Chyb strojvedoucích loni výrazně přibylo, v jedné stanici jich bylo osm
Srážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekce
Počet usmrcených a zraněných loni na české železnici klesl.
Počet usmrcených a zraněných loni na české železnici klesl.
Interpantery jsou i nadále v Děčíně?
Žádní InterPanteři v Děčíně nejsou a nikdy nebyli.
Tak vida Plzeň – nebezpečná stanice. A přitom je to jen pár let kdy se celý uzel za miliardy předělal. Jeden naiva by očekával, že to bude nejbezpečnější stanice. Kde jsme zase udělali chybu?
Ve srovnání infrastruktury s provozem na ní. Červená je pořád červená, bez ohledu na to, kdo obsluhuje staniční zab.zařízení
Několikrát zde v diskuzi zaznělo, že tě statistice chybí srovnání, čili je nevypovídající. Myslím si, že je naprosto bezcenná, protože těch případů, které se staly, proti těm, které se mohly stát, je tak žalostně málo, že to nelze statistický ani sledovat, je stále nutno řešit každý případ zvlášť. Nelze srovnávat ani podle vlakokilometrů, ani podle druhu návěstidla, ani podle věku nebo praxe strojvedoucích, ani podle denní doby. Kritérií pro srovnání je tolik, kolik je případů projetí. Celé to ukazuje pouze na to, že si někdo honil triko s monitoringem licenci, s exemplárními tresty pro strojvedoucí, stálo to spoustu peněz a… Číst vice »
Až po konec věty s monitoringem licencí bych souhlasil. Nenávist k ETCS nechápu. Kde jinde se jezdí bez zabezpečovače (LS zabezpečovačem není) 160 km/h? Z Řecka a jejich RGY zabezpečovače bych si příklad brát nechtěl.
O slově zabezpečovač nediskutujte, ukažte mi ofciální definici. LVZ je vlakový zabezpečovač – viz zákon o drahách a navazující vyhlášky. Nebo podejte oznámení k ústavnímu soudu. Nenávist k ETCS necítím, jezdím podle něj a jde to. Ale vadí mi, že se protěžuje jako postředek, který nutně potřebujeme pro zvýšení bezpečnosti, přitom projetí návěstidel při posnu nezabrání (už tu bylo i projetí návěstidla při jízdě vlaku hloupou obsluhou) a do výše uvedené statistiky mrtvých zasáhne jen asi do 10 procent. Přejezdy prakticky téměř neřeší (jde o to, kde se berou ty mrtvoly na přejezdech – není to až tak moc na… Číst vice »
Myslím, že jde o systémovou chybu, nároky se propadly kamsi do hlubin, tzv. strojvedoucího může dneska dělat skoro každý, kdo dosáhl 20 let věku, to znamená, že je to dostupné takřka pro každého, kdo si zaplatí pár tisíc za školení cenově a nároky podobnému běžné autoškole a za pár týdnů se už může prohánět po kolejích…, no a výsledkem tohoto jsou zprávy, takřka denně a stále ty stejné.
Je vidět že o tom nic nevíte ale máte velkou potřebu diskutovat.
U nás v depu třeba projíždějí nejvíc návěstidla zkušení borci – největší „střelec“ má 15 let praxe a poslední zářez měl chlap těsně před důchodem, co zkoušky udelal kdysi v 80. letech. Dlouho jsem neslyšel že by návěstidlo projel mladý fíra.
Jestli to nebude poněkud složitější problém…
Každý měsíc na trenažer a to by bylo aby se nesnížil počet MU
A na tom trenažeru se budete učit rozeznávat barvičky? To my děláme už u doktora 🙂
To má být vtipné?
Berte to jako pokus o vtip u statistiky, která nám bohužel neříká téměř nic. Na jednu úroveň dává projetí „trpaslíka“ při posunu o jeden metr i srážku vlaků v Pardubicích. Dlouhodobě dopravci nemají k dispozici ucelenou databázi projetí (kromě vlastních), takže se ani nemohou poučit z neúspěchů ostatních kromě případů, na které DI ČR zpracuje Závěrečnou zprávu a těch moc není.
Něco sice tvoří CDV, to to má ale na svých stránkách extrémně dobře schované. Je ale zajímavé, že CDV data dostává, zatímco dopravci nikoliv…
A požádali jste si? 🙂
Ne, sleduji weby DI a DU. Nevidím důvod, aby si „stošestkou“ žádal jeden z dopravců. Data mají být dostupná pro všechny.
Když o to podle 106 požádá jeden z dopravců, musí pak odpověď zveřejnit na webu pro všechny.
Ne že by nebylo správné, aby to zveřejňovali rovnou, bez dotazu – ale když to nedělají a vy se na to zeptáte, pomůžete tím i všem ostatním.
Checht, no my dneska projeli s 9011 červenou v Krči…
A?
A byla to MU nebo ste měli rozkaz?
Byla to MU.
Já jsi z toho mimořádností taky zažil sví ,přes půl hodiny os 19018 z Dobříše které se pak navýšilo na 50 minut ale to jsem naštěstí ve vlaku už neseděl.
Bude Regiojet opravovat tu lokomotivu 388.205 po nehodě v Pardubicích nebo bude na likvidaci?
Jinak pokud při posunu dojde k projetí návěstidla, tak je to zpravidla nepozornosti nebo špatnou komunikací.
Pokud jde o projetí cestovních návěstidel, tak může být problém mimo nepozornosti i zvyk, že se vlaky křižují jinde než je zvykem či v tom, že mají vlaky vyšší kategorie téměř vždy přednost.
Opět šikovná statistika, která v podstatě kopíruje trend posledních let, kdy je lidí málo a jsou nuceni jet na doraz, strojvedoucích je málo, jsou pod tlakem a množí se nám mimořádné události. O tomhle mluvil již před cca 10 lety tehdejší prezident federace strojvedoucích p. Jindřich Hlas, tehdy jsem to jako 11 ketý kluk nechápal, bohužel teď vím, že měl pravdu a mluvil o věcech, promiňte mi ten výraz, „v plné nahotě“
Zde jej uvidíte v reportáži zaujalo, mimochodem loni v říjnu to bylo 12 let od této schůze
https://youtu.be/mBiDcurGVPA?si=J5SbusIdkvlS_Pne
A tady rubrika 2+30, udělejte si názor sami
https://youtu.be/a0v6bqL0frs?si=d-_t4IZYp9idgyYo
A chudáčci strojvedoucí.
Systém ždímá, co se dá dělat
Znáš nějakého neomylného člověka, který se dokáže 100% soustředit i před koncem směny, která začala třeba ve 22:00 a blíží se poledne druhého dne, bez minuty spánku mezi tím? Pokud ano, tak gratuluji, trefil jsi jackpot… Ale mezi normálními lidmi, tedy i mezi strojvedoucími nikdo takový neexistuje.
Spoustu nehod na zdejším webu citovaných se stala po nástupu na směnu po delším volnu. Stejně tak je otázka, jestli je normální směna 22:00 – 12:00 s různými přestávkami. Ono je sice hezké dělat čtyři dny a pak mít čtyři dny volno, ale soustředění je obvykle po deseti hodinách jinde.
Proto jste do poslední chvíle bojovali proti plnohodnotnémi zabezpečovači?
o plnohodnotném zabezečovači si můžeme povědět, až za rok vyjde další statistika 🙂
Chudáček je zejména ten, který si myslí, že jsou lidé, zejména pak on sám, bezchybní, nebo se prezentuje jako arogantní hlupák, že Aresi….
Spíš se změnil – nebo spíš odstranil – předchozí systém výcviku. Strojvedoucí nemusí mít maturitu z dopravní průmyslovky, nemá praxi v depu, na posunu, na šoupákách, ale sedá někdy rovnou na Taurus… 🙁
A nejčastěji bourají ti, co si tím stejně prošli. Co tam máte dál.
Dál už jenom nožičky a závěr…
Zkoušky na elektriky taky nemáš hned, ale sedí to, krátí se jízdní zácviky a práce ve správkárnách a v depech na údržbě, kde pracují také velmi skvělí lidé, srdcaři bohužel už by pomalu vymřeli, nebo jako v mém případě nejsou zdravotně způsobilý
A k čemu ta maturita z dopravní průmyslovky pomůže? Pomůže mu to k lepšímu soustředění po probdělé celé noci? Nebo jak mu v tom pomůže praxe na depu a posunu? Jistě, praxe na depu i posunu je potřebná v tom, aby se člověk naučil popaměti ovládat všechny mašiny, rychle přecházet mezi stanovišti, naučil se dobře najíždět na vozy atd., ale opět mu to absolutně nijak nepomůže v lepším soustředění na neprojetí návěstidla.
Přímo asi zrovna ne, ale na dopravce asi celou tematiku lépe zažijí, znají a chápou líp techniku, mají praxi i z jiných rolí na dráze, mají delší čas na to nasát předpisy…
Ale je pravda, že ty statistiky přes roční nájezd a délku praxe k dispozici nemáme.
Po paměti ovládat mašiny – to někdo neumí? Místo mechanické paměti čte popisy tlačítek na desce, zatímco se blíží k návěstidlu nebo hůř? (Jo věřil bych tomu u dotykáčů)
ovládat mechanicky mašinu šlo, dokud se neovládala přes dotykové obrazovky. SMS na mobilu jsem psal zpaměti taky naposled na tlačítkových telefonech.
Takže by se dalo konstatovat, že strojvedoucí trestat nikdo nebude, ale bude je rovnou střílet? Nebo zase někdo přijde s jiným nápadem? Furt dokola…
Jak to myslíte? Jako, že strojvedoucí za projetí návěstidla nikdo netrestá? Jestli si tohle myslíte, tak nejste v úplně nejlepší mentální kondici….
Myslím, že jsi nepochopil ironii. Že pisatel očekává další zpřísňování trestů.
No, pokud to takhle myslel, tak to tak rozhodně nenapsal, soudě podle počtu záporných lajků…
Sarkasmus v psaném textu bývá potíž, a tenhle byl silnej, protože chybí užší kontext.
Ale rozhodně to takto napsal protože minimálně jeden čtenář (já) to tam vidí.
Dalším stupněm trestu bude osobní setkání s Kušnírem a Kolářem. Po něm si rozmyslí, zda chtějí mít s dráhou vůbec něco společného.
A pokračujeme ve stejném duchu. Aktuálně: Projetí návěstidla vlakem Os 9011 při vjezdu do stanice Praha Krč.
Asi tam chyběla predvest s vystrahou…
Neboli stále jde o nějaké „tisíciny promile“ z počtu případů, kdy k projetí teoreticky mohlo dojít, chybovost je extrémně nízká. Výkyv mezi 0,0000010 a 0,0000015 (ilustrativně) je jako tradičně zcela nevýznamný, a stejně tak tradičně netušíme ani podíl k počtu jízd na výstrahu (ideálně očištěný o výstrahy před pravidelným místem zastavení), ani kolik z těch projetí se zastavilo ještě před rozhodujícím námezníkem („nevedlo k reálnému nebezpečí“).
Opět údaje naprosto tzv. o ničem.
Neřekl bych o ničem; spíš z nich plyne, že četnost sledovaných jevů osciluje kolem nějaké ustálené hodnoty (neroste ani neklesá).
Jako lepší by bylo uvádět ta projetí „Stůj“ normativně na vlakový kilometr (vlkm) nebo hrubé tunokilometry (hrtkm). A to obecně v celé Evropě – takhle je to dost nicneříkající, nedá se z toho absolutně poznat, jak to mají „jinde“ a jestli tedy stav v ČR je oproti zbytku Evropy/Světa „moc nebo naopak málo“….
Ano, taktéž bych si představoval přepočet ideálně přes vlakové kilometry.
No, za mě spíš nějak zahrnout stupeň využití kapacity. Ale je možné, že jednodušší už by možná bylo počítat ty výstrahy. Srovnání přes vlkm, zejména napříč různými státy, naopak může být velmi zavádějící.
Jako v čem ? Pokud mám všude jenom toho jednoho člověka (= fíru), který se např. „splete“ – mylšleno statisticky – v cca.1 případě z 1 000 při dojezdu ke „Stůj“, kdy ho projede tak je přece naprosto jasné, že v Německu nebo Francii budu mít těch projetí „Stůj“ násobně více než v ČR – třeba v Německu je to minimálně 500 případů ročně (= pokud si to pamatuji dobře) – v ČR cca. 180 – znamená to tedy, že v Německu jsou na mašinách za fíry nějací méně psychicky zdatní jedinci, než v ČR co víc chybují ? No… Číst vice »
Jo, ale nebude to v poměru vlkm. Může to být třeba tím, že tam mají hodně čtyřkolejky, takže i při stejné hustotě provozu se ta výstraha objeví mnohem méně často.
Jenže pojem „Výstraha se objeví mnohem méně často“ je taky – dle mého názoru – silně zavádějící – proč ? Uvedu příklad: 1.koridor – všechno pod ETCS L2 bude čistě teoreticky „poskakovat“ na Výstrahu – no a co, že těch Výstrah za den bude třeba 500 ? Pokud fíra udělá chybu, tak se to „schová“ v té L2-ce. Stejně tak chyba fíry v Německu se „schová“ v řádné činnosti LZB – navíc v Německu obecně je i na LZB štrekách stupeň využití kapacity poměrně nízký – zatímco u nás na 1. koridoru pod L2 fungujeme na úrovni kvalita dopravy –… Číst vice »
Přesně. Čili se pomalu dostáváme k tomu, že prakticky lze – snad – získat informace nanejvýš o „kvalitě“ celé soustavy strojvůdci+zabezpečovačka.
To je Tomáši nereálné. Nejsou k tomu prostě data. A už vůbec ne jednotná data v rámci EU.
Tys neměl na vejšce statistiku?
To je to na co upozorňuju: Ta data o ničem reálně nevypovídají a nejde z nich dělat závěry co do „chybovosti lidského faktoru“!
„kdy k projetí teoreticky mohlo dojít“, „netušíme ani podíl k počtu jízd na výstrahu“?
Proč mi to připomíná tu známou hlášku „kdyby bylo postaveno, tak by to neprojel“?
Na železnici nejste nikdy sami. V jednom okamžiku jsou na ní stovky vlaků. Nemůžete mít zelenou ulici 10 km dopředu…
Nic takového jsem nepsal ani napsat nemínil. Pokud ale není u té statistiky nějaké to „děleno“, tak je obvykle dost bezcenná pro posouzení, co se vlastně fakticky děje.
Když má postaveno a chrápe, tak neprojede. Uplně stejná chyba strojvedoucího, ale ve statistice není.
Podobně když chrápe a zastaví ho AVV nebo zabezpečovačka u návěstidla.
Přesně tak. A k potlačení těch 0,00000000x procenta má být využito všech dostupných technických prostředků, které strojvedoucímu můžou pomoct v tom, aby nic neprojel. Což je ale něco, na co se u nás z velké části rezignovalo. Na převážné většině tratí není vůbec nic, co by pomoct dokázalo. Takže v tom ohledu ta čísla projetých návěstí jsou extrémně nízká a statisticky zcela bezvýznamná, tudíž i kdyby to jeden rok skočilo na desetinásobek, tak to pořád je hluboce statisticky bezvýznamné a vůbec o ničem to nevypovídá.
Děkuji – nějak mi podobně jasná formulace pořád nechtěla vyjít z klávesnice. 🙂
Naprostý souhlas. Dopravny se prodlužují nebo přibývají nové a v některých úsecích násobně přibývá návěstidel (Smíchov – Radotín, Malešice – Radotín)…
MLS pomohl 😀 jasně se prokázalo, že je k ničemu.
MLS pomohl. Strojvedoucích je nedostatek, což mohlo vést k přetěžování. MLS dohlíží na splnění zákonného limitu pracovní doby obdobně, jako u řidičů kamionů a autobusů tachograf.
Tak teď ještě monitoring přetěžování různými časy, co se uměle nezapočítávají do výkonu, aby se MLS nažral a obchodní model zůstal celý. Protože ty mají na „měsíční kumulovanou únavu“ možná (resp. určitě) větší vliv, než když se občas někdo jednorázově hecne jet o něco déle.
Och ty naivní blouznivče..
MLS pomohl možná tomu , že jsou lidé obezřetnější v hlídání si pracovní doby a odpočinků a možná některým zaměstnavatelům k šmírování svých pracovníků.
A panákům před pár lety ve vykázání aktivity, že něco dělají pro řešení situace ohledně MU. Dnes už se s tím ani nechlubí ( logicky) bo se ukázalo že to je velká blamáž a samozřejmě to prakticky vůbec neovlivní nějaké projetí návěstidla ani jiných MU.
Takže asi jediný účinný způsob je implementace ETCS různých úrovní místo těch našich “ opěvovaných“ národních barvičkovačů.
Jen dodám, že od hlavních myslitelů, co stojí za MLS (Kolář + Kušnír) čekáme na odpověď, jak skvělé výsledky za rok 2024 hodnotí a moc se na odpověď těšíme.
Tak snad se všichni dočkáme..
…zvednutí pokud o jednu nulu, protože pak už to určitě fungovat začne. :-/
On jim to nějakej chudák podúředník zpracuje…
protože leckde a už i u carga (superstrojvedoucí, u soukromníka standart) se ochcává reálná délka směny ve stylu a co jako, že už je na mašině a co že si pro to jede 300km a hlídá se jenom když to řídí, takže asi tak.
Celé ty odpočinky jsou nastavené velmi nelidsky. Pokud jezdím jak zběsilý 13h s osobákem celý den, je jasné, že jsem unavený mnohem dříve, než když vezmu cargo vlak, udělám dvě hodinky jízdu pak dvě zase stojím a mám možnost regenerace, respektive se neunavuji.
Naopak noční cargo s nástupem o půlnoci a pomyslném konci ve 13h, to je teda sebevražda…
A jsou někde i statistiky chyb ostatních zaměstnanců?
Jsou, ale ty nejsou veřejné.
Třeba managementu? 😀
Tam sa buď chyby nerobia ( 🤣 ) alebo ak nejaká vyjde na povrch, tak „to sa stáva“
A jsou ty chyby ostatních zaměstnanců měřitelné? 😉
ač nehájím ETCS, tak obdobu ETCS mají ostatní dopravní zaměstnanci v 90% stanicích pro 70% situací už od začátku minulého století (procenta samozřejmě rostou s časem). Největší přínos ETCS je filozofický, že budou mít strojvedoucí stejnou oporu, jako dosud měli jen dopravní zaměstnanci pracující se zab. zař. Strojvedoucího dusud lokomotiva nechránila nejen před červenou, ale ani před stahovačkou, zapnutím nesprávného proudového systému, nechtěným přetížením motoru, zařazením opačného směru za jízdy, nebo jen zapomenutou utaženou ruční brzdou. Prostě nic.
S tím počtem stanic bych byl opatrný. Je ještě spousta stanic, kde jsou klíče nebo elektromechanika bez kolejových obvodů.
Ale ten počet se díky různým modernizacím naštěstí už snižuje.
Jistě se můžeme bavit o konkrétních číslech, ale i v té nejprimitivnější stanici je vjezdové návěstidlo závislé na (někam) uzamčených výměnách, takže postavit do nezajištěné výhybky nebo na manipulační kolej nejde. Ve většině stanic jsou odjezdová návěstidla a ta jsou vždy závislá na poloze výměn. A když výpravčí postaví že špatně koleje a strojvedoucí se v očekávání „svého“ odjezdu rozjede, tak komu udělají čárku do statistiky?