Autobusy Doprava ve městě

Je to MHD? Nové slevy u příměstských linek provázejí nejasnosti, Ropid žádá odklad

Servisní středisko Arriva City v Malešicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Servisní středisko Arriva City v Malešicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nad příměstskými autobusy, které zajišťují spojení okrajových částí Prahy s okolím, se vznáší velký tarifní otazník.
Organizátor pražské integrované dopravy Ropid dosud neví, zda pro takzvanou třístovkovou řadu (tedy linky s číslem 300 až 399) budou od června platit nové slevy nařízené vládou.

Kabinet v demisi koncem března rozhodl, že mládež a senioři od 65 let budou od 10. června platit za jízdenky v linkových autobusech a vlacích jen 25 procent obvyklé ceny. Nařízení se netýká městské dopravy. Jenže právě linky začínající trojkou jsou na pomezí MHD a regionálních spojů. „Pokud bude tato sleva nařízena ve všech regionálních vlacích a autobusech, pak by z logiky věci měla platit i na příměstských linkách číselné řady 3xx, i když dle platné licence jde o městskou dopravu. Bude zároveň potřeba vyřešit souběh městské a příměstské dopravy na území Prahy,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

I kvůli těmto nejasnostem požaduje Ropid – spolu s dalšími krajskými organizátory – posunutí termínu, ten navržený považuje za šibeniční. Podle Drápala lze jen těžko stihnout všechny potřebné technické úpravy, vyškolit personál, případně spustit kampaň pro cestující. „Navíc měnit takto výrazně slevy pro studenty v průběhu školního roku vyvolá další vícenáklady a komplikace kvůli těm, kteří budou chtít vracet nevyčerpané jízdné s nižší nebo dokonce žádnou slevou,“ doplnil mluvčí.

Rozhodnutí o příměstských linkách i případné úpravě termínu je nyní na ministerstvu dopravy a jeho vyhlášce. „Řešení linek IDS a případný odklad zatím nelze předjímat. O daných věcech s organizátory IDS ještě jednáme,“ sdělil mluvčí ministerstva Jakub Stadler. Jasněji má být po jednání dopravní komise asociace krajů za týden; komise zřejmě podpoří krajské dopravní organizace.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Host
Milan

Spoje, ve kterých prodává jízdenky řidič bez přirážky, lze považovat za „linkovou“ dopravu, tj. bude se poskytovat sleva 75%. Spoje, ve kterých jsou označovače a cestující musí mít předem zakoupenou jízdenku nebo kde řidič jízdenku prodá v rámci doplňkového prodeje, tedy s přirážkou, bych považoval z MHD a sleva se tam poskytovat nebude. To, že cestující z „linkového“ spoje může jízdenku ještě „dojet“ i v rámci městské dopravy, bych nepovažoval za problém.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Milan:
To v zadnym pripade – vsechny spoje zahrnuty do systemu mesta i s presahem do okol jedno jak daleko je soucast MHD.

Luděk Král
Host
Luděk Král

Správně a bez diskutování : spoje za hranicemi Prahy jsou linková doprava a IDS je pouze integrování linkové dopravy s městskou pro organizaci dopravy a tarifní sjednocení. Nic jiného v tom není potřeba hledat. Pokud si to pár jednotlivců vykládá jinak, je to jejich problém.

Luděk Král
Host
Luděk Král

Tento uměle vytvořený „problém“ není jenom záležitostí Prahy a okolí, ale většina krajů má IDS a nějaké jiné tarify. Už se těším na vyhodnocení, které kraje to zvládnou a které ne. Když jsem kdysi pracoval, tak mi kolega říkal.“nikdy neříkej, že něco nejde, vždycky se najde nějaký blbec, který neví, že to nejde – a udělá to!!!“. Normálně se stanoví dva tarify jeden ROPID a druhý autobusový a po přechodnou dobu si důchodce vybere, kterým tarifem pojede. Vzor vlaky: Mám IN-KARTU50 pro ČD, a mohu používat ROPID a vždy si vyberu, co je pro mne výhodnější. Když to jde na… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Luděk Král:
To tvrdím už dávno také – tu „bouři ve sklenici vody“ jen (jako vždycky ) vymýšlejí zase nějací rádoby „dopravní odborníci“, kteří se zoufale snaží jakýmkoli výhodám pro mládež a seniory „házet klacky pod nohy“.
Jinou věcí je, že z původně dobrého nápadu vznikl nakonec komplikovaný paskvil, který ve výsledku bude asi stát zbytečně mnohem víc financí (cestující i „stát“), než původně stát měl a mohl …

Kubík
Host
Kubík

Celé léta co existuje ROPID jsou trvale znevýhodňovány vlaky, neboť v nich musí důchodce určitou částku dle slevy, kterou si zakoupí platit, zatímco v busech PID jezdí 25 let zcela zdarma. Jízda zdarma pro důchodce měla ve své době jeden cíl- vypráznit vlaky na určitých tratích a ty pak jako neretabilní navrhnout ke zrušení osobní dopravy- viz i Mochov, kam se to nyní vrátilo. Jízdné zdarma v busech PIDu bych zrušil okamžitě dal tam tu samou slevu co ve vlacích.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„zatímco v busech PID jezdí 25 let zcela zdarma“
Pěkný nesmysl – „zcela zdarma“ jezdí jen senioři „70+“, ale rozhodně nikoli zmíněných „25 let“ (to by bylo od vzniku PIDu), ale teprve několik posledních roků (osobně mnohokrát odzkoušeno).

Mirek
Host
Mirek

Už teď zvládají v autobusech vydávat v regionu žákovské jízdné (v automatu nelze), myslím tedy, že bez problému zvládnou nastavit jinou slevu.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Prosím, půjčte už někoho z Ropidu do Jižních Čech. Klidně jediného člověka, za plat těch deseti netáhel lenivých, protekčních, kteří v místní „organizační“ složce pro veřejnou dopravu – JIKORD doprasili veřejnou dopravu v regionu k téměř naprosté nepoužitelnosti!! Za 10 let sešup téměř o 60%, to je „úspěch“. Kocourkov na Malši se nedá ani projít, co je tam aut těch, které kraj hamižností&blbostí&korupcí vedoucích úředníků vyhnal z veřejné dopravy! Proč nemá obyvatel Zlivi ani zdaleka stejnou možnost spojení do spádového centra, jakou má obyvatel srovnatelných Řevnic? Žijí snad na Jihu nějací podlidé, kterým může provinční úředník ukrádat veřejnou dopravu, kdy… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Další důvod přesednout do auta. Tady na ostravsku jsou už teď paskvily s přestupními terminály, linky jezdí v úterý a v dubnu a co nejdelší trasou a ještě abych měl řešit jakou jízdenku za kolik si mám koupit, ne? Nazdar!

To
Host
To

Neviděl bych to zase tak černě, jak to líčíte. Pokud chcete přesednout do auta, záminku si vždycky najdete

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já v tom žádný velký problém nevidím: stačí u všech IDS upravit tarify pro všechnu do nich zapojenou VHD na způsob obdobný jaký v PIDu platí od počátku pro železnici – buď mám jízdenku IDS pro příslušný počet pásem, a pak cestuji podle tarifu IDS, nebo ji nemám, a pak pro mě platí tarif příslušného dopravce a budu platit jízdné podle jeho tarifu jeho personálu, který zkrátka nebude moci ve vozidle prodávat jízdenky podle tarifu IDS, ale jen podle tarifu svého – tedy v případě toho paskvilu, jaký z původně bezplatné přepravy nakonec vznikl, se slevou 75 % pro studující… Číst vice »

JpvV
Host
JpvV

A já měl pocit, že integrujeme, aby bylo cestování jednodušší. Rozumím, potřebujeme cestující z VHD zase vyhnat!!!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale to přece není nic proti integraci – naopak to dokonce každému přináší ještě něco navíc: nikdo nikomu nebrání použít výhody tarifu, který je pro něho aktuálně výhodnější – umožňuje to využít jak integrovaného tarifu (s jízdenkou zakoupenou předem), tak i tarifu dopravce s nařízenou slevou (s jízdenkou zakoupenou předem u pokladny či až ve vozidle u řidiče)!

AAA
Host
AAA

no jo ale v autobusech PID žádný tarif dopravce není …. leda by se tam musel zavést zpátky.

JpvV
Host
JpvV

To by mě zajímalo, jaký bude výklad u takových linek MHD, které v závazku kraje zajišťují i obsluhu přilehlých obcí. Bude to považováno za MHD nebo za linkový autobus. Do některých obcí a měst u nás jezdí jen prodloužená linka MHD (tedy bez slevy), do jiných ve stejné vzdálenosti od našeho krajského města jen linkový autobus (tedy se slevou), no a najdou se i takové obce a města, kde je kombinace obojího. Bude-li to prodloužená linka MHD zařazena jako MHD, budou obce, kam jezdí znevýhodněné oproti ostatním, kam jezdí autobus linkový a někdo to bude muset doplatit ze svého. Bude-li… Číst vice »

František
Host
František

Může být i lomený tarif – krajský úsek se slevou a městský bez. V ideálním případě na dvě různé jízdenky, ať je to záživné a cestující mají co počítat. 🙂 Pokud by se to řídilo jen územím a nikoli licencemi či příspěvky na provoz, pak by to šlo poměrně jednoduše podle pásem (městská beze slev, vnější se slevami). Binec je to v každém případě. Sleva není zadarmo! 🙂

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

No problem nastane i v takovem pripade, kde linkovy je v soubehu s mestskou regionalni a cestujici samozrejme pujdou za slevou, kdyz je tak vyrazna. A to nasledne asi povede mozna i k ruseni tech primestskych… Jinak v praze jde vlastne o dojezdove linky, vetsinou k metru nebo tramvaji, takze se da pocitat s tim, ze je regionalni, ale zaroven nahrazuje nekde mestske linky, to muze vest k tomu, ze bude potreba resit rozdil v cenach jizdenek, tedy jizdenky budou muset byt dvoji, aby neslo fixlovat. Ev. bude muset byt nejak reseno dalsim prechodovym pasmem, jako drive, kdy se zavadelo… Číst vice »

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Frantisek:
Jenze mate jednu jizdenku platnou na pasma, to je ucel integrace, kvuli slevam tak nemuzete prodavat jednu a tu samou jizdenku se slevou a bez slevy, nebot cast integrovanych linek (vetsina) castecne nebo uplne nahrazuje mestske linky.
Doslo by k tomu, ze dojizdejici by nakoupil jizdenky se slevou a prodaval by je tem co jezdi po meste.
To je slozitejsi nez se zda,…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Martin Ruzicka:
Vy jste nikdy nejel v PIDu vlakem? Jaký problém je v tom, udělat to stejně jako na železnici v PIDu i pro všechny ostatní (= neželezniční) dopravce zapojené do PIDu (tedy i autobusové)?
Ano, malý problém to je, ale jen jediný – a tím je málo času na přípravu a realizaci …

JpvV
Host
JpvV

Např. u nás jsou v souběhu, ale časově proložené linky 451 (linkový bus) a 11 (MHD), protože to má smysl. Trasa v úseku Chlumec – Ústí až na krátký úsek stejná, cena bude ale několikanásobně rozdílná, protože někdo se tak rozhodl. A za těchto podmínek se celá integrace kraje podle mého zastaví. Proč by měli chtít městští dopravci do integrace, když poskytnou slevu jedině, když to zaplatí města. Proč by lidé měli jezdit spojem v krajské obsluze, který je několika násobně dražší?? Já stejně očekávám několika násobný veletoč v podání pana Bureše, stejně jako s jednáním o vládě. Udělá to… Číst vice »

Vašek
Host
Vašek

co IDS to jiný tarif a co IDS úprava odbavovacího systému. Dodavatelé jsou ovšem cca 3 pro všechny IDS, takže na úpravy kn 10.6. 18 nebudou řešitelské kapacity.n to pomíjím takové admin, záležitosti, jako že změnu tarifu IDS musí někdo vytvořit a schvalují ji rady krajů a pod.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vašek: Já bych to úplně „tragicky“ neviděl, ale že času do 10. června není asi dost, to zpochybňovat nechci – paradoxně s tím problémech budou přitom asi nejvíc starostí ty IDS, které se snaží být „dokonalé“ a v regionu výhradně používané: tam, kde tarifní složka IDS slouží jako zvýhodnění jen části uživatelů VHD a je podmíněna třeba držením nějaké speciální karty, přičemž ostatní mohou využívat jen tarif dopravce, je řešení jednodušší, protože na dosavadním stavu se nemusí nic změnit a držitel karty se jen rozhodne, zda ji pro konkrétní cestu využije, nebo za pojede za tarif dopravce s nařízenou slevou.… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Tak sleva by mohla být na vnější pásma a P, 0, B bez slevy?
Ale třeba kladenská MHD je zároveň 3. pásmo PID ale platí v něm i tarif MHD Kladno.
Už takhle je to šílený slepenec, teď tyhle slevy…

František
Host
František

Tak nějak. Ovšem úřední šiml možná vymyslí něco zábavnějšího, ať si to lidi bez aut užijí. 🙂 Kladno a podobné jsou otázka, v zásadě asi může být na pražské pásmo sleva (možná s výjimkou čistě městských linek, ať to není tak jednoduché) a na tarif MHD ne. Možná by také u kladenského nádraží mohlo vzniknout pořádné P+R, protože používat auto je ve srovnání s VHD čím dál tím jednodušší.

AAA
Host
AAA

Pokud bude tato sleva nařízena ve všech regionálních vlacích a autobusech, pak by z logiky věci měla platit i na příměstských linkách číselné řady 3xx, i když dle platné licence jde o městskou dopravu.

…. ale takto to přece už funguje u současného žákovského jízdného ve vnějších pásmech (i na třístovkách), tak by se to na nové slevy mělo uplatnit analogicky, ne? Pokud ne, tak to integraci slušně zabije.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

AAA:
no prave to neni tak jednoduche… Nekde 3xx,4xx,6xx nahrazuji i mestske linky, … Hlavne jak to navleci na jednotnou jizdenku?

Jiří2
Host
Jiří2

Nejlépe odložit na neurčito, tenhle paskvil nikdy neměl být schválen…

petr.r
Host
petr.r

ne každý má v obci ids a platí i třikrát více za kilometr než nespokojení pražáci.

Newsletter

Výběr editora