Chytrá železnice nebo protihlukové stěny. Ministerstvo dopravy hledá, jak vyčerpat nové evropské peníze
Stát zjistit, že z Národního plánu obnovy nepůjde financovat prakticky žádnou silniční stavbu. Hledá, jak desítky miliard korun využít.
Ministerstvo dopravy mění své plány, na jaké akce použije 15 miliard z nového evropského opatření Recovery and Resilience Facility (RRF), které vytvořila Evropská unie jako nástroj na „podporu oživení a odolnosti“.
I když rekordní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury s těmito penězi najisto počítá, stále není jasné, zda je resort dopravy skutečně získá. Jisté je, že oproti původním plánům stát už musel změnit své plány, na co půjdou. Nejprve musí o rozdělení peněz rozhodnout vláda, půjde o takzvaný Národní plán obnovy.
„Do dopravy chceme z RRF celkem 36 miliard. Drtivá většina by měla jít do chytrých železnic. U silnic a dálnic příliš úspěšní nebudeme,“ řekl při prezentaci letošního rozpočtu SFDI ministr dopravy Karel Havlíček. Rozpočet přitom počítá s tím, že se z nového opatření budou financovat například obchvaty.
ETCS či tramvajové tratě
Resort teď vymýšlí, jak podmínky nového opatření „napasovat“ na dopravu. Základní podmínkou Evropské komise při sestavování Národního plánu obnovy je přitom princip označený anglicky jako „do no significant harm“, který se vykládá jako škody životnímu prostředí. „V oblasti investic do dopravní infrastruktury je to logicky dost limitující princip, a proto je majorita finančních prostředků alokována do železnice,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Proti investicím do dopravy jde i skutečnost, že 70 % objemu dotací musí být smluvně zajištěno do konce příštího roku. To znamená mít v pokročilé fázi připravené projekty.
Podle ministerstva je důležité mít i jistotu, že příjemci budou schopni peníze vyčerpat. „Proto jsme při stanovování oblastí podpory volili takové, u kterých lze s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že příjemce bude schopen v takové časové lhůtě vypsat zadávací řízení a uzavřít smlouvu,“ dodal Jemelka.
V oblasti takzvané chytré železnice se má jednat hlavně o investice do evropského zabezpečovače ETCS nebo železničních přejezdů. U silnic by mělo jít o protihluková opatření na silniční síti, opatření mají směřovat také na zlepšení energetické efektivity dopravy. „Jde například o projekty měst na modernizaci tramvajových tratí nebo pořízení vozidel,“ dodal Jemelka. V sousedním Polsku se chystá z tohoto opatření například velký nákup nových vlaků. Ve hře je také využití peněz pro budování cyklostezek.