Chyb strojvedoucích výrazně ubylo, meziročně o třetinu
Na trati z Písku do Tábora proti sobě jely dva vlaky (březen 2023). Foto: Drážní inspekce
Drážní inspekce nově zveřejnila i seznamy nedovolených jízd v jednotlivých stanicích. Vede Brno.
Strojvedoucím jsem letos přesně 30 let, z toho 26 let u soukromých dopravců , seznání..,,od Chebu po Košice“, tedy včetně OS 24 na ŽSR a dále všech PPS xo okolních států.
Páni kolegové a i ti ostatní…vůbec nechápu, o čem se tady stále vedou nicneříkající debaty !
Předpisy jsou dané, neříkám že super..
Existuje jakási intuice strojvedoucího v jeho vlastním zájmu.
A vše ostatní jsou jen ,,kecy“ jedinců, co na to možná nemají..anebo nevědí..
Určitě stačí dávat ,,bacha“
A toť vše
Hezký večer
Takové malé zamyšlení…
Nezačíná nám už pomáhat ETCS? Přeci jen instalace do HV jede ve velkém, strojvedoucí na něj jezdí.
Pokles projetých návěstidel vlaky na méně než polovinu opravdu nasvědčuje nějaké významné změně a tou je pouze ETCS.
Naopak mírný nárůst u projetí při posunu ukazuje stav setrvalý.
Škoda, že statistiky projetí návěstidel neříkají, kde se to stalo, mohli bychom být chytřejší.
A přece jen o spoustě projetí se dopravci nedozví, protože jiný zdroj informací než web Drážní inspekce nemají.
A protože vím, že pan generální inspektor to zde čte, ještě bych doplnil, jak bych si to představoval… Ve statistice by projetí mohly být rozděleny na: a) tratě s funkční traťovou částí ETCS b) koridory (může se překrývat s tratěmi s ETCS) c) celostátní dráhy (může se překrývat s tratěmi s ETCS) d) regionální dráhy (může se překrývat s tratěmi s ETCS) e) místní dráhy Dále je velice zajímavá i statistika stanic. Pokud vynechám Brno hl.n. a Poříčany, pak tam jsou různé zajímavosti. Co mě asi nejvíce zaujalo, tak 3 x projeté návěstidlo v Chodově a to vlaky, nikoliv posunem.… Číst vice »
Doporučoval bych také se zaměřit na projetí se stejným průběhem.
Pokud je pětkrát za sebou vydán poučný list z MU, kde je uvedeno, že „v čase odjezdu uvedl strojvedoucí vlak do pohybu aniž by se přesvědčil…“, máme evidentně špatně nastaveny technologie procesu odjezdu. A nikdo to neřeší….
A to znamená čo? Že máme vymyslieť technické zariadenie, ktoré tomu odjazdu zabráni? Pretože iné riešenie to nemá.
Podíval bych se na umístění návěstidel. Jestli první zprava není něčím zakryté a tak to třetí zprava je vlastně čtvrté… a přenos kódu chybí.
Takže ano, hnát to přes již vymyšlené ETCS.
Problém je, že zrovna v tejto sekcii jazdy vlaku leží tá najväčšia časť situácii, ktoré minimálne z časti ne(vy)rieši ani ETCS.
Ono totiž ETCS funguje vo východzej stanici vlaku často len obmedzene, pretože mobilná časť netuší, kde vlastne je. Chytí sa až po načítaní prvej balízy, čo zároveň občas už môže byť neskoro.
Ukážkový príklad je čelná zrážka dvoch pantografov v Brne hl.n. z 2019, tejto nehode by s veľkou pravdepodobnosťou nezabránilo ani ETCS.
Má to řešení to, že vlakvedoucí tam nebude od toho, že tupě mávne souhlas k odjezdu, ale bude mít za povinnost se přesvědčit, že návěstidlo dovoluje jízdu. To by mohl zvládnout, ne?
A tam kde vlakvedúci nie je? Ako bude vlakvedúci spravovaný o (ne)platnosti návestidiel? To bude zas len nejaké technické zariadenie.
On to ale klidně může být naopak nárůst. Bohatě stačí, aby počet dojíždění k červené klesl o větší procento (ať už poklesem výkonů nebo změnou situace někde na trati).
Jo, je škoda, že vlastně už od rozšíření ACB nevíme, jak vlak zastavil 😀
Strojvedoucí to měl pod kontrolou, chtěl jet po brzdné křivce versus strojvedoucí spal a bez zásahu by to projel.
Stává se někdy, že by se náklad rozbil/cestující zranili kvůli prudkému brždění?
A co navigace pro strojvedoucí? Nevím kolik jich přibylo, ale na bezpečnost by také měla mít pozitivní vliv.
Tenhle výkyv akorát úředníkům (nesprávně) naznačí, že zlepšení lze dosáhnout prakticky zadarmo navýšením sankcí. Přitom každý s IQ vyšším, než datum v kalendáři asi chápe, že „stůj“ žádný fíra neprojede úmyslně, takže žádná sankce na to nemůže mít sebemenší vliv. Sankce může ovlivnit maximálně tak úmyslné nedodržování některých předpisů a povinností, ale určitě ne to, že někdo nedobrzdí nebo si prostě nevšimne návěsti. Ale jsem si jistý, že na ministerstvu už se slavnostně poplácávají po zádech, jak to skvěle vyřešili a tím pádem se jakékoliv skutečné řešení systémových problémů (což je hlavní příčina) odkládá na neurčito. Minimálně do doby, než… Číst vice »
Sestra od jisté doby říká , raději projetá navěští bez následků , ani by strojvedoucí moc přísně netrestala , než ….To si tak po
poledni v Brně na 4. nástupišti nastoupíte do osobního vlaku
směr Blansko . Čas odjezdu se blíží a najednou rána a už se
válíte po zemi . Naštěstí jen leknutí , pár odřenin a modřin…….
Nějaká souprava z odstavného se netrefila na 3. nástupiště .
U mnoha událostí určitě máte pravdu.
Ale je také nemálo nehod, kdy strojvedoucí úmyslně nehodu (třeba projetím návěsti zakazujícího jízdu) způsobí – to jsou podle mne všechny případy, kdy strojvedoucí místo sledování trati třeba čučí do mobilu, pouští si filmy, chatuje a tedy naprosto úmyslně nevěnuje pozornost své práci. A takových nehod s touto příčinou je opravdu dost.
A to se k tomu po projetí návěstidla nějaký strojvedoucí přiznal, nebo odkud to berete? Ojedinělé případy být můžou, ale určitě ne většina.
:-)))) Proč by se k tomu ten strojvedoucí přiznával? Nepsal jsem nikde o nějaké většině případů. Měl jsem na mysli dvě nehody, o nichž kolegové oněch rádoby strojvedoucích měli jasno. Protože svým přístupem k práci byli pověstní. Nikdo ale samozřejmě svého kolegu nepráskne. U jedné z těch nehod jely proti sobě dva vlaky. Jeden z nich stačil zastavit a začal couvat. Ten druhý vůbec brzdit nezačal a do couvajícího vlaku narazil. Holt asi to, co sledoval na monitoru nebo displeji, bylo o dost zajímavější, než nějaká trať. Já smekám klobouk před dobrými strojvedoucími, je jich myslím naprostá většina v této… Číst vice »
Připadá mi poněkud neobvyklé, aby strojvedoucí nekoukal za jízdy před sebe, ale věnoval se jiné mimoslužební, či i služební činnosti natolik, že by projel červenou.
To je samozřejmě neobvyklé a lze doufat, že takového fíru zaměstnavatel okamžitě vyhodí.
Ale přestože je to neobvyklé, stává se to.
„Nejstarší návěstní předpis, co mám uložený, Signalvorschriften, 1913, má 121 stran. Předpis SŽ D1 z 1. července 2022, co ho mám taky uložený, má 657 stran, tedy bez ověřovací doložky konverse dokumentu.“
Až na to, že do rozdělení unitární dráhy byl obsah dnešního předpisu D1 SŽ rozdělen do předpisů dvou: U poválečných ČSD a u ČD před vznikem SŽDC to byly předpisy D 1 – návěstní a D 2 – dopravní. Objem dat v obou těch předpisech dohromady se od dnešního D 1 SŽ zas tak moc nelišil.
D1 je čím dál horší nesrozumitelná sracka.. ideální pro právníky a SZ..aby že všeho vyšla čistá.
Ale no tak já bych jim tyhle úmysly nepodsouval… Já jsem měl v 80. letech jako správce vlečky s vlastními lokomotivami povinnou zkoušku na úrovni vedoucí posunu/vlakvedoucí nákladních vlaků/tranzitér. Dělal jsem ji v Brně – možná si ještě někdo vzpomene na školaře jménem Zadek… I v tehdejších předpisech byla spousta věcí, na kterých nás školaři s gustem vychytávali.
Tak v roce 1913 něměli ani elektrické návěsti (stáhni/zvedni sběrač), ani vysílačku, aby předpis obsahoval fráze. Permisivní stůj na autobloku už v něm je?
Přešlápni si.
Je snad logické, že samostatný návěstní předpis z roku 1913 nebo ze kteréhokoli jiného roku bude mít míň stran než návěstní + dopravní předpis sešitý do jedné bichle made in SŽ(DC).
Je snad logické…
A jaký má tedy smysl porovnávat počet stran samostatného návěstního předpisu a návěstního+dopravního předpisu?
To je potřeba zeptat se toho, kdo s tím srovnáním původně přišel. Jak se dá dohledat, já jsem na to jenom reagoval.
Nechtěl bych být čerstvý strojvedoucí jezdící na záloze na hlavním, těch pastí je tam fakt hodně. I dlouholetí fíři mají co dělat, aby něco neprojeli.
Jako čerstvý strojvedoucí jsem začal posunovat na Praze hl.n. (1983) .Byly tam společné mechanické ranžírky na jedné a vložená náněstidla na druhé straně. Přestavovaly se i třináctivozové soupravy z pod haly do ,,brambor“-odstavných kolejí, jako výtažné koleje sloužily Vinohradské tunely. To vše bez vysílaček, se dvěma posunovači na praporek, nebo svítilnu. Tunely jsou v oblouku, takže na posunovače nebylo vidět, proto se jezdilo na pískání. Na pískání se v tunelu zastavilo, na pískání se začalo sunout. Dnes je u každé koleje návěstidlo, vysílačkou se domluvíte s výpravčím odkud kam, co a jak. 90 proc. posunu jsou jízdy nedoprovázených lok. kolem… Číst vice »
Ale to jsou zase jenom korporátní kecy. Prostě: je potřeba něco říct, toto je něco, tak jsme to řekli. I. Nejstarší návěstní předpis, co mám uložený, Signalvorschriften, 1913, má 121 stran. Předpis SŽ D1 z 1. července 2022, co ho mám taky uložený, má 657 stran, tedy bez ověřovací doložky konverse dokumentu. II. Někde jsem četl článek (kde nevím, já toho přečtu docela hodně. Kdybych věděl, vrazím to sem), že jsou, na těch zrenovovaných úsecích, nevhodně umístěná návěstidla. A jsou, i „Kino“ je u toho: návěstidlo je na krakorci, nebo normálně na stožáru, a před tím je ocelový bazmeg, takže… Číst vice »
… tak je z vás klasický nespokojený federant.
Takže, aby byli všichni spokojeni (vyhnuli se kritice), je nejlepší nedělat nic – nechat vše vyhnít. A když pan Votroubek (jeden z fůry prezidentů co se tu ve státě vyrojili) konstatuje, že nápravná opatření nejsou provedena, pak se nutně nabízí otázka, kdeže ta někdejší úderná síla Federace strojvůdců vlastně je.
On se nevyrojil, oni si ho tam strojvedoucí sami zvolili a nepochybně mají i páky na to, jak ho zespoda kontrolovat, případně zase odvolit… Nechápu, proč si ti strojvedoucí, kteří tady (podle nátury) nadávají nebo pláčou, nezvolí někoho jiného. Oh wait – že by nebyli členy FS? A to je chyba koho jiného než jejich? Nota bene když se výsledky kolektivního vyjednávání (nebo důsledky nečinnosti FS) týkají i nečlenů FS… Taky je možné, že těch, komu to vadí, není většina. Pak se ta menšina může angažovat ve funkcích a získat pro potřebnou změnu tu většinu. O tu údernou sílu se… Číst vice »
Vyrojili se ti prezidenti – název funkce, jak je v závorce uvedeno, nikoli pan Votroubek, který byl demokraticky zvolen členy FS a nebyl zvolen jako první. Prvním „prezidentem“ byl pan Tomáš Slunka, pokud se nemýlím.
Proč, já si nestěžuju? Naopak, já jsem, a na naše poměry, hodně spokojený člověk! 😎 To ale neznamená růžové brýle, ne?
Monitoring licence a trenažer konečně zafungovaly. Tak tady má ministerstvo hotovo.
Věříme, že se strojvedoucí bojí postihu. A proto ještě zpřísníme abychom dosáhli lepších výsledků. Hlubší analýzu dělat nebudeme. Protože ve statistikách nikdy k podobným výkyvům nedošlo. Ale teď vážně, pokud by tohle pomohlo tak ať to klidně zpřísní ještě víc, protože mě jako strojvedoucího tohle vůbec nezajímá když se blížím k návěstidlu.
V tom Brně se děje konkrétně co?
Že by výrazně více jízd k červené vlivem omezení na tom rozbitém mostě?
To by mě taky docela zajímalo. Zda je to v obloucích přiléhajících k perónům, nebo jen v jižní části.
Myslím, že dobrou práci odvádějíá diospečeři CDP a výpravčí. Každou stahovačku několikrát připomínáme, posun se snažíme sjednávat opravdu polopaticky, aby pravděpodobnost nedorozumění a následné chyby byla minimální. Ovšem i přesto je počet chyb strojvedoucích pořád velký, kolik pořezaných výhybek a projetých červených/modrých od začátku roku bylo jen v našem obvodu. Naposledy teď v pondělí v noci. Ke srážce vlaků a následnému totálnímu kolapsu dopravy chybělo jen pár metrů.
Vzhledem k celkové složitosti předpisů a enormnímu počtu průjezdů vlaků za jediný den se lidská chyba zcela eliminovat nedá, statisticky prostě k něčemu dojít musí.
Za dobrou práci odpovědných orgánů bych považoval to, že se počet rizikových míst bude snižovat, ne že se jejich přítomnost bude „několikrát připomínat“. Např. ty stahovačky, to je jen otázka času, kdy se něco stane… (Tím neříkám, že za to můžou dispečeři a výpravčí, ti se v rámci svých pravomocí snaží dělat maximum.)
Já vás na CDP (jednom nebo druhém) obdivuji a dělat bych to nechtěl, raději páčky v ruce.
Co jsem od některých dispečeřů slyšel tak na vás se shora tlačí aby všechno bylo doslova #mynic a zespodu strojvedoucí a dispečeři dopravců.
Jste doslova mezi mlýnskými kameny.
Tak ted jste me pobavil. CDP a vypravci se ozve jednou za uhersky rok. Dispecerska sluzba SZ je na velmi nizke urovni. O podporu strojvedoucich z vasi strany doopravdu nejde !
Dispečeři CDP rozkazy nevydávají. Mohou je v nezbytných případech strojvedoucímu nadiktovat telekomunikačním zařízením. Diktovat něco dopředu nejde, provádí se to až v okamžiku kdy je to akutně třeba a situaci nelze řešit jiným způsobem.
A proto mám jen za dnešek sepsaná čtyři pévéčka… Kdyby předpis umožňoval, aby mi to dali ve výchozí stanici, ušetřilo by se spousta času. Ale zastavovat všechno včetně EC ve stanici, kde staví maximálně Os, kvůli sepsání rozkazu, jen proto, že je poslední před nefunkčním přejezdem, přičemž jde o stanici řízenou z CDP (takže tam není žádný poslíček), tomu říkám kumšt. Modernizací zpátky do pravěku.
Pane výpravčí, jako strojvedoucích si dovolím reagovat. 1) ano, voláte a několikrát připomínáte. Je ale potřeba volat v tu nejhorší možnou chvíli, tedy vždy když brzdím k návěstidlu a dělám si rozpočet tak, abych zastavil právě před tou debilní stahovačkou, která je 100m za návěstidlem v oblouku vidět na poslední chvíli? Je potřeba volat přesně v tento moment a často se zcela zbytečnými informacemi, že jede něco křížem, je tam PN nebo stahovačka? Nešlo by to volat už ve vedlejší stanici nebo když zastavím? Trochu rozumu, prosím… 🙏 2) je fajn, že vše tak super bezchybně uvádíte – do jinak… Číst vice »
Zase všechno špatně. Nevolali, špatně volají, zase všechno špatně.
Po přečtení vašich názorů, ale i jiných kolegů, se nedivím, že s vámi nechce nikdo diskutovat. Cokoliv někdo udělá, je to špatně. Tak proč něco dělat…
NIKDY jsem od vás neviděl článek, který by někoho nebo něco chválil.
Omyl. Kdykoliv jsem byl ochoten debatovat s kýmkoliv o čemkoliv, pakliže se debatuje o rozumnými argumenty o rozumné věci. Na tom se nic nemění. Naopak s kýmkoliv, kdo měl potřebu „si jen kopnout“ jsem čas neztrácel nikdy a na tomto, s dovolením, také nic měnit nechci. Mýlíte se také v tom, že jsem SŽ nikdy za nic nepochválil. Já sám jsem buďto přímo či prostřednictvím svého zaměstnavatele opakovaně děkoval za správné návěštění nebo změnu nevyhovujícího stavu. Jen co zalovím v paměti tak PJ Klatovy – Plzeň, stahovačky Roudnice, PJ tamtéž. Dalších věcí bych v análech jistě našel nemálo. 🙂 Některé… Číst vice »
Mně jednou zavolání z CDP možná zachránilo. Myslel jsem podle času, že .nap. výluka již zkončila, nepodíval jsem se na datum. Ano, končila v 16 hod, ale až další den. Ještě jednou děkuji za zavolání.
Kdy se rozkaz tisknul? Tehdy ještě nebylo známo, kdy tím mistem pojedete? (Tohle bych čekal hlavně u vlaků, které jedou přes výluku kolem 16h danný den. Kdo určitě jede dřív, toho konec nezajímá)
Výluka trvala (vymýšlím pro pochopení) od 8.00 20.5. do 16 hod 21.5. nepřetržitě. Já tudy jel 20.5. cca v 17 hod a chytil jsem se těch 16 hod a už si nevšiml, že platí až do druhého dne. Výpravčí zavolal a zeptal se, zda mám výluku psanou. To mne trklo. Jo, asi bych si všimnul návěstidel a stáhl, ale kdo ví.
Upřímně řečeno, nejsem si jistý, že tohle „pro jistotu volání“ (přinejmenším aplikované plošně) je úplně dobrý nápad. Sice to odstraní problém typu „zapomněl jsem / přehlédl jsem v textu“, ale zas to přece jenom rozptyluje a především to vytvoří chtě nechtě návyk „on kdyžtak zavolá“. Mnohem víc by pomohlo, kdyby v těch rozkazech bylo konkrétněji uvedeno, kde to je a jakých jízd přesně se týká. Ono takové to klasické „při vjezdu, jízdě po 7. SK a při odjezdu“ může znamenat šipku do VC, kam se nejspíš nejede, stejně jako „stahněte sběrač“ připevněné na vj.n. nebo kus za ním. Když se… Číst vice »
Ještě studovat plánek před jízdou.
Nebojte za chvíli to dostanete přesně dle km polohy, už zaměřují polohy, sice se neví, kdo to bude kam zadávat při terčování, ale to asi nevadí.
Kdo terčuje a proč by to neměl současně dělat fyzicky i na svém tabletu?
Že by konečně z rozakzů zmizely všeříkající věty „Při odjezdu ze stanice Xyz projeďte beznapěťový úsek se staženými sběrači.“?
A byly nahrazeny něčím ve smyslu:
„_BEZNAPĚŤOVÝ ÚSEK_“
v žst. Xyz na koleji A je v km xxx.xxx umístěna návěst stáhněte sběrač.
v žst. Xyz na koleji Az je v km xxx.xxx umístěna návěst zdvihněte sběrač.
Pomalé jízdy se také nezpravují jenom větou „v žst. Xyz je pomalá jízda“ podle logiky na co uvádět nějaké Km, vždyť jsou tam cedule.
Pokud má v ČR fungovat skutečný vlakový zabezpečovač, který pohlídá stažení sběrače, musí znát přesné polohy návěstí pro elektrický provoz.
Kde zjistíte ve stanici kilometrickou polohu? Ve stanicích není většinou staničení a když, tak u hlavní koleje. Co když pojedete odbočkou a staničení bude krýt jiná souprava?
Čistě jen km polohy taky nejsou úplně to pravé, řekl bych. Chtělo by to nějak „lidsky“, třeba:
– pro jízdu všemi směry 250 m za vjezdovým návěstidlem
– při jízdě do odbočky z koleje 1z do sudých kolejí
– délka úseku se staženým sběračem 400 m
(apod.)
Km polohy jako doplněk samozřejmě ano, ale cennější by byly popisy v duchu příkladu.
Připomenutí stahovačky chvilku před daným úkonem považuji za dobrou věc. Díky za to, že voláte.
Vzpomene si někdo ještě na našeho „prezidenta“ Zemana? Tak přesně stejně funguje Federace strojvůdců. Kdyby nic nedělali, bylo by to výrazně lepší, než cokoliv teď. Ale ožrat se v hospodě, to jim i Zemanovi jde dokonale….
Vždy kritizují všechny a všechno, ale spokojeni nejsou s ničím.
Na jednu stranu je to pozitivní zpráva, na druhou stranu z toho nadšený nejsem, protože je to munice pro všechny potrhlé propagátory beztak nefunkční silniční represe aplikované na železnici.
Kdyby represe fungovala, zabrala by ihned po zavedení, a to se nestalo. (Viz bodový systém na silnici, rok po zavedení se zase jezdilo divoce)
Ale na silnici ta represe funguje! Asi geneticky odlišní lidé?
A kdyby nefungovala, tak ještě zpřísníme a ona začne!😃 A když ne, tak ještě…
Na silnici daleko častěji předchází průseru vědomé porušování předpisů. (Červená se teď rozsvítila, to ještě stihnu)
Na dráze se jenom občas stane, že by nadvlak(Pendolino) dojíždělo k návěstidlu s předpokladem, že mu stihnou postavit.
Jestli to nebude nižším objemem provozu nebo tak. Aneb bez použití funkce „děleno“ je nadšení nad jednou osamocenou a v zásadě nicneříkající hodnotou takové… dětinské.
A to raději úplně pominu ten problém, že z počtu případů v řádu desítek, nota bene u jevu s obecně nízkou pravděpodobností (kolik bylo za danou dobu jízd k červené?) dovozovat nějaké trendy, vliv opatření apod. je tak nějak pro smích.
Ano, zrelativizovat a zpochybnit lze všechno, vždycky se najde proměnná, která chybí a může trochu zpochybnit údaje. Jinými slovy, nemá cenu se o cokoliv snažit, někde je návěstidel více, někde méně, někde se třeba zase více posunuje, jinde je zase ve stanici vždy jen jeden vlak, takže má vždy postaveno včas, někde jsou zase vložená cestová návěstidla, někde se kóduje… S Vaším přístupem vlastně nemá nic cenu, uplatňujete ukázkově § 1 a 10…
Tvrdím jen, že taky úplně klidně může jít prostě o náhodný výkyv. A netvrdím že „nic nemá cenu“ (to si zrovna o mně myslet je fakt mimo), ale že pokud chci něco měřit a posuzovat, tak potřebuju skutečně relevantní údaje.
Jenže co jsou to ty relevantní údaje? Dají se vůbec spočítat? Sám píšete, že není znám počet jízd na červenou v daném období. To ale nikdo nikdy znát nebude, takže, jinými slovy, statistiku nemá cenu zveřejňovat. Trochu si tedy sám odporujete – píšete, že je pro vyhodnocení trendů třeba znát něco, co nikdo nikdy vědět nebude…
Ne. Je prostě potřeba zařídit, aby počet jízd na výstrahu (nebo ještě lépe: počet zastavení před návěstí Stůj) byl známý, a „podíl nepovedených pokusů“ se tak dal spočítat.
Opravdu bych rád slyšel vysvětlení, co přesně řeší sankce? Jak může mít vliv na NEÚMYSLNÉ projetí „stůj“? Copak si někdy nějaký fíra dřív před zavedením sankcí řekl, že za projetí „stůj“ nic zásadního nehrozí, tak se na to vykašle a v klidu jede proti modré nebo červené??? To snad ne… Jo, sankce můžou mít vliv na to, že třeba někdo nedodržuje úmyslně rychlost, nedodržuje hovorovou kázeň a podobně, protože to ten člověk dělá úmyslně, že na to kašle. Ale určitě ne na projetí „stůj“, protože to úmyslně neudělá nikdo.
Máte pocit, že provoz byl v první polovině roku nějak zásadně slabší než ve stejném období 2022? Jinak text není o nějakém nadšením, statistiky drážní bezpečnosti přinášíme pravidelně.
Ano, okometricky vidím pokles ND.
A jinak do Vás jsem rejpat nechtěl, vyznělo-li to tak, potom pardon. To já spíš tak preventivně, aby třeba nevznikl pocit, že „pokuty pomohly“ nebo tak něco.
Samozřejmě, že si fírové neřekli- dostanu pokutu, tak už nebudu jezdit na červenou.
Podobně statistiky některý rok vykáží méně nehod na silnicích v určitý den či týden. Stačí špatné počasí, vyjede na výlet míň lidí a…
…zjistí se , že když bleše utrhneme všechny nohy, ohluchne.
Za rok touhle dobou se to může opět otevřít, porovnat a dát do kontextu např. celkovým výkonem na železnici, rekonstrukcemi tratí a z toho vyplývajícími provizorii, případně rozdělené podle regionů.
Pak by se už snad dalo vyvodit, zda se nyní jedná o pouhý lokální extrém, nebo počátek nějakého trendu.
Nyní je to pouze v oznamovací rovině „momentální pokles“.
Jenže nákladní doprava co do počtu vlaků ani zdaleka nesahá osobní dopravě po paty. Dále většinu chyb udělají strojvedoucí osobních vlaků. Proto bych vůbec nějaký pokles nákladní dopravy nebral v úvahu, navíc ještě zjištěný okometricky. Osobně mám spíš za to, že tam budou jiné vlivy a hlavně by mne zajímalo, zda nejde jen o nějaký náhodný výkyv, což zjistíme až časem. Je také otázka, zda už se konečně neprojevuje generační obměna u strojvedoucích, kdy zasloužilí pantátové (sérioví jezdci, hodináři atd., kteří pamatují ty staré „dobré“ časy ČSD a kteří jsou s novou dobou vesměs nekompatibilní) a kteří jsou organizovaní ve… Číst vice »
S většinou toho postu lze souhlasit, ale tohle „…kteří jsou organizovaní ve velkém v odborech…“ je zřejmý argumentační faul. Jaká je příčinná souvislost mezi četností výskytu popisovaného jevu a organizovaností v odborech?
Boomeři konečně mizí ze scény a nastupují minulým režimem (a tedy i nežádoucími sračkoidními vlivy á la ČSD) nezasažené generace.
Tohle má být zase co za kecy, s odpuštěním? Úplně slyším ty reakce v duchu např. „no ti mladí zas čumí do mobilů“.
To fakt není o věku.
To není o věku, to je o vlivu doby na člověka, ve které žil a jediné zaměstnání, kde prožil celý pracovní život. A na těch, na kterých se neblaze podepsaly praktiky ČSD, které skončily na dráze relativně nedávno, to bylo velice dobře vidět. A ti nyní odchází ve velkém do důchodu. Zdaleka ne každý se z této pasti byl schopen vymanit, spíš šlo o většinu, dráha totiž má tendenci být konzervou a přenáší to na lidi. Projevovalo se to například i celoročním nošením modré uniformy i mimo zaměstnání, což byl kdysi naprosto běžný jev i mezi mými příbuznými na dráze… Číst vice »
No vidíte, příbuzní chtěli ušetřit za oblečení. V zimě si pak namísto svetrů mohou obléci 3 uniformová saka.
Pardon, ale i přesto jsem zásadním nepřítelem „generačních stereotypů“. Už proto, že ta definice generace (jinak než v kontextu dané rodiny) je úplně debilní – prostě po 15 letech se namaluje čára. Co kdyby se namalovala o 3 nebo třeba 7 let vedle? A proč zrovna 15 let?
Taky vím, jak zásadně odlišné postoje k celé řadě věcí mohou mít i zcela stejně staří jedinci…
Pod zkratkou DBL se o popisovaném jevu na K-reportu dozvíte daleko víc.
Tam se především dočte spoustu hejtů…
To taky.
To není odpověď na mou otázku, jak to souvisí s organizovaností v odborech. Federace strojvedoucích v r. 1989 svým dílem taky přispěla k pádu minulého a instalaci současného režimu… Myslím, že tohle zobecnění není fér přinejmenším vůči jejím tehdejším členům. Ale především nepovažuji nízkou organizovanost v odborech za obecně pozitivní jev. Pozitivní se zřejmě jeví některým šéfíkům a politikům, kterým vyhovuje, že se ze scény vytrácí dobře organizovaný partner (a v některých situacích soupeř) se slušnou vyjednávací silou, ale na to, že si tento až nenávistný postoj vůči odborům nechali vnutit i jejich námezdně pracující nečlenové, doplácejí nebo v blízké… Číst vice »
Zřejmě nižší IQ pisatele.
Okometricky, hmm. Jenže to by znamenalo, že ubylo cca 30 až 40 % provozu, aby nějaká korelace byla (106 vs 68).
Nebo aby se zlepšily dopravní poměry v nějakém složitějším uzlu, kde už to třeba nově nebude vycházet tak, že trasy, co jsou pro ND vhodné na trati, se zrovna v tom uzlu blbě potkají se skupinou Os. Včetně dokončení nějaké rekonstrukce, kde si nějaké směry najednou budou moci najít paralelní vlakové cesty. Případně prodloužení koleje = nepotřeba tak těsného trefování. Nebo naopak započetí nějaké stavby, kdy díky příslušné PJ stihne být VC postavena tam, kde by se v bezvýlukovém stavu druhý vlak přiblížil moc rychle. Je to prostě složité. Holt z osamocené veličiny „počet průserů“ nelze dovozovat nic moc, nebo… Číst vice »