posily_do_teamu

Chystají se na nás likvidační pokuty, varuje šéf Asociace STK. Bojí se pomstychtivých techniků

Autoservis - STK a měření emisí - ilustrační foto. Zdroj: PixabayAutoservis - STK a měření emisí - ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Asociace nesouhlasí ani s prodloužení intervalu evidenčních kontrol. Povede to prý k podvodům.

Úprava pokut pro provozovatele stanic technické kontroly (STK) v chystané novele silničního zákona je nepřiměřená nebo likvidační pro malé a regionální stanice. ČTK to řekl předseda Asociace STK Luděk Šíp. Stejné stanovisko vydala i Hospodářská komora.

Problematické je podle asociace i prodloužení platnosti evidenčních kontrol z jednoho roku na dobu intervalu pravidelné technické prohlídky, tedy čtyři roky u nových aut, následně dva roky. Delší platnost zvýší počet podvodů se stočenými tachometry, uvedla asociace. Novela je ve Sněmovně před třetím čtením.

Kontrolami emisí přímo na silnicích neprošlo 75 % aut. Chystá se i předvolání vozů s platnou STK

Úprava systému pokut i prodloužení platnosti evidenčních kontrol, které mají prokázat, že vozidlo odpovídá stavu uvedenému v technickém průkazu, se staly součástí návrhu novely na základě pozměňovacích návrhů poslanců Stanislava Blahy a Ivana Adamce (oba ODS). Nebylo k tomu meziresortní připomínkové řízení. Prodloužení platnosti evidenčních kontrol navržené Adamcem získalo podporu sněmovního hospodářského výboru.

Návrh na změnu systému pokut pro provozovatele STK zahrnuje stanovení spodní hranice pokuty na 100 000 korun, maximální hranice se zvyšuje na deset milionů korun. „(Pokuty) jsou pro malé STK a specificky především pro nákladní a traktorové STK, které často hospodaří s ročním ziskem v řádu desítek nebo maximálně stovek tisíc korun, likvidační,“ řekl ČTK Šíp.

Ministerstvo s pokutami souhlasí

Poslanec a předseda sněmovního hospodářského výboru Adamec v reakci na to řekl ČTK, že hospodářský výbor o pokutách jednal s ministerstvem dopravy a podle ministerstva pokuty likvidační nejsou. V případě prodloužení platnosti evidenčních kontrol poukázal na to, že tento záměr je i ve vládním prohlášení, protože jde o odstranění zbytečné administrativní zátěže.

Velkokapacitních STK s několika kontrolními linkami je v Česku méně než deset procent. „V ČR jsou nejběžněji zastoupeny malé STK na venkově, dále STK jen pro nákladní vozidla a také jen traktorové STK,“ uvedla Hospodářská komora v dopise hospodářskému výboru, který má ČTK k dispozici.

STK podle Šípa nesou odpovědnost i v případech, kdy selže kontrolní technik nebo provozovatele záměrně poškodí. „To vytváří prostor pro zneužití, například nespokojenými zaměstnanci, vedoucím až k likvidaci firmy,“ uvedl Šíp ve stanovisku pro hospodářský výbor.

STK mají podle Šípa navíc oproti stanicím měření emisí (SME) nerovné podmínky. „Systém SME je neregulovaný, a tak se setkáváme s tím, že je některá SME uzavřena pro podvádění a za týden na jejím místě se stejnými lidmi působí nová emisní stanice,“ řekl ČTK. SME se podle něj na rozdíl od STK mohou vyhnout postihům například likvidací firmy nebo tím, že se provozovatel vzdá svého osvědčení.

Evidenční kontroly měly dříve platnost pro jeden administrativní úkon nebo po dobu jednoho měsíce, roční platnost mají zhruba dva roky. Počet podvodů se podle Šípa zvýšil i s prodloužením platnosti na jeden rok. „Podle nejen našich statistik, ale i údajů například Cebia vzrostlo stáčení tachometrů až ke 30 procentům ze všech prodávaných ojetých vozidel. Přičemž se ještě před třemi lety udávalo spíše kolem deseti procent stočených tachometrů,“ uvedl Šíp.

Chystaná silniční novela měla na základě původního návrhu ministerstva dopravy zajistit vznik Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspekce má oproti stávajícímu Centru služeb pro silniční dopravu (CSPSD) získat větší pravomoce například při kontrolách STK nebo přetížených kamionů. Předloha také přidává poptávkovou dopravu, nový druh osobní linkové dopravy fungující na základě poptávky.

22 jednotek s modrými majáčky i kompletní STK na kolech. Lovci čoudících dieselů se představují

Pozměňovacím návrhem poslance Vojtěcha Munzara (ODS) se k návrhu novely přidala i pravidla provozu pro vozidla s autonomním řízením. Blaha k úpravě přidal ještě možnost rozšíření mýtného i na silnice nižších tříd či doručování řidičských průkazů, o které řidič zažádal on-line přes Portál dopravy, na vybraná výdejní místa. I tyto návrhy hospodářský výbor podpořil. Bez stanoviska hospodářského výboru budou poslanci hlasovat o zpřísnění podmínek pro získání průkazu řidiče taxislužby, jak je navrhla Renáta Zajíčková (ODS).

Tagy INSID Ministerstvo dopravy STK
15 komentářů