Chyb strojvedoucích dál přibývá. Úřady odpovídají, proč se tak děje a co s tím chtějí dělat
Projetí návěstidla ve stanici Letovice. Foto: Drážní inspekce

Výrazný nárůst – na dvojnásobek – je u posunů, kde ETCS nijak nepomáhá.
Zeptám se.
Je nějaký důvod, proč tam svítí Override pořád?
Mohl by ho aktivovat až dispečer a přijmout část viny za jeho použití.
Prostě by se mělo dát dojet do cílového místa standartní obsluhou a pod dohledem ETCS.
njn, to je to čumte do displeje, návěstidla a rychlostníky vytrhat
tak teda člověk čumí do displeje – a zrovna při jízdě ke konci k oprávnění jízdě ten displej člověk musí hypnotizovat víc, než je zdrávo, aby dojel tam, kam je potřeba – a nedej bože, když jedete na PN a musíte dávat potlačení – to se ven nedíváte tuplem
PS.: kdo nejezdí, nepochopí
Zakaz pouzivani soukromych mobilnich telefonu a kameru na stanoviste a bude najednou o polovinu prujezdu mene 👌
Také nástup nových technologií,dřív člověk sledoval 3 budíky,Hašler a trať před sebou,dneska 4 displeje a les návěstidel
právě že čumíte do displeje, který Vás v noci ještě oslňuje a kolikrát pak nemáte čas se podívat ven, protože hypnotizujete brzdnou křivku a přemýšlíte, co po Vás systém bude chtít
Co je to opakovací předzvěst? Podle D1 nic takového neexistuje, na dráze máme předvěsti. To už rovnou můžeme napsat že řidič vlaků neviděl semafor za zatáčkou
Řidič couvajícího vlaku
Předzvěst i řidič lokomotivy jsou pojmy známé a používané ještě před sto lety. A od té doby význam nezměnily.
Je hlavní návěstidlo se dvěma předzvěstmi. První je na zábrzdnou vzdálenost, druhá ne. Jak nazvat to druhé návěstidlo v řadě tři ukazujících „totéž.,“
Ra ma pupínky z toho Z ve slově předzvěst.
Na Slovensku to je predzvesť ale v Čechách předvěst.
By mě zajímalo kdy si nějaký hejslovák všimne že zoraďovacie návestidlo má pořád české označení „Se“.
Pokud vím, tak se chvíli o výměně označení návěstidel S/L (asi za P/N) uvažovalo, ale rychle zvítězil praktický pohled na věc. 🙂
NÁvěst – PŘEDvěst
Zvěst – nezaručená zpráva, fáma, nebo JPP…
V předpisu SŽ D1 se slovo opakovací předvěst vyskytuje 26x
Proč asi? Na strojvedoucího dnes vezmou každého, kdo vyleze na maši u.
Totální nesmysl.
Obligátní podotek: Byť významné změny malých čísel o mnoho desítek ba stovek procent, jsou-li konfrontovány s mnohem větším počtem případů, kdy k ničemu nedošlo, nemohou být prezentovány jako trend. Jsou to prostě drobné výkyvy stavu “v drtivé většině případů se nic nestane”.
A tedy jako obvykle: Dokud nebude možné porovnávat podíl projetí k počtu možností, kdy k němu teoreticky mohlo dojít, je to celé úplně na vodě a tudíž pro kočku. I když, ta by to asi taky nesežrala…
Ale připusťme, že to trend je. Pak bych možná příčiny hledal v “kumulované únavě” za delší období. A pojďme se bavit o (ne)započítáváni rg do délky směny, nástupy “operativně někde v ČR/SR a přilehlých PPS” a tak, sem samozřejmě spadají i přerušení.
Nástup na adrese uvedené ve smlouvě, přejezd kamsi po republice= směna. A směna skončí návratem zase na danou adresu (třeba depo/odstavné nádraží).
Když má firma dobrou náladu, může místo depa brát „celé město“ aby nemusel před/po rg šaškovat v depu, ale není důvod víc.
To (podle vás) platí, nebo je to vaše představa, jak by to mělo být?
To je spíše povzdech a nepochopení, proč fíra podepíše něco jiného, když 1) jich je nedostatek 2) odbory to mají dávno vyřešené a můžou se zabývat režijkama.
jenže dnes máte místo výkonu práce „celá ČR“
tzn. jeden den skončíte v Ostravě a druhý den začínáte třeba v Děčíně – pokud je mezi směnami 11 hodin „odpočinku“ je vše v pořádku – to, že v tom odpočinku strávíte 9 hodin na cestách z/do místa výkonu práce, to už nikoho nezajímá – takže jak takový strojvedoucí může být odpočatý
A vůbec nejhorší na tom je, že to je podle ZP resp. nějaké judikatury co jsem narychlo našel, úplně legální. Vždyť i mimo dopravu je to přece zjevný nesmysl.
Ale co chceme ve státě, kde zaměstnanec může být vyslán na pracovní cestu, která mu zabere celý den, a dostat za to mzdu (resp. náhradní volno) v rozsahu nanejvýš denní pracovní doby.
Povolání strojvůdce jsem vykonával přes 40 let v osobní i nákladní dopravě. Absolvoval jsem mezi prvními z naší provozní jednotky školení ETCS. Jeho přínos nemohu potvrdit, protože jsem stihnul odejít do důchodu před jeho zprovozněním. Co ale bylo zřejmé již během školení, že při jízdě na ETCS je potřeba stále sledovat jeho obrazovku, mohou zde být hlášení která je nutné během pár sekund potvrdit, nebo které naopak potvrdit nesmíte pokud určitý stav nepomine. Například zrovna při posunu, pokud nedošlo ke změně, se musí potvrdit jízda kolem světelného označníku tam i zpět. Přitom se ještě obsluhuje vlakový zabezpečovač Mirel , což… Číst vice »
A teď si představte, že jste na širé trati a nic Vás neohrožuje..
A můžete si přečíst toto: https://di.gov.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Zubri_240305.pdf
Nikde tam nevidím nic o projetém návěstidle. A pokud strojvedoucí srazí osobu v kolejišti, tak pochybuju, že se jí dokáže vyhnout. A kdybych měl dávat návěst pozor kdykoliv, když někoho uvidím v blízkosti kolejí, tak bych nedělal skoro nic jiného a to nezmiňuji skutečnost, že nás o osobách pracujících na trati nikdo nezpravuje a pracovní místa nebývají označena a oni oranžový mužíci si chodí, kde se jim zamane. Kolikrát jsem je viděl na poslední chvíli a ani jsem nestačil zapískat.
Reagoval jsem hlavně na ten dvojnásobný nárůst projetých návěstidel při posunu. Návěst pozor nemusím dávat jen kvůli osobám v kolejišti, ale i kvůli silničním vozidlům, která se zde pohybují kvůli nakládce a vykládce a třeba preventivně při průjezdu kolem osobního vlaku, kde vystupují cestující, párkrát se to vyplatilo.
V té MU jde hlavně o to, že strojvedoucí toho zaměstnance SŽ v kolejišti podle zjištění DI mohl vidět po dobu 40s a měl tedy čas ho varovat nebo případně i začít brzdit. Tedy po celou tu dobu nesledoval trať před sebou. Jestli opravdu si nastavoval služební tablet nebo si hrál se soukromým mobilem se už nedozvíme. Ale nechtěl bych být v jeho kůži, pokud dělal to druhé. Jestli tedy má nějaké svědomí. Ale i to první je porušením předpisů a měl si to nastavit už před odjezdem z výchozí stanice. A tím se dostáváme opět k rychlým obratům ve… Číst vice »
A musí se dané věci nastavovat, neví tablet, že souprava vlaku A točí na vlak B?
A nečetl si strojvedoucí před rozjezdem nějaké info o vlaku B (stanovenou rychlost,…) i kdyby ho jezdil pravidelně?
Dříve se používaly sešitové jízdní řády = tištěná brožůrka pro danou trať.. V podstatě se nedá bez JŘ jet – je tam uvedena rychlost jízdy, jízdní doby, místa zastávení apod. Osobně vůbec nechápu jak si toto nejzákladnější fíra chystal až za jízdy . 🙁
Věděl by někdo znalý vysvětlit laikům, proč ETCS vůbec neřeší posun? Aspoň nějak zjednodušeně – vypustit vzduch pokud projede návěst posun zákazán?
Nebo aby se vlak nepohnul dokud nedostane od výpravčího (dispečera) nějaké elektronické povolení? Ať už pro posun nebo jízdu vlaku. To by řešilo i „dezorientovaný“ ETCS když vlak teprve začíná jízdu.
ETCS posun řešit umí, ale u nás se SŽ rozhodla že v režimu Posun stačí že se nesmí projet baliza u označníku a jinak si můžete po nádraží jezdit jak chcete.
Například v zahraničí dostane mobilka od RBC seznam baliz co smí nebo nesmí projet.
Takže stejně „seznam baliz“ a ne třeba „zastavit u modré, která nemá ‚svou balizu'“
No a jak bez balízy pozná že ji projel?
Přečetl jinou balizu a ujel x metrů. I když mohl ujet víc než vzdálenost baliz (dopředu – dozadu) stejně neujel tolik aby mu odometrie úplně kecala.
Párkrát se mašina smekne a o tom, kde by která modrá mohla být, už nemá ani páru, přestože je dieslová, nebo vlastně nikdy nebyla napařovací. Nehledě na to, že překvákat si navzájem, kde jsou bílé, které by mašinu zrovna zajímaly, je při rychlosti džsm prakticky vyloučeno.
Tak proto ma ETCS víc různých odometrii. Jen nevím co to dělá když ae neshodnou
Pozicia je v ETCS to najdolezitejsie, a tak je vsetko ratane na SIL4 – pravdepodobnost nebezpecnej chyby raz za 10^8 az 10^9 hodin. Predpokladam, ze ked sa nejak mierne nezhodnu, berie sa „najhorsia“ hodnota (t.j. podla ktorej by bol najdalej), ked sa nezhodnu zasadne, tak porucha a dovidenia. Co bude dost mozno aj dovod, preco to tak pri posune nejde a je rieseny vylucne zoznamom baliz – co je jednym smerom „najlepsie“, je totiz druhym smerom „najhorsie“…
Takže řešíme, jestli fíra nehledí do telefonu, ale to, že díky dělenkám trávíme v práci reálně daleko víc hodin než nějakých cca 150 je v pořádku. Krátké obraty a to třeba 8 hodin v kuse taky není problém. Hnací vozidla v otřesném stavu, kdy musím co minutu sledovat jestli už motor nemá víc než 100 stupňů, to taky nikoho netrápí, přitom to odvádí pozornost. Nocležny, kde v létě je 30 stupňů a v zimě se kolikrát netopí taky no stress, fíra přece druhý den směny vždycky dojede. Noční směny, kde sice postel je, ale nesmíme si do ní lehnout protože… Číst vice »
Naprostý souhlas 👍🏻👍🏻👍🏻 Díky kolego.
Ale to je věc vašeho zaměstnavatele a Vás osobně. Na všechny bezpečnostní komise chodí odboráři, tak neplakejte zde a choďte za nimi.
Slovo dostávají, chodím tam taky…
Asi už vás dneska štvu ale toto vlákno mi pod množstvím komentářů uteklo. Pane kolego, já jsem také odborář. A moc dobře vím, jak to tam chodí. Slovo dostanete, to ano. Ale to je tak vše. Váš podnět se dostane do záznamu schůze a tam taky skončí, dokud inkoust na papíře nezbledne. V lepší případě vás informují, že se o vašem problému ví a že je součastí diskuse na vyšších místech (obrazně řečeno). Jak takové diskuse končí, a jaké jsou následky takového jednaní, toho jsme svědky všichni, co jsme zaměstnaní u železnice 🤷🏻♂️ Nechci odborovým předákům sahat do svědomí, už… Číst vice »
A toho odboráře jste si zvolili vy, nebo vám tam spadnul z nebe?
Můžete sám kandidovat, pořád slyším já bych udělal to a to a když řeknu pojď jsou volby rádi tě uvidíme, máme málo kandidátů, tak okamžitě ticho. Ono se nikomu po noční nechce jet na jednání se zaměstnavatelem.
A podle jakého klíče jsou ti “odboráři” vybíráni?
Pravděpodobně podle toho, jak zastupují danou profesi. Takže FS a CS.
Správně jste uvedl, že to je věc zaměstnavatele. Mít dobré výsledky v oblasti bezpečnosti práce a pracovních podmínek provozních zaměstnanců je v zájmu managementu i firmy samotné, bez ohledu na to, jestli v ní nějaké odbory existují, nebo ne. Spokojený zaměstanec pracuje pro firmu mnohem líp, než ten permanentně nas…ný. Navíc, to jak se odbory v různých „Obzorech“ presentují a jakých výsledků při jednání se zaměstnavatelem dosahují,, nemusí na každého působit zrovna přesvědčivě. Neberte to prosím, jako můj osobní útok na Vás, protože (na rozdíl od mnoha jiných, vysoce postavených – neviditelných) jste přístupný věcné diskusi a odhaduji, že vaši… Číst vice »
Tak ta poslední věta článku (vyjádření MDČR) vysvětluje vše. ETCS sice na posun neúčinkuje, a v Letovicích najel Os na obsazenou, i když je tam ten obchodně-mafiánský režim zvaný „výhradní provoz“. Ale přesto budeme na zavádění výhradního ETCS tlačit dál, protože nic jiného neumíme a určitý okruh lidí z toho má dobrý vejvar. A jako jako důkaz absolutní neschopnosti vymysíme dotazník. V Rakousku fungují vjezdy na obsazenou tak jak to píše MajsterN – tj. staniční koleje jsou rozděleny Schutzsignalem, od kterého se teprve povolí najetí na přední soupravu, ve Švýcarsku je vjezd na obsazenou plnohodnotně zabezpečen stejně jako jakákoli jiná… Číst vice »
Pavel Roháček známý to rebel z nejrůznějších DF přes IDnes , Novinky atd ?
Zajímavé to “ převlečení“😊
Začal bych tím, že bych opravil bordel na trati.
To znamená, že spojování vlaku bude vždycky na cestové návěstidlo. (pak stop a posun)
V opačném případě musí být sjednána posunová cesta na kolej a posun s dohledem.
Žádné nezabezpečené najíždění vypnutím zabezpečovače a žádné najíždění na obsazenou kolej jinak než jako posunový díl.
A ten zbytek se vyřeší sám, protože ve FS nejde udělat chybu.
Dalo se čekat, že Češi zbabrají i již existující, zavedený a bezpečný systém.
Vyjma těch logických, mimořádných chyb SZZ – kdy je na jízdu SR apod. vypsán rozkaz, který se klidně třikrát přečte – jako v Temelíně.
Přece byste nekopíroval to, co funguje na ÖBB. Nebo byste nepřebíral léty osvědčené technické řešení vjezdu na obsazenou od SBB, které je v podmínkách ČR realizovatelné mnohem snadněji, než si největší odborníci z MDČR a SŽ dokážou představit.
Pavle trhej!!👌💪💪
Aha, vidím že jsem byl zablokován.
Nevím sice na základě čeho přesně, ale jak chcete. Poukazovat na systematické nešvary pantátů, kteří si sem píšou své bludy, je zjevně nepopulární. Nu což, mne tím nepotrestáte.
Nebyl jste zablokován, jen jste začal psát z IP adresy, z které byl dříve zablokován někdo jiný.
Dodám že pak příspěvek není odebraný, „jen“ čeká na manální schválení… což může trvat minuty ale i hodiny. Stává se mi to relativně běžně (cca. 5-10% příspěvků) přestože 95% píšu z jediného počítače doma (kabelovka)…
Dělají to sdílené IP, zejména WiFi ve vlaku a podobně.
Z mobilu občas vidím vlastní příspěvek s poznámkou „čeká na schválení.“ A to i když reloadnu z jiné IP adresy a stejného prohlížeče. Takže občas to pozná moje příspěvky (tipuju podle session?). Občas to ty moje neschválené příspěvky neukáže.
Ale jistě, jedovaté komentáře o poměru nákladů a přínosů ETCS, zvláště ve vazbě k posunu a k výlukám, byly opakovaně smetány do koše.
O kolik se zvýšila bezpečnost železnice? Dokáže to někdo konečně kvantifikovat? Nebo se pořád vynakládají desítky miliard na základě dojmů pánůbohů z ÚŘP a šotoobce?
ETCS žádnou vazbu k posunu nemá, není to jeho účelem. Cedník taky není k tomu, aby se z něj pilo kafe.
řekněme to takhle, vlakový zabezpečovač do kolejové dopravy patří, zejména tam kde se jezdí vice než (ehm 80 km/h). Zabezpečovač má zabránit vlaku minutí návěsti zakazující jízdu nebo vydávající jiné omezení. My tu nic takového neměli. ETCS není řešení bezpečnosti železnice, řeší jediný aspekt. Staniční hradla také nejsou řešením bezpečnosti, také řeší jediný aspekt. Mělo se snad zůstat u telegrafu, vizuální kontroly volnosti kolejí atd? To není škoda peněz? ETCS posun neřeší, ani žádné jiné vlakové zabezpečovače. Je to moc složité. Prostě nastaví omezení rychlosti a to je vše. Řešení je chránit vlakové cesty odvraty, v rámci vlastního posunu jsou… Číst vice »
Oprava: „chránit posunové cesty odvraty…“ ne vlakové
Odvrat v tom případě chrání vlakovou cestu. Posun posílá do … někam (třeba štrucu).
Co to znamená „řešit posun?“
Řešit aby šlo posunovat jen „na bílou“ by jistě šlo. Nešlo by zajistit „neprojetí modré“ ale jen rychlobrzdu po projetí mašinou(i při sunutí).
Názor začínajícího strojvedoucího: Byli doby, kdy strojvedoucí než se dostal na trať trvalo několik let. Musel mít praxi jako posunovač, musel projít dílenským zácvikem, pak jezdil jako pomocník strojvedoucího a po zkouškách šel na nejprve do depa na malou mašinku (puklíka), pak šel na větší k posunu. Následovala nákladní doprava na trati a než strojvedoucí usedl „jako vyježděný“ na osobní vlak, trvalo to roky… Dnes je situace taková, že dopravce vynakládá maximální úsilí, aby byl strojvedoucí hotový co nejdříve (ideálně za 7 měsíců) a podporuje tuto snahu velkou fin.odměnou. Strojvedoucí nemusí mít maturitu a často jde rovnou do elektrického kurzu… Číst vice »
Dobrý den. Napsal jste velice zajímavý, věcný a většinově správný příspěvek. Zkusím odpovědět z „druhé strany barikády“. a) do rozsahu kurzu VOZ bych nešahal. Většinově to stačí a těm, kterým to nestačí nepomohou ani dva měsíce, pokud se budou spoléhat jen na to, že je to NĚKDO naučí. b) kde bych rád viděl změnu, to je kurz Infrastruktura. Ty dva týdny jsou zcela nedostatečné a je to na dopravní úrovni nováčků znát, pokud se nedoškolují extra a u některých firem i dost dlouho. c) Plány výcviku si stanovují dopravci, Zákon nařizuje jen nezbytné minimum. d) Zaškolovací strojvedoucí a strojvedoucí instruktoři… Číst vice »
Se spoustou věcí s vámi souhlasím. Ale chtěl bych si něco upřesnit.
Jakou skladbu směn má Metrans? Žádný nástup mezi 22-6?
Píšete, že pokud je někdo nespokojený se svou mzdou skladbou směn apod. Může jít jinam. Ano může. Ale může Metrans zaměstnat všechny? 🙂
Nástupy mezi 22 a 6 samozřejmě jsou. Dělené směny se snažíme omezovat.
NE, METRANS nejenom, že nemůže, on ani nechce zaměstnat všechny..
Děkuji Vám za konstruktivní kritiku (názor z druhé strany barikády). Dovolím si zareagovat… 1) Dle mého názoru délka kurzu VOZ není adekvátní rozsahu znalostí, ze kterého má absolvent skládat zkoušky. Prostě NENÍ. To, že to někteří zvládnou, neznamená, že je dostačující. Hlavně v České Třebové se látka neučí, ale pouze přednáší/předčítá. Kdybych se učil dějepis, tak se mohu doučovat svépomocí. Doma, v knihovně. Pokud jsem kuchař s maturitou a mám pochopit motory, přenosy výkonu, dopravní předpisy, souvislosti v dopravě a ve finále zvládnout test v rozsahu 800 otázek a ústní zkoušky – tak ANO, spoléhám na to, že mne to… Číst vice »
OK, já další diskuzi nebudu rozvíjet. Jste zapevněn ve své pozici, že to je jinde jinak nejste schopen pobrat.
Mimo mísu: kamery mimo stanoviště máme již pár let…
https://www.youtube.com/watch?v=yOQ2ClT15sE
Malá ukázka.
Petře, máme na věc rozdílné názory. To je v pořádku. Taková diskuse je skvělá a bylo by ještě lepší, kdyby si ji četli i naši nadřízení a hlavně vedení dopravce. Někdy mám pocit, že nás řídí lidé, kteří o dráze vědí jen to, že mašiny jezdí po kolejích. Nechápou souvislosti, problémy nás v provozu …ale pevně sedí na pytli se zlaťáky, vyplňují tabulky v Excelu a rozhodují o věcech, o kterých nemají ani páru. To už se ale pouštím na tenký led a je mi jasné, že reakce budou nesouhlasné. Jsem zapevněn ve své pozici, protože mluvím z praxe! Ústy… Číst vice »
Věřte tomu, že Vaši nadřízení už mají tuto diskuzi dávno přečtenou…
Reagovat na ní nebudou.
Někdy v roce 2004 jsem se na K-Reportu zeptal, jak se kupuje lístek do „Brusle“. Během pěti minut mi volal jeden z vedení ČD se slovy: „To už Vás opravdu tak serem?“
Vám se jako člověku z vedení konkurenční společnosti možná ozvou. S běžným zaměstnancem, který říká fakta nahlas požadující lepší podmínky za předpokladu že by dopravce musel pustit žilou, komunikovat nebudou. Proč, protože nemají k dispozici takové argumenty aby nám strojvedoucím obhájili, proč firma nemá prostředky na lepší mzdy, na zajištění kvalitnějšího výcviku, nebo proč nemá prostředky na kvalitní opravy HV. Proč, protože by neměli prostředky na statisícové odměny pro sebe a přicuclé náměstky. Ámen!
A ještě jsem zapomněl na KAMERY. Skutečně se množí mimořádné události, které nedávají jinou vysvětlitelnou příčinu než že se strojvedoucí nevěnoval řízení. Tato je přímo ukázková: https://di.gov.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Zubri_240305.pdf Dále jsou i jiné případy, kdy by kamery pomohly, je to například i Vámi zmiňovaná úroveň jízdního výcviku nováčků. Takže můj názor: kamery nám buď budou brzy nařízeny úřady nebo je tam dáme na základě dobrovolnosti. Není důvod s nimi nějak moc pracovat, důležité je, že jsou. Je to přesně totéž, jako být pod tlakem z toho, že kdykoliv k Vám může přijít kontrola a dát Vám fouknout. Toto by fungovalo úplně stejně.… Číst vice »
„Je to přesně totéž, jako být pod tlakem z toho, že kdykoliv k Vám může přijít kontrola…“
Není.
Místo jednoho slova to zkuste vysvětlit. Děkuji.
Omlouvám se, sám kritizuju, když někdo nedá argument.
K věci. Když přide kontrola, tak mám jakousi možnost reakce, v případě použití kamer se dostanu do trvalého stresu. To, že udělám pod tlakem chybu je alespoň u mne docela pravděpodobné. Kamery dávejme kvůli zločincům, ne lidem v práci. Jako mladý, co už desíty roků nejsem, bych o takové práci ani neuvažoval, a to je dráha moje srdeční záležitost. Půl století na kolejích.
Děkuji Petře za názor. Nicméně zkuste mi popsat, jak chcete řešit rozvíjející se fenomén nepozornosti na HV při jízdě? Já osobně již jinou možnost nevidím. Na kolejích oficiálně od roku 1986, tedy 39 let.
Já bych na to s dovolením taky reagoval. Buďme féroví. I strojvedoucí dělají chyby, jsou to taky jenom lidé. Nicméně mnoha událostem by se dalo předejít a rozvíjející se fenomén nepozornosti zmírnit tím, že se na strojvedoucí nebude vyvíjet takový nátlak. Co strojvedoucí pálí nejvíce jsem popsal výše ve svých příspěvcích. Mzda, směny atd… To ale samozřejmě není vše. Svoji roli hrají také technický stav hnacích vozidel. Což je v poslední době velký fenomén problémů ze strany dopravce a co strojvedoucí do pohody zrovna nedostává. Když musí řešit situace, které by řešit nemusel kdyby si jiní dělali svoji práci kvalitně… Číst vice »
Dobrý večer Františku. Cítím z Vašeho příspěvku, že zobecňujete stav ve vaší firmě na všechny. Nemyslím si, že tomu tak je všude. Minimálně Vámi popsané problémy mzdové u části dalších firem neznám. Vždy se přijímaných hotových strojvedoucích ptám, co je vede k tomu, ucházet se o práci u nás a jakou mají mzdu. Někteří mají mzdu i vyšší, než je u nás, nicméně podmínky například směnové mají horší a proto mají zájem k nám jít. Nicméně zrovna podmínky směnové a mzdové –> cítím z Vás, že byste chtěl to nějak centrálně úředně řídit. Myslím, že tudy cesta nevede a mělo… Číst vice »
Dobrý večer. Máte pravdu. Mluvím obecně ke všem dopravcům. Přiznávám, že někteří dopravci nabízí lepší finanční ohodnocení ale zase nenabízí jiné “benefity”. Tady je to na zvážení jednotlivce co mu více vyhovuje a dle toho si vybere dopravce.
Jde- li o mzdu. Zde se určitě shodneme.
V tomto vlákně ale řešíme příčiny chyb strojvedoucích obecně u všech dopravců. Mzda je jen jedna část, která ovlivňuje úsilí a koncentraci strojvedoucího.
Žádné zázračné řešení pochopitelně nemám.Za mé praxe (třeba je i dnes) existovala „žlutá karta“ tedy uděláš-li do nějaké doby další botu-letíš. Nejlepší cesta, jak dostat člověka do stresu a zadělat na další průšvih. První věc, kterou bych zrušil, tedy pokud existuje.
Pracoval jsem ve firmě silně orientované na procesy, kde mj. platilo pravidlo, že pouhé porušení dopravních předpisů při jízdě služebním autem (bez řešeného přestupku) = porušení pracovní kázně. Stalo se mi, že cestou kamsi jsem obdržel telefonát, že mám „černý puntík“ protože jsem opakovaně překročil max. povolenou rychlost. To docela otráví. Když se to opakovalo, začal jsem místo osobního jednání na místě (které považuji za zdaleka přínosnější) rozesílal mejly s dotazy, tabulkami a termíny. Rozinka na dortu byla, že dodržování max. povolené rychlosti 130 kmh bylo firmou vyžadováno i při jízdě po německé dálnici, v úseku bez rychlostního omezení. Vzhledem… Číst vice »
Za průšvih vidím i to, že to vlastně nejde vyřešit.
Málokdo řekne vyšetřovateli „nedával jsem pozor, protože jsem domlouval rande“, někdo by takovou informaci předal i orgánům činným v trestním řízení.
Co kdyby měl výslech i „neprotokolovanou část“ a informace z toho by se zveřejňovaly jen agregovaně statisticky (co jsou to ty „neobjasněné pomalé reakce“) – vlastně vidím i několik nevýhod a ještě míň řečí v „normálním výslechu.“
Děkuji za tento názor. To bych podepsal. Jsem rád, že někdo další smýšlí stejně. Nechtěně jste nakousl další velkou kapitolu problémů strojvedoucích na železnici. STRES. A vy jste to popsal výstižněji. Trvalý stres. Dopravci, místo toho aby se zamysleli a vynaložili maximální úsilí k tomu aby strojvedoucím ulehčili jejich práci, děje se pravý opak. Různými nařízeními, sankcemi, restrikcemi vynakládají maximální úsilí k tomu, aby svým zaměstnancům jejich práci ještě více ztížili a dostávali je do již výše zmíněných trvalých stresů. Za nedlouho přijde zákaz mobilů, pak půjdou po kuřácích, na vše si posvítí zmíněnými kamerami. Co bude dál? Budou kontrolovat… Číst vice »
Chtěl bych se Vás zeptat, zdali byste byl ochotný se nechal snímat kamerou po celou pracovní dobu při pobytu ve své kanceláři, když budete sedět za počítačem, s vědomím toho, že se na vás může kdykoliv někdo na dálku mrknout. Nerad bych, aby zazněl argument, že v kanclu kamera nemá význam, protože tam to žádné zvýšení bezpečnosti nepřinese. Jde mi o váš osobní pocit, zda byste se pod kamerou na práci koncentroval úplně stejně, lépe, nebo hůře. Pro určitou část (nejen) strojvedoucích může informace uložená v podvědomí: „jsem neustále sledován“, být docela silný stresor. Stávalo se mi (v dobách dávno… Číst vice »
Máte pravdu v tom, že pro práci v kanceláři není problém s bezpečností dopravy. To považuji za důležité. V prostorách firem je již dnes zvykem sledování kamerami prakticky všude. A protože i já bych měl asi nějaký čas blbý pocit ze sledování mé činnosti (ale myslím si, že se na to dá zvyknout), tak navrhuji sledovat stanoviště opravdu pouze jen za jízdy a se signalizací spuštěné kamery. Dá se říci, že dopravci je „jedno“, co tam děláte když stojíte. To není bezpečnostně relevantní. Za jízdy to ale bezpečnostně relevantní je. Argument například seřizování složitého stroje je v tomto případě mimo… Číst vice »
A nestačilo by, aby ta kamera nebyla on-line a na paměťové kartě byl k dispozici záznam posledních 10 minut před rychlobrzdou / GS / zásahem VZ?
Bohužel nestačilo, protože ta kamera není propojena s řídícím systémem lokomotivy. Dále je potřeba držet delší záznam z důvodu, že ne vždy se dopravce dozví o MU okamžitě. My například záznamy z čel a střechy udržujeme 8 dní a stává se, že se dozvíme o incidentu tak pozdě, že již záznam nemáme…
Pokud ta kamera pozná rychlost 3 km/h a vyšší, jak zde píšete, tak pozná i odrychlení odpovídající vypuštění vzduchu z hlavního potrubí. Pokud se dopravce o MU doví se zpožděním (opravdu je to v případě projetých návěstidel běžné?), tak nepotřebuje delší záznam, ale potřebuje stejně krátký záznam udržet déle. Celkově mám obavu, že se kamery na stanovištích stanou pouze kladivem na čarodějnice, že poslouží většinově k trestání okrajových prohřešků (kouření, kniha předávky ve správné poličce, …) a návěstidla se budou projíždět dál bez společného jmenovatele. MLS nepomohl. Prodloužení odpočinku ze 6 na 7 hodin nepomohlo. Ale nikdo neřekne „pardon, zmýlili… Číst vice »
To bohužel kamera nepozná, protože netuší, zda jedete s nákladním vlakem v G nebo strojově v R…
A pokud jste u takového dopravce, který bude řešit knihu předávky ve správné poličce, tak já již k tomu nemám slov…
Asi by nebyl problém zadat odrychlení trvale v G, holt by v případě strojových jízd vzniklo pár záznamů navíc, ale pořád by to nebyl dohled nad každým pšoukem. U zaměstnavatele, který řeší takové prkotiny nedělám. Jenže stačí obměna na jedné, dvou pozicích a najednou tam dělat budu a nový kontrolor bude mít k dispozici každé mé podrbání za kdovíjak dlouhou dobu. I letectví si vystačí se záznanem zvuku za nějaký čas. A dokáže překročit stín hledání viníka a snaží se najít příčinu a pro příště ji předejít. Železnici, zejména té naší, nevěřím, že stojí o víc, než snadné získání důkazního… Číst vice »
Kamery na pracovišti jsou úplně v pohodě. Když se ocitnete na ARU, tak budete monitorovaný mnohem podrobněji než jednou kamerou, EKG, EEG, výška, teplota, tlak, rosný bod – a takový brutální zásah do soukromí jen proto, aby se zachránil život jednomu člověku, většinou teda tomu sledovanýmu, kterej k tomu taky většinou nedal souhlas. Stojí soukromí strojvedoucího za to, aby se nebál koukat po vejrech a přejel pochůzkáře? Jestli ano, tak prosím, pak ale na tý mašině nemusí bejt vůbec, protože odjet na zelenou, hlídat teplotu motoru a pískat před přejezdem umí počítač stejně dobře, dokonce líp.
Zajímavé čtení, v něčem souhlas ale dovolím si vás doplnit a mírně rozporovat. Upnul jste se na mladé -začínající. Ale oni chybují jak tito začínající, které označujete jako nevyježděné, stejně tak chybují ti co jezdí 10-20 let. A v neposlední řadě chybují i ti co začínali ještě na dílně a jako pomocníci u ČSD. Chybují jak ti co jezdí 18-24h, noční, dělené směny, stejně tak chybují i MUVkaři kteří dělají jen denní 8mičky. Co s tím. Co se týče zácvikářů tak je přirozené že by měl dlouholetý zaučovat mladého. Často se ale děje že strojvedoucí kterému je + – 25… Číst vice »
Zdravím kolegu ze středohor 🙂 Neupnul jsem se jen na začínající strojvedoucí ale mluvím o všech strojvedoucích. Trochu se nám to vlákno (obsah původního článku) zašmodrchalo. Důvody proč strojvedoucí (začínající i ty zkušení) dělají chyby a jak se na to díváme my – o nichž se hovoří a na které se ukazuje zlým prstem, se snažím popsat bez příkras. Aby ti, co o nás rozhodují, co nás platí nebo sankcionují – věděli proč. Absolutně souhlasím s tvrzením, že ne všude lze provádět výcvik stejně. Někde ten posun není, někde nejsou ani ty posunovači. Ten start ale máme všichni stejný. V… Číst vice »
Františku, brzděte prosím. Vy možná startujete někde v České Třebové, ale nám je úplně v tomto ohledu ukradená.
Buď mluvte zcela jasně za společnost, která Vám platí mzdu nebo raději mlčte.
Děkuji.
I když vaše společnost nevzdělává své strojvedoucí v České Třebové není důvodem k tomu, abych “brzdil”. Čest vaší výjimce. Já jsem se tam setkal vedle strojvedoucích z ČD, ČD Cargo i se strojvedoucími jiných dopravců. Že vaše společnost mezi nimi není, nemám šanci zjistit. Ačkoli to na věci nic nemění… Vaši strojvedoucí také dělají chyby (jak jste sám popisoval). A jak jsem správně pochopil, požadujete kamery mířící na strojvedoucí abyste na ně měl ještě vetší bič, než kterými práskáte dodnes. Jak toto dopadne? Někteří strojvedoucí si na kamery zvyknou, někteří ne a odejdou. Vy budete mít viníka na záznamu, budete… Číst vice »
Vy jste se nějak rozjel. A to Vám nedochází, že když tam ta kamera bude, tak si nikdo nedovolí si pustit na mašině film a u toho ještě mydlit na honiprstu on-line hru?
To je právě ta prevence.
Protože jinak na rovinu: sebelepší kontrolní systém nezabrání strojvedoucímu mít u sebe soukromý mobil nebo další věci, které ho mohou rozptylovat. A bohužel nefunguje ani to malé pohlazení: „Chlapi, fakt to nedělejte a nečumte do toho“.
Tak co s tím jiného?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-pravo-kontrola-nebo-spehovani-kamery-na-pracovisti-musi-mit-jasna-pravidla-276553 Tady se píše, že prevence není dostatečným argumentem pro použití kamer. Mě to připomíná princip kolektivní viny. Dáme kamery i do nákladních aut, kde je mnohem důležitější, aby řidiči sledovali provoz okolo sebe? Na silnicích toto nevěnování se řízení stojí určitě několik životů z těch každoročních 400 mrtvých. Ale opět se řeší jen strojvedoucí. To to nejde řešit nějak jinak? Pokud někdo projede návěstidlo, tak to řeší policie. Nejde tedy kromě soukromých hovorů zjistit, jestli v době MU nebyl strojvedoucí připojen k internetu a nečerpal data? Jak na soukromém mobilu, tak případně soukromém tabletu, které se na stanovišti najdou?… Číst vice »
To že by to nahrávalo jen za jízdy je sice pěkné, ale není to zásah do konstrukce vozidla, když se to bude muset nějak napojit na rychloměr? Nebo jak si to představujete, že by to fungovalo? U ČD slyšíme často, když chceme udělat nějaká vylepšení na vozidlech, že je to zásah do konstrukce vozidla a muselo by se to znovu schvalovat. Takže by to spíš dopadlo tak, že by to nahrávalo pořád. Pokud s těmy kamerami MD přijde, tak by to FS měla dát k soudu, aby soud nastavil jasná pravidla pro všechny, jestli to je možné a za jakých… Číst vice »
Dobrý deň Za mňa je vás názor na niektoré veci odlišný s niektorimy súhlasím. Napríklad to že človek nejde na dielne na pol roka je za mna len dobre mnoho ľudí to odradí. Tak isto aj to že najskôr by mal ísť človek na posun alebo za posunovaca. Ak to porovnáme z letectvom tak by všetci piloti mali prejsť podľa vás najskôr opravarenskou častou a potom až sa učiť za pilota. Za mna by sa malo robiť to na čo sa človek prihlási. A nie chodiť dlhé roky okolo kaše a potom ju jesť. Stačí podstivá príprava a dobré zacviky.… Číst vice »
„““jazdite zacviky na zálohe kde sa pri posune nič nedodržuje a nútia vás aby ste jazdil tak ako povie fira ktorý vás zacvicuje lebo sa to tak robí. Veľká CHYBA za mna nie aby vás učili ako sa správne na posune komunikuje alebo dodržiavajú predpisy. Vy sa naučíte len to ako predpisy obchádzať a keď (už jazdite sám chcete dodržiavať predpisy ste nazývaný pohlavným orgánom slušne povedané““.
Presne toto ja považujem za základ všetkých problémov. (vo všetkých profesiách, nielen na železnici).
Naše národy sú takto nastavené a preto to nikdy v ničom nebude fungovať ako v Japonsku, alebo Švajčiarsku.
Pepo, souhlasím s vámi. Zde je přesně popsaná ta tenká linie mezi teorií a praxí. Kdyby na toto vlákno reagoval cvičný, řekl by vám že technickým a zodpovědným orgánem na mašině jste Vy. A moc dobře ví, že ta praxe je o něčem jiném a i ten cvičný, když začínal, tak si tím samým sám prošel. Ale když dojde na mimořádnou událost, tak si stáhnou proužek, vyzpovídají vás a všechny zúčastněné, podívají se na na záznam s kamer (je-li k dispozici) a pak Pán Bůh s vámi. Nikoho nezajímá, že jste po celou šichtu při dodržovaní předpisů nazýván pohlavními orgány.… Číst vice »
Do značné míry je to ale o zbytečném ignorování možnosti přizpůsobit předpis praxi, popr. některé věci úplně nechat volné.
Jen bych se zeptal, jak by jste u strojvedoucích chtěl mít pravidelné směny, to by mě zajímalo 😁
Kamile, vážně se ptáte jak? Skutečně si myslíte že to není možné? Nebylo by to možné, pokud pro požadovaný výkon v daném depu potřebujete třeba 20 strojvedoucích. Kdyby ale na ten samý výkon přidali 3-4 strojvedoucí, šichty se přepočítají – a my nebudeme plivat krev. Jsou turnusy kde pracují 3/4 dny a následně mají 3-4 dny volna. Pořád dokola. Když se CHCE, tak to JDE. Ale ono se NECHCE, protože každý strojvedoucí navíc stojí peníze. A tady se hodí pořekadlo, že pokud mám slimáčka, musím mít i na kapustičku. Pokud to tak není, vznikají mimořádné události. Ámen! Pokud to „nahoře“… Číst vice »
Nebudou hovořit jasně, bude to naprosto nesmyslný výstup nesmyslných čísel. Aneb strojvedoucí v hezkém turnuse bude dělat vedlejšku někde na vlečce (běžná praxe) a pak do statistiky započítáte co 😀
Jsou společnosti, které to umí. Prostě nasazují jen „dispečerky“ 6 – 18 a 18 – 6. Nicméně stojí to peníze, využití strojvedoucích je nižší, více jezdí RG.
Čoveče to muselo dát práce to všechno sepsat, ale víceméně je to tak, ale proč to teda děláte když vidíte, že změny k lepšímu jsou v nedohlednu?
Nároky a požadavky na strojvedoucí od zácviku do samostatné směny se samozřejmě snižují, protože už dávno není kde brát …
Mimo to popsal jste poměrně přesně důvody proč už nejezdím.
Protože tu práci miluji a chci dosáhnout toho, aby se změny posunuly k lepšímu. Diskuse je základ. Pokud nebudeme nahlas hovořit o tom co nám vadí, věci se sami od sebe nezlepší. Například v této diskusi (v tomto vlákně) vytrvale komentuji důvody nadpisu tohoto článku. Proč přibývají chyby strojvedoucích a co by se s tím dalo dělat.
Stále dokola
Viděl někdo jr a obraty souprav co si kraje objednávají? Viděl někdo směny? Viděl někdo směny vypravcich bez volna i 12 dní v kuse. Viděl někdo chaos v předpisech, kdy změna řeší změnu atd. Tak o čem tedy diskutujeme?
Pravda. Ovšem na druhou stranu..vypravčí (nebo další dopravní zaměstnance) nikdo nenutí podepisovat přesčasy navíc. Prostě 150 hodin přesčasů ze zákona a hotovo. Jestli to podepisují z kolegiality, protože vypravcich je málo..ovšem to není problém těch vypravčích, ale SŽ.
Ano, problém vedení. Ale řešení to nemá. Takže dělají bez odpočinku a pak jsou pozdě postavené vlakové cesty, chyby u křižování, nekomunikace atd
No spíše asi SŽ předem ví, že výpravčí ty přesčasy stejně podepíšou, takže chybí iniciativa doplňovat stavy. To je asi na větší diskusi. Nebo kdyby nejaky ze zdejších diskutujících byl výpravčí a dal více nahlédnout pod pokličku.
Tohle je právě omyl. Sice do vložáků „nikdo nenutí“ Ale, vyjdu-li vstříc komandu, vyjde příště komando vstříc mě a hlavně naopak. Třeba volným víkendem, dovolenou atd. Kdo dělá PO-PÁ asi nepochopí jak složité to je plánování, když chcete být třeba s rodinou, kamarády, zajít za kulturou….
O dlouhých přerušeních a tedy režimu „v práci furt abych měl aspoň normu“ ani nemluvím.
Pokud dělá výpravčí 12 dní v kuse tak je prostě debil….
Není pravda. Nemusí, ale příště může být o 2 stanice dal od domova. Ono je to trochu jinak.
Absolutně se vším souhlasím ale to nikdo nikde nechce slyšet že chyba je úplně někde jinde. Akorát tenstrojvedoucí je na konci. Ty myslitele předpisů atd ty nikdo nevidí
Kraje bych do toho netahal. EMU lze obrátit za minutu, viz metro. Proč někoho baví obracet déle (strojvedoucí se musí potkat, nesmí být víc klíčů, kniha předávky se musí podepsat ručně, hlásič zastávek musí nastavovat fíra nikoli vlakoš a taky hlasič nesmí mít v datech na co obrací)… to je věc dopravce, co si dá do předpisů.
A druhý strojvedoucí si pak půjde kam? Na lavičku do parku? Ne všude je zázemí.
To by byly snové směny lítat pořád z jednotky na jednotku s plnou polní. Snaha je právě opačná, aby strojvedoucí strávil co nejvíc času na jedné jednotce. Za minutu to ani nestihnu pozvypinat, sbalit si věci a zavolat kolegovi na druhé stanoviště. Navíc třeba v Praze se za minutu ani nevymění cestující při obratu. Pokud se nemění číslo vlaku jsem schopen udělat úvrať na panteru 3vozovem za 3 minuty. Se změnou čísla vlaků tak 5 minut. Takové blaznoviny snad nikdo aplikovat nebude jako minutové obraty. To nechápu, co jsou nějací šotoušci schopni vyplodit.
V metru běžné směny. Musí být jednotka tak složitá, aby nešlo za minutu vypnout řízení?
Zvláštní mi přijde, že od institucí, kterým byly otázky položeny nezazněla ani jednou i sebereflexe ve smyslu : “ Vite jak děláme dotazníky, také jsme představili monitoring licence strojvedoucích, nebo udělali ten sankční systém a bouchali se do prsou, kterak tyhle přelomové kroky zatočí s nedovoleným projetím? Pamatujete se? Bylo to jeden, dva ,tři roky zpátky. “ „No tak nyní vidíme, že to nebylo vůbec k ničemu a je to jenom horší. To se nám teda nepovedlo! A vyvodíme z toho vlastní osobní odpovědnost. “ Ale dívejte se, nyní už víme čim to je! A zatočíme s tím! „Asi koukaj… Číst vice »
A co teprve u řidičů aut, nebo dokonce motorek.
Jakmile se rozkřiklo, že v ČR neexistuje policie, tak každou chvíli vidím projíždění na červenou, občas proto uvízne někdo uprostřed křižovatky. Na silnici, která vzhledem přípomíná dálnici, vidím otáčení na obslužné spojce protisměru, občas něklikametrovou jízdu v protisměru na protější „exit“.
Motorkáře jsem neviděl dodržovat předpisy snad nikdy. Žádné omezení rychlosti, hluku, dodržování vodorovného značení, rozestupů, prostě nic….
Takže strojvůdci si prostě také jen připadají beztrestní.
Singapur na ně a bude klid.
Pane Sůra, můžete prozradit jak dlouho měl DÚ i ministerstvo času na vymýšlení tak „impotentních“ odpovědí. Ani pátek odpoledne neospravedlňuje takové nicneříkající „žvásty“ do odborného periodika.
Dovedete si představit, jakou jim muselo dát námahu zplodit vcelku nicneříkající text, aby z něj náhodou nevyplynulo, že mají máslo na hlavě?
Nedávno jsem koukal na YT a narazil jsem na toto video z České Třebové:
https://www.youtube.com/watch?v=WJY19739Uq8
Předpis hovoří jasně, ale stejně ho tam dostane a ještě se musí fíra doptávat? Vždyť to info měl dostat hned od toho, co mu tu cestu stavěl/přerušil.
Ano přesně toto jsem myslel kdyz níže psal o tom citátu o statistice a lži: Při případném projetí to bude čárka v statistice, ale nikde není, že vína zde je na někom jiném. Ostatně jaký strojvedoucí by projel návěstidlo úmyslně? Vždy tam je spolpusobici prvek řízení nebo organizace provozu. U silničního provozu jsou katedry a ústavy, kde studují jak minimalizovat a předcházet chyby řidiče, kdo tuto práci dělá na železnici – nepíšu kdo by ji měl dělat, ale kdo ji fakticky dělá. A navíc to co napíše DI, tak ostatní na to kašlou.
Ale když se změní návěst na poslední chvíli, tak je ještě nějakou dobu postavená vlaková cesta, kdyby tam už vjel a není to vjezd do nepostavené cesty. Spíš měl hned po zrušení někdo z SŽ volat!
Áno pri „padáku“ beží záver 3 minúty, ak je z dôvodu na strane zabezpečovačky (náhla porucha alebo výpadok), ale nikdy neviete, či Vám do cesty niekto neoprávnene nevbehol a hrozia horšie následky.
bych chtěl dodatek k videu, jen krátký. nemá v žádném případě nikoho obviňovat. ani výpravčího, ani zab zař, ani etcs, ani postup s přecházením a kontrolou všeho potřebného před odjezdem vlaku. …… byl jsem absolutně soustředěný, odpočinutý, spokojený. A najedený ! 🙂 Výborná viditelnost, mašinka fungovala….. Nic mne nerozptylovalo! Věděl jsem perfekně a naprosto jasně co mám dělat. Přesto jsem nevnímal změnu barvy, i když jsem ji měl 4 metry před nosem-v příme ose monitoru, kde jsem sledoval, zda někdo nedobíhá. Video se mi popravdě vůbec ukazovat nechtělo, protože nejen že jsem tam je vidět , ale tomu kdo nechápe,… Číst vice »
Jasně no..každá taková situace jen nahrává MD na další tlačení ETCS ať to stojí, co to stojí. Oni mají rozhodnuto, utrácet chtějí. A přitom problem je úplně někde jinde. Požadavky na nové strojvedoucí se nadále dramaticky snižují, už to dělá kdejakej Pepan od regálu, za další, spousty z nich již nejsou schopni pochopit tak trošku jinou společenskou dopravní zodpovědnost. Nevidí rozdíl v řízení auta a vlaku , takže mají v pazouře imrvere mobil, tablet a pak jsou tyhle prusvihy. No a za další, čím více dokonalý nějaký zabezpečení, v tomto případě etcs, tim větší ovce to pak vyrábí a strojvedoucí… Číst vice »
Škoda, že se nechce slyšet pravda o ETCS: Je to pouze tupý napovídač, který člověka odnaučí odhadu brzdění, které se projeví časem na tratích bez ETCS. Nikdo nevidí, že to je o tom, že je 100% závislý na zadání dat pouze strojvedoucím bez kontroly jiným člověkem, a umožňující se proklikat přes stůj kdekoliv a kdykoliv. Důvody projetí: 1. Nereálné časy na přípravu vlaků (technologické časy ve stanicích při objíždění apod., zadávánídat do systemu..) 2. Technycky stav některých vozidel + způsob dobastlení ETCS na již provozovaných vozidlech (kdy se liší provedení i na stejných řadách!!!) 3. Nedostatečný výcvik zaměstnanců 4. Nedostatečná… Číst vice »
Já kladně hodnotím, že své důvody uvádíte, ale vysvětlíte mi, proč hanite ETCS, když jiný opravdový zabezpečovač česká železnice nemá? ETCS má být zabezpečovač, ne systém AVV. A pokud chcete trénovat bdělost strojvedoucích, tak se nechá monitorovat nutný zásah ETCS do řízení a podle toho zaměstnavatel – strojvedoucí ať si to řeší, ale bude to bez následků na trati.
Já souhlasím se vším ostatní ať si sijou
Bohužel toto řemeslo se degradovalo neskutečným způsobem.Kdysi byli strojvedoucí vychováváni zaměstnavatelem několik let.A vychovali většinou ty chlapy mimo jiné k zodpovědnosti a vědomí že zodpovídají za životy lidí.Dnes nevychovávají nikoho, vezmou kluka z ulice kterého společnost od malička učí že se musí starat hlavně o sama sebe a za pár měsíců ho posadí do lokomotivy.
Je to prostě následek doby a přístupu zaměstnavatelů.
A tiež sa naučili, či za ten prúser bude stačiť fľaška výpravcovi, alebo budú musieť aj signalistom/výhybkárom a prednostovi. Čo sa dalo zamiesť pod koberec, to sa zamietlo.
A nebo se zásah do bezpečnosti lišil ututláním (protože to tehdy šlo) a flaškou tvrdého alkoholu výpravčímu. Dnes je vidět všechno, i to že někdo sklouzne 2 m za klacek.
Ano to máte určitě pravdu,dalo se domluvit všelicos, dnes to nejde ale zase se dostáváme k tomu jak jsou lidé vychovaní a zaměstnavatelé v podstatě také.Protože jak tady čtu tak jste potahovaní za kde co.Něco jako firemní kultura a vlastně s tím spojené chování k zaměstnancům se na dráze nenosí a není.Když něco potřebuješ ty ,krčení rameny,nezájem,zapírání atd. Za to když se něco stane, okamžité ,hemžení nadřízených,nejlépe s foťákem sepsání obsáhlého protokolu co jsi provedl a následná debata o trestu.A ještě ke kamerám, nevim jestli by to nebyl spíš přínos, uvědomme si že jsme pod kamerami téměř stále ve veřejném… Číst vice »
Já teda nevím jak ostatní ale v okamžiku kdy jsem na stanovišti X hodin ho vnímám jako svůj obývák/koupelnu/jídelnu.
A určitě nechci aby mě někdo natáčel jak se dlabu v nose, močím do petky nebo krajím svačinu.
Co jsem schopný akceptovat ,tak je kamera vpřed a záznam zvuku na stanovišti jak to je v letadlech.
Automatizované vlaky a je po problému. Spíše mě zaráží, že se s podobným důrazem neřeší zákazy průjezdu kamionů přes obce, zákazy parkování kamionů na cizích pozemcích, kde se to velmi často zahraje do autu, např. že byl řidič unavený.
To je velmi zajímavé, že nenašli společný jmenovatel a strojvedoucí neříkají vše. Ono by stačilo, kdyby strojvedoucí věděl, že mu nehrozí žádný trest, když řekne vše, pak se můžeme teprv dobrat nějaké příčiny. Ale když strojvedoucí ví, že půjde minimálně na přezkoušení a nejspíš přijde i o peníze, bude se vymlouvat a hledat kličky, aby byl za co nejmenšího vola. Přeci jen, komu se chce dělat přezkoušení z předpisů, když je pořád nějaká změna a to ne nějaká kosmetická, ale taková D1 už se změnila tolikrát, že já si pamatuji už snad čtvrtou kompletní změnu a komické je, že často… Číst vice »
Naprostá pravda a to budou letos opět velké změny v D1. 🙁
NJN, to je taková „dlouhodobá stabilita“ předpisů a není to problém jenom železnice… mělo by se zařadit pravidlo že změny se a) kumulují tak aby se neprováděly častěji než 1x za dva roky b) každá změna byla několikrát zvážena zda je OPRAVDU důležitá a dlouhodobě platná…
Aby nedocházelo k takovým „zvratům v názorech“ jako třeba denní svícení, zimní vybavení nebo poloha záchranné uličky…
Jenom podpis. Plný souhlas.
Jděte někam s dotazníkem!!! Zjednodušte předpisy, neměňte předpisy každou chvíli,zrušte vyjímky.
Oni se vás ptají, kde je problém, tak to do toho dotazníku napište. Když jim to neřeknete, tak se to nezdozví, svatá prostoto!
Takových dotazníků bylo a nic ,jenom úředník má čárku a Kupka pocit,že něco dělá
Minimálně některé dotazníky se organizují proto že orgán musí vykázat „nějakou“ aktivitu… pak se to formálně vyhodnotí, ale prakticky výsledky nikoho (ze zodpovědných) nezajímají nebo chce shrnutí „jednou větou“…
Ptají se furt a k ničemu to není.
Bravo! Naprostá pravda.
„…umísťují samostatné opakovací předzvěsti“
Takto to doslovně napsal někdo z MD? No fujtajbl v sobotu poránu
Ano, je čas na další dotazník!!! A hned bych hodil další dotazník na ten předchozí dotazník a stejně z toho vyjde…… neřešte a budeme sledovat
Poraďte jim, jak se to mají jinak dozvědět o těch, co tam pravidelně jezdí.
Třeba se to dozví někdo, kdo čte zprávy Drážní inspekce, a také analyzuje práci SŽ a nejlépe, kdo má sám co dělat s prací strojvedoucího. Je škoda, že zde dost selhává nějaka profesní organizace, ta odborová je příliš zpolitizovaná. Tato profesní komora by měla být přímým účastníkem kulatého stolu, který doporučuje ke schválení změny v předpisech. Pokud necháme způsob tvorby předpisů stále tak jak je, tak se z toho pekla nachystaného na strojvedoucí nikdy nedostaneme.
U vás selhává profesní a odborová organizace. Dopravci si udělají setkání v Krkonoších, kde jen sdělují negace. Vaši vedoucí mají být odborně a komunikačně zdatní, mají umět selektovat a zkusit nějaká hlavní témata vyboxovat. Moc bafuňářů, moc směrů, maglajz.
Chce to třeba stále stejně vyplňovat dotazníky, ono je to umoří a začnou konat, protože budou muset.
Tak předně, osobně, na moji profesní a odborovou organizaci si zásadně nestěžuju, místě i věčně nemají nic společného s českou železnicí, tak si asi opravíte trochu ty zájmena.
Jinak těch nešvarů na železnici je tolik, a rozčlenění a vnější subjekty přišly tak pozdě, že teď se toho musí akutně řešit plno, od nelegálních příprav výluk až po závadné koncepce. Jinak aspoň že se to dělá takto s ne někde za dveřmi na stranických schůzích.
Ale vždyť oni to ví kde je problém, tohle je jen divadélko pro neznalé provozu. Akorát není vúle něco měnit Neřešte,budeme sledovat je přesné. A o změnách rozhoduje někdo,kdo vidí vlak jen z kanceláře,je odtžen od reality.
Ano, a navíc strohá statistika to je prostě žonglování s čísly, znáte ten citát o lži a statistice.
Třeba toto je výjimečný případ, ale v té statistice je zahrnutý taky:
https://www.strojvedouci.com/2022/projete-navestidlo/
A kolik podobných případů v té statistice je, kdy je sice konečná vina evidentní – projetí návěstidla, ale řízení provozu k tomu velmi velmi přispěje.
Tento případ rozhodně ve statistice není. Je to porucha zabezpečovacího zařízení. Popravdě mi není jasné, čeho se hodlá drážní úřad dobrat. Ty počty projetých návěstidel jsou tak směšně malé, že se v zásadě jedná o statistickou chybu. Plus navíc úbytek ututlatelných událostí.
Vymysleli monitoring licence a pokuty za projetí návěstidla – nic se nezlepšilo, tak už neví, na koho hodit vinu. A budou velmi překvapení, že se nic nezlepší ani s dosazením kamer. Jen si u toho člověka natočí. Člověk je prostě tvor chybující. Statistika. Můžete se snažit sebevíc, stejně občas chybujete. Zajímavé, že nikdo z nich nezmínil režim práce nebo pracovní podmínky. Zkuste si vstát v jednu ráno a třináct hodin jezdit autem. Je to o něco málo jiné než začít pracovat v sedm ráno. Stále má přednost ekonomika před bezpečností, proč platit hotel, kde by se strojvedoucí vyspal, radši vybudujeme… Číst vice »
Mnohdy ani řízení provozu tomu moc nepřidá k té kultuře bezpečnosti. Dříve bylo běžné při stavění posunové cesty začínat od konce. Dnes je dost často realitou že se rozsvítí 3 bílé a 4. nejlíp uprostřed velkého zhlaví ne. Vše je o komunikaci, jenže když je někde výpravčí přetížen jako například v Kolíně, tak zas chápu že nemá kapacitu na to sdělovat úplně všechno…
Udělejte si někdy výlet do některé stanice na trati 221, kde Ešusy jezdí s AVV. A podívejte se na strojvedoucího.
Ano, zapojme do ,,Honu na strojvedoucí,, i cestující veřejnost! Motto ve znění: vyfoť strojvedoucího ve chvíli, kdy drží telefon, pití, nebo koblihu a získáš poukazku na 30Kč do sítě prodejen Pont! – to by bylo silně motivující. Nejen pro cestující, ale i pro strojvedoucí. Ty by to ovšem motivovalo spíše k odchodu ze zaměstnání…
Přesně!
Vlaky jedoucí na AVV jedou naprosto bezpečně.Tedy není-li fíra „pako“a nenaství si AVV podle podmínek.
5 hod odpočinku na noclezne musí bohatě stačit. Co na tom že nepracující lůza venku tráví večer a řve celou noc. Co na tom pod okny se posunuje. Co na tom že jezdí vlaky celou noc za nocleznou. 5 hodin uběhlo tak vstávat a docvaknout zbytek směny 5 až 9 hodin.
Ale zrovna toto by měly řešit odbory. Kdy přišly s požadavkem na zaměstnavatele, že přes minimální standardy noclehu „nejede vlak“?
V části s vyjádřením od MD ČR je patrně překlep: „samostatné opakovací předzvěsti“ (správně „předvěsti“).
Čím vyšší stupeň částečné automatizace, tím to bude horší. Člověk neudrží pozornost, když nemá dostatek podnětů.
Jedna varianta může být – přijel jsem, posunovač odpojil lokomotivu, hned jedu na posun automaticky a aktuálně to nejde, protože se čeká na průjezd zpožděného vlaku či jiného vlaku, který obvykle nejezdí.
Sjedání a svolení posunu nic? Pak se nedivim
Zkuste si někdy projít historii nehod na tratích s jednou kolejí. Dost jich je hodně těch, kdy došlo ke změně křížování na jiné místo než obvykle a vznikla nehoda.
píšete o posunu, tak reaguju na posun, ne nějaké přeložené křižování na jednokolejce, samozřejmě znám moc dobře provoz za ty roky za pultem
Ale bez reálných dat, kdy má vliv i umístění návěstidel, stav komunikace mezi dispečerem a strojvedoucím, fyzické či psychické vyčerpání, časový tlak z důvodu krátkého času na posun nelze provádět změny, které by vedli ke zlepšení.
Já k tomu nějaký reálný data nepotřebuju, pohybuju se turnusově i neturnusově po poměrně velké části naší republiky již několik let a zatím naštěstí bez větších malérů a tak vidím co vidím, že někdo nedělá co má a pak prolítne to je těžký, kecama u piva to pak už nenapraví. S u místěním některých návěstidel souhlasím to jo, nejen seřazovací trpaslíci schovaní přímo za závažím vyhybky není moc ideální, nebo vjezd do odbočky Brno Židenice od severu stojí taky slušně řečeno zaprt a nebraly se námitky z provozu při stavbě. Převážná většina je ale v pohodě a problém s tím… Číst vice »