Chyb strojvedoucích výrazně ubylo, meziročně o třetinu
Drážní inspekce nově zveřejnila i seznamy nedovolených jízd v jednotlivých stanicích. Vede Brno.
Počet projetých návěstí zakazujících jízdu na české železnici za první pololetí výrazně klesl. Dostal se na nejnižší úroveň za posledních pět let. Není zatím ale jasné, do jaké míry jde o výsledek změny legislativy a přísnějších postihů strojvedoucích za chyby nebo spíše náhodu.
Podle statistik Drážní inspekce došlo za prvních šest měsíců k 68 případům projetí návěstidla zakazující jízdu. Loni to bylo ve stejném období 106 případů. Z celkového počtu mimořádných událostí stoupl počet projetých návěstidel při posunu, u ostatních naopak klesl na polovinu. Výraznější pokles nastal v druhém čtvrtletí.
„Důkladnější analýzu jsme zatím neprováděli a uvidíme, zda tento trend bude pokračovat i v dalším období. Věříme ale, že se nejedná o krátkodobý výkyv, ale že jsou strojvedoucí zodpovědnější a obezřetnější, aby se nevystavili zbytečným postihům ze strany Drážního úřadu,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Federace strojvůdců: v kritizovaných oblastech bez zlepšení
Stát loni výrazně zpřísnil postihy za chyby strojvedoucích. Nově zavedl i možnost odebrání licence za opakované chyby nebo kontrolu jejich pracovní doby. Průzkum ministerstva dopravy mezi strojvedoucími ukázal, že si zástupci této profese stěžují na chaotické předpisy a rozkazy, špatné zázemí nocležen či plánování směn.
„Je to určitě pozitivní výsledek, ale bral bych ta data s rezervou. V oblastech, kde strojvedoucí v průzkumech uváděli problémy, zatím k zásadnímu zlepšení nedošlo,“ uvedl David Votroubek z Federace strojvůdců.
Novinkou ve statistikách Drážní inspekce je i statistika nedovolených jízd za posledních 24 měsíců podle stanic, kde k nim došlo. Všichni dopravci se tak mohou dozvědět, v jaké stanici strojvedoucí nejčastěji chybují, a upozornit na tato místa své strojvedoucí. „Jedná se o závěr červnové pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu ministerstva dopravy, na níž se účastníci shodli, že informace o místech pochybení strojvedoucích by bylo vhodné sdělit všem dopravcům, aby věděli, ve které stanici dochází k většímu počtu nedovolených jízd. Tyto informace mohou přispět ke zvýšení bezpečnosti a dopravci je dosud neměli k dispozici,“ vysvětlil důvody zveřejňování statistik generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Podle aktuální tabulky vede v počtu nedovolených jízd suverénně stanice Brno hlavní nádraží.