně toho hřiště provozováno v nejhorším aspoň izolovaně (většina úseku stále na obecních pozemcích).
Jestli o to bude obec mít zájem.
Rozumný developer by trať ponechal, resp. zakomponoval do svých projektů a záměrů, a prospěl by tím nejen veřejnosti, ale i sobě. Ne tak developer hamoun a blbec.
Škoda, že toto pravidlo neplatí i pro český lokálky.
Tedy by vlak nejezdil jenom přes hřiště, ale i někomu přes kuchyň? 😂😂
Tramvaje ve městech jezdí lidem přímo přes ložnice, že. 🙂
Ten vlak nejezdí ani přes to hřiště, ale mezi ním a tribunou. Nikomu to tam nevadí a je to atrakce. Developer je blb. Těch pár metrů šířky pro tu trať (na Vydrovském ramenu jsou ploty 2 m od osy koleje) ho nevytrhne, vlaky jezdí jen v sezóně přes den a v noci neruší, takže to hodnotu domů nesníží, a mohl by stavět bez sporů.
Pokud píšou, že trať je památka, tak by se k tomu podle toho měl majitel pozemků chovat.
Proto mi v tomto případě přijde nerozumné vytrhat koleje. Protože to je poškození památky, a navíc, pokud je stavba někoho jiného, než pozemek pod ní, tak majitel pozemku do stavby nemůže zasáhnout, pokud se s majitelem nedohodne. Případně to nerozhodne soud. Kdyby měl majitel rozum, tak by to prodal provozovateli dráhy, alespoň ty pozemky, na kterých ta dráha leží tj. pod tělesem dráhy.
A umístit bloky na koleje, tak to už by měl majitel dávno sedět v base.
Každý správný shotoushek měl dávno vzít spravedlnost do vlastních rukou 📸 🍺🤷 Útok na dráhu je proti celému smyslu života!
Ano, přesně tak. Spravedlnost vlakofilů….
on je to provozovatel ochotný odkoupit? za kolik?
Pokud Slovensko chce být právním státem, tak nesmí zůstat jen u tohoto rozhodnutí soudu. Okamžitě musí následovat trestněprávní rovina, naskládat betonové bloky na trať, o které vím, že je provozovaná, je prostě bez pardónu trestný čin a kdo tohle zvěrstvo udělal, patří do kriminálu, ať už k tomu měl důvod jakýkoli.
Osobně mám největší strach z ozbrojené vzpoury, protože si šotoultras takové ponížení nenechají líbit 👹
Další adept na deratizaci administrátorem.
Tak v tom kraji v září 1944 vzali věci do svých rukou, jestli Vám něco říká jméno Giertli, Janko Giertli. Pan Peter Jilemnický napsal knihu „Kronika“ o čiernobalockom podieli na Povstaní. Kéž by se opět k něčemu rozhoupali. Vždyť vyjma té muziky, tanců, krojů a dřeva tam toho moc k obživě nemají. Ani toho sněhu není tolik, takže za každou atrakci by měli být vděční. Průmysl v Brezně stojí za houby. Mostáreň je po smrti. Když může být Rakousko a Švýcarsko bohaté díky takovým atraktivním památkám, tak pár domků králikáren naplacato to nesmí překazit.
Dneska už si moc lidí nepamatuje, že o záchranu ČHŽ se v 80. letech svým veřejným vystupováním velmi zasloužil slavný hronecký rodák – herec Ladislav Chudík.
Ten se nenarodil v Hronci, ale v obci Osrblie, do které ovšem kdysi jedna z větší ČHŽ vedla. Ale hlavně se o záchranu zasloužilo hnutí Brontosaurus.
Ano. A taky trochu bývalá ČVTS.
Průmysl i dříví mohou v rámci atraktivity místa pokračovat na kamionech, aby to tam nebylo tak idylické. Kolony aut přistěhovalců to pak dovrší. Jiné názory budou potrestány vsazením do blázinců. 🙂
Víš ty genie, že existuje spousta cest na soukromých pozemcích? A víš, že se nesmí na ně stavět zatarasy?
Pokud chce být Slovensko právním státem, tak především musí vyšetřit, jakým způsobem došlo ke změně vlastnictví pozemků pod tratí ze státního na soukromé.
A byl ten pozemek někdy státní? A že by ho snad developer koupil?
Tak těžko byla dráha před rokem 1989 na soukromém pozemku, i když byla vlastněna třeba státními lesy. A zrovna na Slovensku postavili většinu úzkokolejek Uherské velkostatky, jejichž majetek byl postátněn už za první republiky.
Přesně řečeno ty pozemky byly státní – tehdy královské – už dávno ve středověku. Jenom se měnila definice toho státu.
Stát je prodal v dražbě?
A že to video publikuje zrovna kanál Quadcopter Slovenija :-D. Dobrá past na cizince.
Víc je na tom zajímavý fakt, že to usnesení má 15 stránek, extrémní formalismus a dlouhé slohové cvičení 😳
V Anglii by předběžné opatření bylo na jednu nebo 2 strany.
Útok na podstatu lidského bytí – železnici, to už nekomentuji.
Po dlouhé době nějaká dobrá zpráva ze Slovenska. Snad souboj železnice s místním mafiánem dopadne nakonec dobře.
Pokud to budou v konečném důsledku rozhodovat soudy, tak to může dopadnout jakkoliv, zejména pokud se zjistí, že opravy tratě neměli řádné stavební povolení či kolaudaci.
Ono, pokud například vede nyní trať přes hřiště, tak už by to bylo nyní v rozporu s územním plánem obce.
Nebo turistická zajímavost, co jen tak nikdo nemá. Kdo dobrovolně zlikviduje atrakci, co může být zdroj příjmů?
Oni se někteří Baločané chovají jako ten cimrmanovský hospodský… Ubytování turistů provozuje i rodina bývalého starosty.
jaký příjem bude z této atrakce mít majitel onoho pozemku?
Kdyby se choval slušně, třeba by z toho taky něco mohl mít…
Argumentační faul. Co konkrétně?
Bylo finančnš podpořeno Evropským fondem regionálního rozvoje. Nedokážu si představit, že EU spolufinacovala černou stavbu.
Aby náhodou nezahrozilo vrácení dotace, kdyby se EU dozvěděla, že zafinancovala něco, co vlastně majetkoprávně neexistuje.
Obráceně. Pokud trať vede přes pozemek, který je určen k jinému využití, je územní plán v rozporu s realitou.
Ohledně zamýšlené elektrifikace – to budou sloupy a trolej i přes to hřiště? Jenom se ptám…..
A diváci na tribuně si budou nabíjet mobily přímo z troleje. Elektrifikace snad měla být jen Balog-Hronec, ne? Toto místo je výš po trati.
Popravdě, já už bych se ani nedivil….
Ano. Nicméně celá ta elektrifikace je total sci-fi.
Proč, dnes neumíme elektrifikovat trať? Nebo už není ocel na TV? Aha, ono se nechce.
Nevidím nikoho, kdo by měl zájem zaplatit realizaci a následně objednávat provoz.
Vyjimečně souhlasím, že bez dotace to nepůjde. Ekonomickou zprávu o hospodaření ČHZ hledat nebudu. Ale pokud dostanou dotaci z EU tak bych v tom problém neviděl.
kdo bude platit provoz?
Cestující nemohou platit?
dost?
Ty evropské dotace na placení čehosi mají tři základní společné rysy: a) nepokrývají 100 % nákladů projektu, ale třeba 80. Zbytek (spoluúčast, kofinancování) musí zajistit žadatel o dotaci. b) Dotace se proplácí zpětně, po realizaci projektu, na základě kontroly skutečně provedených prací apod. Žadatel tedy musí nejprve zajistit 100% financování a doufat, že dotace bude proplacena. c) Udržitelnost projektu. Pokud žadatel v projektu naplánuje, že bude vozit denně 20 párů vlaků na trati X a převeze denně průměrně Y cestujících, tak to skutečně po dobu udržitelnosti projektu (minimálně 5 let) bude muset dodržet. Tudíž někdo musí objednávat sjednaný rozsah provozu… Číst vice »
#potencial
Pěkná slohovka. Reagovat na to nebudu. Je trať technická památka? Je. A kolik dotačních titulů a profinancovaných projektů za sebou máte?
A co z toho, co jsem napsal, není pravda?
V rámci svého zaměstnání jsem se na řešení dvou EU projektů podílel.
Ony ČHŽ vyšly i jiné sci-fi…
Ono se v tom projektu především počítá s obnovou odbočky k lyžařskému areálu na Osrblie (kde už odbočka na „staré“ ČHŽ byla až do r. 1972) a s její elektrifikací. To byl i hlavní důvod nákupu těch second-hand vozidel ze Švýcarska.
No hlavní argument pro koupi byla vybudování nové trati až do Nízkých Tater na Srdiečko!
Tak něčím se musí začít. Třeba tím Osrbliem.
Posledni vteriny zapasu, vhazovani na puli soupere, sance rozhodnout, hrac udela ukrok dozadu, naprahne se a … srazi ho rychlik do Blavy 😀
To je úplná blbost. Před průjezdem vlaku se hra přerušuje.
… A v poslední minutě přihrává projíždějící vlak na vyrovnávací gól. 😀 😀
Na přiloženém videu hra normálně pokračuje dál…
To podle počtu lidí na hřišti vypadá spíš na nějaký trénink.
Jako že na trénink mužstva okresního přeboru přišlo padesát diváků? Fakt?
Myslím, že ne na trénink, ale nejspíš chlastat. U nás na chalupě to u hřiště nevypadá jinak, a to tady teda to chlastání v porovnání se špecifikami Horních Uher nemá ani zdaleka takovou tradici.
Během průjezdů vlaku (jelo se dvakrát) zápas normálně pokračoval; dokonce padly dvě branky (jedna z penalty)
Já to znám jinak, ale mohlo se to samozřejmě změnit.
Tipoval bych, že záleží na rozhodčím, jestli přeruší hru. (A je pod tlakem, ti zrovna útočící budou řvát když přeruší před gólem.)
A druhá z vlaku.
Nejsou takto nakladené překážky na trať teroristický čin, nebo alespoň obecné ohrožení?
Ne nejsou. Ne v tomhle pripade.
Přesně tak. Spor s developerem je tím navždy vyřešen, protože developer by za takovou šílenost měl dostat flastr, že nevyleze z kriminálu. Železnice není silnice, neexistuje naprosto žádné odůvodnění toho, že někdo naskládá betonové bloky na trať. Je to závažný trestný čin a spolku doporučuji kontaktovat právníky a tohle dotáhnout do konce.
Myslím, kdyby ty bloky naskládal na silnici, tak je to totéž.
Na silnici se jezdí podle rozhledu, na to by se hůř roubovalo obecné ohrožení. (Možná v noci, něco neviditelného na dálnici – a pak by do toho skutečně někdo narazil)
a tady se jezdí podle D1? 🙂
Vyřešen bude až po právoplatném rozhodnutí soudu, které zatím neexistuje.
Když ono provozování té dráhy je vlastně načerno, tak není.
No, byla chyba, že nedošlo k majetkoprávní nápravě dříve. Nedivím se zoufalým činům developera.
Tedy koupit si pozemky, přes které vedou koleje, a pak se hrozně divit, že tam jezdí vlaky, to je taky ohromně chytrý počin.
On to samozřejmě věděl, teď se snaží ze situace těžit.
Koleje ano, ale ne legalni. V katastru neni ani slovo o zeleznici
Aha, tak, železnice tam je dřív než katastr, tedy více jak 100 let a katastr je důležitější? V tom případě ale bude katastr špatně a ten co ho vytvářel nebyl pro tuto práci způsobilý.
Katastr samosebou existuje déle než jakákoli železnice na území bývalého R-U. Povinností budovatele bylo/je nechat stavbu (nebo spíš pozemky pod stavbou) řádně zapsat. Od konce II. svět. války do cca r. 90 se to v různých obdobích muselo/mohlo/nemuselo/nemohlo dělat. Na základě tohoto zmatku vzniklo na spoustě pozemků „dvojí vlastnictví“.
Nemáte pravdu. Katastr byl sice zaveden Marií Teresií a Josefem II. ve století osmnáctém, ale pouze v tzv. Předlitavsku. V královsví Uherském však katastr zaveden nikdy nebyl, což se ani po vzniku ČSR nepodařilo napravit. Takže Slovensko, pokud si ho po rozpadu federace samo nezřídilo, katastr dosud nemá.
Pěkné. Ale u nás přece takové „atrakce“ mít nemůžeme. Lidi by si to fotili a říkali jak to chytře vymysleli. Apropo, nemají železnice sloužit lidem k dopravě?
Přesně, chudák developer. Zrovna na tomto kousku země je tráva zelenější, hlína hnědší a oni tam vedou koleje. Jestli je vůbec ten developer způsobilý provozovat danou výdělečnou činnost. Spíš bych to viděl na mafiána. Asi jako u nás Andy a jeho zoufalé činy, když mu všichni ubližují.
Je to jeho pozemek. Může si s ním dělat co chce. I vytrhat koleje a odvést do šrotu.
Takže soud nadržuje ČHŽ? To je ale nespravedlnost, že?
No, ako mu sud prave vysvetlil, nemoze.
Ale kdepak.
Vysvětlil mu, že nic takového nesmí dělat jen a právě jen do té doby, než bude skončeno správní řízení o dodatečném povolení stavby, v rámci něčeho, čemu se říká ochrana před zřejmým zásahem do pokojného stavu.
Pokud spor ve věci samé (kde se následně může řešit i otázka vlastnického práva, jeho omezení, atd.) skončí ve prospěch vlastníka pozemků, může na to vytrhání kolejí úplně klidně dojít.
Řešil jsem kdysi podobný spor na Moravě. Vlastník pozemků, zátarasy na koleje, předběžné opatření, jako přes kopírák, akorát šlo o vlečku. Dnes už tam není.
A všichni jsou spokojenější. Nemá se náhodou využití pozemku v přiměřené míře přizpůsobit potřebám okolí? Nikde nelze dělat úplně vše bez ohledu na sousedy. Jinak díky za další vytrhanou vlečku. Přepravy nově na silnicích, nebo lidé jezdící auty pracovat jinam?
Ani jedno. Chemická výroba odsunutá z širšího centra města, kde smradem obtěžovala a potenciálně ohrožovala okolí.
Jen netuším, proč mi za to děkujete.
já bych potřeboval kus vaší zahrady, neměl byste se v přiměřené míře přizpůsobit potřebám okolí?
A když si s pozemkem může dělat co chce, může si tam třeba udělat sklad jaderného odpadu? Nebo že by si nakládání s vlastním pozemkem mělo přece jen nějaká pravidla?
Taky doporučuju k otestování třeba stržení vedení VN nad pozemkem. Přes můj pozemek žádné dráty vod pantáty nepovedou, můžu si dělat, co chci! 😜
Jenže to VN vedení nad vaším pozemkem , (na rozdíl od ČHŽ) bude muset mít váš souhlas, jako majitele pozemku, (nebo bude uvedeno jako věcné břemeno při koupi), stavební povolení, kolaudaci, platnou revizi, uvedení v rejstříku nemovitostí atd.
Na druhé straně má majitel takového pozemku i nějaké povinnosti. Např. udržovat ochranné pásmo vedení ve stavu podle platných norem a předpisů. ČEZ Distribuce samozřejmě počítá s tím, že většina majitelů na to nemá prostředky ani know-how a na jejich žádost tu údržbu provádí sama; nicméně povinností majitele je o provedení potřebných prací požádat, když nastane stav odporující normám.
To máte plnou pravdu.
Pochybuji ale, že by ČEZ Distribuce trpěl stav, kdy by měl nějaké vedení několik desetiletí bez zápisu v katastru a pozemky pod ním by neměly věcné břemeno.
Samozřejmě.
To žijete v iluzi, přes celou zahradu nám vede místní vedení, sloup mám půl metru od baráku a v katastru nic zapsáno není. Zahrada je podlouhlá, takže na většině pozemku nemůžu mít vyšší stromy než 3 metry (dráty jsou slušně prověšené), děti mají zakázáno hrát si se stříkacími pistolkami, ale případný přesun vedení mimo pozemek na obecní cestu bych musel ČEZu komplet zaplatit. Nestěžuju si, takto jsem to koupil, jen konstatuju, jak to reálně funguje.
Takže jste se při koupi smířil s tím, že zápis v rejstříku („čistá“ nemovitost) neodpovídá realitě (nemovitost zatížená věcným břemenem). Minimálně to je argument pro vyjednávání o snížení prodejní ceny…
Jste zcela mimo. Do katastru se zapisují věcná břemena na uložení kabelů, vodovodů, plynovodů a kanalizace. Vzdušné vedení se nezapisuje.
Mohu Vás ubezpečit, že existuje VN vedení z 80. let nemá ani souhlas majitele, ani věcné břemeno, prostě tam od 80. let je, patří ČEZu a ten čas od času napíše dopis, že chce pokácet stromy kolem vedení, dá lhůtu na námitky a před jejím uplynutím přijede parta najatá ČEZem, vstoupí na cizí pozemek a stromy pokácí, aby se následně ukázalo, že některé ani nebyly v ochranném pásmu nebo byly mnohem nižší než to vedení, takže ho nijak neohrožovaly a dalších 10 let by ho ani ohrozit nemohly. A po třech měsících hádek pošlou nějaké peníze, za to, že káceli,… Číst vice »
Správně by měla iniciativa být na straně vlastníka pozemku a ten – když na to nemá prostředky – by měl požádat ČEZ, aby to provedl sám.
U nás tu situaci nedodržení parametrů ochranného pásma VN ohlásil ČEZu náhodný občan a ČEZ nejdřív jednal s vlastníkem pozemku.
Proč by měla být iniciativa na straně vlastníka pozemku, když ČEZ nemá ani souhlas současného vlastníka pozemku ani nemá věcné břemeno v katastru. Vlatník pozemku má pozemek se sloupy a dráty, nic z toho nemá a ještě se má starat? Asi by si to nejdřív měl ČEZ uvést do souladu a potom se je o čem bavit.
To je tím, že za dřívější právní úpravy (v těch osmdesátkách včetně) vznikala věcná břemena k těmto vedením ze zákona, bez zápisu do katastru (v podstatě jakmile někde bylo v souladu se stavebními předpisy zřízeno vědení, neslo si s sebou právo). Pak se zákon změnil, přechodná ustanovení uložila zajistit promítnutí existujících práv do katastru v nějaké lhůtě, ale nestanovila na to sankci (taky dobře, protože pokud by byl sankcí záník těch práv, tak by to velmi pravděpodobně vedlo ke katastrofě).
Ale pokud to vedení bylo zřízeno v osmdesátých letech v souladu s tehdejšími stavebnními předpisy, pak je umístěno oprávněně.
Slovensko ≠ USA.
Neboj, vím, že slováci patří k sovětům. Nikam se neposunuli.
Nepochopil.
Slovenské – obecně evropské – právo neumožňuje majitelům pozemků to, co v některých státech USA, tzn. disponovat s nimi bez jakéhokoli omezení. (Až po to tasení zbraně a střelbu bez varování jako v Texasu.)
v USA se vetřelci na cizím pozemku střílejí
Jak kde. Tohle si legislativně řeší jednotlivé státy. Na 100% to platí snad jedině v Texasu. Nicméně ty slavné cedule „Tresspassers will be prosecuted to the full extent of the law“ jsou oblíbené i ve státech, kde je legislativa podstatně mírnější než v tom Texasu. Tady
https://www.quora.com/What-is-the-legality-behind-the-Trespassers-Will-Be-Shot-sign
je k tomu dobrá diskuse, kde je mj. upřesněno, jak se k tomu staví zákony jednotlivých států Unie. Pokud střelec není přímo ohrožený, není taková střelba legální ani v USA.
To minimálně v CR nesmí. Předpokládám že na Slovensku to bude stejne
On ten miláček dobře věděl, co kupuje, a x let ho to nechávalo v klidu… Věci se nedějí náhodou; v tomto případě se situace vyhrotila až na konci posledního volebního období bývalého starosty.
To není žádný zoufalý čin, to je trestný čin. Nikdo nemá právo na provozovanou trať svévolně umístit betonové bloky. Ani majitel pozemku.
Trať, která je černou stavbou a je provozována protiprávně…..
Jasně, dejte tam třeba samostříl…