Chybí dvojkolí, vysvětlují České dráhy absenci 1. třídy na rychlících

Během pravidelných prohlídek došlo podle ČD k neplánovanému odstavení většího počtu vozů.
České dráhy se potýkaly v minulých týdnech s nedostatkem vagonů 1. třídy na lince R17 mezi Prahou a jihem Čech. Na řadě spojů se museli cestující obejít bez 1. třídy; v některých dnech absentovala až na polovině rychlíků. Deník Zdopravy.cz na situaci upozornili čtenáři a potvrzovala ji i data z rezervačního systému. Autor tohoto textu narazil na chybějící 1. třídu i na Jižních expresech, časté jsou také poruchy WC.
Deník Zdopravy.cz proto požádal o vysvětlení České dráhy. Zde je vyjádření mluvčího Petra Šťáhlavského v plném znění.
Chápeme, že výpadek služby 1. třídy není příjemným, zejména pro pravidelné klienty, a za tyto nepříjemnosti se omlouváme. Zde ale musíme zdůraznit, že naší prioritou je bezpečný provoz. A právě během pravidelných prohlídek došlo k neplánovanému odstavení většího počtu vozů řady Aee, které jsou řazeny na vlacích linky R17. Vzhledem k tomu, že dodavatelé nedisponují aktuálně dostatečným počtem dvojkolí, nemohly být opravy realizovány ihned a neodkladně. V rámci našich interních možností jsme však operativně přesunuli několik dvoukolí z jiného depa napříč republikou, přičemž tato operace vyžaduje několik dnů (převoz, zajištění opravárenské kapacity, technické zkoušky).
Pro představu hmotnost takového dvojkolí se pohybuje kolem jedné tuny a na osobním voze jsou čtyři dvojkolí. Manipulace s dvojkolím tak rozhodně není nijak jednoduchá činnost. Situaci neusnadňuje ani aktuální stav zázemí v Českých Budějovicích a nedostatek pracovníků v technických profesích, kterými dlouhodobě trpí celá oblast strojírenství včetně souvisejících oborů, jako je údržba vlaků. Situaci by měla zlepšit stavba nové moderní haly údržby osobních vozů a souprav v jihočeské metropoli. Bohužel ani v oblasti stavebnictví nejsou optimální podmínky, abychom již zahájili vlastní stavbu haly (Českým drahám se nedaří přes opakované pokusy vysoutěžit stavbaře, pozn. red.). Přesto věříme, že se podaří stabilizovat stav řazení vozů 1. třídy na lince R17 co nejdříve.
Pokud jde o vlaky Jižní expres linky Ex 7, tam jsou zařazeny osobní vozy typu ARmpee 829 s oddílem 1. třídy a bistrem z pražského depa. Zde aktuálně neevidujeme větší problémy s disponibilitou vozů, i když i zde se může stát, že v některé dny klesne počet provozních vozů pod plánovanou provozní potřebu, např. pokud dojde ke kumulaci plánovaných obnov (vyvazovací, hlavní obnova), reklamací nedostatků po provedených obnovách a ke vzniku provozních závad, které si vyžádají odstavení vozů na dílnu kvůli opravě. Kupříkladu včera ráno (19. 11., pozn. red.) jsme měli u této řady k dispozici v Praze jeden záložní vůz a 3 vozy byly odstaveny k opravě (1x reklamace u dodavatele, 1x probíhala oprava s plánovaným návratem vozu do provozu ten den, 1x jsme čekali na dodání náhradního dílu).
Případné výpadky garantovaných služeb se řídí Smluvními přepravními podmínkami
